Seattle als basis voor NPs?

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
akaya
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2022, 09:49
Aantal x V.S. bezocht: 3

Seattle als basis voor NPs?

Bericht door akaya »

Hi!

Dit is mijn eerste bericht op dit forum, dus excuus als er regels gebroken worden.

Mijn moeder en ik willen in de zomer naar de VS. Mijn moeder wil graag naar een grote stad, ik wil graag natuur zien en een paar mooie hikes doen. Mijn moeder is nooit in de VS geweest, ik zelf 3 keer.

Nu dachten we dat we misschien Seattle als basis konden nemen. Mijn moeder wil namelijk liever geen rondreis maken. Het liefst zou ik dan graag een paar keer een dagje naar een National Park willen - Mt. Rainier National Park, Olympic National Park of North Cascades National Park. Daar heen gaan met een huurauto lijkt ons prima.

Echter twijfelen we wel. Is het misschien beter om toch iets anders te doen? Zijn de NPs het waard om maar 1 dagje heen te gaan met de auto, en 's avonds ook weer terug te moeten naar Seattle? Misschien dat we toch beter een citytrip naar alleen een stad kunnen doen ... maar ik wil zo graag naar een NP (haha).

Er zijn hier vast veel mensen die in de omgeving bekend zijn, dus misschien wat tips of afraders hebben?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
gera_r
Amerikakenner
Berichten: 526
Lid geworden op: 16 nov 2010, 09:18
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Gelderland

Re: Seattle als basis voor NPs?

Bericht door gera_r »

Olympic National Park is absoluut niet geschikt voor een dagtochtje vanuit Seattle. Dit park bestaat uit verschillende delen (bergkam, watervallen, regenwoud en kust) en heeft dus ook verschillende ingangen. Je kunt niet dóór het park rijden. Elk deel is op zich wel weer goed voor een dag. Ik zou dan in jullie geval eerder adviseren voor een paar dagen Port Angeles of Forks indien je dit nationale park wil aandoen. Wij zaten trouwens naast Port Angeles ook een paar nachten in een Airbnb in Clallam Bay. Dan nog blijven het hele afstanden heen en weer rijden...

Het regenwoud aan de westkant van dit park vond ik werkelijk schitterend en zeker de moeite waard als je iets heel nieuws wil zien. Maar zeker niet te doen vanuit Seattle.

Je kunt onze ervaringen met dit park lezen vanaf hier: https://johanengera2019.blogspot.com/20 ... icane.html
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Seattle als basis voor NPs?

Bericht door Almere vak V »

akaya schreef:
12 jan 2022, 09:56
Er zijn hier vast veel mensen die in de omgeving bekend zijn, dus misschien wat tips of afraders hebben?
Mijn tip. Amerika is groot. De afstanden zijn groot. Hoe wil je die afstanden overbruggen? Waar wil je overnachten?

Wij vinden die afstanden rijden inmiddels heel normaal. Wij rijden voor een wedstrijd van de Seahawks 3,5 naar Seattle en weer 3,5 uur terug. Als we naar de Canucks gaan kijken komt daar nog is 2 uur heen en 2 uur terug bij. Zijn het gewend, vinden het geen probleem. Maar als je dat niet gewend bent zou ik erg goed nadenken of je dit 1 keer wilt doen. Misschien is 2 keer wel acceptabel. Maar om dat elke dag te doen?? Vergis je ook niet in Seattle. In en om Seattle wordt overal aan de weg gewerkt. Het is er sowieso al altijd onvoorstelbaar druk. En er staat van vroeg in de ochtend tot laat in de avond file. Hou daar rekening mee.

Van Seattle naar Mnt Rainier is 2,5 uur enkele reis. Dus je bent al meer dan een halve dag kwijt aan reizen. Heb je nog niks gezien. Olympic hetzelfde laken een pak. Waar je wellicht ook rekening mee moet houden is dat de benzineprijzen in Amerika enorm gestegen zijn. Voor onze Nederlandse begrippen nog steeds spotgoedkoop. Maar waar wij een jaar geleden nog makkelijk voor minder dan $3 voor een gallon konden tanken. Zijn we nu al blij als we het onder de $4 kunnen houden.o
Mijn advies zou zijn om te kijken of je ergens tussenin kunt gaan zitten. Dan kan je en naar een grote stad. En je kunt naar een NP. Nog steeds allebei wel reizen. Maar met een beetje geluk kan je voor allebei de reistijd halveren. Informeer jezelf, lees jezelf goed in over de steden. Ook in Seattle, maar zeker bijvoorbeeld in Portland zijn er stukken die je in de avond beter kunt mijden.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Seattle als basis voor NPs?

Bericht door Martin & Marianne »

Helemaal eens met bovenstaande reacties; het kost erg vele tijd om de parken vanuit Seattle te bezoeken.
Hoeveel tijd hebben jullie?
Misschien is het een idee o eerst een paar dagen Seattle te doen, dan 1 of twee nachten in Froks op Port Angeles, Dan een nacht Seattle en dan een of twee nachten bij Mt Rainier. toch veel stad, maar meer tijd voor de parken.
Zelf zou ik een rondje wel mooi vinden: eerst Port Angeles, dan onder Olympic langs en via Mt St Helens naar Mt Rainier en dan weer naar Seattle.
Ik zou niet ergens tussenin gaan zitten, dan reis je uiteindelijk meer.

Wij hadden voor Olympic NP overnachtingen in Port Angeles en bij Lake Quinault. Maar Forks of bijvoorbeeld Lake Crescent kan ook. Kijk eens in ons 2006-verslag voor onze ervaringen.

Marianne
akaya
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2022, 09:49
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Seattle als basis voor NPs?

Bericht door akaya »

@gera_r: Bedankt! Ik heb jullie verslag gelezen, wat een mooie foto's zeg!


@almere: Bedankt! Het is niet het idee om het iedere dag te doen, we willen ook zeker een aantal dagen in Seattle blijven. Qua geld maakt het niet zo heel veel uit, ons budget is vrij ruim. Misschien dat het toch beter is om 1 park uit te kiezen, en dan een paar dagen daar wat dichter bij in een hotel te zitten.

@Martin & Marrianne: We willen een week of twee weken ongeveer weg. Jullie rondje klinkt erg leuk! Ik zal jullie verslag bekijken. Bedankt!
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Seattle als basis voor NPs?

Bericht door AnnInBC »

Als het kan zou ik beiden proberen te combineren. Een aantal dagen Seattle aan het begin van de reis en ook een aantal dagen aan het einde van de reis en dan tussen door een rondje Olympic NP en Mount Rainier NP. Beiden zijn prachtige parken die wij vanuit Vancouver, Canada (waar ik woon) bezocht hebben...het is wel alweer een hele tijd geleden, maar de parken blijven toch ongeveer hetzelfde.

Wij brachten 5 dagen door in Olympic NP tijdens een trip waarvan 3 volle dagen in het park, dag 1 en dag 5 waren reisdagen. Hier kan je mijn verslag lezen van onze trip naar Olympic NP: http://travelwestcanada.blogspot.com/p/ ... rk-wa.html

En we brachten ook een 5 dagen door in Mount Rainier NP tijdens een andere trip waarvan 3 volle dagen in het park, dag 1 en dag 5 waren reisdagen. Hier kan je mijn verslag lezen van onze Mount Rainier trip: http://anninbc.blogspot.com/2009/08/mou ... -trip.html

Hopelijk heb je daar wat aan!
Ann
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer