Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
JeroenenTineke
Amerikafan
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 dec 2023, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door JeroenenTineke »

Lijkt me wel weer tour genoeg voor deze week!
:wink:
Gigantische verschillen daar zeg! We kregen al een foto van de snow blizzard van de mensen waar we gaan verblijven in Bend.

Volgende week lijkt Nederland wat sneeuw te krijgen, het is nu al volop in het nieuws. Hebben ze in USA ook codes voor het weer?
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door Almere vak V »

JeroenenTineke schreef:
13 jan 2024, 19:09
Volgende week lijkt Nederland wat sneeuw te krijgen, het is nu al volop in het nieuws. Hebben ze in USA ook codes voor het weer?
Het is Amerika hè?! Ze zijn hier nu al bezig met de weersvoorspelling van 2025...
:wink:

Maar je wordt hier op alle mogelijke manieren gewaarschuwd voor het weer. We hebben hier natuurlijk allerlei weather channels die 24 uur per dag hun best doen. Alles is zo'n beetje "breaking" hier. Waardoor er uiteindelijk niks meer breaking is. En overal staan borden met waarschuwingen. Maarja, bij ons staan in Oregon langs de kust ook borden dat je in tsunami gebied komt. En de laatste die er echt toe deed was toch echt 60 jaar geleden. Maar in Amerika telt een gewaarschuwd man voor 2.

Kreeg gisteravond van mn vrouw een opwekkend telefoontje over de status in Oregon. Waar ze in een redelijke sneeuwstorm terecht waren gekomen. De generator deed het want de stroom was al 6 uur uitgevallen. Leuk al die bovengrondse stroomkabels. Maar als er een boom opvalt ben je minsten een halve dag verder. En wist ze me te vertellen dat de 50 omgevallen bomen die ik samen met mn maatje afgelopen voorjaar in ons gezamenlijke bos hadden opgeruimd er weer liggen. Dus ik denk dat we voor de komende 20 jaar genoeg stookhout hebben.

Inmiddels is het hier, Kansas City, half 9 in de ochtend en -23. En het voelt als -33. Van gevoelstemperatuur zijn ze helemaal gek hier. En eerlijk is eerlijk. Het was gisteravond steenkoud. Stadion zat niet eens vol. Het stadion van de Bills zit wel vol. Maar vol met sneeuw. De halve meter waar ik het gisteren over had is inmiddels een meter geworden. De wedstrijd is naar maandag verplaatst. Geen flauw idee hoe ze dat gaan oplossen. Gelukkig gaan ze een nieuw stadion bouwen voor anderhalf miljard dollar. Maar een dak komt er niet op. Klinkt logisch, toch? :roll:

Uiteindelijk dus een rustig dagje. Alleen maar Detroit vandaag. En dan even aankijken wat het morgen gaat worden in upstate New York. Kijken wat ik kan combineren met Florida.
HildeV
Amerikafan
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 aug 2022, 11:40

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door HildeV »

@Almere vak V We hadden inmiddels idd al meegekregen dat je waarschijnlijk vandaag een dagje vrij was. Ik word inmiddels ook via facebook dagelijks op de hoogte gehouden van de "coachingproblematiek" van de beide footballteams in Seattle. Ook interessante discussies :wink:
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door Almere vak V »

:offtopic:
@HildeV Dagje vrij zit er niet in! Hoeft voor mij ook niet. Toch geen tijd om terug te gaan naar Oregon. Dus we zitten inmiddels in Ford Field. Genoeg te doen hier!!

Seahawks is een dingetje. Ik hoop dat ze de juiste beslissingen nemen. Niet terug naar het vertrouwde. Maar die laten heel weinig los. Meestal hoor ik wel wat maar het blijft heel erg stil.

Huskies moet ik toch wel enigszins om gniffelen als Ducks fan. Maar het gaat nu wel heel erg ver. Worden tot op de grond toe afgebroken. Coach weg. Spelers naar de transfer portal. Of zelfs weer terug naar de portal. Dat is echt wel een dingetje. Heb een paar hele fanatieke Huskies fans in mn vriendenkring die de laatste 2 maanden erg luidruchtig waren. Maar waar ik al een week eigenlijk weinig van hoor…

Over horen gesproken. Begrijp dat ze de coach van Arizona willen hebben.
JeroenenTineke
Amerikafan
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 dec 2023, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door JeroenenTineke »

We hebben een lijst gemaakt, en daarin heel veel van jullie tips en suggesties gebruikt, echt heel waardevol!

We verblijven in huizen op Friday Harbor, Lincoln city, Bend, Helena cabin canyon ferry lake. We hebben een globaal schema gemaakt wat we vandaar uit willen bezoeken.

Het laatste stuk van de route verandert, dit scheelt ons een heel stuk heen en weer rijden.We zoeken nog tips voor overnachting evt gecombineerd met een bezienswaardigheid oid op de route van Bend naar Glacier park, en nog tips voor een overnachting in de buurt van AirPort SLC ?

Hoor graag of jullie aanvullingen/ suggesties hebben?


1 AMS- SEA
2 San Juan island whale watching + museum
3 San Juan island Lime Kiln point state park
4 San Juan Island Island brewing, kajak
5 San Juan island - Lincoln city
6 Depoe bay- Newport
7 Astoria - Cannon beach
8 Lincoln city - Bend via Silver falls
9 Bend , deschutes river floating
10 Smithrockn state park
11 Mt Hood
12 Three sisters
13 John day fossil
14 Crater lake state park
15 Bend - Glacier national park , met 1 tussenstop
16 Glacier national park
17 Glacier national park
18 Helena , Canyon Ferry lake
19 cemetery island kajak
20 Gates of the mountains
21 Missouri River
22Yellowstone
23Yellowstone
24 Yellowstone
25Yellowstone
26Yellowstone -SLC
27 SLC-AMS
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42057
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door Martin & Marianne »

Ik denk dat dag 16 nog een rijdag is en geen volle dag Glacier? Heb je al accommodatie bij Glacier NP?
Jullie willen niet naar Grand Teton? Hoe rij je van Yellowstone naar SLC?

Mocht het in Yellowstone niet lukken om iets betaalbaars te vinden dan zou je een tent kunnen kopen en een paar nachten gaan kamperen. Je hebt alleen maar een tent (of twee kleine), 4 matjes of twee tweepersoonsluchtbedden en 4 slaapzakken nodig. Dat kost je ongeveer 200 dollar, dus dat heb je er in 2 nachten ruim uit.

Marianne
JeroenenTineke
Amerikafan
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 dec 2023, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door JeroenenTineke »

De route Yellowstone Salt Lake City zal de snelste worden denk ik.
Glacier gaan we waarschijnlijk buiten t park verblijven, oost. Is ons toen goed bevallen, en goed berijdbaar.

Zou je Grand Teton adviseren, als we daardoor Yellowstone moeten inkorten?

Toen wij eerder in Yellowstone waren, waren er diverse berichten van beren die de rust op de camping verstoorden, zelfs via een dakluik was een beer geklommen die op de baklucht afkwam😅 dus nee, geef ons maar een veiliger verblijf 🤣

Wanneer ik nu op Xanterra kijk , is er meer beschikbaarheid. We overwegen zelfs de duurdere snowlodge bij Old faithful,voor 1 nacht, dat lijkt me een unieke ervaring die je nooit meer.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door paulr »

paar opmerkingen.
De rit van west naar oost wordt een flinke. Je gaat ruim 2 dagen heen en vervolgens in 4 dagen naar het zuiden rijden om Glacier te zien. En ik denk dat je er zo'n 1,5 dag zal zijn... Best een eind. Heb je al accommodatie. Ik weet dat campings snel boeken, maar dat hotels of cabins helemaal lastig is. Wat zijn de plannen tussen Glacier en Yellowstone, daar doe je nu best lang over. Wij hebben ook gekeken naar Gates of the Mountains, maar vonden het toch niet interessant genoeg. Ik neem aan dat cemetery island kajak een soort rustdag is ?
Eerlijk gezegd zou ik dus sowieso een nacht extra Glacier plannen én zoals Marianne aangeeft op de ''terugweg'' een nacht Grand Teton doen. Dan is de afstand naar SLC ook wat minder. En dus beknibelen op de rit tussen Glacier en YS (1 nacht kan voldoende zijn)
Paul
JeroenenTineke
Amerikafan
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 dec 2023, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door JeroenenTineke »

@paulr Dank voor je opmerkingen. ja dat wordt idd een hele rit, beseffen we ons.
We hebben een fanatastische cabin met uitzicht op het canyon Ferry lake ter beschikking van kennissen waar we eerder zijn geweest. Idd wordt dit even een rustpunt aangezien onze kinderen ook meereizen. Kijk maar es op vrbo historic cabin canyon ferry lake ;)
Wanneer we de route andersom doen, via craters of the moon, zouden we extra op en neer naar Glacier rijden, en ook een deel van het stuk zuid. Wij waren bij Gates of the mountains, wat toen is gecanceld vanwege bosbranden, dus dat stond altijd nog op ons lijstje, wij vonden het er echt fantastisch mooi.
Maar ik neem je tips zeker ter harte , want grand Teton is idd nog een mooie “tussenstop” aan het einde.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42057
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door Martin & Marianne »

JeroenenTineke schreef:
15 jan 2024, 20:33
De route Yellowstone Salt Lake City zal de snelste worden denk ik.
JeroenenTineke schreef:
15 jan 2024, 20:33
Zou je Grand Teton adviseren, als we daardoor Yellowstone moeten inkorten?
Het hangt natuurlijk af van waar je in Yellowstone verblijft. Als je bijvoorbeeld de laatste nacht in Grant zou zitten ligt het voor de hand om de route via Grand Teton te nemen. Veel extra tijd kost het sowieso niet. Je zou ook de laatste nacht Yellowstone kunnen verruilen voor een nacht in Grand Teton; dat zal de tijd voor Yellowstone niet echt veel beperken. Kijk eens in ons 2015-verslag voor de eerste en laatste dag Yellowstone; we kwamen toen van GT en op de laatste dag reden we weer via Grand Teton het park uit. Dat geeft een idee van de mogelijkheden.
JeroenenTineke schreef:
15 jan 2024, 20:33
Glacier gaan we waarschijnlijk buiten t park verblijven, oost. Is ons toen goed bevallen, en goed berijdbaar.
Van Bend naar bijvoorbeeld St Mary is het 12 a 13 uur rijden; dus je houdt maar 1 volle dag Glacier over.

Het zal met de beren op de campings echt wel meevallen; de rangers houden dat goed in de gaten. Het zal ook van de tijd van het jaar afhangen; in de zomer is er voldoende te vinden. Wij hebben eens moeten verhuizen naar een ander deel van de camping omdat op een gegeven moment ons deel van de camping door de beren gebruikt werd om bij het meer te komen. We stonden toen een week op Bridge Bay, in juni.
Niet koken scheelt ook; je kunt ook uit eten gaan. :wink:

Marianne
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2165
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door jojostravelusa »

JeroenenTineke schreef:
15 jan 2024, 20:33
Zou je Grand Teton adviseren, als we daardoor Yellowstone moeten inkorten?
Wij niet. Wij vinden Yellowstone stukken mooier en diverser dan Grand Teton, maar smaken verschillen nu eenmaal. Mochten we er nog eens komen, dan slaan we Teton over en gaan we alleen naar Yellowstone.
Toen wij eerder in Yellowstone waren, waren er diverse berichten van beren die de rust op de camping verstoorden, zelfs via een dakluik was een beer geklommen die op de baklucht afkwam😅 dus nee, geef ons maar een veiliger verblijf 🤣
Dit is echt een heel uitzonderlijk geval hoor. Wij staan altijd, met de camper tenminste, volkomen gerust op de camping. Een tent lijkt me wat minder geslaagd, maar ook daar struikel je over op de campings, dus het moet kunnen. Zoals Marianne zegt, de rangers houden het echt goed in de gaten.
Wij koken ook gewoon, d.w.z. de bbq staat buiten en als je alles netjes opruimt, moet het geen probleem vormen.
JeroenenTineke
Amerikafan
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 dec 2023, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door JeroenenTineke »

@Martin & Marianne Ik zal binnenkort de reisverslagen hier eens lezen, thanks for the reminder.
@jojostravelusa Wij hadden een filmpje van GT gezien op youtube, waardoor wij ook dachten dat YS toch een betere keuze is. Maar lastig oordelen als je er nog niet geweest bent.

Idd een camper voelt wel veiliger dan een tentje,maar de bearspray en belletjes gaan sowieso mee 😅
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door paulr »

nou, om jullie helemaal uit het tentje te houden: vorig jaar werd de camping bij Many Glacier toen wij er net waren ontruimd voor tenten ivm een wat te enthousiaste beer. Alle tenten moesten weg en dat kwam ons goed uit want toen konden wij met onze camper een nachtje verkassen van st Mary naar Many Glacier :lol: :D
JeroenenTineke
Amerikafan
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 dec 2023, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door JeroenenTineke »

@paulr Nou precies dat! 😂🤣 Ik ben overtuigt😅
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door dutch_in_seattle »

JeroenenTineke schreef:
15 jan 2024, 10:24
5 San Juan island - Lincoln city
Wil je echt op dezelfde dag van San Juan Island helemaal naar Lincoln City in Oregon rijden? Dat gaat je geheid niet lukken!
Er gaat maar een beperkt aantal veerboten van San Juan Island naar Anacortes, waarvan zo'n drie à vier in de ochtend. Zelfs als je de allervroegste van ongeveer 6.00u neemt, dan ben je zo rond 7.30u in Anacortes. (De volgende gaat rond 8.00u en dan ben je rond 9.15u in Anacortes.) Vervolgens moet je nog helemaal naar Lincoln City rijden. Dat is ongeveer 550 kilometer en daarbij moet je door Seattle, Tacoma en Portland. Afhankelijk van de dag en het tijdstip duurt die rit gemakkelijk 8 uur---en dat is zonder enige plas-, eet- en/of strekpauze. Dat zou ik dus zeker wat ruimer plannen.
JeroenenTineke schreef:
15 jan 2024, 10:24
2 San Juan island whale watching + museum
Ook dit lijkt mij qua tijd wat te optimistisch. Vanuit Seattle naar San Juan Island gaan duurt het grootste deel van de dag, aangezien je met de veerboot mee moet. Dat kost behoorlijk wat tijd, niet alleen de vaart zelf, maar ook de wachttijd vóór het vertrek, aangezien je er minstens een uur (en bij voorkeur anderhalf) van tevoren moet zijn. (Vergeet ook niet reserveringen te maken!) Daardoor is de kans groot dat je op die dag geen walvissentoer meer kunt doen, aangezien die meestal ettelijke uren duurt. Het lijkt mij beter om dat whale-watching op de dag te doen dat je de hele dag op San Juan Island bent, dus de tweede dag.

Al met al ben je ontzettend veel tijd kwijt op San Juan Island. Begrijp me niet verkeerd, hoor, het is er prachtig, maar je rijdt vanuit Seattle eerst naar het noorden naar dat eiland om vervolgens weer helemaal naar het zuiden af te zakken. Je "verliest" in feite vier dagen voor San Juan Island. Je zou bijvoorbeeld ook een rondje Olympic Peninsula kunnen doen (tegen de klok in) en dan van daaruit naar Oregon rijden, bijvoorbeeld via Mt. Rainier.

Succes met de planning!
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42057
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door Martin & Marianne »

jojostravelusa schreef:
16 jan 2024, 14:58
Wij vinden Yellowstone stukken mooier en diverser dan Grand Teton, maar smaken verschillen nu eenmaal.
Eens, maar het scheelt zo weinig tijd om de route door Grand Teton te nemen als je van Yellowstone naar SLC rijdt dat ik altijd daar voor zou kiezen, in plaats van de snelste route.

Marianne
JeroenenTineke
Amerikafan
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 dec 2023, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door JeroenenTineke »

@dutch_in_seattle Dank voor het meedenken! het staat er niet helemaal duidelijk, de eerste dag zijn we al op San juan island.
De Ferry is al gereserveerd, en volgens onze kennissen waar we verblijven in hun huis op San juan en Lincoln city is de rit prima te doen in 1 dag. We hebben idd de vroege Ferry.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2165
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door jojostravelusa »

Eens met Marianne uiteraard. Als je er nog nooit geweest bent en je hebt de tijd, dan moet je er sowieso doorheen rijden, want het is echt wel mooi, maar wij vinden het minder om voor terug te gaan i.t.t. Yellowstone.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door Almere vak V »

dutch_in_seattle schreef:
17 jan 2024, 08:23
Wil je echt op dezelfde dag van San Juan Island helemaal naar Lincoln City in Oregon rijden? Dat gaat je geheid niet lukken!
Of het niet gaat lukken dat durf ik niet te zeggen. Maar het gaat wel een meer dan aardige uitdaging worden. Volgens mij is het sowieso al 8 uur rijden zonder oponthoud. Het is niet alleen wat @dutch_in_seattle aangeeft het stuk door Seattle. Maar met name ook het stuk voor Seattle, waar het eigenlijk altijd barstensdruk is doordat ze er aan de weg aan het werken zijn. Dit zou je kunnen omzeilen door de toeristische route te nemen. Dat wil zeggen vanuit de boot eigenlijk rechtdoor, ipv linksaf naar de 5, naar beneden via de 20, de 19, de 3 en de 16 en dan bij Tacoma aanhaken op de 5. Die route is een stuk mooier. Gaat je waarschijnlijk een stuk minder file opleveren maar of het je ook echt tijd op gaat leveren dat waag ik te betwijfelen.
Het stuk bij Tacoma zou ik me niet al te druk meer over maken. Na 136 jaar bouwen aan de weg lijkt het daar nu zo goed als klaar te zijn. En dan kom je bij de bottleneck Portland uit. Vanaf de 5 moet je de 99 op door de tunnels. Ik zal niet zeggen dat dit 24 uur per dag een drama is. Maar wel minstens 12 uur per dag.

Hou er rekening mee dat dit zo maar is een dag van 10, 11 uur rijden kan worden. Nou hoeft dat voor wellicht een dag of wat tijdens je vakantie geen straf te zijn. Maar denk niet het zal wel meevallen. Je kunt op 1 punt geluk hebben. Maar je komt hier een stuk of, 6, 7 punten tegen waarop het hopeloos tegen kan zitten. En dan ga je heel rap richting de genoemde tijd en er ver overheen. Als je er op voorbereid bent geen probleem. Maar laat je niet verrassen.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Wat moeten we zien in Oregon/ Washington

Bericht door paulr »

@Almere vak V Ik lees even mee over verkeerssituatie Portland. Wij willen op zaterdag 29 juni van Silver Falls SP naar Cougar Rock (Mount Rainier), via de outlet in Woodburn (grrr, zie nu dat het een zaterdag is, hahaha). Denk dat we rond 13.00 uur vanuit Woodburn door rijden en dus tussen 13.30 en 14.30 Portland willen passeren. Is dat een beetje te doen ? De 205, de 30 of gewoon de 99 dwars door de stad ?
Dank ! Paul
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer