Datum dilemma SEA-DEN

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 882
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Datum dilemma SEA-DEN

Bericht door Tantelotje »

Het klinkt als een nieuwe Suske en Wiske, maar het is wel een vraag waar ik het antwoord niet goed op weet.

Voor 2024 zijn de plannen om (en nu echt voor de laatste keer :D ) met m'n ouders naar de VS te gaan.
Aangezien we vorig jaar met hen van LA naar SFO gingen, staan nu de Rockies en Yellowstone op de planning. Nog meer natuurlijk; er ligt al een route uitgewerkt van Seattle naar Denver.

Wij reizen graag buiten de schoolvakanties, al was het alleen maar dat het dan makkelijker is om vrij te krijgen. Maar wel zo kort mogelijk daavoro of daarna vanwege de weersomstandigheden. Om allerlei redenen 'moeten' we volgend jaar voor de zomer.
De vakantie valt in onze regio vroeg, en dat betekent dat we dan al half juni weggaan.
Een andere optie is 1 week later. Dan valt er 1 week in de schoolvakantie van onze regio, maar dat is vast te regelen.

Het dilemma is echter, dat als we de 'late' planning nemen, we dan op woensdag 3 juli aankomen in Yellowstone (vanuit Grand Tetons). En omdat 4 juli op donderdag valt, is het 'dus' een lang weekend. Hoe verwachten jullie dat dit de drukte in Yellowstone beinvloedt?
Als we de 'vroege' planning nemen dan is de kans alleen maar groter dat er bijvoorbeeld in Mount Rainier weinig open is wegens sneeuw. Elke week is er een zullen we maar zeggen. De route omdraaien wil ik niet, dan geldt voor RMNP eigenlijk hetzelfde, plus wil ik de kans op last van hoogte zo klein mogelijk maken, zeker voor m'n ouders.

Ik weet dat niemand een glazen bol heeft, maar toch. We zijn ooit eens op 4 juli in Zion geweest. Dat was wel druk maar ik denk dat het daar tegenwoordig net zo druk is. In 2019 waren we met Memorial day in Yellowstone. Daar hebben we helemaal niets van gemerkt.
Afgelopen jaar waren we op 4 juli in Bryce; geen probleem. Maar goed; hoe verwachten jullie dat dit zit met Yellowstone?

Overigens ook een vraag:
In de planning hebben we 2 nachten voor GT (al dan niet 1 overnachting in Jackson) en dan 3 nachten voor Yellowstone.
Mocht Jackson onbetaalbaar blijken, dan worden het 2 nachten Colter Bay. Voor Yellowstone zit ik nu te denken aan 1 nacht OF, 1 nacht Lake of Canyon en 1 nacht Mammoth/Gardiner en dan via de Beartooth highway richting de Black Hills.
Wij zijn al 2 keer eerder in Yellowstone (en GT) geweest, maar dit lijkt me wel een prima verdeling voor een eerste bezoek, toch?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42163
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Datum dilemma SEA-DEN

Bericht door Martin & Marianne »

Lastig, maar ik zou gewoon voor de laatste periode gaan hoewel Mt Rainier sowieso een risico is vroeg in de zomer. Ik heb bij Yellowstone altijd het idee dat het voor de drukte niet zoveel uitmaakt wanneer je er bent. Maar met een lang weekend is het misschien we anders. Wij vonden het in 2015 in juni juist drukker dan we verwacht hadden; het bleek dat er toen schoolvakanties waren. Er is dus altijd wel iets. Overnachten in het park (je kunt op meerdere data iets gaan boeken zodra dat kan) scheelt al een stuk. Als je op de drukste delen dichtbij overnacht kun je optimaal van de rustige uren aan het begin en eind van de dag genieten. Dus sowieso Old Faithful, en Canyon/Lake en Mammoth liggen ook prima.

Leuke plannen weer!

Marianne
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Datum dilemma SEA-DEN

Bericht door IngridZw »

Ik denk dat de meesten op Independence Day zelf niet snel kiezen voor de parken. Het gaat dan toch meer over parades, vuurwerk etc. in de dorpen/steden. Als mensen er een lang weekend aan vast plakken is er wel kans dat het bijv. in Yellowstone drukker is maar ik zou dat risico gewoon nemen want het kan ook meevallen. Liever iets meer drukte in Yellowstone (of niet) dan misschien niet optimaal kunnen genieten van Mount Rainier.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1801
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Datum dilemma SEA-DEN

Bericht door Felicitas »

Wij zijn in 2013 het weekend na Independence Day in Yellowstone geweest (het viel toen ook op donderdag). Mooie tijd van het jaar om in Yellowstone te zijn. Veel bloemen, nog lekker groen. We zagen toen ook otters in Trout Lake. Wat de drukte betreft is het moeilijk te zeggen of het drukker was dan anders (we waren er al eerder in de zomer). Het is zo’n groot park. Veel bezoekers, maar ook veel mogelijkheden om de drukte te ontlopen.
Gebruikersavatar
Roosuithoorn
Amerikafan
Berichten: 336
Lid geworden op: 04 aug 2012, 16:01
Aantal x V.S. bezocht: 35

Re: Datum dilemma SEA-DEN

Bericht door Roosuithoorn »

Wij zijn vorig jaar naar Yellowstone, Grand Tetons en Black Mountains geweest (prachtige vakantie trouwens!!). Wij zijn best wel vaak op Labour Day in de VS op reis.We reizen altijd op de bonnefooi. Ik heb even in mijn reisverslag gekeken, en afgelopen jaar zaten we in Cody op Labour Day. Het is natuurlijk wel altijd wat drukker tijdens de feestdagen, maar het gebied is zo groot, dat je daar weinig last van hebt. Het enige wat we gedaan hebben is dat we de dag van tevoren een hotel geboekt hebben om er zeker van te zijn dat we een overnachtingsplek hadden. De prijzen liggen wel een stuk hoger tijdens het Labour Day Weekend.
2013:Deep South,2014:van DC naar Orlando,2015:van Denver naar SF, 2016/2017: Florida maart,2018: Oregon, 2019 New England.2022:Zuid Californië.2022:rondje Denver met Yellowstone.2023: Deep South. Link naar blogs: https://mijnamerikablogs.jimdofree.com/
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 882
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Datum dilemma SEA-DEN

Bericht door Tantelotje »

Bedankt voor de reacties.

Ik ging er al min of meer vanuit dat 4 juli weekend voor Yellowstone niet zo'n verschil zou maken maar wilde t toch even checken.

Dan de komende weken de puntjes op de i zetten qua planning (alhoewel...die ligt al wel behoorlijk vast :lol: ) en zodra het kan de overnachtingen in Yellowstone (en Grand Teton) boeken!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer