Reis CyberThijs: rondje Seattle (21 dagen) in juni

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
CyberThijs
Amerika-ontdekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 dec 2010, 23:12
Aantal x V.S. bezocht: 5

Reis CyberThijs: rondje Seattle (21 dagen) in juni

Bericht door CyberThijs »

Eindelijk kunnen we weer! Het Zuidwesten hebben we ondertussen al aardig verkend, en tijdens onze laatste reis deden we een lusje tussen Denver en Salt Lake City, en bezochten we reeds Yellowstone en Grand Tetons.

We zijn twee dertigers die wel graag eens een stevige wandeling maken in de natuur. We nemen ook graag de tijd om alles goed gezien te hebben, en proberen onze bestemmingen dus niet te rushen.

Deze keer kozen we Seattle als uitvalsbasis, en onze eerste versie van reisschema gaat als volgt:

vrij 3/6: Toekomen in Seattle om 16u
za 4/6: Seattle
zo 5/6: Seattle
ma 6/6: Rijdag naar Spokane? Enkele leuke stops uitzoeken?
di 7/6: Spokane
wo 8/6: Glacier NP
do 9/6: Glacier NP
vrij 10/6: Glacier NP
za 11/6: Glacier NP
zo 12/6: Misoula/Coeur d'Alene?
ma 13/6: Rijdag richting oostkant van CRG, slapen in Walla Walla of Pendleton?
di 14/6: Columbia River Gorge
woe 15/6: Columbia River Gorge
do 16/6: Portland
vrij 17/6: Portland
za 18/6: Astoria/Seaside/Cannon Beach (Lewis and Clark NHP + Interpretive Center)
zo 19/6: Olympic NP
ma 20/6: Olympic NP
di 21/6: Olympic NP
woe 22/6: Mt Rainier
do 23/6: Mt Rainier
vrij 24/6: Vlucht terug om 16u

Enkele vragen die we nog hebben:
- hoe vullen we onze rijdag naar Spokane in?
- hoe verdelen we onze dagen in Glacier NP? Kiezen we best verschillende hotels (Oost vs West) voor een paar v/d dagen?
- Nu hebben we enkele bufferdagen voorzien rond Glacier (dag ervoor in Spokane, dag erna in Misoula of Coeur d'Alene?) Lijken die niet allemaal een beetje teveel op elkaar?
- hoe raken we van Glacier NP "deftig" tot aan de oost-kant van Columbia River Gorge. Valt er iets te beleven onderweg? Stoppen we beter elders (Lewiston?)

We zijn erg benieuwd naar de mening en input van enkele ervaringsdeskundigen!
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1534
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Reis CyberThijs: rondje Seattle (21 dagen) in juni

Bericht door dutch_in_seattle »

Glacier NP zal ongetwijfeld heel mooi zijn, maar het is wel een spreekwoordelijk takkeneind van Seattle. Je verliest er heel veel tijd mee.
Ik zou persoonlijk in Washington en Oregon blijven, zeker aangezien je zelf aangeeft de tijd te willen nemen om alles goed te zien. Er is in WA en OR meer dan genoeg te zien en te beleven. Je zou bijvoorbeeld naar North Cascade NP (met Mt. Baker) kunnen gaan en/of de San Juan Islands (Orcas Island is zelf mijn favoriet). Of meer tijd doorbrengen op de Olympic Peninsula, met o.a. Ruby Beach en Rialto Beach, Hoh River, Hurricane Ridge, Dungeness Spit. Of Mt. St. Helens in je route opnemen. Mogelijkheden te over!

Begin juni is trouwens vrij vroeg in het seizoen. Houd er rekening mee dat het weer dan nog behoorlijk onvoorspelbaar kan zijn, zeker op de hogergelegen delen.

Succes en veel plezier met de planning!
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis CyberThijs: rondje Seattle (21 dagen) in juni

Bericht door Tantelotje »

Het is inderdaad best een eind van Seattle naar Glacier.
Maar: naar mijn mening is Glacier een van de mooiste parken. En het ligt nu eenmaal niet 'handig'. Dus dan kan het net zo goed vanuit Seattle.

Niet iedereen is hetzelfde natuurlijk, maar ik zou een aantal dingen anders doen:
Gelijk vertrekken vanuit Seattle. Je hebt een lange rijdag voor de boeg naar Glacier. Maak optimaal gebruik van het feit dat je vroeg wakker bent.
Als je direct vertrekt uit Seattle, rij dan echt een dag tot bijvoorbeeld Spokane of liever nog Coeur d'Alene. Dat vonden wij een heel gezellig plekje. De volgende dag rijd je tot Kalispell. Eventueel met een bezoek aan de Kootenai Falls bij Libby. Op die manier kun je de dag erna op tijd vertrekken naar de Going to the Sun road.

Als het even kan, kijk of je nog kunt verblijven in het park. Wij sliepen in de Rising Sun Motor inn, je hebt ook de Swiftcurret Inn. De kans is groot dat het vol zit. Dan is St Mary een logische uitvalsplaats. Ik zou daar dan 3 nachten verblijven.

Na je bezoek aan Glacier zou ik via de kortste route naar het Westen rijden, liefst met maar 1 overnachting. Bijvoorbeeld in Kennewick of iets daar omheen. De dag daarna is het nog zo'n 3 uur rijden naar de Colombia River Gorge. Als je daar de rest van de dag over doet om die te bezoeken heb je (volgens mij) voldoende tijd daarvoor. Kun je 's avonds in Portland slapen.
Hoe lang je in Portland wilt blijven is persoonlijk. Ik zou 1 volle of 1,5 dag voldoende vinden. Dat zou je kunnen doen door ergens in bij de CRG te overnachten.

Dan door naar Mount Rainier. Het is dan logisch om onderweg een bezoek te brengen aan Mnt Saint Helens. Natuurlijk kun je je daar ook 2 dagen vermaken, maar met een bezoek aan het observatiepunt (kijk de film in het VC) heb je een prachtige indruk.
Mount Rainier is bizar indrukwekkend, daar kun je prima een aantal dagen mooi wandelen.
Maar: wij waren er in 2017 in juni. Toen waren alle hogergelegen delen dicht wegens sneeuw. Dat kan dus ook gebeuren. Dan is er nog zeker meer dan genoeg te zien en te wandelen, maar maakt het wel anders. Wij zaten in Packwood en vonden dat een prima uitvalsbasis.

Na Mount Rainier via verschillende overnachtingsplaatsen Olympic bezoeken. Wij deden de route andersom en sliepen in Port Angeles, Forks en Aberdeen. En hebben zodoende een whalewatching tour gedaan, de Hurricane Ridge bezocht, enkele korte wandelingen naar watervallen gedaan, het rainforest bezocht en een strand met tidepools bekeken (dat is echt erg leuk!).

Ik zou vervolgens eindigen in Seattle.

Geen idee wat jullie van zoiets vinden en hoe mijn epistel zich verhoudt tot de je beschikbare vakantiedagen. Maar mocht je ergens nog een nachtje over hebben, dan kun je overwegen om tussen Seattle en Glacier ook de North Cascades mee te nemen. Een prachtig park, niet heel makkelijk te bezoeken, maar zeker de moeite waard. Wij sliepen in 2019 in Concrete en in Winthrop. Dat eerste omdat het zo lekker dichtbij de ingang ligt, en dat tweede ook om die reden maar dan aan de Oostkant, en Withrop is echt zo'n leuk Westernstadje.

Hoe dan ook is het een prachtig gebied en ga je er zeker een mooie reis van maken!
Veel plezier met voorbereiden!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42134
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis CyberThijs: rondje Seattle (21 dagen) in juni

Bericht door Martin & Marianne »

Glacier is een behoorlijk eind rijden, daar ontkom je niet aan. Hoewel het misschien handiger is om het in een route met Canada of in een one way met Yellowstone te bezoeken kan het zo wel. Het grootste bezwaar is dat er een kans is dat de Going to the Sun road nog niet open is. En als je nog niets hebt gereserveerd zal het lastig zijn om accommodatie in het park te vinden.

Ook voor Mt Rainier is juni nog vroeg. Misschien is het niet gek om te beginnen in Olympic NP. Bij Hurricane ridge kan er ook nog sneeuw liggen, maar dat deel kun je ook overslaan.

Wij vonden het Lewis and Clarke National Historic Park leuk om te bezoeken. Misschien heb je voor onze ervaringen (en voor de sneeuw medio juli) iets aan ons 2006-verslag.

En probeer Mt St Helens mee te nemen,. Misschien een dag minder in Portland. Zonder Glacier heb je meer tijd voor Washington en Oregon, dat zou ook niet verkeerd zijn.

Marianne
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis CyberThijs: rondje Seattle (21 dagen) in juni

Bericht door Almere vak V »

Laten we er vanuit gaan dat Glacier altijd een aardig eindje rijden is. Maar vanuit Seattle is het wel een verdomd lang stuk. Dan zou je beter op Calgary kunnen vliegen en van daaruit Glacier doen. Scheelt je al gauw een uurtje of 6 en een overnachting. Maar of dat de bedoeling is weet ik uiteraard niet.

Uiteraard ben ik bevooroordeeld over Washington en Oregon. Maar ik zou Glacier overslaan En een "rondje" maken tussen Seattle en laten we zeggen Crater Lake op zn verst. Als je ziet wat je daar allemaal tussen hebt zitten. Dan denk ik dat je aan 3 weken al bijna tekort komt. Kan je alle s doen wat op je lijstje staat en meer. Behalve Glacier. Maar heb je bijna een week extra om andere zaken aan je trip toe te voegen. Een paar suggesties:
- Mt Hood
- Crater Lake
- John Day (Painted Hills)
- Silver Falls
- Mt St Helens
- Smith Rock
- Oregon Coast
En voordat je het weet kom je al weer tijd tekort. Leuke plannen. Succes met denken. Veel voorpret gewenst!
CyberThijs
Amerika-ontdekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 dec 2010, 23:12
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis CyberThijs: rondje Seattle (21 dagen) in juni

Bericht door CyberThijs »

Bedankt voor jullie input allemaal. Het houdt misschien inderdaad wat meer steek om Glacier NP te houden voor een volgende keer - wanneer we terug gemakkelijker kunnen hoppen tussen de VS en Canada - in een reis samen met Jasper en Banff.

We gaan dit weekend aan de slag met ons inlezen in alle alternatieve ideetjes die jullie ons hebben gegeven. Bedankt!
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis CyberThijs: rondje Seattle (21 dagen) in juni

Bericht door Almere vak V »

CyberThijs schreef:
04 feb 2022, 11:18
We gaan dit weekend aan de slag met ons inlezen in alle alternatieve ideetjes die jullie ons hebben gegeven. Bedankt!
Er staat een aardige All about (al zeg ik het zelf... :wink: ) onder het Noordwesten. Doe er je voordeel mee!!


* Note mod: hierbij de link naar dat topic: All about Oregon en Washington State.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer