Reis TradeMarkNL83: Yellowstone & Grand Teton (sept '21)

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Reis TradeMarkNL83: Yellowstone & Grand Teton (sept '21)

Bericht door TradeMarkNL83 »

Ondanks de onzekere toekomst (en gevoed door de goedkope tickets) ben ik een reis aan het voorbereiden voor september 2021. In het slechtste geval is het voorwerk alvast gedaan voor een later moment.

Bestemmingen: Ik zit te denken aan ongeveer twee weken met als hoofdbestemming Yellowstone. Als ik er dan toch ben wil ik ook Grand Teton meepakken. Reden voor begin september is de balans tussen drukte in de parken en prijzen. Als ik het zo lees moet dat qua weer ook nog goed te doen zijn. Ik zou heel graag ook Glacier meepakken. Maar als ik de ervaringen hier zo lees kan ik die beter een keer meepakken met wat parken in Canada. Wat adviseren jullie? Ik zit dan vooral met de rit weer helemaal terug naar Salt Lake City. Of ik zou dus via een andere luchthaven terug moeten vliegen en de huurauto ook daar inleveren, wat allebei duurder is volgens mij? Hebben mensen nog andere tips qua bezienswaardigheden in de buurt? Ik kan het natuurlijk ook gewoon lekker rustig aan doen en het bij Yellowstone en Grand Teton houden, als dat afwisselend genoeg is. Ik wil vooral gaan hiken.

Reisvorm: Huurauto, 1 persoon

Verblijf: hotels/motels/lodges, geen budget maar ook geen overbodige luxe. Voorkeur voor authentieke, locale lodges ipv de bekende grote ketens. Nog niks geboekt maar wel begrepen dat Yellowstone het handigst is in het park ivm drukte. Geldt dit ook voor september? Die lodges op het park zijn ook niet de goedkoopste nl. Voor Grand Teton begreep ik dat een verblijf in Jackson prima is. Ik ga zsm kijken of er nog plek is in Yellowstone en evt reserveren (uiteraard annuleerbaar). Ik dacht aan minimaal een nacht of 4 in Yellowstone en 2 in Jackson. Op hoeveel locaties adviseren jullie te overnachten in Yellowstone om wat hoogtepunten mee te pakken? Ik vind het altijd wel lekker om niet elke nacht ergens anders te slapen.

Huidige grove opzet:
Dag 1: Amsterdam - Salt Lake City
Dag 2: SLC - Jackson
Dag 3: Jackson
Dag 4: Jackson
Dag 5: Jackson - Yellowstone (uur rijden)
Dag 6: Yellowstone
Dag 7:Yellowstone
Dag 8: Yellowstone
Dag 9: Yellowstone
Dag 10:
Dag 11:
Dag 12:
Dag 13: ... - SLC
Dag 14: SLC - Amsterdam

Ik kijk uit naar jullie reacties!
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 856
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis TradeMarkNL83: Yellowstone & Grand Teton (sept '21)

Bericht door Tantelotje »

Lastig. Wij waren in 2019 eind augustus/begin september in Glacier, Yellowstone en Grand Teton.
We hadden geweldig mooi weer. Het was onze eerste kennismaking met Glacier en we vonden het wekelijk fantastisch.
Ik zou denk ik toch proberen het in te passen, ondanks de rijtijd. Wij hadden dit jaar Canada op de planning staan, maar ik zou daar Glacier niet bij gepland hebben gekregen. Hoe je de heenweg precies in moet vullen weet ik zo 1, 2, 3 niet, maar wij zijn in 1 dag van Glacier (Rising sun motor in) naar Gardiner gereden en dat was echt prima te doen. Een lange dag zo af en toe vinden wij niet erg en Glacier is het zeker waard. :D

Voor wat betreft je vragen m.b.t. overnachten: ons eerste bezoek aan Yellowstone en Grand Tetons zaten we buiten beide parken.
Vorig jaar in de parken. En dat zouden we een volgende keer weer doen. Onze overnachting in Jackson was bijvoorbeeld net zo duur als de cabin in Colter Bay. Heb ik liever de laatste. In Yellowstone hadden we een cabin bij de Old Faithful snow lodge. Zou ik zo weer boeken, en niet duurder dan buiten het park.
Ik weet niet of ik daar ook een gewone kamer zou willen, die gebouwen spraken ons niet zo aan.
Maar qua locatie is de snow lodge voor bijvoorbeeld 2 nachten ideaal.
Charlotte

2012: Rondje LA
2014: NO en Florida
2015: Rondje Denver
2016: Rondje LA
2017: Seattle - LV
2018: Hawaii SF - LV
2019: Seattle - LA
2020: Florida
2022: LA - SF
2023: SF - LV


https://jurgenencharlotte.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis TradeMarkNL83: Yellowstone & Grand Teton (sept '21)

Bericht door Martin & Marianne »

Mooie plannen!
Glacier is best te doen vanaf Yellowstone. Je kunt kijken of je dan de Beartooth Hwy mee kunt nemen. En dan terug de route naar Gardiner. Ik zou dan wel een paar dagen extra doen. Als je in Yellowstone veel wilt wandelen is wat meer tijd daar wel handig, je hebt alleen voor de standaard bezienswaardigheden al een dag of drie nodig.
Zonder Glacier zou je ook Cody en de Beartooth Hwy mee kunnen nemen. Een overnachting in Cooke City is dan niet gek, je zit dan gunstig voor de Lamar Valley.
Terug naar Salt Lake City kun je Craters of the Moon meenemen. Of doe een dagje Antelope Island.
Ik zou zeker in Yellowstone zoveel mogelijk in het park overnachten. En op minimaal twee locaties. Je moet geluk hebben om wat te vinden maar betaalbare cabins zijn er zeker. Charlotte noemt al de Snowlodge . Daar hebben wij ook eens gezeten. Kijk dan naar de frontier cabin, die is veel goedkoper dan de western cabin.
Andere betaalbare locaties zijn Lake Lodge en Roosevelt.

Voor Grand Teton is zeker een nacht in het park aan te raden.. Maar Jackson is erg leuk dus een of twee nachten daar is niet gek.

Hou er rekening mee dat het in Yellowstone afgeraden wordt om met minder dan 4 personen in berengebied te wandelen. Als je echt veel wilt wandelen kijk dan bijvoorbeeld eens naar rangerwandelingen.

In 2015 hebben wij op meerdere locaties overnacht in Yellowstone. Misschien heb je iets aan ons verslag. We hebben in dat verslag ook een aparte pagina met de planning voor Yellowstone opgenomen.
Hou in je planning ook rekening met wegafsluitingen. Zie daarvoor de NPS site.

Marianne
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis TradeMarkNL83: Yellowstone & Grand Teton (sept '21)

Bericht door TradeMarkNL83 »

Bedankt voor de reacties! Ik wil Glacier ook heel graag zien naast Yellowstone, liever dan Grand Teton denk ik. Mijn nadeel is dat ik alleen reis en dan is 8 uur rijden van bv Jackson naar Glacier in een dag pittig. Dus dat zouden me dan weer extra nachten kosten. Of ik zou van Salt Lake bv eerst West Yellowstone moeten doen, dan Glacier en dan op de terugweg naar Salt Lake de andere delen van Yellowstone. Maar dat klinkt wat omslachtig?

@Martin & Marianne Je bedoelt je dat je wat meer dagen zou doen als ik ook Glacier mee wil pakken, naast Yellowstone en Grand Teton? Hoe zouden jullie dat dan verdelen qua dagen? In dat geval zou ik misschien eerder voor Yellowstone en Glacier gaan en Grand Teton overslaan. Dus dan bv 5 nachten in Yellowstone en 5 in Glacier. Bedankt voor de tips met wildlife, dat is wel iets om rekening mee te houden. Ik zal kijken of dit in dezelfde mate geldt voor Glacier. Zo niet dan kan ik de focus daar wat meer op wandelen leggen. Jouw verslagen zijn overigens een halve bijbel voor me dus daar haal ik zeker veel info uit :clap:

@Tantelotje had je toen je buiten Yellowstone overnachtte dat je dat dan veel tijd kostte om bv weer in het park te komen ivm drukte? Ik ga ondertussen eens goed kijken wat de door jullie geadviseerde plekken zouden kosten.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis TradeMarkNL83: Yellowstone & Grand Teton (sept '21)

Bericht door Martin & Marianne »

Als je Glacier meeneemt zou ik niet daar vanuit SLC naar toe rijden, maar zoals ik aangaf vanuit Yellowstone. Het lukt me niet om het in googlemaps weer te geven, er zijn wat afsluitingen nu blijkbaar, maar in grote lijnen zou ik het dan zo doen:
SLC - Jackson - Lake Yellowstone - Cody - Cooke city - St Mary - Gardiner - Old Faithful - Colter Bay - SLC.

Je rijdt dan twee keer door GT, en dat is best handig omdat je er twee doorgaande nood/zuid wegen hebt.
Voor Yellowstone moet je even kijken welke wegen gesloten zijn (ik dacht tussen Tower en Canyon) en dan eens kijken wat handig is om op de heenreis en op de terugweg mee te nemen.

Accommodatie in Yellowstone vinden is een uitdaging, net als de site van Xanterra, je moet regelmatig kijken of er iets betaalbaars vrij komt en het zoekt niet gemakkelijk.


Wat prijzen:
- OF Snowlodge western cabin 233
- OF Snowlodge frontier cabin 139

- OF lodge, cabin without bath 110
- OF lodge frontier cabin 183

- Roosevelt cabin, met badkamer 173
- Roosevelt cabin zonder badkamer 109

- Lake Lodge frontier cabin 170

Kamers zijn vaak veel duurder, bijvoorbeeld een premium room bij de Snowlodge kost 324 per nacht,

Canyon ligt heel centraal, maar de prijzen beginnen daar bij 229 dollar.
In 2017 hebben wij er twee nachten gekampeerd; dat is stukken goedkoper, 33 dollar per nacht.

Marianne
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 856
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis TradeMarkNL83: Yellowstone & Grand Teton (sept '21)

Bericht door Tantelotje »

Inderdaad reistijd, los van drukte. En in mijn beleving is het prijsverschil met buiten het park niet heel groot. Dus dan liever in het park.
Wij waren, in tegenstelling tot andere forumleden, niet heel gecharmeerd van Cody. Het is (weet het niet meer zeker) volgens mij meer dan een uur rijden van Cody naar de oostingang. Dat maakt het bijvoorbeeld lastiger om vroeg in het park te zijn om wildlife te spotten. Of om dat nog te doen tegen avondschemering.
Gardiner of Mammoth maakt niks uit. West Yellowstone kan ik me niet meer zo goed herinneren. Wij waren in 2015 gewoon te laat met reserveren, vandaar dat we toen op 3 plaatxen buiten het park hebben overnacht.

Vond het vorig jaar heerlijk om nog in het park te zijn als de dagtoeristen al weg zijn.
Charlotte

2012: Rondje LA
2014: NO en Florida
2015: Rondje Denver
2016: Rondje LA
2017: Seattle - LV
2018: Hawaii SF - LV
2019: Seattle - LA
2020: Florida
2022: LA - SF
2023: SF - LV


https://jurgenencharlotte.blogspot.com/
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis TradeMarkNL83: Yellowstone & Grand Teton (sept '21)

Bericht door TradeMarkNL83 »

Dank! Het was uiteraard m'n plan om vanuit Yellowstone naar Glacier te rijden. Dat is wel alsnog 6-7-8 uur rijden en kost me dan 2 dagen (heen en terug), maar dat is dan niet anders vrees ik... Maar inderdaad dan een rondje waardoor ik Yellowstone in 2 delen doe waarvan het westelijke deel op de terugweg.

Ik zit dan nu aan zoiets te denken. Glacier moet ik nog uitgebreider uitzoeken qua overnachtingen/activiteiten, maar het aantal dagen lijkt me zo goed voor een paar mooie trails. Lijkt dit een beetje logisch zo? In Yellowstone zijn m'n prioriteiten denk ik een dag geisers, een dag Grand Canyon en dan nog wat dingen bundelen zoals Mammoth/Lake/Hayden of Lamar Valley/Beartooth HWY.

wo 1 sept: Amsterdam - Salt Lake City
do 2: SLC - Jackson
vr 3: Jackson
za 4: Jackson - Yellowstone (Canyon Village of Lake Yellowstone)
zo 5: Yellowstone (Canyon Village of Lake Yellowstone)
ma 6: Yellowstone (Canyon Village of Lake Yellowstone)
di 7: Yellowstone (Cooke City of Gardiner, die tweede dichter bij St Mary)
wo 8: Yellowstone - St. Mary
do 9: Glacier
vr 10: Glacier
za 11: Glacier
zo 12: Glacier - Gardiner (of Missoula, minder lang rijden)
ma 13: Gardiner/Missoula - Yellowstone (Old Faithful Inn)
di 14: Yellowstone (Old Faithful Inn)
wo 15: Yellowstone - Colter Bay/Grand Teton
do 16: Colter Bay/Grand Teton - SLC
Vr 17: SLC - AMS
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis TradeMarkNL83: Yellowstone & Grand Teton (sept '21)

Bericht door Martin & Marianne »

Ziet er goed uit! Misschien Jackson op het laatst doen zodat je de laatste dag voldoende tijd hebt.

Hou rekening met de wegafsluitingen in Yellowstone, zie hier voor meer informatie (onder Projects 2020).

Marianne
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis TradeMarkNL83: Yellowstone & Grand Teton (sept '21)

Bericht door TradeMarkNL83 »

Dank! Bedoel je Jackson helemaal naar de laatste dagen verplaatsen, of daar eindigen (in plaats van Colter Bay) voor ik terug ga naar Salt Lake?
Goeie wat betreft de afsluitingen. Daar wilde ik me daarna in gaan verdiepen. Buiten Yellowstone in de buurt van de Noord-ingang zitten is dan inderdaad misschien niet zo slim vanwege werkzaamheden. Ook las ik dat volgend jaar (en dit jaar) onderhoud is aan wegen in Glacier, dus daar moet ik ook nog even goed naar kijken.

Dan ga ik maar eens kijken wat er beschikbaar is van lodges. Kan de hele planning weer overhoop gooien natuurlijk... :lol:
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis TradeMarkNL83: Yellowstone & Grand Teton (sept '21)

Bericht door Martin & Marianne »

Ik bedoelde de dagen Jackson op het laatst doen. Het is een uur korter rijden dan vanaf Colter Bay, dus heel veel scheelt het niet, maar je kunt het wat meer op je gemak doen dan die laatste dag.

Marianne
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis TradeMarkNL83: Yellowstone & Grand Teton (sept '21)

Bericht door TradeMarkNL83 »

Ah, ja daar heb je gelijk in. Kom ik op onderstaande uit. Moet wel zeggen dat ik erg twijfel om Glacier mee te pakken. Vanwege de kosten (hoewel die autoprijzen van nu denk ik niet altijd zo hoog zullen blijven gok ik) maar vooral ook vanwege het verre rijden, de wegwerkzaamheden in het Oosten vh park en dat ik Yellowstone dan in 2 delen bezoek. Ik denk dat áls ik Glacier meepak, ik wel eerst heel Yellowstone doe voor ik naar Glacier ga. Dan heb ik iets meer speling qua tijd in Yellowstone voor het geval er toch iets tegenzit qua files bijvoorbeeld.

wo 1 sept: Amsterdam - Salt Lake City
do 2: SLC - Colter Bay
vr 3: Colter Bay
za 4: Colter Bay - Yellowstone (Canyon Village of Lake Yellowstone)
zo 5: Yellowstone (Canyon Village of Lake Yellowstone)
ma 6: Yellowstone (Cooke City)
di 7: Yellowstone (Cooke City)
wo 8: Yellowstone (Old Faithful Inn)
do 9: Yellowstone (Old Faithful Inn)
vr 10: Yellowstone - Glacier (st Mary)
za 11: Glacier
zo 12: Glacier
ma 13: Glacier
di 14: Glacier - West-Yellowstone
wo 15: West-Yellowstone - Jackson
do 16: Jackson - SLC
Vr 17: SLC - AMS
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer