Reis Jebus4life: Denver/SLC - Seattle; Badlands & Mount Rushmore?

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Jebus4life
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 apr 2019, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 0

Reis Jebus4life: Denver/SLC - Seattle; Badlands & Mount Rushmore?

Bericht door Jebus4life »

Hallo iedereen,

Wij (koppel begin de 30) hopen in juni naar de VS af te zakken. Vermoedelijk zal dat het noordwesten worden (zuidwesten hebben we reeds gedaan). Nu ben ik aan het kijken voor vluchten, en het prijsverschil is toch substantieel tussen vluchten richting Denver, of richting Salt Lake City.

Origineel was het idee om te vliegen op SLC, daar te overnachten, om dan s'morgens richting Jackson te vertrekken (+- 300 mijl; iets meer dan 5 uur rijden); maar gezien Denver een stuk goedkoper is (scheelt €500 op de vluchten) dacht ik dan op Denver te vliegen, en dan vanaf daar te rijden (+- 500 mijl; 8-9 uur rijden). Ideaal is dat natuurlijk niet, maar voor €500 een aantal uur langer in de auto zitten is makkelijk geld uitgespaard...

Maar nu las ik enkele itineraries waar er mensen op Denver vliegen, en dan hun eerste dagen in South Dakota doorbrengen.

Op zich lijkt me dat wel interessant, voordeel is dat Badlands & Mount Rushmore me wel tof lijken, en ik zie mezelf anders niet direct in het midwesten van de VS terecht komen. Nadeel dat ik daarvan zie is dat je voor 2 dagen in South Dakota een volledige dag extra in de wagen zit.

Dan zou mijn reisplanning er zo uitzien (dit is heel erg beknopt natuurlijk, dit moet nog uitgewerkt worden):

Dag 1: Vlucht
Dag 2: Reisdag richting Black Hills National Forest/Badlands
Dag 3: Black Hills + Mount Rushmore
Dag 4: Badlands
Dag 5: Reisdag richting Yellowstone
Dag 6-11: Grand Teton/Yellowstone
Dag 12: Reisdag naar Glacier NP
Dag 13-16: Glacier NP
Dag 17: Reisdag naar Seattle
Dag 18-21: Seattle en omgeving
Dag 22: Terugvlucht

- 6 volledige dagen in Yellowstone/Grand Teton lijken me ideaal te zijn? Origineel wou ik er 5 spenderen, maar gezien de kans groot is dat we buiten het park verblijven (we zijn er nogal laat bij) gaan we wat meer kilometers doen heb ik er vooralsnog 1 extra dag toegewezen.

- 4 volledige dagen Glacier (waarschijnlijk 2 dagen East & 2 dagen West). Moet zelf wel nog opletten want half juni is de kans is groot dat de Going-to-the-Sun Road nog niet open zal zijn). Ik zou zelf misschien nog 1 dag Yellowstone overhevelen naar Glacier, maar ik lees meestal dat mensen meer tijd in Yellowstone dan Glacier willen doorbrengen.

- 4 dagen in/rond Seattle: 2 of 3 dagen in de stad (afhankelijk hoe leuk we de stad vinden) en dan 1 of 2 day trips.

Wat denken jullie hiervan? Zou dit de moeite zijn, of zijn er betere plaatsen om mijn tijd te spenderen?
Berry
Amerikafan
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 mar 2021, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Jebus4life - Denver/SLC - Seattle; Badlands & Mount Rushmore?

Bericht door Berry »

Lijkt mij op zich niet heel gek. Alleen als je terugvliegt op Seattle is het misschien ook wel leuk om i.p.v. de South Dakota parken Mount Rainier en/of Olympic aan te doen. Dat zou je ook een reisdag kunnen schelen.

Wij zitten zelf dit jaar de laatste week van juni in Glacier NP, ik hoop dat dat de Going to the Sun Road open is, maar voor half juni is de kans inderdaad klein.
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 856
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis Jebus4life - Denver/SLC - Seattle; Badlands & Mount Rushmore?

Bericht door Tantelotje »

Ik vind het veel rijden. Zeker als je het afzet tegen de risico's van parken die mogelijk nog niet volledig toegankelijk zijn.

Je twee langste rijdagen (zoals die nu in je voorlopige planning staan) zijn van de Black Hills naar Yellowstone en van Glacier naar Seattle. Beide 9 uur rijden zonder een stop. dat zou ik niet willen.

Ik vind Glacier prachtig. Maar voor mij hoort daar de Going to the sun road bij. En de kans dat die in half juni nog niet open is, is echt wel reëel.
Dat is wel iets om rekening mee te houden. Dan heb je dus ook niets aan 2 overnachtingen bij West Glacier (die ik zelf 'onderweg' in zou zetten).

Als je op Denver vliegt, vind ik het zonde als je Rocky Mountains NP over zou slaan. Maar in je huidige opzet heb je daar geen tijd voor. En ik vind je tijd in Seattle ruim.

Je vraagt er niet naar, maar ik zou een andere keuze maken en nu gaan voor een rondje Denver met de Black Hills, Yellowstone, Grand Teton, de parken bij Moab en RMNP. En dan in een volgende route Seattle, Olympic, Mount Rainier en bijvoorbeeld Oregon opnemen. Want ook voor Mount Rainier geldt dat de kans dat (grote) delen nog dicht zijn, aanzienlijk is.

Maar goed, er is keuze genoeg, alles is mooi, maar probeer snel je route definitief te maken zodat je accommodaties kunt boeken.
Charlotte

2012: Rondje LA
2014: NO en Florida
2015: Rondje Denver
2016: Rondje LA
2017: Seattle - LV
2018: Hawaii SF - LV
2019: Seattle - LA
2020: Florida
2022: LA - SF
2023: SF - LV


https://jurgenencharlotte.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Jebus4life - Denver/SLC - Seattle; Badlands & Mount Rushmore?

Bericht door Martin & Marianne »

Helemaal eens met Tantelotje; je rijdt erg veel, met het risico dat je nog niet veel kunt doen in met name Glacier. Zelfs als de GttS road open is, is het nog niet gezegd dat je veel kunt doen in het park. Kijk maar eens hier voor ons verblijf in juni.
Als je doorrijdt naar Seattle zou je toch ook een bezoek moeten brengen aan Mt Rainier en Olympic NP, maar daarvoor is juni ook aan de vroege kant.
Een rondje Denver met SD en Yellowstone en Rocky Mountain NP lijkt me ook prachtig, hoewel je dan in de bergen wellicht ook nog besneeuwde trails kunt hebben.

Wil je op dag 4 al richting Yellowstone vertrekken? Zo nee, dan wordt het echt een hele lange dag op dag 5. Wij deden op dat stuk een overnachting in Sheridan en een in Cody. Met 1 tussenstop kan het ook, maar zonder tussenstop lijkt het me wel heel veel.

Kijk inderdaad zo snel mogelijk naar accommodatie in Yellowstone (en Glacier, mocht je daar toch voor kiezen). In Yellowstone zie je vaak annuleringen, dus check het heel regelmatig. Qua locatie is Old Faithful een aanrader, en de Lodge of Snowlodge daar zijn nog best betaalbaar. Je kunt ook kijken of kamperen een optie is. Met 3 of 4 nachten heb je je uitrusting er al uit.
Wij waren in 2015 in juni in Grand Teton en Yellowstone, misschien heb je iets aan ons verslag. Wij waren toen al meerdere keren in Yellowstone geweest en de focus lag toen meer op wandelingen en wat onbekendere geisers etc, maar we deden ook veel van de gebruikelijke highlights.

Marianne
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Jebus4life: Denver/SLC - Seattle; Badlands & Mount Rushmore?

Bericht door Old Faithful »

Glacier N.P. blijft een probleem. Waarom hebben ze dat ook zo ver van de andere bezienswaardigheden gelegd? :shock: :wink:
Je trekt daar wel ruim de tijd voor uit :thumbup: , dus ik neem aan dat je er (veel?) wilt wandelen. Kijk dan of je plannen in juni mogelijk zijn. Wij liepen half juli nog door behoorlijk diepe sneeuw bij Logan Pass.

In één dag van South Dakota naar Yellowstone rijden zou ik niet doen. Ten eerste is het voor mij te ver rijden voor één dag. Maar vooral zou ik het jammer vinden om zaken als Devils Tower N.M., Bighorn Canyon N.R.A., het Buffalo Bill Historical Center in Cody en de Beartooth Pass te moeten missen.

Is het een optie ook van Denver terug te vliegen? In dat geval zou je aan het eind van de reis nog enkele dagen in Rocky Mountain N.P. door kunnen brengen.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Jebus4life
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 apr 2019, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis Jebus4life: Denver/SLC - Seattle; Badlands & Mount Rushmore?

Bericht door Jebus4life »

Beste kenners, ik heb jullie advies ter harte genomen en ben gaan kijken hoe ik mijn trip kon verbeteren.
Ik heb nu het volgende:

Dag 1 | Vlucht naar Denver
Dag 2 | Denver / Rocky Mountains NP
Dag 3 | Denver / Rocky Mountains NP
Dag 4 | Denver / Rocky Mountains NP
Dag 5 | Colorado National Monument / Arches / CanyonLands
Dag 6 | Colorado National Monument / Arches / CanyonLands
Dag 7 | Colorado National Monument / Arches / CanyonLands
Dag 8 | Rijden naar Grand Teton
Dag 9 | Grand Teton
Dag10 | Grand Teton
Dag11 | Yellowstone
Dag12 | Yellowstone
Dag13 | Yellowstone
Dag14 | Rijden naar Coeur d'Alene
Dag15 | Coeur d'Alene
Dag16 | Coeur d'Alene
Dag17 | Rijden naar Seattle
Dag18 |Seattle stad
Dag19 |Seattle stad
Dag20 |Seattle Area (waarschijnlijk San Juan Islands)
Dag21 |Seattle Area (waarschijnlijk San Juan Islands)
Dag22 | Naar huis

Dag 1-3 Rocky Mountains National Park was inderdaad te mooi om over te slaan. Gezien daar met vergunningen gewerkt wordt (gaan over 2 weken in de verkoop) is de bedoeling hier 3 dagen te gaan verkennen, kan zijn dat we het op 2 dagen houden en ook 1 dag Denver zelf gaan verkennen.

Dag 5-6-7 doen we dan Arches/Canyonlands aan; met misschien een stop (op dag 5) bij Colorado National Monument.

Dag 8 is dan wel een erg lange reisdag, maar vooralsnog vind ik echt niets wat me echt boeit tussen pakweg Moab & Jackson. Dan rij ik liever die 650-700 kilometer door dan een stop waar ik het niet warm van krijg (als ik ga skiën rij ik er ook 1000...)

Dag 9-13 zijn dan uitgetrokken voor Grand Teton en Yellowstone (ik ga proberen om 2 verschillende accomodaties te regelen om hier het rijden te beperken (jullie raden misschien 4 dagen Yellowstone en 1 dag Grand Teton aan?)

Nu, dan de keuze hoe we de laatste +- week aanpakken. Gezien we toch graag Seattle willen meepikken (mijn vriendin wil bijzonder graag walvissen gaan spotten) besloten Glacier te laten voor wat het is, en die voor een andere keer te laten (misschien in combinatie met Canada vanaf Cagliari ofzo). Maar we moeten dan toch nog in Seattle raken, dus leek Coeur d'Alene wel een leuke stop? Voorlopig dacht ik aan 2 dagen (om de 2 reisdagen op dag 14 & 17 te breken).

Ja, dat is nog steeds ver rijden, maar op zich zie ik weinig alternatieven. Als ik in Yellowstone zit moet ik toch ergens naartoe om terug te vliegen. Denver (via South Dakota) is meer kilometers, idem met richting Vegas te gaan op dat moment. Naar totaal aantal gereden kilometers kom ik (volgens google maps) uit op 1700 mijl over 3 weken. Gezien onze vorige trip volgens google maps zo'n 1600 mijl was (en ik nooit het gevoel teveel in de wagen gezeten te hebben) denk ik niet dat het problematisch zal zijn.

Het enige alternatief wat ik zie; is Seattle effectief te schrappen, dan kan ik (nog voor naar Yellowstone te trekken) meer in Utah doen, Yellowstone op het einde doen en dan terug te vliegen vanaf Salt Lake City, maar terugvliegen vanuit SLC is een stuk duurder. Bovendien hebben we in Utah wel al vrij veel gezien in onze vorige reis. Ik ga dat wel eens wat dieper bekijken, maar dat lijkt me niet onze eerste keus te zullen worden.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Jebus4life: Denver/SLC - Seattle; Badlands & Mount Rushmore?

Bericht door Old Faithful »

Als ik mijn Garmin de route van Denver via Moab, Jackson, West Yellowstone, Coeur d'Alene en Vancouver Island naar Seattle laat berekenen kom ik niet op 1700 maar op ruim 2300 mijl.
Van Moab naar Jackson is niet 650 à 700 maar 775km
Jebus4life schreef:
15 mar 2022, 16:04
Nadeel dat ik daarvan zie is dat je voor 2 dagen in South Dakota een volledige dag extra in de wagen zit.
dus leek Coeur d'Alene wel een leuke stop? Voorlopig dacht ik aan 2 dagen (om de 2 reisdagen op dag 14 & 17 te breken).
en nu besteed je 4 dagen aan de reis naar Seattle om walvissen te kunnen spotten. Ik ken Coeur d'Alene niet maar voor zover ik weet staat het niet bekend om toeristische aantrekkingskracht. :wink:

Ik waag dit te schrijven, omdat je blijkbaar nog geen definitieve keuze hebt gemaakt. :wink:
Jebus4life schreef:
20 apr 2022, 17:16
Het enige alternatief wat ik zie; is Seattle effectief te schrappen --knip-- Ik ga dat wel eens wat dieper bekijken

Ik ben groot fan van het rondje Denver - South Dakota - Yellowstone - Grand Teton - Moab - Rocky Mountain N.P. - Denver als tweede reis na een eerste in het zuidwesten. Vooral de afwisseling trekt mij aan: hooggebergte (Beartooth Highway, Grand Teton en Rocky Mountains) , vulkanische gebieden (Yellowstone), rode rotsen (Badlands en Moab), wildlife (Custer S.P. en Yellowstone) en zaken als Scotts Bluff, Mount Rushmore, Devils Tower, Bighorn Canyon en het Buffalo Bill Historical Center of the West.

Uiteraard is de keuze aan jullie. Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Jebus4life: Denver/SLC - Seattle; Badlands & Mount Rushmore?

Bericht door Martin & Marianne »

Helemaal eens met Old Faithful.
Jullie maken nu erg veel kilometers en de verdeling qua tijd is naar mijn idee niet optimaal; die dagen Cd'A kun je toch beter bij Yellowstone zetten? Dat komt er nu erg bekaaid van af.

Een rondje Denver zou niet gek zijn. Scheelt ook met autohuur denk ik, heb je al naar de drop off kosten gekeken als je in Seattle eindigt?
Voordeel is ook dat je Rocky Mountain NP op het laatst kunt doen waardoor je minder last van de hoogte hebt, en misschien ook minder last van sneeuw.

Schrijf de route ook eens in de van/naar vorm op, dan zie je beter waar je een volle dag hebt. Nu zie je de reisdagen niet.

Hou er rekening mee dat je voor Arches ook een timed entry reservering nodig hebt; of dat nog gaat lukken weet ik niet.

En nog wel het belangrijkste: kijk zo snel mogelijk naar accommodatie! Je hebt nog niets voor Yellowstone vastgelegd? Doe dat zo snel mogelijk; kijk dagelijks naar de beschikbaarheid. Per nacht. En leg iets vast zodra er iets betaalbaars vrij is. Eventueel ook dubbele nachten boeken, en dan over een maand kijken wat de beste indeling is. Tot 30 dagen voor aankomst kun je gratis annuleren.
Wij waren in 2015 ook redelijk laat met boeken maar uiteindelijk hebben we in alle delen van het park accommodatie gevonden en hebben we daar een prachtige route door het park bij kunnen maken. Ik had al naar dat verslag verwezen, heb je daar al naar gekeken om een idee te krijgen?
En wat vond je van mijn suggestie om te gaan kamperen?
Als je dat in Arches en RMNP doet heb je ook geen toegangsreservering nodig.
Maar je bent wel erg laat om nog iets te reserveren natuurlijk.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer