Glacier NP juni 2021

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
GabyK
Amerikafan
Berichten: 120
Lid geworden op: 19 feb 2014, 19:32
Aantal x V.S. bezocht: 4

Glacier NP juni 2021

Bericht door GabyK »

Hoi Allen,

Mijn reis van 2020 is helaas opgeschoven naar 2021 als gevolg van Covid-19. Reden te meer om extra dagen aan de reis te plakken volgens mijn denkwijze :lol: .

De timing van deze reis staat vast i.v.m. een bruiloft en de route die ik in 2020 al had staan. Daar kan ik weinig aan tornen om het tijdstip van arriveren in Glacier NP te veranderen. Ik kan hoogstens de datum vervroegen, maar dat raad ik mezelf al af gezien de nog grotere kans dat de GttSR dan dicht is.

Planning nu:

24 juni Bozeman - Glacier NP - Many Glacier Campground (Ik heb een winter slaapzak en in Alaska gekampeerd met temps nabij -1)
25 juni Many glacier - Guided hike Iceberg Lake - Many glacier Campground
26 juni Many Glacier - GttSR - Fishcreek Campground of Cabin West Glacier
27 juni West glacier - Half Day Rafting - Fishcreek Campground of Cabin West Glacier
28 juni West Glacier - Avalanche Trail - Spokane

Ter controle heb ik het bedrijf aangeschreven die de guided hike en de rafting trip aanbieden om te controleren of zij deze eind juni al uitvoeren.

Zijn er hier ervaringen met Glacier NP eind juni? Ik ben erg benieuwd onder welke omstandigheden jullie hier zijn verbleven en of jullie kans zagen in eind juni trails te lopen. Of de conditie van de trails dat toeliet. Welke trails vonden jullie interessant en wat moet ik zeker niet overslaan? Zo twijfel ik om een bustour door het prak te nemen. Ik zou best in die iconische wagens willen zitten of juist een native tour te doen, maar GttSR lijkt beter te zijn met eigen auto. Is er een route met de bustour die jullie absoluut niet zouden willen missen?

Kleine notitie; ik heb gelezen dat Many Glacier slecht bereikbaar zal zijn i.v.m. wegwerkzaamheden. Ik heb gelezen dat ze door het verplicht hebben van een reservering voor de campground hopen dat er minder 'op goed geluk'-verkeer aanwezig zal zijn in dat deel van het park. Ik hoop daar ook een beetje op.

Groeten,
GabyK
2004 Los Angeles, Grand Canyon, Las Vegas
2013 Oregon en Mnt St Helens
2014 Florida
2016 GT, Yellowstone, Oregon en Washington State
2019 Alaska & Yukon
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Glacier NP juni 2021

Bericht door Martin & Marianne »

Wij waren in 1991 in juni in Glacier. Ik dacht dat het ongeveer medio juni was, maar ik heb het nagekeken en wij waren er rond de 25e. Er lag toen nog behoorlijk wat sneeuw. Zie hier ons verslag. Het kan natuurlijk sterk verschillen per jaar, ik vermoed dat wij wel veel pech hadden. En ook totaal onvoorbereid! :wink:
We kunnen dus helaas geen trails aanraden.
Misschien heb je daarvoor iets aan de verslagen van Kalaman, of aan die van forumlid FerryM.

Marianne
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Glacier NP juni 2021

Bericht door kalaman »

Glacier is ons favoriete wandelpark, zonder concurrentie eigenlijk op plaats 1.
Maar dan wel vooral East Glacier (Many Glacier).
Voor eind juni kan je onmogelijk hikes op voorhand plannen. Alles hangt af van de hoeveelheid sneeuw die ze in het voorjaar gekregen hebben. Ook kunnen trails ineens afgesloten worden omdat er te veel "bear activity" waargenomen werd.
Favoriete trails Many Glacier (zie daarvoor onze indexpagina via onderstaande link):
- Grinnell Glacier
- Swiftcurrent Switchbacks
- Iceberg Lake
- de allermooiste maar ook de allerlastigste én langste: met een shuttle naar het Logan Visitor Center en vandaar de Highline Trail, gevolgd door de pittige klim naar de Swiftcurrent Outlook en dan afdalend via de Swiftcurrent Switchbacks naar Many Glacier. 29,10 km, meer dan 1000 meter klimmen en nog een pak meer dalen, maar wát een dag :thumbup: .
De hike naar de Ptarmigan Tunnel stond bij ons elk jaar op de planning maar die hebben we nooit kunnen doen. Enkele keren omdat er nog te veel sneeuw lag en de laatste keer omdat die uitgerekend deze dag afgesloten werd door "bear activity". Dat is het eigenlijk hetzelfde begin als naar Iceberg Lake, maar waar je voor deze laatste op een bepaald links afslaat, gaat de trail naar de Ptarmigan Tunnel rechtdoor. Is wel veel pittiger dan naar Iceberg Lake omdat het lastigste pas begint na die afslag.

Een bustour zou ik zeker niet doen. Ik zie daar absoluut de meerwaarde niet van in aangezien je toch zelf de GTSR rijdt en dus kan stoppen waar je wilt.
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Glacier NP juni 2021

Bericht door ingrid14 »

Vanaf juli gaat er elke dag ranger hike (lees gratis) vanaf de Swiftcurrent Motor Inn (vertrek normaal om 8u30') naar Iceberg Lake en terug. Ik deed die in 2018 (dag 14). Maar in juni doen ze die nog niet omdat er dan nog teveel sneeuw op het pad ligt.
(misschien ter plekke even checken, als er minder sneeuw valt komende winter, gaan ze misschien wel al in juni)

Een bustour zou ik niet doen. Je rijdt namelijk exact dezelfde weg, namelijk de GTTSR. Maar als je zelf rijdt, kan je bepalen waar en hoelang je wilt stoppen. Geen ervaring met juni maar juli was erg druk. Als je vroeg vertrekt, vind je wellicht nog een parkeerplaats bij Logan Pass. Daar kan ik de wandeling naar Hidden Lake zeer aanbevelen (nu ja ook daar kan er nog last zijn door sneeuw op het pad)

Wat die temperaturen betreft, het kan erg afkoelen 's nachts maar met het juiste materiaal red je het wel. Afgelopen maart sliep ik bij -5 in een ijshotel. Dankzij thermisch ondergoed en een dikke slaapzak, prima te doen.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Glacier NP juni 2021

Bericht door Martin & Marianne »

De NPS-site geeft natuurlijk een aardig beeld, ik weet niet of je die de afgelopen hebt bekeken? Kijk dan onder Current conditons.

Marianne
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Glacier NP juni 2021

Bericht door kalaman »

Altijd bizar/wrang als een vraagsteller gedurende meer dan een week niet meer reageert :?
GabyK
Amerikafan
Berichten: 120
Lid geworden op: 19 feb 2014, 19:32
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Glacier NP juni 2021

Bericht door GabyK »

Hoi Allemaal,

Terug van weggeweest. Wat een Tips.

De reisverslagen, de NPS-website en eerdere posts hiervoor goed doorgenomen. Zo zag ik idd van die roadworks bij Many Glacier in een post van Ingrid een poosje terug. Many Glacier blijft daardoor een lastige keuze. Ik hoop eigenlijk dat door het moeten hebben van een boeking voor de campground een deel van de mensen straks ervoor kiest niet naar Many glacier te gaan. Het blijft een gok eigenlijk.

Bustour is geschrapt uit de ideeënlijst. Ik maak wel een mooie foto als deze geparkeerd staan ergens :wink:. Bedankt voor het heldere inzicht.

Voor wat betreft de Guided hike naar Iceberg Lake; de rangerguided hike lijkt me ook een goede optie i.p.v. door een touroperator. Ik vermoed dat ze allebei mogelijk nog niet opereren eind juni zoals Ingrid aangeeft, maar ik zal een maandje ervoor zeker gaan schrijven met de rangers. Je weet maar nooit.

Grinnel Glacier, Hidden Lake en Redrock falls ga ik extra toevoegen aan mijn lijst. Kan er idd niet genoeg wandelingen op hebben staan gezien de onzekere sneeuwinvloeden. Zo ook Avalanche lake trail gevonden. @kalaman De wandeling die je vanuit Logan Pass hebt gemaakt klinkt ontzettend mooi. Gezien de pittige lengte sla ik die maar over. Ik denk niet dat ik zo lang in mijn eentje durf te lopen in beergebied :oops:

Ik ga nog even nadenken over het aantal dagen in Glacier NP. Misschien toch een dagje minder in West Glacier. Als dan blijkt dat er te veel sneeuw ligt om te hiken kan ik sneller door. In de meeste planningen zie ik een verblijf van drie dagen. Misschien is dat wel genoeg voor een eerste keer Glacier NP in de maand juni.

Is er iemand naar de Museum of the Indian Plains geweest? Ik dacht hier een tussenstop te maken op weg naar Many Glacier vanuit Bozeman. Is dit museum de moeite waard? Ik had nog een ander museum gevonden die informatie geeft over de verschillende indiaanse tribes en hun verleden met het land. Ik kan de informatie alleen niet terugvinden :( . Iemand ideeën?

Groeten,
GabyK

Soms heb je gewoon niet de tijd om direct of binnen week terug te reageren. Iedereen heeft dat toch van dat soort momenten hoop ik. Het lijkt mij in ieder geval niet nodig dat hier door forumleden commentaar wordt gegeven op het uitblijven van een snelle reactie. We kennen immers elkaars agenda niet. Bedenk ook reactiesnelheid vs tijdspad tot start van de geplande reis. Dan lijkt deze reactie al heel wat sneller :wink: .
2004 Los Angeles, Grand Canyon, Las Vegas
2013 Oregon en Mnt St Helens
2014 Florida
2016 GT, Yellowstone, Oregon en Washington State
2019 Alaska & Yukon
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Glacier NP juni 2021

Bericht door kalaman »

GabyK schreef:
06 jul 2020, 19:07
Het lijkt mij in ieder geval niet nodig dat hier door forumleden commentaar wordt gegeven op het uitblijven van een snelle reactie.
Ook dit lijkt mij niet nodig. "Terug van weggeweest" was voldoende...
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Glacier NP juni 2021

Bericht door roelb »

Juni is helaas niet de meest ideale maand voor Glacier.

Ik was er in 2019 in medio juni, en het was gewoon pokkeweer. GTSR sowieso dicht (de kans dat die in juni open is is verwaarloosbaar) en veel sneeuw zodra je een beetje op hoogte komt. Veel hikes kun je daardoor dus niet doen, of maar een stukje als out-and-back tot je bij de sneeuwgrens bent.

Op zich is dat allemaal nog wel prima, dat weet je van te voren, maar in juni 2019 was het ook nog echt regenachtig, wisselvallig weer in heel die hoek van Montana en zuidoost-BC, met een front dat nog wel een poos zou blijven liggen. Gevalletje Nederlands-achtig stormachtig koud herfstweer. Dus we zijn maar een paar dagen eerder naar Seattle gereden waar het heerlijk voorjaarsweer was.
GabyK
Amerikafan
Berichten: 120
Lid geworden op: 19 feb 2014, 19:32
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Glacier NP juni 2021

Bericht door GabyK »

roelb schreef:
06 jul 2020, 19:53
Gevalletje Nederlands-achtig stormachtig koud herfstweer
Oeff dat klinkt idd niet als het meest optimale verblijf. Zeker een reden om er een dag extra vanaf te snoepen en ergens anders bij te plakken.

Bedankt RoelB
2004 Los Angeles, Grand Canyon, Las Vegas
2013 Oregon en Mnt St Helens
2014 Florida
2016 GT, Yellowstone, Oregon en Washington State
2019 Alaska & Yukon
Kath90
Amerikafan
Berichten: 274
Lid geworden op: 04 feb 2013, 23:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Glacier NP juni 2021

Bericht door Kath90 »

Hola,

Wij waren in 2017 rond de 20e van Juni in Glacier, we hadden prima weer maar er waren inderdaad veel trials nog dicht wij hebben dr swift current Pass gedaan die net die morgen open was gegaan en we moesten op sommige stukken door de sneewbeekjes onze weg vinden. Prachtige trail, maar erg zwaar door de nog niet geheel ideale wegomstandigheden.

GttsR was toen idd nog gesloten.
09: NYC
13: Cross Country
15: Zuidwesten + NY
15: Music-cities
17: Westen
19: NY, New Orleans en Florida
22: Zuidwesten
Mijn blog en reisverslagen <2019http://kathregina.wordpress.com
=>2019https://www.polarsteps.com/KathleenvanSchepen
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer