Reis Cecemel: hulp gevraagd met een roadtrip.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Cecemel
Amerika-ontdekker
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 jul 2017, 21:16
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis Cecemel: hulp gevraagd met een roadtrip.

Bericht door Cecemel »

Hallo,

In 2018 deden wij een roadtrip zuid-west amerika en nu willen wij binnen 2 jaar een nieuwe trip plannen!
Probleem is dat we nu enkele zaken willen bekijken die niet allemaal in elkaars buurt liggen. We hebben nu 2 opties: enkele lange reisdagen doen en dus veel kilometers of toch onderweg stoppen op de lange afstanden... Hierbij onze twijfels en hulppunten.

Concreet:
- We gaan een 3tal weken. We willen zeker zien: Glacier NP, Yellowstone NP, Arches NP, Canyonland NP, Rocky Mountain NP, Mount Rushmore.
- We zijn niet de personen van de zware hikes maar wel sideseeing en kleine hikes/wandelingen. Vooral genieten dus van de natuur en het schoons.

Twijfel 1: Qua vertrekpunt weten we het niet zo goed. Ofwel Seattle en dan door naar Glacier NP (dat is dus al een hele lange rit) en anders Jasper en Banff in Canada en dan zo naar Glacier (wat ook weer een lange rit is). Zijn er tussenstopmogelijkheden? Is Jasper en Banff niet een beetje zelfde qua stijl als Glacier? Kunnen we misschien eerder van seattle naar olympic en mount rainer gaan en dan ergens nog een tussenstop naar glacier? Zoja: de welke??

Twijfel 2: Van Glacier naar Yellowstone is weer heel lang. Doorrijden of is er een mooie tussenstop dat we niet mogen missen?

Twijfel 3: Van Yellowstone kunnen we naar Grand Teton NP en dan naar Arches NP en Canyonlands NP gaan. Is Salt Lake City een goede tussenstop?

Twijfel 4: van Canyonlands is het dan weer ver doorrijden naar Rocky Mountain NP

Twijfel 5: Van Rocky Mountain NP naar Rapid City is weer heel lang. Daar hebben we dan Mount Rushmore en Badlands NP in de buurt

Dat was het zo een beetje. Misschien zijn er betere opties? Kunnen we misschien een meer interessante route doen? Moeten we misschien zaken laten vallen? Of andere zaken op de planning zetten?

We hebben nog heeeel veel tijd om te beslissen maar zijn nu al met een eerste idee bezig.

Bedankt voor de vele tips alvast op voorhand!! :thumbup:
Gebruikersavatar
Hans B
Amerika-expert
Berichten: 2649
Lid geworden op: 16 dec 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Slochteren
Contacteer:

Re: Hulp met een roadtrip

Bericht door Hans B »

Even kort : aan lange ritten ontkom je niet in deze opzet.
Je kunt denken aan een one-way.
Hoeveel tijd heb je?
In 25x
1340
dagen en
128.200
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Hulp met een roadtrip

Bericht door IngridZw »

Als je een drietal weken tot je beschikking hebt, denk Ik dat je met de toevoeging van Glacier NP teveel hooi op je vork neemt. Dat park ligt het meest uit de richting van de dingen die verder op je wenslijst staan. Zonder Glacier NP kom je eigenlijk uit op een rondje Denver of Salt Lake City en daar heb je normaal gesproken al 3 weken voor nodig is onze ervaring.
Eventueel kan je ook starten in Seatlle en eindigen in Salt Lake City en dan zonder Moab, Rocky Mountains en South Dakota maar wel met een aantal highlights in het noordwesten. Olympia NP, Mount Rainier, Mount St. Helen, Columbia River Gorge, misschien een gedeelte Canada etc.

Twijfel 3: SLC is een prima tussenstop. Wij vonden het een leuke afwisseling tussen al het natuurschoon. Maar een overnachting in Vernal is ook een optie.
Twijfel 4: Tussen Moab en Estes Park (RMNP) is een overnachting in Grand Lake wel mooi. Leuk stadje aan het gelijknamige meer en het ligt op korte afstand van de Trail Ridge Road zodat je daar de volgende dag genoeg tijd voor hebt.
Twijfel 5: Wij hebben deze afstand in 1 dag gereden. Prima te doen en omdat er onderweg weinig valt te beleven zou ik er geen overnachting voor opofferen. I.p.v. Rapid City zou ik wel kiezen voor Custer of Keystone. (de laatste ligt het dichtst bij Mount Rushmore). Overigens is er naast Mount Rushmore nog veel meer te zien in dat gebied. Denk bv aan Custer SP en aan Badlands NP. Voor al dat moois zijn 3 overnachtingen aan te raden.

Ik denk trouwens dat dit onderwerp eigenlijk hoort in het forum van het zuid of noordwesten.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42136
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Hulp met een roadtrip

Bericht door Martin & Marianne »

Cecemel schreef:
11 sep 2021, 17:35
.We hebben nu 2 opties: enkele lange reisdagen doen en dus veel kilometers of toch onderweg stoppen op de lange afstanden...
Ik denk dat die tweede optie niet realistisch is als je alles wilt doen in slechts 3 weken. Je ontkomt dan niet aan lange rijdagen. Ik vind dat sowieso te verkiezen boven het opknippen van saaie stukken in meerdere rijdagen.

Je kunt het beste eens beginnen met het van dag tot dag uitschrijven van de route, dan zie je snel wat wel en niet mogelijk is.
Is het jullie bedoeling om terug te vliegen vanuit Rapid City?
Als Glacier een must is zou je kunnen starten in Seattle maar je hebt dan geen tijd om de parken daar nog te bezoeken. Als je dat wilt zou ik me beperken tot een rondje noordwest met Glacier en Yellowstone.
Of zoals Ingrid zegt een rondje Denver, zonder Glacier.

Wat betreft het stuk tussen Grand Teton en Moab; je noemt Salt Lake City maar er zijn meerdere mogelijkheden. Gaat het je om de stop zelf, zou je SLC nog willen bezoeken? Of zoek je de mooiste route?

Van Moab naar Rocky Mountain NP zou ik ook een stop in Grand Lake aanraden. En dan 1 of 2 nachten Estes Park. Zie bijvoorbeeld ons 2019-verslag daarvoor. Een stop in Grand Junction is ook mooi, dan kun je het Colorado NM bezoeken.

Marianne
Cecemel
Amerika-ontdekker
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 jul 2017, 21:16
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Hulp met een roadtrip

Bericht door Cecemel »

Lang geleden maar ik kom terug op dit topic :)
Eerst en vooral bedankt voor jullie tips een hele tijd terug. Inmiddels hebben we hierdoor knopen doorgehakt en een route uitgestippeld. + hotelletjes vastgelegd. We hebben een paar zaken laten vallen, zoals jullie tips ook aangaven. De meeste hotels zijn nog annuleerbaar, maar we denken dat het qua tijdsschema's wel best oké zit? Ik geef het graag allemaal eens mee, geef zeker tips van what to do en what not to do op de soms kortere verblijven. We kiezen vooral natuur en NP met sommige hotels ontspannende jacuzzi's. De drukte van de steden laten we zoveel mogelijk achter ons, maar we willen het wel eens "gezien" hebben.

Oh ja, niet onbelangrijk. De reisperiode is 14 september tot 4 oktober. Mogelijks is alles dan net iets minder druk dan in de zomer?

Dag 1: aankomst Seattle. 's Avonds Space Needle
Dag 2: Seattle (Pike place market + gum wall), namiddag doorrijden via Walmart (frigobox + inkopen!) naar Port Angeles en daar overnachten aan ingang Olympic
Dag 3: Olympic NP, slapen in cabin aan Hoh rain forest
Dag 4: Doorrijden naar Mt Rainer NP en daar een loop hike doen van 4u.
Dag 5: Doorrijen naar Spokane, tussenstop. Ontspannen aan zwembad + water. Uitrusten :)
Dag 6: Doorrijden naar Glacier NP, aankomst in de loop van de namiddag.
Dag 7 en 8, Glacier NP. Hotel vlakbij geboekt. Laatste dag 's avonds hotel in Bigfork (al even onderweg + een beetje sfeer opsnuiven daar)
Dag 9: Doorrijden naar Yellowstone, aankomst in de loop van de namiddag.
Dag 10 en 11: Yellowstone NP
Dag 12 en 13: Klein beetje verder naar Grand Teton, hotel in Moran. Paardrijden in de buurt?
Dag 14 en 15: Salt Lake City
Dag 16: Doorrijden naar Moab. Aankomst in de namiddag
Dag 17 en 18: Arches + Canyonlands. 1 dag per park
Dag 19: Doorrijden naar Glenwood Springs.
Dag 20: Doorrijden naar Denver
Dag 21: Vertrek in Denver naar huis

Pittig schema maar wel een leuke planning lijkt ons!
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 2029
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Hulp met een roadtrip

Bericht door dejong89 »

Pittig schema is nogal zacht uitgedrukt. Ik zou nog eens heel kritisch naar je rondje kijken.
Seattle is meer dan alleen Pikes place market. De gumm Wall heb je in 2 minuten gezien.

Van Bigfork naar Yellowstone ben je al 7 uur onderweg, zonder stops.
Vergis je niet in Glacier. In mijn ogen een van de mooiste parken van de V.S. East Glacier voor mij een van de mooiste plekken met heel veel prachtige uitzichten,wandelingen en wildlife. Deel je tijd goed in. Idem voor Yellowstone. Daar zaten wij 5 dagen en 4 nachten. Het park is groot en er is heel veel te zien. Het komt op mij allemaal erg gehaast over.

Ik weet niet hoe het half september/begin oktober zit met de sneeuw maar dit is wel iets om serieus rekening mee te houden, zeker met de Going to the sun road en ook wat Yellowstone betreft. Het kan al aardig koud zijn!
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42136
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Hulp met een roadtrip

Bericht door Martin & Marianne »

Zeker pittig! Die twee volle dagen Salt Lake City vind ik dan weer veel.

Marianne
Wouterkaas
Amerikafan
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 apr 2022, 16:01
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Hulp met een roadtrip

Bericht door Wouterkaas »

Op zich wel pittig ja, maar ik denk wel te doen hoor. Ik ben zelf ook niet zo van het lange tijd op 1 plek zitten en plan het op mijn reizen meestal zo dat ik 2-3 nachten ergens verblijf: Dan heb je altijd een volle dag en op plekken waar je het echt niet in 1 dag kunt of wilt redden heb je twee volle dagen. Bij onze reis in de VS vorige maand compenseerde dat ook heel erg de reisdagen, waarbij we soms 4-6 uur in de auto zaten. Aangezien ik alles reed was ik daar soms best gaar van en als je onderweg nog ergens spontaan stopt om iets te bekijken dan loopt de feitelijke reis al gauw flink uit.
Cecemel
Amerika-ontdekker
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 jul 2017, 21:16
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Hulp met een roadtrip

Bericht door Cecemel »

Martin & Marianne schreef:
28 nov 2022, 15:07
Zeker pittig! Die twee volle dagen Salt Lake City vind ik dan weer veel.

Marianne
De eerste dag moeten we natuurlijk van Moran nog naar Salt Lake City rijden. We kunnen daar ook pas in de namiddag vertrekken en in de voormiddag nog iets in Grand Teton doen, al weet ik niet of een extra dag Grand Teton nodig is? We willen daar ook wel ergens paardrijden in de buurt eventueel dus dat neemt ook wel al weer een half dagje in beslag. Ons hotel is wel een ranche dus mogelijks gaan we van daaruit paardrijden :)
Cecemel
Amerika-ontdekker
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 jul 2017, 21:16
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Hulp met een roadtrip

Bericht door Cecemel »

dejong89 schreef:
28 nov 2022, 14:56
Pittig schema is nogal zacht uitgedrukt. Ik zou nog eens heel kritisch naar je rondje kijken.
Seattle is meer dan alleen Pikes place market. De gumm Wall heb je in 2 minuten gezien.

Van Bigfork naar Yellowstone ben je al 7 uur onderweg, zonder stops.
Vergis je niet in Glacier. In mijn ogen een van de mooiste parken van de V.S. East Glacier voor mij een van de mooiste plekken met heel veel prachtige uitzichten,wandelingen en wildlife. Deel je tijd goed in. Idem voor Yellowstone. Daar zaten wij 5 dagen en 4 nachten. Het park is groot en er is heel veel te zien. Het komt op mij allemaal erg gehaast over.

Ik weet niet hoe het half september/begin oktober zit met de sneeuw maar dit is wel iets om serieus rekening mee te houden, zeker met de Going to the sun road en ook wat Yellowstone betreft. Het kan al aardig koud zijn!
Dank voor de tips! We weten dat Seattle meer is dan die 2 zaken, maar op zich interesseet het ons niet zo heel erg. Het is vooral de aankomstdag + we willen toch even tot rust komen alvorens we meteen doorrijden. Daarom 1 nachtje in Seattle en smorgens op het gemakje alvorens we echt vertrekken.

Bigfork naar Yellowstone is idd een lange. Nu we zijn met 2 chauffeurs dus we wisselen af. We willen dat inderdaad in 1 stuk rijden.
Bedankt zeker voor de tips in Glacier! Samen met Yellowstone kijken we hier wel naar uit. Daarom 2 volle dagen geboekt. Lijkt idd misschien kort maar zoals ik reeds aangaf zijn we niet van de lange hikes. We rijden liever naar de mooiste bezienswaardigheden om van daaruit een kortere hike te doen. Ik ga west glacier wel eens goed bekijken. De trails daar moet ik nog bekijken :) qua sneeuw is het idd wel afwachten. Ik heb wat naar het verleden gekeken en half september tot eind september lijkt dit nog wel mee te vallen. Nu je weet het nooit op voorhand. We gokken een beetje dat de wegen nog wel goed te doen gaan zijn daar. Hetzelfde met Yellowstone. Maar dit weet je dus nooit op voorhand... we kunnen idd pech hebben.
Ik heb ook het advies hier wat gevolgd over glacier in september: https://www.anytraveltips.com/travel-li ... -park#fall
Laatst gewijzigd door Cecemel op 28 nov 2022, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42136
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Hulp met een roadtrip

Bericht door Martin & Marianne »

Cecemel schreef:
28 nov 2022, 15:24
De eerste dag moeten we natuurlijk van Moran nog naar Salt Lake City rijden.
Daarom is een van-naar schema per dag ook zo handig. :wink:

En ja, voor Grand Teton is een volle dag wel mooi. Maar zelf zou ik eerder voor Yellowstone wat meer tijd uittrekken. Waar overnacht je?

Je hebt het over de west kant van Glacier. Wil je niet aan de oostkant zitten?

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 28 nov 2022, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Cecemel
Amerika-ontdekker
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 jul 2017, 21:16
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Hulp met een roadtrip

Bericht door Cecemel »

In Yellowstone zitten we 3 nachten in Best Western Weston Inn. We zouden ook de laatste dag Yellowstone kunnen doen ipv al door te rijden naar Moran en pas 's avonds naar Moran gaan? Dan kunnen we de dag nadien een hele dag Grand Teton plannen en de dag nadien paardrijden zodat we pas 's avonds in salt lake city zijn waar we dan ook maar 1 volle dag hebben?
Dat is ook de reden dat er nog geen tijdsschema's zijn opgegeven. We willen zoveel mogelijk tips om dan een betere planning te maken qua uren. :)
Laatst gewijzigd door markro op 29 nov 2022, 01:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd; een direct bovenstaand bericht in z'n geheel quoten is niet nodig.
Cecemel
Amerika-ontdekker
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 jul 2017, 21:16
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Hulp met een roadtrip

Bericht door Cecemel »

een extra vraag. kunnen we via highway 191 vanuit west yellowstone naar moran gaan zodat we dus pas daar 's avonds zijn. en dat we dus in de loop van die dag nog highlights rond die highway kunnen boeken?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42136
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Hulp met een roadtrip

Bericht door Martin & Marianne »

Kijk voor Yellowstone ook eens naar iets in het park. D at scheelt je veel reistijd. En ja, nog een dag erbij is geen overbodige luxe. Het is zo groot en veelzijdig. En de geisers gaan niet altijd af op het moment dat het jou uitkomt dus wat wachttijd zo hier en daar moet wel ingecalculeerd worden. Kijk eens in ons 2015-verslag om een idee te krijgen. En bedenk dat de dagen bij jullie veel korter zijn.

Marianne
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42136
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Hulp met een roadtrip

Bericht door Martin & Marianne »

Cecemel schreef:
28 nov 2022, 15:40
een extra vraag. kunnen we via highway 191 vanuit west yellowstone naar moran gaan zodat we dus pas daar 's avonds zijn. en dat we dus in de loop van die dag nog highlights rond die highway kunnen boeken?
Jazeker. Waarom niet?
Aanraders zijn West Thump en de Moose Fall. En bij voldoende tijd de Lone Star geiser.
Kijk eens of je voor de laatste nacht de BW niet kunt veranderen in een overnachting bij Old Faithful.

Marianne
Cecemel
Amerika-ontdekker
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 jul 2017, 21:16
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Hulp met een roadtrip

Bericht door Cecemel »

Martin & Marianne schreef:
28 nov 2022, 15:41
Kijk voor Yellowstone ook eens naar iets in het park. D at scheelt je veel reistijd. En ja, nog een dag erbij is geen overbodige luxe. Het is zo groot en veelzijdig. En de geisers gaan niet altijd af op het moment dat het jou uitkomt dus wat wachttijd zo hier en daar moet wel ingecalculeerd worden. Kijk eens in ons 2015-verslag om een idee te krijgen. En bedenk dat de dagen bij jullie veel korter zijn.

Marianne
Oh? Ik wist niet dat je in Yellowstone zelf ook moest/kon slapen. Op booking hebben we gezocht naar slaapplaatsen aan yellowstone en in het park zelf staat niets op booking.com. Wij dachten dus vanuit ons hotel yellowstone op te splitsen in dagdelen. Dus bvb: smorgens naar een bepaald gebied rijden en daar bezienswaardigheid + highlight boeken. Namiddag een ander deel. 's Avonds weer terug, etc...
We hebben zuid-west amerika gedaan en we hebben toen ook altijd aan de rand van het park geslapen als uitvalsbasis. En dat was zeer goed te doen telkens. Moet je in Yellowstone dan echt zoveel tijd rekenen om van het ene naar het andere punt te rijden? Ik moet wel toegeven dat ik de dagschema's voor yellowstone en glacier nog moest uitstippelen qua hikes. Ik ga zeker je reisverslagen eens lezen :)
Cecemel
Amerika-ontdekker
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 jul 2017, 21:16
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Hulp met een roadtrip

Bericht door Cecemel »

Martin & Marianne schreef:
28 nov 2022, 15:45
Cecemel schreef:
28 nov 2022, 15:40
een extra vraag. kunnen we via highway 191 vanuit west yellowstone naar moran gaan zodat we dus pas daar 's avonds zijn. en dat we dus in de loop van die dag nog highlights rond die highway kunnen boeken?
Jazeker. Waarom niet?
Aanraders zijn West Thump en de Moose Fall. En bij voldoende tijd de Lone Star geiser.
Kijk eens of je voor de laatste nacht de BW niet kunt veranderen in een overnachting bij Old Faithful.

Marianne
Bedankt!!!! Ik bekijk dit! Geweldig forum dit!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42136
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Hulp met een roadtrip

Bericht door Martin & Marianne »

Er is meer dan booking.com. :wink:
Kijk voor de lodges in het park op https://www.yellowstonenationalparklodges.com
Ik neem aan dat je de NPS-site wel kent? Daar kun je veel vinden over bezienswaardigheden, reistijden, openingstijden, wegafsluitingen etc.

Marianne
Cecemel
Amerika-ontdekker
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 jul 2017, 21:16
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Hulp met een roadtrip

Bericht door Cecemel »

Ik ken de site zeker! Had er nog een account van onze vorige reis. :)
We hebben de nacht van zondag op maandag (de laatste nacht) in Weston inn geannuleerd wat onze korting van 175 euro opbracht die nacht en ik heb een lodge geboekt (wel met gemeenschappelijk badkamer, maar dat stoort me zeker niet) voor 211 euro in de Old faithfull lodge cabins. Een kleine meerprijs dus voor een groot voordeel! Bedankt voor deze geweldige tip!!
Raad je dan aan om de eerste dag Old faithfull gewoon links te laten liggen en onze laatste nacht in de namiddag naar daar te trekken om de Old faithfull + andere in de buurt activiteiten te doen die namiddag en de voormiddag de dag erop? En wat is dan de beste moment om de Old faithfull te bekijken? namiddag/avond of ochtend? Natuurlijk aangezien we er slapen zien we hem mogelijks wel een paar keer afgaan, wat wel spectaculair zal zijn lijkt me! Maar in het donker zie je er wss niet veel van? Of is dat verlicht? :)

Sorry voor de vele vragen! Maar het helpt ons enorm. :)
Laatst gewijzigd door markro op 29 nov 2022, 01:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd; een direct bovenstaand bericht in z'n geheel quoten is niet nodig.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42136
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Hulp met een roadtrip

Bericht door Martin & Marianne »

Bekijk onze verslagen eens, ook die van 2017. Er is veel meer bij Old Faithful (met één l :wink: ) dan alleen Old Faithful. Een geiser als de Great Fountain Geyser vinden wij veel mooier.
Ik ken de Lodge niet, maar een kamer in de Old House is erg mooi - zie ook daarvoor genoemde verslagen.

De indeling vind ik lastig; wij maken meestal niet een gedetailleerde planning maar kijken hoe het loopt. Maak in elk geval een lijst van de dingen die je sowieso wilt zien.

PS: het quoten van een bovenliggend bericht is niet nodig en ook niet toegestaan.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer