Reis Bravy: rondreis NW Amerika juli/augustus 2022.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Bravy
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Reis Bravy: rondreis NW Amerika juli/augustus 2022.

Bericht door Bravy »

Goedenavond!
Ik wil onze plannen met jullie delen ten aanzien van onze rondreis van volgend jaar zomer. Begin- en eindpunt staan al vast (want vliegtickets al geboekt) en we gaan met een camper (C-klasse, ook al geboekt). Maar tussen Seattle en Denver ligt een flink stuk Amerika. 8)
Ik heb een ruwe route gemaakt en hoop op adviezen van jullie. :)

01: 21-7 Amsterdam-Seattle
02: 22-7 Seattle
03: 23-7 Seattle-Mount Rainier (camper halen in de ochtend)
04: 24-7 Mount Rainier en door richting Portland
05: 25-7 Columbian River Gorge (richting Kennewick)
06: 26-7 Palouse Falls, Steptoe Butte, Spokane
07: 27-7 Via Coeur d'Alene naar Glacier NP
08: 28-7 Glacier NP
09: 29-7 Naar Helena
10: 30-7 Via Lewis & Clark Caves naar Gardiner
11: 31-7 Yellowstone NP
12: 01-8 Yellowstone NP
13: 02-8 Yellowstone NP
14: 03-8 Grand Teton NP
15: 04-8 Grand Teton NP
16: 05-8 Via Wind River Indian Reservation naar omgeving Worland
17: 06-8 Worland-Sheridan
18: 07-8 Sheridan-Custer
19: 08-8 Wind Cave NP, Custer SP, Mount Rushmore
20: 09-8 Via Rapid City naar Badlands NP
21: 10-8 Badlands NP
22: 11-8 Via NW Nebraska naar Cheyenne
23: 12-8 Rocky Mountain NP
24: 13-8 Rocky Mountain NP
25: 14-8 Denver
26: 15-8 Denver (camper inleveren)
27: 16-8 Denver (eventueel met huurauto naar Mount Evans)
28: 17-8 Byebye America...
29: 18-8 Thuis

Grofweg 5.400 km in 23 dagen (gemiddeld 235 per dag). Onze voorkeuren: mooie natuur, beetje cultuur en (flinke) wandelingen.
Wat vinden jullie, kenners van dit gebied, van deze planning? Te veel, te weinig? Waar zou ik nog wat moeten aanpassen/toevoegen?
Alle tips zijn welkom! :thumbup:
Groet,
René
--------------------------------------
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: Queensland, Australië
2019: China
2020: ---
2021: Noorwegen
2022: NW Amerika
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis Bravy: rondreis NW Amerika juli/augustus 2022.

Bericht door Martin & Marianne »

Jullie hebben lekker veel tijd, maar ik vind het hier en daar wel wat gehaast. De tijd voor Mt Rainier is wel heel weinig nu, en ook voor Glacier trek je weinig tijd uit. Ik neem aan dat je op dag 7 aan de westkant verblijft en op dag 8 aan de oostkant? Of rijd je meteen naar de oostkant? Je weet dat je met een camper de Going to the Sun Road niet mag rijden?
Heb je al naar de indeling en de beschikbaarheid van campings in Yellowstone gekeken?
Het laatste stuk vind ik niet duidelijk nu, schrijf dat ook even in de van/naar vorm op. Het lijkt nu alsof je twee volle dagen RMNP hebt en een volle dag Denver.
Als je de laatste nacht in South Dakota in bijvoorbeeld Hot Springs gaat overnachten, zou je in 1 dag naar RMNP kunnen rijden.
Ik zou een dag minder uittrekken voor het stuk tussen Grand Teton en South Dakota.

Marianne
Bravy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Hey Marianne,
Dank voor je reactie! :thumbup:
Ik heb mijn route echt in 1 weekend provisorisch in elkaar gezet. We zouden eerst naar een geheel andere bestemming gaan volgend jaar, maar omdat het allerminst zeker is dat we daar vanwege corona naartoe zouden kunnen hebben we de plannen gewijzigd. En om in aanmerking te komen voor de vroegboekspecial moest ik de camper voor 30 september boeken. Ik heb een bestaande rondreis van TiogaTours als basis genomen en die aangepast naar eigen wens. Maar ik heb nog niet echt alle campgrounds op het oog... En qua parken is het een beetje schipperen tussen een park goed bekijken en een eerste indruk opdoen.
Ik pel jouw opmerkingen even af:
De tijd voor Mt Rainier is wel heel weinig nu
Ja, dat klopt... Ik wil graag via de Columbia River Gorge naar het oosten en nu blijft er inderdaad maar iets van een halve dag over voor Rainier. Wel genoeg voor de Skyline Trail...
Je weet dat je met een camper de Going to the Sun Road niet mag rijden?
Ja. Het idee is om 2 nachten bij West Glacier te blijven en 1 dag met de bus Glacier in te gaan.
Heb je al naar de indeling en de beschikbaarheid van campings in Yellowstone gekeken?
Nee, maar om die te boeken moet ik wel een beetje zekerheid hebben over het traject ervoor...
Ik zou een dag minder uittrekken voor het stuk tussen Grand Teton en South Dakota.
Ik wilde voorkomen om "hele dagen" te moeten rijden en daarom heb ik sommige ritten opgeknipt in 2 stukken. Maar als er daar verder niets te zien is kan ik dat natuurlijk aanpassen.

De rest kom ik later op terug. Eerst de route t/m Yellowstone/Grand Teton, zodat ik de campgrounds kan boeken. Welke parken die we tot aan Yellowstone tegenkomen vinden jullie het mooist?
Laatste vraag voor nu: ik heb nu 2 dagen voor GT. Is dat genoeg of kan dat in eentje minder?
Groet,
René
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door michelly »

Bravy schreef:
02 okt 2021, 09:53
De tijd voor Mt Rainier is wel heel weinig nu
Ja, dat klopt... Ik wil graag via de Columbia River Gorge naar het oosten en nu blijft er inderdaad maar iets van een halve dag over voor Rainier. Wel genoeg voor de Skyline Trail...
Ik zou voor de Skyline Trail toch wel wat meer tijd uittrekken dan een halve dag. Dat is zo ontzettend mooi en het is toch zonde als je daar moet haasten. Wij hebben over de 12 kilometer in totaal 6 uur gedaan. Nou zal dat vast een stuk sneller kunnen maar om daarna dan nog een stuk te gaan rijden vonden wij in ieder geval niet zo fijn.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bravy schreef:
02 okt 2021, 09:53
Nee, maar om die te boeken moet ik wel een beetje zekerheid hebben over het traject ervoor...
Veel zal je daarin niet kunnen veranderen; ik zou kijken wat er beschikbaar is en een aantal nachten vastleggen. Annuleren kan gratis tot 30 dagen voor aankomst voor de campings die je boekt via https://www.yellowstonenationalparklodges.com. Je kunt tegenwoordig ook de andere (voorheen first come first served) campings reserveren. Dit gaat via recreation.gov. Deze kunnen nu nog niet gereserveerd worden.
Wellicht valt het mee met de beschikbaarheid van de campings, maar het zal ook afhangen van de grootte van de camper.

Marianne
Bravy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Okee, ga ik toch een aanpassing voorstellen. :D
Ik had het al over een keuze maken tussen een park "goed" zien of alleen een eerste indruk. Als ik Grand Teton beperk tot 1 dag (I89 heen tot Moose en via de Teton Park Road terug), en vervolgens de rit naar Sheridan in 1 dag doe, dan win ik 2 dagen. Die zouden aan Rainier en Glacier toegevoegd kunnen worden. Beter zo?
Dan kan ik nog kiezen dus met de I14 naar Sheridan of met de lager gelegen (en langere) I26/I20. Is daar een voorkeur voor uit te spreken?

Ik moet nog wel even een goede route door Yellowstone "vinden" (suggesties zijn welkom :D ). We hebben 3 hele dagen. Dag 1 begint in het noorden en dag 3 willen we dan eindigen in het zuiden.
Groet,
René
ingrid14
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door ingrid14 »

Ik begrijp dat Columbia River Gorge belangrijk voor je is maar door deze op te nemen, is er (te) weinig tijd voor andere plekken.

Enkel Skyline Trail in Mount Rainier? Kan in principe, maar je moet die dag ook nog de camper ophalen, boodschappen doen. Geen idee hoelang dit duurt (geen ervaring met campers) maar daarna moet je ook nog naar Mt Rainier rijden.
Dit lijkt me erg ambitieus. Verder heeft Mt Rainier nog zoveel meer te bieden. Jammer om dit te missen.

Voor Glacier is de tijd ook erg beperkt. 2 nachten West Glacier en het park met de bus bezoeken is een goed idee. Maar het neemt redelijk wat tijd in beslag want je moet onderweg enkele keren overstappen. https://www.nps.gov/glac/planyourvisit/shuttlestops.htm

Met 1 nacht in Gardiner kom je op 4 nachten Yellowstone, dan kan in principe 1 nacht Grand Teton voldoende zijn als je goed plant.
Je kan ook bv opsplitsen: 1 nacht Gardiner 1 nacht Old Faithful 1 nacht Grand Teton 2 nachten rondom Canyon. Ik zou dan het park uit rijden richting Cody. Daar een overnachting doen en volgende dag naar Sheridan.

Vanaf Sheridan zou ik via Devils Tower eerst naar Badlands rijden.
Daarna naar Custer. Je zou dan in principe zonder stop van Custer naar Cheyenne kunnen rijden.
Je kan hier zo een dag winnen (en die zou ik dan bij Mt Rainier voegen aan het begin van je reis)

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Norway 21, Europe 20, AK 19, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 15+14, CA 13, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11, CA 10
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Bravy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Hi Ingrid, jij ook nog hier! :thumbup:
maar je moet die dag ook nog de camper ophalen
Nee hoor, oorspronkelijk zouden we op dag 3 de camper ophalen en naar Rainier rijden, en op dag 4 Rainier bezoeken en doorrijden richting Portland. :wink:
Maar inmiddels heb ik het volgende bedacht:
01: 21-7 Amsterdam-Seattle
02: 22-7 Seattle
03: 23-7 Seattle-Mount Rainier (camper halen in de ochtend)
04: 24-7 Mount Rainier
05: 25-7 Mount Rainier en door richting Portland
06: 26-7 Columbian River Gorge (richting Kennewick)
07: 27-7 Palouse Falls, Steptoe Butte, Spokane
08: 28-7 Via Coeur d'Alene naar Glacier NP
09: 29-7 Glacier NP
10: 30-7 Glacier NP
11: 31-7 Naar Helena
12: 01-8 Via Lewis & Clark Caves naar Gardiner
13: 02-8 Yellowstone NP
14: 03-8 Yellowstone NP
15: 04-8 Yellowstone NP
16: 05-8 Grand Teton NP
17: 06-8 Naar Sheridan

Vraag: Is het zinvol om de camper 2 dagen in West Glacier te laten staan en het park 2 dagen met de bus te bezoeken? Of aan het eind van dag 1 doorrijden naar East Glacier? Vanuit East Glacier is het ook minder ver naar Helena.

Voorstel route Yellowstone/Grand Teton:
Dag 1: Gardiner-Roosevelt-Canyon-Norris-Madison (er zijn nog plekken vrij, maar niet veel). 112 km
Dag 2: Madison-Old Faithful-West Thumb-Lewis Lake. 72 km
Dag 3: Lewis Lake-rondje Grand Teton-Lewis Lake. 175 km
Dag 4: Lewis Lake-West Thumb-Fishing Bridge-Canyon (heen en weer)-Cody. 231 km
Dag 5: Cody-Sheridan

Ik sla dan alleen het stuk tussen Mammoth en Norris over. Voor zover ik kan zien is dat niet zo erg.

Het stuk ná Sheridan moet ik nog even bekijken... :D
Groet,
René
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik weet niet goed wat met een camper handig is in Glacier maar ik zou naar de oostkant rijden. Eventueel kun je dan zelfs in 1 dag naar Yellowstone rijden. Of je doet wel een tussenstop en rijdt de volgende dag al wat verder dan Gardiner.
De eerste dag Yellowstone is heel ambitieus. Het heeft je geen tijd om zowel de terrassen bij Mammoth als d Lamar Valley als de grand Canyon te doen. Voor Norris is er ook geen tijd.
Dag 2 is krap als je meerdere geisergebieden wilt bezoeken.

Ik zou proberen een dag meer uit te trekken voor dit deel. Misschien geen Columbia River Gorge?

Marianne
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Kijk eens of je niet een betere route krijgt, als je van Helena naar Grand Teton rijdt en daarna via Yellowstone richting South Dakota,
Ik weet niet of je per se in Helena wilt overnachten, anders zou je die dag door kunnen rijden tot Lewis & Clarke S.P. en daar overnachten.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Bravy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bravy »

"Life is all about choices." :D

@Martin & Marianne : We hebben nu 2 dagen Glacier; we komen er wel uit, maar tips van anderen hoe dit in te vullen (met een camper) zijn welkom. Ik denk dat we op de dag dat we naar Gardiner rijden ook al Mammoth kunnen bezoeken. Dat haalt de druk er een beetje af van "dag 1". Dag 2 bestaat voornamelijk uit geisers; we zullen het hier met 1 dag moeten doen.

@Old Faithful : Ik begrijp jouw reactie niet helemaal. Volgens mij volgt mijn aangepaste route al hetgeen jij voorstelt. Toch? Van Helena gaan we naar Grand Teton (via Yellowstone), en daarna weer via Yellowstone naar South Dakota. Als je wat anders bedoelt hoor ik dat graag!
Groet,
René
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Je hebt in je routeschema een andere indeling staan bij Yellowstone dan in je uitwerking van Yellowstone daaronder. Dat is wat verwarrend.

Ik zou toch eens kijken of er niet wat meer tijd voor Yellowstone vrijgemaakt kan worden. Vergis je niet in de tijd die het kost om rond te rijden - er zijn vaak files - en om ergens een parkeerplaats te vinden.
Het is een goed voorstel van Old Faithful om na Glacier door te rijden naar de Caverns en daar te overnachten. Dan kun je eventueel nog dezelfde dag de grotten bezoeken of meteen de volgende ochtend. Ik zou ook niet in Gardiner overnachten maar doorrijden naar bijvoorbeeld Norris of Canyon.

Marianne
Old Faithful
Amerika-expert

Ik bedoelde na Helena of Lewis & Clarke Caverns niet eerst naar Yellowstone rijden maar meteen naar Grand Teton en daarna Yellowstone - South Dakota i.p.v. Helena of L&C Caverns - Yellowstone - Grand Teton - Yellowstone - South Dakota. Je rijdt dan minder heen en weer.
Route.JPG
Route.JPG (57.85 KiB) 626 keer bekeken
Groet,

Old Faithful
Bravy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Martin & Marianne schreef:
03 okt 2021, 09:23
Je hebt in je routeschema een andere indeling staan bij Yellowstone dan in je uitwerking van Yellowstone daaronder.
Je hebt gelijk; ik zal straks een betere route plaatsen. :thumbup:
Het is een goed voorstel van Old Faithful om na Glacier door te rijden naar de Caverns
Ik ga daar inderdaad naar kijken. Ik moet dan ook even bepalen hoe we de dagen in Glacier gaan invullen. Misschien moet ik daar aan het eind van dag 2 al een stukje zuidwaarts rijden.
Ik zou ook niet in Gardiner overnachten maar doorrijden naar bijvoorbeeld Norris of Canyon
Ik moet er wel rekening mee houden dat we met een camper op pad zijn. Die heeft af en toe een stekker nodig... :D
Old Faithful schreef:
03 okt 2021, 13:49
Je rijdt dan minder heen en weer
Ehhh, dan rijden we toch ook eerst van noord naar zuid en dan van zuid naar noord. Maar dan door een minder interessant gebied (en niet over dezelfde weg, dat dan wel). Dan denk ik dat we beter door Yellowstone naar het zuiden kunnen rijden, toch?

Maar goed, ik ga nog even puzzelen en zal later een aangepast stukje route posten. Jullie inbreng wordt in ieder geval gewaardeerd. :clap:
Groet,
René
Old Faithful
Amerika-expert

Mijn idee was dat je die eerste dag (01-08) al een halve dag voor Grand Teton zou hebben. De volgende dag heb je dan ook nog voor Grand Teton zonder dat je het stuk tussen Grand Teton en Lewis Lake twee keer moet rijden.

In jouw route zou ik kijken of je op de dag dat je in Gardiner overnacht al tijd hebt om Mammoth Hot Springs te bezoeken?

Ik zou niet te veel waarde hechten aan de afstanden in Yellowstone die je opschrijft. De gemiddelde snelheid ligt laag, er zijn regelmatig opstoppingen vanwege bisons op de weg, soms wil je stoppen omdat ergens een beer is gespot en er zijn héééél veel bezienswaardigheden.

Groet,

Old Faithful
Bravy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Hmm, het wordt nog lastig om van tevoren een goede invulling te geven aan de tijd in Glacier. We kunnen zelf maar een klein stukje van de GTTSR rijden (tot Avalanche Creek), omdat we met een camper zijn. De shuttle-service heeft dit jaar een zeer beperkte dienstverlening gehad, met minder mensen per bus en ook minder stops onderweg. Er werd aanbevolen om met ander vervoer te gaan... Geen idee nog hoe dat er volgend jaar uit gaat zien. Dan blijft nog over het boeken van een commerciële tour. Daar zijn er diverse van en je kan dan ook kiezen voor die rode bussen met soft top.
Ik denk dat we een andere keer pas écht Glacier kunnen bekijken en dat we het voor nu bij een eerste indruk moeten houden. Dan doen we nu op dag 1 een tour en gaan we op dag 2 nog wat wandelen in het gebied tot aan Avalanche Creek, en rijden dan vast zuidwaarts. Dan komt de route er zo uit te zien:
08: 28-7 Van Coeur d'Alene naar West Glacier
09: 29-7 Glacier NP (Commerciële tour of shuttle bus)
10: 30-7 Van West Glacier (eerst wandelen) naar Polson (voorlopig)
11: 31-7 Van Polson via Lewis & Clark Caverns naar Three Forks
12: 01-8 Van Three Forks via Gardiner en Mammoth Hot Springs naar Tower-Roosevelt (+ Lamar Valley?)
13: 02-8 Yellowstone (Grand Canyon, Canyon Village, Norris, Madison)
14: 03-8 Yellowstone (Spuitgasten) en door naar Lewis Lake
15: 04-8 Grand Teton (en terug naar Lewis Lake)
16: 05-8 Yellowstone (West Thumb tot Fishing Bridge) en door naar Cody
17: 06-8 Van Cody naar Sheridan

Gaat dit er al beter uitzien? :D

Ik moet nog wel even kijken hoe het zit met de overnachtingen in Yellowstone. Misschien moet ik niet voor Madison kiezen maar voor West Entrance (hookups).
Groet,
René
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bravy schreef:
03 okt 2021, 14:48
Ik moet er wel rekening mee houden dat we met een camper op pad zijn. Die heeft af en toe een stekker nodig..
Ik heb er geen ervaring mee, maar je laadt toch onderweg weer alles op?

In je nieuwe route trek je naar mijn idee wat veel tijd uit voor het stuk tussen Glacier en Yellowstone; ik zou daar hooguit 1 tussenstop plannen.
Ook wel jammer dat je niet in Grand Teton overnacht. Ik zou overnachten in Colter bay. Wil je een full hookup dan kan dat in Colter Bay RV park.

In grote lijnen zou ik zoiets wel mooi vinden:
Glacier - tussenstop
tussenstop - Mammoth/Madison
Mammoth/Madison
Madison
Madison - Colter Bay
Colter Bay - Canyon/Lake
Canyon/Lake
Canyon Lake - Cody

Marianne
Bravy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bravy »

04 okt 2021, 11:30
maar je laadt toch onderweg weer alles op?
Nou ja, dat was een voorbeeld. Je hebt water nodig en moet af en toe je afval kwijt. En in de NP's mag je vast niet overal je generator gebruiken. 2 nachten achter elkaar zonder hookups hou ik maar even als maximum aan.
In je nieuwe route trek je naar mijn idee wat veel tijd uit voor het stuk tussen Glacier en Yellowstone
Van West Glacier naar Gardiner is 740 km. En we vertrekken op dag 10 pas in de middag, omdat we eerst nog het gebied tot aan Avalanche Creek in Glacier willen bekijken. Maar als ik de route in detail ga uitwerken kan het best zijn dat de overnachtingen die ik nu in Polson en Three Forks heb staan nog een stuk "opschuiven" richting Yellowstone. In ieder geval hebben we L&C Caverns nu op dag 11 staan in plaats van dag 12. :wink:
Ik zou overnachten in Colter bay
Colter Bay ligt slechts een kleine 50 km van Lewis Lake, dus dat is inderdaad een optie. Moet ik nog verder naar kijken.

Ik kom zo tot 3,5 a 4 dagen Yellowstone en 1 dag GT. Daar zullen we het mee moeten doen, hoe graag jij mij ook een dag langer in Yellowstone wil houden... :lol:
Groet,
René
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

Bravy schreef:
30 sep 2021, 19:22
Grofweg 5.400 km in 23 dagen (gemiddeld 235 per dag). Onze voorkeuren: mooie natuur, beetje cultuur en (flinke) wandelingen.
Wat vinden jullie, kenners van dit gebied, van deze planning? Te veel, te weinig? Waar zou ik nog wat moeten aanpassen/toevoegen?
Het is altijd moeilijk om voor een ander het tempo aan te geven. Wat de ene fantastisch vindt en 5 dagen naar kan kijken. Daar is een ander in 5 minuten klaar mee. Kortom, doe wat je goed voelt!!

Maar iedereen die minder dan 3 maanden doorbrengt in Oregon weet niet wat ie mist... :wink:

Over Oregon gesproken. Hoe geweldig de Columbia River Gorge ook is. Het is wel een heel eind uit de slinger als ik naar je route kijk. Zeker als je onderweg op de Gorge links en rechts nog wat wilt zien ben je al snel een dag kwijt. Terwijl een ritje Seattle Spokane in 4 uur te doen is.
Bravy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Almere vak V schreef:
04 okt 2021, 14:34
Het is wel een heel eind uit de slinger als ik naar je route kijk
Tsja, de kortste route van A naar B is een rechte lijn, maar dat is niet altijd de mooiste route... :wink: We hebben een hele dag voor de Gorge en hij is bewust opgenomen. Slingers verhogen de feestvreugde, toch? :lol:
Groet,
René