Reis JimmyIJz: advies Mei & Juni 2024 SF-Yosemite-DV-GrandTeton-Yellowstone-SF

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
JimmyIJz
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2024, 10:59
Aantal x V.S. bezocht: 1

Reis JimmyIJz: advies Mei & Juni 2024 SF-Yosemite-DV-GrandTeton-Yellowstone-SF

Bericht door JimmyIJz »

Hi Traveller(s)!

Wij lopen voor dit jaar erg vast met onze reiswensen, de reisperiode en met hetgeen wat wij vorig jaar niet hebben kunnen zien. Vorig jaar hebben wij o.a. door de overstromingen in augustus 2023 Death Valley en Sequoia links laten liggen en via de Tioga Road de oversteek naar Las Vegas gemaakt, als alternatief om toch sequoia de bomen te zien, zij wij nog in Mariposa Grove geweest.

Voor dit jaar zien wij alleen kans om eind mei en begin juni die kant nog op te gaan voor +/- 16/17 dagen, alleen zouden wij dan ook graag Yellowstone en Grand Teton aan de reisplanning willen toevoegen. Wij zouden dan wel graag vanuit SF willen starten en ook weer willen eindigen om ook weer even bij familie te zijn.

Qua activiteiten hoe wij onze dag zouden willen indelen, deel ik graag het volgende:
A) Wij vinden het leuk om op korte loopafstand alle highlights te zien;
B) Op èèn dag buiten al deze highlights om, vinden wij het leuk om maximaal èèn langere wandeling van maximaal 1,5 tot 2uur te doen (bijv. een wandeling op de West Rim Trail naar Scout Lookout/Angels Landing).
C) Wij vinden het ook lekker om bijv. een aantal uurtjes gewoon te relaxen en van al het moois te genieten.

Bovenstaande geeft een goede indicatie hoe wij onze dag willen invullen en wellicht dat hierin nu het e.e.a. te verschuiven en/of in te minderen is. Zelf zat ik aan de volgende tijdsbesteding te denken, is dit een realistische gedachte?

1. 2,5 dag bij aanvang reis SF en 1,5 dag aan het eind van de reis;
2. 2 volledige dagen bij South Lake Tahoe;
3. 2 of 2,5 volledige dagen bij Yosemite (vonden het park echt geweldig, of toch een dagje minder en compenseren met een dagje Yellowstone extra?);
4. 2 volledige dagen Sequoia;
5. 1 volledige dag Death Valley;
6. 2 of 3 volledige dagen Yellowstone;
7. 1 volledige dag Grand Teton;
8. 1 reisdag van Sequoia naar Death Valley of toch opsplitsen met overnachting in Bakersfield?;
9. 1 reisdag van Death Valley naar Grand Teton;
10. 1 reisdag van Yellowstone naar South Lake Tahoe.

Bij elkaar kom ik dan uit op minimaal 17 dagen. Het voelt voor mij gevoel te gehaast, maar toch zou dit realistisch moeten zijn. Dit zou dan de reisplanning zijn (conceptvoorstel):

Dag 1 Aankomst SF/Martinez
Dag 2 Napa Valley + Honkbalwedstrijd
Dag 3 0,5 dag SF/Martinez + Rijden Yosemite
Dag 4 Yosemite
Dag 5 Yosemite
Dag 6 Sequoia
Dag 7 Sequoia (slapen Bakersfield?)
Dag 8 Death Valley (slapen Pahrump/Las Vegas?)
Dag 9 Reisdag Pahrump – Grand Teton
Dag 10 Grand Teton
Dag 11 Yellowstone
Dag 12 Yellowstone
Dag 13 Reisdag Yellowstone – South Lake Tahoe
Dag 14 South Lake Tahoe
Dag 15 South Lake Tahoe --> Einde middag rijden wij dan door naar Martinez
Dag 16 SF/Martinez
Dag 17 0,5 dag SF/Martinez + Terugreis NL

Al met al ben ik erg benieuwd naar jullie adviezen, tegelijkertijd heb ik ook nog een aantal vragen, namelijk:

1. Is Yellowstone de moeite waard begin juni? Wat voor temperaturen kunnen wij verwachten, of zijn wij er echt nog te vroeg om met een korte broek te lopen?
2. Dit jaar valt het qua sneeuwhoeveelheid erg mee in Yosemite, hoe groot is de kans dat de Tioga Road/Glacier Point al halverwege mei geopend is? De huidige sneeuwhoogtes liggen gelijk aan het jaar dat alles halverwege is geopend, maar hoe nauwkeurig is deze graadmeter? Heeft iemand hier ervaringen mee?
3. Is het realistisch en de moeite waard om Crater Lake aan de planning nog toe te voegen? Indien ja, hoe zouden jullie dit inplannen?

Ik hoop zo voldoende informatie te hebben gegeven en ben erg heel benieuwd naar de feedback! :thumbup:
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1212
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Advies Mei & Juni 2024 SF-Yosemite-DV-GrandTeton-Yellowstone-SF

Bericht door paulr »

1e reactie…. Kansloos !
Ik ga niet eens proberen om er een betere route van te maken. Voor dit rondje zou ik minimaal een week extra plannen. Sorry…. Paul
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1793
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Advies Mei & Juni 2024 SF-Yosemite-DV-GrandTeton-Yellowstone-SF

Bericht door Felicitas »

Eens met Paul. Te veel wensen voor de beschikbare tijd. Misschien is het het overwegen waard om vanuit San Francisco een binnenlandse vlucht te nemen naar bijvoorbeeld Bozeman, Jackson Hole, Boise of Salt Lake City en je reis te plannen rondom Yellowstone en Grand Teton?

De wandelplannen begrijp ik niet. West Rim Trail naar Scout Lookout/Angels Landing is in Zion NP. Daar kom je toch niet?
jeppiepruts
Amerikafan
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2023, 14:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Advies Mei & Juni 2024 SF-Yosemite-DV-GrandTeton-Yellowstone-SF

Bericht door jeppiepruts »

Dit is inderdaad wel erg ambitieus. Met zo'n plan zou ik heen SLC en terug SFO vliegen of andersom. Maar of dat een optie is hangt er helemaal vanaf hoe belangrijk het familie gebeuren voor je is.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42065
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Advies Mei & Juni 2024 SF-Yosemite-DV-GrandTeton-Yellowstone-SF

Bericht door Martin & Marianne »

Een one way lijkt mij ook de enige reële optie. Doe dan een dag familie extra in het begin als je start in SF.
Of vergeet Yellowstone. Daar zou je ook wel een extra dag kunnen gebruiken. Je routevoorstel klopt nu ook niet met je wensenlijst. Voor 2 dagen Yellowstone heb je er 3 overnachtingen nodig. De heb je nu niet.
Kijk ook eens naar de accommodaties. Wat is er nog mogelijk in bijvoorbeeld Yellowstone of Yosemite? Overnachten buiten de parken betekent nog meer reistijd dan je nu al hebt.
Kijk eens in ons 2013-verslag en 2015-verslag voor Yosemite en Sequoia en Yellowstone en Yosemite in juni. Wij vonden het tien qua weer prima. Misschien niet altijd kortebroekenweer maar waarom zou je in een korte broek willen lopen? Als het maar droog is.

Let ook op het Memorial day weekend, dan wil je niet in de parken zitten.

Hou voor de Tioga Pass het betreffende topic onder Zuidwesten Algemeen in de gaten. Welke bron heb jij gehanteerd voor de sneeuwhoogte?

Crater Lake hier nog aan toevoegen? :o

Marianne
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42065
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Advies Mei & Juni 2024 SF-Yosemite-DV-GrandTeton-Yellowstone-SF

Bericht door Martin & Marianne »

Kun je iets met de reacties @JimmyIJz
Hopelijk ben je niet te veel ontmoedigd. :wink:

Marianne
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Advies Mei & Juni 2024 SF-Yosemite-DV-GrandTeton-Yellowstone-SF

Bericht door Almere vak V »

Iedereen bepaalt uiteindelijk zelf zijn eigen reistempo. Maar dit is wel een tikkie erg ambitieus. On het niet moordend te noemen. Zelfs als je een one way erin zou plakken.
Zoals al gezegd hou rekening met Memorial Weekend. Mensen zijn vaak op vrijdag al onderweg en gaan maandag laat of soms op dinsdag weer naar huis. Dat kan voor jullie zo maar 4/5 dagen zijn waarop je lastig dingen kunt plannen, misschien niet meer op plekken terecht kunt of waar het verschrikkelijk druk kan zijn.

Wij gaan in dat weekend naar de Indy500. Maar dat hebben we allemaal al bijna een jaar geleden vast moeten leggen. Nou zal het hopelijk voor jullie niet zo druk zijn als bij de Indy. Maar ben je nu (veel) te laat ben ik bang voor.
JimmyIJz
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2024, 10:59
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Advies Mei & Juni 2024 SF-Yosemite-DV-GrandTeton-Yellowstone-SF

Bericht door JimmyIJz »

Martin & Marianne schreef:
13 apr 2024, 00:43
Kun je iets met de reacties @JimmyIJz
Hopelijk ben je niet te veel ontmoedigd. :wink:

Marianne
Haha nee dat gelukkig niet! Het werd wel een beetje een hoofdpijndossier om even alles goed tegen het licht aan te houden, waardeer de feedback dan ook zeker, maar het gaf ons wel wat huiswerk! Ik bespaar jullie maar het tegenvoorstel van mijn familie aldaar, daar kreeg ik zelf grijze haren van! :lol:

Wij hebben dan ook alles op een rijtje gezet en beseffen ons dat wij keuzes moeten maken, tickets naar Bozeman (retour) hebben wij overwogen, maar zijn prijstechnisch echt absurd. Ook een one-way ticket weegt niet op tegen de voordelen die het biedt van een tijdsbesparing à 4/5 uur (inchecken, huurauto weer inleveren ophalen etc.). Een multi-reis is voor ons helaas geen optie, wij willen ook echt graag eindigen bij familie.

Wij overwegen dus nu om onze oude planning met Death Valley-Sequoia uit ons hoofd te zetten, ook zouden wij overwegen om Yosemite uit de planning te halen en de focus op het noordwesten te houden. In ieder geval trekken wij de volgende dagen voor deze drie gebieden uit:

2 dagen South Lake Tahoe
3 volledige dagen Yellowstone (dit is voor ons echt voldoende).
1 volledige dag Grand Teton (dit is voor ons echt voldoende).

Zou iemand ons kunnen adviseren wat hieraan nog toe te voegen is of welk rondje dan wel interessant zou zijn? Wij willen niet meer dan drie langere reisdagen inplannen van +/- 9 uur rijtijd excl. pauzes, dat lijkt mij toch lastig voor het noordwesten, maar ik laat mij graag verrassen!

Ideeën: Glacier NP, Mt Rainier NP, Crater Lake NP om toch een soort van rondje te krijgen?

Dag 1 (25 mei) Aankomst SFO 17:00.
Dag 2 Napa Valley + Honkbalwedstrijd
Dag 3 (27 mei) Memorial Day
Dag 4
Dag 5
Dag 6
Dag 7
Dag 8
Dag 9
Dag 10
Dag 11
Dag 12
Dag 13
Dag 14
Dag 15
Dag 16 SF/Martinez
Dag 17 (10 juni) 08:00-12:00 Martinez e.o. 15:00 SFO->AMS

@Martin & Marianne: Wij hebben de historiek en de actuele sneeuwpercentages op de website van de NPS Yosemite naast elkaar gelegd.

Alvast bedankt voor alle input! :thumbup:
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1212
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis JimmyIJz: advies Mei & Juni 2024 SF-Yosemite-DV-GrandTeton-Yellowstone-SF

Bericht door paulr »

wat dacht je van:
San Francisco
Lake Tahoe
Crater Lake
Mount Rainier
Glacier
Yellowstone
Grand Teton
Jackson-SFO: vliegen !
Dat scheelt je 14 uur rijden en kost je ca 144,- euro one way.
Ik heb nog niet gekeken wat je aan drop off kosten voor je auto kwijt bent.
Maar bedenk ook: het scheelt 1500 km rijden en dus brandstof en heel veel saaie uren autorijden!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42065
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis JimmyIJz: advies Mei & Juni 2024 SF-Yosemite-DV-GrandTeton-Yellowstone-SF

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zou ook echt eens wat one way opties bekijken. Want 3 dagen van 8 uur rijden is echt niet fijn.
Jammer om in die periode Yosemite over te slaan. Je ad het eerst over half mei maar met vertrek op 25 mei heb je niet echt last van het Memorial day weekend. Er is weer nieuwe sneeuw gevallen in Yosemite dus de opening van de Tioga Pass is echt lastig te voorspellen maar hett zou erg mooi zijn als je die route zou kunnen nemen.
Kijk eens in ons 2008-verslag voor een route van SF naar Yellowstone.
Als je 3 volle dagen Yellowstone wilt doe betekent dat 4 nachten, hou daar rekening mee. Met Grand Teton erbij heb je daar 5 nachten nodig.
Schrijf eens wat routes uit en gebruik dan de van-naar vorm per dag zodat duidelijk is wat een reisdag is.

Marianne
JimmyIJz
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2024, 10:59
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis JimmyIJz: advies Mei & Juni 2024 SF-Yosemite-DV-GrandTeton-Yellowstone-SF

Bericht door JimmyIJz »

Leuk idee en interessant voorstel Paul! Hier word ik wel vrolijk van, tickets zien er voor Jackson Hole erg gunstig uit, los van het feit dat je 14 à 15 uur onderweg bent, betekent het ook automatisch dat je ook nog een extra overnachting moet boeken voor onderweg, ik kom nu voor een one way ticket uit op +/- €400 en dat is het zeker waard!

De one way is wel een dingetje.. Auto heb ik via Autoeurope vastgelegd (Alamo) voor een prima prijs, het toevoegen van een one way toeslag of het maken van een nieuwe reservering maakt het dan wel weer erg gortig à een bedrag van €500 extra (dat is het weer niet waard). Ik kom alleen bij Budget nu op vergelijkbare prijzen uit, alleen zijn de recensies niet om over naar huis te schrijven.. Hier op het forum lees ik dan wel weer prima uitkomsten.

Is de Going-to-the-sun-road bij Glacier begin juni wel al geopend? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ga het concept van Paul morgen even in een excelletje gooien en dan kom ik hier op terug! :thumbup:

Thanks alvast!
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1212
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis JimmyIJz: advies Mei & Juni 2024 SF-Yosemite-DV-GrandTeton-Yellowstone-SF

Bericht door paulr »

Ik zou zeker, met behulp van suggesties op dit forum, eens goed zoeken naar interessante autohuur prijzen. Moet wel zeggen dat one ways tegenwoordig een stuk duurder zijn dan vroeger. Probeer vooral diverse plaatsen en routes. Zo kun je ook wellicht eerst naar Yellowstone en GT en eindigen vanaf Glacier (Kalispell) en dan terug vliegen. Of idd Bozeman. Zet dus alle auto’s en vluchten in een excel, samen met de kilometers en een evt overnachting….
En hier staan de openingsdata van de GttSR: https://www.nps.gov/glac/learn/news/log ... -dates.htm
Wij waren vorig jaar in juni en pass was open. We waren echter met een camper, dus sowieso niet te berijden. De shuttle bussen reden ook nog niet, maar…..ook zonder de GttSR was het, vooral het Many Glacier deel, erg indrukwekkend!
En laat vooral tijd en plezier voorrang krijgen boven saaie kilometers :)
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 868
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis JimmyIJz: advies Mei & Juni 2024 SF-Yosemite-DV-GrandTeton-Yellowstone-SF

Bericht door Tantelotje »

Check inderdaad de drop-off kosten tussen de verschillende staten.
Dat kan een enorm verschil opleveren.

Wij zijn ooit van Seattle naar Las Vegas gereisd. Ophalen in Washington state en inleveren in Nevada leverde een drop off fee op van $ 500.
Toen hebben wij de auto in Sacramento omgeruild, omdat er zowel geen drop off kosten zijn/waren tussen Washington state en Californië, en ook niet tussen Californië en Nevada. Kost een uurtje en een paar kilometers, scheelde zomaar $500,- zelfs als je in aanmerking nam dat we nu twee kortere periodes huurden in plaats van 1 langere. We zijn ook wel eens (wederom vanuit Seattle) op onze laatste dag naar LA gereden, precies wegens bovenstaande. Maar dan heb je het over 4 uurtjes in de auto.

Voor onze komende reis huren we vanaf Seattle en leveren we in in Denver. Dat kost ons $300,- drop off kosten, maar gezien hetgeen we willen zien is een rondje gewoon geen optie. Dat is ook iets om rekening mee te houden natuurlijk. Zou ik 1400 kilometer moeten rijden om dit te besparen (en wat is dan nog besparen... een overnachting kost je ook minimaal € 100,- je moet 2 of 3 keer tanken + het kost 2 vakantiedagen), dan vind ik dat persoonlijk totaal geen optie en betaal ik met liefde de drop off kosten.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42065
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis JimmyIJz: advies Mei & Juni 2024 SF-Yosemite-DV-GrandTeton-Yellowstone-SF

Bericht door Martin & Marianne »

Kijk ook eens of je nog wel accommodatie kunt vinden in de parken. Voor Yellowstone zie www.yelliwstonenaionalparklodges.com.
Annuleren kan tot 30 dagen voor aankomst, je zou alvast wat kunnen reserveren, het is niet gek om op verschillende locaties te zitten. Kijk wat er vrij en enigszins betaalbaar is en leg dat vast.

Marianne
Gebruikersavatar
Inge
Amerikakenner
Berichten: 1472
Lid geworden op: 13 sep 2004, 11:22
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Re: Reis JimmyIJz: advies Mei & Juni 2024 SF-Yosemite-DV-GrandTeton-Yellowstone-SF

Bericht door Inge »

Wij zijn lang geleden aan het begin van onze rondreis van San Francisco naar Yellowstone gereden, via Lake Tahoe. Dit betekende 2 tot 3 lange rijdagen, maar wij vonden dit goed te doen. Het was onze eerste reis in Amerika en genoten van de uitgestrekte leegte onderweg. Maar dit is natuurlijk heel persoonlijk. Van Lake Tahoe hebben wij overigens weinig gezien (wij hebben een lange stop gemaakt in Napa en kwamen daardoor pas tegen de avond aan in South Lake Tahoe en moesten natuurlijk de dag erna ook weer op tijd op pad). Wel was er een mooi vuurwerk vanwege Labour Day. Op de heenweg zijn wij via Craters of the Moon gereden (misschien bedoelde je dat i.p.v. Crater Lake dat in Oregon ligt?).
Verder hadden wij overnachtingen in de parken, wat natuurlijk veel reistijd scheelt.

Voor jullie zou een dergelijke route betekenen dat je vervolgens ook weer twee (erg) lange reisdagen terug hebt naar Californië, volgens grotendeels dezelfde route. En de vraag is natuurlijk of je dat wilt en of een binnenlandse vlucht inderdaad niet beter is?

Maar, gebaseerd of wat wij destijds hebben gedaan, zou je route er dan ongeveer zo uit komen te zien:

1 huis > SF
2 San Francisco en omgeving
3 SF > South Lake Tahoe (Memorial Day)
4 South Lake Tahoe > Elko/Wells oid (erg lange rijdag - wij hadden toentertijd niks geboekt en gewoon gekeken hoever we zouden komen)
5 Elko/Wells oid > Idaho Falls (evt. via Craters of the Moon anders kan je verder komen)
6 Idaho Falls > Yellowstone (afhankelijk van vertrektijd aankomst eind van de ochtend)
7 Yellowstone > Yellowstone
8 Yellowstone > Yellowstone
9 Yellowstone > Grand Teton (tijd voor hoogtepunten, maar niet veel meer)
10 Grand Teton > Wells, NV o.i.d. (lange rijdag)
11 Wells o.i.d. > Lee Vining (lange rijdag en alleen als de Tioga Pass open is, anders wordt dit een erg lange rijdag om om te rijden)
12 Lee Vining > Yosemite (mits de Tioga Pass open is)
13 Yosemite > Yosemite
14 Yosemite > Yosemite
15 Yosemite > San Francisco
16 San Francisco en omgeving
17 San Francisco > huis
18 huis

Om nog even te laten zien hoe zo'n reis er ongeveer uit zou zien, zie ons verslag van 2003 voor meer info over onze reis toentertijd (sjongejonge, de tijd vliegt... meer dan 20 jaar geleden alweer... :roll: )
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer