Reis Job & Belinda: rondje Vancouver - Oregon - Yellowstone - Canada NP's

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
JobBelinda
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mar 2023, 09:38
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis Job & Belinda: rondje Vancouver - Oregon - Yellowstone - Canada NP's

Bericht door JobBelinda »

Hallo allemaal,

Wij zijn Job en Belinda en gaan van 4 mei tot 4 juni door NW USA & Canada cruisen in een camper. We weten dat het vrij vroeg in het seizoen is en dat sommige dingen en wegen nog niet open zullen zijn, maar dat maakt ons niet zoveel uit. Het gaat ons vooral om het avontuur en geloof me, de camper was een heel stuk goedkoper. ;)

Onze roadtrip bestaat grofweg uit het volgende rondje (zie onderstaand een meer gedetailleerd lijstje):
- Start in Vancouver
- Vancouver Island
- Washington
- Oregon
- Yellowstone (via de Oregon Trail)
- Glacier NP/Banff NP/Jasper NP
- Vancouver

We weten dat het een hoop kilometers zijn, maar dat ligt ons goed weten we uit eerdere reizen. Anders dan eerdere reizen hebben we nu alleen nog maar de camper geboekt (29 dagen totaal) en de eerste campground gereserveerd (bij Victoria, Vancouver Island, 5-7 mei, Salish Seaside RV Haven voor de bekenden ;)). Normaal gesproken boeken we alles van tevoren en rijden we rustig rond in onze huurauto, maar aangezien dit wel echt laagseizoen is en we met de camper zijn, zijn we dit keer liever meer flexibel. Wel schrijven we voor de verschillende plekken die we bezoeken wat campgrounds op (waarvan we weten dat ze open zijn) zodat we niet langs de kant van de weg hoeven te kamperen ;)

Om toch wat beter voorbereid op pad te gaan, zouden we graag wat tips van jullie horen. Met name over de volgende drie onderwerpen, maar hou je niet tegen als je andere tips hebt:
1) De route: we maken (natuurlijk) vooral vanwege de natuur en de omgeving deze trip. Steden zijn leuk voor een dagje (als het te doen is met een camper). Onderstaand lijstje is veel te ambitieus, maar ik heb nog 6 spare dagen. Hoor graag hoe jullie deze zouden inzetten en of jullie andere tips hebben voor de route!
2) De periode: mei is vroeg in het seizoen, er zal op bepaalde plekken nog sneeuw liggen en zeker begin mei zijn een hoop campgrounds nog niet open. Dat is waarom we starten in Vanocuver/NW USA en eindigen in de Canada NP's. We houden dit allemaal in de gaten, maar wat zijn nou echte do’s en dont’s in deze maand?
3) De voorbereiding: welke plekken en things to do moeten we echt al reserveren voordat we gaan, ondanks dat het pas mei is? Zoals gezegd is de eerste campground geboekt, maar daar blijft het vooralsnog bij. Ik heb gelezen dat je de ferry tickets (Vancouver-Victoria en Victoria-Port Angeles) beste ook alvast kan boeken, maar dan zitten we weer vast aan na 2 dagen vertrekken uit Vancouver Island. En hoe zit het met tickets voor nationale parken en eventueel campgrounds?
4) Toch nog een vierde, de camper: dit is onze eerste camperreis. Ook hiervoor de vraag, wat zijn nou echte do’s en dont’s? Tot nu toe zoeken we naar campgrounds waar we in ieder geval elektriciteitsaansluiting hebben, maar is dat echt nodig of kan je ook wel zonder voor een dag of 2 (opnieuw met de maand mei in het achterhoofd)?

Alvast hartelijk dank!!

1 5-mei Victoria, Vancouver Island
2 6-mei Victoria, Vancouver Island
3 7-mei Olympic National Park
4 8-mei Olympic National Park
5 9-mei Seattle & Mount Rainier National Park
6 10-mei Seattle & Mount Rainier National Park
7 11-mei Portland
8 12-mei Painted Hills
9 13-mei Bruneau Dunes State Park
10 14-mei West Yellowstone
11 15-mei West Yellowstone
12 16-mei West Yellowstone
13 17-mei Helena
14 18-mei Glacier NP
15 19-mei Glacier NP
16 20-mei Banff NP
17 21-mei Banff NP
18 22-mei Jasper NP
19 23-mei Jasper NP
20 24-mei Clearwater
21 25-mei Revelstoke
22 26-mei West Kelowna
23 27-mei
24 28-mei
25 29-mei
26 30-mei
27 31-mei
28 1-jun
29 2-jun Camper inleveren
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Job & Belinda: rondje Vancouver - Oregon - Yellowstone - Canada NP's

Bericht door jojostravelusa »

Wij reizen altijd met een camper en staan bijna nooit meer op campings met veel voorzieningen. Af en toe stroom is prettig en een dumpstation is welkom elke paar dagen, maar meer hoeven (willen zelfs) we niet. Dan sta je op veel mooiere plekken dan op commerciële terreinen met alle toeters en bellen. Dat doen we hooguit een keer als we willen wassen.

Het stuk van jullie route van Yellowstone tot het einde hebben we gedaan in 2019 en afgelopen zomer en het begin gaan we deze zomer doen, maar daar van heb ik al wel de voorbereidingen tot nu toe in ons blog staan. Misschien heb je wat aan onze verslagen.

https://jojos-rondje-west-canada-2019.blogspot.com/
https://yellowstone-north-and-south-dak ... gspot.com/
https://2023washingtonenoregon.blogspot.com/
JobBelinda
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mar 2023, 09:38
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Job & Belinda: rondje Vancouver - Oregon - Yellowstone - Canada NP's

Bericht door JobBelinda »

Super bedankt! Hoe doen jullie het dan met douchen en koken? Of zoek je nog wel een campground met douche voorzieningen?
En boek je de campgrounds van tevoren?

We gaan jullie verslagen lezen!
Laatst gewijzigd door markro op 21 mar 2023, 05:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd; een direct bovenstaand bericht in z'n geheel quoten is niet nodig.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1204
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis Job & Belinda: rondje Vancouver - Oregon - Yellowstone - Canada NP's

Bericht door paulr »

Hoi Job en Belinda,
Mooie reis !
Maar pas op: check https://secure.yellowstonenationalparkl ... ng/lodging
Daar zie je dat nog niet alle campgrounds in Yellowstone open zijn en dat ie wél open zijn erg vol zijn !
Ik heb op wat data geklikt en vaak is er nog maar ''1 site available''.
Waarschijnlijk zal hetzelfde gelden voor Glacier NP.
De campgrounds in Canada zullen (afhankelijk van de campground) vanaf ergens deze week te reserveren zijn (https://parks.canada.ca/voyage-travel/reserve)
Je zal dus moeten gaan plannen óf buiten de parken op commerciële campings moeten verblijven. En dat kan kostbaar zijn én dan zal je heen en weer moeten rijden. De charme van met een camper reizen is juist dat je midden in de natuur in de parken verblijft, anders kun je beter een huurauto en hotels nemen....Ik raad dus aan sowieso ín het park te overnachten én te reserveren. Annuleren kan tegen geringe kosten.
Wij kamperen ook steeds vaker zonder electra of andere voorzieningen. De kachel werkt gewoon, de koelkast werkt op stroom of gas en je kan op de accu veel doen. Je rijdt regelmatig en dan laadt deze weer op. In geval van nood gebruik je de generator (maar die maakt herrie :-)). Douchen doen wij als het uitkomt (en schoon is) op een camping of anders in de camper.
Veel plezier !!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42046
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Job & Belinda: rondje Vancouver - Oregon - Yellowstone - Canada NP's

Bericht door Martin & Marianne »

Welkom op het forum!
Je zegt het al; het is vroeg in het seizoen. Glacier lijkt me niet of nauwelijks te doen zo vroeg in het jaar. Wij zij er eens in juni geweest en konden toen nog nergens wandelen.
Voor Yellowstone is meer tijd aan te raden, en kijk eens of er campings in het park beschikbaar zijn; dat scheelt toch eer een stuk rijden ten opzichte van West Yellowstone. Ik zie op Madison nog wel plaats; ik zou dat alvast reserveren, annuleren kan gratis tot 30 dagen voor aankomst. Zie voor reserveringen via Xanterra: https://www.yellowstonenationalparklodges.com/. Andere campings in Yellowstone zijn te reserveren via www.recreatiopn.gov. Zie ook www.nps.gov/yell voor meer informatie over openingstijden (ook voor andere voorzieningen en wegen).

Wat bedoel je met Seattle/Mt Rainier? Schrijf de route eens in een van/naar schema uit; dan zie je ook dat het toch wel aardig ambitieus is, met op weinig plaatsen een volle dag.

Ik weet niet hoe het in dit deel is met campings maar in het algemeen is ook in mei reserveren al handig of zelfs noodzakelijk. Niet alleen omdat het al druk kan zijn, maar ook omdat veel campings nog niet open zijn.
En het Memorial Day weekend zal sowieso gereserveerd moeten worden.

Paul is me voor zie ik.

Reageren kan zonder quote; een bovenliggend bericht quoten is sowieso niet nodig en ook niet toegestaan.

Marianne
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Job & Belinda: rondje Vancouver - Oregon - Yellowstone - Canada NP's

Bericht door jojostravelusa »

JobBelinda schreef:
20 mar 2023, 17:29
Hoe doen jullie het dan met douchen en koken? Of zoek je nog wel een campground met douche voorzieningen?
En boek je de campgrounds van tevoren?
Ehh, je hebt een camper, daar zit toch alles in :lol: Zo om de dag ongeveer zorgen we dat we tenminste een camping met dumpstation hebben. Het enige is dat je zonder stroom de magnetron niet kunt gebruiken, maar verder gaat alles hetzelfde als op een camping met voorzieningen, alleen mooier en goedkoper. Douchen doen we ook in de camper als de camping geen sanitair heeft. Dat kun je geen uren doen, want de tanks zijn beperkt natuurlijk. Je moet er ook rekening mee houden dat de schoon water tank groter is dan de black water (wc en douche) tank. We zijn weleens met een volle douchebak klotsend over de camping gereden om bij het dumpstation te komen. Dat was op onze eerste reis. Weer wat geleerd :wink: :lol: .
Je hebt indicatielampjes voor de tanks, maar daar kun je niet 100% op vertrouwen. Die zijn niet heel nauwkeurig afgesteld.

De campings boeken we vrijwel allemaal van tevoren. We vinden het zonde van onze kostbare tijd om al vroeg naar een camping te gaan zoeken of veel extra kilometers te rijden mocht dat niet meteen lukken. Nu gaan wij niet meer in het hoogseizoen, dus zijn er best een hoop campings die dan niet meer te reserveren zijn, maar first come, first serve. Dan duimen we dat het lukt en zorgen dat we iets in het achterhoofd hebben als alternatief. Zeker populaire plekken als parken of bij een evenement moet je ruim van tevoren, lees op het moment dat de reserveringen vrijgegeven worden (dat is voor elk park/staat verschillend).
Laatst gewijzigd door jojostravelusa op 21 mar 2023, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
JobBelinda
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mar 2023, 09:38
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Job & Belinda: rondje Vancouver - Oregon - Yellowstone - Canada NP's

Bericht door JobBelinda »

Hi Paul, Marianne, Jojos

Dank voor jullie reacties! Ik was van het weekend ook al aan het kijken naar Yellowstone campings en ik zag dat er voor mei op Madison inderdaad al nagenoeg volgeboekt was. Half mei waren er alleen nog tent plekken beschikbaar. Ik keek net nog even n.a.v. jullie reacties en toen was er op 15 mei voor 3 nachten nog een RV plek, dus gelijk geboekt! Nogmaals dank!

Ik ga voor de andere parken inderdaad ook nog maar even goed kijken. Ik had me niet gerealiseerd dat het in mei ook al zo druk is.

Dank ook voor de adviezen mbt camper gebruik, nu durven we het toch een stuk beter aan om te overnachten zonder electriciteit! (we zijn echte camper newbies :D )

Ik zal de route ook wat meer uitschrijven inderdaad. Met Seattle/Mt Ranier bedoel ik op één camping verblijven en van daaruit Seattle bezoeken voor een dagje (met OV) en Mt Rainier voor een dagje. Maar ik begin al door te krijgen dat dat wat ambitieus is ;)
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Job & Belinda: rondje Vancouver - Oregon - Yellowstone - Canada NP's

Bericht door jojostravelusa »

Het camperleven went snel hoor. En het is geweldig vinden wij.
De magnetron werkt overigens wel op de generator, maar omdat wij de laatste jaren altijd een truckcamper gehuurd hebben en die geen generator heeft, was ik dat even vergeten.
Wij zijn ook kilometervreters, dus niet bang voor een drukke reis. Kijk maar eens op de Voorbereidingen pagina van onze blogs. Misschien geeft dat een beeld van hoe wij het aanpakken om een reis in elkaar te zetten.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1204
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis Job & Belinda: rondje Vancouver - Oregon - Yellowstone - Canada NP's

Bericht door paulr »

Ga niet heen en weer rijden ! Ander voordeel van de camper, je hoeft niet in en uit te pakken dus zorg ervoor dat je juist dichtbij bezienswaardigheden verblijft en voorkom zo onnodige kilometers. Scheelt veel tijd. Doe ook boodschappen onderweg, ook dat is handiger dan heen en weer rijden naar stadjes/supermarkten. De eerste dagen is een camper wellicht wat onwennig, kijk je veel op de metertjes zoals maar dat slijt snel. Komend jaar gaan wij ook voor het eerst met een truckcamper ipv een grote C30, dus wordt het voor ons ook even wennen met minder water, kleinere tanks, geen generator etc, maar dat zal na 3 dagen ook wel weer gewoon zijn….
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1416
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Job & Belinda: rondje Vancouver - Oregon - Yellowstone - Canada NP's

Bericht door AnnInBC »

Voor Canada moet je in die periode niets op voorhand reserveren wat campings betreft als je dat liever niet doet. Deze tijd van het jaar is prima te doen zonder reservering. Let wel dat op vele plaatsen nog redelijk wat campings gesloten zijn. In de Canadese Rockies gaan de meeste campings pas open rond half/eind mei, maar er zijn wel campings die het hele jaar door open zijn. Ik zou een lijstje maken van campings die open zijn en die jullie aan staan en dan kun je waarschijnlijk zo wel terecht op die campings. Voor Vancouver, Vancouver Island, Olympic National Park en stukken van Oregon is mei/juni goed te doen en is het weer redelijk te vergelijken met het weer in Nederland/Belgie in dezelfde tijd van het jaar. Mount Rainier zal nog wat moeilijker zijn en weet niet of daar alles open is in die tijd van het jaar. Hetzelfde geldt voor de Canadese Rockies, daar zijn enkele wegen nog niet open en zullen de meeste meren nog bevroren zijn...maar dat wil niet zeggen dat het minder mooi is. Goede tijd van het jaar voor wildlife, er is zeker genoeg te zien en doen ookal ligt er nog sneeuw of zijn de meren nog deels bevroren en het is ook een stuk rustiger vergeleken met de zomer maanden.

Wat de ferries betreft van Vancouver naar Victoria zou ik me niet te zeer zorgen maken dat het geboekt/gereserveerd moet worden. Zorg dat je een uur voor het gewenste vertrek aan de ferry terminal aanwezig bent en meestal kan je met de volgende afvaart mee, geef je er niet om dat je misschien een uur moet wachten dan zou ik het zeker niet reserveren. Hoe het zit met de ferry van Victoria naar Port Angeles weet ik niet en of je die moet reserveren of niet. In Vancouver is het niet ideaal om door de stad te rijden met een camper, maar Stanley Park is zeker mooi en daar kan je op verschillende plaatsen wel parkeren met camper. Verder is er veel mooie natuur in North Vancouver (Lynn Canyon Park, Capilano River Regional Park - niet de hangbrug, Capilano Lake, etc...) wat ook goed te bereiken is met de camper.

Jullie gaan een mooie reis tegenmoet!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer