Adviezen reis noordwesten

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Aulani
Amerika-ontdekker
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jul 2022, 15:40

Adviezen reis noordwesten

Bericht door Aulani »

Beste reisfanaten,

Na verschillende rondreizen door onder andere Amerika te hebben gemaakt, zijn we nu bezig met de planning van onze volgende zomervakantie. Aangezien we al de standaard route door het westen hebben gedaan, van Denver naar Salt Lake City (met stops bij onder andere de Badlands, Yellowstone en Grand Teton), en ook Florida en Phoenix naar Salt Lake City hebben bezocht, overwegen we nu een rondreis door Washington/Oregon.

We vragen ons af of anderen ervaring hebben met deze regio, aangezien ons gevoel zegt dat dit gebied minder vaak bezocht wordt en mogelijk eentonig kan zijn wat betreft parken en landschappen. Zijn er reisverslagen die jullie kunnen aanbevelen of tips die jullie met ons willen delen over rondreizen in dit gebied? Alle suggesties zijn welkom!

Dank jullie wel!
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1236
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Adviezen reis noordwesten

Bericht door IngridUSA »

Nog geen ervaring, maar wij gaan komende zomer die kant op. Heb je het all about Oregon & Washington topic al gelezen? Ik heb alle tips en tops opgezocht, bekeken en daar m’n reis op samengesteld. Het lijkt me machtig mooi. Er staat veel reisverslagen en (recente) topics van formumleden waar je veel info uit kunt halen. Wanneer gaan jullie?
Aulani
Amerika-ontdekker
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jul 2022, 15:40

Re: Adviezen reis noordwesten

Bericht door Aulani »

@IngridUSA Wat leuk dat jullie die kant ook op gaan. Heb jij toevallig al een planning voor je reis? Dan zou ik daar stiekem wat van kutten jatten...uhhh...inspiratie opdoen :D

Wij willen in juli of augustus gaan. Zijn vrij flexibel deze maanden.
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 867
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Adviezen reis noordwesten

Bericht door Tantelotje »

Het is ook machtig mooi. Tenminste, dat vinden wij :D

Je vindt er niet de rode rotsen van het Zuid-Westen (alhoewel John Day behoorlijk rotsachtig is en Rock Smith SP doet denken aan de rosten uit het ZW), maar heel veel andere afwisselende landschappen zoals de prachtige kust, bergen, vulkanen, watervallen... er is echt meer dan genoeg te doen.
De aanblik van Crater Lake, zeker als er nog sneeuw op de bergen ligt, is onwaarschijnlijk mooi. Als je Mount Rainier in volle glorie ziet en daar rond loopt, de natuurkracht van Mount St Helen, de prachtige omgeving van Bend... nou ja, je ziet ik kan nog wel even doorgaan.

Komende zomer reizen wij van Seattle naar Denver. Het is ons 3e bezoek aan Washington en 4e keer dat we in Oregon komen. We hebben Olympic, Mount Rainier, Mount St Helens en de Columbia River Gorge wederom in de planning opgenomen. Voor ons geen nieuwe plaatsen, maar zeker geen straf om er te komen en bovendien reizen mijn ouders met ons mee, dus we laten hun het natuurgeweld tussen Seattle en Denver zien.

En dan heb ik het nog niet eens over de mogelijkheid om walvissen te spotten, bijvoorbeeld vanuit Port Angeles, Seattle wat in onze top 3 leuke steden staat, een bezoek aan de Boeing fabriek wat ook heel interessant is als je niet idolaat bent van vliegtuigen.

Nou ja, eigenlijk is de tip van IngridUSA het best: kijk eens in het all about Oregon & Washington topic. Daar vind je heel veel informatie.
In 2017 zijn wij van Seattle naar Las Vegas gereisd, misschien haal je uit het eerste stuk wat inspriatie.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Adviezen reis noordwesten

Bericht door Martin & Marianne »

Aulani schreef:
21 feb 2024, 12:10
@IngridUSA Wat leuk dat jullie die kant ook op gaan. Heb jij toevallig al een planning voor je reis?
Kijk eens wat rond in dit subforum. Als je wat naar beneden scrolt zie je de route van IngridUSA staan.
Bekijk ook de andere topics eens en kijk dan wat je aanspreekt en wat niet.
Er is een topic met reisverslagen, zie het sticky, daar kun je ook inspiratie uit opdoen. En kijk ook naar het andere sticky met de tips voor beide staten.
Misschien heb je iets aan ons 2006-verslag en een deel van ons 2015-verlsag.

Marianne
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1236
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Adviezen reis noordwesten

Bericht door IngridUSA »

Mijn routetopic vind je hier:
viewtopic.php?p=1323037#p1323037

Uiteindelijk is de definitieve route als volgt geworden:
11-08 Amsterdam - Seattle (misschien Olympia ivm State Capitol en vroege vlucht)
12-08 Seattle - Sequim
13-08 Sequim - Forks (Olympic NP)
14-08 Forks - Cannon Beach
15-08 Cannon Beach
16-08 Cannon Beach -Florence (Sandbuggy tour)
17-08 Florence - Prospect
18-08 Prospect (ziplinen)
19-08 Prospect -Prineville (Crater Lake)
20-08 Prineville (Painted Hills)
21-08 Prineville - Silverton (Smith Rock SP)
22-08 Silverton - Hood River (Mt Hood / Columbia river gorge)
23-08 Hood River - Kelso (Mt St. Helens)
24-08 Kelso - Packwood
25-08 Packwood (Mt Rainier)
26-08 Packwood - Anacortes (whalewatch vlg ochtend)
27-08 Anacortes - Seattle
28-08 Seattle (wedstrijd Mariners)
29-08 Seattle (Boeing fabriek)
30-08 Seattle - terugvlucht


Voor een deel kun je ook kijken in dit verslag, waar ik wel een beetje een idee heb gekregen van de dagindelingen en wat er mogelijk is:
https://usa2022sofiekenco.wordpress.com ... -07-forks/

Ik heb bijna alle topics en verslagen uitgebreid doorgelezen samen met het complete het all about topic. Alles wat me mooi, leuk of interessant leek heb ik gekopieerd en aan de hand daarvan m'n route gemaakt.

O ja, kijk even of je je reactie van 12:10 uur nog tekstueel kunt aanpassen :lol:
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2165
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Adviezen reis noordwesten

Bericht door jojostravelusa »

Wij zijn afgelopen september geweest vanuit Vancouver. Misschien heb je wat aan ons verslag. Wij reisden met een truckcamper.
https://2023washingtonenoregon.blogspot.com/
JeroenenTineke
Amerikafan
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 dec 2023, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Adviezen reis noordwesten

Bericht door JeroenenTineke »

Hallo @aulani ,

Wat leuk dat jullie plannen hebben om Noordwest Usa te gaan bezoeken.
Wij gaan dit jaar ook in juli/augustus.

Wij landen in Seattle, reizen via San Juan’s island ( orca’s) naar de Oregon coast, Bend( zeer geschikte locatie voor veel uitstapjes; John day fossil beds, Smith state park, NP Crater lake, three sisters, Newberry NP, mt Rainier, Silver falls. Dan omhoog via Spokane naar Glacier park, Helena Montana, Yellowstone park om vervolgens terug te gaan vliegen op Salt lake city.

Moet er wel bij aangeven dat we hiervoor bijna 30 dagen hebben te besteden :clap:
Kijk even bij alle info hier op dit forum.
Aulani
Amerika-ontdekker
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jul 2022, 15:40

Re: Adviezen reis noordwesten

Bericht door Aulani »

Tantelotje schreef:
21 feb 2024, 12:18
Komende zomer reizen wij van Seattle naar Denver. Het is ons 3e bezoek aan Washington en 4e keer dat we in Oregon komen.
Ah zo leuk!! Wat is jouw ervaring m.b.t. het weer in de maanden juli en augustus. Kan je gewoon met korte broek en korte mouwen o.a. de trails lopen. Of is een vest of lange broek zeker nodig?
IngridUSA schreef:
21 feb 2024, 12:55
Mijn routetopic vind je hier:
viewtopic.php?p=1323037#p1323037
Wat is de reden geweest dat je meerdere dagen in Seattle verblijft? Is dit een stad vergelijkbaar met bijvoorbeeld New York?
Aulani
Amerika-ontdekker
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jul 2022, 15:40

Re: Adviezen reis noordwesten

Bericht door Aulani »

jojostravelusa schreef:
21 feb 2024, 16:02
Wij zijn afgelopen september geweest vanuit Vancouver. Misschien heb je wat aan ons verslag. Wij reisden met een truckcamper.
https://2023washingtonenoregon.blogspot.com/
Een hele mooie reis en mooie foto's ook! Hoe vonden jullie het weer in augustus?
Aulani
Amerika-ontdekker
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jul 2022, 15:40

Re: Adviezen reis noordwesten

Bericht door Aulani »

JeroenenTineke schreef:
21 feb 2024, 17:40
Hallo @aulani ,

Wat leuk dat jullie plannen hebben om Noordwest Usa te gaan bezoeken.
Wij gaan dit jaar ook in juli/augustus.

Wij landen in Seattle, reizen via San Juan’s island ( orca’s) naar de Oregon coast, Bend( zeer geschikte locatie voor veel uitstapjes; John day fossil beds, Smith state park, NP Crater lake, three sisters, Newberry NP, mt Rainier, Silver falls. Dan omhoog via Spokane naar Glacier park, Helena Montana, Yellowstone park om vervolgens terug te gaan vliegen op Salt lake city.

Moet er wel bij aangeven dat we hiervoor bijna 30 dagen hebben te besteden :clap:
Kijk even bij alle info hier op dit forum.
Dit klinkt als een perfecte reis. Bedankt voor de tips m.b.t. de orca's!!
Heb je een link naar jullie reisplanning? Dan ga ik die even doornemen ;)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Adviezen reis noordwesten

Bericht door Martin & Marianne »

Je vraagt wel erg naar de bekende weg. :wink: Je kunt toch het topic van JeroenenTineke vinden als je hier de topics even doorloopt? Of klik op de forumnaam en kijk dan naar de berichten van dat forumlid. Hier de directe link.
En ja hoor, het kan heel lekker weer zijn in juli en augustus. Zie bijvoorbeeld ons 2006-verslag om een idee te krijgen,

Marianne
Gebruikersavatar
gera_r
Amerikakenner
Berichten: 526
Lid geworden op: 16 nov 2010, 09:18
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Gelderland

Re: Adviezen reis noordwesten

Bericht door gera_r »

Wij hebben in 2019 het noordwesten gedaan. Hier kun je erover lezen: https://johanengera2019.blogspot.com/20 ... veerd.html
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Adviezen reis noordwesten

Bericht door dutch_in_seattle »

Ik woon alweer twintig jaar in Seattle, dus als je nog specifieke vragen hebt, barst maar los...
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Adviezen reis noordwesten

Bericht door Martin & Marianne »

Voor tips is het ook wel goed om te weten hoe lang jullie willen gaan en waar jullie van houden. Reizen jullie met kinderen? En willen jullie met de auto of een camper?
Aulani schreef:
22 feb 2024, 15:38
Wat is de reden geweest dat je meerdere dagen in Seattle verblijft? Is dit een stad vergelijkbaar met bijvoorbeeld New York?
Vanwege het bezoek aan de Boeing fabriek lijkt mij zo. Dan blijft er in de route van @IngridUSA voor Seattle maar 1 dag over. Dat lijkt me voldoende als je niet echt een stedenmens bent. Ook hier geldt weer dat je in reisverslagen veel inspiratie op kunt doen. Of leen of koop een reisgids; in een bibliotheek vind je veel reisgidsen.

Marianne
JeroenenTineke
Amerikafan
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 dec 2023, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Adviezen reis noordwesten

Bericht door JeroenenTineke »

@aulani, helemaal niet erg hoor om naar de bekende weg te vragen😉 het is alleen maar leuk dat we op deze manier tips van elkaar kunnen uitwisselen. Ik zie dat je ook Cannon beach op je lijstje hebt staan. Ook aan de Oregon coast worden op diverse plekken whale Watch tours georganiseerd!
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Adviezen reis noordwesten

Bericht door Almere vak V »

Aulani schreef:
20 feb 2024, 21:28
We vragen ons af of anderen ervaring hebben met deze regio, aangezien ons gevoel zegt dat dit gebied minder vaak bezocht wordt en mogelijk eentonig kan zijn wat betreft parken en landschappen.
Wij wonen hier inmiddels een maand of 4, 5 per jaar. Hebben jaren geleden hier een huis laten bouwen nadat ik de 15 jaar ervoor heel Amerika heb doorgezworven voor mn werk. Gekozen voor Oregon omdat er voor mijn/ons gevoel geen betere plek is dan Oregon. De afwisseling in landschap is enorm. Knetterhoge bergen, ellenlange stranden, immense kale vlaktes, uitgestrekte bossen, enorme woestijnen en ga zo maar door. En inderdaad, gelukkig nog steeds, amper bezocht. We hopen dat we dat nog jaren vol kunnen houden. Hier kan je nog moederziel alleen op een strand staan. Uren naar de Painted Hills staren zonder dat er ook maar iemand voorbij komt. Uren dwalen door Silver Falls Park en er 2 mensen tegenkomen. Bij Multnomah Falls kan het druk zijn in de zomer. Maar druk vinden ze in Oregon als er 150 auto's staan. Smith Rock is erg geliefd in het weekend. Met erg bedoelen we dan dat je er niet helemaal alleen bent. Als er 15 auto's bij Crater Lake staan is het er druk. En op een mooie dag lopen er wel is 100 man op het strand bij Cannon Beach.

Als je drukte om je heen wilt zul je op een zaterdag in het najaar naar Eugene moeten gaan als de Oregon Ducks thuis spelen. Dan kan je over de koppen lopen. En als je echt een hekel aan jezelf wilt hebben ga dan vooral in het weekend naar de Woodburn Outlets. Daarnaast kan je uiteraard in Portland de drukte opzoeken. Maar ook dat is niet echt een aanrader. Voor de verdere rest heerst er vooral rust in Oregon. EN kan je er eigenlijk alles vinden wat je in de rest van Amerika ook kan vinden.
- Een nikszeggende stad die in recordtempo uit de grond is gestampt.
- Een internationaal vliegveld.
- Het onlangs verkozen mooiste park van Amerika met Crater Lake. Als je daar kunt zijn op een stralende strakblauwe dag in april o mei met nog meters sneeuw. Dan daag ik je uit om een betere/mooiere plek te noemen in Amerika.
- Cannon Beach is een prachtig strand.
- Verlies jezelf in de Painted Hills
- Als je eenmaal Hells Canyon hebt gezien vraag je jezelf serieus af wat je ooit hebt staan doen bij de Grand Canyon.
- Silver Falls Park is een zegen voor lichaam een geest. Ik heb een bloedhekel aan wandelen. Maar ik loop er minstens een paar keer per maand uren rond.
- Snelwegen hebben we ook niet. Eentje van boven naar beneden. Een eentje van links naar rechts. Lekker overzichtelijk. Is ook niet nodig. Want buiten Portland lijkt hier nooit iemand haast te hebben.
- Wel hebben we de mooiste weg (101) langs de kust. Zoek een plek ergens een stukje hoger dan het strand. En binnen een half uur zie je met een beetje geluk de walvissen en de orca's zwemmen.

En zo kan ik nog uren doorgaan. Ik snap dat mensen een keer naar New York willen, dat je een keer naar Washington DC wilt. Vooruit zelfs Las Vegas kan ik me nog wel iets bij voorstellen. Maar wat mensen al in LA gaan zoeken is voor een volkomen raadsel.
Aulani schreef:
22 feb 2024, 15:38
Wat is jouw ervaring m.b.t. het weer in de maanden juli en augustus. Kan je gewoon met korte broek en korte mouwen o.a. de trails lopen. Of is een vest of lange broek zeker nodig?
Mijn eerste reactie is zonde van de ruimte in je koffer. Je kan voor het geval dat, een lange broek of vestje meenemen. Maar juli en augustus zijn hier vaak strakblauwe maanden, met alleen maar zon, zelden of nooit regen en temperaturen die al snel richting de 30 graden gaan. In Oregon valt net zoveel regen als in Nederland. Alleen hier valt die in een tijdsbestek van een half jaar. Van oktober tot en met maart. Vaak is het in mei, juni en september al of nog prachtig weer! En als ze hier het weer voorspellen kan je er ook vanuit gaan dat de zon gaat schijnen of dat het gaat regenen. Daar moesten wij in het begin nog wel is aan wennen. Als ze regen voorspelen komt die ook echt. En niet een buitje. Maar uren achter elkaar.
Aulani schreef:
22 feb 2024, 15:38
Is dit een stad vergelijkbaar met bijvoorbeeld New York?
Seattle lijkt echt in helemaal niks op New York. Totaal andere stad, totaal andere vibe. Veel kleiner. Geen poppenkast. Veel relaxter. Maar eerlijk is eerlijk. Ik zeg vaak dat New York helemaal niks met Amerika te maken heeft. Ja, het ligt in Amerika, maar het staat zover af van alles wat Amerika nog meer is.
JeroenenTineke
Amerikafan
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 dec 2023, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Adviezen reis noordwesten

Bericht door JeroenenTineke »

@Almere vak V Dank voor deze bijna poëtische toevoeging van Oregon. Het klinkt alsof je heimwee hebt 😉😅 wij krijgen iig steeds meer zin om te gaan!!
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Adviezen reis noordwesten

Bericht door Almere vak V »

JeroenenTineke schreef:
26 feb 2024, 14:56
Het klinkt alsof je heimwee hebt
Geen heimwee hoor, maak je geen zorgen. Net wakker geworden in een kletsnat Oregon. Niet dat het gisteravond/vannacht anders was. Maar het schrijft lekker weg als je onder de veranda, voor je open haard zit terwijl de regen gestaag naar beneden komt. Nou maar hopen dat het droog gaat worden. Maar zoals het eruit ziet gaan we eerst nog sneeuw krijgen.

Tsja, en helemaal onbevooroordeeld over Oregon ben ik niet. Verre van zelfs kan ik je melden...
:wink:
JeroenenTineke
Amerikafan
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 dec 2023, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Adviezen reis noordwesten

Bericht door JeroenenTineke »

@Almere vak V Ahh ik dacht dat je tijdelijk niet in Oregon was, meende ik te hebben gelezen, vandaar ;)
Laatst gewijzigd door JeroenenTineke op 27 feb 2024, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer