Lynden, WA en Canadese grens

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1534
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Lynden, WA en Canadese grens

Bericht door dutch_in_seattle »

De afgelopen paar dagen zijn we in Bellingham geweest, een leuke stad ongeveer 1½ uur ten noorden van Seattle. (Daar gaan we volgend jaar zomer naar toe verhuizen.)
Ook even een uitstapje naar Lynden gemaakt, een plaatsje met heel veel Nederlandse immigranten. Dat zie je bijvoorbeeld aan de voorgevel van het postkantoor daar:

(Het lukt me maar niet om een foto op OneDrive met een [img]-tag in het bericht in te voegen, daarom maar een link naar de foto.)
Foto

En aangezien Lynden zo dicht bij de Canadese grens ligt, moesten we natuurlijk ook even over East Boundary Road rijden. Dat is een weg die onmiddellijk parallel aan de Canadese grens loopt, met een andere weg ernaast die in Canada ligt (Zero Avenue). De greppel tussen die twee wegen is de grens:
https://www.google.com/maps/place/E+Bou ... 22.4732257

Foto
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 261
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Lynden, WA en Canadese grens

Bericht door Diederik52 »

"Dat zie je bijvoorbeeld aan de voorgevel van het postkantoor daar"
Plus aan de achtkante stellingmolen (en de nepmolen boven een motel). Ook opmerkelijk is het aantal van 28 kerken c.q. kerkgemeenschappen, nog excl. het Leger des Heils maar incl. meerdere (nederlands)gereformeerde, op een bevolking van rond 16000.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1534
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Lynden, WA en Canadese grens

Bericht door dutch_in_seattle »

Klopt. Ze hebben duidelijk moeite gedaan om heel downtown Lynden een Nederlands tintje te geven. Een tikkeltje "tacky" in bepaalde opzichten, maar ik heb het wel erger gezien. Ik vond dat "Postkantoor" op de gevel van het postkantoor wel aardig.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Lynden, WA en Canadese grens

Bericht door Almere vak V »

Probeer daar je gras maar is niet gemaaid te hebben voor het weekend...

Plaatselijke supermarkt daar is een aanrader als je Nederlands producten mist. Hebben een "pad" met Nederlandse producten. Erg grappig. Bellingham is een relaxt stadje. Verschillende vrienden daar wonen. Ik weet niet of ik het voor Seattle zou willen inruilen. Maar prijstechnisch snap ik m wel...

Klein stukkie verder heb je Ferndale liggen. Ik weet niet of Bobs Burger nog open is. Er was sprake van dat die gesloten zou worden. Maar daar kan/kon je fantastisch eten.
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1423
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Lynden, WA en Canadese grens

Bericht door AnnInBC »

Heel leuk en als ik dat lees dan mis ik Amerika weer! En wij missen vooral Bellingham, want wij kunnen nog niet met de auto van Canada naar Amerika! Wij gaan graag eens winkelen in Bellingham want ja Amerika heeft over het algemeen veel meer keuze in produkten en vanalles en nog wat dan Canada en sommige dingen zijn echt een stuk goedkoper. Ben je daar toevallig ook niet bij Whatcom Falls Park geweest, heel mooi park met watervallen.

Lynden hebben we ook al een paar keer gedaan, we nemen daar meestal de grens overgang. Heel gezellig stadje!
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1534
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Lynden, WA en Canadese grens

Bericht door dutch_in_seattle »

Almere vak V schreef:
12 aug 2021, 17:28
Ik weet niet of ik het voor Seattle zou willen inruilen. Maar prijstechnisch snap ik m wel...
We zitten nu alweer bijna 17 jaar in Seattle (waar blijft de tijd?). We zijn inmiddels de drukte en het verkeer hier meer dan zat. Als we hier ergens naar toe moeten, dan duurt dat meteen een eeuwigheid (een half uur of zo voor een stukje van pak 'm beet 10 km is eerder regel dan uitzondering).
Wij zijn absoluut niet op zoek naar "Smalltown U.S.A."; we willen wel een plaats van enige omvang met de nodige voorzieningen. Bellingham is wat dat betreft ideaal: het is een stuk kleiner en rustiger dan Seattle, maar groot genoeg (zo'n 100.000 inwoners) voor een stadsgevoel met de bijbehorende voorzieningen. Bovendien is Bellingham een universiteitsstad (Western Washington University), wat een en ander altijd verlevendigt. En als je naar "de grote stad" wil, dan heb je zowel Seattle als Vancouver binnen handbereik. Om nog maar te zwijgen van al het natuurschoon in de achtertuin (Mt. Baker etc.).
Overigens is Bellingham blijkbaar ook de grootste stad in de V.S. die het dichtst bij de Canadese grens ligt (een half uurtje).

De huizenprijzen in Bellingham liggen inderdaad wat lager dan in Seattle, maar het verschil is minder groot dan je zou denken, zeker in de wijken waar wij willen wonen (zip code 98225, dus ten westen van I-5, bijv. Cornwall Park, Columbia, Sehome, South Hill, Fairhaven). Ons huis in Seattle zijn we ongetwijfeld zo kwijt; we zitten in een zeer gewilde wijk (Ravenna/Bryant) met prima scholen. Het lastigste wordt waarschijnlijk nog binnen een redelijk tijdsbestek een huis in Bellingham vinden dat aan onze wensen voldoet. Ik hoop dat alles goed loopt qua timing.

In Bellingham is alles zoveel rustiger. Ik merk dat ik zelf een stuk kalmer word wanneer ik daar ben.
Volgende zomer is voor ons het meest voor de hand liggende moment om te verhuizen, maar anders waren we waarschijnlijk al eerder verkast. Onze meisjes sluiten dan 5th grade af en ze moeten dan toch naar een nieuwe school (middle school) en mijn vrouw is in maart klaar met haar opleiding Clinical Mental Health Counselor aan Antioch University (ze doet nu haar laatste stage). Zij kan dan heel gemakkelijk in Bellingham aan de slag. En ik werk al jaren thuis, dus ik heb voor mijn werk alleen een Internetverbinding nodig.

Het is nog een beetje vroeg in ons verhuistraject, maar het komende jaar wordt voor ons een heel drukke tijd!
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Lynden, WA en Canadese grens

Bericht door Almere vak V »

dutch_in_seattle schreef:
12 aug 2021, 19:18
We zijn inmiddels de drukte en het verkeer hier meer dan zat.
Seattle is misschien wel, samen met SF, by far onze meest favoriete stad. Maar zoals wij altijd zeggen, we zijn blij als we weer de berg op kunnen rijden. En dan moet ik zeggen dat Portland nu wel heel schril afsteekt. Al zijn er genoeg plekken in Portland waar je weinig tot niks merkt van de idioten die hier getolereerd worden. Helaas...

Maar eerlijk is eerlijk. Ook wij zien steeds meer van onze vrienden vertrekken uit Seattle. Met zeker als argument aan de ene kant de drukte. En aan de andere kant de belachelijke prijzen die er betaald worden voor huizen. Wij zien huizen van vrienden meerdere keren over de kop gaan. Maar dat zullen jullie hetzelfde hebben als je enige tijd in hetzelfde huis bent blijven wonen.
Een aantal zijn richting Bellevue verhuist. Fantastische plek, maar in mijn optiek nog steeds moordend duur. Maar er zijn er ook die het verder hebben gezocht en richting Olympia en Tumwater zijn getrokken. Minstens net zo mooi, stuk goedkoper en ook stukken rustiger.

Wij/ik kom vaak alleen in Seattle voor mn werk. Of als ik prive naar de Seahawks ga. Dat is vanuit het zuiden prima te doen. Zeker als je een beetje de weg weet. Weet waar je wilt parkeren. Dan is het een kwestie van of op tijd de 5 af. Of zorgen dat je op de juiste laag bij de Mariners geparkeerd staat. Die 1 keer in de twee jaar dat ik naar de Huskies ga doen we altijd vanuit Bellevue. Prachtig ritje over de brug. Mn vrienden in het paars. Ik in het groen/geel.
dutch_in_seattle schreef:
12 aug 2021, 19:18
En als je naar "de grote stad" wil, dan heb je zowel Seattle als Vancouver binnen handbereik.
Stuk tussen Seattle en Bellingham vind ik trouwens fantastisch om te rijden. Vergis je niet in Vancouver. Je rijdt er heel makkelijk naartoe. Maar terug vind ik altijd een drama. Het duurt een eeuwigheid aan de grens. Het is me echt een raadsel waarom ze daar al die poortjes hebben. Ik heb er nog nooit meer dan 2 tegelijkertijd open gezien.

Succes om alles op de juiste plek op het juiste moment te laten vallen!!
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1534
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Lynden, WA en Canadese grens

Bericht door dutch_in_seattle »

Almere vak V schreef:
13 aug 2021, 12:18
Vergis je niet in Vancouver. Je rijdt er heel makkelijk naartoe. Maar terug vind ik altijd een drama. Het duurt een eeuwigheid aan de grens. Het is me echt een raadsel waarom ze daar al die poortjes hebben.
Iedereen in ons gezin, inclusief de kinderen, heeft een NEXUS-kaart. Daarmee kunnen we heel snel door de grensovergang, zowel naar Canada als terug de V.S. in. Er zijn speciale poortjes voor NEXUS-kaarthouders waar je zo doorheen zeilt. Niks geen lange rijen.
Bijkomend voordeel is dat daar TSA Precheck ook bij zit, dus ook erg handig als je ergens naar toe vliegt. Win-win!
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Lynden, WA en Canadese grens

Bericht door Almere vak V »

dutch_in_seattle schreef:
13 aug 2021, 15:45
Iedereen in ons gezin, inclusief de kinderen, heeft een NEXUS-kaart.
Ik begrijp nooit waarom niet iedereen dat heeft?? Als ik er sta te wachten zie ik er in een half uur tijd misschien 2 door zo'n poortje rijden. De rest staat allemaal braaf te wachten...
groennom
Amerikafan
Berichten: 334
Lid geworden op: 08 aug 2011, 14:44
Aantal x V.S. bezocht: 17

Re: Lynden, WA en Canadese grens

Bericht door groennom »

Kan iedereen (dus ook een Nederlander) deze aanvragen?
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1534
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Lynden, WA en Canadese grens

Bericht door dutch_in_seattle »

groennom schreef:
16 aug 2021, 20:44
Kan iedereen (dus ook een Nederlander) deze aanvragen?
Nee, tenminste niet als Nederlander in Nederland, wel als Nederlander in de V.S. met een groene kaart of genaturaliseerd. Van de "Eligibility" pagina:
"U.S. citizens, U.S. lawful permanent residents, Canadian citizens, Canadian lawful permanent residents and Mexican nationals who are members of Mexico’s trusted traveller program, Viajero Confiable are eligible to apply for membership in the U.S./Canada NEXUS program."

Het NEXUS-programma is verrekte handig, zelfs als je maar één of twee keer per jaar de Canadese grens oversteekt. Bovendien krijg je er gratis TSA Precheck en Global Entry bij, wat ook erg handig is als je bijvoorbeeld naar Europa vliegt. Het rare is ook dat TSA Precheck enn Global Entry ook nog eens duurder zijn als je die alleen aanvraagt. NEXUS kost maar $50 voor vijf jaar (gratis voor kinderen onder 18). Van harte aanbevolen!
De procedure is op zich wel grappig. Wij deden dat in een gebouw op Boeing Field in Seattle, waar je eerst het Amerikaanse douanekantoor binnenstapt om daar vingerafdrukken etc. af te nemen, en vervolgens naar het kantoor ernaast gaat voor het Canadese gedeelte.

Hier vind je een vergelijking van de kosten van de diverse "Trusted Traveler Programs" (TTP): https://ttp.cbp.dhs.gov
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
groennom
Amerikafan
Berichten: 334
Lid geworden op: 08 aug 2011, 14:44
Aantal x V.S. bezocht: 17

Re: Lynden, WA en Canadese grens

Bericht door groennom »

Bedankt voor je reactie :thumbup:
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1423
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Lynden, WA en Canadese grens

Bericht door AnnInBC »

Ron, zouden jullie in Bellingham willen gaan wonen? Mijn Canadese man zou daar ook wel willen wonen, hij wordt gek van Trudeau en de vele vele taxen dat wij hier betalen. Ooit zetten we de stap misschien wel??

Wij hebben enkele jaren geleden ook een Nexus pas aangevraagd voor ons hele gezin en geen moment spijt van gehad...we hadden het zelfs eerder moeten doen. Altijd heerlijk om voorbij de rij van aanschuivers te rijden naar het Nexus poortje waar bijna nooit aanschuivers zijn, :mrgreen: :mrgreen: Hopelijk mogen wij Canadezen vlug weer naar de USA met de auto.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1534
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Lynden, WA en Canadese grens

Bericht door dutch_in_seattle »

AnnInBC schreef:
17 aug 2021, 17:34
Ron, zouden jullie in Bellingham willen gaan wonen?
Sterker nog, het is de bedoeling dat we daar volgende zomer naar toe verhuizen. Zie eerdere berichten in deze draad. Ik vind Bellingham ideaal qua grootte en omgeving. Het wordt een druk jaar voor ons!
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1423
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Lynden, WA en Canadese grens

Bericht door AnnInBC »

Ik had je berichtje hierboven wel gelezen, maar wat te zeer in de vlugte en had niet gezien dat jullie er volgende zomer echt naartoe zouden willen verhuizen. Super! In elk geval heel veel succes om alles op een rijtje te krijgen en dat de timing goed zit. Wie weet kom ik je wel eens tegen in de toekomst. Wij wonen net buiten Vancouver stad zelf en zijn meestal op een goed uurtje in Bellingham. Dus als de grenzen weer open zijn voor auto verkeer ben je zelfs wat sneller in Vancouver dan in Seattle, denk ik. :wink:
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Lynden, WA en Canadese grens

Bericht door Almere vak V »

AnnInBC schreef:
18 aug 2021, 17:29
Dus als de grenzen weer open zijn voor auto verkeer ben je zelfs wat sneller in Vancouver dan in Seattle, denk ik.
Zeker weten!!

Ik moet altijd aan de eerste keer denken dat we naar Vancouver reden en het bord zagen met de afrit Vancouver 600 m erop. What the F?!?! 600 miles?? Nee prutser, hier denken ze in meters...

:wink:
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6136
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Lynden, WA en Canadese grens

Bericht door Old Faithful »

Dan was je nog snel van begrip, anders had je de afrit alsnog gemist. :wink:
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1423
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Lynden, WA en Canadese grens

Bericht door AnnInBC »

Almere vak V schreef:
19 aug 2021, 10:24


Zeker weten!!

Ik moet altijd aan de eerste keer denken dat we naar Vancouver reden en het bord zagen met de afrit Vancouver 600 m erop. What the F?!?! 600 miles?? Nee prutser, hier denken ze in meters...

:wink:
:lol: :lol: :lol:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer