Reis Frisian: LA > Seattle

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Frisian
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 aug 2023, 11:01

Reis Frisian: LA > Seattle

Bericht door Frisian »

Hoi allen,

Ik ben zolangzamerhand mijn reis naar de westkust aan het plannen in september. Onderdeel daarvan gaat een rit van San Francisco naar Portland zijn. Daarvoor heb ik nu 3 dagen uitgepland met een huurauto.

Momenteel overweeg ik de volgende twee opties:

De route binnendoor
Dag 1 (SF naar Mt. Shasta)
Dag 2 (Mt Shasta via Crater Lake naar Bend)
Dag 3 (Bend naar Portland)

De route langs de kust
Dag 1 (SF naar Eureka)
Dag 2 (Eureka naar Newport)
Dag 3 (Newport naar Portland)

Zijn deze opties haalbaar in 3 dagen? Of is een 4e dag echt een must? En welke van deze 2 zouden jullie adviseren?

Ik neig zelf naar de route langs de bergen, omdat ik van LA naar SF ook al langs de kust rijd. Daarnaast vind ik bergen altijd iets moois hebben. Het liefst zou ik beide routes mixen, maar dat lijkt me niet haalbaar in 3 dagen.

Hoor graag jullie adviezen
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Frisian: LA > Seattle

Bericht door Martin & Marianne »

Het kan wel maar heel ruim is het niet. Vooral langs de kust zul je niet echt door kunnen rijden. En ik neem aan dat je daar ook wel wat wilt wandelen. Wij reden een deel van die route in 2015 met overnachtingen in Crescent City, Ferndale en Ukiah en we hadden te weinig tijd voor de hele kustroute. Misschien heb je iets aan ons reisverslag. Kijk ook eens naar ons 2006-verslag, toen reden we van Bend via Crater Lake naar Lassen Volcanic.
Het is lastig adviseren zonder de rest van de route te kennen. Hebben jullie tijd gepland voor Portland? Zo ja, dan is het misschien niet gek om dat niet te doen, ik lees daar geen goede verhalen over. Of wellicht is ergens anders nog een dag te winnen?

Marianne
Frisian
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 aug 2023, 11:01

Re: Reis Frisian: LA > Seattle

Bericht door Frisian »

Bedankt Marianne. Momenteel is dit het plan. San Francisco is een stad die ik al heel lang hoog op mijn lijstje heb staan, dus daar wil ik wel 4 dagen zitten. Ik zou dan eventueel een dagje Portland kunnen overslaan op de 26e, dan zou ik daar maar één dagje zijn. Is dat raadzaam? En welke route zou je dan aanraden?
Bijlagen
image.png
image.png (49.74 KiB) 767 keer bekeken
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Frisian: LA > Seattle

Bericht door Martin & Marianne »

Erg veel tijd voor de steden. Lees even dit deel van het forum door voor Portland (gebruik de zoekfunctie).
Voor SF is 4 volle dagen echt veel, daar zou je ook een dag kunnen winnen als je toch iets meer van de natuur wilt zien. Seattle lijkt me ook ruim trouwens.
Ik denk dat ik voor de kust en de Redwoods zou gaan. En dan naar Crater Lake. Maar ik moet bekennen dat ik het deel via Mt Shasta niet echt ken. Wel vonden wij Lassen Volcanic de moeite waard. Wat zou je willen doen rond Mt Shasta?

Marianne
Frisian
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 aug 2023, 11:01

Re: Reis Frisian: LA > Seattle

Bericht door Frisian »

Klopt hoor, ik ben ook niet van plan om die dagen puur in de stad zelf te verblijven. Ik hou bijvoorbeeld van wielrennen en één van die 4 dagen in San Francisco gaat besteed worden aan een fietstocht rond de baai. Zelfde idee voor Seattle en Portland, ook daar wil ik eigenlijk een volle dag op de fiets zitten.

Voor wat betreft de plannen rondom Mount Shasta, het lijkt mij een handige stopplek halverwege de route met een mooie backdrop. Dus meer als overnachting, eventueel met een ritje de berg op als het qua planning lukt.
Boppe
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 feb 2022, 20:51
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis Frisian: LA > Seattle

Bericht door Boppe »

Als je nog een camper inhaalt, met een friese tegelwijsheid achterop, toeter effe. Zijn wij...
afbeelding.png
afbeelding.png (558.41 KiB) 686 keer bekeken
Frisian
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 aug 2023, 11:01

Re: Reis Frisian: LA > Seattle

Bericht door Frisian »

Boppe schreef:
20 mar 2024, 19:35
Als je nog een camper inhaalt, met een friese tegelwijsheid achterop, toeter effe. Zijn wij...
afbeelding.png
Hahaha zal ik zeker doen! Jullie zitten in diezelfde periode ook in Noord Californië?
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis Frisian: LA > Seattle

Bericht door ingrid14 »

Wij deden een deel langs de kust en ook langs de bergen in 2016. Wel omgekeerde richting.
Wij hadden een overnachting in Fort Bragg, en met wat er onderweg te zien was, hadden we eigenlijk tijd te kort op het stuk naar SF.
Langs de kust vlot het rijden ook minder.

Door de bergen zou kunnen, maar ook hier, zoals Marianne al zei, is de tijd niet echt ruim.

Mijn eerste advies zou zijn om een dag Portland te skippen. Maar als je er een dag wilt fietsen, is dat geen optie.

Zowel voor SF als Seattle trek je veel tijd uit.
Beiden zouden (zelfs met een dag fietsen) een dag korter kunnen.
In jouw geval misschien een dagje SF minder? Dan ben je toch nog op 28.09 in Seattle voor de wedstrijd.

Als ik moest kiezen tussen Mt Shasta en Lassen dan zou ik voor die laatste kiezen.
Kijk ook eens naar Lava Beds. Een heel speciale ervaring met het lava landschap.
Met een overnachting rond Prineville zou in in de avond nog John Day kunnen bezoeken.
Met een dag extra op het stuk SF-Portland zou je deze kunnen meenemen.
SF naar Lassen/Redding verder naar Klamath Falls/Mazama vervolgens naar Bend/Prineville/The Dalles en dan naar Portland

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis Frisian: LA > Seattle

Bericht door Almere vak V »

Tsja, zoveel mensen, zoveel meningen. Dus dan ook maar de mijne...
:wink:

LA, geen idee wat mensen daar zoeken. Als ik er niet voor mn werk regelmatig heen zou moeten zou ik er nooit komen. Geen idee of je daar ook wilt fietsen. Maar LA is niet echt een fietsstad. Voor zover Amerika uberhaupt een fietsland is. Ik schrik me in ieder geval altijd kapot als ik een fietser tegenkom. Ze halen de meest vreemde capriolen uit. En je kan altijd zien dat beide, fietser en automobilist, niet aan elkaar gewend zijn.
Maar als je een dagje Venice, Santa Monica doet met als afsluiter een wedstrijdje dan zou je die extra dag wat mij betreft al kunnen skippen.

Het is hier al een paar keer gezegd. Hou er rekening mee dat het tempo langs de kust laag ligt. En de kans is groot dat je ook nog een paar keer uit je auto wilt om alles rustig in je op te nemen. Mijn vrouw en ik zijn al weer jaren geleden ooit van Seattle naar San Diego gereden. Daar deden we 4 weken over. Maar dat had ook makkelijk 6 of 8 weken kunnen worden.

Je rijdt al van LA naar San Francisco langs de kust. Dus daar zou ik het bij houden. San Francisco is in tegenstelling tot LA een echt gave stad. Weet niet hoe geoefend je als fietser bent maar de hoogteverschillen zijn aanzienlijk daar. Van daaruit zou ik voor de bergen kiezen. Portland is hier al heel wat over gezegd. Laten we het erop houden dat Portland, Portland niet meer is. Maar dat het wel heel langzaam aan het terugkomen is. Tenminste, het lijkt er op dat de overheid net doet of het ze daadwerkelijk wat kan schelen. Portland is fietsstad nummer 1 in Amerika. Maar verwacht niet dat iedereen dan in enen ook weet hoe ze met fietsers om moeten gaan.
Maar goed, daar zou je ook nog een dagje kunnen schrappen.

Seattle vinden wij erg gaaf. Maar net als met alles. Wat wil je perse zien. Hoe lang wil je er blijven. Is dit de enige keer dat je hier komt. Of wil je nog vaker die kant op? En een wijs iemand heeft hier ooit gezegd, je mist meer dan dat je ziet. Wij verblijven inmiddels al jaren meerdere maanden per jaar in Oregon. En we zien nu steeds nieuwe dingen. En vaak verrassend dichtbij huis.

Je gaat een gave reis maken. Geniet er vooral van en neem de tijd die je denkt nodig te hebben.
Frisian
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 aug 2023, 11:01

Re: Reis Frisian: LA > Seattle

Bericht door Frisian »

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik heb besloten om een dag korter in Portland te slapen en de vrijgekomen tijd te besteden voor een rit langs de kust tot aan Astoria. Te meer omdat ik van mijn tijd in San Francisco ook al een halve dag in San Jose zit voor de wedstrijd en een andere dag een rondje rond de Bay doe op de fiets. Dus effectief zit ik maar 2,5 dag in de stad zelf. Datzelfde verhaal voor Seattle, ik wil een dag naar Olympic National Park en ook een fietstochtje doen in het gebied rondom de stad, dus ook daar zit ik ongeveer 2,5 dag in de stad zelf.

In totaal ga ik het stuk van SF tot aan Portland dus in 3,5 uur doen en blijf ik aan de kust. Daarmee mis ik de bergen, maar ik kom dan een andere keer wel terug aan de westkust om de binnenlanden wat meer te zien, ook Yosemite bijvoorbeeld. Ik ben nog jong, dus tijd genoeg.

En @Almere vak V: ik doe al een aantal jaren aan wielrennen en heb nog een halfjaar om echt topfit te worden. Dus over die fietsritjes maak ik me weinig zorgen :wink:

Voor het overzicht: dit is de globale planning nu.
image.png
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis Frisian: LA > Seattle

Bericht door Almere vak V »

Frisian schreef:
21 mar 2024, 13:14
In totaal ga ik het stuk van SF tot aan Portland dus in 3,5 uur doen en blijf ik aan de kust.
Ik gok op 3,5 dag...
:wink:
Frisian
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 aug 2023, 11:01

Re: Reis Frisian: LA > Seattle

Bericht door Frisian »

Almere vak V schreef:
21 mar 2024, 14:43
Frisian schreef:
21 mar 2024, 13:14
In totaal ga ik het stuk van SF tot aan Portland dus in 3,5 uur doen en blijf ik aan de kust.
Ik gok op 3,5 dag...
:wink:
Hahaha je hebt helemaal gelijk. Als dat stuk me in 3,5 uur zou lukken dan zou ik direct daarna Max Verstappen uitdagen.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis Frisian: LA > Seattle

Bericht door Almere vak V »

Frisian schreef:
21 mar 2024, 15:50
Als dat stuk me in 3,5 uur zou lukken dan zou ik direct daarna Max Verstappen uitdagen.
Mwah, ik denk eerder dat je na 500 meter ergens een klif afduikt...
:wink:
Frisian
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 aug 2023, 11:01

Re: Reis Frisian: LA > Seattle

Bericht door Frisian »

Almere vak V schreef:
21 mar 2024, 17:07
Frisian schreef:
21 mar 2024, 15:50
Als dat stuk me in 3,5 uur zou lukken dan zou ik direct daarna Max Verstappen uitdagen.
Mwah, ik denk eerder dat je na 500 meter ergens een klif afduikt...
:wink:
Dat zou op zich best wel een domper op de reis zijn ja. Dan doe ik het wel iets rustiger aan. :wink:

Ik heb nu verder alle hotels, vluchten en auto's geregeld. Hotels via booking.com, auto's bij Budget via Priceline. Alles nog keurig binnen budget voor nu. Ik heb dat hele voorwaardendocument van Budget doorgeakkerd, maar kom niks tegen over een one-way fee. Dan zou ik best een mooie deal hebben denk ik, een week in een premium bak rondrijden voor ongeveer 700 euro. Unlimited mileage, gratis annuleren, third party liability en een CDW. Of wellicht iets te mooi om waar te zijn?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Frisian: LA > Seattle

Bericht door Martin & Marianne »

Je huurt niet voor de hele periode een auto?

Wat betreft Olympic NP: weet je al welk deel je zou willen bezoeken? Het is handiger om een rondje te maken in plaats van een bezoek vanuit Seattle want er zijn meerdere delen en meerdere wegen er naar toe. Vanuit Seattle zul je niet veel kunnen zien.

Het is niet nodig en ook niet toegestaan om bovenliggende berichten volledig te quoten.

Marianne
Frisian
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 aug 2023, 11:01

Re: Reis Frisian: LA > Seattle

Bericht door Frisian »

Klopt inderdaad, ik huur een auto voor het stuk van LA naar SF en een andere voor het stuk van SF naar Portland. Daar zitten dan 4 dagen in de Bay Area tussen, waarin ik verwacht prima zonder auto te kunnen en het dan zonde vind ervoor te betalen.

En vwb Olympic NP, hoe ik dat wil aanvliegen heb ik nog niet heel concreet bedacht. Heb je tips voor me?
Laatst gewijzigd door markro op 22 mar 2024, 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd; een direct bovenstaand bericht in z'n geheel quoten is niet nodig.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Frisian: LA > Seattle

Bericht door Martin & Marianne »

Je kunt eens in ons 2006-verlsag kijken voor Olympic NP.

Die auto zal tot en met Seattle toch wel nodig zijn als je daar nog iets wilt doen? En niet tot aan Portland?

Marianne
HildeV
Amerikafan
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 aug 2022, 11:40

Re: Reis Frisian: LA > Seattle

Bericht door HildeV »

In Olympic heb je eigenlijk sowieso wel een auto nodig om de beste plekjes te bezoeken. Ik ben in 2019 er wel geraakt (kost je in het beste geval 2.45u met ferry en bus vanuit Seattle) en terug weggeraakt (naar Victoria met de ferry) met het openbaar vervoer maar heb in Port Angeles wel een auto gehuurd voor mijn 3 dagen daar.
Frisian
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 aug 2023, 11:01

Re: Reis Frisian: LA > Seattle

Bericht door Frisian »

Ah oke, dan zou ik in Seattle de laatste dag nog een auto kunnen huren. Dat is ook wel handig, dan kan ik op mijn vertrekdag met de auto naar de luchthaven en het ding daar inleveren, alvorens naar de vertrekhal te lopen.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis Frisian: LA > Seattle

Bericht door Almere vak V »

Frisian schreef:
22 mar 2024, 12:50
Dat is ook wel handig, dan kan ik op mijn vertrekdag met de auto naar de luchthaven en het ding daar inleveren, alvorens naar de vertrekhal te lopen.
In Seattle zit de autoverhuur niet (meer) bij de luchthaven. Je moet een stukje, 5 minuten, met de shuttlebus.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer