Reis RuthdeLange: Noordwest VS & Canada 2025.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 656
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Reis RuthdeLange: Noordwest VS & Canada 2025.

Bericht door RuthdeLange »

Ben volop bezig met de voorbereidingen voor onze reis naar de VS aankomende zomer. Echter, wil het jaar erop graag terug en dan ook een deel van Canada zien. Ik ga mogelijk alleen (hopelijk gaat mijn dochter weer mee maar dat is niet zeker) en zal vooral kamperen met een tent. Omdat het lastig is om voor Many Glacier kampeerplekken te reserveren wil ik voor de zekerheid al op 1 juli a.s. een overnachting in de Inn daar boeken zodat ik geen permit nodig heb voor dat gebied.
Daarom ben ook nu al begonnen met de route zodat ik weet wanneer ik precies in Many Glacier zal zijn. Voor mij compleet nieuw gebied. Dus graag jullie advies.

1. Aankomst Seattle
2. Seattle – Winthrop (via North Cascade NP);
3. Winthrop – Sandpoint (via Coulee dam)
4. Sandpoint – West glacier (via Kootenai swinging bridge)
5. West Glacier – East Glacier (via Going to the Sun Road, hidden overlook trail en Beaver pond trail)
6. East glacier (Hike Dawson Pass en Pitamakan Pass Loop).
7. East Glacier – Many Glacier (trail Virginia falls)
8. Many Glacier (Hike Iceberg trail)
9. Many Glacier (Grinnell trail)
10. Many Glacier – Waterton (Waterton bekijken)
11. Waterton – Banff
12. Banff (trail Sunshine Meadows);
13. Banff (rustdag)
14. Banff – Lake Louise (via Johnston Canyon)
15. Lake Louise – Yoho NP (trail Lake Louise, Mirror lake, lake Agnes en bekijken Moraine lake
16. Yoho NP (Iceline trail);
17. Yoho NP (Wapta falls, Natural bridge, Emerald Lake trail)
18. Yoho NP – Colombia Icefield (Mistaya canyon, Panther falls, Stanley fals trail);
19. Colombia icefield – Jasper (Hike parker ridge, Sunwapta Falls, Atabasca falls)
20. Jasper (Maligne canyon hike, Medicine lake);
21. Jasper (rustdag)
22. Jasper (Hike Cavell Meadows Loop en Hike Valley of 5 Lakes)
23. Jasper – Clearwater via mount robson (overlander falls - hike Kinney lake – Rearguard falls)
24. Wells Gray
25. Clearwater – Whistler (via Joffre lakes)
26. Whistler (High Note trail)
27. Whistler – Paradise (Brandywine falls, Shannon falls)
28. Paradise (Skyline trail)
29. Paradise – Quinault (via reflection lake, narada falls, bench & snowlakes trail)
30. Quinnault – Kalaloch (Quinault looptrail, Ruby beach)
31. Kalaloch – Lake Crescent (Hoh rainforest, Rialto beach)
32. Lake crescent – Seattle (trail hurrican hill).
33. Naar huis
Lilo
Amerika-expert
Berichten: 1764
Lid geworden op: 26 aug 2009, 17:02
Aantal x V.S. bezocht: 54

Re: Reis Noordwest VS & Canada 2025

Bericht door Lilo »

Hallo,
Dat ziet er een goed gevuld programma uit met vele geweldig mooie wandelingen. Nog eventuele aanraders zijn: Big beehive in Banff en Plain of 6 glaciers, Peyto lake (weinig inspanning voor spectaculair zicht), Wilcox pass (in de buurt van Parker ridge). In Jasper: boottocht op Maligne Lake naar Spirit Island. Highline trail in Many Glacier is spectaculair. Helmcken falls rim trail in Wells Grey en Berg Lake in Mt.Robson. wordt een geweldige reis, o ja, vergeet Bear’s hump hike in Waterton niet, kort maar prachtig zicht.
Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis RuthdeLange: Noordwest VS & Canada 2025.

Bericht door paulr »

Hoi,
oef, wel een trip... maar het kan uiteraard wel.
Alleen hoop ik dat je op het laatst niet wat vermoeid bent en veel kilometers hebt. De ''omweg'' in de laatste week naar Mount Rainier is fors, maar snap gezien je programma dat je die wel wilt meenemen.
Wellicht dat je op dag 10-11 iets kan uitsparen. Waterton is leuk, maar in vergelijking met al je andere berggebieden geef je dit wellicht iets teveel tijd. Of heb je op dag 10 nog een flinke wandeling gepland staan ? Met Grinnell en Iceberg heb je denk ik wel de 2 mooiste wandeldagen in die hoek te pakken denk ik...Je zou dan vanuit Many Glacier een flinke koffiestop in Waterton kunnen doen en dan toch doorrijden naar Banff.
Ook dag 14 is natuurlijk bijna een rustdag (zoals je op dag 13 al hebt). De Bow Valley Pkwy ia mooi, maar alleen vroeg in de ochtend of schemering. Wij hebben er overdag nog nooit veel wildlife gezien. En Johnston Canyon wil je alleen heeeel vroeg in de ochtend lopen. De rest van de dag overvol. Al met al bent je er ook wel in een uurtje of 2 klaar mee. Kortom, daar kun je wellicht nog een dagje pakken ?
Die dagen zou ik dan aan het eind vanaf de dagen na Whistler plannen, zodat je rit van Whistler naar Mount Rainier iets gesplitst kan worden (wellicht tot een uurtje vóór MR rijden?) en een extra dag MR erbij...
Enne... dit wordt een prachtreis ! :)
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1420
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis RuthdeLange: Noordwest VS & Canada 2025.

Bericht door AnnInBC »

Dat is een goed gevuld programma! Hou er rekening mee dat de tijden die google maps aangeeft niet heel juist zijn en tel daar altijd wat extra tijd bij. Vergeet de Takakkaw Falls niet in Yoho National Park, zeker de moeite om te bezoeken alsook Peyto Lake langs de Icefields Parkway. In Jasper als je op weg bent naar Mount Edith Cavell is er nog een stop plaats bij de Tonquin Valley met een korte trail naar Cavell Lake. Hier heb je mooie zichten op Cavell Lake en Mount Edith Cavell.

De route van Clearwater naar Whistler is een lange route en reken daar gerust op een 6 uren rijden en als je dan nog Joffre Lakes wil doen, daar ben je ook vlug 4 tot 5 uren kwijt om deze hike te doen, dus hou daar rekening mee. En zorg ook dat je een dagpas hebt om hier te mogen hiken, die kan je 2 dagen op voorhand gratis online reserveren.

Ook de route van Whistler naar Paradise is erg lang, zeker als je hier en daar nog wil stoppen aan wat mooie zichtpunten. De rit alleen al is vlug 7 uren zonder te stoppen, dan moet je ook nog rekening houden met de grensovergang waar het soms lang aanschuiven is.
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 656
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis RuthdeLange: Noordwest VS & Canada 2025.

Bericht door RuthdeLange »

Bedankt voor de reacties.

Ik had al behoorlijk gestoeid met de route omdat ik liever niet in het weekend in Glacier en Banff wilde zijn omdat het door de week al moeilijk is om daar kampeerplekken te bemachtigen. Wil in Banff graag op de Two Jack Lakeside campground maar die is heel gewild.
Daarnaast wil ik niet vrijdag, zaterdag en zondag vliegen vanwege de veel hogere prijzen (heb ze de afgelopen maanden in de gaten gehouden voor Seattle) en wel zo vroeg mogelijk in juli vertrekken maar buiten het 4 juli weekend.

@lilo Peyto lake was ik vergeten te noemen en de wandeling die ik bij Louise noemt blijkt idd de hike of the 6 glaciers te heten ;-) dus die ga ik wel doen. Daarnaast ook een deel van de Wilcox pass. Stond ook op de planning maar vergeten in het overzicht te zetten. M.b.t. de hike die je noemt in Many Glacier, ja die is ook prachtig lijkt me maar moet keuzes maken.
Helmcken falls rim trail voeg ik toe. Heb me eigenlijk nog niet echt verdiept in dat park maar he een hele dag dus tijd genoeg.

@paulr De reden van de overnachting in Waterton was om niet op zaterdag in Banff aan te komen maar je hebt gelijk. Zo kan ik wel een dag winnen. Dus dat is misschien wel beter. Ik kan ook nog een dag extra aan de reis plakken want heb eigenlijk 35 dagen. Maar dacht dat wel goed zo was met 34.....
Dus dan heb ik 2 dagen extra. 1 voor een extra overnachting tussen Whistler en Paradise en dan nog 1. Waar zou jij een extra overnachting bij Mount Rainer aan besteden (de dag dan ;-))

@AnnInBC Had helemaal geen rekening gehouden met de drukte bij de grensovergang. Stom. Dus daar komt iig een dag bij. Is Joffre lakes echt een must om te zien? Of zal ik die skippen? Ik had namelijk eerst daar wel een extra overnachting maar er is eigenlijk geen camping in de buurt. Dus dat zou betekenen dat ik door zou moeten rijden naar Nainfalls. Daar overnachten en dan terugrijden naar Joffre lakes voor de wandeling en vervolgens naar Whistler.. Vandaar dat ik er 1 traject van heb gemaakt maar eigenlijk niet te doen idd.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis RuthdeLange: Noordwest VS & Canada 2025

Bericht door paulr »

Dat kan ik je in juli vertellen, want dan zijn we er geweest. :) Wij plannen er nu 4-5 dagen. Wij hebben vooralsnog 2 dagen in de buurt van Paradise gepland en de andere 2 bij Sunrise…
groennom
Amerikafan
Berichten: 334
Lid geworden op: 08 aug 2011, 14:44
Aantal x V.S. bezocht: 17

Re: Reis RuthdeLange: Noordwest VS & Canada 2025.

Bericht door groennom »

Misschien kun je nog wat ideeen halen uit onze 2022 reis Noordwest USA en Canada. Schitterend gebied, en zeker als je van wandelen houdt!
https://rondreisnoordwestusaenzuidwestc ... press.com/
Lilo
Amerika-expert
Berichten: 1764
Lid geworden op: 26 aug 2009, 17:02
Aantal x V.S. bezocht: 54

Re: Reis RuthdeLange: Noordwest VS & Canada 2025.

Bericht door Lilo »

Je kan misschien een extra dag zetten in Mt. Rainier in de Sunrise area. Toppers daar zijn vooral Summerland to panhandle gap en Burroughs mountain

Highline trail in Glacier is een veel mooiere wandeling dan Iceberg lake.

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 656
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis RuthdeLange: Noordwest VS & Canada 2025.

Bericht door RuthdeLange »

@groennom wat een geweldige reis hebben jullie gemaakt. Had eerder al iets gelezen in jullie verslag over quinault maar zie nu dat jullie voor een deel dezelfde route hebben gedaan. Dus daar heb ik zeker wat aan. Zo zie ik dat jullie aan een halve dag genoeg hadden in Wells gray np. Dan zou ik toch Joffre lakes kunnen doen zonder een dag te verliezen.
Wat me ook opvalt is de vele sneeuw in Many Glacier en jullie waren er veel later in juli dan ik er zal zijn. Misschien moet ik toch de route ook omdraaien.

@Lilo Ik had begrepen dat je wanneer je de highline trail helemaal loopt, je met de bus terug moet of hebben jullie alleen een deel gelopen?
Lilo
Amerika-expert
Berichten: 1764
Lid geworden op: 26 aug 2009, 17:02
Aantal x V.S. bezocht: 54

Re: Reis RuthdeLange: Noordwest VS & Canada 2025.

Bericht door Lilo »

Wij deden highline trail tot Granite Chalet en inderdaad dan terug langs dezelfde weg. Is wel een lange hike maar absoluut de moeite. Je hebt gedurende de hele wandeling schitterende open zichten, veel indrukwekkender dan iceberg lake. Er zijn ook afsplitsingen maar die zorgen nog voor extra kms. Je kan op het trail eender waar terugdraaien. Kijk highline trail maar eens na, je zal zien dat dit het top trail van glacier is. Je kan er een soort loop van maken, maar is niet echt een loop, je neemt dan inderdaad de shuttle bus.

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1420
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis RuthdeLange: Noordwest VS & Canada 2025.

Bericht door AnnInBC »

Ja, jammer genoeg is het altijd een raadsel hoe druk het gaat zijn bij de grensovergang. Je kan opvoorhand online wel checken hoe druk het is, maar het kan natuurlijk altijd veranderen tijdens je rit.

Joffre Lakes is zeker wel de moeite, maar dat moet je een beetje voor jezelf uitmaken of je dit graag wil doen of niet. Je zal al heel veel moois gezien hebben tegen dat je hier aankomt. Ik kan je de Strawberry Point Recreation Site aanraden, een 20 minuten rijden van Joffre Lakes waar je met tent terecht kan voor $15 per nacht: http://www.sitesandtrailsbc.ca/search/s ... &type=Site. Is daar geen plaats meer, kijk dan bij Owl Creek Recreation Site wat ongeveer een half uurtje rijden is vanaf Joffre Lakes en daar kan je ook overnachten met tent voor $15: http://www.sitesandtrailsbc.ca/Mobile/S ... te=REC0219. Deze sites kan je niet op voorhand vastleggen en zijn op basis van "first come, first serve". Dus reserveer je gratis tickets vast voor de Joffre Lakes wandeling als je deze wil doen en als je dan geen camping kan vinden, kan je nog beslissen om het niet te doen. Het kost je namelijk niets op die manier.

Extra dag bij Mount Rainier voor Sunrise, daar kan je mooie wandelingen doen of wel de omgeving van Tipsoo Lake...dat vonden wij echt een prachtig gebied waar je ook verschillende mooie wandelingen kan doen. Wij hadden toen wel geluk dat de wilde bloemen volop stonden te bloeien.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis RuthdeLange: Noordwest VS & Canada 2025.

Bericht door paulr »

mooi te lezen hoe meningen verschillen.... Dit was afgelopen jaar op 28 juni aan het eind van de Iceberg trail:
IMG_4405ice klein.jpg
Prachtige wandeling, was dus al sneeuwvrij, meerdere moose en beren langs het pad... zou deze dus gewoon inplannen.
Grinnel Lake zou ik dan eerder laten vervallen als je voor iets anders kiest....

check eens wat wandelingen hier: https://www.lochnora.nl/ :)
groennom
Amerikafan
Berichten: 334
Lid geworden op: 08 aug 2011, 14:44
Aantal x V.S. bezocht: 17

Re: Reis RuthdeLange: Noordwest VS & Canada 2025.

Bericht door groennom »

RuthdeLange schreef:
24 feb 2024, 19:15
..
Wat me ook opvalt is de vele sneeuw in Many Glacier en jullie waren er veel later in juli dan ik er zal zijn. Misschien moet ik toch de route ook omdraaien.
Glacier National park heeft nog heel veel sneeuw in juli en zelfs augustus. Goed om te kijken naar wat je wilt doen en wat (normaal gesproken) de condities zijn. Elk jaar is natuurlijk anders, maar hou in die regio zeker nog rekening met sneeuw.
=
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2165
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis RuthdeLange: Noordwest VS & Canada 2025.

Bericht door jojostravelusa »

Onze ervaring in Glacier in september '22 was niet te vergelijken met hoe het er eigenlijk is denk ik. Het hele park, en de zeer wijde omgeving, stond vol met rook van zware bosbranden in Canada. Daardoor hadden we niet de mooie uitzichten en foto's die je er kunt maken. Toch vonden we het een mooi park.
Een groot deel van de rest van jullie reis (West Canada) hebben we in 2019 gedaan en Olympic NP afgelopen september. Misschien heb je wat aan onze verslagen.
https://yellowstone-north-and-south-dak ... gspot.com/
https://jojos-rondje-west-canada-2019.blogspot.com/
https://2023washingtonenoregon.blogspot.com/
Laatst gewijzigd door jojostravelusa op 25 feb 2024, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Lilo
Amerika-expert
Berichten: 1764
Lid geworden op: 26 aug 2009, 17:02
Aantal x V.S. bezocht: 54

Re: Reis RuthdeLange: Noordwest VS & Canada 2025.

Bericht door Lilo »

Aan Paulr:

Ik zeg niet dat Iceberg Lake geen mooie wandeling is. Maar Highline trail biedt iets anders. Veel meer open vergezichten, dit trail geeft een heel ander zicht dan de andere, ook mooie trails, in Glacier. Ik raad highline trail hier aan omdat de topicstarter al veel gewandeld heeft en meer gelijkaardige zichten zal gezien hebben tijdens zijn reis. Highline is een volledig ander uitzicht.

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1793
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Reis RuthdeLange: Noordwest VS & Canada 2025.

Bericht door Felicitas »

Veel mooie wandelingen komen voorbij! Heel gaaf dat jullie de Dawson Pass en Pitamakan Pass Loop in de planning hebben opgenomen. Zulke goede herinneringen aan. Wel echt ver en pittig, maar het eventuele ongemak meer dan waard. Je zou de wandeling naar Iceberg Lake ook nog kunnen combineren met de hike naar Ptarmigan Tunnel (als die open is). Dat hebben we in 2013 gedaan. Goed te doen als je een volle dag hebt. Heel leuk om door de tunnel te lopen en aan de andere kant ineens een compleet nieuw uitzicht te hebben. De Highline Trail hebben we niet gelopen. Lijkt me ook erg mooi, maar was toen wij hem wilden doen gesloten. Eigenlijk kan je geen verkeerde keuzes maken in Glacier NP. Veel voorpret gewenst en succes met plannen.
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 656
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis RuthdeLange: Noordwest VS & Canada 2025.

Bericht door RuthdeLange »

Dawson Pass en Pitamakon pass loop opgenomen in de route vanwege jullie verslag hiervan 😁 Denk wel dat het pittig gaat worden maar zag er geweldig uit. Heb sowieso veel uit jullie verslagen gehaald, ook voor as zomer (en ook afgelopen zomer, toen ik een groot deel van het south west coast path heb gelopen, kijk nu al uit naar jullie ervaringen in Engeland dit jaar!)
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1793
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Reis RuthdeLange: Noordwest VS & Canada 2025.

Bericht door Felicitas »

Wat leuk. Engeland vonden we inderdaad ook leuk om te wandelen, dus gaan we daar nog eens een langeafstandspad doen. En net als in Amerika wel erg fijn dat ze engels spreken zodat je onderweg eens een praatje kunt maken.
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 656
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis RuthdeLange: Noordwest VS & Canada 2025.

Bericht door RuthdeLange »

Terug van de tekentafel. Heb volgens mij goed geluisterd naar de tips maar moet ook keuzes maken. Joffre lakes laat ik bijvoorbeeld vallen. Maar nu wel wat meer rust in het laatste stuk en Waterton onderweg bekijken. Hoor graag of het zo beter is.

1. Aankomst Seattle
2. Seattle – Winthrop (via North Cascade NP);
3. Winthrop – Sandpoint (via Coulee dam)
4. Sandpoint – West Glacier (via Kootenai swinging bridge)
5. West Glacier – East Glacier (via Going to the Sun Road, Hidden overlook trail en Beaver pond trail)
6. East glacier (Hike Dawson Pass en Pitamakan Pass Loop).
7. East Glacier – Many Glacier (trail Virginia falls)
8. Many Glacier (Hike Iceberg trail, eventueel Ptarmigan Tunnel)
9. Many Glacier (Highline trail)
10. Many Glacier – Waterton (Waterton bekijken) - Banff
11. Banff (trail Sunshine Meadows);
12. Banff (rustdag)
13. Banff – Lake Louise (via Bow Valley Pikeway & Johnston Canyon, dus heeeel vroeg op om drukte voor te zijn)
14. Lake Louise – Yoho NP (trail Plain of 6 glaciers en bekijken Moraine lake)
15. Yoho NP (Iceline trail & Takakkaw Falls);
16. Yoho NP (Wapta falls, Natural bridge, Emerald Lake trail)
17. Yoho NP – Colombia Icefield (Peyto Lake, Mistaya canyon, Panther falls, Stanley fals trail, Wilcox pass);
18. Colombia icefield – Jasper (Hike parker ridge, Sunwapta Falls, Atabasca falls)
19. Jasper (Maligne canyon hike, Medicine lake);
20. Jasper (rustdag)
21. Jasper (Hike Cavell Meadows Loop, Cavell Lake en Hike Valley of 5 Lakes)
22. Jasper – Clearwater via Mount Robson (Overlander falls - hike Kinney lake – Rearguard falls)
23. Wells Gray (Spahats Falls, Dawson Falls, Helmcken Falls trail, Baileys chute)
24. Clearwater – Whistler
25. Whistler (High Note trail)
26. Whistler – Lake Connor (via Shannon falls, Brandywine falls, Alexander falls)
27. Lake Connor - Paradise
28. Paradise (Skyline trail)
29. Paradise (Reflection lake, Narada falls, Bench & Snowlakes trail, Naches peak loop trail, Tipsoo lake)
30. Paradise – Quinault (Quinault looptrail) - Kalaloch
31. Kalaloch (Ruby beach, Hoh rainforest (Spruce en Moss trails), Rialto beach, Second beach)
32. Kalaloch – Lake Crescent (Cape Flattery, sol duc fallls)
33. Lake Crescent – Seattle (trail Hurricane hill).
34. Naar huis
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 656
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis RuthdeLange: Noordwest VS & Canada 2025.

Bericht door RuthdeLange »

Ik heb ook nog een vraagje. Ik wil van rockport naar Winthrop. Dus via de 20. Daarmee rijd je dwars door North Cascades. Maar ik zie nergens de toegangspoort tot het np. Of hoef je niet voor toegang voor het np te betalen als je op deze weg blijft?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer