Reis marleentje: rondreis 2021 Yellowstone - Glacier.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
marleentje
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 mei 2018, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Reis marleentje: rondreis 2021 Yellowstone - Glacier.

Bericht door marleentje »

Goeieavond,
Volgend jaar willen we een rondreis maken van Salt Lake City naar Seattle. We zullen 4 nachten in het Yellowstone blijven en willen dus nu zo gauw het mogelijk is die nachten reeds boeken. Vandaar zo lang op voorhand deze planning.

We hebben het volgende in gedachten (vertrek half juni):
Dag 1: salt lake city aankomst
dag 2: salt lake city naar jackson hole
dag 3: jackson hole om grand teton te bezoeken
dag 4: idem dag 3
dag 5: jackson hole naar yellowstone (we gaan proberen om in de old faithfull lodge te overnachten)
dag 6: yellowstone (lake of canyon)
dag 7: idem dag 6
dag 8: verblijven in gardiner of cook city om eventueel de bear tooth te rijden
dag 9: yellowstone naar Helene of omgeving? suggesties?
dag 10: Helena naar Glacier National Park ->st mary of many glacier
dag 11: Glacier NP -> st mary of many glacier
dag 12: Glacier NP naar apgar village of waterthon??
dag 13: Glacier NP -> Spokane of coeur d'alene??
dag 14: Spokane en mount rainier (bv Ashford)
dag 15: Mount Rainier
dag 16: Mount rainier naar Seattle + eventueel drie dagen naar Olympic??

Nu twijfelen we tussen twee mogelijkheiden:
1. Zouden we van glacier naar waterthon gaan voor een nacht en zo naar mount rainier?
2. Of zouden we van mount rainier naar Forks rijden voor één nacht , vervolgens naar Port Angeles en zo terug naar Seattle?

Of gaan we zoals eerst gedacht van mount rainier naar Seattle en wachten we het weer af om vanuit Seattle nog een dag of drie naar Olympic te gaan? We hebben in totaal zo'n 20 à 21 dagen tijd.

Moeilijke hikes kunnen we wegens gezondheidsredenen niet doen, maar we houden wel van een wandeling. Een jaar gelden waren we in Vancouver Island in het pacific rim forest, is olympic dan nu een deja vu en doen we beter iets anders? We willen ook nog eens een poging wagen om orka's te zien. Iemand tips met welke boot je het beste vaart als je zeeziek wordt?
Een twijfelpuntje is de bear tooth highway. Deze gaat pas half juni open (in het beste geval). Kunnen we bijvoorbeeld twee nachten verblijven in de buurt van Tower en zo een daguitstap maken naar de bear tooth highway, of nemen we de weg toch beter op in onze route en overnachten we in red lodge? Moeilijk om op voorhand te boeken, aangezien je niet weet wanneer de baan open gaat.

Bedankt voor de hulp!
Groetjes Marleen.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis marleentje: rondreis 2021 Yellowstone - Glacier.

Bericht door Galapogos »

Waaruit blijkt dat de Beartooth Highway in het beste geval pas half juni open zou gaan? Volgens mij gaat die weg doorgaans eind mei al open.

Jullie hebben nu drie nachten in Grand Teton gepland, en vier in/om Yellowstone. Wat zijn jullie van plan in Grand Teton? Ik zou overwegen daar een dagje minder te blijven, en die dag te verschuiven naar Yellowstone. In Yellowstone zou ik de nachten 50/50 verdelen tussen de omgeving van Old Faithful en het noordoostelijke deel van het park. Hou er rekening mee dat de weg tussen Tower Fall en Chittenden Road dicht is tot april 2022, en het dus best een eindje rijden is van bijvoorbeeld Canyon naar Tower, terwijl dat normaal gesproken niet zo ver is.

Als je van Yellowstone naar Glacier rijdt via de Beartooth Highway, kun je kiezen voor de route via Helena of de route via Great Falls. Die laatste is iets sneller, al is het verschil niet heel groot. Ik vind beide prima gesitueerde plaatsen voor een overnachting op de route Cooke City - Glacier. Een overnachting in Red Lodge lijkt me overbodig, als je de nacht van tevoren in Cooke City verblijft. De Beartooth Highway is mooi, maar hoeft niet heel veel tijd te kosten (naast de rijtijd) als je geen lange wandelingen plant.

Volgens jullie planning zijn jullie eind juni in Glacier. Bedenk dat dat best vroeg in het jaar is voor Glacier. Het kan zijn dat de Going-to-the-Sun-Road nog niet open is (meestal wel, maar niet altijd). En ongetwijfeld zal een deel van de trails nog niet volledig begaanbaar zijn i.v.m. sneeuwval.

Over Mount Rainier en Olympic kan ik nog niet uit eerste hand iets zeggen. We gaan daar deze zomer voor het eerst heen. In de buurt van Mount Rainier zijn overigens nog meer bezienswaardigheden, zoals Mount St. Helens en de Columbia River Gorge. Je zou er ook voor kunnen kiezen die te bezoeken in plaats van Olympic. Maar dan mis je de orka's. :wink:
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4239
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis marleentje: rondreis 2021 Yellowstone - Glacier.

Bericht door ingrid14 »

Ik mis een beetje Cody in jullie route.
Grand Teton zou ik ook met 2 overnachtingen doen.
Daarna naar Yellowstone. vb 2 nachten bij Old Faithful (de volle dag ertussen in kan je gebruiken voor de geyser plateaus aan deze kant, Grand Prismatic Spring, eventueel Canyon)
Dan bv naar Cody via Lake (eventueel ook Canyon).
Volgende dag via Red Lodge en Beartooth Highway naar Cooke City.
Dag daarna vroeg op en dieren spotten in de Lamar Valley, bezoek aan Tower en Mammoth Hot Springs. Overnachten kan in bv Gardiner of al wat op weg richting Glacier, vb Livingston, Bozeman.

Je indeling voor Glacier is prima zo.

In 2018 gingen wij ook van Glacier naar Spokane en vervolgens Mt Rainier. Heen gingen we toen via Coeur d'Alene.

Je kan van Mt Rainier naar Olympic in 1 rit. Daar zou ik 2 nachten bij Forks doen en 1 bij Port Angeles.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
marleentje
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 mei 2018, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis marleentje: rondreis 2021 Yellowstone - Glacier.

Bericht door marleentje »

dank u , hier kan ik weer wat mee verder.
ik ga de route nog een keer terug uitwerken grand teton lijkt ons heel mooi ,, de dag van aankomst vanuit salt lake city gaan we daar niet veel meer kunnen zien vandaar de 3 overnachtingen, zijn twee volledige dagen te veel?beter de tweede dag bv s middags naar ys vertrekken?ik lees in vele reisverslagen dat mensen hier langer wilden blijven ,maar dat geldt waarschijnlijk voor meerdere plekken gedurende de reis . waarom cody ? is dat niet uit de richting

denk dat we dan inderdaad van mount rainier naar forks trekken we eindigen graag aan zee
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41973
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis marleentje: rondreis 2021 Yellowstone - Glacier.

Bericht door Martin & Marianne »

Cody ligt niet heel ver uit de richting. Het is een mooi vertrekpunt voor de Beartooth Hwy als je geen stukken dubbel wilt rijden.

Wij hebben GT altijd met twee overnachtingen gedaan maar als je veel wilt wandelen, en je hebt voldoende tijd, dan is 3 wel mooi. Maar als je geen lange wandelingen gaat doen is 2 nachten prima. En voor Yellowstone heb je ook je tijd wel nodig - ok zonder wandelingen. Qua verhoudig is 3/4 een beetje scheef omdat Yellowstone zoveel groter en veelzijdiger is.
marleentje schreef:
20 jan 2020, 18:54
en willen dus nu zo gauw het mogelijk is die nachten reeds boeken.
Je kunt voor Yellowstone pas vanaf 1 mei boeken. Voor Glacier weet ik het niet.

Marianne
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Reis marleentje: rondreis 2021 Yellowstone - Glacier.

Bericht door winterpark »

Glacier is een jaar van te voren boekbaar, op hele maanden.

We are currently accepting reservations for stays up to 13 months in advance. On the first of each month, we will begin accepting online reservations for the entire month of the following year at midnight (12:00 am) Mountain time (Denver, CO time). For example, on September 1, we will accept reservations through September 30 of the following year.

Ik zat klaar op 1 september, omdat ik september 2020 naar Glacier ga. En met nogal wat connectieproblemen is me gelukt om lodges te boeken aan beide kanten van het park, maar een paar uur later was alles al weg.
marleentje
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 mei 2018, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis marleentje: rondreis 2021 Yellowstone - Glacier.

Bericht door marleentje »

oei dan zullen we voor glacier ook maar op tijd beginnen boeken, ongelooflijk toch dat alles zo vlug volzet is .
bedankt allemaal voor de goede raad. denk dat we olympic toch maar gaan opnemen in onze route.zoveel te zien,zoveel keuzes, wat een luxe problemen hebben wij toch.
groetjes marleen
marleentje
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 mei 2018, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis marleentje: rondreis 2021 Yellowstone - Glacier.

Bericht door marleentje »

Hallo,

Aangezien we vanaf 1 juni al bepaalde hotels moeten boeken hebben we onze route nog een keer bekijken en hier en daar aangepast. Er zijn nog een aantal zaken waar we niet uitraken, graag jullie advies aub😊! Bedankt!

VRIJDAG 11 JUNI: vertrek Schiphol – Salt Lake City
ZATERDAG 12 JUNI: dag spenderen in Salt Lake City en ’s avonds toekomen in Jackson
ZONDAG 13 JUNI: Grand Teton
MAANDAG 14 JUNI: Grand Teton
DINSDAG 15 JUNI: Grand Teton – Yellowstone/overnachting in Old Faithfull
WOENSDAG 16 JUNI: Yellowstone/overnachting in Lake of Canyon
DONDERDAG 17 JUNI: Yellowstone/overnachting in Cody
VRIJDAG 18 JUNI: Van Cody naar Cook City via de Beartooth Hgw
ZATERDAG 19 JUNI: ‘s morgens Lamar Valley en ’s avonds overnachten in Gardiner
ZONDAG 20 JUNI: van Gardiner naar Great Falls om via Lewis en Clark te kunnen rijden
Vragen/bemerkingen Yellowstone:
 Het is blijkbaar enorm druk in het Yellowstone, vandaar 5 nachten
 Zijn onze bestemmingen het Yellowstone goed verdeeld over deze 5 nachten of zouden jullie dit anders indelen? De baan tussen Canyon en Tower Junction zal afgesloten zijn in 2021 dus hier hebben we rekening mee proberen te houden.
 We twijfelen of we eventueel twee nachten in West Yellowstone zouden overnachten. Op het eerste zicht zijn de hotels wel even duur als in het park en we vermoeden dat er lange files richting Old Faitfull zullen staan ’s morgens.

MAANDAG 21 JUNI: Van Great Falls naar Many Glacier
DINSDAG 22 JUNI: Many Glacier/dag naar Waterton
WOENSDAG 23 JUNI: Whitefish
DONDERDAG 24 JUNI: Whitefish
Vragen/bemerkingen Glacier:
 Zijn onze overnachtingen hier goed verdeeld? We willen sowieso Waterton bezoeken.
 We overwegen om de twee eerste nachten niet te overnachten in East Glacier. De hotels zijn enorm duur en ik ben niet zeker of we op 1 juni een kamer kunnen bemachtigen. We zouden eventueel twee nachten in Waterton willen overnachten, dus van Great Falls richting Waterton en die dag nog enkele bezienswaardigheden meepikken in Glacier. De volgende dag Waterton en de dag erna via de GTTS route (indien open) de rest van Glacier East bezoeken. Zelfs indien de GTTS route niet open is valt de afstand van Waterton naar Whitefish goed mee. Waterton lijkt ons een leuke plaats om te overnachten en de hotels zijn er minder duur en we hebben de indruk dat je ‘meer waar voor je geld krijg’. Ook hebben we vorig jaar een rondreis in West-Canada gedaan en we vinden het daar geweldig 😊.

VRIJDAG 25 JUNI: van Whitefish naar Coeur d’Alène of Spokane
ZATERDAG 26 JUNI: van Coeur d’Alène naar Ashford
ZONDAG 27 JUNI: volledige dag Ashford
MAANDAG 28 JUNI: van Ashford naar Forks
DINSDAG 29 JUNI: volledige dag Forks
WOENSDAG 30 JUNI: van Forks naar Port Angeles
DONDERDAG 1 JULI: Seattle
VRIJDAG 2 JULI: Seatlle
ZATERDAG 3 JULI: terugvlucht Seattle - Schiphol

Groetjes,
Sara en Marleen
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41973
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis marleentje: rondreis 2021 Yellowstone - Glacier.

Bericht door Martin & Marianne »

Wij hadden in 2015 ook 5 nachten Yellowstone. Misschien heb je iets aan ons verslag en aan onze planning. Wij hebben de keuze voor de accommodatie toen laten afhangen van wat er nog beschikbaar was.
Ik zie geen toegevoegde waarde voor West Yellowstone. Het is niet goedkoper en je rijdt veel heen en weer. En waarom dan twee nachten? Dat zou zijn in plaats van Old Faithful (met 1 l) en Canyon/Lake? Ik zou zeker proberen iets bij OF te vinden. Het is heerlijk om tegen de avond of heel vroeg in de ochtend het geisergebied te bekijken. Zie daarvoor ook ons 2017-verslag, toen zaten we er twee nachten.
Het reserveren kan vanaf 1 juni (en niet vanaf 1 mei).

Ik zou niet een hele dag in SLC besteden; het is toch nog een flinke rit naar Jackson, dus vertrek op tijd.

voor Glacier is het denk ik mooier om minimaal twee nachten aan de oostkant te verblijven.

Marianne
marleentje
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 mei 2018, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis marleentje: rondreis 2021 Yellowstone - Glacier.

Bericht door marleentje »

Ok Marianne bedankt voor de tip!
Emootje
Amerikafan
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 aug 2014, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis marleentje: rondreis 2021 Yellowstone - Glacier.

Bericht door Emootje »

Wij zijn afgelopen jaar 4 nachten in en rondom Yellowstone geweest: nacht 1 in Old Faithful lodges, nacht 2 in Cooke City (prachtig vroeg de Lamar Valley inrijden) en nacht 3 en 4 in West-Yellowstone. Als je gewoon op tijd vertrekt vanuit West-Yellowstone dan heb je geen last van files. Omdat wij vanuit West-Yellowstone richting Salt Lake City gingen was dit voor ons een handige plek om te zijn.
Misschien een leuke toevoeging voor je trip: wij hadden de Gypsy Guide app voor Yellowstone en Grand Teton op de telefoon gezet. Kost een tientje maar daar hebben we heel erg veel plezier van gehad. Je zet hem aan bij het wegrijden en hij zorgt er voor dat je geen plekje overslaat...
Wij vonden 2 nachten Grand Teton en 4 nachten Yellowstone ruim voldoende. Eventueel kun je kijken of je uit ons reisverslag nog wat inspiratie kan halen...
marleentje
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 mei 2018, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis marleentje: rondreis 2021 Yellowstone - Glacier.

Bericht door marleentje »

De gypsy app is inderdaad heel handig, hebben we vorig in Canada ook gebruikt. Bedankt voor de tip!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer