Reis ricktachtig: noordwesten volgend jaar in mei een goede periode?

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1536
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Reis ricktachtig: noordwesten volgend jaar in mei een goede periode?

Bericht door dutch_in_seattle »

Even één opmerking over jullie dag 18: Mt. Rainier - Vancouver.
Ik ga ervan uit dat je Vancouver, BC bedoelt en niet Vancouver, WA :-)

In één dag van Mt. Rainier naar Vancouver rijden is wel te doen, maar houd er rekening mee dat dit wel een behoorlijk lange reisdag wordt. Van Mt. Rainier naar Seattle is al heel gauw 3 à 3½ uur (en mogelijk nog meer, afhankelijk van verkeer). Dan van Seattle naar de Canadese grens is minstens 2 à 2½ uur, de grens over (wat ook even kan duren, afhankelijk van de drukte), en vervolgens nog minstens een uur naar Vancouver. Dus al met al ben je dus minstens 7 tot 9 uur aan het rijden (en heel mogelijk nog meer), een hele lange rijdag dus.

Nog een andere overweging: het lijkt erop dat je alleen naar Canada gaat voor Vancouver. Zondermeer een hele leuke stad, hoor, maar (zoals AnnInBC al aangeeft) je zou ook kunnen overwegen om niet naar Vancouver te gaan en die paar dagen in Washington te blijven om daar nog wat dingen te doen, bijvoorbeeld San Juan Islands, Mt. Baker, etc.
Als je nog specifieke suggesties wilt, laat maar weten.

Succes met de planning!
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
ricktachtig
Amerika-ontdekker
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 jan 2017, 11:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis ricktachtig: noordwesten volgend jaar in mei een goede periode?

Bericht door ricktachtig »

Bedankt voor de tip. Dit is handig om te weten. Volgens Google Maps is dit “maar” 4,5 uur rijden. Dus heel goed om de echte tijden te lezen. 7 tot 9 uur is idd veel lang. San Juan Islands ook veel goede dingen over gelezen. Ik ga er in duiken.
Laatst gewijzigd door markro op 09 nov 2022, 02:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd; een direct bovenstaand bericht in z'n geheel quoten is niet nodig.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42176
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis ricktachtig: noordwesten volgend jaar in mei een goede periode?

Bericht door Martin & Marianne »

Misschien kun je na de kust nog Crater Lake toevoegen? En dan Bend.

Quoten van bovenstaande berichten is niet nodig en ook niet toegestaan. Quote bij andere berichten alleen dat deel waarop je reageert.

Marianne
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1536
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Reis ricktachtig: noordwesten volgend jaar in mei een goede periode?

Bericht door dutch_in_seattle »

ricktachtig schreef:
07 nov 2022, 21:30
San Juan Islands ook veel goede dingen over gelezen. Ik ga er in duiken.
FWIW, ik vind zelf Orcas Island het leukst.

Succes ermee!
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1426
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis ricktachtig: noordwesten volgend jaar in mei een goede periode?

Bericht door AnnInBC »

Wij hebben de trip van Vancouver, Canada naar Mount Rainier voorheen al wel eens gedaan. Het is volgens google inderdaad een 4 - 4 1/2 uren rijden, maar ik zou daar toch altijd wat bijtellen en reken op 5 uren zonder te stoppen. Het is ook afhangkelijk van de drukte aan de grens natuurlijk, weekdagen zijn altijd beter (behalve maandagen en vrijdagen soms). We hebben er toen toch tot bijna een hele dag over gedaan om van Packwood bij Mount Rainier (waar wij verbleven) terug naar Vancouver, Canada te rijden. We vertrokken 's morgens om 7u-7u30 en stopten toen even bij de Auburn Supermall. Daarna gingen we verder naar de Seattle Premium Outlet Malls voor een bezoekje, hadden daar ook lunch. Met grens wachttijden en alles waren we toen rond 15u weer thuis. Dus hopelijk geeft je dat een beetje een idee. De suggesties hier boven met de San Juan Islands en Mount Baker met zijn omgeving is zeker ook de moeite!

Succes nog met het puzzelen!
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis ricktachtig: noordwesten volgend jaar in mei een goede periode?

Bericht door Almere vak V »

Het is niet zo dat het per definitie in mei verschrikkelijk weer is. Juli en augustus zijn dat andersom per definitie wel. Fantastisch weer. Bijna altijd rond de 30 graden en zelden of helemaal geen neerslag. Met regelmatig nare gevolgen van dien. Ook de maanden er omheen, juni en september zijn vaak prachtig. Met temperaturen richting de 30 graden. Mei en oktober worden al wat wisselvalliger. Maar zijn geen garantie meer voor alleen maar mooi weer. Regelmatig er wel uitschieters tussen. Meer naar boven dan naar beneden. Maar hou er rekening mee dat als het hier regent. Dat het dan ook vaak de hele dag is. In april en november moet je geluk hebben. Nog steeds wisselvallig. Maar hier gaan de uitschieters meer naar beneden. Al moet ik wel zeggen dat we 2 weken geleden nog gewoon de 30 graden aantikten in Portland. Eerlijkheidshalve moet ik er dan wel bij zeggen dat we vorige week ook al de eerste sneeuw hebben gezien.

December, januari, februari en maart zijn over het algemeen regenachtig. In Oregon valt net zoveel regen als in Nederland. Alleen denk ik dat het merendeel in deze maanden valt. Het kan ook echt dagen achter elkaar regenen. En voor de verandering kunnen ze hier wel het weer voorspellen. Zeker als je niet in de weervaste periode gaat het weerbericht in de gaten houden. Als het vandaag 30 graden is. En morgen voorspellen ze 15 graden en regen, dan zou je als Nederlander kunnen zeggen, dat valt wel mee. Dat hebben wij ook regelmatig gezegd. En inmiddels afgeleerd.

Toch zou ik kiezen voor de periode voor de zomer. Maar dat heeft vooral met mijn voorkeur te maken dat ik de combi sneeuw en mooi weer indrukwekkender vind in de natuur dan zonder sneeuw. En die sneeuw is in september, oktober echt wel verdwenen op wellicht de hoogste bergtoppen na.
Crater Lake met witte bergwanden en een staalblauwe hemel is echt onovertroffen!

Succes met keuzes maken!
HildeV
Amerikafan
Berichten: 125
Lid geworden op: 28 aug 2022, 11:40

Re: Reis ricktachtig: noordwesten volgend jaar in mei een goede periode?

Bericht door HildeV »

dutch_in_seattle schreef:
07 nov 2022, 22:11
ricktachtig schreef:
07 nov 2022, 21:30
San Juan Islands ook veel goede dingen over gelezen. Ik ga er in duiken.
FWIW, ik vind zelf Orcas Island het leukst.

Succes ermee!
Persoonlijk vond ik Friday Harbor ook wel erg leuk. Ik ben er in 2018 toevallig iets langer gebleven dan oorspronkelijk gepland. Wilde eigenlijk een dagtrip met whale watching toer doen met seaplane vanuit Seattle maar omdat de vlucht gewijzigd was ben ik er een nachtje blijven slapen en daar heb ik zeker geen spijt van gehad. Nog lekker gaan eten, de lokale brouwerij gaan bezoeken en de dag erna de farmer's market plus het whale museum nog gedaan voor de terugvlucht. We gaan er zeker nog eens langs. Hopelijk is tegen dan de ferry verbinding met Vancouver Island terug actief.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis ricktachtig: noordwesten volgend jaar in mei een goede periode?

Bericht door Almere vak V »

dutch_in_seattle schreef:
07 nov 2022, 22:11
FWIW, ik vind zelf Orcas Island het leukst.
@ricktachtig Same here. Vrienden van ons hebben er een huis. Prachtig eiland! Wat met een beetje geluk zijn naam eer aan doet. Ik vind dat het eiland net wat meer afwisseling heeft dan de andere. Ik heb ook altijd het gevoel dat het er rusitger is, misschien omdat het de naam niet heeft. Maar dat is echt een aanname. En ik moet zeggen dat Moran State Park ook echt heel erg mooi is.

Jaren geleden hier op 5/10 meter afstand van de kust talloze orca's voorbij en op en neer zien zwemmen. Iets met oude huid die ze via de kiezels op de ondiepe bodem er vanaf proberen te schrapen. Mijn jongste zal toen een jaar of 8 geweest zijn. Dat gezicht zal ik nooit meer vergeten. Als ik dat van mezelf had kunnen zien waarschijnlijk ook niet meer. Mijn jongste kan nog steeds uren aan de kust naar het water gaan zitten turen en zielsgelukkig worden van een rugvin van een orca die ze ziet of een walvis die zn staart boven het water uitsteekt.

Hoe er wel rekening mee dat de activiteit van walvissen en orca's nogal afhankelijk is van de tijd van het jaar. Migratie van de walvissen naar het noorden met hun jongen is vooral in maart, april en mei. En die jongen daar zijn de orca's dan weer in geinteresseerd. De trek terug is relatief kort rondom de jaarwisseling. Wel heb je in Oregon een groep van zo'n 100 walvissen die daar het hele jaar verblijven. En hetzelfde geldt voor de orca's rondom eigenlijk heel Vancouver Island.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer