Solo rondreis Montana / Noordwesten

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
ktejem
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jul 2022, 13:28
Aantal x V.S. bezocht: 1

Solo rondreis Montana / Noordwesten

Bericht door ktejem »

Hi,

Drie jaar geleden heb ik samen met mijn partner een eerste rondreis door de Verenigde Staten gemaakt, van en naar San Francisco (California, Arizona, Utah en Nevada). Sindsdien ben ik volledig verkocht; de Amerikaanse cultuur, de groteske natuur, de imposante steden en bovenal de mate van vrijheid. Om die reden wil ik binnenkort (eind 2022 of begin 2023) weer een mooie reis maken, ditmaal helemaal in m'n uppie en zo'n 2 a 3 weken.

Ik worstel nog een beetje met de route. Deze moet sowieso Yellowstone en Grand Teton bevatten, maar stiekem zit ik ook vaak naar Jasper en Banff te kijken. Lijkt me mooi wanneer je deze bestemmingen in de route kan betrekken, al wordt het volgens mij een hele opgave binnen die 2 a 3 weken. Daarnaast ben ik nieuwsgierig of andere gebruikers wellicht ook een solo rondreis in deze regio hebben gemaakt, en hoe dit is bevallen.

Wat is volgens jullie de ideale route rondom Yellowstone, waarbij je op enigszins relaxte wijze binnen 2/3 weken zo veel mogelijk must-see's kan checken? Het plan is om de reis helemaal zelf te boeken, dus losse vluchten, accommodaties en auto. Wat dat betreft ben ik heel flexibel. Hoop dat jullie me doe goede richting in kunnen sturen!

Bedankt,

ktejem
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42119
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Solo rondreis Montana / Noordwesten

Bericht door Martin & Marianne »

Hallo, welkom op het forum!
Wat bedoel je precies met eind 2022/begin 2023? Je weet dat in Yellowstone vanaf september de meeste voorzieningen en wegen gesloten zijn? Kijk eens op www.nps.gov/yell voor meer informatie.

Heb je tijdens je bezoek aan Utah ook de parken bij Moab bezocht?

Marianne
Berry
Amerikafan
Berichten: 148
Lid geworden op: 27 mar 2021, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Solo rondreis Montana / Noordwesten

Bericht door Berry »

Wat Marianne zegt is wel een belangrijke. Ik zou niet graag in deze regio zitten in Q4 of Q1. Tenzij je van sneeuw en skiën houdt natuurlijk, dan zit je wel goed!

In de header geef je Montana aan, in je verhaal vooral Canada en Yellowstone en Grand Teton. Verkijk je niet op hoe groot de regio hier is. Wij zijn op moment 3 maanden in de States en zijn in totaal 1 week in Wyoming, 1,5 week in Idaho en 2 weken in Montana. Om maar aan te geven dat je hier je lol wel op kan. Vooral belangrijk dus wat je graag wilt doen qua activiteiten (veel hiken of vooral vergezichten vanuit de auto?), waar (natuur of steden/ cultuur) en hoe je reizen wilt (kamperen of meer luxe? Hoe hoog mag het tempo liggen?)

Qua alleen reizen: in mijn ervaring zijn mensen vaak het vriendelijkste in dieprode staten, dus wat dat betreft zit je goed😉 Schrik echter niet als die vriendelijke host van de Airbnb Qanon aanhanger blijkt te zijn, want die 2 sluiten elkaar dus niet uit hier.
Ik reis zelf met mijn vriendin, maar elke dag heb ik wel meerdere praatjes met Amerikanen, dus eenzaam hoef je niet te zijn!

Mocht je wel veel willen hiken besef je dan wel dat de natuur hier nog echt Wild is. Vooral als je op langere hikes en/of meer van de gebaande paden af gaat. Bereid je dus goed voor, zorg dat je de route kent (ga niet op de bonnefooi een bos in lopen) en investeer in goede gear.
Uiteraard geldt dit minder wanneer je vooral op de gebaande paden blijft in de NPs. Echter ook hier kan op elke hoek een Grizzly beer staan.. :o
Alleen hiken vereist wel een iets andere mindset en voorbereiding dus.

Mocht je serieus zijn over een winter vakantie dan wordt investeren in goede gear al helemaal belangrijk.
Laatst gewijzigd door Berry op 05 jul 2022, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2180
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Solo rondreis Montana / Noordwesten

Bericht door jojostravelusa »

Als je in de winter naar Jasper en Banff gaat, en je houdt van skiën, dan zou je ons verslag van 2000 kunnen lezen. Wij waren toen in maart.
https://jojotravel2000can.blogspot.com/
monnie
Amerika-ontdekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 feb 2013, 16:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Solo rondreis Montana / Noordwesten

Bericht door monnie »

Ik heb 2x alleen gereisd, waarvan een keer Yellowston/Grand Teton. En dit jaar ga ik weer alleen, met oa yellowstone. Amerikanen spreken je snel aan als je ergens alleen bent of loopt. Ook zijn er s zomers geregeld ranger programma’s, dan heb je ook aanspraak. Omdat ik alleen reis neem ik wel wat “voorzorgsmaatregelen”. Zo boek ik altijd mn hotels vooraf, zodat ze thuis weten waar ik ben. Ik doe alleen de wat drukkere wandelingen, zodat mocht er iets gebeuren er altijd iemand langskomt die hulp kan inroepen (ik heb geen satelliettelefoon/noodsignaal oid). En evt in het visitor centre navragen of het alleen wandelen veilig is. Ik ga dit jaar naar Glacier np, daar lopen veel beren, dus ik ga dan eerst na of het verantwoord is om alleen te gaan of dat er misschien ranger led tours zijn. Ik plan niet teveel lange rijdagen, je kunt het rijden niet even afwisselen met iemand. En ik rij niet over dirt roads (ik kan bijv geen band verwisselen. Kans op lekke band op gewone weg is toch lager).

Als je vanuit yellowstone naar jasper/banff wil, ben dan bewust van de lange reistijd. Je rijdt altijd langer dan google maps aangeeft. Volgens mij kun je een amerikaanse auto niet in canada inleveren en andersom, dus dan zou je rond de grens van auto moeten wisselen. Wellicht is een vlucht tussen yellowston en banff/jasper (als dat al mogelijk is) dan handiger.

Als je in de winter wil gaan, is het een stuk rustiger overal (en dus wss minder aanspraak). Ook zullen veel wegen enz afgesloten zijn. In Yellowstone kun je volgens mij in de winter niet eens met de auto komen. Vraag is ook of je gewend bent aan rijden in winterse omstandigheden.
2014 Washington DC - New York - Boston
2015 New York
2016 Florida
2017 Zuid Westen
2017 West-Canada
2018 Mid westen
2019 NYC
nancywittebols
Amerikafan
Berichten: 213
Lid geworden op: 07 jun 2011, 11:39
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Solo rondreis Montana / Noordwesten

Bericht door nancywittebols »

Ik reis de laatste jaren altijd alleen. Mij nog nooit onveilig gevoeld. Het enigste "groot" probleem dat ik ooit heb tegengekomen, was dat mijn visa kaart geblokkeerd was. Sindsdien heb ik 2 kredietkaarten en wat meer cash mee.
Ik doe regelmatig lange wandelingen in de natuur en sinds ik alleen reis, heb ik wel een wandel GPS mee, voor wanneer ik wandelingen doe, die niet goed zijn aangeduid. In bv. Glacier np, heb ik zowiezo altijd bearspray mee en schreeuw, klap of zing ik regelmatig (als niemand anders in de buurt is, mijn zangtalent is niet om naar huis te schrijven). Het enigste dat wat vermoeiend is dat je niet kunt afwisselen om de meestal grote afstanden te rijden. Anderzijds heb je volledige vrijheid om te doen wat je wilt.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42119
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Solo rondreis Montana / Noordwesten

Bericht door Martin & Marianne »

Kun je hier iets mee @ktejem ?

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer