Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Pacific Northwest in September - Oktober 2027 met jonge kids.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Berry
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Pacific Northwest in September - Oktober 2027 met jonge kids.

Bericht door Berry »

Ha fijne mede-forumleden,

Wij mogen weer op pad naar Amerika! Dit keer een hele bijzondere reis, want het zal de laatste zijn voor onze zoon naar de basisschool gaat. Dus voor de komende 20 jaar de laatste keer buiten de schoolvakanties… ☹
Wat achtergrond; wij zijn ervaren Amerika reizigers en hebben een zoon en een dochter van (dan) 4 en 2 jaar oud. We willen graag ca 6 weken rondreizen met een camper. We zijn al eerder met een El Monte camper 3 weken op pad geweest door Utah/ Colorado met ons zoontje van toen 1 jaar oud, dus enige ervaring met campers.

Het idee is om nu te beginnen in Seattle begin september en te eindigen in San Francisco half oktober.
We zijn reeds eerder 3 weken in Washington State en Oregon geweest in 2018. En tijdens onze 3 maand roadtrip in 2022 in Noord Californië.

Verkort routeplan:
- Starten net voor of na labor day in Seattle
- Mount Rainier NP
- Olympic NP
- Afdalen langs de kust en binnenland in richting Columbia river Gorge
- Mount Hood
- Bend; Smith Rock en Newberry Volcanic Monument
- Crater Lake
- Naar de Oregon Coast en afdalen via de Highway 1 door de Redwood, naar San Francisco. Eindigen half oktober.

Graag hoor ik jullie tips en tricks. Enkele belangrijke punten en afwegingen voor ons:
- Wat vinden jullie van deze regio in de periode september tot medio oktober zowel qua drukte als weer?
- Liever geen vrieskou in de nacht. Overdag 15-20 graden is top.
- Langzaam reistempo
- We zijn fervent hikers, maar elk met een kind op de rug in de kinderdrager leidt tot hikes van maximaal 2-3 uur zonder extreme hoogtemeters. Daarom heb ik ook North Cascades (met pijn) reeds uit de lijst geschrapt

- Ik denk dat ik dikke week over heb in het schema. Mogelijkheden zijn bijv.
* Doorrijden naar Monterey en Pinnacles NP voor eindigen in SF (half oktober)
* Mount Shasta en Lassen NP (ca begin oktober)
* Wel alsnog naar North Cascades, al zullen we de echt goede hikes niet gaan doen (begin september)

Alvast bedankt!
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Re: Pacific Northwest in September - Oktober 2027 met jonge kids.

Bericht door paulr »

Met 6 weken en deze route/highlights denk ik prima rustig en volop tijd voor wandelingen. Ik denk wel dat de laatste weken spannend worden qua weer en temperatuur. Maar @Almere vak V gaat je daar vast iets over kunnen vertellen. Onze ervaring is alleen de maand juni/begin juli…
Paul
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Wij hebben een deel van jullie route gedaan met de truckcamper, maar dan iets eerder, van 27 augustus t/m 24 september en we hebben prima weer gehad. North Cascades vonden wij niet zoveel, maar we hebben er ook niet gewandeld, mede doordat er veel bosbranden waren.
Kijk eens naar ons reisverslag van Washington en Oregon. Wie weet haal je er wat uit. Houd er wel rekening mee dat er al campings dicht zijn voor de winter zo laat in het seizoen en dat de keus dus beperkter wordt.
https://2023washingtonenoregon.blogspot.com/
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ik denk dat het toch wel fris zal zijn En vroeg donker. Maar met jonge kinderen ga je toch vroeg stoppen dus dat laatste hoeft geen probleem te zijn. Maar buiten zitten bij de camper lijkt me dan niet meer aangenaam. Eigenlijk lijkt dit deel mij meer iets voor de zomer, dat kun je prima doen als de kinderen wat ouder zijn. Ik zou zo laat in het jaar zelf liever meer de warmere delen opzoeken, waar het in de zomer minder prettig is.
Waarom liever geen nachtvorst? Geeft dat problemen met de camper? Als je langs de kust blijft zal dat wel meevallen vermoed ik. Bij Crater Lake of Lassen kun je daar wel mee te maken krijgen. In Lassen sluiten veel campings al in september net als de camping in Crater Lake.

Marianne
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

Zou me niet al te druk maken over het weer. September in Oregon is meestal prachtig. Temperatuur rond de 25 graden met soms een uitschieter naar boven of naar beneden. Hoe verder je naar het zuiden komt des te warmer en soms ook stabieler het weer wordt. Zo te zien ga je naar het zuiden trekken. Dus wat mij betreft de juiste keuze. Zorg dat je een vestje of een jackie ergens voor het grijpen hebt en dan zou ik me geen zorgen maken. Richting eind oktober wordt het dan rap minder. En als het in november begint te regenen. Dan weten we meestal wel hoe laat het is. Het is meestal maar 1 bui. Maar wel eentje van een dag of 7 zeg maar...
Wat dat betreft is het weer hier veel stabieler. Wel iets om rekening mee te houden. Wij trapten daar in het begin nog wel is in. Oh, het regent, het zal wel een buitje zijn. Niet dus! Probeer een beetje vooruit te kijken en als je minder weer ziet. Kijk dan of je je activiteit kunt aan passen. Komt het beste goed! Genoet ervan!
Trom
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Trom »

@Berry Dit met ai copilot gevonden na invoeren van je gegevens: - Oktober is de beste maand van het jaar: warm, zonnig, weinig mist.
- Perfect einde van de reis.

---

👍 Is deze rondreis aan te raden met kinderen van 4 en 2?
Ja, mits je rekening houdt met:

Voordelen
- Minder drukte na Labor Day
- Goedkoper kamperen
- Fantastische herfstkleuren
- Mild weer in Oregon Coast, Bend, San Francisco
- Camper is warm, comfortabel en flexibel

Aandachtspunten
- Koude nachten in de bergen → goede slaapzakken & lagen kleding
- Regen aan de kust en Olympic NP
- Sneeuwrisico bij Rainier & Crater Lake
- Kortere dagen → plan activiteiten eerder op de dag
- Sommige campgrounds sluiten eind september

---

🧒 Praktische tips voor reizen met jonge kinderen
- Kies campgrounds met verwarmde restrooms (veel State Parks hebben dit).
- Neem een elektrische kachel mee voor in de camper (indien toegestaan op hookups).
- Plan max 3 uur rijden per dag.
- Houd een paar flexdagen voor slecht weer.
- Download de apps:
- Recreation.gov (campings NP’s)
- iOverlander (camperplaatsen)
- NOAA Weather (betrouwste voorspellingen)

---

🎯 Conclusie
Aan te raden? Ja — dit is een schitterende route in september–oktober.
Starten net na Labor Day is ideaal: rustiger, goedkoper en nog steeds goed weer.
De enige echte risico’s zijn regen aan de kust en vroege sneeuw in de bergen, maar met een camper en jonge kinderen is dat prima te managen.

---

Wil je dat ik de route optimaliseer?
Ik kan een dag-tot-dag route maken met rijtijden, campings, must‑see stops en alternatieven bij slecht weer.
Wil je dat ik focus op routeplanning, campings, of kindvriendelijkeactiviteiten?

Wellicht helpt dit bij maken keuze.
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Wel grappig… zie over AI: viewtopic.php?f=4&p=1358995#p1358995
Ik hecht toch meer waarde aan de persoonlijke mening van Almere vak V dan aan vriend chat en co :lol: :lol:
AI praat naar mijn idee toch iets teveel naar wat je graag wilt horen met “Oktober beste maand van het jaar” haha
Paul
Trom
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Trom »

@paulr je hebt gelijk dat in veel gevallen persoonlijke verhalen en adviezen heel belangrijk zijn. Maar in b.v. een geval of het weer geschikt is, is de mening van individuele reizigers natuurlijk ingewikkeld. Heb je net een jaar meegemaakt dat het heerlijk was of gemiddeld of juist koud met regen en sneeuw. Daarvoor zijn andere bronnen wellicht betrouwbaarder omdat ze van langjarige gemiddelden uitgaan. Alhoewel die gemiddelden natuurlijk ook weer niets over jouw reis zeggen. Het voordeel van AI is ook dat je er b.v. je vraag over of deze reis geschikt is voor kinderen van 2 en 4 kunt verwerken. En je moet maar afwachten of daar reacties opkomen want deze kant van de VS is natuurlijk minder in trek als het Zuid Westen.
Behulpzame sites over weergemiddelden zijn b.v.
. Vul de plaats die je wilt bekijken bovenaan in het venster. (wel de grotere plaatsen. In de linker kolom kun je b.v. de mogelijke plaatsen in de staat Washington enz. zien/selecteer in kolom rechts: klimaat/selecteer bovenaan reisplanner. Voer de gegevens in van je plaats. Bv Seattle vanaf 1 september. En voila: meestal gebaseerd op 7 jaars gemiddelde. Een andere mogelijkheid: selecteer in google zoekmachine: wanderlog weer Seattle september. En je komt bij een mooi maandoverzicht. Geeft zelfs aan wat het kledingadvies is b.v sweater of t shirt of shortsleeves. Volgens mij zit de combi van je informatie verzamelen in tips van reizigers, sites met onafhankelijke info en AI.
Tip voor gebruik van advies voor AI: geef aan het begin van je gesprek aan dat je niet wilt dat hij naar de mond praat en niet dat hij marketing info gebruikt maar dat je info wilt van onafhankelijke bronnen. Dat onthoudt hij dan gedurende het gesprek. In een volgend gesprek zal hij gewoon weer zeggen dat je heel slim bent en dat je de dingen goed doorziet :lol: :lol:
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Ik heb vorig jaar met zowel chat als co geprobeerd een top 10 zoogdieren lijstje samen toestellen voor de reis naar Borneo. Beiden kwamen er niet uit. Ze bleven consequent de foto van de orang oetang bij de neusaap zetten. Overigens dezelfde foto die ze gebruikten bij de juiste aap, de orang oetang. Dus duidelijk fout ! Het heeft wel een vermakelijk hof uurtje opgeleverd met over en weer suggesties geven en met elke keer wel duizend maal excuses hoe ze zo dom konden zijn en mij elke keer weer gelijk geven als ik hen op hun fouten wees ! :lol: :lol:
Zelfde verhaal met een padeltoernooi schemaatje maken voor 12 personen waarbij de uitdrukkelijke wens was om niet dezelfde personen met elkaar te laten spelen: ook hier na een aantal pogingen zelf maar een excelletje gemaakt (want heel moeilijk was dat niet ) :D
Kortom, ik ben in ieder geval gewaarschuwd, haha
(Of zou ik een betaalde versie moeten nemen :) )
Paul
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

Prima plan! September is nog een hele mooie maand in Washington. Het weer is doorgaans nog prima en er zijn ook een stuk minder toeristen. Aangezien je van noord naar zuid rijdt, rijd je ook "met het mooie weer mee" en dat is zeker in oktober een prima idee.
Natuurlijk kun je pech hebben met het weer, maar september is qua weer een van mijn favoriete maanden in Seattle.

Succes met de planning!
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

Trom schreef:
02 jul 2026, 13:51
Dit met ai copilot gevonden na invoeren van je gegevens: - Oktober is de beste maand van het jaar: warm, zonnig, weinig mist.
Klinkt bij mij meer als september...

Zoals gezegd! Ik kan mijzelf fantastische avonden herinneren. Heerlijk in een t-shirtje op de tribune bij de Ducks in Autzen Stadium. Maar kan me ook avonden in oktober herinneren dat we weer blij waren dat we in de auto zaten op weg naar huis doornat en verkleumd. Hoe verder je naar het zuiden komt. Des te minder last je hiervan gaat hebben. En gezien jullie schema gaan jullie naar het zuiden. Dus ik zou me er niet al te veel zorgen over maken. Hoe het weerbericht in de gaten. En ben een beetje flexibel in je dagindeling en dan gaat het best goedkomen.
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Wij nemen altijd ongeveer onze hele garderobe mee en dan zit er altijd wel iets bij wat geschikt is voor het weer van de dag :lol: Slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel. Het kan altijd gebeuren dat je op het verkeerde moment een enorme bui krijgt bv. of dat het kouder is dan verwacht, maar gemiddeld is september een prima maand en oktober, met name als je hoog zit, al frisser vooral in de nachten, maar echt nog wel geschikt voor vakantie, tenzij je tot laat zwoele avonden wilt hebben en altijd in zwemkleding wilt lopen :wink:
dejong89
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door dejong89 »

Wij zijn 2 jaar terug in september naar het noordwesten geweest. Begonnen in San Francisco en via Yosemite richting Lake Tahoe, Lassen, Redwood, Crater Lake, Bend, Lincoln City en Olympia naar Seattle gereden. We hebben gezwommen in Crater Lake, nagenoeg alles in onze korte broek kunnen wandelen en prachtige dagen gehad. 1 dag regen en dat was op de laatste dag (van Olympia naar Seattle)
https://jiltkrista89.wordpress.com/
https://www.polarsteps.com/Jdejong89
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer