Reis jansenvanbentum: Seattle-Jasper-Banff-Glacier NP-Yellowstone-Gr Teton-Denver

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jansenvanbentum
Amerikafan
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 aug 2014, 22:30
Aantal x V.S. bezocht: 6

Reis jansenvanbentum: Seattle-Jasper-Banff-Glacier NP-Yellowstone-Gr Teton-Denver

Bericht door jansenvanbentum »

Door allerlei redenen pas laat besloten om dit jaar naar Amerika te gaan. Maandag horen we of de 24" camper van Road Bear ook daadwerkelijk geboekt is. En zodra we dat weten moeten we als een speer toegang tot de diverse Nationale parken boeken en campings. Vooral Yellowstone zal een uitdaging worden.
Aantal jaren geleden al diverse keren Canada bezocht (ook Jasper en Banff) maar ook rondje Vegas gedaan. Utah hoeven we niet meer toe. In Canada toen niet de tijd genomen om er ook te wandelen etc. Dat willen we dit jaar dus wel doen. Daarnaast willen we diverse wandelingen doen in Glacier NP, Yellowstone en Grand Teton.
Reis duurt 3 weken en de vraag is of de verdeling qua tijd in de parken te doen is. We zijn er nog niet uit hoe we van Grand Teton naar Denver gaan.
Vanaf Seattle willen we zo snel mogelijk naar Jasper. Dat wordt 2 dagen behoorlijk doorrijden, maar dat vinden we niet erg. Liever lange dagen rijden om vervolgens in de parken meer tijd te hebben. Dat zou ook aan het einde van de vakantie kunnen, lange rit naar Denver.

19-8 - AMS-Seattle
20-8 - Seattle - ? |camper ophalen, boodschappen inslaan, lang doorrijden
21-8 - ? - Jasper
22-8 - Jasper | wandelen?
23-8 - Jasper | kayakken Maligne Lake
24-8 - Jasper - Banff
25-8 - Banff | wandelen
26-8 - Banff - Glacier NP
27-8 - Glacier NP | Going to the sun road
28-8 - Glacier NP | wandelen
29-8 - Glacier NP | wandelen
30-8 - Glacier NP | Yellowstone
31-8 - Yellowstone | wandelen
1-9 - Yellowstone | wandelen
2-9 - Yellowstone | wandelen
3-9 - Yellowstone | wandelen
4-9 - Yellowstone|Grand Teton
5-9 - Grand Teton | wandelen
6-9 - Grand Teton | wandelen
7-9 - Grand Teton - ?
8-9 - ?
9-9 - ? - Denver
10-9 - Denver
11-9 - Denver -AMS | Camper inleveren
12-9 - AMS

Ben benieuwd naar jullie reacties en eventuele aanpassingen cq toevoegingen.

Gr Peter
2005 Breckenridge | 2006 Canada/Alaska | 2008 Australië/Nieuw Zeeland | 2009 Florida | 2010 Canada | 2011 Carribean Cruise - Puerto Rico | 2012 Alaska | 2015 West Amerika | 2017 Frankrijk/Italië | 2018 Italië | 2019 Canada | 2020 Italië | 2021 Noorwegen
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Seattle-Jasper-Banff-Glacier NP-Yellowstone-Gr Teton-Denver

Bericht door Martin & Marianne »

Ik vind het een mooie route, maar om nu nog campings te vinden zal toch bijna onmogelijk worden? Heb je daar al naar gekeken? Je kunt natuurlijk iets boeken alvast, daar kun je beter niet mee wachten.
In Glacier iwl je ana de oostkant zitten? De Going to the Sun Road is met een camper niet toegestaan dacht ik.

Waarom eindigen in Denver, is SLC niet handiger?

Marianne
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Reis Seattle-Jasper-Banff-Glacier NP-Yellowstone-Gr Teton-Denver

Bericht door hemmie »

Glacier zal ook niet makkelijk zijn, campings in het park zijn denk ik al vol, en als je buiten het park overnacht moet je los reserveren voor de GTTSR. Wij zijn er ruim een maand eerder, maar moesten beide al weken geleden reserveren (camping niet gelukt, toegang wel), dus ik denk dat je voor jullie data ook al te laat bent en dus alles wel vol zal zijn.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Seattle-Jasper-Banff-Glacier NP-Yellowstone-Gr Teton-Denver

Bericht door AnnInBC »

De snelste weg om tot in Jasper te geraken van Seattle is richting Bellingham en volg daar de route via Mt Baker Highway en Everson Goshen RD richting Abbotsford. Je gaat daar de grens over bij "Sumas" en vanaf daar volg je Highway 1 (Trans Canada Highway) tot in Hope, daar ga je dan de Highway 5 (Coquihalla Highway) naar Kamloops en vanaf Kamloops Highway 5 blijven volgen tot in Tete Jaune Cache waar je de Highway 16 neemt richting Japser.

Ik zou overnachten in Kamloops, dat is ongeveer halverwege tot naar Jasper. Een dikke 5 uren van Seattle naar Kamloops (zonder grens wachttijden) en dan nog eens bijna 5 uren van Kamloops naar Jasper. Met camper zal dit vast wel allemaal wat langer duren om te rijden...dus reken er gerust nog een uur of zelfs 2 bij. Maar zo heb je genoeg tijd om van Seattle naar Kamloops te rijden en dan van Kamloops naar Jasper.

Ik vind dat je maar weinig tijd hebt in Banff en omgeving. Ik zou daar minstens 2 tot 3 volle dagen blijven, zeker als je wil gaan wandelen. Dan heb je Yoho NP ook nog met het mooie Emerald Lake (wandeling van een dikke 5km rondom het meer), Wapta Falls en Takakkaw Falls (weet niet of je er al geweest bent). Verder weet ik ook niet wat voor wandelingen jullie willen doen, langer of korter...moeilijker of gemakkelijk? Er zijn vele wandeling te doen in Jasper/Banff/Yoho, maar dan heb je veel meer tijd nodig, vrees ik.

Voor het USA gedeelte kan ik niet veel advies geven, want in die parken ben ik zelf nog niet geweest.
Gebruikersavatar
jansenvanbentum
Amerikafan
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 aug 2014, 22:30
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Seattle-Jasper-Banff-Glacier NP-Yellowstone-Gr Teton-Denver

Bericht door jansenvanbentum »

Vandaag nog gekeken en er zijn nog campings te boeken. Niet heel veel ruimte meer, maar er is nog ruimte.

De bedachte route vanuit Canada (Calgary) komt aan de oostkant van Glacer NP uit. Volgens mij mag je wel met camper de GTTSR doen, maar ga dat nog even checken.

Road Bear heeft geen vestiging in SLC vandaar dat we door moeten naar Denver
2005 Breckenridge | 2006 Canada/Alaska | 2008 Australië/Nieuw Zeeland | 2009 Florida | 2010 Canada | 2011 Carribean Cruise - Puerto Rico | 2012 Alaska | 2015 West Amerika | 2017 Frankrijk/Italië | 2018 Italië | 2019 Canada | 2020 Italië | 2021 Noorwegen
Gebruikersavatar
jansenvanbentum
Amerikafan
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 aug 2014, 22:30
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Seattle-Jasper-Banff-Glacier NP-Yellowstone-Gr Teton-Denver

Bericht door jansenvanbentum »

@AnnInBC - dank voor route. Highway 1 en Coquihalla Highway al veel op Tv voorbij zien komen. Hopelijk eindigen wij daar niet achter een rode takelwagen.
Het zou geweldig zijn als we Kamloops 1e dag halen, maar ik betwijfel het.
Omgeving Banff zijn we al vaker geweest en de watervallen etc kennen we. De wandeling om Emerald Lake hebben we ook al eerder gedaan. Een van de weinig ooit in dat deel. Banff zelfs in de winter geweest (huwelijkreis in 2000).
Maandag ook maar eens kijken of we nog campings in Jasper en Banff kunnen reserveren, was gelukkig nog plek vandaag.
2005 Breckenridge | 2006 Canada/Alaska | 2008 Australië/Nieuw Zeeland | 2009 Florida | 2010 Canada | 2011 Carribean Cruise - Puerto Rico | 2012 Alaska | 2015 West Amerika | 2017 Frankrijk/Italië | 2018 Italië | 2019 Canada | 2020 Italië | 2021 Noorwegen
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Seattle-Jasper-Banff-Glacier NP-Yellowstone-Gr Teton-Denver

Bericht door AnnInBC »

Ik was net hetzelfde aan het denken, dat het waarschijnlijk wat ver is naar Kamloops omdat je de camper nog moet ophalen en boodschappen moet doen. Misschien is Hope of Merrit wel een betere optie voor een overnachting? Hope is een 3 uren rijden en Merrit een 4 uren rijden (zonder grens wachttijden).

Wat Highway 1 en Coquihalla betreft is dat allemaal prima te doen, het zijn toch goede snelwegen! Alhoewel ze nu nog bezig zijn met het opknappen van sommige delen van de Coquihalla Highway die overstroomt waren in november. Verder gewoon rustig rijden en niet teveel gas geven, dan komt dat allemaal wel in orde! Wij hebben deze routes al heel dikwijls gereden en nooit problemen gehad.

Ah oke,je hebt Yoho dan al gezien en moet daar niet absoluut naartoe. Ik zou toch nog zien of je een dagje bij Banff kan plakken, 2 dagen is toch wel een minimum daar...zeker als je wat wandelingen wil doen.

Hopelijk zijn de campings nog beschikbaar, maar dat zal wel!
Gebruikersavatar
jansenvanbentum
Amerikafan
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 aug 2014, 22:30
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Seattle-Jasper-Banff-Glacier NP-Yellowstone-Gr Teton-Denver

Bericht door jansenvanbentum »

@ AnnInBC
Wat een geweldige foto's maak je. Heb met heel veel plezier je site bekeken en gelezen.
2005 Breckenridge | 2006 Canada/Alaska | 2008 Australië/Nieuw Zeeland | 2009 Florida | 2010 Canada | 2011 Carribean Cruise - Puerto Rico | 2012 Alaska | 2015 West Amerika | 2017 Frankrijk/Italië | 2018 Italië | 2019 Canada | 2020 Italië | 2021 Noorwegen
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Seattle-Jasper-Banff-Glacier NP-Yellowstone-Gr Teton-Denver

Bericht door Martin & Marianne »

Kijk eens op https://www.nps.gov/glac/planyourvisit/directions.htm voor de maximale lengte op de Going to the Sun Road. Er geldt ook een reserveringssysteem.

Marianne
Gebruikersavatar
jansenvanbentum
Amerikafan
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 aug 2014, 22:30
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Seattle-Jasper-Banff-Glacier NP-Yellowstone-Gr Teton-Denver

Bericht door jansenvanbentum »

@Marianne dank voor de info. Camper is helaas 3 ft te lang. Reserveringssyteem wist ik. Zou ik vanaf morgen kunnen reserveren, maar dat gaat door de lengte info dus niet. Jammer dit.
2005 Breckenridge | 2006 Canada/Alaska | 2008 Australië/Nieuw Zeeland | 2009 Florida | 2010 Canada | 2011 Carribean Cruise - Puerto Rico | 2012 Alaska | 2015 West Amerika | 2017 Frankrijk/Italië | 2018 Italië | 2019 Canada | 2020 Italië | 2021 Noorwegen
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Reis Seattle-Jasper-Banff-Glacier NP-Yellowstone-Gr Teton-Denver

Bericht door hemmie »

Je kunt met de shuttle over de GTTSR, maar dan heb je nog steeds een reserving nodig volgens mij.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
jansenvanbentum
Amerikafan
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 aug 2014, 22:30
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis jansenvanbentum: Seattle-Jasper-Banff-Glacier NP-Yellowstone-Gr Teton-Denver

Bericht door jansenvanbentum »

Gisteren het fijne nieuws ontvangen dat we 25ft camper van Road Bear hebben. Meteen aantal campgrounds gereserveerd en de route iets aangepast (met dank aan alle info). Vluchten vandaag geboekt. Nu nog campgrounds in Glacier NP boeken en rondom Banff. Reservering voor GTTSR ook al kunnen doen. Nu nog America the Beautiful pas kopen. Voor Canada parken ook al gedaan.

@ AnnInBC - weet jij of we goedkoper boodschappen (en tanken) in USA kunnen doen of in Canada?

19-8 - AMS-Seattle (direct met KLM)
20-8 - Seattle - ? Merrit|camper ophalen, boodschappen inslaan, lang doorrijden
21-8 - ? Merrit - Jasper - Whistler Campground
22-8 - Jasper | kayakken Maligne Lake - Whistler Campground
23-8 - Jasper | wandelen - Whistler Campground
24-8 - Jasper | wandelen - Whistler Campground
25-8 - Jasper - Banff (Moraine Lake) | wandelen
26-8 - Banff | wandelen
27-8 - Banff | wandelen
28-8 - Banff | wandelen
29-8 - Glacier NP - via Windermere - Apgar Campground
30-8 - Glacier NP | wandelen - Apgar Campground
31-8 - Glacier NP | wandelen - Apgar Campground
01-9 - Glacier NP | Yellowstone - Mammoth Campground
02-9 - Yellowstone | wandelen - Mammoth Campground
03-9 - Yellowstone | wandelen - Grand Campground
04-9 - Yellowstone | wandelen - Grand Campground
05-9 - Yellowstone | wandelen - Grand Campground
06-9 - Yellowstone - Grand Teton | wandelen
07-9 - Grand Teton | wandelen
08-9 - Grand Teton - Rawlings
09-9 - Rawlings - Denver
10-9 - Denver -AMS | Camper inleveren (vliegen via Chicago)
11-9 - AMS
2005 Breckenridge | 2006 Canada/Alaska | 2008 Australië/Nieuw Zeeland | 2009 Florida | 2010 Canada | 2011 Carribean Cruise - Puerto Rico | 2012 Alaska | 2015 West Amerika | 2017 Frankrijk/Italië | 2018 Italië | 2019 Canada | 2020 Italië | 2021 Noorwegen
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis jansenvanbentum: Seattle-Jasper-Banff-Glacier NP-Yellowstone-Gr Teton-Denver

Bericht door AnnInBC »

Die route ziet er prima uit!

Tanken is zeker goedkoper in de USA, dus vul die tank nog even op voordat je de grens over gaat! Boodschappen zou ik in Amerika doen, ik denk dat vele dingen daar toch nog wat goedkoper zijn dan in Canada. Voor zover ik weet mag je zo goed als alles wat etenswaren betreft de grens mee overnemen voor persoonlijk gebruik. Hier is de website van Canada wat wel en niet ingevoerd mag worden: https://inspection.canada.ca/food-safet ... 9630282362

Als je nog niet direct weet waar te winkelen, dan zou ik in bij Winco Foods of bij Walmart gaan winkelen. Wij gingen (voor covid) bij Winco Foods in Bellingham regelmatig winkelen en daar is het zelfs nog wat goedkoper dan bij Walmart en daar hebben ze echt alles wat etenswaren betreft. Er zijn een paar Winco Foods dichtbij I5 (de snelweg) tussen Seattle en Bellingham. De laatste Winco Foods die je tegen komt is in Bellingham als je die route neemt naar Canada. Dus een beetje kijken welke jullie het beste uitkomt.

Wij gaan deze vrijdag eindelijk weer eens op en neer naar Amerika voor etenswaren in te slagen...soms heb je in Amerika veel meer keuzes van bepaalde produkten dan in Canada en zuivel produkten zijn in Amerika een stuk goedkoper (kaas, eieren, melk, etc...).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer