Alternatieven Yellowstone/Grand Teton NP ivm shutdown

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
BellaNL
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 sep 2023, 18:35
Aantal x V.S. bezocht: 1

Alternatieven Yellowstone/Grand Teton NP ivm shutdown

Bericht door BellaNL »

Hoi forum!

Over twee nachtjes (zaterdag 30 september) vertrekken wij voor onze langverwachte roadtrip naar de USA. Al meer dan een jaar geleden geboekt, eerste keer in het gebied en volledig gericht op de nationale parken! Inclusief accomodaties zo dicht mogelijk bij de parken of in de parken om het verblijf zo aangenaam en geweldig mogelijk te maken. Maar, nu komen er allerlei berichten over mogelijke shutdown. Wat ik begrijp is dat de kans groot is dat de nationale parken ook vanaf zondag 1 oktober dicht gaan. Daarmee dreigt mijn hele, zorgvuldig opgestelde reisplanning in het water te vallen. We willen er echter toch het beste van proberen te maken, want ja, wat moet je anders.

Wat betreft het gedeelte van onze trip in Utah hebben we onze hoop gevestigd op de gouverneur die blijkbaar aan het onderhandelen is om op kosten van de staat de Utah parken open te houden/opnieuw te openen, zoals ze ook in 2013 gedaan hebben. Onduidelijk is of dit gaat lukken, maar ik maak me daarom op dit moment meer zorgen om het eerste deel van onze reis, die gericht is op het bezoek aan mijn droom-NP: Yellowstone (en Grand Teton). Wil daar al jarenlang heen, nu zou het eindelijk lukken.. of toch niet dus. Maar goed, ik ben dus op zoek naar alternatieve activiteiten in het gebied rondom Grand Teton/Yellowstone. We zijn 2 nachten in Jackson, en daarna eigenlijk 4 nachten in Yellowstone (als het park dicht gaat, worden deze accomodaties automatisch geannuleerd), alvorens we terug rijden naar Salt Lake om daarna Utah in te gaan. We zijn dus redelijk flexibel om ergens anders heen te gaan. Mijn hele reisplanning is hier natuurlijk helemaal nooit op gericht geweest en het valt nog niet zo mee om nu in zo'n korte tijd iets anders te gaan bedenken/boeken gezien 1. de onzekerheid en 2. het feit dat alles op internet gericht is op het bezoeken van Yellowstone en Grand Teton (begrijpelijkerwijs) als je in dat gebied bent.

Daarom nu mijn vragen (excuses voor het lange verhaal). Heeft er iemand toevallig ideeën wat te doen met zoveel tijd in het gebied als Yellowstone en Grand Teton dicht zijn? We zijn dol op wildlife (en hadden gehoopt een moose en een beer te spotten) en wandelen op zich ook graag in de natuur, maar niet echt zware tochten (meer gewoon een paar uur maximaal). Natuur is waarvoor we komen, niet de steden. We zijn ook niet zo van de actieve excursies (raften enzo). Of zouden jullie adviseren om überhaupt niet naar het noorden te rijden en direct in Salt Lake en omgeving te blijven?

Alvast bedankt voor het meedenken!

(mocht nou blijken dat alle Utah parken ook dicht gaan/blijven en de Grand Canyon ook, dan maak ik voor dat deel wel weer een ander topic aan in het daarvoor bestemde deel)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42175
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Alternatieven Yellowstone/Grand Teton NP ivm shutdown

Bericht door Martin & Marianne »

Het lijkt niet zo gek om meer tijd in Utah te besteden. Wat hebben jullie daar nu allemaal gepland? Doen jullie een rondje vanuit Salt Lake City?
Je zou ook naar Idaho kunnen gaan, naar de Sawtooth Mountains. En dan boven Yellowstone langs en via de Beartooth Hwy naar Cody..
Of misschien is er genoeg tijd om nog iets van Colorado mee te nemen. Het is al wel aardig laat in het jaar daarvoor, maar dat geldt ook voor Yellowstone. Er zal al aardig wat gesloten zijn daar tijdens jullie bezoek.
Zet je route hier eens neer, dan is het makkelijker te zien wat er aangepast of toegevoegd zou kunnen worden.

Marianne
BellaNL
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 sep 2023, 18:35
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Alternatieven Yellowstone/Grand Teton NP ivm shutdown

Bericht door BellaNL »

Het huidige plan is eigenlijk als volgt (maar het nieuws begint er niet veel beter uit te zien/vandaag is bevestigd dat de parken geheel zullen sluiten als het op een shutdown aankomt zondag, behalve mogelijk de parken in Utah en Arizona). We hebben eigenlijk dus de hoop dat de route zeg maar vanaf Zion weer 'gewoon' opgepakt kan worden, maar weten niet zo goed wat we met die eerste dagen nog aanmoeten. Dat is ook al heel snel natuurlijk.

- 1 nacht SLC
- 2 nachten Jackson (Grand Teton NP)
- 2x2 nachten op verschillende locaties in Yellowstone NP (veel gaat er per tweede helft van oktober dicht, we hadden verwacht geen last te hebben van het feit dat het naseizoen is - dat zijn meer de campings en bepaalde restaurants enzo)
- 1 nacht SLC
- 2 nachten Zion
- 2 nachten Bryce
- 3 nachten Moab
- 2 nachten Monument Valley
- 2 nachten Grand Canyon Village
- 1 nacht Vegas
+ 1 nacht in de vlucht naar huis vanuit Vegas laat in de middag.

Is deze route zo voldoende duidelijk? Of is het handiger als ik een plaatje maak?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42175
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Alternatieven Yellowstone/Grand Teton NP ivm shutdown

Bericht door Martin & Marianne »

Mochten de parken in Utah en Arizona wel open zijn, dan zou je het volgende kunnen doen. Ik heb daarbij zoveel mogelijk uit je route laten staan, maar 2 nachten MV lijkt me te veel, dus daar heb ik een nacht Page tussen gezet.
Valley of Fire ligt al dicht tegen LV aan, dat zou je ook op het laatst kunnen doen, maar dan past het niet met de huidige overnachtingen.

Dag 1 naar SLC
Dag 2 SLC
Dag 3 SLC - St George
Dag 4 St George
Dag 5 St George - Valley of Fire
Dag 6 Valley of Fire - Zion
Dag 7 Zion
Dag 8 Zion
Dag 9 Zion - Bryce
Dag 10 Bryce
Dag 11 Bryce - Capitol Reef
Dag 12 Capitol Reef
Dag 13 Capitol Reef - Moab
Dag 14 Moab
Dag 15 Moab
Dag 16 Moab - Monument Valley
Dag 17 Monument Valley - Page
Dag 18 Page - Grand Canyon Village
Dag 19 Grand Canyon Village
Dag 20 Grand Canyon Village - Las Vegas
Dag 21 Las Vegas

Mocht het geen probleem zijn om alles om te gooien, dan zou zoiets ook een mogelijkheid zijn:

Dag 1 naar SLC
Dag 2 SLC
Dag 3 SLC - Moab
Dag 4 Moab
Dag 5 Moab
Dag 6 Moab
Dag 7 Moab - Monument Valley
Dag 8 Monument Valley - Capitol Reef
Dag 9 Capitol Reef
Dag 10 Capitol Reef - Bryce
Dag 11 Bryce
Dag 12 Bryce - Page
Dag 13 Page
Dag 14 Page - Grand Canyon Village
Dag 15 Grand Canyon Village
Dag 16 Grand Canyon Village - Zion
Dag 17 Zion
Dag 18 Zion - St George
Dag 19 St George - Valley of Fire (Overton)
Dag 20 Valley of Fire - Las Vegas
Dag 21 Las Vegas

Hier heb je twee van de mooiste wegen uit het zuidwesten te pakken, namelijk de Ut95 (van MV naar Capitol Reef) en de UT12 van Capitol Reef naar Zion via Escalante en Bryce. Je kunt op het laatst nog het Kolob deel van Zion meepakken, en Snow Canyon. Kijk voor dat laatste en voor Capitol Reef et eens naar ons 2019-verslag.
Valley of Fire lijkt me ook heerlijk in die tijd van het jaar.
Je maakt hier wel wat slingers, maar het is overal prachtig om te rijden.

Marianne
BellaNL
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 sep 2023, 18:35
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Alternatieven Yellowstone/Grand Teton NP ivm shutdown

Bericht door BellaNL »

Veel dank voor je tips en suggesties, super fijn! Ik ga nu gauw m'n bed in, want het vliegtuig vertrekt morgen al weer vroeg.. ik kom er op terug.. als ik morgen goed aangekomen ben in SLC. Vooralsnog lijkt het erop dat de Utah/Arizona parken wel open blijven/weer gaan, dus daar hopen we maar op. Ik ga morgenavond in SLC even kijken hoe en wat, wat we nog kunnen regelen en wat we nog kunnen verplaatsen, want dat is ook nog allemaal zo makkelijk nog niet vanwege dat we sommige dingen neit meer kunnen annuleren denk ik...
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42175
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Alternatieven Yellowstone/Grand Teton NP ivm shutdown

Bericht door Martin & Marianne »

Ik hoop dat je ondanks een eventuele shutdown een goede vakantie hebt!
En als je zelf hebt gereserveerd is het meestal mogelijk om tot 24 uur van te voren gratis te annuleren. En anders is Jackson ook leuk om te overnachten zonder dat je naar Grand Teton gaat. Misschien in de omgeving van SLC de natuur verkennen? Antelope Island vonden wij ook leuk. En trek de bergen in rondom SLC.

Marianne
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2504
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Alternatieven Yellowstone/Grand Teton NP ivm shutdown

Bericht door Dutchess »

Gelukkig zit je voor deze reis goed met de net aangekondigde overeenkomst voor de komende 45 dagen. Tijdens jullie reis dus geen shutdown. Veel plezier!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer