Reis Cecemel: hulp gevraagd met een roadtrip.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Hulp met een roadtrip

Bericht door jojostravelusa »

Martin & Marianne schreef:
28 nov 2022, 15:41
En bedenk dat de dagen bij jullie veel korter zijn.
Je kunt evt. ons reisverslag bekijken v.w.b. najaar in Yellowstone. Wij zijn in september geweest en op de terugweg, toen was het inmiddels oktober, nog een dag.
Het is inderdaad een enorm groot park, maar zo ontzettend mooi en veelzijdig. Neem er zeker de tijd voor.
https://yellowstone-north-and-south-dak ... gspot.com/
Cecemel
Amerika-ontdekker
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 jul 2017, 21:16
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Hulp met een roadtrip

Bericht door Cecemel »

dankjewel! ik neem dit verslag zeker mee in de verdere voorbereidingen
Gebruikersavatar
josea
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 dec 2014, 12:20
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Veldhoven

Re: Reis Cecemel: hulp gevraagd met een roadtrip.

Bericht door josea »

Ik zou alle nachten in West Yellowstone annuleren en de eerste nacht in Gardiner proberen te zitten, de tweede nacht in Canyon en dan dus de laatste nacht Old Faithful. Dan zit je ‘s morgens en ‘s avonds vlak bij de highlights en verspilt geen tijd van je dag met op en neer rijden.
Zie voor onze dagen in Yellowstone en Grand Teton ons verslag van 2018.
http://yellowstone-utah-aartse.blogspot ... one_9.html

Als indeling kan je aan zoiets denken:

Dag 9: Bigfork - Gardiner

Dag 10: Gardiner - Canyon
(Bezoek aan Mammoth Hot Springs, wandeling/uitzichtpunten bij Canyon of the Yellowstone)

Dag 11: Canyon - Old Faithful
(Eventueel nog een vroeg bezoek aan Canyon of the Yellowstone, dan door naar Norris Geyser basin, Black Sand basin/Biscuit basin/Upper geyser basin bij Old Faithful, avonduitbarsting Old Faithful)

Dag 12: Old Faithful - Moran
(Ochtendwandeling naar overlook over Grand prismatic spring (highlight!), West Thumb geyser basin)

Dag 13: Moran

Dag 14: Moran - Salt Lake City

Wel drukke dagen hoor! Ik zou zo de volle dag Salt Lake City inwisselen voor een extra dag Yellowstone of Grand Teton.
Cecemel
Amerika-ontdekker
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 jul 2017, 21:16
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Cecemel: hulp gevraagd met een roadtrip.

Bericht door Cecemel »

Hallo allemaal!

Bedankt voor al jullie tips de voorbije weken.
Bedankt ook Josea voor de tips over de overnachtingen in yellowstone. We hebben het even overwogen maar wat opzoekwerk leert ons dat het met de huidige planning wel moet lukken om 2 nachten in West Glacier te slapen. Als we toch nog interessantere aanbiedingen tegenkomen gaan we het zeker overwegen, we blijven de hotels bekijken. Maar we moeten ook toegeven dat het sowieso al een hele dure reis is en dat we waar we kunnen toch wat proberen besparen.

We hebben een PDF gemaakt met een eerste versie van ons reisplan. Willen jullie dit eens inlezen en aanvullen waar nodig? Of bevestigen waar we wel goed zitten?
https://docdro.id/rnQm19q

Thanks op voorhand!!!

Groetjes
Gebruikersavatar
Bravy
Amerikafan
Berichten: 319
Lid geworden op: 16 jan 2009, 09:27
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Reis Cecemel: hulp gevraagd met een roadtrip.

Bericht door Bravy »

Hallo Cecemel,

Wij zijn afgelopen zomer door het noordwesten getrokken (van Seattle naar Denver). Een verslag van de reis kan je hier vinden: https://bravy.reislogger.nl/noordwest-a ... ken.422315.

Ik kijk nu voor het eerst naar jouw planning en zal alleen reageren op de gebieden waar wij geweest zijn:
- Seattle: Hou er allereerst rekening mee dat je op de dag van aankomst misschien wel in de middag aankomt, maar het is voor je gevoel 9 uur later. Heel veel doe je die dag niet meer, tenzij je tijdens de vlucht goed hebt kunnen slapen. :wink: In het Seattle Center is best veel te zien en te doen. Chihuly Garden is een aanrader; je hebt max. een uurtje nodig om alles te zien. De Space Needle hebben wij bewust overgeslagen. Veel te duur en als het je om het uitzicht gaat kan je beter naar het Columbia Center gaan, want die is 100 m hoger. Overweeg een bezoek aan "Beneath the Streets", een tour gedeeltelijk over de oude straten van Seattle gaat, een meter of 4 lager dan het huidige straatpeil. Miner's Landing is ook interessant om te bekijken.

- Mount Rainier: Mijn GPS kwam uiteindelijk uit op ruim 10 km en 550 m hoogteverschil voor de Skyline Trail. In net iets meer dan 4 uur. Is echt een hele mooie wandeling. 👍

- Afhankelijk van welke route je neemt naar Spokane, zou je nog een stop kunnen inlassen bij Palouse Falls State Park.

- Voor Glacier hadden wij slechts 1 dag en hebben wij ons beperkt tot een excursie met een open rode bus.

- Yellowstone: Tsja, dat moet je écht beleven. Een onwaarschijnlijk gebied. Wij hebben hier in 3 dagen 50 km gewandeld. Je moet geluk hebben met bepaalde geisers (wij hadden geluk 👌). Hayden Valley kan je het best heel vroeg in de ochtend doen, dan heb je de meeste kans op het spotten van wildlife. Eind van de middag kan misschien ook, heb daar geen ervaring mee.

- Grand Teton: wij hadden de pech dat het ontzettend druk was bij Jenny Lake en er echt geen plek was voor onze camper van 8,5 meter.

- Moab: Daar waren wij in 2009, dus dat is al weer even geleden. Reisverslag staat op https://bravy.nl/vakantie/amerika/usa-inl.htm. Op weg naar Moab kan je nog een uitstapje overwegen naar Goblin Valley. Een uurtje daar is genoeg. Is wel 150 km extra rijden.

- Arches: Er zijn hier natuurlijk heel veel wandelingen te maken. Die naar Delicate Arch was wel een van de mooiste!

- Canyonlands: Vergeet Dead Horse Point niet. Kom je toch "langs".

- Denver: wij hebben ons laatst avondmaal in een bijzonder restaurant genuttigd: Buckhorn Exchange. Was voor ons op loopafstand, maar is voor jullie wat verder weg. Maar er zijn natuurlijk zat andere goede eettenten!

Succes met de planning! 🙋‍♂️
Groet,
René
---
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: NO Australië
2019: China
2020: ---
2021: Noorwegen
2022: NW Amerika
2023: Peru & Ecuador
2024: South Pacific
2025: (Alaska)
Cecemel
Amerika-ontdekker
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 jul 2017, 21:16
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Cecemel: hulp gevraagd met een roadtrip.

Bericht door Cecemel »

Wauw! Dankjewel Bravy
Super nuttige tips :) daar kan ik verder mee aan de slag. Thnx!
Ik wou dat het al september was... haha
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1198
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Cecemel: hulp gevraagd met een roadtrip.

Bericht door paulr »

Hi @Cecemel , wellicht een beetje late reactie, maar er zijn mij al veel mensen voor gegaan die geschreven hebben dat deze panning ambities is. Nu ik eens door het mooi gemaakte dag programma gegaan ben, zie ik toch een aantal onmogelijk dagen.

Ik zal 1 voorbeeld geven:
21 september. Je zit aan de west kant van Glacier en gaat eerst 2,5 uur door een prachtig gebied rijden naar Many Glacier. Daar wil je niet 1, maar zelfs 2 (flinke wandelingen doen). Vervolgens blijf je daar niet slapen, maar rij je weer terug naar West en dan zelfs door naar Bigfork. Het is geen juni meer hè, waar je ruim 16 uur licht hebt, met 11 uur daglicht eind september is het wel gedaan….en waarom “terug” naar Bigfork als je de volgende dag een rit naar Yellowstone hebt…

Eigenlijk zitten er om de zoveel dagen rijtijden tussen (waarschijnlijk van Google maps) die je onmogelijk gaat halen. Je zal ook moet tanken, de benen strekken, boodschappen doen, koffie drinken, lunchen etc etc. En op dagen met wandelingen en aktiviteiten zit je ook krap.

Zoals je in de laatste zin al schrijft “waarschijnlijk uitgeteld van de adembenemende weken”. Je kunt het woord waarschijnlijk zeker weghalen…

Sorry voor volgende tip: Je hebt nog voldoende tijd om alles eens te heroverwegen. Het is eigenlijk een reis die je in 2 x moet opsplitsten…
Paul.
Cecemel
Amerika-ontdekker
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 jul 2017, 21:16
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Cecemel: hulp gevraagd met een roadtrip.

Bericht door Cecemel »

Dag paulr

Eerst en vooral bedankt.
Ik moet zeggen, ik ken enkele mensen die al grote delen van deze reis gedaan hebben en die zeggen dat het meeste in onze planning zeker haalbaar is.

Over 21 september naar many glacier zijn geen zekerheden. Many Glacier ligt idd heel ver. Nu tot daar rijden zouden we dan sowieso doen voor de zon opkomt hoor. Maar het kan ook zijn dat we dit niet gaan doen. De rest van de planning in glacier lijkt me wel haalbaar.

De inkopen voor eten en drinken gaan we sowieso steeds voor enkele dagen doen, in de dorpen van de stopplaatsen, of onderweg. Het is ook vooral ontbijt (maar we kopen kelloggs en melk) en smiddags wat brood en kaas dat we moeten hebben. Hier komen we altijd wel enkele dagen mee toe. Er zijn inderdaad enkele lange ritten maar we zijn met 2 chauffeurs. De rit van glacier naar yellowstone is sowieso een hele dag gepland met tanken bij vertrek in bigfork en dan middageten onderweg en dan doorrijden naar gardiner waar we terug kunnen voltanken en eventueel wat inkopen doen. De reistijden zijn inderdaad van google maps genomen maar op onze vorige reizen kwam dit eigenlijk wel steeds goed uit. Zijn er dan zoveel lange ritten/dagen dat je niet ziet lukken? We slapen toch telkens vlakbij een park zodat we 's morgens en/of savonds altijd nog kunnen shoppen. En avondeten doen we meestal toch in de restaurants van het hotel of in de dorpen van de hotels.

Wat betreft yellowstone hebben we een mooie aanbieding gevonden en is onze eerste nacht in gardiner ipv west glacier. zo kunnen we op dag 2 rustig van gardiner naar west rijden en de highlights doen. De 2de dag moeten we dan enkel 's morgens effe naar de canyon rijden maar nadien is er dan weer tijd genoeg om rustig richting old faithful te gaan.

Groetjes
Jelle
Cecemel
Amerika-ontdekker
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 jul 2017, 21:16
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Cecemel: hulp gevraagd met een roadtrip.

Bericht door Cecemel »

Een extra vraag ivm 21 september. Als we niet in many glacier geraken, zouden we dan de "namiddagplanning" enkel behouden en spreiden over de hele dag?
We willen gewoon de mooiste delen van het park zien op 2 volle dagen en dan nog een stuk van de aankomstdag, daarom dat we ook de populaire highline hike trail willen doen op dag 1. Misschien moeten we dan niet persee naar many glacier en is er een andere optie? De overlook tijdens de highline trail zal volgens mij ook al super mooi zicht en ervaring geven?

Of anders dit voorstel:
van west yellowstone naar hidden lake, dan naar st mary & virginia falls trail en dan naar two medicine voor een leuke korte hike en terug naar bigfork?
Zo zien we een ander stukje van het park dat ook de moeite zou zijn volgens mij? Two medicine? En haalbaarder qua afstanden en tijd?
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1198
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Cecemel: hulp gevraagd met een roadtrip.

Bericht door paulr »

Hallo Jelle,
Ik had 21 september als het meest extreme voorbeeld genoemd van een dag waarop de planning wel eens krap krap zou kunnen worden. Ik denk dat je zelf al wat alternatieven noemt. Wij proberen altijd te voorkomen om (lange) stukken in het donker te rijden. Zon komt op om 07.21 uur in Glacier, 2,5 uur rijden betekent voor 5 uur weg…. Ik zou gewoon niet tot aan Bigfork “terug” rijden maar aan de oostkant verblijven.
De hele reis is uiteraard “haalbaar”, de vraag is of het de mooiste reis wordt dan. Dat was meer de boodschap van mijn reactie….
Paul
Cecemel
Amerika-ontdekker
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 jul 2017, 21:16
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Cecemel: hulp gevraagd met een roadtrip.

Bericht door Cecemel »

ik apprecieer zeker je bezorgdheid en de aangeboden hulp, daarom zit ik ook op dit forum en daarom hebben we ook al 2 nachten van hotels gewijzigd aan yellowstone. we hebben in 2018 ook een roadtrip gedaan en veel parken aangedaan met lange ritten en we vonden dit een prachtreis! we zijn zeker wel mensen die graag hikes doen maar niet elke dag hikes die een hele dag duren. we gaan vooral voor uitzichten en natuur en proberen de kortere en populaire hikes te doen, met een paar uitzonderingen :)

reden van mijn vragen is idd vooral wat de haalbaarheid is en waar het beter kan... als ik eerlijk ben dan zijn veel stukken wel echt voldoende. yellowstone 3 dagen is voor veel mensen misschien wat weinig maar ik ken genoeg mensen en zelf internetwebsites die yellowstone soms maar in 2 dagen doen en de highlights bezoeken. grand teton is voor highlights ook 1 dag voldoende en de parken in moab kan je op 1 dag per park ook wel bekijken... volgens vele andere tips natuurlijk.
het is vooral glacier waar we een klein beetje voor moeten finetunen. 2 a 3 dagen glacier is zeker al mooi, maar many glacier ligt aan de totaal andere kant en we hadden daar initieel een beetje overgekeken. we zitten idd ook in een seizoen waar er altijd kans kan zijn op sneeuwval/winterweer en dan halen we many glacier sowieso niet. al denk ik dat de kans op 20/21 september voor winterweer minder groot is dan vanaf oktober, maar het kan natuurlijk... alles kan!
we kunnen dus glacier ook zeker bezoeken zonder many glacier maar de vraag is vooral of we dan echt zoveel van de schoonheid gaan missen... ik denk dat de andere delen van het park ook prachtig zijn, dus moet many glacier echt? daar twijfel ik.

we zouden naar many glacier kunnen rijden op 21/09 en daar dan blijven slapen, maar hotels vinden in die regio op deze moment is ook moeilijk. ze zijn al goed volboekt of ze zijn heel duur. vraag is dan ook of we de hidden lake en virginia falls in de voormiddag zouden kunnen doen en dan many glacier een hike in de namiddag en daar slapen. om dan de dag nadien naar gardiner te rijden, maar dat zou al bij al ongeveer overeenkomen dan van bigfork tot gardiner precies?

een belangrijk item blijft ook: hoe goed is rijden in het donker te doen in glacier. want als er geen sneeuw ligt en we zitten toch echt in laagseizoen dan kan je om 5u opstaan en naar many glacier rijden om er tegen zonsopkomst te zijn. en dan heb je een hele dag om eerst daar een hike te doen en dan terug te komen via st mary en hidden lake. of ben ik echt te optimistisch?
Cecemel
Amerika-ontdekker
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 jul 2017, 21:16
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Cecemel: hulp gevraagd met een roadtrip.

Bericht door Cecemel »

een ander idee is in de voormiddag hidden lake doen en st mary virginia falls en dan in de namiddag van st mary naar many glacier rijden voor een hike om dan 's avonds naar east glacier ipv bigfork te rijden? klopt het dat we daar toch gemakkelijk 1u30 mee winnen? en van east naar gardiner is ook goed te doen precies...

bvb:
Rond 7u vertrekken (niet in het donker rijden dus)
aankomst hidden lake rond 8u. daar hidden lake overlook
vertrek rond 10u richting st mary
aankomst rond 10u30 aan st mary en daar virginia falls trail doen
middageten tussen 12u en 13u + vertrek naar many glacier
aankomst many glacier om 13u30 en daar iceberg lake trail (of een ander "korter" alternatief? tips?)
vertrek many glacier tegen 18u zodat we voor de donker terug in east glacier zijn?

of is bovenstaande niet haalbaarder als de vorige planning?

update:
zou het een optie kunnen zijn om avalanche lake trail niet te doen op de dag van aankomst maar in de namiddag naar hidden lake trail te gaan en dan avalanche lake bijvoorbeeld te verplaatsen naar de dag nadien. Al zijn we dan misschien uitgeteld door de highline trail en willen we naar huis. nu we slapen wel in de buurt van lake mcdonald. we zouden ook gewoon de view kunnen gaan bekijken en de trail overslaan aan lake mcdonald. dat geeft ons meer tijd voor many glacier ook weer...
het zou natuurlijk wel kunnen dat de shuttle niet meer rijdt op 20 september... dan moeten we de trail op en af doen en zullen we de dag nadien wss geen fut hebben voor many glacier.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Cecemel: hulp gevraagd met een roadtrip.

Bericht door Martin & Marianne »

Is je schema nog hetzelfde als dat van 28 nov? Ik vind het nu lastig om te beoordelen. En als je een update hebt, zet het dan per dag in een van/naar schema zodat duidelijk is wanneer je een rijdag hebt.

Wat betreft de tijd voor parken als Yellowstone en Glacier; je weet zelf het beste hoe snel je iets gezien hebt. Maar het zou wel jammer zijn als je niet alle highlights kunt zien.
Cecemel schreef:
26 jan 2023, 08:29
we zijn zeker wel mensen die graag hikes doen maar niet elke dag hikes die een hele dag duren. we gaan vooral voor uitzichten en natuur en proberen de kortere en populaire hikes te doen
Ik denk dat iedereen die hier advies geeft ook alleen de kortere wandelingen doet, en zeker geen wandelingen van een hele dag. Maar voor Yellowstone ben je met heen en weer rijden, files, bizon-opstoppingen, wachten op geisers, rangeractiviteiten en de normale bezienswaardigheden al zoveel tijd kwijt dat je waarschijnlijk niet toekomt aan wandelingen. Bekijk bijvoorbeeld niet alleen de Old Faithful geiser maar probeer ook andere geisers uit te zien barsten; vaak kan dat in een mooiere omgeving met minder mensen.

Marianne
Cecemel
Amerika-ontdekker
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 jul 2017, 21:16
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Cecemel: hulp gevraagd met een roadtrip.

Bericht door Cecemel »

hoi marianne!
ja hoor, er is al een update ondertussen :)
https://docdro.id/9x1ww15

Zoals je ziet hebben we jouw tips ivm overnachtingen in yellowstone ter harte genomen.
We zitten vooral nog vast met many glacier. Ik denk dat we dat plan misschien sowieso moeten laten varen en ons toespitsen op de highline trail welke ook al de moeite is en verder de kleine trails doen?
ik heb al 1001 opties overwogen maar kom er niet echt uit wat nu echt het beste is.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Cecemel: hulp gevraagd met een roadtrip.

Bericht door Martin & Marianne »

Ik bedoel niet zo'n heel document, maar een van/naar schema per dag met overnachtingslocaties. Dat is toch voor iedereen makkelijker leesbaar?

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer