Wegen Yellowstone NP eind september.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
AmericanDream
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 aug 2013, 15:44

Wegen Yellowstone NP eind september.

Bericht door AmericanDream »

Dag allemaal,

Ik heb een vraag over het bezoeken van Yellowstone in eind september.
Medio september gaan we een camperreis maken naar Amerika: 23 dagen (grofweg: SF - Yosemite - Yellowstone - LV + vele parken eromheen).
De bedoeling is dat we 21 september aankomen in Yellowstone en 25 september vertrekken (Grand Teton nachtje en dan weer door naar Utah). In totaal zijn we dan 4 nachten in Yellowstone.

Ik zie de bomen door het bos echter niet meer m.b.t. de wegen in Yellowstone. Als ik nu op Google Maps een route intik zie ik dat bepaalde wegen nog steeds dicht zijn. Bij bijv de Tioga Pass zijn er sites waar netjes alle opening en closure dates staan, maar bij Yellowstone kan ik dat niet vinden.
Hoe zal dat rond 21 - 25 september zijn in Yellowstone? Zijn de wegen dan wel gewoon nog open of ben ik dan overgeleverd aan het weer? Ik zag al wel dat bepaalde campings gesloten zijn in die periode.
Of zijn bepaalde wegen nog gesloten vanwege de floods in 2022?

Kind regards,
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Wegen Yellowstone eind september

Bericht door Martin & Marianne »

Dat zou allemaal op www.nps.gov/yell terug te vinden moeten zijn. Heb je daar al gekeken?
En ja, je bent natuurlijk altijd overgeleverd aan het weer, ongeacht de reguliere sluitingsdata.

Marianne
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Wegen Yellowstone eind september

Bericht door paulr »

Was juist aan het kijken wat de status is (nog maar 3 weken voordat we er zijn)…. Vanaf dit weekend zijn alle wegen, inclusief Beartooth Hway open ! En ja, wat de toekomst brengt zullen we nooit weten, maar als er zich geen extreme omstandigheden voordoen (zoals de flooding afgelopen jaar, mag je normaliter verwachten dat ook in september de wegen nogal wel open zullen zijn….
AmericanDream
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 aug 2013, 15:44

Re: Wegen Yellowstone eind september

Bericht door AmericanDream »

Bedankt voor de snelle reacties.
Inderdaad een handige site, had hem al wel gezien, maar niet goed genoeg gezocht op die website... Zo te zien is het dus 1 november dat de wegen dichtgaan (gepland) (bron: https://www.nps.gov/yell/planyourvisit/parkroads.htm).
Wat zijn jullie ervaringen met die wegen? Is die 1 november betrouwbaar of kan het ook veel eerder dichtgaan? Want de camperplaatsen voor Yellowstone moeten wel geboekt worden van te voren ben ik bang. Dan maar een camperplaats boeken met een mooie cancellation policy (als die er zijn).
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Wegen Yellowstone eind september

Bericht door jojostravelusa »

V.w.b. de Beartooth betreft in die periode is het erg onzeker of die open is. Het kan zelfs midje zomer maar zo zijn dat hij een keer dicht is. Wij hebben hem afgelopen 21 september gereden. Het was echt prachtig. Een dag of 10 later wilden we hem weer rijden, maar toen was hij dicht.
Zie ook ons reisverslag.
https://yellowstone-north-and-south-dak ... lodge.html
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Wegen Yellowstone eind september

Bericht door Martin & Marianne »

Je hebt dus nog geen campings geboekt? Dan ben je wel laat.
Ik hoop dat je voor andere parken (Yosemite!) al wel iets hebt vastgelegd?
Als je op de site voor de reserveringen kijkt (zie hier) zie je de cancelation policy. Je kunt tot 30 dagen voor aankomst gratis annuleren. Als een camping eerder sluit dan verwacht vanwege weersomstandigheden etc, dan denk ik dat je niets hoeft te betalen.
Er zijn ook campings in Yellowstone te reserveren via recreation.gov. Zie de NPS-site voor alle campings en de openingsdata.
Als er nog iets vrij is leg het dan meteen vast; zeker voor een camper zal het aantal plaatsen beperkt zijn.

Hoe het eind september zal zijn is afwachten; zie voor een algemeen overzicht per maand https://www.nps.gov/yell/planyourvisit/ ... lights.htm

Marianne
AmericanDream
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 aug 2013, 15:44

Re: Wegen Yellowstone NP eind september.

Bericht door AmericanDream »

Nee klopt nog niks geboekt... Yosemite ook nog niet. Gaan we zsm mee bezig.
We zaten te denken om 2 dagen in Gardiner te zitten (sun-outdoors-yellowstone-north, als het goed is, is er daar 14 dagen cancellation policy). Daarna 2 dagen West Yellowstone. Yosemite is te hopen of er nog plek is.
Laatst gewijzigd door markro op 28 mei 2023, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd; een direct bovenstaand bericht in z'n geheel quoten is niet nodig.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Wegen Yellowstone NP eind september.

Bericht door Martin & Marianne »

In het park kamperen is goedkoper en leuker en scheelt veel reistijd. Waarom probeer je dat niet?
Voor Yosemite ben je te laat om nog iets in de vallei te vinden. Ook hier geldt dat het veel mooier en handiger is om in het park te staan. Als je buiten de vallei staat moet je een flink eind rijden en vervolgens proberen de camper ergens te parkeren.
Kijk eens op www.nps.gov/yose voor de campings in het park. Crane Flat is nog wel te reserveren. Je zit dan wel in het park maar niet in de vallei. Reserveren moet op 15 juli, 16.00 uur onze tijd. Oefen eens op de 15e juni om te zien hoe dat in zijn werk gaat.
Ik ga er dan vanuit dat je na 15 september in Yosemite bent.
Je kunt ook kijken of er annuleringen zijn voor een van de campings in de vallei.

Ik weet niet of je ook naar Zion gaat? Dat is ook altijd snel volgeboekt. Zie daarvoor www.nps.gov/zion.


Het is niet nodig en ook niet toegestaan om bovenliggende berichten volledig te quoten.

Marianne
AmericanDream
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 aug 2013, 15:44

Re: Wegen Yellowstone NP eind september.

Bericht door AmericanDream »

Bedankt voor de tip Marianne!
Camperen in het park zaten we ook aan te denken, echter heb je dan geen stroom? Lijkt me wel net zo handig als het -5 kan zijn (en generator kost ook geld). En er zijn geen restaurants en supermarkten in de buurt? Aan de andere kant heeft het wel charme uiteraard.

Moet wel zeggen dat campgrounds zoeken ontzettend lastig is vergeleken met hotels. Dan pak je gewoon een OTA zoals Booking.com. Nu gebruik ik RVLife en een beetje Google Maps maar het is niet echt heel overzichtelijk ofzo.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Wegen Yellowstone NP eind september.

Bericht door paulr »

Heb je de camper al gehuurd ? Heb je je ingelezen over het reizen met een camper ? Een camper gebruik je juist om niet op commerciële campings te hoeven staan, zelf te koken, ver van de restaurants te zitten, van de natuur te genieten en het is heerlijk als er geen stroom is :) . Kachel en koelkast werken op gas. Generator gebruik je zelden….
Kortom, weet je zeker dat je een camper reis wilt gaan maken. Zeker als je overal op commerciële campings gaat staan (Vaak ca usd 80 per nacht, in de parken ca usd 25) zal wellicht als je nu nog wat moet boeken auto+hotel/cabins voordeliger zijn. Daarnaast rijdt een auto lekkerder, heb je minder parkeerproblemen en ben je iets sneller onderweg…
Dus wie weet moet je je keuze heroverwegen….
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Wegen Yellowstone NP eind september.

Bericht door Martin & Marianne »

Er zijn in grote parken als Yosemite en Yellowstone meerdere winkels en restaurants. Ook hiervoor biedt de NPS site uitkomst!
Ik vind het wel altijd bijzonder als mensen zo'n dure reis gaan maken en dan zo weinig op de hoogte zijn. Zoiets vergt toch echt wel de nodige voorbereiding.
Heb je al naar het reisverslag waar hier naar verwezen is gekeken? Door het lezen van reisverslagen krijg je een goed beeld van wat je kunt verwachten.

Heb je al wel een route?

Marianne
AmericanDream
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 aug 2013, 15:44

Re: Wegen Yellowstone NP eind september.

Bericht door AmericanDream »

Camper is geboekt. Route staat vast. Amerika ben ik reeds 3x geweest maar wel met auto + hotel. Camper wordt voor mij nieuw; voor mijn vriendin niet. Eens moet de eerste keer zijn ; ). Koken op vakantie ga ik tot een minimum beperken, juist het mooiste aan een vakantie is toch wel het voedsel in restaurants vind ik.
Nadeel van reisverslagen is, dat je de hele reis al ziet voordat je er bent geweest (heb er overigens wel wat gelezen). En heb ook de nodige tijd er wel ingestopt. Mijn vriendin is een keer naar Canada geweest, maar die kon overal ter plekke wel een campground vinden via Google Maps in het hoogseizoen. Had van Amerika ook wel verwacht dat ze wat meer campgrounds zouden hebben met al die ruimte.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Wegen Yellowstone NP eind september.

Bericht door jojostravelusa »

De kosten voor het gebruik van de generator wegen niet op tegen de duurdere, en absoluut zeker minder mooie, commerciële campings. Je hebt het over mogelijk min 5 en de generator, maar de kachel werkt op gas en niet op de generator. Voor de airco en de magnetron heb je wel de generator nodig.
Nadeel van het lezen van reisverslagen dat je de reis al gezien hebt? Heel bijzonder. Iedere reis is anders. Bovendien mis je in de reisverslagen het 4D effect om het zo maar te noemen. Je voelt niet het weer, je ruikt niet de natuur, je hoort niet het ruisen van de bomen of de geluiden van het wild. Toen wij de eerste keer in Amerika waren, waren we in Muir Woods SP. Al hadden we 100.000 foto's, filmpjes gezien en verhalen gelezen, dan nog hadden we niet ervaren dat het hele bos naar kaneel rook. Gebruik de verslagen als reisgids en doe er je voordeel mee.
En lekker rommelen met eten koken op de camping is ook onderdeel van de beleving. Het hoeft geen haute cuisine te zijn, maar wat is er leuker dan op de 1e dag een kleine bbq aanschaffen en lekker in de natuur een vleesje erop gooien terwijl er wellicht een hert over de camping loopt. Dat zie je niet in een restaurant. Bovendien zijn restaurants duurder en kost het meer tijd naar mijn idee. Gooi je camper vol bij een Walmart en je kunt weer 3 of 4 dagen vooruit.
In Amerika zijn ook veel campings, maar als je in het hoogseizoen gaat, loop je op heel veel plekken het risico dat het al vol is, of dat er, in de periode dat jullie gaan, al campings gesloten zijn voor het winterseizoen. Vanaf 1 oktober sluiten er veel.

Ik ga jullie niet aanraden onze reisverslagen te lezen, want dat is waarschijnlijk zinloos, maar mocht je je bedenken, dan staan de links in het onderschrift.
AmericanDream
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 aug 2013, 15:44

Re: Wegen Yellowstone NP eind september.

Bericht door AmericanDream »

Goede tips.
Dus voor campings in de NP zelf moet ik kijken nps.gov.
Voor de overige campings (commercieel, als je wat meer comfort zoekt): zijn RVParky en RVLife de beste sites?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Wegen Yellowstone NP eind september.

Bericht door Martin & Marianne »

Op de NPS sites kun je zien welke campings er zijn en wanneer ze open zijn. Er staat ook waar je kunt reserveren. Meestal is dat via www.recreation.gov maar bij bijvoorbeeld Yellowstone is ook een deel via de site de ik heb genoemd te reserveren.
Voor de commerciële campings - maar ook de andere - ben ik hier inderdaad al rvparky tegengekomen.
Je kunt ook eens naar KOA campings kijken.

Misschien is het niet gek om je route te delen, dan kun je per overnachting tips krijgen.

Met jullie wensen en zo laat in het seizoen was auto met hotels wel zo comfortabel geweest denk ik. En goedkoper.

Marianne
AmericanDream
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 aug 2013, 15:44

Re: Wegen Yellowstone NP eind september.

Bericht door AmericanDream »

Hoe bedoel je dat een auto beter is later in het seizoen? Qua weer?
De route (in aanhalingstekens # nachten): SF hotel (3) - Yosemite (3) - Reno (1) - Idaho Falls (1) - West Yellowstone (2) - Gardiner Yellowstone (2) - Grand Teton (1) - Ergens in Noord Utah bijv SLC of Park City (1) - Ter invulling in Zuid Utah / Noord Arizona (5) - Las Vegas hotel (3).
Bedoeling is dat ik komende dagen de campgrounds in Yosemite en Yellowstone ga boeken. De rest zie ik later wel, wellicht dat we dat ter plekke regelen dan.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Wegen Yellowstone NP eind september.

Bericht door paulr »

Ik denk dat Marianne 2 dingen bedoelt: qua weer, maar ook qua keuze (en opening) van de campings...
Ik neem aan (en hoop) dat je met zuid Utah of noord Arizona de parken Bryce, Zion en Valley of Fire bedoelt. Want waar wil je anders nog 5 dagen heen.
ik geef één voorbeeld: Camping Watchman (de mooiste camping in Zion) is op veel data eind september en begin oktober óók al volgeboekt !
Kortom: reizen met een camper en op mooie plaatsen staan kan niet meer zonder vantevoren reserveren en ''ter plekke regelen'' is helaas niet meer van deze tijd. Of je moet ook hier ergens centraal op een commerciele camping willen staan en veel heen en weer gaan rijden.... Volgens mij proberen we dit met een aantal forum leden al een tijdje duidelijk te maken !
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Wegen Yellowstone NP eind september.

Bericht door Martin & Marianne »

AmericanDream schreef:
29 mei 2023, 21:29
Hoe bedoel je dat een auto beter is later in het seizoen? Qua weer?
Ja, onder andere qua weer. Of je nog lekker buiten kunt zitten is de vraag.
Maar ook omdat je te laat bent voor campings in de parken. Maar blijkbaar gaat je voorkeur daar ook niet naar uit, en gecombineerd met het niet zelf willen koken zie ik dan de voordelen van een camper niet zo.

Voor Zion heb je nog een alternatief voor Watchman: camping South is 2 weken voor aankomst te reserveren.
Ik begrijp niet zo goed waarom je nog wacht met reserveren; ik dacht dat het nu toch wel duidelijk was dat je je dat niet kunt veroorloven.
En zoals ik al aangaf kan Yosemite alleen maar op de 15e van de maand geboekt worden. Of wil je iets buiten het park boeken? Wellicht zijn er annuleringen, je zou dat elke dag even kunnen checken, want in de vallei zitten is toch wel het mooiste en handigste.
Je kunt voor de eerste nacht ook naar Oakhurst kijken. Of doe twee nachten aan de westkant en dan nog 1 nacht aan de oostkant (Lee Vining).
Mocht je toch nog een reisverslag willen bekijken - toch handig om te zien hoe iets in de praktijk uitpakt, en er blijft echt nog genoeg te ontdekken over - kijk dan eens naar ons 2008-verslag; wij reden toen ook via Reno naar Yellowstone.

Marianne
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Wegen Yellowstone NP eind september.

Bericht door jojostravelusa »

Als je een indruk wilt krijgen van het weer in de noordelijke regio tussen 7 september en 8 oktober, maar elk jaar is anders tenslotte, dan zou je toch ons reisverslag van afgelopen jaar kunnen lezen. Je kunt dan ook zien hoe wij een reis voorbereiden, want op de 1e pagina staat elke stap beschreven. Dan zul je ook zien dat wij ver van tevoren campings reserveren. 2e helft september is het in het noorden wellicht wat makkelijker, op Yellowstone na, want daar is dan alleen Canyon campground nog maar open, maar hoe zuidelijker hoe warmer en dus ook drukker.
AmericanDream
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 aug 2013, 15:44

Re: Wegen Yellowstone NP eind september.

Bericht door AmericanDream »

Bedankt, zal de reisverslagen eens lezen. Qua weer ben ik niet zo bang, als het te koud is om buiten te zitten ga ik wel in een restaurant of bar zitten. En dat geldt alleen voor Yosemite en Yellowstone. Ik bespaar in deze periode i.i.g. overvolle rijen, muggen, 45 graden etc. in bepaalde parken. Overigens gaan we niet elke dag naar een restaurant, beetje een mix tussen zelf aanklooien en uit eten gaan.
Voor Yosemite ga ik i.i.g. 2 maand van te voren klaar zitten voor Crane Flat campground (thanks voor de tip!). Ondertussen zoek ik dan wel een camping die annuleerbaar is als backup. Hoe moeilijk is het trouwens om dat een plekje te krijgen als je er direct bij bent?
Commerciele camping is voor ons prima, maar wel zonde inderdaad van de locaties vaak. Aan de andere kant heb ik nu wel 2 mooie campings gevonden bij Yellowstone: Gardiner Sun Outdoors (commercieel) en Henry's lake State park (State park vgm dus). Die laatste is wel beetje ver, maar ze hebben allebei mooie uitzichten. Even kijken of ik die ga boeken.

Gr
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer