Reis Ing: van San Francisco naar Seattle

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Reis Ing: van San Francisco naar Seattle

Bericht door Ing »

Hi allemaal,

Beetje dagdromen over nieuwe vakanties, nu het vaccineren beter gaat en we misschien wel in de zomer of het najaar weer naar de VS kunnen.
Vorig jaar zou ik een reis gaan maken naar Oregon + Canada van 3,5, maar voor 2021 zit er max 2 weken in mochten we weer naar de VS mogen ivm een nieuw huis.

Daarom denk ik nu hier aan:

AMS San Francisco
San Francisco Sacramento
Sacramento Lassen Volcanic NP
Lassen Volcanic Redwood
Redwood
Redwood Crater Lake NP
Crater Lake NP Bend
Bend Kust Oregon
Kust Oregon
Kust Oregon Portland
Portland
Portland Mnt Hood / The Dalles
Mnt Hood Seattle
Seattle
Seattle AMS
AMS

Ik denk aan augustus of oktober 2021..

San Francisco en Seattle zijn al bekend, in Sacramento wonen vrienden. De rest is nieuw en vooral Oregon is het doel! Wij houden van een beetje op tempo reizen, afwisseling steden (winkelen) en natuur. Geen enorme wandelaars, maar een wandeling op zijn tijd is leuk.

Tips of suggesties?
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9254
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Re: Reis Ing: van San Francisco naar Seattle

Bericht door markro »

Altijd leuk om weer nieuwe plannen te maken voor een Amerikareis.
Misschien doe je nog ideeën op uit ons reisverslag uit 2013 (klik hier), waarbij wij een rondtour maakten vanuit San Francisco naar het noorden, en weer terug. De reis betrof het noorden van Californië en de staat Oregon.
Succes met de voorbereidingen van jullie volgende reis.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis Ing: van San Francisco naar Seattle

Bericht door Almere vak V »

Als je in oktober gaat zou ik er wellicht voor kiezen om andersom te reizen. Je kan geluk hebben in Washington/Oregon in oktober en prachtig weer treffen. Maar het kan ook al echt snertweer zijn. Oktober in California is vaak prachtig. Dan rij je in ieder geval in de richting van het mooie weer. Mocht je dat belangrijk vinden.

Ook als je de kust wilt doen. Zou ik van Noord naar Zuid rijden omdat je de kuststrook aan jouw kant van de weg hebt. Daar zitten vaak de parkeerplaatsen en kan je net iets makkelijker de weg afschieten op het laatste moment als dat je aan de andere kant van de weg rijdt en rekening moet houden met mensen achter je en tegenliggers.

Mocht het nou mooi weer zijn. Dan zou ik tussen Mt Hood en Seattle een half dagje Mt St Helens plannen. Bizar verhaal, bizar gezicht.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2163
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Ing: van San Francisco naar Seattle

Bericht door jojostravelusa »

Ik zou denk ik toch voor oktober kiezen, maar dan inderdaad van noord naar zuid. Is rustiger en voordeliger dan augustus denk ik. Met het oog op het nieuwe huis ook niet onaangenaam lijkt me.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42050
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Ing: van San Francisco naar Seattle

Bericht door Martin & Marianne »

Ik weet niet hoe vroeg er al sneeuw kan vallen in Lassen, maar oktober lijkt mij ook niet gek. Hou er wel rekening mee dat de dagen dan al weer veel korter zijn.
De tijd voor Lassen is wel kort zo en je slingert erg heen en weer tussen kust en binnenland. Misschien niet gek om Lassen over te slaan en de hele kust mee te nemen.
Sacramento is wel een must?
Voor het stuk van Bend via Crater Lake en Redwoods naar SF zou je ons 2015-verslag kunnen bekijken.

Marianne
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Reis Ing: van San Francisco naar Seattle

Bericht door Tipsy_1 »

Wij hebben een trip Seattle > Las vegas gemaakt in 2015 via Lassen, Crater Lake, Redwood, Mount Rainer (wij zijn dan via Reno naar LV gegaan , erg leuke manier om deze trip te eindigen). Het was een zeer afwisselende reis, ook al omdat we wat woestijnen in Nevada toevoegden.
De periode daaroor was eind september, we waren begin october in NV. We gingen van Noord naar Zuid.
Wij hebben toen echt excellent weer gehad en alle routes waren open.
Met Lassen en Crater Lake weet je het wel nooit, ik zou wel proberen ten laatste eind september te gaan. Als ik me goed herinner was een week voordat wij er waren bijna alles afgesloten ivm een sneeuwstorm.
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Reis Ing: van San Francisco naar Seattle

Bericht door Ing »

Wat een goede tips allemaal! Super bedankt, ook voor alle reisverslagen, die ga ik lekker lezen.
Toch fijn, om weer iets (al is het allemaal nog vaag en onzeker) te plannen en bezig te zijn met routes en mooie plekjes.
Als je in oktober gaat zou ik er wellicht voor kiezen om andersom te reizen.
Dit bedacht ik mij ook later nadat ik het had gepost, ook idd vanwege de weg 'aan de juiste kant'. Heb meerdere malen highway 1 van SF naar LA gereden en dat is inderdaad mooier en handiger dan andersom.
Ik zou denk ik toch voor oktober kiezen, maar dan inderdaad van noord naar zuid. Is rustiger en voordeliger dan augustus denk ik. Met het oog op het nieuwe huis ook niet onaangenaam lijkt me.
Met Lassen en Crater Lake weet je het wel nooit, ik zou wel proberen ten laatste eind september te gaan. Als ik me goed herinner was een week voordat wij er waren bijna alles afgesloten ivm een sneeuwstorm.
Ik neig inderdaad ook meer naar oktober dan augustus. Helaas gaat september niet lukken ivm werk, maar dan andersom en starten in Seattle is wellicht eentje om nog het beste weer eventueel te treffen.
De tijd voor Lassen is wel kort zo en je slingert erg heen en weer tussen kust en binnenland. Misschien niet gek om Lassen over te slaan en de hele kust mee te nemen.
Sacramento is wel een must?
Dat heen en weer slingeren ben ik mij bewust van, maar vinden die afwisseling wel leuk. Lassen overslaan is ook een optie, ga mij nog wat meer in het weer in oktober daar verdiepen.
Sacramento is een must ja, daar wonen vrienden die we nu al 2,5 jaar niet hebben gezien en graag weer even willen zien. Wellicht ook een stukje samen reizen, maar dan zouden ze naar het noorden moeten komen (ipv dat ze met ons meerijden naar noorden).

Ik ga eens verder puzzelen met jullie tips en verslagen!
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Reis Ing: van San Francisco naar Seattle

Bericht door Ing »

Beetje verder gepuzzeld en reisverslagen gelezen (heerlijk weer!) en kom nu hier op uit:
image.png
image.png (30.56 KiB) 3240 keer bekeken
Alle parken die ik wil bezoeken hebben wat betreft de doorgaande wegen pas historische sluitingsdata eind oktober/begin november, ook Lassen NP. Dus ze zouden allemaal te bezoeken moeten zijn. Mocht het weer nu heel slecht zijn, kunnen we altijd afwijken van het plan Lassen en sneller doorrijden naar SF.
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Reis Ing: van San Francisco naar Seattle

Bericht door Tipsy_1 »

Mij lijkt het heen en weer rijden geen "probleem" hoor, de routes zijn er mooi genoeg voor.

Wij vonden Lassen super, ik zou het niet overslaan, maar het is wel een park dat je moet ontdekken door te wandelen. Als hun bekende trail langs de sulphur potten dicht is (wat nogal eens voorkomt) is er ook veel minder aan tenzij je je ook op de minder gekende plekken waagt.

Als je tijd hebt en wat meer off the beaten track wil gaan is het gedeelte van Warner Valley (Devils Kitchen) ook een hele grote aanrader!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42050
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Ing: van San Francisco naar Seattle

Bericht door Martin & Marianne »

Mooi!
Ik vind alleen Klamath Fall niet zo logisch, dat ligt niet op de route. Wij hebben twee keer bij de Union Creek Resort overnacht, dat is ons prima bevallen. Bij Crater Lake zelf overnachten kan natuurlijk ook.

Marianne
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Reis Ing: van San Francisco naar Seattle

Bericht door Ing »

Tipsy, zo denk ik er ook over inderdaad, lekker rijden en veel moois zien! Afwisseling en een beetje slingeren tussen kust, natuur en steden vinden wij juist leuk. Lassen NP heb ik mij inderdaad (ook met jouw verslag) verder in verdiept en daarom nu extra dag om de tijd te nemen om wandelingen te maken.

Marianne, Klamath Falls ligt inderdaad niet zo logisch, maar vind dat een mooiere slaapplek dan een aantal andere dorpen rondom Crater Lake NP. Zoals bijvoorbeeld dit: https://www.runningy.com/
De slaapplekken rondom Crater Lake zelf zijn beperkt en/of erg prijzig en vorig jaar tijdens m'n zoektocht (toen zouden we ook Crater Lake NP aandoen) viel bijv Union Creek Resort af qua prijs/kwaliteit. Daarnaast lijkt Klamath Falls en de omgeving mij wel mooi, dus een mooie loop vanuit Crater Lake. Kan ook dat we toch gewoon voor een overnachting in bijv Medford o.i.d. gaan, want bij Crater Lake zelf is dus beperkte accommodatie.
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Ing: van San Francisco naar Seattle

Bericht door IngridZw »

Ik ben zelf ook bezig om mij te verdiepen in een reis van SF naar Seattle of andersom dus ben ik altijd wel nieuwsgierig naar mensen die dezelfde intentie hebben om zo'n soort route in te plannen. Wat ik zie op filmpjes, foto's en lees in reisverhalen lijkt mij bijv. een park als Mount Rainier fantastisch (tenminste bij helder weer). Ik zou daar persoonlijk een extra dag inplannen. Nu is de tijd die je er hebt erg weinig.

Wat het weer betreft denk ik dat augustus toch een stuk gunstiger is om bepaalde hooggelegen gebieden te bezoeken. De doorgaande wegen kunnen daar in oktober wel begaanbaar zijn, maar mocht je er een mooie wandeling willen maken dan is dat wellicht vanwege sneeuw niet meer mogelijk en dat zou jammer zijn.

Na het lezen van het reisverhaal van Markro lijkt mij Sacramento toch wel een hele leuke stad. Vooral het oude gedeelte.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis Ing: van San Francisco naar Seattle

Bericht door Almere vak V »

Ing schreef:
06 mar 2021, 11:45
Beetje verder gepuzzeld en reisverslagen gelezen (heerlijk weer!) en kom nu hier op uit:
Ik neem aan als je in Bend gaat overnachten dat je dan Painted Hills mee gaat nemen? Ik blijf dat een ongeevenaarde plek vinden. Zeker als je er in oktober bent is de kans heel groot dat je er in je eentje staat. Geweldige ervaring!!
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6132
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Ing: van San Francisco naar Seattle

Bericht door Old Faithful »

Hier nog een fan van de Painted Hills en dan met een overnachting in https://www.theoregonhotel.net/

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Reis Ing: van San Francisco naar Seattle

Bericht door Ing »

IngridZw schreef:
07 mar 2021, 23:31
Wat ik zie op filmpjes, foto's en lees in reisverhalen lijkt mij bijv. een park als Mount Rainier fantastisch (tenminste bij helder weer). Ik zou daar persoonlijk een extra dag inplannen. Nu is de tijd die je er hebt erg weinig.

Wat het weer betreft denk ik dat augustus toch een stuk gunstiger is om bepaalde hooggelegen gebieden te bezoeken. De doorgaande wegen kunnen daar in oktober wel begaanbaar zijn, maar mocht je er een mooie wandeling willen maken dan is dat wellicht vanwege sneeuw niet meer mogelijk en dat zou jammer zijn.

Na het lezen van het reisverhaal van Markro lijkt mij Sacramento toch wel een hele leuke stad. Vooral het oude gedeelte.
Ik ben al eens in Seattle, Olympic NP en Mount Rainier NP geweest, dus daarom de beperkte tijd daar. Mocht het weer slecht zijn, dan slaan we het denk ik geheel over. Vandaar de focus wat meer op Oregon en minder op Washington.

Augustus kan inderdaad voor bijv Mount Rainier, Lassen en Crater Lake beter uitkomen, maar garanties met het weer heb je nooit. Daarnaast denk ik COVID-technisch dat oktober haalbaarder is dan augustus. Ik ben nog jong en gezond, dus ik sta achteraan de rij met het vaccineren..

Over Sacramento: aantal keer geweest, want we hebben er vrienden wonen. De oude binnenstad is best leuk voor een middagje, verder niet heel spectaculair mijn inziens. Hij staat bij op de planning ivm vrienden.

Almere vak V schreef:
08 mar 2021, 12:53
Ik neem aan als je in Bend gaat overnachten dat je dan Painted Hills mee gaat nemen? Ik blijf dat een ongeevenaarde plek vinden. Zeker als je er in oktober bent is de kans heel groot dat je er in je eentje staat. Geweldige ervaring!!
Ik vind de Painted Hills nog steeds wat lastig inplannen (ligt toch wat van de route af), maar ik hij staat nog wel op het lijstje als 'dit moet ik er nog infietsen rondom Bend'. Misschien toch nog ergens wat omdraaien...
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis Ing: van San Francisco naar Seattle

Bericht door Almere vak V »

Ing schreef:
09 mar 2021, 09:16
Ik vind de Painted Hills nog steeds wat lastig inplannen (ligt toch wat van de route af), maar ik hij staat nog wel op het lijstje als 'dit moet ik er nog infietsen rondom Bend'. Misschien toch nog ergens wat omdraaien...
Dan nog maar een lastige vraag. Heb je Smith Rock State Park er wel in staan? Zeker buiten het seizoen een echte aanrader. In de vakantieperiode behoorlijk druk.

Ik kan vooral heel erg genieten van de route naar Painted Hills. Wij komen dan wel via Mt Hood. Super groen, sneeuw en dan rij je zo de prairie op. Komend uit het best "drukke" Portland rij je echt de volkomen rust in. Vooral in het stuk na Prineville kom je helemaal niemand meer tegen. Ook mooi. Na Prineville rij je langs het Ochoco Reservoir. Zeker aan het eind van het jaar is het bizar om te zien hoe laag het waterpeil staat.
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Reis Ing: van San Francisco naar Seattle

Bericht door Ing »

Haha, blijf die lastige opties er maar in gooien hoor! Denk toch dat het dan schrappen van Mount Rainier wordt als ik het zo zie...

Weer wat omgegooid, met de kust op een ander moment:
image.png
image.png (38.22 KiB) 2741 keer bekeken
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis Ing: van San Francisco naar Seattle

Bericht door Almere vak V »

You asked for it...

Als je van Cannon Beach naar Portland rijdt. Zorg dan dat je niet gegeten hebt. Rij dan over de 26. Naast een mooie route dwars door de bossen. Heb je bij Elsie Camp 18. Log restaurant gebouwd van een paar enorme bomen. En bestel hier de cinnamon rolls. Ze staan bij de toetjes. Niemand weet waarom. Want er is geen mens op de wereld die zo'n ding nog wegkrijgt na een normale maaltijd. Het is mij nog nooit gelukt om m helemaal op te krijgen. En de rest van de dag hoef ik daarna ook niks meer. Maar lekker!!

Bij Stayton, een uurtje ten zuiden van Portland heb je Silver Falls State Park liggen. Niet al te lange wandeling langs, op, onder en achter 10 verschillende watervallen. Maar dan wordt het wel erg puzzelen.

Van Portland pak je The Dalles/Mt Hood. Ik gok via Multnomah Falls. Vlak na Multnomah Falls heb je de Bonneville Dam. Mooie plek om even te kijken. Wordt beheerd door de US Military. Je kunt aansluiten voor rondleidingen. Maar je kan ook zelf een aantal verschillende verdiepingen bezoeken. Leuk om te zien hoe ze ervoor zorgen dat de zalmen ook de dam weten te passeren. Als je daarna weer wegrijdt kun je rechtsaf een parkeerterreintje op. Daar heb je goed zicht op hoe het water de dam weer uitspuit. Daar kan je mooie foto's maken. Ook geinig. Je treft er altijd wel een paar zeeleeuwen die op hun dooie gemakje de zalmen uit het water harken.

Als je dan bij Hood River weer richting Mt Hood rijdt heb je een magnifiek gezicht op de berg als je er naartoe rijdt.

Ik zal het je verder niet te moeilijk maken... :wink:
Gebruikersavatar
pumi1000
Amerika-expert
Berichten: 1518
Lid geworden op: 25 nov 2009, 09:48
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Reis Ing: van San Francisco naar Seattle

Bericht door pumi1000 »

@ Almere vak V

Heb jouw bijdrage met tips ook gelezen en als ik dit weer lees krijg je meteen zin om te gaan. Deze route zouden we afgelopen juli maken, nu verplaatst naar komende juli, maar dat zal helaas ook wel niet doorgaan ivm corona.......nog langer wachten pfff.
1998-2010-2011-2019-2023 Florida
2012 - west usa
2013 - oost usa
2014 - noordwest usa
2015 - ronde NY
2016 - west usa
2017 - Florida
2018 - west usa
2019 - west usa
2022 - noordwest usa
2023 - oost + zuid usa
2024 - west usa
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis Ing: van San Francisco naar Seattle

Bericht door Almere vak V »

@pumi1000 Ben bang dat "vrij" reizen naar Amerika nog wel even gaat duren. Verschillen per staat zijn ook nog steeds vrij groot. Oregon is al heel ver met vaccineren. Terwijl het in Washington State een stuk langzamer gaat. Als er straks gedoe komt tussen staten dan zijn we nog een stuk verder van huis.

Hier hebben ze tijdens de volle hevigheid van de coronacrisis ook gedacht aan "grenscontroles" tussen Oregon en Washington. Maar ze kwamen er al snel achter dat dit met een miljoenenstad op de grens niet echt heel handig zou worden met mensen die minimaal twee keer per dag werkgerelateerd die "grens" zouden moeten passeren. De 5 en de 205 zitten zonder dat gedoe al uren per dag vast.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer