Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Tessaatje88: 14 dagen PNW (incl Olympic NP en Pendleton (Round Up))

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Tessaatje88
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Reis Tessaatje88: 14 dagen PNW (incl Olympic NP en Pendleton (Round Up))

Bericht door Tessaatje88 »

Goedenavond allen,

Zou graag weer even jullie input en blik over wat opties willen.
Het 2e deel van onze USA-reis deze zomer betreft 14 dagen met de camper door een stukje PNW. De reden voor deze regio was voornamelijk dat ik Olympic NP wilde bezoeken, hier de vorige keer niet aan toe gekomen en staat nog wel hoog op het lijstje.
Ik had al een soort van rondje in mijn hoofd, maar nu kwam ik erachter dat heel toevallig de Pendleton Round Up ook in de periode valt dat wij er zijn. Was een beetje uit de richting (had meer zuid en minder oost in het originele plan), maar wel genoeg in de regio dat ik het wil proberen toe te voegen aan de trip.

Er liggen een aantal dingen vast:
- Periode camper: Ophalen op 2 sept en inleveren op 16 sept. Dit beide in Portland.
- Pendleton Round up. Er zijn nog kaarten voor wo 10 sept en do 11 sept. Aangezien de parade in de ochtend van 12 sept is is het meest logisch kaarten voor de rodeo op 11 sept te halen en dan 12sept de parade nog even meepakken.

Door de data van de round up en de afstand van hier tot Portland voelt het als een wat ongemakkelijk rondje, maar ben bij de volgende 2 (grove) opties uitgekomen.

Overzichtje optie 1
Overzichtje optie 1
Optie 1:
2 sep 2025 Portland - ri kust
3 sep 2025 Kust - Kalaloch
4 sep 2025 Olympic
5 sep 2025 Olympic
6 sep 2025 NO-zijde Olympic - Deception Pass SP
7 sep 2025 San Juan Islands (whaletrip)
8 sep 2025 Anacorters - North Cascades West
9 sep 2025 North Cascades (overnachten rond Twisp)
10 sep 2025 Cascades - Pendleton
11 sep 2025 Pendleton Roundup (13.15-17.00u)
12 sep 2025 Pendleton Parade (tot ong 12u) - Mt Rainier
13 sep 2025 Mt Rainier
14 sep 2025 Mt Rainier - ri zuid (bijv via mt Adams regio)
15 sep 2025 Columbia River Gorge
16 sep 2025 Camper inleveren

Opmerkingen over bovenstaande optie:
- dag 1 even kijken hoe ver we komen, zal ook liggen aan hoe laat we de camper hebben.
- De dag van 10 sept zouden we dan gebruiken om de afstand van de Cascades naar Pendleton te overbruggen. Heb wel een aardige camping gevonden uurtje noordelijk van Pendleton (in Plymouth). Volgens mij niet een hele interessante route, maar dat hoeft natuurlijk niet elke dag te zijn.

Overzichtje optie 2
Overzichtje optie 2
image.png (443.4 KiB) 229 keer bekeken
Optie 2:
2 sep 2025 Portland - ri kust
3 sep 2025 kust - Olympic NP
4 sep 2025 Olympic NP NW
5 sep 2025 Olympic Noord
6 sep 2025 Anacortes/San Juan Islands
7 sep 2025 Olympic Oost
8 sep 2025 Mt Rainier
9 sep 2025 Mt Rainier
10 sep 2025 Mt Rainier - Pendleton
11 sep 2025 Pendleton Roundup
12 sep 2025 Pendleton Parade (tot ong 12u) - John Day Fossil Beds
13 sep 2025 John Day Fossil Beds
14 sep 2025 John Day Fossil Beds - Columbia River Gorge
15 sep 2025 Columbia River Gorge
16 sep 2025 Camper inleveren

Deze optie "voelt" rustiger. Hierbij zouden we ook de oostkant van Olympic NP meepakken en meer tijd in Rainier hebben.
Er zitten wat minder dagen in waar we relatief langere afstanden moeten rijden. Niet dat dat erg is, maar voelt soms beetje "zonde" van de tijd.

- Verschil in beide opties is dus voornamelijk North Cascades NP VS John Day Fossil Beds.
- De Columbia River Gorge heb ik eerder gedaan. Is zeker geen must meer, dus zit hierbij ook te denken om die dag de ronde rond Mt Hood te doen (de 35 en 26)

Er zullen vast meningen en ideeen zijn, dus kom maar op.
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Re: Reis Tessaatje88: 14 dagen PNW (incl Olympic NP en Pendleton (Round Up))

Bericht door jojostravelusa »

Ik zou voor optie 2 gaan. North Cascades is ons tegengevallen, maar dat kwam ook doordat een groot deel van het park gesloten was door bosbranden, dus misschien geen reeël beeld. Maar John Day zou ik er zeker in willen hebben en dan niet alleen de Painted Hills, maar zeker ook de Sheep Rock Unit.
Eigenlijk geef je zelf al antwoord, want je vindt deze route rustiger voelen :wink:
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Tantelotje »

In 2019 hebben wij de Cascades bezocht, voor zover dat kan als je geen back country plannen of permit hebt.
Dus ook al reden wij er alleen doorheen, wij vonden het een prachtig gebied.
Maar, als ik het even heel ongenuanceerd zeg, zijn het wel gewoon bergen.

John Day is ook prachtig, en in mijn beleving iets wat je minder snel 'ergens anders' tegenkomt.
Ik zou zeker optie 2 kiezen. Het 'voelt' denk ik rustiger omdat je overnachtingsplaatsen beter verdeeld zijn.
HildeV
Amerikafan

Bericht door HildeV »

John Day heb ik nog niet gedaan. North Cascades wel. We mochten helaas ook door bosbranden quasi nergens stoppen op het stuk tussen Newhalem en Winthrop wat wel erg jammer was. Ik kom er vast nog wel eens terug.

Als je voor optie 2 kiest zou ikzelf langs Bend terugrijden naar Portland. Daar ben ik inmiddels ook 2 maal geweest en ik blijf het een geweldig stadje vinden. Zeker als je de Columbia River Gorge toch al eens gedaan hebt.
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas »

Optie 2 zou je nog kunnen combineren met de Hells Canyon Scenic Byway. Niet dat je vanaf deze weg veel ziet van Hells Canyon, maar je rijdt dan wel een mooie lus langs de Wallowa Mountains (La Grande - Joseph - Halfway - Baker City). Het plaatsje Joseph is leuk en ietsje verder ligt Wallowa Lake. Wij waren daar drie nachten in 2015.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ik heb geen ervaring met North Cascades, maar wel (een beetje) met John Day. De tweede route zou ook mijn voorkeur hebben. Je zit wel ruim in je tijd daar; misschien is tussen Pendleton en Mitchell een uitstapje naar Baker City en/of de Sumpter Dredge een idee? En ja, ik zou ook voor Bend kiezen. Zie ons 2015-verslag voor het stuk tussen Baker City en Bend.

Marianne
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

Tessaatje88 schreef:
23 apr 2025, 22:18
- De Columbia River Gorge heb ik eerder gedaan. Is zeker geen must meer, dus zit hierbij ook te denken om die dag de ronde rond Mt Hood te doen (de 35 en 26)
Dan zou ik die zeker laten voor wat het is en kiezen voor de route onderlangs. En eventueel Silver Falls State Park er aan toevoegen.
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

Optie 2 zou ook mijn keuze zijn, maar…. Wij vonden Painted Hills mooi, echter is de tijd die je erna voor neemt denk ik erg lang. Ik zou ook zuidelijk terugrijden via Bend. Smith Rock State park is dan leuk en zoals hierboven beschreven Silver Falls. Beiden parken hebben ons aangenaam verrast!
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Felicitas schreef:
24 apr 2025, 13:59
ooie lus langs de Wallowa Mountains (La Grande - Joseph - Halfway - Baker City). Het plaatsje Joseph is leuk
Mee eens, maar na een lange dag in de schemer vonden we het iets minder geslaagd :lol: Maar als je er in de buurt bent, zeker meenemen.
In Baker City zit een leuk museum, het Heritage museum, en inmiddels is het Oregon Trail Interpretive Center wel weer open na renovatie. Daar konden wij helaas niet heen toen.
Een hele dag voor John Day vind ik niet teveel. Er zijn immers 3 units: Painted Hills, Clarno en Sheep Rock en als je overal rustig wilt kijken en wilt wandelen, dan heb je die tijd, en misschien nog wat van een volgende dag, wel nodig.
Zie ook ons verslag van 2023 https://2023washingtonenoregon.blogspot.com/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer