Reis Grunner: Seattle-Portland-Seattle met 2 jonge kids

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Grunner
Amerika-ontdekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 sep 2011, 11:07
Aantal x V.S. bezocht: 7

Reis Grunner: Seattle-Portland-Seattle met 2 jonge kids

Bericht door Grunner »

Na een succesvolle rondreis in 2019 vanuit Denver naar oa Yellowstone, zijn we opnieuw plannen aan het maken voor een reis naar Amerika in de zomer van 2022. Waar we destijds samen met mijn schoonouders en onze dochter van bijna 2 jaar gingen, wordt het gezelschap nu aangevuld met onze tweede dochter die dan ook bijna 2 jaar is (en de oudste dan dus bijna 5).

We hebben nu een route opgesteld, maar twijfelen over een paar dingen:
- We willen sowieso orca's proberen te zien. Ze bieden deze tours vanuit Port Angeles aan, maar mijn gevoel zegt dat Port Townsend beter is omdat je vanaf daar dichter bij de San Juan Islands zit. Terecht? Volgens mij is Port Townsend ook wel leuk voor een dagje.
- Ik zit te stoeien met een huurauto. Welk type is geschikt als je met 4 volwassenen en 2 jonge kinderen reist? Ik kom qua zitplaatsen uit op een Full Size SUV, maar qua kofferaantal lijkt dat te krap. Of kan dat in de praktijk prima?
- Omdat we (vooral vanwege de kids) op 2 plekken minimaal 3 nachten willen verblijven, is ons oog op Bend gevallen. Is dat een prima locatie voor een dagtrip naar Crater Lake, of zou je dan voor Newport een nachtje Crater Lake plannen (en dus 1 nacht Bend minder in onderstaand geval)?
- Aangezien we hoogstwaarschijnlijk begin juli willen vertrekken, kan je de route dan het beste zo doen of omgedraaid? Ivm temperatuur/regenval.
- Zijn er dingen die ik over het hoofd zie?

1. Vlucht Amsterdam - Seattle Airport - Ashford/Mt Rainier NP
2. Mount Rainier NP
3. Ashford/Mt Rainier NP - Mount St Helens - Portland
4. Portland
5. Portland - The Dalles - Bend
6. Bend
7. Bend (dagtrip Painted Hills)
8. Bend (dagtrip Crater Lake NP)
9. Bend - Newport
10. Newport
11. Newport - Cannon Beach - Astoria
12. Astoria - Olympic NP
13. Olympic NP
14. Olympic NP
15. Olympic NP - Port Townsend
16. Port Townsend
17. Port Townsend - Seattle
18. Seattle
19. Vlucht Seattle - Amsterdam
20. Aankomst Amsterdam

Bedankt voor het meedenken! :clap:
Fan van Chicago, Boston en LA!
Gebruikersavatar
gera_r
Amerikakenner
Berichten: 526
Lid geworden op: 16 nov 2010, 09:18
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Gelderland

Re: Reis Grunner: Seattle-Portland-Seattle met 2 jonge kids

Bericht door gera_r »

Hoi Grunner.
Wij hebben een soortgelijke route wat uitgebreider vorig jaar in tegengestelde richting gedaan. De reden was, dat we dan bij het rijden langs de kust de oceaan aan onze rechterkant hadden. Leuker uitzicht en makkelijker om te stoppen bij uitkijkpunten e.d.

Dagtocht vanuit Bend naar Crater Lake en/of Painted Hils is op zich wel te doen.

Heb je al bedacht wat je de 'vrije dag' in Portland doet? Wij vonden het eigenlijk maar een stad met weinig hoogstandjes. Vonden achteraf, dat we die dag beter ergens anders hadden kunnen besteden.

Op de route tussen Portland en The Dalles zijn verschillende watervallen. Je kunt ze niet allemaal bezoeken, als je daarna nog door wilt rijden naar Bend. Maar een paar moeten wel lukken, lijkt me.

Olympic National Park is zeker goed voor 3 dagen en ook zeker de moeite waard. Maar bijna niet te doen vanuit één overnachtingsadres. Je kunt namelijk niet dóór het park van de ene naar de andere kant rijden. Het heeft van verschillende kanten ingangen. En het is ook niet zo, dat als je één deel gezien hebt, je de rest ook hebt gezien. Elke ingang heeft weer zijn eigen karakteristieken. Lees je er even goed op in.
Misschien kun je wat informatie halen uit mijn reisverslagen van vorig jaar.
Grunner
Amerika-ontdekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 sep 2011, 11:07
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis Grunner: Seattle-Portland-Seattle met 2 jonge kids

Bericht door Grunner »

Dank je wel voor je uitgebreide reactie gera_r. Ik ga jullie verslag lezen!
Je hebt gelijk wat betreft Olympic NP. Ik heb me al wel redelijk ingelezen, maar kwam daarbij tot de conclusie dat we keuzes moeten maken (dat moet sowieso met kinderen) als we niet te veel verschillende overnachtingslocaties willen. Qua overnachting dacht ik aan Log Cabin Resort, zodat we in ieder geval die hoek kunnen zien en mogelijk vanuit daar naar Huricane Ridge. En misschien als we vroeg vanuit Astoria vertrekken, we onderweg naar t noorden nog een paar uurtjes Hoh Rain Forest kunnen meepikken. Of adviseer je dan een andere uitvalsbasis voor Olympic als we op max 1 plek willen verblijven?

Als Port Angeles qua orca's net zo goed is als Port Townsend kunnen we sowieso al wat schuiven rond Olympic. Dat scheelt immers alweer 2 nachten. Ik hoop dat iemand hier het verlossende antwoord daarop heeft :angel:
Fan van Chicago, Boston en LA!
Gebruikersavatar
gera_r
Amerikakenner
Berichten: 526
Lid geworden op: 16 nov 2010, 09:18
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Gelderland

Re: Reis Grunner: Seattle-Portland-Seattle met 2 jonge kids

Bericht door gera_r »

Hurricane Ridge is mooi om te wandelen. Maar echt, zou me er met twee kleine kinderen op sommige stukken toch echt niet veilig voelen. Even leuk om te kijken, maar meer ook niet.
Interessanter voor de kinderen is toch misschien wel het westelijke gedeelte. Daar zijn verschillende stranden. Let op, soms wel even klimmen over boomstammen... Maar het mooist vind ik toch wel Hoh Rain Forest en Lake Quinault. Op beide locaties redelijk korte, maar mooie, wandelingetjes te maken. Dus misschien iets zoeken in de omgeving van Fork? Afhankelijk of je met de klok mee reist of er tegenin, kun je natuurlijk altijd onderweg al het e.e.a. meenemen.
Port Townsend vond ik mooier dan Port Angeles (weinig interessant en betalen voor parkeren bij de haven).
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Grunner: Seattle-Portland-Seattle met 2 jonge kids

Bericht door IngridZw »

Grunner schreef:
27 nov 2020, 12:12
Ik zit te stoeien met een huurauto. Welk type is geschikt als je met 4 volwassenen en 2 jonge kinderen reist? Ik kom qua zitplaatsen uit op een Full Size SUV, maar qua kofferaantal lijkt dat te krap. Of kan dat in de praktijk prima?
Wij zitten de (eventuele) volgende reis met hetzelfde "probleem". De vorige keren met 4 volwassenen en 1 peuter en nu inmiddels met een kleintje erbij. Wij hadden beide keren een minivan waar we ruim voldoende plek hadden voor alle bagage omdat we 2 stoelen achterin konden neerklappen.
Nu dus maar één stoel en wordt het allemaal wat krapper maar wij denken eraan om een roofbag aan te schaffen waarin we ook bagage in kunnen stoppen. (Na het lezen van een reisverslag van Michelly). Je kunt ze kopen of bestellen bij de Walmart en ze zijn niet duur.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42023
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Grunner: Seattle-Portland-Seattle met 2 jonge kids

Bericht door Martin & Marianne »

Waarom een SUV? Ik zou ook eens naar een minivan kijken. Qua zitplaatsen moet dat sowieso lukken, voor de bagage wordt het misschien wat krap. Dan is een roofbag inderdaad een goed idee. Hangt er ook van af hoeveel je meeneemt en of je koffers of tassen hebt.
Wat je ook nog kunt overwegen is om met twee auto's te gaan. Een ruime auto en een kleinere erbij. Dan kun je voor de uitstapjes toch samen op stap, maar je kunt ook eens afzonderlijk iets doen.

Ik begrijp je overweging om meerdere dagen op dezelfde plaats te blijven, maar voor Crater Lake bijvoorbeeld betekent dat wel dat je twee uur heen en twee uur terug rijdt. Dat is toch ook niet ideaal.

Qua route zou ik proberen om zowel Mt Rainier als Olympic zo laat mogelijk te doen. Wij hadden in 2006 medio juli nog aardig wat sneeuw in beide parken. Ook bij Crater Lake trouwens. Misschien heb je iets aan ons reisverslag.
Wij deden de walvis tour vanuit Port Townsend - maar we overnachtten bij Port Angeles, of eigenlijk Sequim. Port Townsend is een leuke plaats, maar je hoeft toch niet te kiezen tussen beide plaatsen? Je kunt ook de walvis tour doen op weg van Seattle naar Port Angeles. Of doe Port Townsend vanuit Port Angeles, dat is minder ver rijden dan van Bend naar Crater Lake of de Painted Hills.
Maar zoals je het nu hebt is het ook prima, je zit hoe dan ook veel in de auto en je hebt hoe dan ook veel verschillende overnachtingsplaatsen.
Ik zou het zo inrichten dat je het aantal kilometers zo beperkt mogelijk houdt, dus niet te veel heen en neer rijden.

Wij hadden in 2006 een aantal overnachtingen in een cabin op een KOA camping. Dat is zeker voor de kinderen erg leuk, misschien is dat een idee?

Marianne
Gebruikersavatar
gera_r
Amerikakenner
Berichten: 526
Lid geworden op: 16 nov 2010, 09:18
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Gelderland

Re: Reis Grunner: Seattle-Portland-Seattle met 2 jonge kids

Bericht door gera_r »

Een toevoeging op wat Marianne hier zegt en wat ik zelf nog wilde zeggen; vergis je niet in de afstanden. Ben ook niet zo'n fan van het heen en weer rijden. Je bent er toch onnodig veel tijd aan kwijt. Als er aangeven wordt dat een route bijvoorbeeld een afstand heeft van 100 km, wil dat daar niet altijd zeggen dat je er met een uur bent. Er heerst op provinciale wegen vaak een maximum snelheid van 50 tot 70 km per uur, zeker in de parken. Liever gebruik ik dan die tijd om door te rijden naar een locatie in de buurt/richting van de volgende bestemming. Ik snap dat je met een heel gezelschap, waaronder 2 kinderen niet steeds wilt verkassen, maar van onnodig lang en vaak in de auto worden kinderen ook niet blij... Lastige afweging...
Grunner
Amerika-ontdekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 sep 2011, 11:07
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis Grunner: Seattle-Portland-Seattle met 2 jonge kids

Bericht door Grunner »

Wat fijn dat iedereen zo meedenkt! :clap:
Martin & Marianne schreef:
27 nov 2020, 18:50
Waarom een SUV? Ik zou ook eens naar een minivan kijken. Qua zitplaatsen moet dat sowieso lukken, voor de bagage wordt het misschien wat krap. Dan is een roofbag inderdaad een goed idee. Hangt er ook van af hoeveel je meeneemt en of je koffers of tassen hebt.
Wat je ook nog kunt overwegen is om met twee auto's te gaan. Een ruime auto en een kleinere erbij. Dan kun je voor de uitstapjes toch samen op stap, maar je kunt ook eens afzonderlijk iets doen.
Omdat ik onder andere in deze post las dat dat wel moet passen. Hoewel ik dus wel weer tegenstrijdige berichten lees. Twee auto's valt voor ons af, omdat wij juist die gezelligheid onderweg zo belangrijk vinden.
Martin & Marianne schreef:
27 nov 2020, 18:50
Ik begrijp je overweging om meerdere dagen op dezelfde plaats te blijven, maar voor Crater Lake bijvoorbeeld betekent dat wel dat je twee uur heen en twee uur terug rijdt. Dat is toch ook niet ideaal.
Klopt, het is kiezen uit twee kwaden. Of eigenlijk een luxe-probleem natuurlijk.
Martin & Marianne schreef:
27 nov 2020, 18:50
Qua route zou ik proberen om zowel Mt Rainier als Olympic zo laat mogelijk te doen. Wij hadden in 2006 medio juli nog aardig wat sneeuw in beide parken. Ook bij Crater Lake trouwens. Misschien heb je iets aan ons reisverslag.
Die heb ik gelezen. Leuk verslag! Ik heb meerdere varianten op papier uitgetekend, maar ik krijg het niet voor elkaar om met deze bestemmingen zowel Olympic als Mt Rainier aan het einde te plannen. Zonder er een super onlogische route van te maken zeg maar, haha.
gera_r schreef:
27 nov 2020, 16:57
Hurricane Ridge is mooi om te wandelen. Maar echt, zou me er met twee kleine kinderen op sommige stukken toch echt niet veilig voelen. Even leuk om te kijken, maar meer ook niet.
Interessanter voor de kinderen is toch misschien wel het westelijke gedeelte. Daar zijn verschillende stranden. Let op, soms wel even klimmen over boomstammen... Maar het mooist vind ik toch wel Hoh Rain Forest en Lake Quinault. Op beide locaties redelijk korte, maar mooie, wandelingetjes te maken. Dus misschien iets zoeken in de omgeving van Fork? Afhankelijk of je met de klok mee reist of er tegenin, kun je natuurlijk altijd onderweg al het e.e.a. meenemen.
Dat is iets wat ik zeker ga meenemen. Ik vond de cabins bij Lake Crescent erg sfeervol, maar er zijn vast ook leuke plekken in de buurt van Forks. Met nadruk van in de buurt, want dat plaatsje zelf oogt op foto's nogal grauw. Dan is dat wellicht handiger inderdaad.
gera_r schreef:
27 nov 2020, 19:25
Liever gebruik ik dan die tijd om door te rijden naar een locatie in de buurt/richting van de volgende bestemming. Ik snap dat je met een heel gezelschap, waaronder 2 kinderen niet steeds wilt verkassen, maar van onnodig lang en vaak in de auto worden kinderen ook niet blij... Lastige afweging...
Het voordeel van een centrale plek kiezen is dan weer dat je op het laatste moment nog kunt bepalen of je het wel of niet wilt bekijken. De plekken die we zeker willen zien nemen we uiteraard al op in de route, maar de 'eventueeltjes' doen we dan alleen als we er dan puf voor hebben. Crater Lake vind ik zo'n twijfelgeval, afgaande op foto's. Maar het blijft inderdaad een lastige afweging. Er is zoveel lekkers wat dat betreft...
Fan van Chicago, Boston en LA!
Gebruikersavatar
gera_r
Amerikakenner
Berichten: 526
Lid geworden op: 16 nov 2010, 09:18
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Gelderland

Re: Reis Grunner: Seattle-Portland-Seattle met 2 jonge kids

Bericht door gera_r »

Al eens aan een huisje via Airbnb gedacht Grunner? Ook (net) buiten Forks het e.e.a. te vinden...

https://www.airbnb.nl/s/Forks--WA--Unit ... y_map=true
Grunner
Amerika-ontdekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 sep 2011, 11:07
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis Grunner: Seattle-Portland-Seattle met 2 jonge kids

Bericht door Grunner »

Ja, dat had ik gisteren al bekeken nav jouw reactie. Er zitten een aantal leuke huisjes tussen :thumbup:
Fan van Chicago, Boston en LA!
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis Grunner: Seattle-Portland-Seattle met 2 jonge kids

Bericht door Almere vak V »

Grunner schreef:
27 nov 2020, 12:12
We willen sowieso orca's proberen te zien. Ze bieden deze tours vanuit Port Angeles aan, maar mijn gevoel zegt dat Port Townsend beter is omdat je vanaf daar dichter bij de San Juan Islands zit. Terecht?
Het is gewoon een kwestie van stom geluk hebben. Wij hebben vrienden met een huis op Orcas Island. We hebben ze daar op 5 meter van het strand zien zwemmen. We hebben met de veerboot tussen ze door moeten zigzaggen. Maar we hebben ze ook wel is helemaal niet gezien.
Bedenk wel dat als je met een tour meegaat. Alle boten staan zo'n beetje met elkaar in verbinding. Al die boten zijn er bij gebaat dat ze hun klanten iets kunnen laten zien. Als ze er die dag zijn. Wat aannemelijk is. Dan ga je ze zien. Dus ik denk dat het niet zo heel veel uitmaakt vanuit welke plek je vertrekt. Ik zou wel heel erg goed kijken met wat voor boot je gaat. Ik zou bijna willen zeggen, hoe kleiner, hoe fijner. Wij hebben in Oregon wel is een walvistour gedaan met een "geflipte" biologe in een soort van Zodiac. Dat was echt fantastisch om te doen!
Grunner schreef:
27 nov 2020, 12:12
Ik zit te stoeien met een huurauto. Welk type is geschikt als je met 4 volwassenen en 2 jonge kinderen reist? Ik kom qua zitplaatsen uit op een Full Size SUV, maar qua kofferaantal lijkt dat te krap. Of kan dat in de praktijk prima?
Waar je denk ik goed op moet letten is dat je een auto huurt met 6 captain seats. Ik neem aan dat die van twee nog in een stoeltje zit. Die van 5 minimaal op een verhoger. Dan blijft er voor nummer 3 bij een bank al weinig over. Komt bij dat de 6e dan ook terecht komt op het bankje helemaal achterin. Nou is dat wellicht niet zo erg. Maar killing voor je ruimte om bagage kwijt te kunnen. Als je 6 losse stoelen hebt. Kan je ook nog allerlei spullen kwijt tussen de stoelen. Het is hier al gezegd. Let op met koffers. Die beperken je in het volledig gebruik van de ruimte die je tot je beschikking hebt.
Hier wordt al een MPV genoemd. Maar die is echt kleiner dan als je een fullsize SUV huurt. Soms gaat het maar over een paar centimeter. Ik zou kijken of je een Ford Expedition Max kunt huren. Die is echt minimaal een halve meter langer dan een MPV. En die halve meter vind je echt terug in de kofferruimte. Of misschien wel nog beter een Chevy Suburban. Nog een paar centimeter langer dan de Expedition. Vrienden van ons rijden zo'n ding met 6 captain chairs. Dan heb je echt nog steeds een hele forse bagageruimte. Maar kan je bijvoorbeeld ook met gemak 2 koffers kwijt tussen de stoelen.
Waar je wellicht rekening mee moet of kunt houden is dat lang niet iedereen het prettig vindt om in zo'n bakbeest te rijden of het uberhaupt gewend is. Wij vinden in Europa een auto van pak m beet 4,5 meter lang al een enorme auto. Een Suburban gaat richting de 6 meter.
Grunner schreef:
27 nov 2020, 12:12
Is dat een prima locatie voor een dagtrip naar Crater Lake, of zou je dan voor Newport een nachtje Crater Lake plannen (en dus 1 nacht Bend minder in onderstaand geval)?
Bend is een prima plek om te vertoeven. En vanuit Bend naar Crater Lake is ook aanmerkelijk korter dan vanuit Newport. Het ligt er ook heel erg aan wat je bij Crater Lake wilt gaan doen. Wil je een rondje maken. Of wil je alleen een paar uitkijkpunten meepakken? Anders zou ik er niet persee voor kiezen om er te overnachten.
Wat je eventueel wel zou kunnen doen is vroeg uit Bend naar Crater Lake rijden. Daar een aantal uur vertoeven. Krijg je een meer dan prima indruk. En van daaruit naar Coos Bay rijden. Daar overnachten. En dan de volgende dag vanuit Coos Bay naar Newport rijden. Geweldig mooi stuk over de 101. Het enige nadeel wat je hebt is dat je de oceaan aan de verkeerde kant van de auto hebt.
Wij zijn verschillende keren in verschillende jaargetijden bij Crater Lake geweest. Maar er is niks mooier als er nog sneeuw ligt met een strakblauwe lucht. Wat een kleuren!!
Grunner schreef:
27 nov 2020, 12:12
Aangezien we hoogstwaarschijnlijk begin juli willen vertrekken, kan je de route dan het beste zo doen of omgedraaid? Ivm temperatuur/regenval.
Zou me niet al te veel zorgen maken over het weer als je begin juli gaat. Temperaturen van tussen de 25 en de 30 graden of er zelfs overheen zijn niet ongebruikelijk. Waar je wel rekening mee moet houden is dat warm weer in de Willamette Valley vaak zorgt voor mist aan de kust. En die mist komt en gaat op elk moment van de dag. Wij hebben meegemaakt dat het tot een mijl voor de kust kraakhelder was en 30 graden. 1 mijl verder echter potdicht en 10 graden. Dan krijgt zo'n tripje langs de kust in eens een hele andere lading. Alhoewel er ook mensen zijn die op de mist jagen. Je kunt dan prachtige foto's maken aan de kust.
Grunner schreef:
27 nov 2020, 12:12
3. Ashford/Mt Rainier NP - Mount St Helens - Portland
4. Portland
5. Portland - The Dalles - Bend
Portland is een prachtige stad. Met een geheel eigen cultuur. Je moet er alleen even naar zoeken. Mocht je daar nou niet naar willen zoeken. Maar er gewoon willen winkelen. Ze hebben een paar prachtige shopping malls. Daar betaal je voor Oregon begrippen de hoofdprijs. Hoe dat mogelijk is voor ons Nederlanders zonder BTW/Salestax is een raadsel. Maar voor echte koopjes rij je een half uurtje naar het zuiden. Daar heb je Woodburn Outlet. Daar geven ze het nog net niet gratis weg. Tenminste als ik mijn vrouw en dochters moet geloven. Zeker toen onze kinderen nog jong waren kocht mijn vrouw daar met grote regelmaat de kleren voor onze dochters.
Zoals al gezegd. Op weg naar The Dalles kom je langs een aantal watervallen. Als je een beetje op tijd uit Portland vertrekt ben je redelijk vroeg bij Multnomah Falls. Prachtige plek! Even verderop ligt de Bonneville Dam Lock and Dam. Schitterende dam. Mooi bezoekerscentrum. Leuke toer kan je er maken. En je kunt je auto vlakbij het water parkeren. 100% zeker dat je daar zeeleeuwen ziet die zich te goed doen aan de zalmen die er zwemmen.

Hou er rekening mee dat Portland de laatste maanden flink heeft geleden onder de protesten. Er is voor honderden miljoenen dollars schade aangericht. Het is nog steeds gaande. We hebben het nu over juli volgend jaar. Maar de ongeregeldheden zijn al bijna een half jaar aan de gang. Met een governar en een burgemeester die niet ingrijpen kan het nog wel even doorgaan.
Grunner schreef:
27 nov 2020, 12:12
11. Newport - Cannon Beach - Astoria
12. Astoria - Olympic NP
Hou er rekening mee dat het bij Cannon Beach behoorlijk druk kan zijn. Daar is het dorpje niet echt op berekend zullen we maar zeggen. Parkeren is er wel een dingetje.
Van Astoria naar Olympic zou ik een klein uitstapje wagen naar Oysterville. Is misschien een uurtje of anderhalf om. Maar mooi dorpje om te zien. Ligt er nog net bij als 150 jaar geleden.
Grunner schreef:
27 nov 2020, 12:12

Zijn er dingen die ik over het hoofd zie?
Absoluut!! Die zijn er namelijk altijd! Een wijs iemand heeft hier ooit op het forum gezegd, je mist meer, dan dat je ziet. Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen. Ik heb een Need to know geschreven ovr Oregon en Washington. Die is zeker niet compleet! Maar als je daaruit al alles zou moeten doen. Dan kom je al minimaal een paar maanden tekort. Bepaald je eigen tempo. Neem de tijd die je denkt nodig te hebben.
Grunner
Amerika-ontdekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 sep 2011, 11:07
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis Grunner: Seattle-Portland-Seattle met 2 jonge kids

Bericht door Grunner »

Wat een super uitgebreide reactie zeg, geweldig :D
Almere vak V schreef:
30 nov 2020, 11:28
Waar je denk ik goed op moet letten is dat je een auto huurt met 6 captain seats. Ik neem aan dat die van twee nog in een stoeltje zit. Die van 5 minimaal op een verhoger. Dan blijft er voor nummer 3 bij een bank al weinig over. Komt bij dat de 6e dan ook terecht komt op het bankje helemaal achterin. Nou is dat wellicht niet zo erg. Maar killing voor je ruimte om bagage kwijt te kunnen. Als je 6 losse stoelen hebt. Kan je ook nog allerlei spullen kwijt tussen de stoelen. Het is hier al gezegd. Let op met koffers. Die beperken je in het volledig gebruik van de ruimte die je tot je beschikking hebt.
Klopt wat betreft die stoeltjes. Dus we hebben daarom ook echt 6 volwaardige zitplaatsen in gebruik. Als ik de website van verschillende autoverhuurders bekijk, en naar de gang van zaken bij verhuurders in de VS kijk tijdens voorgaande reizen, dan kun je dat vooraf niet aangeven en moet je dus maar geluk hebben dat je een auto met 6 losse stoelen mee krijgt. Of zie ik een optie over het hoofd?
Almere vak V schreef:
30 nov 2020, 11:28
Bend is een prima plek om te vertoeven. En vanuit Bend naar Crater Lake is ook aanmerkelijk korter dan vanuit Newport. Het ligt er ook heel erg aan wat je bij Crater Lake wilt gaan doen. Wil je een rondje maken. Of wil je alleen een paar uitkijkpunten meepakken? Anders zou ik er niet persee voor kiezen om er te overnachten.
Wat je eventueel wel zou kunnen doen is vroeg uit Bend naar Crater Lake rijden. Daar een aantal uur vertoeven. Krijg je een meer dan prima indruk. En van daaruit naar Coos Bay rijden. Daar overnachten. En dan de volgende dag vanuit Coos Bay naar Newport rijden. Geweldig mooi stuk over de 101. Het enige nadeel wat je hebt is dat je de oceaan aan de verkeerde kant van de auto hebt.
Ik denk dat voor ons een deel van het park, en dus een paar uitkijkpunten voldoende is. Zeker als we daarmee tijd creëren voor iets anders moois. Je zegt dat je met jouw route aan de verkeerde kant van de weg rijdt. Maar als we de route omdraaien is dat geen probleem. Dus Coos Bay-Crater Lake-Bend. We zetten de optie er in ieder geval bij. Uiteindelijk hangt alles toch af met beschikbaarheid van accommodaties, dus vroeg of laat zal je toch concessies moeten doen.

Het wordt er al met al niet eenvoudiger op. In de positieve zin van het woord. Ik zie het ook echt als het graaien in een grote snoeptrommel, waarbij ieder snoepje lekker is en je desondanks steeds nog lekkerder wil. Je wordt er hebberig van. Welke route we ook gaan volgen, het is allemaal prachtig, dat heb ik al wel in de gaten :thumbup:
Fan van Chicago, Boston en LA!
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis Grunner: Seattle-Portland-Seattle met 2 jonge kids

Bericht door Almere vak V »

Grunner schreef:
03 dec 2020, 20:08
Of zie ik een optie over het hoofd?
Nee, je kunt het niet aangeven. Maar hoe hoger je in de boom gaat zitten wat huur betreft hoe groter de kans ook daadwerkelijk is dat je captain chairs aantreft. Als je een PFAR huurt. Zit je in de allergrootste maat wat SUV's betreft en daar heb je meestal voldoende keus in. En er staat er altijd eentje tussen met losse stoelen. Laat ik het omdraaien. Wij hebben er nog nooit eentje zonder losse stoelen gehad.

Hetzelfde geldt voor een Minivan. Chrysler hebben het. En volgens mij heb ik ook wel is Sienna's gezien die het hebben. Nooit zelf in gereden. Chrysler en Dodge hebben het op zeker. En met een beetje geluk heb je ook nog een DVD systeem aan het plafond hangen. Helpt ook altijd met kinderen.

SUV heeft een tikkie het nadeel dat het inladen soms best hoog is. In de tijd dat onze gehandicapte dochter nog meeging eigenlijk altijd een Minivan gebruikt. Daar reed je de rolstoel bij wijze van spreken zo achterin. Maar sinds ze niet meer meegaat eigenlijk altijd een (grote) SUV.

Komt bij zie ik dat je op Seattle vliegt. Daar heb je altijd meer dan voldoende keus. Dat kan ook nog een overweging zijn. Bij de ene verhuurder krijg je een auto aangewezen. Bij de andere mag je er eentje uit de rij halen. En ook die aangewezen auto hoef je niet te accepteren. Even een praatje met een greeter waar je naar op zoek bent. Wil ook heel vaak helpen.
Grunner schreef:
03 dec 2020, 20:08
Maar als we de route omdraaien is dat geen probleem. Dus Coos Bay-Crater Lake-Bend. We zetten de optie er in ieder geval bij.
Ff voor de zekerheid. Dan moet je de route voor Coos Bay omzetten. Als je na Coos Bay naar Crater Lake rijdt, rij je van de kust af. Dan heb je m aan geen van twee de kanten van je auto! :wink:
Zonder dollen. Het is echt leuker en vooral ook makkelijker. Als je aan het rijden bent heb je een beter zicht op de kustlijn. En er zijn ontelbare plaatsen waar je kunt stoppen. Die stopplekken zitten 99 van de 100 keer tussen de weg en de kust. Als je de kust aan jouw kant rijdt en je ziet een mooi plekje stuur je naar rechts en je staat. Als je aan de andere kant rijdt moet je rekening houden met tegemoetkomend verkeer.
Ik heb er eentje naast me zitten die met enige regelmaat op het allerlaatste moment roept hier wil ik eruit. Dat is aan de kustkant een stuk makkelijker (lees veiliger) te realiseren dan vauit de andere kant.
Grunner schreef:
03 dec 2020, 20:08
Welke route we ook gaan volgen, het is allemaal prachtig, dat heb ik al wel in de gaten
Wij komen inmiddels al jaren in Oregon. Hebben er sinds een paar jaar ook een huis. En ook wij komen nog op plekken dat we denken, hoe hebben we die plek al die tijd kunnen missen. Maar er zijn ook plekken waar we terug blijven komen. Columbia River Highway, kunnen we blijven rijden. Crater Lake als er sneeuw ligt met een strakblauwe hemel, prachtig! Painted Hills, mag je me de hele dag laten zitten. Geen enkel probleem. Zelfde heb ik met Cannon Beach. Daar kan ik rustig van zonsopgang, tot zonsondergang zitten. Maar ook iets "simpels" als Silver Falls Park. Als het lekker weer is, springen we in de auto en lopen we een rondje. Daar kan je heel makkelijk kiezen of je 1, 2 of 3 uur loopt. Daarna naar de A&W in Sandy en ik heb een topdag! Tenminste zolang mijn vrouw niet zegt zullen we via de 5 terugrijden kan ik nog ff langs de outlets in Woodburn. :blink:

Zoals je al zegt. Keuzes maken. En geniet van je keuzes. En anders? Gewoon terugkomen. Bevalt ons nog steeds!!
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Grunner: Seattle-Portland-Seattle met 2 jonge kids

Bericht door IngridZw »

Almere vak V schreef:
04 dec 2020, 09:48
Hetzelfde geldt voor een Minivan. Chrysler hebben het. En volgens mij heb ik ook wel is Sienna's gezien die het hebben. Nooit zelf in gereden.
Wij hebben 2 keer een Minivan gehad, de eerste keer een Toyota Sienna en later een Dodge Grand Caravan. Als ik nu kijk naar een huurauto dan valt de Sienna in een iets duurdere prijsklasse en hebben we toen waarschijnlijk geluk gehad dat we hem hebben meegekregen. Hij wordt ook bestempeld als een 8 persoons auto hoewel die van ons gewoon 7 zitplaatsen had. Maar hij was al met al wel een stuk ruimer als de Dodge. Dus ook een prima optie als je met 6 personen reist.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Grunner
Amerika-ontdekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 sep 2011, 11:07
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis Grunner: Seattle-Portland-Seattle met 2 jonge kids

Bericht door Grunner »

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb er inmiddels het volste vertrouwen in dat het met de huurauto gewoon goed gaat komen. Ook wel leuk om eens in zo'n hele grote wagen rond te cruisen :-D
Almere vak V schreef:
30 nov 2020, 11:28
Zou me niet al te veel zorgen maken over het weer als je begin juli gaat. Temperaturen van tussen de 25 en de 30 graden of er zelfs overheen zijn niet ongebruikelijk. Waar je wel rekening mee moet houden is dat warm weer in de Willamette Valley vaak zorgt voor mist aan de kust. En die mist komt en gaat op elk moment van de dag. Wij hebben meegemaakt dat het tot een mijl voor de kust kraakhelder was en 30 graden. 1 mijl verder echter potdicht en 10 graden. Dan krijgt zo'n tripje langs de kust in eens een hele andere lading. Alhoewel er ook mensen zijn die op de mist jagen. Je kunt dan prachtige foto's maken aan de kust.
Aangezien volgend jaar het laatste jaar is dat we buiten de schoolvakanties kunnen reizen hadden we in eerste instantie onze zinnen gezet op vertrek in juni. Door de berichten op dit forum over sneeuw en lage temperaturen in juni, hadden we in ons hoofd al de aanpassing naar eind juni of begin juli gemaakt. En juli betekent dus toch de schoolvakantie. Nu we dat langzaam een plekje aan het geven zijn (hehe, dat klinkt nogal dramatisch), zijn we ook de bestemming aan het heroverwegen. Althans, om ook Canada in het schema op te nemen. Wordt vervolgd dus :crazy:
Fan van Chicago, Boston en LA!
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis Grunner: Seattle-Portland-Seattle met 2 jonge kids

Bericht door Almere vak V »

Grunner schreef:
09 dec 2020, 20:05
Door de berichten op dit forum over sneeuw en lage temperaturen in juni
In juni heb je 9 van de 10 keer prachtig weer! Op grote hoogte wordt dat natuurlijk wat anders. Dan kan je nog sneeuw tegenkomen, maar dat heeft uiteraard ook zn charme. Maar daar kan je op anticiperen.
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Grunner: Seattle-Portland-Seattle met 2 jonge kids

Bericht door Diederik52 »

Nog een paar tips voor het geval dat je die niet zelf al had ontdekt (zie Google Maps voor de foto's):
1. In Portland is het Portland Art Museum werkelijk prachtig.
2. Ik weet niet waarom je via The Dalles naar Bend zou willen rijden. Sla eerder, bij Hood River af naar het Zuiden via wegen 35 en 26. Je kunt dan nog steeds een paar van de watervallen meenemen en bovendien Mt Hood, een puntgave prachtige bergtop waar een weg naar boven gaat naar een restaurant. Je zou dan precies ten Z van Mt Hood niet meteen vanuit de 35 de 26 naar het Zuiden op moeten, maar eerst nog 0.6 mijl de 26 naar het Westen. Daar is een afslag naar Trillium Lake. Vanaf de uiterste zuidpunt van dat prachtige meer heb je een werkelijk "picture perfect" zicht op Mt. Hood (bij mooi weer).
3. In Bend is de Old St. Francis Pub in de McMenamin’s Old St. Francis Schoolhouse leuk, gezellig druk, niet duur. Vergeet zeker niet het interieur te bekijken incl. de zeer fraaie zwembadhal (!).
4. Iets ten Z van Bend is het High Desert Museum absoluut de moeite waard, binnen en buiten.
5. Eveneens ten Z van Bend (op weg naar Crater Lake) heb je een schitterend uitzicht vanaf de top van Newberry National Volcanic Monument op de lavavelden en de wijde omtrek (bij mooi weer).
6. En route van Bend naar Newport kom je waarschijnlijk langs Sisters. In plaats van de 20 verder te volgen kun je daar de rustige binnendoorweg 242 nemen, door bossen (wel deels afgebrand, maar dat biedt ook wel een bizar spektakel…) en een indrukwekkend landschap van uitgestrekte lavavelden. Dit is de McKenzie Hwy. Stap zeker uit bij de Dee Wright Observatory, een uitkijkpunt. De weg gaat over in de 126 richting Eugene.
7. In Eugene is het Jordan Schnitzer Museum of Art (prachtige aziatische kunst, op universiteitsterrein met mooie gebouwen) de moeite waard.
8. Op weg naar Newport via de 5 naar het Noorden kom je min of meer langs Shedd waar Thompson's Mills State Heritage Site is, een groot en vooral qua interieur indrukwekkend watermolen¬complex.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4962
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Reis Grunner: Seattle-Portland-Seattle met 2 jonge kids

Bericht door hemmie »

Wij hebben zelf een Ford Expedition (de normale versie, niet de extra lange). Als je met 6 personen reist zou je 2/3 van de achterste zitrij neer kunnen klappen, dan zou het denk ik wel goed moeten passen (hangt er natuurlijk vanaf wat je meeneemt, buggy bijvoorbeeld is ook weer extra bagage). Wij reizen wel eens een dikke week met 7 personen in onze auto, met bagage, dat past net. Maar wij kunnen dan dus maar 1/3 van de achterste rij neerklappen.
Een en ander hangt wellicht ook nog wel van het postuur van de passagiers af, mijn moeder ik konden altijd heel comfortabel op de 2e rij zitten naast autostoel van jongste, of nu met puber erbij. En 2 kinderen op de 3e rij (één op verhoger) is ook geen punt. Maar wij zijn allemaal smal van bouw.
Terug in Texas!
Grunner
Amerika-ontdekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 sep 2011, 11:07
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis Grunner: Seattle-Portland-Seattle met 2 jonge kids

Bericht door Grunner »

Bedankt voor het meedenken allemaal!
We gaan onze route heroverwegen, mede dankzij de tips en suggesties die we hier hebben gekregen. Dat heeft ons aan het denken gezet. Als we (het zuiden van) Oregon laten vallen kunnen we Canada meepakken. Dat begint in het reisgezelschap nu ook wel als pre gezien. Dus ik ben bang dat de topictitel niet meer klopt straks :angel4:
hemmie schreef:
16 dec 2020, 23:19
Wij hebben zelf een Ford Expedition (de normale versie, niet de extra lange). Als je met 6 personen reist zou je 2/3 van de achterste zitrij neer kunnen klappen, dan zou het denk ik wel goed moeten passen (hangt er natuurlijk vanaf wat je meeneemt, buggy bijvoorbeeld is ook weer extra bagage). Wij reizen wel eens een dikke week met 7 personen in onze auto, met bagage, dat past net. Maar wij kunnen dan dus maar 1/3 van de achterste rij neerklappen.
Een en ander hangt wellicht ook nog wel van het postuur van de passagiers af, mijn moeder ik konden altijd heel comfortabel op de 2e rij zitten naast autostoel van jongste, of nu met puber erbij. En 2 kinderen op de 3e rij (één op verhoger) is ook geen punt. Maar wij zijn allemaal smal van bouw.
Qua auto ga ik er vanuit dat dat wel goed gaat komen. Wij zijn normaal van postuur, maar er gaat inderdaad wel een buggy mee. En we zullen 2 autostoeltjes moeten huren, die niet echt flexibel zijn. Maar als we een grote auto huren kan het allemaal net, als ik de reacties hier lees.
Fan van Chicago, Boston en LA!
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Grunner: Seattle-Portland-Seattle met 2 jonge kids

Bericht door Diederik52 »

Nog een aanvulling:
Voor de watervallen langs de Columbia rivier en het Vista House (mooi uitzichtpunt op rivierdal) moet je wel de (mooie en kronkelige) Historic Columbia River Highway nemen, niet de IS84. Alleen de Multnomah Falls zijn vanaf een parkeerterrein langs de IS84 bereikbaar.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer