Het Noordwesten....echt de moeite waard ?

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Het Noordwesten....echt de moeite waard ?

Bericht door IngridZw »

Tot nu toe hebben we al prachtige reizen naar de USA gemaakt en onvoorstelbare mooie natuurgebieden gezien. Alhoewel iets minder tijdens de laatste reis naar de zuidelijke staten wat ons qua natuur een beetje tegenviel. Als het allemaal een beetje meezit willen we volgend jaar een nieuw gebied ontdekken nl. het noordwesten. Starten in San Francisco en eindigen in Seattle of andersom.
Zoals bij iedere reis ben ik van tevoren uren bezig om mij te verdiepen in de route en lees ik veel reisverhalen, vooral als het gebied nieuw voor mij is. En ik vind het ook nog eens leuk om te doen.

Echter begin ik nu een beetje te twijfelen of de natuur in het noordwesten, en dan in de staten Noord Californië, Oregon en Washington, kan wedijveren met bv Yellowstone, RMNP, de parken in Utah, Californië enz. Kortom met al het moois dat we tot nu toe hebben gezien. En ja de kustlijn lijkt me inderdaad mooi maar wij willen het liefst een groot deel van het binnenland zien. Ik "rij" regelmatig op Google Maps en naast de bergen die je er vindt zie ik op de route die ik voor ogen heb ook vaak gebieden met veel bossen en wegen die mij wat saai lijken.
Misschien heb ik het helemaal mis en maak ik zorgen om niets maar ik zou graag willen weten hoe jullie het noordwesten hebben ervaren in vergelijking met de andere staten.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Het Noordwesten....echt de moeite waard ?

Bericht door Almere vak V »

Bovenaan staat een “All about...” topic. Wellicht kan je daar wat antwoorden gevonden krijgen.
Visser
Amerikafan
Berichten: 172
Lid geworden op: 05 mei 2018, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Het Noordwesten....echt de moeite waard ?

Bericht door Visser »

Zelfs I5 is heel interest en mooi.
Veel bos aan de kust, maar van de kust af ook veel ongerepte natuur en mooie vergezichten.
Dit is in Oregon.


En dezelfde weg. Ook in Oregon. 95% van de bevolking woont bij de kust. De binnenlanden zijn gewoon heel relaxed als je daarvan houd.
.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Het Noordwesten....echt de moeite waard ?

Bericht door Coyote »

IngridZw schreef:
28 jan 2021, 21:47
Echter begin ik nu een beetje te twijfelen of de natuur in het noordwesten, en dan in de staten Noord Californië, Oregon en Washington, kan wedijveren met bv Yellowstone, RMNP, de parken in Utah, Californië enz. Kortom met al het moois dat we tot nu toe hebben gezien.
Misschien moet je het niet willen vergelijken met de parken en staten die je noemt. Het noordwesten is anders dan het zuidwesten maar zeker niet (in mijn ogen) minder mooi dan het zuidwesten. Je hebt enkele mooie (Nationale) Parken in Noord Californië, Oregon en Washington. Ik heb de meesten bezocht en vond ze schitterend. Ander voordeel van het noordwesten, het is er veel groener en niet zo dor en heet zoals het zuidwesten kan zijn.

Voor mij blijft het noordwesten één van mijn favoriete plekken om naartoe te gaan in Amerika.

Kan het je alleen maar aanraden. :D

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Noordwesten....echt de moeite waard ?

Bericht door boonens »

Kort en eerlijk; Is het net zo mooi als de parken in UT/NV/CA? Nee. Is het de moeite waard? Absoluut!

Er is natuurlijk een goede reden dat de meeste mensen starten met een reis naar het Zuidwesten. M.n. de diversiteit van de natuur op relatief korte afstanden rijden ga je nergens anders op het continent vinden. Ik zou echter het NW zeker verkiezen boven een derde reis naar het ZW.

Zet het idee van die andere parken dus uit je hoofd en stel je open om een ander, uniek stuk van Amerika te verkennen. De steden SF, Portland en Seattle hebben allen een eigen, bijzondere sfeer en zijn het bezoeken waard. M.n. de parken in WA vonden wij heel mooi en wat te denken van wildlife; whale / orca watching, felgekleurde zeesterren, bald eagles etc.. Je zou zelfs een uitstapje naar Canada (bijv Vancouver Island) kunnen toevoegen.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Het Noordwesten....echt de moeite waard ?

Bericht door mtl »

Heb ooit met een Greyhoundbus gereist van Bozeman naar Seattle. Wat een schitterende landschappen. Het is geen Californie en Arizona maar zeker wel de moeite waard als je van natuurschoon houdt.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1627
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Het Noordwesten....echt de moeite waard ?

Bericht door BonnyR »

Wij zijn ook ooit langs de kust naar boven naar Seattle gereden. Het is anders maar zeker de moeite waard. De zeedieren, de kust, leuke scenic byways.
Temperatuur wat lager aan de kust. Prachtige wandelingen gemaakt tussen de Redwoods.

https://www.parks.ca.gov/?page_id=25077

En ook hele mooie watervallen daar gezien.

https://www.planetware.com/washington/t ... wa-160.htm
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
gera_r
Amerikakenner
Berichten: 526
Lid geworden op: 16 nov 2010, 09:18
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Gelderland

Re: Het Noordwesten....echt de moeite waard ?

Bericht door gera_r »

We hebben in de loop der jaren 8 reizen naar Amerika gemaakt. Steeds een ander gebied en een enkele keer iets overlappend. Bewust stelden we het zuidwesten uit, omdat we dachten dat als we daar eenmaal geweest zouden zijn, reizen die we daarna zouden maken zouden tegenvallen. We gingen dan ook pas bij de 6e keer naar dit 'neusje van de zalm'... En ja, het moet gezegd, het is inderdaad alles overtreffend.
Echter, de reizen hierna vielen ons allerminst tegen. Wij houden van afwisseling en het is maar net waar je je van tevoren op hebt ingesteld.
Net als jij, pluis ik ook alles tot in detail uit, dus dat zou dus geen probleem moeten zijn.
Als je me vraagt om eerlijk te zeggen, welke reis we de mooiste vonden? Geen idee... Alles was even magnifiek. Soms iets meer natuur, soms iets meer cultuur. Bergen, kust, rode rotsen, watervallen, lege snelwegen met vergezichten. Wij kunnen overal wel van genieten. Het reizen in minder toeristische gebieden is zelfs soms leuker. Je valt als buitenlander op en krijgt soms onverwacht leuke gesprekken. Veel meer dan in gebieden waar je één van de vele toeristen bent en iedereen al bij voorbaat weet wat je daar komt doen.

Enfin, onze laatste reis in 2019 was dus ook in het noordwesten. Ook ik wilde aanvankelijk van Seattle naar San Francisco reizen (andersom dus, want dan heb je de kust aan je rechterzijde), maar zag daar later van af. Bij het uitpluizen merkte ik dat het achterland ook veel te bieden had. Dus we maakten een rondje vanuit Seattle en bogen in Noord Californië vanaf de kust weer terug. Gelukkig ook maar, want na een paar dagen aan de kust ben je het op een gegeven moment ook wel zat. We hadden een leuke gevarieerde rondreis en hebben mooie locaties bezocht. Om een idee te krijgen, kun je het beste even mijn link daarnaartoe bekijken.
Laatst gewijzigd door gera_r op 31 jan 2021, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 856
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Het Noordwesten....echt de moeite waard ?

Bericht door Tantelotje »

Eens met al het bovenstaande. Onze 5e reis ging van Seattle naar Las Vegas. En het is misschien niet zo spectaculair als Yellowstone, maar we vonden het geweldig!
Seattle is een leuke stad, Olympin een parachtig park met 3 totaal verschillende landschappen, Mount Rainier ontzagwekkend mooi, zelden zoiets mooi gezien als Crater Lake,, de omgeving van Bend is prachtig...... ik kan nog wel even doorgaan :D

Ook vondenwij het prettig dat het in het NW net wat rustiger is als in het ZW, de sfeer vonden we op een of andere manier heel relaxed.
En de diversiteit van wildlife. Je kunt walvissen en orca's spotten. Zeesterren en felgekleurde anemonen in Olympic, bald eagles....

Je krijgt er zeker geen spijt van!
Charlotte

2012: Rondje LA
2014: NO en Florida
2015: Rondje Denver
2016: Rondje LA
2017: Seattle - LV
2018: Hawaii SF - LV
2019: Seattle - LA
2020: Florida
2022: LA - SF
2023: SF - LV


https://jurgenencharlotte.blogspot.com/
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Het Noordwesten....echt de moeite waard ?

Bericht door IngridZw »

@Almere vak V Ik had jouw topic al vluchtig gelezen maar ik zal me er zeker nog uitvoerig in verdiepen t.z.t. Wordt in ieder geval keuze maken.

@gera_r Wij dachten dat onze 1e reis eenmalig zou zijn dus hebben we meteen maar het "neusje van de zalm" gezien. :D

Verder iedereen bedankt voor jullie reacties en meedenken. Ook het plaatsen van de filmpjes. Het sterkt me wel in het besluit om zo goed als zeker toch voor het noordwesten te gaan. En ja vergelijken heeft geen zin. Ik herinner mij nu dat ik ook een beetje bang was dat onze 2de reis (rondje Denver) zou tegenvallen maar achteraf was het tot nu toe onze mooiste reis.
Mocht het inderdaad doorgaan volgend jaar dan zal ik de route hier plaatsen en zal ik zien welke tips jullie als ervaringsdeskundigen mij kunnen geven.
Ik zal ook zeker de reisverhalen lezen.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Het Noordwesten....echt de moeite waard ?

Bericht door kalaman »

Je kan geen gebieden vergelijken, ze zijn echt totaal verschillend.

Maar om wat inspiratie op te doen en de knoop te helpen doorhakken kan je misschien eens naar onze blogs kijken. Via de indexpagina kan je zoeken per staat (en per bezienswaardigheid).
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Het Noordwesten....echt de moeite waard ?

Bericht door Almere vak V »

kalaman schreef:
30 jan 2021, 18:06
Je kan geen gebieden vergelijken, ze zijn echt totaal verschillend.
Vergelijken kan totaal niet. Daar is de US simpelweg gewoon te groot vor. Het is alsof je zegt, wij gaan elk jaar naar Spanje en Italië. We willen nu naar Noorwegen en Zweden. Kan je dat een beetje met elkaar vergelijken? Dan kijkt iedereen je aan alsof je uit een paasei komt.

Voor allebei de gebieden is wat te zeggen. Maar allebei de gebieden zijn totaal verschillend. Op werkelijk bijna alle vlakken. Zelfs de mensen, mentaliteit is niet hetzelfde. Ze praten er Engels. En dan houdt het ook wel op. Ik kom in allebei de gebieden erg graag. Maar dat heb ik wel met meer plekken in Amerika. Maar als ik moet kiezen, dan kies ik altijd voor het Noordwesten.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Het Noordwesten....echt de moeite waard ?

Bericht door dutch_in_seattle »

IngridZw schreef:
28 jan 2021, 21:47
Echter begin ik nu een beetje te twijfelen of de natuur in het noordwesten, en dan in de staten Noord Californië, Oregon en Washington, kan wedijveren met bv Yellowstone, RMNP, de parken in Utah, Californië enz.
OK, als inwoner van Seattle ben ik natuurlijk licht bevooroordeeld :-), maar de Pacific Northwest is zeker de moeite waard!

Iets dat de Pacific Northwest heeft dat bijvoorbeeld Yellowstone, de Rocky Mountains en de nationale parken in Utah niet hebben is de oceaan en al het water. Je hebt hier ongelofelijk mooie plekken aan de kust, met ongerepte natuur. Zo kom ik zelf heel graag op Rialto Beach (volgend weekend bijvoorbeeld!), maar ook andere stranden als Ruby Beach zijn prachtig. Alles wat met water te maken heeft, is behoorlijk uniek aan de Pacific Northwest. Naast eerder genoemde stranden bijvoorbeeld ook de Dungeness Spit op de Olympic Peninsula. Of de San Juan Islands (het uitzicht van de toren in Moran State Park op Orcas Island is prachtig!) of de Puget Sound. Ga kajakken of zeilen!
En zelfs als je van het water weg gaat, dan heb je ook andere prachtige natuur, waaronder Mount Rainier, Mount St. Helens, de North Cascades, Crater Lake (in Oregon).
En Seattle, Portland en Vancouver zijn allemaal hele leuke steden.

Er is kortom hier in de Pacific Northwest van alles te zien en te beleven.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Het Noordwesten....echt de moeite waard ?

Bericht door IngridZw »

Leuk al die reacties. Wat ons bijzonder opviel tijdens het rondje Denver was het sfeertje wat we daar aantroffen o.a. in de staten Wyoming en Colorado. De mensen die we daar aantroffen waren heel vriendelijk, gastvrij en altijd in voor een praatje. Kortom je had echt het gevoel dat je er welkom was en dat vinden we ook wel een leuk aspect van een vakantie. Het was er ook traditioneler (veel cowboyhoeden gezien) en voor ons gevoel minder zakelijker dan in het zuidwesten.
Nu heb ik het vermoeden (correct me if i'm wrong) dat we zo'n sfeertje wellicht ook kunnen aantreffen in het noordwesten.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Het Noordwesten....echt de moeite waard ?

Bericht door Almere vak V »

Ik vind de mensen in Amerika per definitie socialer dan in Nederland. Mensen lijken meer geïnteresseerd. Mensen lijken meer oog voor elkaar te hebben.

Wat ik altijd een groot verschil vind is de tv. In Nederland is de tv vaak het middelpunt van de huiskamer. Terwijl dat in Amerika een stuk minder het geval is. Verder is het verschil in Amerika denk ik vooral ook groot omdat de verschillen heel groot zijn. Achterlijk grote steden, waar het een tikkie gehaast ia allemaal. Staten waar amper mensen wonen en ze soms blij zijn dat ze uberhaupt mensen tegenkomen. Staten waar nu een meter sneeuw ligt. En staten waar ze nu op het strand liggen. Het is allemaal een stuk diverser dan dat het op die postzegel in Nederland is.

Ik moet zeggen dat ik altijd wel geniet van die verschillen.
Emootje
Amerikafan
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 aug 2014, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Het Noordwesten....echt de moeite waard ?

Bericht door Emootje »

Bij ons staat het noordwesten ook nog op de shortlist hoor. Starten in Seattle, rondje Olympic, uitstapje naar Vancouver en dan via Mount Reinier afzakken naar het zuiden. Redwoods boven SF, we moeten dan het binnenland in om eindelijk eens naar Yosemite en SeKi te gaan en dan eindigen in San Diego. Het mooie hiervan is dat je geen one-way fee hebt voor je auto gek genoeg.
Ik kijk er naar uit, al zal het nog even duren. Eerst nog een andere route ;-)
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Het Noordwesten....echt de moeite waard ?

Bericht door GJ »

Wij vonden het Noordwesten toch ook echt wel de moeite waard. Sowieso de stranden bij Forks, de Hoh Rainforest (hoewel je gematigd regenwoud natuurlijk ook op bijvoorbeeld Vancouver Island wel hebt), steden als Seattle en Portland en alle prachtige watervallen die je daar in de buurt hebt, Crater Lake, verder naar het zuiden Lassen Volcanic National Park, maar ook Smith Rock State Park is erg leuk. Onze wandeling tussen de (vroeg bloeiende) wildflowers in Mount Rainier National Park vond ik een van de fijnste die we in de VS al hebben gemaakt.

Het is niet vergelijkbaar met het Zuidwesten, maar het heeft gewoon z'n eigen unieke bezienswaardigheden.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Het Noordwesten....echt de moeite waard ?

Bericht door jojostravelusa »

Wij zijn er nog niet geweest, maar ik heb al wel een route klaar liggen, incl. roadbook wat al ver af is. En ja, het lijkt ons zeker de moeite waard.
Staat dus hoog op de verlanglijst. Als alles meezit, gaan we volgend najaar eerst wat verder naar het oosten. Yellowstone, de Dakota's (met de Buffalo Roundup) vanuit Calgary, dus ook een stukje Canada erbij. Fingers crossed.
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 2014
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Het Noordwesten....echt de moeite waard ?

Bericht door dejong89 »

Wow. En of het de moeite waard is!

Seattle en Portland vinden wij echt leuke steden!
Wij hebben in 2018 een rondje Noord west gedaan. In grote lijnen: Seattle-Vancouver-Canadian Rockys-Glacier-Portland-Olympic-Seattle. En dat was echt prachtig.
Met name Glacier. Een van de mooiste parken waar wij ooit geweest zijn! Ook Mt st Helens was voor ons een aangename verassing. Kortom, er is genoeg te zien!
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
HildeV
Amerikafan
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 aug 2022, 11:40

Re: Het Noordwesten....echt de moeite waard ?

Bericht door HildeV »

Wat een vraag :wink: . Ik ben sinds ik in 2015 vanuit Seattle vertrokken ben voor een roadtrip door Canada (grotendeels lang de Transcanada Highway) tot in New York helemaal gek van de stad Seattle en de Pacific Northwest in het algemeen. Intussen ben ik er nog meermaals terug geweest In 2018 heb ik voor de rondreis die oa via Mount Rainier, Glacier NP, Yellowstone, Grand Teton, Craters of the Moon, Bend, Crater Lake, Eugene & Portland terug naar Seattle ging nog een whale watching in San Juan gedaan met een nacht ter plekke nadien. In 2019 heb ik dan op eigen houtje en grotendeels met openbaar vervoer (op een paar dagen autohuur op Olympic na) het rondje Seattle, Olympic, Vancouver Island, Vancouver (dat stukje met seaplane vanuit Tofino) en dan terug met de trein naar Seattle gedaan. En dit jaar in oktober zijn we nog een paar dagen gaan citytrippen in Seattle (en nog steeds dingen gedaan die ik nog niet gedaan had) na een weekje Hawaii. Volgend jaar gaan we helemaal "all the way" met een campervan roadtrip van 2,5 weken door Washington en Oregon waarbij ik een paar zaken opnieuw ga doen omdat ik er de vorige keren geen tijd genoeg voor had. Als je -net als ik- een liefhebber bent van natuurschoon (bergen en water), goed eten & drinken (craftbreweries, wijngaarden, distillerijen en verse seafood), sport (leuke sfeer zelfs bij "soccer" wedstrijden), relaxte sfeer & een beetje cultuur (meer dan genoeg van dat in Seattle) dan is de Pacific Northwest een klein paradijs. Ik zou er -los van de arbeidsvoorwaarden in de VS- best kunnen wonen. Af en toe benijd ik Ron dus wel :wink: In 2026 komen nog eens terug voor het WK voetbal in combinatie met island hopping (Whidbey Island-San Juan en eventueel tot in Sidney BC als de ferry verbinding dan hersteld is). Of misschien al eerder als tussenstop naar Alaska.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer