Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door Almere vak V »

Martine1979 schreef:
22 nov 2022, 19:02
We hebben nu een (best western) hotel in Oregon City ten zuidoosten van Portland op het oog om vandaaruit de columbia river gorge en de woodburn outlets te bezoeken. Is dit wel een veilige omgeving (zo nee, wat zou een goed alternatief zijn?) en zijn de woodburn outlets nog wel het bezoeken waard (mbt een veilig gevoel en qua deals)? of zijn die bij Seattle beter/leuker?
Als het echt over onveilig gaat dan heb ik het echt over downtown Portland. De aanblik van alle provisorische tentjes langs de 205 zal nooit wennen. Maar daar heb je geen last van, als in je hebt daar verder ook niks te zoeken. Tenminste als ik op vakantie ben, is mijn interesse doorgaans niet zo heel erg groot om te ontdekken wat er onder een viaduct of in de berm van de weg zich afspeelt.

Oregon City is een prima plek. Met echt niet meer criminaliteit dat een gemiddeld dorp of stad in Nederland. Prima uitvalsplek richting de Gorge. Met een half uurtje sta je bij Multnomah Falls voor de deur. Als ik moest kiezen tussen Woodburn Outlet of die boven Seattle dan is de keus snel gemaakt. In Oregon kennen ze geen salestax. Dus daar ben je sowieso altijd goedkoper uit. Kleding is per definitie goedkoper dan in Nederland. Ook hier is het wat veiligheid betreft niet veel anders dan in Nederland. Ben slim, zet je auto zo dicht mogelijk bij de winkels neer. Zeker als je niet in het weekend gaat kan dat makkelijk. Er loopt/rijdt altijd bewaking op de parkeerplaats. Maar ook hier maakt gelegenheid de dief.

Mocht je nou niks gevonden krijgen dan heb je ten noorden van Oregon City op 10 minuutjes Clackamas Town Center zitten. En naar het westen ik denk hooguit een kwartiertje Washington Square waar je op winkelgebied prima uit de voeten kunt. Hou er wel rekening mee dat de ochtend- en avondspits op de 205 behoorlijk kan zijn!
Martine1979 schreef:
22 nov 2022, 19:02
Daarnaast lees ik ook over Seattle dat dit onveiliger wordt. Hier hebben we nu een hotel midden in de stad op het oog, vlakbij westlake station. In Seattle zijn er meer bezienswaardigheden die we willen bezoeken dus we willen hier toch wel een dag heen.
Seattle vind ik absoluut niet onveilig. Ook hier geldt dat je er plekken hebt waar je beter weg kunt blijven. Maar die kan ik in Amsterdam en Rotterdam ook zo aanwijzen. Wij lopen regelmatig na een wedstrijd van de Seahawks of de Kraken (die spelen zo'n beetje onder de Space Needle...) dwars door de stad op weg naar de auto of naar een restaurant en ik heb me daar nog nooit een seconde onveilig gevoeld.
Martine1979
Amerikafan
Berichten: 154
Lid geworden op: 07 dec 2010, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door Martine1979 »

Wederom bedankt voor jullie reacties.
@Felicitas en @Martin & Marianne Ik heb met plezier jullie blogs gelezen. Het bezoeken van Mnt St Helens lijkt me erg mooi en bijzonder maar misschien dat we vooral toch voor de snelste route zullen gaan ipv de 25.

@Almere vak V Oregon City klinkt dan idd als een goede basis. Helaas zijn we er waarschijnlijk precies in een weekend. Beter mbt de files (hoop ik), maar het zal wel erg druk zijn bij de watervallen en winkels.

Ben ook blij om te lezen dat jullie allemaal betere/goede ervaringen hebben met Seattle.
@Hilde5 bedankt voor de tip mbt BA en het westin. We willen ook met de lightrail vanaf het vliegveld naar de stad en dan bij de start van de rondreis de auto ophalen bij alamo downtown.
Groet, Martine
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door Almere vak V »

Martine1979 schreef:
24 nov 2022, 19:15
Beter mbt de files (hoop ik), maar het zal wel erg druk zijn bij de watervallen en winkels.
Geen files in het weekend. En mocht er die per ongeluk staan da zit je op een punt waar je nog altijd makkelijk een keus kunt maken welke kant je opgaat en of je dan de 5 of de 205 moet pakken. Wat betreft Multnomah Falls heb je een permit nodig. Maar volgens mij was dat tussen 9 en 5 en vooralsnog alleen in de zomer. Zou ik ff checken begin volgend jaar hoe dat van de zomer gaat zijn. Mocht het je niet perse om Multnomah te doen zijn dan zou ik naar Silver Falls Park gaan en daar de (korte) trail lopen. Dan zie je tien watervallen. Weliswaar niet zo spectaculair als Multnomah maar daar zitten zeker een paar alleraardigste watervallen tussen. Zeker in de zomer je zwembroek mee. Dan kan je er nog zwemmen ook.

Tsja, dan de winkels. Ik ben niet zo'n winkelfan. Ik denk altijd maar dat er een reden is waarom ze het "klerenwinkels" hebben genoemd. Bij zowel Clackamass en Washington Square is meer dan voldoende parkeerplek. Maar zal het zeker druk zijn in het weekend. Maar beide shopping malls zijn zo groot dat je dat niet als vervelend gaat ervaren. Ook Woodburn is enorm. Zowel in omvang als parkeerterrein. Maar zelfs dat helpt regelmatig niet in het weekend. Mij krijg je er dan ook met geen stok naartoe in het weekend. Maar goed, als dit de enige keer is dat je hier in de buurt komt dan zou (mijn vrouw en dochters) het zeker niet overslaan.

Mijn jongste dochter studeert inmiddels in Eugene. En als wij "thuis" zijn in Amerika zal ze als ze naar huis komt altijd via Woodburn rijden. Maar bij de afrit altijd toch eerst even naar links om even een rondje Woodburn te doen voordat ze naar huis komt. Via een maatje van mij die bij Nike werkt hebben wij toegang tot de personeelswinkel. Maar zelfs dat weerhoudt haar er niet van om toch altijd even de Nike store in Woodburn mee te nemen. Ze haalt er regelmatig spulletjes weg die de helft zijn van de personeelswinkel om va het "reguliere" circuit maar te spreken. Er gaan regelmatig schoenendozen naar vriendinnetjes in Nederland met schoenen die de winkels in Nederland nooit zullen zien.
JaapofJake
Amerika-ontdekker
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2021, 19:08
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door JaapofJake »

Afgelopen zomer moest je vooraf reserveren (ik geloof 1 dollar) om de Historic Columbia River Highway rond Multnomah Falls op te mogen rijden. Datzelfde gold voor een bezoek aan de Multnomah Falls zelf vanaf het parkeerterrein aan de I-84 (ook 1 dollar). Voor het parkeerterrein hoef je niet te reserveren, maar om vanaf daar bij de waterval te komen dus wel. Rond 09.00 uur op een doordeweekse dag was het parkeerterrein al behoorlijk vol. Bij het voetgangerstunneltje onder het spoor stonden ze vervolgens te controleren op kaartjes. We hebben behoorlijk wat mensen terug zien gaan, omdat zij geen ticket hadden of ter plekke niet (meer) konden reserveren. Overigens was het door dit reserveringssysteem wel een stuk rustiger, zowel bij de Multnomah Falls als op de Historic Highway.
Martine1979
Amerikafan
Berichten: 154
Lid geworden op: 07 dec 2010, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door Martine1979 »

Almere vak V schreef:
25 nov 2022, 10:01
Geen files in het weekend. En mocht er die per ongeluk staan da zit je op een punt waar je nog altijd makkelijk een keus kunt maken welke kant je opgaat en of je dan de 5 of de 205 moet pakken.
Dan toch wel fijn dat we er in het weekend zijn.
Almere vak V schreef:
25 nov 2022, 10:01
Wat betreft Multnomah Falls heb je een permit nodig.. Mocht het je niet perse om Multnomah te doen zijn dan zou ik naar Silver Falls Park gaan en daar de (korte) trail lopen.
Goed dat jullie het zeggen, had ik nog niet gezien. Het Silver Falls State park ziet er erg mooi uit en ligt op de route als we van Bend via Salem en Woodburn naar het hotel rijden. Woodburn is zaterdag tot 20.00 uur open zie ik dus als we daar laat in de middag zijn en daar wat eten is het hopelijk ook wat rustiger. Doen we de dag erna de Columbia river gorge en hopelijk hebben we dan nog genoeg tijd voor Mnt Hood. (al is het maar om de berg te zien en er met de auto dichtbij te komen, en evt een bezoek aan de timberline lodge te brengen).
JaapofJake schreef:
25 nov 2022, 21:03
Overigens was het door dit reserveringssysteem wel een stuk rustiger, zowel bij de Multnomah Falls als op de Historic Highway.
Dar valt dan inderdaad weer mee, zeker voor twee dollar. Ik ga me er even in verdiepen en tijdig de permits aanschaffen.
Groet, Martine
JaapofJake
Amerika-ontdekker
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2021, 19:08
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door JaapofJake »

Overigens konden we die permits vorig jaar pas een week of twee van tevoren kopen, terwijl ik dat normaliter veel eerder zou doen.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door Almere vak V »

Martine1979 schreef:
27 nov 2022, 09:50
Woodburn is zaterdag tot 20.00 uur open zie ik dus als we daar laat in de middag zijn en daar wat eten is het hopelijk ook wat rustiger.
Volgens mijn vrouw is Woodburn elke dag open van 10 tot 21 uur. Behalve op zondag. Dan is het van 11 tot 19 uur. Hou er rekening mee dat ze in Woodburn niet echt een foodsquare hebben. Je kan er wel wat eten. Maar echt heel veel keus heb je niet. Je kan wel als je terugrijdt naar de snelweg aan het eind van Woodburn bij een aantal aken eten. En als je de 5 even oversteekt aan de rechterkant heb je meteen een aantal fastfood ketens zitten.
Martine1979 schreef:
27 nov 2022, 09:50
Doen we de dag erna de Columbia river gorge en hopelijk hebben we dan nog genoeg tijd voor Mnt Hood. (al is het maar om de berg te zien en er met de auto dichtbij te komen, en evt een bezoek aan de timberline lodge te brengen).
Je kunt een mooi rondje doen. En daar kan je uiteraard net zo lang over doen, en zoveel willen zien als dat je zelf zou willen. Na Multnomah heb je nog de Bonneville dam liggen. Daar worden rondleidingen gegeven door Defensie. Erg vermakelijk! Je kan voor een kort stukje de 84 volgen en dan ga je er bij Hood River af. Daar pak je de 35. En dan rij je eigenlijk recht tegen Mt Hood aan. Op een gegeven moment kan je dan de 26 naar het zuiden pakken. Of je gaat nog een stukje verder omhoog de 26 op. Van daaruit kan je dan ook de Timberline Lodge bezoeken. Daarna gewoon de 26 blijven volgen en via de 212 kom je dan weer op de 205 richting Oregon City.
Onderweg kan je op allerlei punten stoppen. Om van het uitzicht te genieten of om foto's te maken.
Martine1979
Amerikafan
Berichten: 154
Lid geworden op: 07 dec 2010, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door Martine1979 »

Inmiddels terug van een geweldige reis in het Noordwesten van de V.S. We hebben ontzettend genoten. De reisopzet is inderdaad gelukkig goed te doen gebleken. En ondanks dat we veel bergen en bossen hebben gezien was het toch ook een hele diverse reis, mede ook natuurlijk door de dagen aan de kust, de boottochten, de leuke plaatsjes en ook toch een stukje rode rotsen in Smith Rock State Park (echt een aanrader).

Hoogtepunten voor mij waren toch wel Olympic National Park en Mount Rainier National Park. Dit laatste park is, zoals al vaker geschreven, inderdaad zoveel meer dan alleen die zeer imposante maar zo prachtige berg. Prachtige uitzichten van/naar alle kanten, wildflowers, wildlife, meren, verschillende wandelingen etc. Kortom, schitterend.
We hebben erg geluk gehad met het weer (alleen 1 dag regen in Olympic maar dat hoort hier :wink: ) en zagen op dag 1 tijdens ons ontbijt vanaf de pier bij Pike place market de indrukwekkende berg al liggen. Een geluksmomentje :wink: :thumbup:

Seattle vonden we een erg leuke stad. We hadden echter een hotel bij Westlake Station en na 21.00 uur voelden we ons niet echt meer prettig op straat wegens de vele zwervers en drugsverlaafden. (vooral bij Pike street). Dit hebben we nog niet eerder zo erg ervaren in de V.S. of Canada. Desondanks heeft Seattle een positieve indruk achtergelaten.

Ik vond de kust van Oregon schitterend. Vooral het deel bij Cannon Beach/Haystack rock en het uitzicht hierop vanaf Ecola State Park was ongelooflijk mooi. Maar ook de stranden van Olympic NP zijn prachtig.

Bij Crater Lake was de east rim voor een groot deel afgesloten, net als de pinnacles road. Dat was jammer. We verbleven in de cabins van mazama village. Dat was wel erg leuk, zo midden in het bos. Het meer was prachtig maar ik zou er een volgende keer niet nog een keer 5 uur voor omrijden. Misschien dat het idd indrukwekkender is als er sneeuw ligt. Onderweg van Newport naar Crater Lake hebben we wel last gehad van de rook van bosbranden in/bij Deschutes NF. Ook in Bend was het hierdoor heiig. Na een paar dagen zou het minder worden, maar toen waren we al weg. Na vertrek uit Bend gelukkig geen rook of bosbranden meer gezien, behalve uit het vliegtuig.

We zijn dankbaar voor alle tips die we hier hebben gekregen. Silver Falls SP, de Timberline lodge, woodburn, etc. We hebben ervan genoten. Een tip voor de shoppers onder ons: in Lincoln City, aan de kustweg in Oregon, zit ook een leuke outlet. Heel wat kleiner dan Woodburn maar wel gezellig en de belangrijkste winkels voor ons zitten er ook.

Mochten mensen vragen hebben over onze reis, de route of de bezienswaardigheden onderweg: ik beantwoord ze graag en denk graag mee.
Groet, Martine
HildeV
Amerikafan
Berichten: 104
Lid geworden op: 28 aug 2022, 11:40

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door HildeV »

@Martine1979 Je lijkt de smaak duidelijk te pakken te hebben. Iets zegt me dat je nog eens terug zal gaan. :wink: Bij mij wordt het de 5de keer Seattle en de Northwest binnenkort.

Smith Rock State Park is ook toegevoegd aan onze planning door de reacties hier.

En Lincoln City outlet heb ik toevallig 1 van de vorige dagen toegevoegd in onze lijst met mogelijke activiteiten. Past beter in de planning en heeft meer sport en outdoorwinkels dan die in Bend. :wink:

Hopelijk is aan Crater Lake tegen dat wij er zijn alles open.
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1410
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Martine1979: Washington-Oregon zomer 2023.

Bericht door AnnInBC »

Wat leuk te lezen dat het een mooie reis is geweest! Ik vind Olympic NP en Mount Rainier NP ook prachtig, wij waren bij Mount Rainier ook tijdens de wilde bloemen pracht en hebben daar toen zo genoten. Oregon Coast is ook een favoriet van ons en daar zijn we enkele jaren na elkaar op vakantie geweest voor een week (bij Lincoln City). De Outlet Mall daar bij Lincoln City is inderdaar kleiner dan die van Woodburn, maar ik vond die van Lincoln City zoveel keren beter!

Jammer van de zwervers en drugsverslaafden...dat komt tegenwoordig meer en meer voor en het is best om sommige wijken te vermijden. Maar het is wat het is, dat hebben wij hier in Vancouver (Canada) ook en dan kan je bepaalde buurten beter niet bezoeken en zo kom je dan heel wat minder zwervers/drugsverslaafden tegen.

Geniet nog lekker na van jullie reis!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer