Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Annelies: Noordwesten zomer 2026

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
anneliesbossaert
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Reis Annelies: Noordwesten zomer 2026

Bericht door anneliesbossaert »

We hebben reeds enkele reizen gedaan in USA en Canada en hopen om volgende zomer terug te kunnen gaan.

We zijn verschillende pistes aan het bekijken (zie ook ander onderwerp op het forum), maar 1 er van zou zijn om Oregon & Washington te gaan combineren met een cruise naar Alaska.

We hebben reeds Vancouver (meerdere keren) & Seattle gedaan, alsook het Olympic NP. Vandaar komt deze niet voor in de route.

Op onderstaande route heb ik ook de kust eruit gelaten, omdat we erna natuurlijk de cruise zouden doen van Vancouver naar Seward en we daar alleen maar kust doen. Weliswaar anders, maar weet niet of Newport & Coos Bay een meerwaarde zouden zijn.

Wat vinden jullie van onderstaande route? Te druk, te traag?
Te lang in Mount St Helen & Crater Lake?
Zijn er andere stops die beter zouden zijn?

We reizen met 2 volwassenen en een kind van 9 jaar.
We wandelen zeer graag, en dit mag gerust een 10 à 15km zijn.
Ook zag ik dat er in de buurt van Hood River ook een leuke Outlet shopping is, daar stoppen we ook graag eens :-)

Ik hoor negatieve zaken van Portland. Klopt dit nog steeds?
Ik had hier nu de eerste dag genomen om gewoon beetje te bekomen van de vlucht en de jetlag en de stad te bezoeken, maar we zouden natuurlijk al wat richting Crater NP kunnen rijden.

Route:
19/jul Brussel - Portland
20/jul Portland
21/jul Portland - Crater Lake NP
22/jul Crater Lake NP
23/jul Crater lake NP - Bend
24/jul Bend (Smith State Park)
25/jul Bend
26/jul Bend - Mount Hood/ Hood River
27/jul Mount Hood
28/jul Mount Hood - Mount St Helen
29/jul Mount St Helen
30/jul Mount St Helen - mount Rainier
31/jul Mount Rainier
1/aug Mount Rainier
2/aug Mount Rainier
3/aug Mount Rainier - Seattle
4/aug Seattle - Vancouver
5/aug Vancouver
6/aug Vancouver - start cruise

Bedankt om even mee te denken en voor jullie hulp.
Afbeelding
IngridUSA
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Annelies: Noordwesten zomer 2026

Bericht door IngridUSA »

Hier de terugkoppeling van onze reis afgelopen jaar:
viewtopic.php?t=79956&start=60
Ik zou ook zeker Painted Hills meenemen en de kustroute (ten koste van een dag Portland en wellicht ook Crater Lake). Denk dat jullie kind ook de dune buggy rit wel erg leuk zal vinden.
Zijn jullie al in de Boeing fabriek geweest?
Mt St Helen is volgens mij nog steeds niet volledig toegankelijk, kijk dat even na.
HildeV
Amerikafan

Bericht door HildeV »

@anneliesbossaert

Als ik mij niet vergis zou het in Portland inmiddels al weer wat beter zijn. Maar in jullie geval zou ik die tweede dag gewoon gebruiken om naar Bend te rijden.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Voor Mt St Helens zou 1 overnachting voldoende kunnen zijn. Het is voor 2026 dus dat zou ik wel in de planning opnemen.
Voor Painted Hills en Crater Lake zou je eens naar ons 2015-verslag kunnen kijken; wij vonden voor Crater Lake een halve dag niet gek.
Zie ook ons 2006-verslag voor onder andere Mt St Helens, Crater Lake en Mt Rainier met onze dochters (toen 11 en 13).

Marianne
anneliesbossaert
Amerikafan

Bedankt voor jullie reacties

Als ik het zo lees, raden jullie aan om toch iets van kust mee te nemen en Mt St Helen en Crater Lake wat in te korten.
Ook lijken mij de Painted Hills inderdaad wel de moeite om mee te nemen.

NU had ik volgende route in gedachten, maar het lijkt me iets te veel rijden en stops, dus niet ideaal.

Een andere optie is om Crater er uit te laten of om de kust toch links te laten liggen.
Ecola State Park leek me ook wel heel mooi, maar ook moeilijk in te plannen denk ik. Tenzij we Crater er dus uit zouden laten.

Ik ben nu meer geneigd om de kust er toch uit te laten en mogelijks zelfs Crater om zo de route wat rustiger te maken en tijd te hebben voor wandelingen en andere buitenactiviteiten.
Eventueel rechtstreeks van Portland naar Crater (of Bend) en een nacht meer in Fossil?

Tips meer dan welkom, want zie het nu even niet meer :-)

Brussel - Portland
Portland - Newport - Florence
Florence - Crater Lake
Crater Lake - Bend
Bend
Bend
Bend - Mitchell of Fossil (Painted Hills)
Mitchell - Hood River (The Dalles of Cascade Locks)
Hood River
Hood River - Mount St Helen - Castle Rock
Castle Rock - mount Rainier
Mount Rainier
Mount Rainier
Mount Rainier
Mount Rainier - Seattle
Seattle
Seattle - Vancouver
Vancouver
Vancouver - start cruise

Ik had nu ook een extra dagje Seattle voorzien om de Boeing fabriek eventueel te bezoeken, maar is geen must voor ons en zou dus ergens anders kunnen gebruikt worden.
Afbeelding
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

anneliesbossaert schreef:
30 apr 2025, 10:15
We zijn verschillende pistes aan het bekijken (zie ook ander onderwerp op het forum)
Bedoel je met pistes om te kunnen skiën? Skiën kan je op Mt Hood meestal van half november tot half mei. Of er moet veel sneeuw gevallen zijn. Dan kan het vaak al eerder en langer. Snowboarden kan het hele jaar. Onze jongste staat in augustus op haar board in een bikini op Mt Hood. En ik kan je vertellen ze is zeker niet de enigste!
Te lang in Mount St Helen & Crater Lake?

Je moet even goed onderzoeken/afwachten wat de mogelijkheden zijn tot het bezoeken van Mt Saint Helens. Er wordt gezegd dat het bezoekerscentrum komende maand weer open gaat. Maar om dat bericht is het al heel lang stil. Wel even in de gaten houden, het bezoekerscentrum is wel iets totaal anders dan de Johnston Ridge Observatory. Die minimaal tot en met 2026 gesloten blijft. Wellicht moet je dat wel even in je overweging meenemen. Bezoekerscentrum is prachtig. Maar je staat wel 60km van Mt Saint Helen af. Dus wat mij betreft zou je daar al makkelijk anderhalve dag kunnen besparen. Je kunt het bezoekerscentrum prima gebruiken als een soort van tussenstop. Ligt amper 10 minuutjes rijden van de 5.

Wat Crater Lake betreft ligt het eraan wat je wilt doen. Wil je een hele ronde maken? Dan heb je de genoemde tijd zeker nodig. Wil je gewoon een indruk krijgen dan is een halve dag ook voldoende.
Ook zag ik dat er in de buurt van Hood River ook een leuke Outlet shopping is, daar stoppen we ook graag eens
Als je naar een outlet wil zou ik deze eruit laten. En kiezen voor die van Woodburn. Die is ongeveer 4 keer groter dan die in Woodburn. Dus wat keus betreft vele malen groter. Wel even plannen vantevoren. Ik zou er zeker niet in het weekend naartoe gaan. Wij wonen ongeveer tussen Woodburn en Hood River in. Maar mijn vrouw zal nooit naar Hood River gaan voor de outlet.
Ohja, mocht je het niet weten. Wij kennen in Oregon geen salestax.
Ik hoor negatieve zaken van Portland. Klopt dit nog steeds?
Mijn vrouw en ik zijn er nog niet uit of het weer beter is in Portland. Of dat het minder slecht is. De vibe die het ooit had is zeker weg. En of die nog ooit terugkomt is zeer de vraag. Als je gericht iets in de stad nodig hebt of wilt doen. Zou het de moeite kunnen zijn. Als je het bedoelt als in een dagje lekker ronddwalen zou ik zeggen, lekker laten zitten.

Ik zou de eerste dag vanuit PDX naar Cannon Beach of Hood River rijden. Dan kan je onderweg bij die laatste nog kiezen of je stopt bij Multnomah Falls of de Bonneville dam. Als je rustig wilt bijkomen van je jetlag kan ik me geen betere plek voorstellen dan Cannon Beach. Maar dat is een beetje afhankelijk van de route die je wilt gaan nemen.
Als je voor Hood River kiest ga je van daaruit naar Bend. Daar kan je dan Smith Rock en Painted Hills doen. Van daaruit zou ik naar Crater Lake gaan. Dan terug omhoog. Dan zou ik je Silver Falls aanraden. Park wat vrijwel niemand kent maar prachtig is. Van daaruit kan je dan naar Woodburn. Ik zou absoluut een stuk Oregon Coast meenemen. En dat kan makkelijk. Want ik denk dat je zeker 2 misschien wel 3 dagen kunt besparen bij Crater Lake en Mt Saint Helens.
Ik zou vanuit Woodburn binnendoor naar Cannon Beach rijden. Prachtige rit. Dan kan je via Astoria (ik zou nog een uitstapje maken naar Oysterville) bovenlangs via de 101 en de 6 naar Mount Rainier.

Mount Rainier kan ik niet zo veel van zeggen. Lekker doen waar je zin in hebt. Wij wonen op Mt Hood. Dus ik heb niet zoveel behoefte om 4 dagen over een berg te slenteren...
:wink:

Veel plezier!! Mooie trip!
IngridUSA
Amerikakenner

Bericht door IngridUSA »

@Almere vak V
Een piste (Belgisch) is een mogelijkheid, geen berg met sneeuw. Interessant toch, sommige verschillen in taal :D
Almere vak V
Amerika-expert

@IngridUSA Wij spreken inmiddels 10 maanden per jaar Engels of Spaans. En dat worden er binnenkort waarschijnlijk 12. Maar ik had al ergens zo'n donkerbruin vermoeden.
:wink:

Maar goed, mochten ze willen snowboarden in de zomer?? Het kan!!
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

vorig jaar dit deel van Oregon gedaan tijdens een wat langere reis van Vancouver naar Yellowstone. Met het aantal dagen dat jullie hebben en gezien jullie wensen zou ik het als volgt doen:

Brussel - Portland
Portland - Multnomah Falls - Hood River
Hood River - Mount Hood - Bend
Bend (Smith Rock)
Bend (Painted Hills)
Bend (lekker niks)
Bend - Crater Lake
Crater Lake - Silver Falls
Silver Falls - Woodburn
Woodburn - Cannon Beach
Cannon Bach
Cannon Bach - Mount Rainier
Mount Rainier
Mount Rainier
Mount Rainier - Seattle
Seattle
Seattle - Vancouver
Vancouver
Vancouver - start cruise

Volgens mij is dit zo'n beetje de route met alle hoogtepunten die AlmerevakV al genoemd heeft. Natuurlijk niet gek, want hij geeft prima tips die wij destijds ook hebben opgevolgd ! En dit is ook ongeveer het tijdschema dat wij hebben aangehouden tijdens onze reis....

succes met plannen maken,
Paul
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik zou wel proberen om Mt St Helens er in te houden.
En voor de Painted Hills is een overnachting in Mitchell wel heel bijzonder. Zie daarvoor ons 2015-verslag.

Marianne
dejong89
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door dejong89 »

Wij zijn afgelopen jaar in de Painted Hills geweest en het was de detour meer dan waard.
Bend is sowieso een erg fijne plek waar veel te beleven is.
Een wandeling bij het Deschutes National Forest is erg aan te raden. Wij deden de Greenlake trail. Prachtig! Let wel op, je hebt voor bijna alle wandelingen een permit nodig. En ja.. ze controleren...
Wij zijn in 2018 per toeval bij Mt St Helens beland. Zeer verassend en ook indrukwekkend.
https://jiltkrista89.wordpress.com/
https://www.polarsteps.com/Jdejong89
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Wij vonden de kust ook mooi en vooral bij Yaquina Head, Thor's Well en nog meer Devil's Churn.
De Painted Hills (John Day Fossil Beds NM) en de Sheeprock Unit is erg de moeite waard.
https://2023washingtonenoregon.blogspot ... essie.html
anneliesbossaert
Amerikafan

Super bedankt iedereen voor het advies!

De laatste dagen niet veel tijd gehad, maar ik probeer het vandaag eens te bekijken en een nieuwe route in mekaar te steken.

Als ik het op het eerste zicht lees, zullen we toch ergens keuzes moeten maken.

Painted Hills spreken me alvast enorm aan, alsook Mt St Helen.

Ik ga verder aan het puzzelen :-)
Afbeelding
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Het wordt dus het noordwesten?

Marianne
anneliesbossaert
Amerikafan

@Martin & Marianne ja, ik denk het wel.
Ik word er op dit moment enthousiaster van :-)

Zat toch ook wat in met de temperaturen in het zuiden...

Ik heb alles nog eens bekeken en we zouden toch opteren om de kust er in te steken, vooral ook om wat te bekomen van de jetlag en op het gemak te starten.
Daarnaast vond ik ook "Wilson Ranches Retreat" te Fossil. Mijn man zou dit ook graag eens meemaken.

Omdat we dus sowieso keuzes moeten maken zouden we Crater Lake eruit laten.

Wat vinden jullie van deze route?
Bijlagen
image.png
image.png (36.61 KiB) 719 keer bekeken
Afbeelding
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Het zal in het noordwesten inderdaad minder heet zijn, maar met wat aanpassingen (meer tijd voor Colorado) was de zuidwest-route ook goed te doen.

Ik vind het wel jammer dat je Crater Lake nu laat vallen. Ik heb het idee dat er voldoende ruimte in je route zit. Misschien een nacht minder Fossil? Je bent er al snel vanuit Bend. Of doe Smith Rock SP op weg van Bend naar Fossil. Geen Mitchell?

Marianne
IngridUSA
Amerikakenner

Bericht door IngridUSA »

Dan zou ik nu die lus voor Cannon Beach eruit halen. Hoe leuk ook, het scheelt je 2 nachten en wellicht kun je dit later nog eens meepakken als je een groter deel van de kust doet. Dan valt Crater Lake wel in te passen en dat is zeker de moeite.
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

zie nu pas dat je met 2 routes bezig was ... :)
Goeie keuze: het noord westen, maar dat komt ook omdat ik je route die je bedacht had voor het zuid-westen niet zo interessant vind.
Crater Lake... tja. Als het ff kan, zou ik 'm er toch proberen in te krijgen. Wij deden Crater Lake op weg vanuit Bend naar Roseburg. Dat was een lange rit... Waarom? Onze overnachtingen waren door de camping geannuleerd vanwege teveel sneeuw. Maar we wilden hoe dan ook de mooie plek zien. We deden het dus al volgt:
ca. 8.30 uur wegrijden uit Bend (La Pine), aankomst zuidelijke entrance Craterr Lake om 10.30. Koffie en wat wandelen en genieten van het uitzicht. Om ca 14.00 doorgereden naar het westen waar we rond 17.00 uur een leuke camping vonden bij Roseburg.
Uiteindelijk maar een paar uur ipv een gehele dag bij Crater Lake gehad, maar ik had het niet willen missen !
Overwegingen:
1. mt. st Helens eruit als je niet naar het observatie punt kan (afgelopen jaar bij ons gesloten, ook wij hadden 1 nacht Carson gepland)
2. The Dallas een nacht minder: die regio viel ons (tov al het andere moois in Oregon) wat tegen.
Op deze manier kun je een dag Bend extra doen en zelfs overwegen een ''heen en weertje'' naar Crater Lake te pannen....
Paul

PS: die Wilson Ranch is wel een leuke plek zie ik. Mooie omgeving daar, zeker doen zoiets !
Almere vak V
Amerika-expert

Geen idee wat jullie in The Dalles willen doen. Als je wil overnachten in Hood River is dat een goede plek. Maar aan de linkerkant van Hood River is het een stuk interessanter dan aan de rechterkant. Dat is toch vooral veel van hetzelfde. Uitgestrekte vlakten. Met weinig erop zullen we maar zeggen. Daar zou ik Crater Lake zeker niet voor laten vallen.

Vergis je niet in de temperatuur in de zomer. Ja, in het zuiden is het uiteraard warmer dan hier bij ons. Maar je hebt hier ook weken dat het dik door de dertig gaat.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer