Reis Jebus4life: Rondje Denver / Denver in mei

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Jebus4life
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 apr 2019, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 0

Reis Jebus4life: Rondje Denver / Denver in mei

Bericht door Jebus4life »

Hallo iedereen,

Ik was niet 100% zeker in welk subforum het neer te zetten, gezien dit ons een beetje overal brengt. Maar ik heb het dan toch maar hier gezet.
Wij zijn aan het plannen om vanaf begin mei een 3 weken durende trip naar de VS te doen. Onze reis zou 23 dagen omvatten:

Dag 1: Vlucht naar Denver (s'avonds arriveren en de wagen oppikken)
Dag 2: Rit naar Moab (overnachten in Moab)
Dag 3: Arches NP (overnachten in Moab)
Dag 4: Canyonlands NP (overnachten in Moab)
Dag 5: Canyonlands NP/Arches NP (als we daar nog meer van willen zien.) Anders rit naar Torrey en Capital Reef NP (overnachten in Torrey)
Dag 6: Capital Reef NP (overnachten in Torrey)
Dag 7: Rit naar Salt Lake City (overnachten in SLC)
Dag 8: Salt Lake City (overnachten in SLC)
Dag 9: Rit naar Jackson (van plan de scenic route te nemen en daar waarschijnlijk wel een dag voor uit te trekken) (overnachten in Jackson)
Dag 10: Grand Teton NP (overnachten in Jackson)
Dag 11: Grand Teton NP (overnachten in Jackson)
Dag 12: Yellowstone (zuid) (overnachten in het park)
Dag 13: Yellowstone (zuid) (overnachten in het park)
Dag 14: Yellowstone (noord) (overnachten in het park)
Dag 15: Yellowstone (noord) (overnachten in het park)
Dag 16: Reisdag naar Rapid City/Black Hills (overnachten in Rapid City of in Wall)
Dag 17: Badlands NP (overnachten in Rapid City of in Wall)
Dag 18: Custer State Park (overnachten in Rapid City of in de Black Hills)
Dag 19: Mount Rushmore/Custer State Park/Rapid City (overnachten in Rapid City of in de Black Hills)
Dag 20: Onderweg naar Denver (overnachten in Denver of Rocky Mountains NP)
Dag 21: Rocky Mountains National Park (overnachten in Denver of Rocky Mountains NP)
Dag 22: Denver (overnachten in Denver)
Dag 23: Wagen inleveren en naar huis vertrekken

Opmerking (algemeen):
Best wat kilometers, al heb ik ook niet het gevoel dat we echt te ambitieus zijn. Lijkt me dat ik weinig overhaast heb en we overal de tijd hebben.
Indien nodig kan ik nog een dagje schuiven of iets laten vallen.

Alle opmerkingen/waarschuwingen/tips zijn welkom. Voorlopig staat er nog niets vast. Ik ben de overnachtingen aan het finaliseren, maar alles is annuleerbaar. Idem met de wagen. Vluchten heb ik op het oog maar we boeken waarschijnlijk maandag of dinsdag gezien we dan bevestiging van het werk verwachten.

Opmerkingen (in reisvolgorde):
Dagen 2 tot en met 6: Onze vorige reis in het zuid-westen (2019) heeft ons tot Zion/Bryce gebracht (en hebben we ook Monument Valley gedaan). Dit zou ervoor zorgen dat we dus ook de 3 andere parken van de Utah-5 kunnen afvinken.
Dagen 9-15:
Aantal dagen: Zes volledige dagen voor Grand Teton & Yellowstone voorzien. Op dit moment lijken we 2 dagen GT te doen en 4 dagen Yellowstone, het kan zijn dat we daar 1/5 van maken (ik hoor graag de input van de experts hier. Sowieso lijkt ons dat voldoende?)

Weer We gaan echt vroeg in het seizoen. Volgens deze planning arriveren we in Jackson op vrijdag 10 mei en doen we Grand Teton op 11 & 12 mei. Dat lijkt me geen issue. Yellowstone is een ander geval. Gezien we érg vroeg in het seizoen gaan zullen we wat "meeval" nodig hebben (of toch allesinds geen tegenslag): Als ik deze info mag geloven (https://www.nps.gov/yell/planyourvisit/parkroads.htm) zou de "South Entrance" openen op vrijdag 10 mei. Wij zouden het park willen inrijden vanaf de south entrance op maandag 13 mei. Verder zouden de primaire wegen open moeten zijn, behalve het stuk tussen Tower Fall & Canyon, dat weten we.

Het zal dus een kwestie zijn van de juiste kledij mee te hebben + ter plekke bekijken wat er al dan niet mogelijk is qua hikes. We beseffen dat we behoorlijk beperkt zullen/kunnen zijn.

Dagen 16-19: Ja, lange reisdag richting South Dakota (dag 16). Een beetje een verloren dag (al voorzien we wel Devil's Tower mee te pikken). Maar verder lijken 3 volledige dagen om wat rond te cruisen in Badlands/Custer SP me voldoende om de highlights mee te pikken.

Dagen 20-23:
Nog een dagje (of 2) in/rond Denver om af te sluiten, afhankelijk waar we zin in hebben kan dat in Rocky Mountains NP, Denver zelf of zelfs Colorado Springs.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2248
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Reis Jebus4life: Rondje Denver / Denver in mei

Bericht door Big Al »

Een paar observeringen:
  • Het is wel erg ver rijden van Denver naar Moab. Zes uur zonder stoppen, dus op z'n minst 8 uur rijden denk ik. Je gaat ook vrij vroeg in het seizoen en de kans op sneeuw (of een sneeuwstorm) is zeker niet uit te vlakken. Vorig jaar was er nog een sneeuwstorm op 20 mei in Colorado. Er viel toen bijvoorbeeld ongeveer 30 cm sneeuw in Idaho Springs. Zo'n storm heeft vaak gevolgen voor I-70, inclusief een volledige afsluiting. Overigens kampeerden wij nog in de sneeuw net ten noorden van Colorado Springs op 1 juni vorig jaar.
  • Voor Arches NP zal je moeten reserveren. In je schema heb je een eventuele tweede dag in Arches staan - houd rekening met reserveren.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis Jebus4life: Rondje Denver / Denver in mei

Bericht door paulr »

Goed doordachte route. Ja, van Denver naar Moab is een stuk rijden, maar allemaal over de I-70 en dat rijdt prima door. En je zal ivm jetlag vroeg op pad gaan denk ik. en het helpt als je de eerste nacht een hotel aan de westkant van Denver neemt. Het kan idd sneeuwen in die tijd, maar zelfs in de wintermaanden hebben wij sneeuw op de I-70 gehad en die bleef toch altijd goed berijdbaar. Jullie willen zo te zien wel wandelen enzo, dus ik vermoed interesse in out door spullen ? Maak een stop bij Dillon bij de Silverthorn Outlets. Veel goeie sportshop zoals Under Armour, maar ook bijv Columbia en The Mountain House. Wij slagen daar vaak voor heel veel nieuwe kleding etc. :) . Ook een koffiestop in Vail is leuk, wandel even door dit vreemde dorp met Oostenrijks centrum.
Het programma t/m dag 9 is natuurlijk goed uitvoerbaar.
Check nog even wat je wilt doen in Salt Lake. Al met al trek je daar (afhankelijk van hoe laat je aankomt en wilt vertrekken) relatief best veel tijd voor uit. Je kan bijv. de 2e SLC dag alvast een stukje richting Jackson een hotel pakken. Scheelt de volgende dag weer wat en kun je wellicht in de middag nog even GT in (of onderweg wat rustiger aan doen). Vraag is of je dus een hele volle dag SLC wilt plannen. Maar goed, wij zijn niet zo van de Amerikaanse steden, meer van de natuur...
Daarna geef je zelf al aan dat de rest zal afhangen van het weer en de sneeuw. Ik zie dat Colter Bay nog dicht is, maar dat Signal Mountain Lodge al wél open is. Ik zou 1 overnachting Jackson ruilen voor een nacht in GT. Overnachting in YS heb je neem ik aan al geboekt ? (lekker voordelig nog zo vroeg in het seizoen zag ik :) )
Het stuk ná YS ken ik niet, dus daar gaan anderen iets over zeggen neem ik aan...
Veel plezier !
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2165
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Jebus4life: Rondje Denver / Denver in mei

Bericht door jojostravelusa »

paulr schreef:
07 jan 2024, 10:30
in de wintermaanden hebben wij sneeuw op de I-70 gehad en die bleef toch altijd goed berijdbaar. Maak een stop bij Dillon bij de Silverthorn Outlets.
Hier zijn wij in de winter geweest en de wegen waren inderdaad goed berijdbaar. Silverthorn Outlets was niet zo groot in mijn herinnering, maar het was in 2012, dus wellicht is er een hoop veranderd.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2248
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Reis Jebus4life: Rondje Denver / Denver in mei

Bericht door Big Al »

paulr schreef:
07 jan 2024, 10:30
[...] allemaal over de I-70 en dat rijdt prima door. [...] Het kan idd sneeuwen in die tijd, maar zelfs in de wintermaanden hebben wij sneeuw op de I-70 gehad en die bleef toch altijd goed berijdbaar.
Wij hebben twaalf jaar in Colorado gewoond en I-70 was regelmatig een probleem bij sneeuwval, vooral door ongelukken, "mud/rock slides" en de kans op lawines. In mei is de kans op problemen minder groot, maar zeker niet uit te vlakken.

Als het sneeuwt bestaat de kans dat sneeuwkettingen verplicht worden gesteld. Dit gaat zeker op voor bepaalde delen van I-70.
  • 20 mei 2019: I-70 bij Vail afgesloten vanwege sneeuw
  • 10 mei 2021: I-70 afgesloten bij de Eisenhower Tunnel vanwege een ongeval als gevolg van sneeuwval
  • 30 mei 2022: I-70 afgesloten bij Loveland Pass vanwege sneeuw
  • 6 mei 2023: I-70 bij Vail afgesloten vanwege sneeuw
Ik zou het zeker voor het onzekere nemen en er rekening mee houden in het schema.

10 mei 2021:
image.png
image.png (89.65 KiB) 1098 keer bekeken
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis Jebus4life: Rondje Denver / Denver in mei

Bericht door paulr »

@Big-AL Sorry, ik wilde niet suggereren dat ie nooit dicht is of dat mensen inderdaad vast staan. Tijdens onze skivakanties hebben we inderdaad ook wel eens 4 uur over het stukje Vail-Keystone gedaan eind van de middag. En we hebben na aankomst op DEN ook wel eens 3,5 uur in het donker en sneeuw naar Breckenridge gereden tijdens kerst. Of na het ophalen van de camper op 8 mei (2017 was het zie ik) sneeuw gehad nabij Dillon. Maar doorgaans kun je volgens mij toch wel zeggen dat die kans relatief klein is en dat je route daarvoor niet moet omgooien/anders plannen in mei...
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2248
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Reis Jebus4life: Rondje Denver / Denver in mei

Bericht door Big Al »

@paulr Geen noodzaak voor een excuus :D

Ik blijf een historische kans van 3-5% toch nog aanzienlijk vinden. Wellicht niet groot genoeg om het plan helemaal aan te passen, maar wel genoeg om een alternatief klaar te hebben. Het programma heeft al ruimte aan het begin (Dag 5), dus die dag zou als backup kunnen fungeren als ze Moab niet halen op Dag 2.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42057
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Jebus4life: Rondje Denver / Denver in mei

Bericht door Martin & Marianne »

Je zou die eerste dag tot aan Grand Junction kunnen rijden. Is goedkoper dan overnachten in Moab en je kunt naar het Colorado NM. En de volgende dag heb je tijd om via de 128 naar Moab te rijden.

Ik vind de tijd voor Rocky Mountain NP niet ruim maar misschien is daar ook nog niet alles open. De beste uitvalsbasis voor het park is Estes Park. Denver is te ver.

Reserveer zo snel mogelijk voor Yellowstone.

Marianne
Jebus4life
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 apr 2019, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis Jebus4life: Rondje Denver / Denver in mei

Bericht door Jebus4life »

Ik wil iedereen graag bedanken voor de tips.

Helaas hebben we voorlopig besloten dit plan in de ijskast te zetten. All said and done vinden we de prijzen toch wat aan de hoge kant in vergelijking met veel andere leuke bestemmingen en gaat we ons waarschijnlijk heroriënteren op een andere bestemming.
Reny
Amerikakenner
Berichten: 1325
Lid geworden op: 26 okt 2006, 08:48
Aantal x V.S. bezocht: 22
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Reis Jebus4life: Rondje Denver / Denver in mei

Bericht door Reny »

jojostravelusa schreef:
07 jan 2024, 15:30
Silverthorn Outlets was niet zo groot in mijn herinnering, maar het was in 2012, dus wellicht is er een hoop veranderd.
Wij zijn er afgelopen september geweest. Alhoewel we wel wat gekocht hebben (bij Under Armour) vonden we het niet de moeite waard, veel winkels waren (tijdelijk?) dicht en er was veel construction. Omdat de winkels verdeeld zijn over diverse locaties vonden we het bovendien geen gezellige outlet.

Gr.
Reny
Onze verslagen:
http://erikenrenyopvakantie.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justcolorado2016.blogspot.nl/201 ... ingen.html
Reny
Amerikakenner
Berichten: 1325
Lid geworden op: 26 okt 2006, 08:48
Aantal x V.S. bezocht: 22
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Reis Jebus4life: Rondje Denver / Denver in mei

Bericht door Reny »

Jebus4life schreef:
06 jan 2024, 18:24
Dagen 9-15:
Aantal dagen: Zes volledige dagen voor Grand Teton & Yellowstone voorzien. Op dit moment lijken we 2 dagen GT te doen en 4 dagen Yellowstone, het kan zijn dat we daar 1/5 van maken (ik hoor graag de input van de experts hier. Sowieso lijkt ons dat voldoende?)

Weer Gezien we érg vroeg in het seizoen gaan zullen we wat "meeval" nodig hebben (of toch allesinds geen tegenslag): Als ik deze info mag geloven (https://www.nps.gov/yell/planyourvisit/parkroads.htm) zou de "South Entrance" openen op vrijdag 10 mei. Wij zouden het park willen inrijden vanaf de south entrance op maandag 13 mei.
We beseffen dat we behoorlijk beperkt zullen/kunnen zijn.
We gaan altijd begin mei naar Yellowstone; kleding in laagjes in het advies.
Sommige wegen zijn dan inderdaad nog dicht, andere (niet geasfalteerde wegen) gaan soms tijdelijk dicht.
Wandelen kán een issue zijn, vooral in het zuiden van het Park (Lake area) kunnen trails gesloten zijn vanwege bear management (daar zitten veel grizzlies).
In 2017 hebben we overigens uitzonderlijk mooi weer gehad. Mocht je het leuk vinden om te lezen, hier is ons verslag: https://yellowstone2017.blogspot.com/

Dit jaar zijn we vanaf 4 mei in het park. Omdat we op Salt Lake City vliegen rijden we via Idaho naar Gardiner, Montana, waar we logeren, dat is aan de noord ingang van het park.
Als we terug naar Salt Lake City rijden (15 mei) is de zuidingang weer open en blijven we nog 1 dag in de Tetons.
Gr.
Reny
Onze verslagen:
http://erikenrenyopvakantie.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justcolorado2016.blogspot.nl/201 ... ingen.html
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer