Drukte door lang weekend 4 juli 2023.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 656
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Drukte door lang weekend 4 juli 2023.

Bericht door RuthdeLange »

Onze reis ging afgelopen zomer niet door. Ik durf het komend jaar (o.a. vanwege de hoge huurprijzen van SUV's) nog niet aan, dus wil gaan plannen voor 2023.
Omdat ik dan waarschijnlijk alleen ga, heb ik meer ruimte in de keuze van data.
Ik zou het liefste de 3e week van juni vertrekken. Alleen valt 4 juli dat jaar op een dinsdag. Ik heb begrepen dat veel mensen er een 4-daagse vakantie van maken (maandag ook vrij).
Zou dit erg veel uitmaken in parken als Grand Teton en Yellowstone? Zou het daar in het weekend (1 t/m 4 juli) extreem druk zijn?
Vergelijkbaar met een weekend in augustus bijvoorbeeld? Of zou dat meevallen? Iemand ervaring hiermee?
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Drukte door lang weekend 4 juli 2023.

Bericht door Mrvanilla »

Ja dan is het wel een stuk drukker overal, althans dat is mijn ervaring. Feitelijk lijkt het ook te kloppen: afgelopen periode rond 4th of July was zelfs de drukste periode ooit gemeten in Yellowstone NP (en dat zonder Europese toeristen).

Ik zou zelf proberen daarom heen te plannen en dat weekend bv een stad te bezoeken ofzo, dan heb je wat minder last van de drukte.
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Drukte door lang weekend 4 juli 2023.

Bericht door jojostravelusa »

Daarom hebben wij in 2014 bewust ervoor gekozen om ergens in the middle of nowhere te overnachten. Dat is aardig gelukt in Yuma, Californië. Volkomen uitgestorven. Op weg ernaartoe reden we door het dorp Julian en hebben daar wat meegekregen van de parade. We konden achteraan sluiten om door het dorp te rijden. Daarna hebben we Anza Borrego State Park bezocht, wat erg mooi is, en in de zomer ook heel stil. Het visitor center is alleen in de weekends en op feestdagen open, dus wij boften.
Toen naar de camping, waar maar een stuk of 5 campers staan. Van een echt fourth of july vuurwerk hebben we ook kunnen genieten. De buren in de woonwijk achter de camping hadden een paar potjes, waar ze, alsof het een kampvuur was, gezellig omheen stonden. Voor ons meer dan genoeg festiviteiten :lol:
https://jojostravelusa2014.blogspot.com ... tpwww.html
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Drukte door lang weekend 4 juli 2023.

Bericht door IngridZw »

Wij zaten met 4th of july in Denver. Voordeel van een grote stad is dat er veel aandacht aan wordt besteed. Overal (groot) vuurwerk etc. Tenminste als je daar van houdt. Wij vonden het wel leuk om het een keer mee te maken.
Misschien dat SLC dan een optie is om daar tijdens 4th of july te zijn.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 656
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Drukte door lang weekend 4 juli 2023.

Bericht door RuthdeLange »

Ik doe die reis helemaal geen steden aan. Het is een enorme puzzel om niet in een NP te zijn tijdens die 4 dagen. Ook omdat ik veel wandelingen ga maken waar ik in juni nog niet terecht kan vanwege te grote kans op sneeuw (in colorado) dus wil Teton en Yellowstone in de 1e helft van de vakantie maar zit dan met dat lange weekend. We puzzelen nog even door.
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Drukte door lang weekend 4 juli 2023.

Bericht door GJ »

Voor wat het waard is: wij waren in 2015 op 4 juli in Ashford, vlakbij Mount Rainier (we verbleven in Whittaker's Bunk House) en daar hebben we exact niets gemerkt van welke vorm van feestelijkheden dan ook. Dat vonden we ergens best jammer want we hadden best een keer dat vuurwerk etc. willen zien en de sfeer willen meemaken maar er was dus eigenlijk niet veel van te merken. Ook in het park zelf was het niet extra druk ofzo.

Wel viel 4 juli toen op een zaterdag, misschien maakt dat nog verschil.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Drukte door lang weekend 4 juli 2023.

Bericht door Martin & Marianne »

Hoe ziet je route er uit? Misschien toch iets eerder vertrekken? En is eind augustus of begin september starten een optie?

@GJ Ik denk dat het dan niet extra druk zal zijn, het is dan geen lang weekend.

Marianne
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Drukte door lang weekend 4 juli 2023.

Bericht door hemmie »

Voor de meeste mensen geldt dat ze de 3e vrij hebben als 4 juli op een zaterdag valt (en de 5e vrij als 4 juli op een zondag valt), dus ook met 4 juli op zaterdag heb je te maken met een lang weekend en zou ik extra drukte verwachten.
Terug in Texas!
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 656
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Drukte door lang weekend 4 juli 2023.

Bericht door RuthdeLange »

En met 4 juli op een dinsdag gaat t zelfs om 4 dagen. Maar 1 van de redenen van de reis is dat ik enthousiast ben geworden door de reisverslagen van lochnora - weet even niet haar forumnaam -. Vooral de hikes in colorado 1e en 2e week van juli wanneer de weidebloemen bloeien, dat wil ik graag gaan meemaken. Daarnaast hoop ik dat yellowstone en teton in juni net iets minder xtreem druk zijn. Kijk nu naar start in SLC zodat ik 1 juli daar alweer weg ben. Is helaas wel wat duurder.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Drukte door lang weekend 4 juli 2023.

Bericht door Martin & Marianne »

hemmie schreef:
21 okt 2021, 14:20
Voor de meeste mensen geldt dat ze de 3e vrij hebben als 4 juli op een zaterdag valt (en de 5e vrij als 4 juli op een zondag valt), dus ook met 4 juli op zaterdag heb je te maken met een lang weekend en zou ik extra drukte verwachten.
Goed om te weten, dat is wel iets om rekening mee te houden.

Colorado in juli lijkt mij ook heel mooi, inderdaad vanwege de verslagen van Felicitas.
Maar het is ook prachtig als de bladeren gaan verkleuren.

Marianne
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Drukte door lang weekend 4 juli 2023.

Bericht door Mrvanilla »

Wellicht ten overvloede: het zal sowieso druk zijn in NP's in die periode, zeker in Yellowstone. Die 10% meer drukte dan (volgens de cijfers) zul je wellicht niet eens echt merken. Het is meer een kwestie van instelling: als je weet dat het druk zal zijn zul je het misschien ook als minder storend ervaren. Het is vroeg licht begin juli, dus als je heel vroeg opstaat heb je het park een paar uur bijna voor jezelf :thumbup:
Groetjes,
Daniel
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 656
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Drukte door lang weekend 4 juli 2023.

Bericht door RuthdeLange »

Martin & Marianne schreef:
21 okt 2021, 20:58
Colorado in juli lijkt mij ook heel mooi, inderdaad vanwege de verslagen van Felicitas.
Maar het is ook prachtig als de bladeren gaan verkleuren.
Marianne
Staat ook nog op de Bucketlist (Colorado in September ;-)
Na canada en het Noordwesten.

Nog zoveel te zien...

@Mrvanilla Ik hoop toch een beetje dat de 3e/ 4e week juni net wat minder druk is dan juli/ augustus maar misschien heb je gelijk en merk je dat nauwelijks. Ben overigens zeker van plan om vroeg op pad te gaan en in de parken zelf te overnachten.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Drukte door lang weekend 4 juli 2023.

Bericht door Martin & Marianne »

Wij vonden het in 2015 in juni al aardig druk in Yellowstone. Scholen hebben dan al vakantie. En wij hadden veel last van wegwerkzaamheden.
Neem voldoende tijd voor het park en probeer zoveel mogelijk de populaire zaken heel vroeg of laat op de dag te doen. In juni heb je lange dagen, dus dat geeft je de mogelijkheid om ook in de avond nog iets te doen.

Marianne
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 656
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Drukte door lang weekend 4 juli 2023.

Bericht door RuthdeLange »

Ik had inmiddels toch een prima route uitgedacht met start in SLC en 1 juli nog een hike en dan het park uit naar Bighorn NF (waarvan ik hoop dat het minder populair is) en dan 3 en 4 juli richting het zuiden naar het RMNP.
Vervolgens lees ik per toeval een reisverslag via het forum van mensen die in dezelfde periode (vanaf 21 juni) in Yellowstone en Grand Teton zijn geweest en die hadden dikke pakken sneeuw. Dit wat verder onderzocht en het blijkt dat dit veel vaker voorkomt. En dat je - als je echt wat hoger wil gaan hiken, zoals Avalanche Peak en Cascade Canyon, je eigenlijk pas na de 1e week van juli moet gaan.

En ik ga natuurlijk met een tentje..... Dus denk dat ik toch maar na 4 juli vertrek. Jammer want lees ook dat juist de week voor het weekend van 4 juli echt wel wat minder druk schijnt te zijn.
Ander puntje wat ik las op dit forum (in hele oude berichten maar zal zeker nog zo zijn) is dat er de 2e helft van juni veel meer muggen zijn dan in juli/augustus. Ik bedoel dan natuurlijk niet gewoon muggen zoals je overal in de zomer hebt maar schijnbaar hele zwermen zodat je 's avonds niet buiten kunt zitten..

Kan ik eindelijk eens in het voorseizoen weg, is het nog niet echt een optie. Of zie ik teveel beren op de weg?

@Martin & Marianne inclusief aankomst- en vertrekdag had ik 11 dagen gepland voor beide parken samen. Neem aan dat dat genoeg is.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Drukte door lang weekend 4 juli 2023.

Bericht door Martin & Marianne »

Je hebt lekker veel tijd; ik zou me dan ook niet al te druk maken over het 4 juli weekend; je kunt die dagen dan wat wandelingen maken die wat minder populair zijn.
Wat betreft de sneeuw: dat kan altijd gebeuren, ook in augustus. Maar de kans lijkt me toch niet zo groot. Moeilijk om te zeggen of je daar nu wel of niet rekening mee moet houden. Maar ook hier geldt: met zoveel tijd kun je altijd wat schuiven.

Marianne
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Drukte door lang weekend 4 juli 2023.

Bericht door IngridZw »

Wij waren midden Juni 2015 in Yellowstone en Grand Teton en hebben prachtig weer gehad. Alle dagen zon en geen sneeuw gezien behalve op de toppen van de bergen. Zo kan het dus ook. :thumbup:
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer