Reis Dromomania: Washington & Oregon

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
dromomania
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 nov 2018, 09:51

Reis Dromomania: Washington & Oregon

Bericht door dromomania »

Deze zomer gaan m'n vriend en ik drie weken door Washington en Oregon trekken. De vliegtickets naar Seattle zijn geboekt, evenals de huurauto en het hotel voor de overnachting op de dag van aankomst; verder staat nog niks vast. We nemen onze tent en kampeerspullen mee, en willen ons verder ook niet te veel vastleggen qua overnachtingen. Ik weet dat dit tot gevolg kan hebben dat we niet altijd op A-locaties zullen kamperen, maar hier zijn we oké mee. We willen onze tijd goed besteden en ter plekke niet te veel tijd kwijt zijn aan het bepalen van een route, daarom hebben we wel een soort grove opzet gemaakt:

1 vr 22-jul vlucht AMS-SEA
2 za 23-jul Seattle - noordzijde Mt Baker
3 zo 24-jul noordzijde Mt Baker - Anacortes omgeving
4 ma 25-jul Anacortes - zuidzijde Mt Baker
5 di 26-jul zuidzijde Mt Baker - zuidwaarts via Washington's Cascades Drive
6 wo 27-jul richting Mt Rainier NP
7 do 28-jul Mt Rainier NP
8 vr 29-jul wandelen Mt Rainier NP - Columbia River Gorge National Scenic Area
9 za 30-jul Columbia River Gorge National Scenic Area - Portland
10 zo 31-jul Portland
11 ma 01-aug Portland - Mt Hood?- Sahalie Falls & Tamolitch Falls - Smith Rock State Park
12 di 02-aug Smith Rock State Park - Painted Hills
13 wo 03-aug Painted Hills - Sparks Lake - Toketee Falls Crater Lake (ambitieus plan)
14 do 04-aug evt. uiloop route dag 13 - Crater Lake
15 vr 05-aug Crater Lake naar Samuel H. Boardman State Scenic Corridor - omgeving Bandon
16 za 06-aug Bandon - Oregon Dunes - Hobbit Trail - Thor's Well - Devils Punchbowl State Natural Area
17 zo 07-aug Oswald West State Park - Ecola State Park
18 ma 08-aug Cannon Beach - Manzanita
19 di 09-aug Manzanita - Washington Coast
20 wo 10-aug Hoh River trail - North Sand Point Trail - Cape Flattery
21 do 11-aug Olympic NP
22 vr 12-aug Olympic NP - Seattle (omgeving)
23 za 13-aug Seattle - avond vlucht SEA-AMS
24 zo 14-aug aankomst AMS

- Hebben jullie nog aanvullingen op deze route? Dingen die we nog zouden moeten toevoegen, of juist weglaten?
- We zijn voornemens om tijd te besparen door niet naar de San Juan Islands zelf te af te reizen, maar een walvistocht te doen vanaf Anacortes of omgeving. Heeft iemand hier ervaring mee? En is reserveren hiervoor noodzakelijk of zijn er ook altijd last minute nog wel wat mogelijkheden?
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1423
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Dromomania: Washington & Oregon

Bericht door AnnInBC »

Mooie route! Alhoewel ik niet erg bekend ben met het binnenland van Oregon (zoals Painted Hills, Crater Lake, Mount Hood en dergelijke). Ik ben meer bekend met de kust en Portland alsook de Columbia River Gorge. Ik weet niet of je genoeg tijd hebt om de route vanaf Portland naar Painted Hills, Crater Lake en dergelijke tot in Bandon. Misschien dat je hier die dagen kan gebruiken als je niet naar Anacortes gaat.

Je gaat net bij Mount Rainier zijn als de wilde bloemen volop aan het bloeien zijn (eind juli tot bijna midden augustus). Ik kan je daar zeker aanraden om het Paradise gebied te bezoeken met het Alta Vista en Nisqually Vista Trail (2.6km en 2km). Verder heb je bij Paradise ook Reflection Lakes. Wij vonden de omgeving van Tipsoo Lake ook heel erg mooi, daar deden wij het Tipsoo Lake Trail (5.6km) en een deel van het Naches Peak Trail (5.3km). Het Sunrise gebied is ook heel mooi waar wij het Sunrise Rim Trail (4.8km) deden en het Sourdough Ridge Trail (1.6km). Ik denk niet dat je dit allemaal gaat kunnen doen tijdens de tijd dat jullie daar zijn, maar kies wat jullie het meeste aantrekt. Hier een linkje naar mijn verslag (wel al wat ouder)...maar hopelijk krijg je zo wel een idee: http://anninbc.blogspot.com/2009/08/mou ... -trip.html

Voor whale watching kan je zeker in Anacortes terecht, maar als je dat zou willen overslaan en je tijd ergens anders wil gebruiken dan kan het ook vanuit Port Townsend of Port Angeles. Deze trips kan je misschien een paar dagen op voorhand boeken, kijk waar je bent? Ik weet niet zeker of er nog plaats is als je er gewoon naartoe gaat. Beetje zien of je die kans wil nemen of niet. Als het door de week is zal het waarschijnlijk wel minder druk zijn.

Voor wat ideen in Olympic National Park kan je dit verslag eens bekijken: http://travelwestcanada.blogspot.com/p/ ... rk-wa.html

En voor wat stukken van de Oregon Coast kan je hier kijken (Astoria tot Cannon Beach, lang geleden...verslag begint in het midden van de pagina ongerveer): http://anninbc.blogspot.com/2008/10/my- ... ember.html

En dan nog een ander verslag van de Oregon Coast (Nehalem tot Newport): http://anninbc.blogspot.com/2011/07/our ... art-1.html
dromomania
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 nov 2018, 09:51

Re: Reis Dromomania: Washington & Oregon

Bericht door dromomania »

Dankje! Ik twijfel ook een beetje over de tijd vanaf Portland zuidwaarts/naar het binnenland en vervolgens naar de kust. Het zijn de grootste afstanden en onderweg willen we ook nog wat stops maken. Ik denk dat we daar inderdaad misschien nog wel een extra dag voor nodig gaan hebben.

Fijn die tips voor Mt Rainier! Ga ik zeker meenemen, hierin zullen we inderdaad keuzes moeten maken, maar het voordeel van niks vastleggen is dat we dat ter plekke ook nog kunnen doen.

Whale watching vanaf Port Angeles is natuurlijk ook een optie! Die ga ik overwegen, want past iets logischer in de route en scheelt weer tijd die we aan iets anders moois kunnen besteden hoop ik. We kunnen een paar dagen van te voren inderdaad wel inschatten wanneer we in de buurt van Port Angeles komen en dan concreter kijken voor de mogelijkheden voor een tour.

Ik ga in elk geval je reisverslagen lezen ter inspiratie, en leuk voor de voorpret, dankjewel!
Gebruikersavatar
MichaelJohnson
Amerika-ontdekker
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:32
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Ja Graag

Re: Reis Dromomania: Washington & Oregon

Bericht door MichaelJohnson »

Toffe route zeg.

Mt Rainier is absoluut geweldig.
Dat vond ik overigens ook van de Columbia River Gorge en Crater Lake.
Pak daar dus zeker ook je tijd voor.

Wij hebben in 2014 een groot deel hiervan ook gedaan. We waren alleen niet camperend.
Ik ben het wel met @AnnInBC eens dat de route vanaf Portland landinwaarts richting Painted Hills en weer terug richting de kust echt heel ambitieus is. Dat zit hem niet in jullie dag 11 of 12, maar echt dag 13.

Een optie daar is om dag 13 tot Sparks Lake te gaan en dan in en rondom Bend te blijven. Het rivierengebied daar is mooi hoor ik van velen (zelf zijn wij er niet geweest).

Je kan dan fris en fruitig dag 14 beginnen en Crater Lake en Toketee Falls bezoeken. Mijn tip is om als je tijd overhebt alvast door te rijden naar of Roseburg of net er voorbij. Het ligt er ook maar aan hoe je dag hier loopt.

Dag 15 volg ik even niet helemaal. Samuel H. Boardman Scenic Corridor ligt toch zuidelijker? Bedoel dat het niet je aanrijdroute is voor Bandon, toch? Het ligt onder Bandon namelijk. Als je de Umpqua State Scenic Corridor bedoelt die volg ik nog wel vanuit Toketee Falls / Roseburg richting waar je vandaan komt.

Bandon vonden wij mooi. Maar wij vonden van heel de kust van Washington en Oregon de Oregon Dunes nog het minste.
Paar tips in dit stuk: Cape Arago State Park, Yaquina Head (voor als je toch een lighthouse wil zien - pak dan deze), Cape Kiwanda (bij Pacific CIty, pak ook een biertje op het mooie terras bij Pelican Brewing), Haystack Rock (bij Cannon Beach, net voor Ecola State Park).

In Cannon Beach: Sleepy Monk Coffee Roasters, voor een keer wat luxer uit eten (maar niet te luxe) kan je Newmans at 988 checken.

Check net voor je Washington inrijdt (via de mooie brug bij Astoria, OR) ook de Astoria Column nog even. Je hebt er een mooi uitzicht over de omgeving.

Wij vonden Cape Disappointment de naam toepasselijk. Het viel ons tegen. Als je door rijdt en eenmaal Raymond door bent komen de typische Washington bossen en mistige avonden opdoemen. Wij vonden dat schitterend. Hoe dichter je bij Hoh Rainforest komt des te mooier alles wordt. Olympic NP zou ik zo opnieuw voor op-en-neer vliegen ook. Daar is zoveel verschillends te zien. Goed dat je daar een kleine 3 dagen voor pakt.

Wij vonden Rialto Beach heel erg de moeite, het is iets minder toegankelijk qua wegen dan La Push/First Beach, maar des te desolater daardoor. Overigens ligt er een aardig luxe camping om de hoek: Mora Campground.

Cape Flattery hebben wij helaas niet gezien - heel erg benieuwd naar jullie ervaring daar.

In de cirkel om Olympic NP heen zou je nog eens kunnen kijken of je Dungeness National Wildlife Refuge wat vindt, de Dungeness Spit schijnt ook de moeite van het lopen te zijn (eb-vloed gebied dus let wel op).

Je kunt erover nadenken vanuit Kingston of Bainbridge Island een ferry te pakken naar Seattle. Van Seattle hebben wij maar 1 ding spijt: dat we niet de Space Needle in zijn gegaan. Ik was krenterig en vond het 'te duur' zoals een echte Nederlander betaamd. Sindsdien spijt en is het een 'running joke' geworden: "een Space Needletje doen."

Veel plezier met de voorpret!
2000 NYC & Toronto | 2010 NYC | 2014 WA OR CA NV AZ | 2022 ME NH VT MA RI CT NY NJ PA DC DE MD VA WV | 2023 IL MO AK TN KY VA NC GA
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis Dromomania: Washington & Oregon

Bericht door Almere vak V »

Kleine tip. Rij de kust van Noord naar Zuid. Net iets makkelijker om parkeerplaatsjes op te schieten en je te vergapen aan het uitzicht.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer