Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
JeroenenTineke
Amerikafan
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 dec 2023, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door JeroenenTineke »

@Almere vak V Grappig, ik las zonet in een ander topic, dat je aangaf, dat de afstand Seattle -Portland 2,5 uur is, als alles meezit. 😅 Maar we zijn ons er van bewust dat dit een lang ritje kan gaan worden, maar hé t is vakantie, en als t meezit kunnen we s ‘avonds bijkomen aan zee 😉
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door dutch_in_seattle »

Almere vak V schreef:
17 jan 2024, 15:45
dutch_in_seattle schreef:
17 jan 2024, 08:23
Wil je echt op dezelfde dag van San Juan Island helemaal naar Lincoln City in Oregon rijden? Dat gaat je geheid niet lukken!
Of het niet gaat lukken dat durf ik niet te zeggen.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Als je bereid bent om pak 'm beet 11+ uur in de auto te zitten, dan is het in één dag te doen. Ik wilde maar aangeven dat dit een hele rit is, zeker met de veerboot en alle verkeersperikelen in de diverse steden op de route. Zoals jij ook al aangaf, houd er wel rekening mee. En ga ervan uit dat je geradbraakt in Lincoln City aankomt.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door dutch_in_seattle »

JeroenenTineke schreef:
18 jan 2024, 10:41
...dat de afstand Seattle -Portland 2,5 uur is, als alles meezit.
Dan moet werkelijk álles meezitten en je moet behoorlijk doorrijden. En je moet vanuit het zuiden van Seattle naar het noorden van Portland rijden. Of midden in de nacht. In mijn ervaring moet je gewoon minstens 3 à 3½ uur uittrekken om van Seattle naar Portland te rijden (en vaak nog langer). Houd daar rekening mee als je een route in de Pacific Northwest plant.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door Almere vak V »

@paulr Dapper dat je op zaterdag in 3 uur klaar denkt te zijn in Woodburn! Zo lang is meestal de rij voor de kassa van de Nike store...
:wink:

Op zaterdag zou ik me niet al te druk maken over Portland. Waarschijnlijk kan je zonder moeite de 5 over. Dat is de kortste weg gewoon rechtdoor. Als dat niet lukt kan je de 205 pakken. Dan ga je oostwaarts om Portland heen via de ring. Als dat ook niet lukt zou ik de 217 naar Tigard pakken. Dan moet je wel even hopen dat je dochters de borden met Washington Square missen. Anders ga je Mt Rainier die dan niet meer halen. Van de 217 naar de 26 en dan via de 405 weer de 5 op. De 99 zou ik als allerlaatste pakken. Zoals mijn dochter zou zeggen, dit heet zeker de 99 vanwege de 99 stoplichten...
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door Almere vak V »

JeroenenTineke schreef:
18 jan 2024, 10:41
@Almere vak V Grappig, ik las zonet in een ander topic, dat je aangaf, dat de afstand Seattle -Portland 2,5 uur is, als alles meezit. 😅 Maar we zijn ons er van bewust dat dit een lang ritje kan gaan worden, maar hé t is vakantie, en als t meezit kunnen we s ‘avonds bijkomen aan zee 😉
Volgens mij was dat @HildeV die aangaf op Portland gevlogen te zijn en toen naar Seattle te zijn gereden. Vliegveld van Portland ligt tegen de Columbia River aan. De Columbia River is de grens tussen Oregon en Washington State. Dus je komt als je naar Seattle gaat op geen enkel mogelijke manier in Portland zelf terecht. Sterker nog, met een beetje mzzl rij je binnen 10 minuten in Washington State.

Als alles meezit kan je het ook zeker in 2,5 uur rijden. De kans dat alles meezit is niet zo heel erg groot. Als wij uit Seattle komen is dat meestal op zondagavond nadat de Seahawks gespeeld hebben. Meestal heb ik dan nog afspraken met relaties of eten we ergens wat met vrienden. Dus wij zitten meestal niet voor een uur of 10 in de avond in de auto. Niet het drukste moment van de dag. Van Lumen Field rij je zo de 5 op. En Lumen ligt voor ons aan de goede kant van Seattle. Lees, het vervelende stuk ligt daarvoor. Dan gaat bij ons de cruise control op 80 en zijn we 9 van de 10 keer binnen 2,5 uur in/bij Portland. Wij moeten dan nog 3 kwartier verder naar het oosten Mt Hood op.

Maar zoals gezegd. Dat is in de meest ideale omstandigheden. Overdag, door de weeks. Met vroeg of laat ergens een spits. Dan ga je dit bij lange na niet halen.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door paulr »

Hahaha ! Nou, dan mag mijn vrouw de Nike Store niet, die valt in een outlet meestal toch wat tegen. Wij racen altijd vrij snel langs bepaalde winkels zoals de Under Armour, Tommy Hilfiger, Adidas en nog een paar andere... En geen dochter mee, dat scheelt ook héél véél tijd :) Met haar ga ik volgende maandje wel even naar de South Outlet in Las Vegas voor we op het vliegtuig naar AMS stappen, haha...
Dank voor info Portland, recht zo die gaat dus ...
HildeV
Amerikafan
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 aug 2022, 11:40

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door HildeV »

@Almere vak V Wij zijn vanuit Seattle naar de luchthaven van Portland gereden maar onderweg ook nog een stuk binnendoor langs oa Elbe gereden om "The Mountain" te zien (vergeefse poging door het weer) en naar Johnston Ridge Observatory gereden. Dus het zal niet zijn dat voor ons het maar 2,5 uur was. Maar het was idd een reactie van jou daarop :wink: .

Hoe hels het verkeer op de I5 kan zijn weet ik inmiddels goed genoeg. Afgelopen september nog vanuit Seattle richting North Cascades gereden en het eerste stuk was weer heel erg druk. Ook richting SeaTac is dat bijna altijd het geval vandaar dat ik tot hiertoe meestal de Lightrail heb genomen om van en naar de luchthaven te gaan. En op het stuk in Seattle zelf sta je volgens mij -een beetje zoals op de Antwerpse en de Brusselse Ring- quasi altijd stil.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door Almere vak V »

paulr schreef:
19 jan 2024, 13:03
die valt in een outlet meestal toch wat tegen.
Nou valt per definitie voor mij elke winkel tegen. En zeker in veel outlets lijkt het vaak een groot uitgevallen marktkraam dan een winkel. Kijk bijvoorbeeld maar is in Centralia als je daar toevallig voorbij komt. Wat een bende. Maar die in Woodburn is echt een uitstekende winkel. Alles keurig netjes bij elkaar. Mannen, vrouwen en kinderen keurig allemaal apart. Voor zowel kleding als schoenen. En eerlijk is eerlijk, hetzelfde geldt voor de outlet boven Seattle. Een stuk kleiner dan die in Woodburn. Maar ook een keurige winkel. Moet zeggen dat ik sowieso alle winkels in Woodburn er keurig bij vind liggen. Maar dat was wel op een doordeweekse dag in Woodburn. Hoe het eruit ziet als je (laat) in het weekend binnenkomt durf ik niet te zeggen.
HildeV schreef:
19 jan 2024, 17:43
En op het stuk in Seattle zelf sta je volgens mij -een beetje zoals op de Antwerpse en de Brusselse Ring- quasi altijd stil.
Als je in noordelijke richting rijdt kan je vlak na Lumen, vlak voordat je onder de stad duikt aan de linkerkant een soort van spitsstrook op. Dan sla je een heleboel ellende aan de rechterkant over...
Maar dat kan @dutch_in_seattle wellicht beter uitleggen.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door dutch_in_seattle »

Almere vak V schreef:
19 jan 2024, 18:38
Als je in noordelijke richting rijdt kan je vlak na Lumen, vlak voordat je onder de stad duikt aan de linkerkant een soort van spitsstrook op. Dan sla je een heleboel ellende aan de rechterkant over...
Maar dat kan @dutch_in_seattle wellicht beter uitleggen.
Klopt. Dat zijn de Express Lanes. 's Ochtends gaan die van zuid naar noord en de rest van de dag van noord naar zuid. 's Nachts zijn ze dicht. Als je niet in downtown Seattle hoeft te zijn, kun je via die Express Lanes inderdaad een heleboel verkeersellende op I-5 zelf omzeilen. Voor een groot deel rijd je in feite onder de reguliere I-5. De begin- en eindpunten zijn net ten zuiden van downtown Seattle en Northgate. Zie deze pagina voor nadere informatie.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
JeroenenTineke
Amerikafan
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 dec 2023, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door JeroenenTineke »

Goede tips @dutch_in_seattle en @Almere vak V
Thanks!
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door Almere vak V »

dutch_in_seattle schreef:
20 jan 2024, 08:15
Dat zijn de Express Lanes.
Zijn sowieso een aantal express lanes. Niet alleen op de I5. Daar moet je met minimaal 2 mensen in de auto zitten om gebruik van te mogen maken.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door dutch_in_seattle »

Almere vak V schreef:
20 jan 2024, 17:22
dutch_in_seattle schreef:
20 jan 2024, 08:15
Dat zijn de Express Lanes.
Zijn sowieso een aantal express lanes. Niet alleen op de I5. Daar moet je met minimaal 2 mensen in de auto zitten om gebruik van te mogen maken.
Dat zijn de HOV (High-Occupancy Vehicles) lanes, oftewel carpoolstroken. Da's iets anders dan de Express Lanes.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
JeroenenTineke
Amerikafan
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 dec 2023, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door JeroenenTineke »

Even een andere vraag, ik heb ergens iets gelezen( reisverslag van iemand denk ik) over een annual national park pas.
Lijkt me heel handig, is deze pas per staat verschillend? Ik kan nog niet de juiste site vinden waarbij de aangesloten parken op staan vermeld. En zijn ze ter plekke te koop bij een national park, of beter vooraf bestellen.
HildeV
Amerikafan
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 aug 2022, 11:40

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door HildeV »

Nee hoor. Die pas is geldig voor alle National Parks en kost 85 dollar voor een jaar. Wij hebben de onze in september gewoon in North Cascades Visitor Center gekocht en gaan hem in juni opnieuw gebruiken in Alaska. Het zijn trouwens niet enkel gewoon de nationale parken. Ook bij oa Yaquina Head Lighthouse mochten we hiermee binnen zonder entrance fee te moeten betalen.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1236
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door IngridUSA »

En vergeet de vele State Parks niet:
https://stateparks.oregon.gov/index.cfm ... it.day-use
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door Martin & Marianne »

De pas voor alle nationale parken en monumenten heet de America the Beautiful Pass. Hij kost 80 dollar en kan bij de ingang van (vrijwel) elk park gekocht worden.
Ik neem aan dat je bekend bent met de NPS-sites van de verschillende parken? Hier kun je zien wat de entree per park is. Met 3 of meer parken haal je de pas er wel uit.
Zie ook https://www.nps.gov/planyourvisit/passes.htm
Ook op de sites per park is informatie te vinden over de diverse passen. Zie bijvoorbeeld hier voor Yellowstone.

Marianne
JeroenenTineke
Amerikafan
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 dec 2023, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door JeroenenTineke »

Dank allemaal, ik had de site inmiddels gevonden en ga m zeker aanschaffen.
@HildeV super daar willen we ook zeker heen! Jij bent op veel plekken al geweest waar wij naartoe willen zag ik, mocht je nog specifieke tips hebben, altijd welkom☺️
@IngridUSA ik begreep dat deze pas niet gebruikt kon worden voor de State parcs, of bedoel je dat je daarvoor ook een pas voor aan kan schaffen?
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1236
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door IngridUSA »

Ja, zie linkje dat ik had meegestuurd. Je kunt even kijken welke je wil bezoeken (misschien kom je nog op ideeën 😊) en zien of je die eruit haalt.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2165
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door jojostravelusa »

De America the Beautiful is zeker de moeite waard. Er zit meer in dan je op het eerste oog zou denken. Buiten de National Parks vallen ook, zoals Yaquina Head Outstanding Natural Area, veel BLM stukken eronder en we hebben zelfs vorig jaar 50% korting gekregen op een camping. Dat was op de Bonneville Campground in het Boise National Forest. Gewoon nummer van de kaart op het envelopje en we hoefden nog maar $ 7,50 erin te doen. Dat was voor ons ook een verrassing. Ook het Lewis & Clark Interpretive Center in Great Falls bleek gratis met de pas.
JeroenenTineke
Amerikafan
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 dec 2023, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door JeroenenTineke »

Top! Leuk om te horen! Maakt de voorpret des te mooier 😃
@IngridUSA ik zal het even gaan bekijken, bedankt! denk dat die pas erbij ook al gauw uitkan, en wat je zegt, zo doe je misschien nog leuke ideeën op.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer