Glacier NP: welke campings ?

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1197
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Glacier NP: welke campings ?

Bericht door paulr »

Tijdens onze reis afgelopen juni hebben we helaas door de overstromingen Yellowstone niet kunnen bezoeken. Maar, ''elk nadeel heb z'n voordeel'' , dus volgend jaar een nieuwe kans! :-) We gaan starten in Calgary: op dit moment goedkopere vliegtickets dan naar Salt Lake (vliegen graag rechtstreeks...) én daar kun je ''Truck-campers'' huren. Daarna willen we alleen maar naar Yellowstone, Grand Teton en Glacier, om vervolgens via Yoho, Banff en Lake Louise terug te rijden naar Calgary. Kortom, niet teveel kilometers en vooral veel wandelen (en wat fietsen en kayakken). Reistijd: 16 of 23 juni 2023 voor 3 weken. Het idee is in 2-3 dagen naar het zuiden te rijden, dus in Yellowstone/Teton te starten en langzaam terug naar het noorden te gaan (ivm het weer, mogelijk sneeuw (op trails) etc). Nu mijn vraag: wat is het beste uitgangspunt in Glacier. Is het noodzakelijk om zowel aan de Oostkant als de westkant te overnachten. Mijn idee is om vooral wat nachten op de campings Many Glacier en Rising Sun te boeken (en evt Two Medicine te proberen krijgen maar is FCFS). Of voegen 1 of 2 nachten Apgar of andere camping aan Lake Mc Donald iets toe...? Alvast bedankt voor jullie tips !
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Glacier NP: welke campings ?

Bericht door Martin & Marianne »

Wij hadden ooit een camping aan de oostkant gepland, maar die lag toen nog onder de sneeuw dus dat ging niet door. Ik kan daarom niet uit ervaring spreken maar het lijkt mij dat je de focus op het oosten moet leggen en dat 1 nacht aan de westkant voldoende is.
Als je veel wilt wandelen zijn de verslagen van forumlid FerryM een aanrader. Of kijk naar die van Kalaman.

Marianne
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Glacier NP: welke campings ?

Bericht door hemmie »

Wij hadden deze maand 1 nacht in Kalispell (hotel), en daarna 4 nachten op een camping in St Mary, net buiten het park (in het par een camping reserveren niet gelukt). Nu reizen wij met een grote tent en 5 personen, dus qij verhuizen graag zo min mogelijk, maar ik heb er ook geen spijt van. De dag dat we vanuit Kalispell vertrokken was de GTTSR nog niet open, dus we reden het stuk dat wel open was (tot Avalanche) en toen onderlangs rond het park naar St Mary. De 3 dagen erna 1 dag in Many Glacier doorgebracht en 2 op de GTTSR (die later dus wel open was).
Ik vond het dus niet noodzakelijk om verschillende campings te hebben, vooral omdat ik de westkant erg druk vond, en relatief wat minder te doen (zeker met dichte GTTSR, maar daar zou je geen last van moeten hebben), maar aan de andere kant, jullie kunnen je met een truck camper makkelijk verplaatsen. In jullie geval zou de beschikbaarheid van campings leidend worden, uitwijken naar de westkant als je niets aan de oostkant kunt vinden voor een nacht.
Terug in Texas!
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1197
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Glacier NP: welke campings ?

Bericht door paulr »

@Martin & Marianne. Dank voor de tip van de verslagen van Kalaman. Al veel van deze reisverslagen doorgenomen, vooral voor onze eerdere reizen die meer zuidelijk gingen (en uiteraard ook van jullie verslagen, deze blijven vermakelijk te lezen). Zojuist wat dagen en hikes uit het verslag uit 2017 van @kalaman gelezen... tsjonge jonge, wat een prachtige wandelingen. Gelukkig hebben we nog 11 maanden om te trainen !! hahahaha... maar een dag zoals van Logan Pass naar de Swiftcurrent Inn zit er voor ons niet meer in ben ik bang... Kortom, het grote voorbereiden is weer begonnen !!!
@hemmie , ik had al zoiets gedacht uit de verslagen, kaarten en beschrijvingen... we gaan ons vooral richten op de oostkant denk ik... Dank!
Berry
Amerikafan
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 mar 2021, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Glacier NP: welke campings ?

Bericht door Berry »

Wij waren eind juni 5 dagen in Glacier. Zaten zelf 2 nachten op camping Fish Creek (Lake mcDonald), 1 op camping St Mary, 1 in Swiftcurrent inn en 1 uurtje buiten park.

Achteraf gezien zou ik zoveel mogelijk bij Many Glacier gaan overnachten. Dit is met grote afstand het mooiste gebied van het park, al helemaal als je van wandelingen houdt. Wij hebben daar zelf o.a. de Iceberg Lake hike gedaan (over besneeuwde berghellingen naar een bevroren meer, klinkt eng maar is echt fantastisch!).

Houd ook rekening met de opening van de Going to the Sun road. Normaliter is deze rond eind juni open, maar dit jaar pas half juli. Doordat ook nog eens de beste wandeling aan de west kant dicht was, zaten we er beetje voor Jan Snot.

Ik weet niet hoeveel nachten je gaat, maar als je 4 nachten hebt zou ik dit verdelen in 1 nacht in de buurt van de going to the sun road (Fish Creek en st Mary zijn prima campgrounds) en daarna 3 nachten Many Glacier of wellicht nog 1 nacht in Two Medicine, wat in het Zuidoosten ligt.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1197
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Glacier NP: welke campings ?

Bericht door paulr »

@Berry , dank, je verhaal bevestigt al mijn vermoedens en we gaan het dus daarom nu precies plannen zoals jij voorgesteld hebt. :-) Two Medicine is een beetje afhankelijk van of we in 2 dagen van Red Lodge naar Glacier willen gaan rijden of in 1 ruk. Bij 1 dag komen we laat aan en zal deze camping dus vol zijn. Bij 2 dagen kunnen we er bijtijds zijn… iedereen bedankt voor het meedenken !
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Glacier NP: welke campings ?

Bericht door jojostravelusa »

Hé, nog een truckcamperfan :thumbup: . Precies wat wij ook doen. Starten in Calgary omdat ze daar te huur zijn.
Wij gaan aan het eind van/na het hoogseizoen en vallen daardoor op veel campings buiten het reserveringsgebied en zijn dus op first come, first serve aangewezen voor het grootste deel van de tijd.
Heb je al eens gedacht aan Radium Hotsprings, de Redstreak Campground in Kootenay NP? Zou je zowel op de heenweg als op de terugweg in kunnen plannen. Wij vonden het er erg prettig en gaan dit jaar op herhaling.

Uit ons eigen blog bij de voorbereidingen:
We zijn eindeloos aan het puzzelen geweest hoe we Glacier NP in zullen delen. We hebben er 2 volle dagen voor gepland en, in eerste instantie zouden we er een ochtend gaan paardrijden. Totdat Jan las dat je geen camera mee mag nemen dan. Dan houdt het voor ons al snel op. Die activiteit hebben we dus geskipt, in elk geval hier. De vraag werd toen: houden we dezelfde indeling aan als voorheen, of gaan we schuiven, dus bv. een dag Banff erin i.p.v. een dag Glacier. Ook hebben we zitten kijken naar de campings. Omdat we er na Labour Day zijn, zijn veel campings dicht en andere, die anders te reserveren zijn, zijn dan first come, first serve geworden. Dit jaar was september heel druk en we kunnen niet inschatten hoe september volgend jaar is.
Uiteindelijk hebben we besloten toch 2 dagen in Glacier te blijven. de 1e nacht willen we dan naar Two Medicine Campground en de volgende 2 nachten naar Apgar Campground. Die ligt aan de westkant van het park. Omdat de shuttles dan niet meer rijden en de camper niet over de Going to Sun road mag, moet je of een tourbus (bijvoorbeeld de Red bus tour) boeken of een auto huren. Dit laatste hoorden we op een webinar van Travelhome over Noord West Amerika afgelopen donderdag. Aangezien je dan je eigen tijd en stops kunt indelen, hebben we een auto gehuurd bij Enterprise Car Rental. Deze halen we in de middag op op Kalispell Glacier Park International airport en leveren we 2 dagen later 's ochtends weer in. Dan kunnen we de Going to the Sun Road rustig in ons eigen tempo rijden en stoppen waar en zolang we willen. Als er parkeerruimte is natuurlijk 😬
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1197
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Glacier NP: welke campings ?

Bericht door paulr »

@jojostravelusa , we weten nog niet of we fan zijn of worden, maar uit jullie verhalen moet het prima zijn ! Afgelopen jaren met een grote camper op pad geweest (30ft CA en RB en ook een SVC van Canadream). Met name afgelopen juni heel veel wind gehad in Utah, Arizona en Colorado en dat reed erg onrustig. Met een Truck-camper denk ik minder last van en het rijden zal naar verwachting comfortabeler zijn. Radium Hotsprings staat als mogelijke tussenstop tussen Glacier en Yoho inderdaad in potlood genoteerd :-). Jullie trip naar Alaska staat ook nog als voorbeeldreis voor de toekomst ingetekend hahaha !
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Glacier NP: welke campings ?

Bericht door jojostravelusa »

Leuk dat we jullie geïnspireerd hebben. Ik hoop niet dat het tegenvalt :wink: Hij is klein, maar wij vinden hem heel praktisch. Het enige is dat je niet binnendoor naar het woongedeelte kunt, maar daar hebben we nog nooit echt problemen mee gehad. Een voordeel is dat het diesels zijn en die zijn toch wat zuiniger dan de benzine motorhomes, zeker die joekels. Het rijden in de pick-up truck zelf is zeer comfortabel.
Wij zien, met z'n tweeën in elk geval, niet veel meerwaarde van een grote bak. We hebben ook wel een 22 ft wegbrenger gehad en heel veel wind in Texas en toen vonden we het ook niet erg dat hij niet groter was. Bovendien ben je veel wendbaarder en is parkeren in de meeste gevallen geen enkel probleem. De truck is wel hoog, dus je voelt het wel, maar het is nou eenmaal geen Fiatje 500 of zo :lol:

Alaska vonden we inderdaad ook top en dat zouden we ook nog graag een keer overdoen. Maar we willen nog zoveel. 2023 en '24 zijn ook al ingevuld :oops: :lol: met resp. rondje Vancouver (i.v.m. de truck) door Washington en Oregon en Orlando - San Diego. Bij die laatste zal het een C25 worden helaas.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1197
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Glacier NP: welke campings ?

Bericht door paulr »

Afgelopen reizen waren met een grote camper: 1 x met net afgestudeerde kinderen (dochter 4 jaar in Alabama gestudeerd) en 2 x met vrienden gereisd. Weliswaar met die vrienden altijd 2 (grote) campers gehuurd. Hiervoor gekozen ivm de reisperiode (juni) en daardoor mogelijk minder warm of zelfs slecht weer én ivm de hoge ligging van parken en campings als RMNP, Bryce, Yellowstone, Jasper, Banff etc. Dan wilden we niks ombouwen, opruimen, gewoon de slaapkamer dichtdoen en toch comfortabel met z'n 4-en binnen kunnen zitten. Dat niet binnendoor kunnen zal wel wennen zijn inderdaad, hahaha. Veel plezier op jullie aanstaande reis !
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Glacier NP: welke campings ?

Bericht door jojostravelusa »

Met z'n vieren in een truck zitten is geen optie inderdaad. En als 3e slaapplaats is de zit alleen geschikt voor een kind en dan moet je inderdaad de boel steeds verbouwen. Dat willen wij ook niet, dus een busje zal het nooit worden.
Wij waren er snel aan gewend dat we niet binnendoor konden. Soms is het jammer, als je beker met koffie nog achterin staat en je bent al onderweg, maar het is geen ramp.
Verslag volgt t.z.t.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer