Hulp gevraagd bij dagplanning Glacier NP

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Rose marie
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mar 2023, 11:56

Hulp gevraagd bij dagplanning Glacier NP

Bericht door Rose marie »

In juli willen we tijdens onze roadtrip met de camper Glacier NP aandoen. We hebben daar 1 overnachting gepland staan in St. Mary.
De dag van aankomst komen we aangereden vanuit de richting van Helena. Die middag komen we waarschijnlijk na 15.00 aan in het park dus zullen we nog een hike naar st. Mary Falls en Virginia Fall kunnen maken.

Voor met name de tweede dag zit ik een beetje met de planning. We willen in de ochtend vroeg met de shuttle naar Logan Pass om daar de Hidden Lake Hike te doen tot aan de Overlook. Daarna met de shuttle bus weer terug. We zouden daarna graag naar Many Glacier willen rijden en daar eventueel de boottour doen op de beiden meren (Swiftcurrent/Josephine) met eventueel een hike naar Grinnel lake.
Hierna rijden we door via de Canadees/Amerikaanse grens naar Waterton. Afhankelijk van de aankomsttijd willen we daar ook nog de korte hike maken naar de Bear's Hump trail overlook of naar Cameron Lake rijden.

Wat is haalbaar deze dag? Is het de moeite om naar Many Glacier te rijden? Of is het daar erg lastig met parkeren? (ook nu er een Vehicle Reservation System is) Hoeveel tijd zijn we kwijt per onderdeel? Wat is realistisch?
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1790
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij dagplanning Glacier NP

Bericht door Felicitas »

Mijn inschatting (wij waren in Glacier NP in 2013 en 2018):
Shuttle + tocht naar Hidden Lake Overlook + shuttle terug naar St. Mary: 3 uur.
Rit van St. Mary naar Many Glacier: drie kwartier.
Boottocht + wandeling naar Grinnell Lake en terug: 2,5 á 3 uur.
Rit van Many Glacier naar Waterton Lakes NP: anderhalf uur.

Dat is bij elkaar zo’n acht uur. Dat is dan zonder de eventuele hikes in Waterton Lakes NP. Je hebt in de zomer wel lekkere lange dagen, dus je kan ook veel doen op een dag. Many Glacier vind ik zeker de moeite waard. Als het qua tijd tegenzit zou je ook de boottocht kunnen overslaan en wat kunnen wandelen in de buurt van het historische Many Glacier Hotel en op hun deck genieten van het mooie uitzicht. Overigens vonden wij (in 2013) het boottochtje best duur. Je wandelt het denk ik net zo snel.
Rose marie
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mar 2023, 11:56

Re: Hulp gevraagd bij dagplanning Glacier NP

Bericht door Rose marie »

Dank je Felicitas!

Het zou dus in een dag moeten lukken! Weet je ook hoeveel tijd we kwijt zullen zijn aan de grens met Canada?
Many Glacier zitten we aan een boottocht te denken omdat ik gisteren te laat was om een Vehicle Reservation te regelen. Dit is een manier om wel in het park te komen.(wel een dure, ik geef het toe!) een andere is na 3 uur pas hier te komen maar dat vind ik zelf juist weer wat laat ivm het doorrijden naar Waterton. Zo te lezen op hun website geeft het park pas weer 24 uur voor de gewenste datum permits uit, dat is dan een gok. Mocht dit niet lukken loop je ook weer de kans dat de boot vol zit! Om gek van te worden dit! haha!
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1790
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij dagplanning Glacier NP

Bericht door Felicitas »

Wij waren in 2013 heel snel de grens over naar Canada. Dat heeft maar een paar minuten geduurd. Maar dat was in 2013. Geen idee of dat nu nog zo vlot gaat.

Glacier Park is toch best een lastig park om in te plannen. Met name het Many Glacier deel is snel ‘vol’.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij dagplanning Glacier NP

Bericht door Galapogos »

De Chief Mountain-grensovergang was toen wij er half juli 2017 waren helemaal uitgestorven toen wij er waren vroeg in de avond. Wij kwamen toen vanuit Canada, maar de andere kant op was het volgens mij net zo rustig.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1196
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Hulp gevraagd bij dagplanning Glacier NP

Bericht door paulr »

Ik kijk al enkele weken of deze wel op gaat. Vanaf start COVID dicht en ook afgelopen zomer niet open geweest volgens mij. Denk dat je moet omrijden via Cardston. Wij gaan hetzelfde doen, maar houden dus rekening met iets meer reistijd…. “Closed until further notice “

https://www.ezbordercrossing.com/list-o ... -mountain/
Rose marie
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mar 2023, 11:56

Re: Hulp gevraagd bij dagplanning Glacier NP

Bericht door Rose marie »

paulr schreef:
03 mar 2023, 13:36
Ik kijk al enkele weken of deze wel op gaat. Vanaf start COVID dicht en ook afgelopen zomer niet open geweest volgens mij. Denk dat je moet omrijden via Cardston. Wij gaan hetzelfde doen, maar houden dus rekening met iets meer reistijd…. “Closed until further notice “

https://www.ezbordercrossing.com/list-o ... -mountain/
Ja dat zag ik ook! Ik hoop dat deze zomer deze ook weer open gaat, anders wordt het een half uur extra omrijden geloof ik! Denk dat de overgang in Cardston ook wel drukker zal zijn.
Rose marie
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mar 2023, 11:56

Re: Hulp gevraagd bij dagplanning Glacier NP

Bericht door Rose marie »

Galapogos schreef:
03 mar 2023, 11:57
De Chief Mountain-grensovergang was toen wij er half juli 2017 waren helemaal uitgestorven toen wij er waren vroeg in de avond. Wij kwamen toen vanuit Canada, maar de andere kant op was het volgens mij net zo rustig.
Ik hoop dat Chief Mountain deze zomer weer opengaat. Tot nu toe nog steeds dicht. Duurde het proces lang?
Rose marie
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mar 2023, 11:56

Re: Hulp gevraagd bij dagplanning Glacier NP

Bericht door Rose marie »

Felicitas schreef:
02 mar 2023, 19:03
Wij waren in 2013 heel snel de grens over naar Canada. Dat heeft maar een paar minuten geduurd. Maar dat was in 2013. Geen idee of dat nu nog zo vlot gaat.

Glacier Park is toch best een lastig park om in te plannen. Met name het Many Glacier deel is snel ‘vol’.
Ja dat inplannen is inderdaad lastig. ze hebben nu de Vehicle Reservation ook voor Many Glacier ingevoerd maar ze verwachten dat dit het parkeerprobleem daar niet echt op zal lossen. Zou het daar na 14.00 al wat rustiger zijn?
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij dagplanning Glacier NP

Bericht door jojostravelusa »

Wij zijn afgelopen september bij Carway vanuit Canada de grens over gegaan en dat duurde in totaal ongeveer ruim een half uur.
Uit ons reisverslag:
Om 10.40 uur komen we bij de grens. Ook hier hangen de vlaggen halfstok i.v.m. het overlijden van Queen Elizabeth II afgelopen donderdag. Er staan 11 auto's voor ons. Omdat wij hoger zijn dan 12 foot 6 inch moeten we in een andere baan en wachten tot er iemand komt. Wij zijn nl. 13.1 ft. Uiteindelijk slentert een oudere douanier ons tegemoet. Hij denkt dat we best in die andere baan hadden gekund en dat we er wel onderdoor zouden kunnen, maar wij weten beter. We geven onze paspoorten en vaccinatiebewijzen, maar daar heeft hij geen belangstelling voor. We moeten naar binnen voor de I 94. Een foto maken, vingerafdrukken, 12 dollar betalen en klaar. Hij heeft niet eens iets gevraagd over drugs, eten, wapens, bearspray of wat je nog meer niet zomaar mee mag nemen. Een collega liep met een doos eieren die hij in beslag had genomen en hij vroeg waarom. "Hazard", zei de collega. Vond hij nogal overdreven. "Dan moet je het zelf ook maar oplossen". Hij vond het belangrijker om de hond van de mensen die voor ons waren een koekje te geven 😂.
Op de terugweg gingen we bij Coutts de grens over.
We zijn hier welgeteld 3 minuten bezig. Er is niemand voor ons. De douaniere vraagt alleen de standaardvragen: waar woon je, heb je alcohol, wapens of munitie, huisdieren en hoe lang blijf je. O ja, ze wil ook weten of de camper van ons is of een huurcamper.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1196
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Hulp gevraagd bij dagplanning Glacier NP

Bericht door paulr »

Wellicht zijn jullie nog niet in Glacier en is onderstaande info nog op tijd voor jullie:
- wij stonden op de camping in st Mary en zijn eind juni 2 x naar Many Glacier gereden. Beide keren voor het ontbijt zodat we parkeerplek hadden. Nadat we van onze wandelingen terug keerden waren zo goed als alle plekken vol en stond men in de berm.
- Grinnel Overlook is mooi, maar... de Iceberg Trail is echt fantastisch ! Meerdere beren gezien, zowel in de buurt als vlak voor als achter op ons pad. Bearspray mee ! Als je maar 1 wandeling kan doen dan zou ik voor deze kiezen (ca. 5 uur heen en terug).
- wij zijn aan het einde van de dag via via Chief Mountain Border (is open dus) naar Waterton gereden. Vanaf Many Glacier een ritje van 1,5 uur inclusief grens: ff een praatje en duurde als met al 5 minuten.
Wij zijn dus niet naar de Logan Pass en Hidden Lake geweest (shuttle reed nog niet), dus ik kan het niet vergelijken. Maar Many Glacier biedt zoveel moois dat ik mij daarop zou concentreren. Wellicht dat je namelijk ook wel wachttijden voor de shuttles zal hebben, en dat is uiteraard zonde van de tijd...
Paul
Reny
Amerikakenner
Berichten: 1324
Lid geworden op: 26 okt 2006, 08:48
Aantal x V.S. bezocht: 22
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij dagplanning Glacier NP

Bericht door Reny »

Waarschijnlijk mosterd na de maaltijd maar het zou zonde zijn als jullie NIET naar Many Glacier rijden.
Dat vonden wij namelijk het mooiste gebied in het park.

Overigens vonden wij van alle NP's die we ooit bezocht hebben..........Glacier het allermooiste !

Mochten jullie dit nog lezen: Have fun !

Gr.
Reny
Onze verslagen:
http://erikenrenyopvakantie.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justcolorado2016.blogspot.nl/201 ... ingen.html
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer