Reis steview1: rondreis Noordwesten (vanuit Las Vegas).

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
steview1
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2014, 23:48
Aantal x V.S. bezocht: 7

Reis steview1: rondreis Noordwesten (vanuit Las Vegas).

Bericht door steview1 »

Deze zomer gaan wij een aantal plaatsen bezoeken waar we in onze vorige USA reizen nog niet geweest zijn. De nadruk ligt op Oregon, maar we beginnen en eindigen in Las Vegas (omdat we daar vrienden bezoeken). Tevens “moet” ik nog een keer naar Death Valley (al 2x eerder langs gereden vanwege de hitte, nu moet het maar eens!). En Glacier was de vorige keer (in 2014, rond 22 juni) nog dicht, dus moet dat ook nog.

Dus nog een hele rit. Hierbij rekening gehouden met het feit dat wij GEEN hikers meer zijn, op 72 jarige leeftijd…. We willen alles rustig vanaf “scenic viewpoints” en “scenic routes” vanuit de auto bekijken. En een paar leuke historische of culturele dingen doen. Gelukkig houd ik nogal van autorijden! :D

Het volgende schema heb ik bedacht voor 4 weken.
18-jun - Amsterdam - Las Vegas
19-jun - Las Vegas (Valley of Fire St Pk)
20-jun - Las Vegas - Death Valley*** (Dante's View, Zabriskie Point)
21-jun - Death Valley - Lone Pine (Badwater, Artist Drive / Alabama Hills)
22-jun - Lone Pine - Markleeville (Bodie)
23-jun - Markleeville - Chester (Langs Lake Tahoe)
24-jun - Chester - Klamath Falls (Volcanic Legacy Scenic Byway)
25-jun - Klamath Falls - Sisters*** (Bend) (Crater Lake NP)
26-jun - Sisters (Scenic Byway McKenzie Pass)
27-jun - Sisters (Painted Hills)
28-jun - Sisters
29-jun - Sisters - Florence***
30-jun - Florence - (Old Town, Heceta Head Lighthouse)
1-jul - Florence (Sand Dunes)
2-jul - Florence
3-jul - Florence - Cannon Beach
4-jul - Cannon Beach - Portland of ?
5-jul - Portland ? - Pendleton (Columbia River Gorge, Multnomah Falls)
6-jul - Pendleton (Hells Canyon)
7-jul - Pendleton - Coeur d'Alene (misschien Pendleton Underground Tours)
8-jul - Coeur d'Alene - East Glacier*** (Wallace, Sierra Silver Mine Tour)
9-jul - East Glacier - (Glacier NP)
10-jul - East Glacier - Salmon (Id)
11-jul - Salmon Id - Provo Ut (Scenic Byway)
12-jul - Provo Ut - Bryce Canyon
13-jul - Bryce Canyon
14-jul - Bryce Canyon - Las Vegas
15-jul - Las Vegas
16-jul - Las Vegas - Amsterdam
17-jul - Aankomst
*** = al accommodatie geboekt

Halverwege doen we wat kalmer aan in Sisters en Florence. Leuke accommodaties geboekt met een buitenzitje. Verder nog een paar vraagjes (misschien heb ik er later nog wat meer…):
- Voor zinvolle op- en aanmerkingen houd ik me aanbevolen!
- Is het leuk om in Portland rond te kijken (wij zijn geen echte stadsmensen, hebben liever wat kleinere plaatsjes)
- Of is het leuk om Fort Vancouver te bekijken, om een beetje historie van de Oregon Trail mee te krijgen?
- Is de McKenzie Highway echt closed van Nov-Jul (zoals op Google Maps staat), of toch eerder open?
- Van 11 - 14 juli moet nog nader worden ingevuld. De NP’s in Utah hebben we al gezien. Misschien nog een keertje kort naar Bryce (of Yellowstone…)

Begin en eind van de route vallen in een "ander subforum", maar voor dat deel weet ik best al genoeg (denk ik...). Het gaat mij om het Oregon-Idaho- Montana deel....

Ben benieuwd of iemand zinvolle input heeft! Bij voorbaat dank!
Groeten, Steef
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Rondreis Noordwesten (vanuit Las Vegas)

Bericht door hemmie »

Ik kan niets zeggen over Oregon, maar ik vind de tijd voor Glacier wel erg beperkt. Doen jullie ook geen korte wandelingen meer? Zelfs dan is de tijd kort, je zult bijvoorbeeld geen tijd hebben voor Many Glacier.
De rit van East Glacier naar Provo via Salmon in slechts 2 dagen vind ik ook wel jammer, het is een mooie route, en er is onderweg best wat te zien en te doen, maar daar heb je geen tijd voor.
Terug in Texas!
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1212
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Rondreis Noordwesten (vanuit Las Vegas)

Bericht door paulr »

Dit is wel een erg flinke rit, ook al hou je van auto rijden…. Je rijdt ook nog al door wat saaie gebieden.
Heb je een one way overwogen ? Bijv Seattle heen - Las Vegas terug . Of Portland-las Vegas. Je kan zelfs overwegen on halverwege de reis een stuk te vliegen. Dan eindig je bijvoorbeeld in Kalispel en vlieg je naar LAS en ga je daar weer verder (of dan vrienden bezoeken). Of maak het rondje andersom, vlieg vanaf Portland naar LAS, dat kost nog geen100 euro en 2,5 uur vliegen . Er zijn voldoende low cost airlines tussen heel veel plaatsen…
Even ter vergelijking: van Glacier terug naar las Vegas is ruim 2000 km. Van Amsterdam naar Alicante ook ! Dat zou je in Europa toch ook niet in 3 dagen plannen met nog scenic byways, dus zeg Franse Route National….

Portland lees ik niet veel goeds over, die gaan wij straks ook overslaan.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2166
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis steview1: rondreis Noordwesten (vanuit Las Vegas).

Bericht door jojostravelusa »

Ik ben het eens met Paul. Wij maken ook veel kilometers in een reis, maar hier staan toch een paar afstanden in waar je denk ik niet blij van gaat worden. Dus ga lekker bij de vrienden op bezoek in Las Vegas en vlieg van daar naar Seattle of Portland. Seattle is Washington en dat stond niet in jullie lijstje, maar Washington heeft ook veel moois.
Portland hebben wij op basis van wat we hier op het forum lazen ook overgeslagen. Klonk niet aantrekkelijk en zeker niet als je toch al geen stadsmens bent.
Wij zijn ook niet van de lange wandelingen. Misschien heb je wat aan onze verslagen van 2022 en 2023. Toen waren we o.a. in Glacier, met helaas veel rook door de bosbranden in Canada, en in Oregon.
https://yellowstone-north-and-south-dak ... gspot.com/
https://2023washingtonenoregon.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis steview1: rondreis Noordwesten (vanuit Las Vegas).

Bericht door Martin & Marianne »

Ik vermoed dat de tickets al vastliggen? Op zich kan het wel zo, maar ik zou zelf de verdeling iets anders hebben gedaan; het is nu een beetje hollen en stilstaan.
Voor Oregon zou je eens het topic over Oregon door kunnen nemen, en er zullen ook nog wel reacties van de echte experts komen.
Het zou mooi zijn als je voor de Painted Hills daar in de buurt zou overnachten zodat je daar tegen de avond bent; dan zijn de kleuren veel mooier. Zie hier voor onze ervaring daar. Misschien heb je ook iets aan de rest van het verslag; wij deden ook een rondje Las Vegas toen.
Waarom Markleeville? Dit is een lange rit vanuit Lone Pine met een bezoek aan Bodie. Ik zou zeker iets eerder stoppen. Behalve Bodie is er nog veel meer te doen op dat stuk, zoals de Ancient Bristlecone Pines Forest en Mono Lake. Kijk voor de Ancient Bristlecone Pines eens hier. Ik weet niet precies wat een hiker is, maar ook al ben je dat niet dan is een wandeling van 1,5 km nog wel te doen toch? Wij vonden de Discovery Trail daar een absolute aanrader.
Voor Mono Lake en Bodie zie hier. Neem bij Mono Lake de zuidkant. Voor Bodie moet je toch ook wel rekening op een wandeling van ongeveer een uur, anders zie je niets.
Ook in Lassen Volcanic NP moet je wel een keer de auto uit om iets te zien. Er zijn een paar korte wandelingen die goed te doen en leerzaam zijn zoals de Devastated Area Interpretive Trail en de https://www.nps.gov/thingstodo/walklilypond.htm.

Als jullie al in Bryce zijn geweest en jullie willen niet wandelen dan begrijp ik die twee nachten daar niet zo goed. Hebben jullie Capitol Reef al eens bezocht? Sowieso lijkt het me handiger om eerst een nacht Torrey en dan een nacht Bryce te doen in plaats van twee nachten Bryce zodat je ook tijd hebt voor de mooie Ut12.
Onderweg van Bryce naar Las Vegas zou je via Valley of Fire kunnen rijden. Het lijkt me jammer om dat vanuit Las Vegas te doen als je er later in de reis toch langs rijdt. Wat ook kan: op dag 3 eerst naar Valley of Fire en dan naar Death Valley. Met de volgende stop in Lone Pine heb je genoeg tijd voor Death Valley. En in DV zijn de uren later op de dag en vroeg in de ochtend het mooiste.

Marianne
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1793
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Reis steview1: rondreis Noordwesten (vanuit Las Vegas).

Bericht door Felicitas »

Heerlijk vooruitzicht! Een paar suggesties. We zijn een paar keer in Glacier NP geweest. Als je wilt genieten van de prachtige natuur daar zonder wandelingen zou ik proberen om een nachtje in het Many Glacier Hotel te reserveren (wie weet zijn er annuleringen). Prachtig gelegen hotel waar je vanaf het deck een fantastisch uitzicht hebt. Hetzelfde geldt voor de Timberline Lodge op Mount Hood. Ook zo’n mooie locatie en sfeervol. Misschien als alternatief voor Portland? Zelf zou ik Yellowstone toch niet ‘voorbij’ kunnen rijden zonder het park aan te doen. Welk deel van Hells Canyon wil je bezoeken vanuit Pendleton? Het ligt er nog ver vandaan. Misschien handiger om daarvoor in Lewiston (ID) te overnachten en een jet boat tour te doen? In plaats van Coeur d'Alene?
steview1
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2014, 23:48
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis steview1: rondreis Noordwesten (vanuit Las Vegas).

Bericht door steview1 »

Wow! DAT is een hoop informatie van iedereen! Ik heb wel even wat meer tijd nodig om alles te checken....

Inmiddels heb ik wel de aantallen miles (per dag en totaal) in mijn Excel sheet opgenomen. Ik zie dat het totaal (incl. "uitstapjes") nu zo'n 4700 miles (7500 km) is. Dat is ruwweg hetzelfde als tijdens onze rondreis Spanje/Portugal vorig jaar. Dus eigenlijk ben ik niet zo bang voor de afstand.... Temeer omdat je in de States veel relaxter rijdt....

Wel zie ik nu in dat sommige dagen wel een beetje (te) lang zijn. Dat ben ik eens met sommige reacties! Ik denk erover om het laatste stuk (Utah) te laten vervallen omdat we daar toch al uitgebreid gereden en gekeken hebben, OOK inderdaad Capitol Reef, highway 12, en andere highlights. Als we dat doen blijft er meer tijd over, voor een extra dag bij Glacier NP, en (als ik die Glacierdatums iets naar achteren schuif) ook voor Oregon en Idaho. We kunnen dan wellicht in 2 ECHTE reisdagen over I-15 naar beneden karren....

Portland laten we dus maar vallen, maar ik zou nog wel van iemand willen horen of dat Fort Vancouver (boven Portland) interessant is. Overigens zijn we de vorige keer al in de omgeving van Seattle geweest toen we uit ZW Canada kwamen....

Kortom: werk aan de winkel! Ik ga nog even verder puzzelen en zal me hier nog wel melden als ik vragen heb.

Heel erg bedankt voor jullie reactie!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis steview1: rondreis Noordwesten (vanuit Las Vegas).

Bericht door Martin & Marianne »

Ik ben Fort Vancouver nog nooit tegengekomen, maar als zoiets je aanspreekt, doen! Misschien vind je Fort Clatsop dan ook wel interessant. Als je je in Lewis en Clark verdiept is dat echt een aanrader.
Voor de Oregon Trail zijn er wellicht nog meer dingen op de route.

Marianne
HildeV
Amerikafan
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 aug 2022, 11:40

Re: Reis steview1: rondreis Noordwesten (vanuit Las Vegas).

Bericht door HildeV »

Wij zijn even gestopt aan Fort Vancouver op weg naar de luchthaven in Portland omdat het mij op zich wel aansprak maar het was toen echt rotweer was dus zijn we maar niet meer uit de auto gestapt ;)
steview1
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2014, 23:48
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis steview1: rondreis Noordwesten (vanuit Las Vegas).

Bericht door steview1 »

Het heeft even geduurd, maar dankzij al jullie opmerkingen heb ik nu de route klaar. Hier en daar doen we het inderdaad wat kalmer aan, een extra dag in Glacier bijvoorbeeld, en we skippen dan een "extra NP in Utah" - waar we toch al geweest zijn.... Nogmaals BEDANKT voor jullie inbreng!

We beginnen nu 3 dagen in Las Vegas want als we terugkomen zijn onze vrienden er zelf op uit met hun RV... In het 2e deel van de route zijn de dagafstanden wel iets groter, maar nooit te lang volgens mij. We zijn wel eens vaker pas om 6 of 7 uur in een hotel aangekomen....

Ik geef onze route nog even weer (voor de volledigheid). Zal het later ook nog even invoeren onder "Wie, wanneer en hoe....".
Heb nu nog een paar maanden om de details verder uit te werken. :thumbup:

18 jun - Amsterdam - Las Vegas
19 jun - Las Vegas – (Valley of Fire St Pk)
20 jun - Las Vegas - -
21 jun - Las Vegas - Death Valley (Dante's View, Zabriskie Point, Artist Drive)
22 jun - Death Valley - Mammoth Lakes (Alabama Hills / Bristlecone Pine (?)
23 jun - Mammoth Lakes - Carson City (Mono Lake / Bodie)
24 jun - Carson City - Chester (Langs Lake Tahoe (Tahoe City)
25 jun - Chester - Klamath Falls (Lassen NP / Volcanic Legacy Sc Bway)
26 jun - Klamath Falls - Sisters (Or) (Crater Lake NP)
27 jun - Sisters – (Smith Rock St Pk / Painted Hills)
28 jun - Sisters - (Bend / Newberry National Volcanic Mon.)
29 jun - Sisters - Florence (Or) (McKenzie Pass (weg 242)
30 jun - Florence – (Heceta Head Lighthouse, Cape Perpetua, Thor’s Well)
1 jul - Florence - (Old Town, Sand Dunes)
2 jul - Florence - (rust)
3 jul - Florence - Troutdale (Or) (Via Cape Lookout / Oceanside / Trees to Sea Sc Bway)
4 jul - Troutdale (Or) - Baker City (Columbia River Gorge, Multnomah Falls)
5 jul - Baker City - (Oregon Trail museum / + evt Elkhorn Drive Sc. Bway)
6 jul - Baker City - Pendleton (Hells Canyon Scenic Byway)
7 jul - Pendleton - (Underground Tours / rust)
8 jul - Pendleton - Kellogg (Mt)
9 jul - Kellogg (Mt) - East Glacier (Evt. via GTTS road)
10 jul - East Glacier - (Glacier NP - GTTS road / Many Glacier)
11 jul - East Glacier - (Glacier NP - Two Medicine)
12 jul - East Glacier - Salmon (Id)
13 jul - Salmon (Id) - Twin Falls (Salmon River & Sawtooth Scenic Byways)
14 jul - Twin Falls - Nephi (Ut) (Via I-84 & I-15 > Payson > Nebo Loop Scenic Byway)
15 jul - Nephi (Ut) - Las Vegas (Via I-15 en …??)
16 jul - Las Vegas - Amsterdam
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis steview1: rondreis Noordwesten (vanuit Las Vegas).

Bericht door Martin & Marianne »

Het is een prachtige route zo hoewel ik het nog steeds wel wat onevenwichtig vind. Die rustdag in Florence bijvoorbeeld zou je heel goed op het laatste deel kunnen gebruiken. Of bij Lassen. Daar heb je nu erg weinig tijd.
John Day vanuit Sisters is een aardig eind rijden en je mist de mooiste uren van de dag. Wij hadden in 2015 een stop in Mitchell, dat zou je ook kunnen overwegen.
Vanuit Baker is een bezoek aan de Sumpter Dredge heel interessant. Zie daarvoor ons 2015-verslag.

Op weg naar Las Vegas zou je een stop kunnen maken bij Snow Canyon. Of kijk eens naar het Kolob deel van Zion.
Vooral bij Snow Canyon kun je een paar leuke, korte wandelingen maken.

Marianne
steview1
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2014, 23:48
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis steview1: rondreis Noordwesten (vanuit Las Vegas).

Bericht door steview1 »

Bedankt, Marianne! Zinvolle tips! :thumbup:

Dat zijsprongetje naar Snow Canyon is wel heel interessant. Net zoals het "Kolob Scenic Viewpoint". Foto's die ik vind, zien er mooi uit! In een uurtje (of 2x een uur...) doorbreek je op die manier toch even de eindeloze Interstate....

Over je andere opmerkingen heb ik wel danig nagedacht, maar voor ons (als "bejaarden".... :shock: :P :D ) zijn 1 of 2 rustige dagen best fijn, zo halverwege. En "John Day vanuit Sisters" - daarvoor dacht ik gewoon een keer 's middags te vertrekken, dan via Smith Rock St Pk te rijden, en dan net voor OF net na het avondeten in de Painted Hills te zijn. Een keertje deels in het donker terug te rijden is ook niet zo erg.... :D

En die Sumpter Dredge (ik had je verslag inderdaad al gelezen :) ) ligt langs de Elkhorn Scenic Byway, die ik al had bedacht, en is inderdaad wellicht ook leuk.

Nogmaals mijn dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis steview1: rondreis Noordwesten (vanuit Las Vegas).

Bericht door Martin & Marianne »

Voor Snow Canyon en Kolob Canyon zie ons 2019-verslag. Je kunt bij Kolob ook een korte wandeling doen naar een uitzichtpunt. Ook voor bejaarden geschikt. :wink: (Leeftijd alleen zegt helemaal niets.)


Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer