Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Martine1979
Amerikafan
Berichten: 154
Lid geworden op: 07 dec 2010, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 6

Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door Martine1979 »

Beste allemaal,

na een aantal jaren geen gemaakte reizen naar de V.S. hopen we in zomer 2023 naar het Noordwesten te kunnen gaan, een regio waar we nog niet zijn geweest.
We hopen dat het haalbaar is gezien de huidige prijzen (voor alles :shock: ), maar we hebben in ieder geval een routeplanning gemaakt.
Ik heb weer dankbaar gebruik gemaakt van jullie blogs en feedback op het forum voor inspiratie (met bijzondere dank aan Almere Vak V) en ik ben tot de volgende opzet gekomen:

1. Amsterdam - Seattle
2. Seattle
3. Seattle - omgeving mnt Vernon (walvistour anacortes?)
4. North Cascades NP (Noordelijk deel 542, mnt baker, mnt shukshan)
5. North Cascades NP (deel Hoofdweg NCNP en terug))
6. Omgeving Mnt. Vernon - Olympic NP Noord/Omgeving port angeles/seqium (reisin ochteend via Coupeville ferry). Middag Hurricane deel bezoeken
7. Olympic NP(Noord) (port angeles) - Olympic NP Oost (Quinault)
8. Olympic NP(oost/forks/Quinault) - Omgeving Astoria/cannon beach
9. Astoria/Cannon Beach - Newport
10. Newport - Crater lake NP
11. Crater Lake - Bend
12. Bend
13. Bend - omgeving Portland via mnt Hood
14. Portland/Columbia Gorge (en shoppen)
15. Portland - Mount Rainier NP ( vanuit packwood)
16. Mount Rainier NP
17. Mount Rainier NP - Seattle/vliegveld/huis afhankelijk van tijd vlucht
18. Seattle - AMS afhankelijk van tijd vlucht

Afhankelijk van de data en tijd van de beschikbare/gekozen vluchten hebben we mogelijk 1 dag die we nog kunnen toevoegen.
Ik twijfel hierbij tussen de volgende opties: Olympic NP en Portland/Columbia Gorge. Gezien onze wensen qua activiteiten in de omgeving van Portland neig ik naar een extra overnachting in deze regio. We houden meer van de natuur dan van steden maar we willen zeker wel Portland zien, ik kan alleen niet goed inschatten hoeveel tijd hiervoor nodig is. We willen uiteraard ook de Columbia Gorge bezoeken, maar ook daarvoor kan ik niet goed inschatten hoeveel tijd nodig is. Ook een bezoek aan de Outlets kan niet ontbreken.
We hebben besloten om mt st Helens niet als vast onderdeel op te nemen, gezien de langere reisduur op dag 15, maar wellicht bedenken we ons nog ter plekke, als dit te doen is qua energieniveau en reisomstandigheden.
We houden van wandelen (van maximaal 15 km) maar gezien de route en tijd zijn we ook heel blij met kortere wandelingen en/of autorijden door de mooie omgeving.

Wat denken jullie van deze opzet en de mogelijke extra dag? Is het haalbaar? (volgens Google zou het moeten kunnen, maar de werkelijkheid is vaak anders ;)).
Hebben jullie nog tips qua route, bezienswaardigheden en overnachtingen?

Alvast heel hartelijk dank.
Groet, Martine
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door Martin & Marianne »

Ziet er prima uit. Maar Mt St Helens niet opnemen is erg jammer vind ik, daar zou ik echt een stop plannen.
Ik lees overal dat Portland niet echt leuk is, daar zou ik dan zeker geen extra tijd voor uittrekken.

Marianne
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door jojostravelusa »

Na alle verhalen op het forum over Portland tegenwoordig, hebben wij het voor augustus volgend jaar laten vallen en daarvoor een extra dag langs de kust ingelast.
Wij gaan vanuit Vancouver en hebben 4 weken.
JaapofJake
Amerika-ontdekker
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2021, 19:08
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door JaapofJake »

Wij komen ook al langere tijd in Amerika. Afgelopen zomer mochten we eindelijk weer. Ondanks de vele negatieve berichten in de media en op dit forum, zijn we toch een dag naar het centrum van Portland geweest (gewoon, omdat we er langs kwamen :wink:. Dat was echt een tegenvaller. Portland was altijd een mooie, levendige en interessante stad, maar sinds een aantal jaren is daar weinig van overgebleven. Het centrum - maar ook veel plekken daarbuiten - wordt tegenwoordig overspoeld met daklozen en (drugs)verslaafden. Vooral in Chinatown was het erg. Overal tentjes, menselijke behoeften en rotzooi op straat, kapot straatmeubilair, gesloten winkels, etc. Ik voel me niet zo snel onveilig in Amerika, maar dit was niet echt prettig. Voorlopig hoef ik niet weer naar Portland, hoewel het centrum qua groen en mooie gebouwen zeker de moeite waard is. Ik zou nu eerder voor een andere stad kiezen.
Martine1979
Amerikafan
Berichten: 154
Lid geworden op: 07 dec 2010, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door Martine1979 »

Bedankt voor jullie reacties!

Een extra overnachting in de natuur klinkt dan toch een stuk aanlokkelijker... :wink:
Groet, Martine
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2432
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door SuzieQ »

jojostravelusa schreef:
13 nov 2022, 15:56
Na alle verhalen op het forum over Portland tegenwoordig, hebben wij het voor augustus volgend jaar laten vallen en daarvoor een extra dag langs de kust ingelast.
Wij gaan vanuit Vancouver en hebben 4 weken.
Wat voor verhalen over Portland?
Wij gaan onze reis plannen en hebben een paar dagen voor Portland in gedachten.
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5761
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door bedeve »

Gisteravond live in the Wynn.
Nu hier alleen voor @SuzieQ ;

the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7755
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door mtl »

SuzieQ schreef:
18 nov 2022, 00:22
Wat voor verhalen over Portland?
Wij gaan onze reis plannen en hebben een paar dagen voor Portland in gedachten.
De laatste tijd verschijnen hier verhalen over hoe Portland enorm achteruit is gegaan sinds de corona-crisis.
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2432
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door SuzieQ »

mtl schreef:
18 nov 2022, 08:19
De laatste tijd verschijnen hier verhalen over hoe Portland enorm achteruit is gegaan sinds de corona-crisis.
Ik heb de zoekfunctie inmiddels gebruikt en een rondje google gedaan. Super jammer ik zou graag die boekenwinkel bezoeken. Onze trip in 2020 ging natuurlijk niet door. Maar het lijkt erop dat we Portland gaan skippen.
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door jojostravelusa »

SuzieQ schreef:
18 nov 2022, 00:22
Wat voor verhalen over Portland?
Dat het geen fijne stad meer is met veel zwervers en drugsverslaafden, vies en vervallen en dat de sfeer niet meer is wat hij was. Wij zijn er nooit geweest, dus we zouden het niet kunnen vergelijken, maar omdat we sowieso helemaal geen stadsmensen zijn, is dit voor ons voldoende om het te laten vallen.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door Almere vak V »

SuzieQ schreef:
18 nov 2022, 12:10
Super jammer ik zou graag die boekenwinkel bezoeken.
Powells is de enige reden eigenlijk nog waarom wij in de stad komen. Of liever gezegd, waarom ik in de stad. Mijn vrouw en dochters mijden het sowieso als de pest. De negatieve tendens was al ingezet met de verkiezing van Trump. Toen allerlei anarchistisch tuig zich verzamelde in de stad onder (goedkeurend) toeziend democratisch oog om zich hiertegen te verzetten. Daar werd vanuit overheids oogpunt niet al te veel tegen gedaan en oogluikend toegestaan. Dat hadden ze blijkbaar goed onthouden toen de BLM poppenkast begon. En werd Portland het middelpunt van de protesten. Niet alleen de protesten, maar ook tot massale plunderingen, vernielingen, brandstichtingen en tot "openbare" executies aan toe. Dit heeft bijna anderhalf jaar geduurd. Ik zal me niet uitlaten over wat ik er precies van vind. Maar de reactie vanuit de overheid, of liever het gebrek eraan is werkelijk te schandalig voor woorden. Een moderne westerse stad waar allerlei tuig maandenlang hun gang konden gaan zonder ook maar een nekel ingrijpen van de overheid.

Het resultaat laat zich raden. Bijna alle (merk)winkels zijn leeggeroofd, vernield of in brand gestoken. Of all off the above... De winkels die er nog wel zijn vertegenwoordigen geen enkele waarde of verkopen alleen maar rotzooi. De winkels die er nog wel zijn en nog wel iets van waarde verkopen worden zwaar bewaakt. Bewapende bewakers met kogelvrije vesten voor de deur is volstrekt normaal. Wij bedanken er vriendelijk voor. Van het gemoedelijke Portland wat wij kenden is weinig meer over. De enorme foodtruck scene is nagenoeg verdwenen. Van de honderden brouwerijen zijn er nog maar een paar open. De straten zijn overgenomen door zwervers, drugsverslaafden die open en bloot op straat zichzelf injecteren of midden op de stoep hun behoefte doen.

De overheid heeft aangegeven er wat aan te gaan doen. Er mogen geen tenten meer opgeslagen worden bij openbare gebouwen danwel scholen. Hoera!! Het is werkelijk te bespottelijk voor woorden.

Zoals gezegd, ik kom nog wel bij Powells om aan mijn verslaving (sportboeken...) te werken. Je kunt in de buurt meestal prima een parkeerplek gevonden krijgen. Dus in and out is geen enkel probleem. Mocht je een wat ruimere cirkel willen maken dan zou ik even goed checken of het daadwerkelijk veilig is en wat het toe gaat voegen aan je vakantiegevoel/plezier. Maar verder laten wij het centrum links liggen. Mijn vrouw en dochters gaan voor een vlugge boodschap of iets wat ze even snel nodig hebben naar Clackamas Town Center. Als ze echt willen winkelen gaan ze naar de andere kant van de stad naar Washington Square.

Mocht je besluiten naar Powells te gaan. Bedenk dan goed waarvoor je gaat. Daar zomaar lukraak rondzwerven zou ik je willen ontraden. Je voelt je in 5 minuten echt reddeloos verloren. Mocht je meer willen weten? Kom maar in de lucht!
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door Almere vak V »

mtl schreef:
18 nov 2022, 08:19
De laatste tijd verschijnen hier verhalen over hoe Portland enorm achteruit is gegaan sinds de corona-crisis.
Dat is een iets te vriendelijk conclusie wat mij betreft. De wat hardere conclusie luidt dat de democratisch overheid op geen enkel manier sinds 2016 (verkiezing Trump) en het overlijden van George Floyd heeft ingegrepen waardoor het anarchistische tuig de vrije hand werd gereikt. Met alle gevolgen van dien...
JaapofJake
Amerika-ontdekker
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2021, 19:08
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door JaapofJake »

Ik sluit mij volledig aan bij Almere vak V! Wij dachten afgelopen zomer dat het wel wat mee zou vallen in Portland en dat het allemaal niet zo erg kon zijn. Daarom hebben we besloten om toch een dagje Downtown Portland te doen. Maar het is precies zoals hierboven beschreven. Het centrum is vies, onveilig en verre van gezellig met veel daklozen, drugsverslaafden en schreeuwende mensen. En je ziet inderdaad overal politie en bewakers. Behalve in het centrum van Portland staan trouwens ook op heel veel andere plekken, bijvoorbeeld langs snelwegen, tenten. Ik ben er behoorlijk van geschrokken; zo erg hadden we het nog niet eerder gezien.

Afgelopen zomer ook bij Powells Books geweest, want ik ben een reisboekenfan. Maar de winkel is zo groot en ook enigszins onoverzichtelijk. Wij waren er helaas vrij snel uitgekeken.
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2432
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door SuzieQ »

@Almere vak V Bedankt voor je uitgebreide reactie. Helder verhaal. Portland gaan we overslaan. Ik spaar geen bepaalde boeken. Het leek mij gewoon leuk. Maar dat gevoel is inmiddels natuurlijk verdwenen. We zoeken wel iets anders ter opvulling. We moeten al keuzes maken dus dat is geen probleem.
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door Almere vak V »

SuzieQ schreef:
19 nov 2022, 14:24
Ik spaar geen bepaalde boeken.
Zeker als je niet gericht bij Powells naar binnen gaat loop je de kans binnen 5 minuten totaal verdwaasd rond te lopen. Gericht erin, en ook weer eruit, is de beste oplossing voor iedereen in deze winkel. Dat zoeken naar iets anders kan mijn inziens geen enkel probleem zijn!
Martine1979
Amerikafan
Berichten: 154
Lid geworden op: 07 dec 2010, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door Martine1979 »

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Ik wist dat het achteruit is gegaan maar dat het zo erg is had ik niet voorzien. Heel erg jammer (vooral voor de stad en de amerikanen/amerikaanse bewoners :wink: zelf) dat deze beweging gaande is. Wij gaan de stad Portland nu echter met zekerheid niet bezoeken.

We hebben nu een (best western) hotel in Oregon City ten zuidoosten van Portland op het oog om vandaaruit de columbia river gorge en de woodburn outlets te bezoeken. Is dit wel een veilige omgeving (zo nee, wat zou een goed alternatief zijn?) en zijn de woodburn outlets nog wel het bezoeken waard (mbt een veilig gevoel en qua deals)? of zijn die bij Seattle beter/leuker?

Daarnaast lees ik ook over Seattle dat dit onveiliger wordt. Hier hebben we nu een hotel midden in de stad op het oog, vlakbij westlake station. In Seattle zijn er meer bezienswaardigheden die we willen bezoeken dus we willen hier toch wel een dag heen. Ik lees geen berichten over onveiligheid op de reviews van het hotel dus hopelijk valt het mee.
We zijn een paar jaar geleden in Vancouver (Canada) geweest. We vonden dit een leuke stad en ondanks de vele zwervers hebben we ons niet echt onveilig gevoeld. Ik hoop dat Seattle vergelijkbaar is.

Daarnaast heb ik nog een vraag voor de Oregon kenners ;).
We denken erover om via de oostkant van Mnt St Helens via de forest road 25 (en/of 99) naar Packwood te rijden en om van hieruit Mnt St Helens iig te zien en wellicht van die kant te bezoeken. Is dit te doen qua (reele) tijd en is dit een mooie route? (of zie je op deze route niets van de vulkaan?).
Groet, Martine
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door Felicitas »

Wij hebben Mount Saint Helens vanaf de oostzijde bezocht in 2015. We reden via de bochtige 25 (geen uitzichten) en forest road 99 (meer uitzichten) naar Windy Ridge Viewpoint aan het einde van deze weg. Het uitzicht daar is indrukwekkend. We hebben daar ook de wandeling gedaan naar Loowitt Falls. Zeer de moeite waard. Je loopt dan dwars door het gebied waar de uitbarsting heeft plaatsgevonden. De waterval ligt niet ver van de krater. Zie ons verslag.
Laatst gewijzigd door Felicitas op 23 nov 2022, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
JaapofJake
Amerika-ontdekker
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2021, 19:08
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door JaapofJake »

Seattle is qua veiligheid en overlast niet te vergelijken met Portland. Echter, ook het centrum van Seattle is helaas niet meer wat het was. Wij hebben 1 nacht in hartje centrum geslapen. Veel winkels zijn gesloten zoals de Macy’s en Columbia, en er lopen ook veel zwervers, etc rond. Overdag geen enkel probleem, maar ‘s avonds kun je beter vermijden.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door Martin & Marianne »

Wij hebben in 2006 de 25 gereden (zie hier ons verslag). We hebben toen vrijwel niets gezien van Mt St Helens, dus je moet het wel iets anders doen dan wij deden. :wink:

Marianne
HildeV
Amerikafan
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 aug 2022, 11:40

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door HildeV »

JaapofJake schreef:
23 nov 2022, 07:42
Seattle is qua veiligheid en overlast niet te vergelijken met Portland. Echter, ook het centrum van Seattle is helaas niet meer wat het was. Wij hebben 1 nacht in hartje centrum geslapen. Veel winkels zijn gesloten zoals de Macy’s en Columbia, en er lopen ook veel zwervers, etc rond. Overdag geen enkel probleem, maar ‘s avonds kun je beter vermijden.
Het is dan toch erg subjectief en/of plaats-en tijdsgebonden blijkbaar. Want wij zijn zeer recent recent (eind oktober) ook meermaals 's avonds op stap geweest downtown. Zowel toen we van het avondeten aan de pier en aan Pike's Place Market als toen we van ons avondbezoek aan de Space Needle terugkwamen hebben we absoluut geen enkele keer een onveilig gevoel gehad. Bovendien vond ik het nu bij mijn vierde bezoek aan mijn favoriete stad al een pak beter dan in 2018 bijvoorbeeld.
@Martine1979 Wij zaten ditmaal in The Westin (zeer goeie aanbieding als je een pakket met vlucht en hotel pakt bij British Airways) en gaan volgend jaar opnieuw op 5th Avenue in de buurt van Westlake verblijven omdat het een erg praktische locatie is om de meeste bezienswaardigheden te voet te kunnen doen & het ook erg goed bereikbaar is met het openbaar vervoer wanneer je van Seatac komt.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer