Reis Tolle: camperreis vader/zoon Alaska 2020.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Tolle
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 5

Reis Tolle: camperreis vader/zoon Alaska 2020.

Bericht door Tolle » 09 aug 2019, 14:14

Al enkele jaren geeft mijn zoon (16 jaar) aan dat hij graag beren wil kijken bij Brook’s Falls, Katmai National Park. We zijn al enkele keren in de USA en Canada geweest en genoeg beren gezien, maar de echte hotspot is toch echt wel Brook’s Falls! Na een veel te relaxte zomervakantie waren we er dan ook snel uit: in de zomer van 2020 naar Alaska! Aangezien we de rest van ons gezin niet enthousiast krijgen voor Alaska en/of de reis er naar toe, hebben we besloten om met z’n tweeën te gaan. Het wordt een camperrondreis van 3 weken, begin en einde in Anchorage. We hebben een huurauto overwogen maar toch weer gekozen voor een camper: meer vrijheid, geen gedoe met koffers, eten/drinken wat wanneer en waar je wilt, wc altijd bij de hand, knus/gezellig, vuurtjes maken op de camping, etc. Een camper hebben we inmiddels al geboekt (Tioga, Star RV, Taurus). Het idee is om te vliegen vanaf Frankfurt, rechtstreeks naar Anchorage via Condor, of eventueel met Eurowings (nieuwe route vanaf de zomer van 2020, dan wel op zaterdag al naar Anchorage). We zouden liever vliegen via Amsterdam, een overstap met korte tijd is ook prima. Icelandair is dan een optie, alleen vliegen deze retour vanaf Anchorage op donderdag of maandag. In ons reisschema is de donderdag te vroeg, en de maandag te laat ivm werk … Overstappen in de USA doe ik liever niet, dan rij ik liever naar Frankfurt.
Ons doel is beren kijken bij Brook’s Falls, dus daar willen we ruim tijd voor inplannen aan het einde van onze trip (het hoogtepunt als laatste!). Helaas is Brook’s Lodge al weer vol, dus nu hopen we een plekje op Brook’s Camp campground te kunnen bemachtigen. Dat weten we helaas pas begin volgend jaar.

Ons voorlopige schema ziet er nu als volgt uit:
Zo 5-jul Frankfurt - Anchorage
Ma 6-jul Anchorage – Talkneeta: Camper halen, inkopen
Di 7-jul Talkneeta - Denali National Park: Teklanika River Campground
Wo 8-jul Denali National Park: Bustour
Do 9-jul Denali National Park:
Vr 10-jul Denali National Park - Fairbanks
Za 11-jul Fairbanks – Chitina – McCarthy/Kennicott
Zo 12-jul McCarthy/Kennicott: Excursie glacier hiking
Ma 13-jul McCarthy/Kennicott - Valdez
Di 14-jul Valdez: Columbia glacier cruise / kayak
Wo 15-jul Valdez - Matanuska Glacier View
Do 16-jul Matanuska Glacier View – Seward
Vr 17-jul Seward: Kenai Fjord Cruise (8 uur)
Za 18-jul Seward - Homer
Zo 19-jul Homer: eventueel dagtrip Lake Clark National Park
Ma 20-jul Homer - Anchorage
Di 21-jul Anchorage - Brooks Camp: Camper inleveren, vliegen naar Brooks Camp
Wo 22-jul Brooks Camp: Beren, Valley of 10.000 smokes
Do 23-jul Brooks Camp: Beren, Valley of 10.000 smokes
Vr 24-jul Brooks Camp – Anchorage: Vliegen naar Anchorage
Za 25-jul Anchorage – Frankfurt

We hebben al veel gehad aan de berichten op dit forum, toch hebben we nog een aantal vragen:
• Ik hoef niet perse naar Fairbanks. Helaas is de Denali Highway geen optie (mag niet van de verhuurder, risico ga ik ook niet nemen) dus vandaar bovenlangs naar Wrangell St. Elias NP. Ik twijfel over Fairbanks – Chitina – McCarthy/Kennicott. Dat wordt een lange reisdag. Laatste vlucht uit Chitina is (waarschijnlijk) 16:45. Is dit nog fatsoenlijk te doen? Het alternatief is een extra stop onderweg, en daardoor een dag minder in Denali NP maar daar voel ik niet veel voor…
• Wat is een leukere plek om te verblijven: Ma Johnson’s Hotel of Kennicott Lodge? De eerste lijkt me wat gezelliger (in McCarthy), de 2e heeft kamers met eigen badkamer en is volgens mij een beter vertrekpunt voor de glacier hike.
• We willen graag kayakken tussen de ijsschotsen van de gletsjers (voor zover de veiligheid dit toe laat natuurlijk…). Waar kunnen we dat beter doen, in Valdez of Seward? Dan moeten we wel de geplande cruise daarvoor in de plaats laten vallen.
• We gaan via de weg van Valdez naar Seward, lijkt me mooier dan de veerboot. Zeker gezien we toch al cruises gepland hebben in Valdez en Seward. De reis is echter wat te lang voor 1 dag, vandaar een tussenstop in Matanuska Glacier View. Geeft ons bovendien een extra dag tussen 2 vergelijkbare waterexcursies.
• Ik heb overwogen of Valdez en Seward in ons reisschema te splitsen. Dat komt echter niet goed uit aangezien we met Homer willen eindigen ivm de beerexcusrsies, hiermee willen we onze trip gaan eindigen.
• Na Seward gaan we door naar Homer. Mogelijk dat we daar vandaan nog een (extra) beerexcursie gaan doen naar Lake Clark National Park. Overigens heeft de Silver Salmon Creek Lodge al geen kamers meer beschikbaar in de maand juli, en de Bear Mountain Lodge reageert niet eens…
• Op dinsdag moeten we onze camper weer inleveren en willen we graag doorvliegen naar Brook’s Camp. Katmai Air biedt retourvluchten Anchorage – Brook’s Camp aan, alleen lijkt het erop dat je dan met een reguliere lijnvlucht vanuit Anchorage naar King Salmon vliegt (RAVN Alaska) en dan met een watervliegtuigje van Katmai Air naar Brook’s Camp. Het laatste traject kan eventueel ook met een watertaxi, iets goedkoper en duurt wat langer. Zijn er ook andere opties, zonder dat we direct een heel vliegtuigje moeten charteren?
• De laatste dagen zijn volledig afhankelijk van de mogelijkheid om een campingplek te bemachtigen op Brook’s Camp campground. Lukt dat niet, dan zullen we waarschijnlijk dagtripjes maken naar Brook’s Camp en/of Lake Clark. Eventueel huren we dan voor de laatste dagen een auto in Achorage. Hoop natuurlijk dat dit niet nodig is...

Hoor graag wat jullie hiervan vinden. Tips en andere opmerkingen meer dan welkom!

alje
Amerikafan

Re: Camperreis vader/zoon Alaska 2020

Bericht door alje » 09 aug 2019, 18:59

Katmai is prachtig. Camping boeken is idd een probleem. Op het tijdstip dat boekingen mogelijk zijn moet je direct klaar zitten en op de knop drukken en hopen dat het lukt. Als het niet lukt: er zijn mensen die hun boekingen later annuleren. Het kan dus zijn dat je op de website ziet dat er op een later moment toch wel weer enkele plekken zijn. Maar dat is natuurlijk afwachten. Het is dan wel fijn als je ook de mogelijkheid zou hebben om eerder te gaan, bv na Valdez, dan heb je meer mogelijkheden. Dan zou je de laatste paar dagen ook Kenai peninsula met een auto kunnen doen.
De camping laat 60 mensen per nacht toe op hun reserveringssysteem, je krijgt wel een sticker voor de tent, maar ik heb niemand zien controleren of je met het opgegeven aantal personen daar bent, in het uiterste geval zou je slechts voor 1 persoon kunt reserveren daar toch wel samen kunnen slapen.
Zelf idd met Ravn naar King Salmon en daarna met Katmai air naar Brook Falls gevlogen. Ravn pas boeken als je de camping geboekt hebt, anders krijg je extra kosten als je de data verandert. Als je drie nachten gaat, maakt het tijdstip van heen- en terugvlucht ook niet veel meer uit. Twee nachten zou ook misschien wel genoeg zijn, je kunt vanaf 7 AM tot 10 PM bij de beren kijken. Ik was maar een nacht, ben ook niet naar 10.000 smokes geweest. NB: er waren ook mensen die twee dagen naar Brook Falls kwamen en tussendoor terugvlogen naar King Salmon om daar te overnachten.
Katmai air schijnt ook zelf vanaf Anchorage te vliegen, maar lijkt me niet handig en wel duur.
In november (dank aan een Forumlid) aanbiedingen voor vroegboekers voor cruises vanuit Seward. Je kunt daar na trouwens kosteloos de datum eenmaal veranderen. Tot aan de gletsjers is vanuit Seward erg ver (en dus duur om te kayakken) , er waren wel een paar kayakkers die er bij Fox Island af gingen maar dat leek me minder speciaal. Ik weet niet hoe het in Valdez is, ik denk dat dat beter gaat.
Je zou vanaf Denali wel verder kunnen rijden dan Fairbanks, denk ik.
Fijne reis, Alje

ingrid14
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis Tolle: camperreis vader/zoon Alaska 2020.

Bericht door ingrid14 » 09 aug 2019, 21:28

Wat een leuke plannen !

Die rit van Fairbanks naar Chitina en vervolgens om 16u45 naar McCarthy, zal niet lukken denk ik.
Ik ging in 2014 van Fairbanks naar Chitina en was bijna de hele dag onderweg. Afgelopen zomer van Fairbanks naar Copper Center. Was ook een lange dag maar ik deed nog eerst iets in Fairbanks in de ochtend.
Jullie reizen met een camper en dan duurt het nog wat langer.

Optie is om inderdaad op 10.07 al een stuk verder dan Fairbanks te rijden. Tot bij Delta Junction heb ik nog hier en daar een campground gezien. Daarna eigenlijk niet meer tot bijna bij Glennallen.

Ma Johnson of Kennicott Glacier Lodge: pff dat is een moeilijke. Ik heb ze beiden gedaan. 2x Ma Johnson en afgelopen zomer Kennicott Glacier Lodge.
's Avonds is er meer te beleven in McCarthy dan in Kennicott. Maar de zichten in Kennicott zijn fantastisch.
Ma Johnson is met gedeelde badkamer en toilet. Maar er zijn er meerdere dus dat delen is eigenlijk nooit een probleem geweest.
Ook in Kennicott Glacier Lodge had geen kamer met badkamer. Ook hier geen probleem met delen, er zijn meerdere douches en toiletten.
Leuk bij Kennicott Glacier Lodge is het avondeten. Iedereen zit aan tafels van 6 personen. Je deelt de tafel dus met andere mensen. Erg leuk om ervaringen te delen.
Kennicott Glacier Lodge ligt tegenover het kantoortje van St Elias Alpine Guides. Dat is dus handig. De full day glacier hike (zeer aan te bevelen) vertrekt om 9u dus ik kon om 5 voor 9 naar het kantoortje gaan. Kom je vanuit McCarthy dan pikken ze je op en brengen ze je naar Kennicott met een busje. (Ik dacht dat die rond 8u30' vertrekken)

Als je de late vlucht naar McCarthy hebt zou ik proberen om een namiddagvlucht terug te nemen naar Chitina.
Zo heb je een halve dag extra in Wrangell St Elias. Je zou dan ook nog de Mill Building kunnen bezoeken.

Ik zou gaan voor een begeleide kayaktocht. Kan zowel uit Seward als uit Valdez.
Je vaart dan tot in een fjord en tot al een eind naar de gletsjer toe. Vanaf daar ga je kayakken.
(Kijk eens bij Pangea Adventures)

Via de weg van Valdez naar Glacier View en dan naar Seward kan best. Vooral het eerste deel is erg mooi. Eens voorbij Anchorage is het ook weer erg mooi.

Moest het niet lukken om op de campground bij Brooks Falls te staan dan zou ik zeker een dagtocht aanraden. Vanaf Homer met Bald Mountain Air.
Wij hebben dit 2x gedaan en ik vond het fan-tas-tisch. Daar overnachten is natuurlijk nog beter maar ja er zijn niet veel plaatsen.

Ik was er in 2014, 2015 telkens ook met mijn zoon. Afgelopen zomer reisde ik alleen door Alaska.
Misschien heb je iets aan onze reisverslagen.

Veel succes met de planning !
Het wordt zeker een topreis.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia 21, Europe 20, AK 19, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 15+14, CA 13, AZ+UT 12,
NW Denver+Yellowstone 11, CA 10
Tips - reizen met tieners - West USA : AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY

Tolle
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Tolle » 10 aug 2019, 19:23

Dank alje en ingrid voor jullie reacties! :clap: Jullie hebben helemaal gelijk, waarom stoppen bij Fairbanks. We kunnen beter doorrijden tot Delta Junction of zelfs Paxson of Glennallen. Onderweg zijn een aantal eenvoudige campings, first come first serve. Hopelijk hebben we geluk...
Inmiddels ook Kennicott Lodge geboekt, south wing, dus met eigen badkamer. Wel zo fijn na 4 dagen op primitieve campings :-) Al heeft de locatie uiteindelijk de doorslag gegeven. Vluchten kunnen ze nog niet bevestigen, daarvoor is het nog te vroeg.
En accommodatie in King Salmon als back-up voor Brook’s Camp campground is ook een interessante. Ik heb al even contact gehad met Antlers Inn, zij accepteren pas in oktober/november boekingen voor volgend jaar maar iedereen die zich nu al heeft gemeld, krijgt voorrang. Een optie om zeker te overwegen. Bij annuleren betaal je 10% dus ook nog wel te overzien mochten we toch een plekje krijgen op de camping.
Met de excursies ben ik nog aan de slag. Pangea Adventures biedt inderdaad een hele mooie tour aan, alleen duurt deze wel 10 uur. Daarvan is dan 3-4 uur kayakken, is ons lang zat :wink:
We gaan nog even goed puzzelen, tips meer dan welkom!

ChicagoFred
Amerika-ontdekker

Bericht door ChicagoFred » 19 aug 2019, 01:26

Enkele bedenkingen:

- Fairbanks (en North Pole, AK, ...) lijkt me leuker als je eind september of later gaat wanneer aurora borealis te zien is. In juli lijkt het me niet echt de moeite om zo Noordelijk te rijden, wat toch veel tijd kost.

- Ik zou niet de hele vakantie A tot Z plannen. Alaska heeft vele mooie plekken waar je gewoon gratis kan boondocken i.p.v. telkens 25-50$ te betalen voor RV site, de mooie plekjes kan je opzoeken met bvb. iOverlander App en dan de bestemming in Google maps laden (in Google maps niet vergeten offline kaarten van Alaska op voorhand te downloaden).

- Je begint in Denali, maar meteen 3 nachten zonder hookups en toch een heel eind verwijderd van de dumping/refill in Riley Creek is niet vanzelfsprekend tenzij je al een gevoel hebt van je waterverbruik en hoe snel de grijze/zwarte tank van je RV vult. Ditto met elektriciteitsverbruik... doorgaans worden generatoren in Savage en Tek slechts weinig gebruikt want storend voor anderen... you don't wanna be that guy. Ik zou Denali om die redenen eerder naar het einde van de vakantie plannen als je al ervarener bent met de RV.

- Als je beren, elanden, wolven ... eens van dichtbij wil zien, zou ik zeker Alaska Wildlife Conservation Center bezoeken bij Portage. Ook mooie gletsjerwandelingen in de buurt, daar.

- Ga je niet vissen? Sockeye is redelijk makkelijk te vangen in de rivieren op het schiereiland rond die periode en je kan de zalm op vele plaatsen laten verpakken om terug mee te nemen naar Nederland met het vliegtuig. Materiaal kan je gewoon huren.

Pistolpete
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Pistolpete » 21 aug 2019, 12:05

Goedemorgen mensen,

Leuk dat er 2 mensen op het forum een Alaska trip 2020 aan het plannen zijn! Wij zijn net terug uit Deep South en Glacier en denk al weer aan 2020. Alaska staat bij ons hoog op de lijst. De info die ik vind bij beide Alaska topics zijn goed bruikbaar voor me, maar ik heb wat basis vragen over de staat ansich tov de rest van US(daar zijn we bekend genoeg):

Waar moeten we in het bijzonder rekening mee houden in Alaska?
- minder wegen / winkels / autoverhuur / hotels?
- nog minder acco mogelijkheden dan in Yellowstone / Glacier? Moeten we denken aan eenzelfde spanningsveld?
- hoe druk is het in het hoogseizoen? Helaas zijn we gebonden aan het hoogseizoen.
- zijn binnenlandse vluchten een must
- is een combi met een bezoek vooraf of achteraf aan Hawai haalbaar?
- temperatuur?

Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen hiermee.

Bedankt alvast,

Pete
2013 Florida + Denver
2013 Michigan + Chicago
2014 Canada Zuid-Oost + VS Noord-Oost
2016 Route66 Chicago - St. Louis - vlucht - LV - LA
2017 Noord-West
2018 Midden-Noord
2019 Deep South + Glacier NP + Waterton
2020 Alaska of Zuid-Oost

ingrid14
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door ingrid14 » 21 aug 2019, 20:47

@Tolle Paxson lijkt me iets te ver vanaf Denali via Fairbanks.

Wel of niet via Fairbanks: Als je niet de Denali Highway wilt rijden zoals jullie aangaven dan kan je bovenlangs (via Fairbanks en Richardson Highway) of onderlangs (via Palmer en Glenn Highway) richting Chitina rijden. Beide ritten zijn in mijn ogen te lang voor 1 dag en zijn op te splitsen. Aangezien jullie aan het einde nog via de Glenn Highway terug rijden, zou ik kiezen voor Fairbanks.

@Pistolpete
Tip 1: schaf je de Milepost aan, hierin staat mijl per mijl aangegeven wat je er te zien/doen is.

Jouw vragen:
- er zijn minder verharde wegen maar wel voldoende om gemakkelijk rond te rijden. Er zijn redelijk wat onverharde wegen (Denali Highway, McCarthy Road, ...) die (naar ik heb horen zeggen) in prima staat zijn maar die je van het autoverhuurbedrijf niet mag rijden (velen doen dit toch maar dat is een keuze die je voor jezelf moet maken)
Winkels zijn er overal wel te vinden, soms wel maar gewoon een general store maar daar vind je ook alles wat je nodig hebt. Walmart: in Anchorage, Wasilla en Fairbanks, Safeway (of Carrs) in Anchorage, Seward, Homer, Wasilla, Fairbanks, Valdez, ... en shopping mall : 2 in Anchorage, wel geen outlet center in Alaska
Autoverhuur: Hertz, National, Entreprise, Avis, Alamo, Dollar, Budget, ... liggen bij de luchthaven van Anchorage
- er zijn minder hotels/motels, in de grotere steden valt het nog mee maar daarbuiten is er niet veel keuze of is het nogal aan de dure kant, buiten de steden vergelijkbaar met Yellowstone en Glacier
- ik ben al 3x in juli geweest, qua drukte valt dat best mee. Meest druk zijn Seward en Denali. Maar zodra je wat gaat wandelen ben je het volk zo kwijt. Denali kan je maar 15 mijl zelf rijden, wil je verder dan ben je op een bus aangewezen. Hierdoor wordt ook de bezoekersstroom wat geregeld.
- wil je zowel het zuidelijk deel (rondom Juneau) als de rest doen, dan heb je een binnenlandse vlucht nodig wegens ... geen weg.
verder zijn er vluchten met een klein bushplane vb als je naar Katmai NP of Lake Clark NP wilt, of als je naar Wrangell-St.Elias NP wilt (McCarthy of Kennicott - kan ook via de weg maar deze is onverhard en zoals ik al schreef niet toegestaan door de autoverhuurbedrijven)
- combi met Hawai: ik zou voor een bezoek aan Alaska toch minstens 18-20 dagen uittrekken, zonder het zuidelijk stuk. Ik weet niet hoeveel tijd jullie te besteden hebben.
- temperatuur: juli:
2014: veel regen, rond de 12-15 graden gemiddeld, 1 dag SNEEUW, op zonnige dagen temperatuur rond de 20 graden
2015: minder regen, rond de 15 graden, meer zonnige dagen van rond de 20 graden, enkele warmere dagen van rond 25 graden
2019: enkele hevige onweders (maar vooral 's avonds), recordtemperatuur verbroken in Anchorage, temperaturen begin reis rond 25-29 graden, veel dagen van rond de 20 graden, 1 regendag
om kort te zijn: er zit niet echt een regelmaat in

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia 21, Europe 20, AK 19, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 15+14, CA 13, AZ+UT 12,
NW Denver+Yellowstone 11, CA 10
Tips - reizen met tieners - West USA : AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY

Pistolpete
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Pistolpete » 22 aug 2019, 16:11

Hoi Ingrid,

Bedankt voor je complete reactie. Kan ik weer mee verder. Toch nog wel wat vragen uiteraard :)

Qua weer in ieder geval niet alleen een zomeroutfit mee begrijp ik. We hebben waarschijnlijk wel 28-30 dagen dus mogelijk kan Hawaï erbij, maar als het proppen wordt, dan misschien Vancouver ofzo. Seattle zijn we al eens geweest. Ff overdenken nog......

Wat is een Milepost? Een kaart? Waar koop ik het?

Als we naar Brook Falls willen in Katmai, dan moet dat met een vliegtuig als we ook naar het noorden gaan? Zijn dat lijnvluchten of alleen bush planes? En hoe zit het de bereikbaarheid van Brook Falls indien we geen acco daar ter plaatse hebben(die zitten altijd vol begrijp ik). Is het aan te rijden vanaf een andere beschikbare uitvalsbasis?

Ik hoor het graag van je. Alvast hartelijk dank.

Pete
2013 Florida + Denver
2013 Michigan + Chicago
2014 Canada Zuid-Oost + VS Noord-Oost
2016 Route66 Chicago - St. Louis - vlucht - LV - LA
2017 Noord-West
2018 Midden-Noord
2019 Deep South + Glacier NP + Waterton
2020 Alaska of Zuid-Oost

alje
Amerikafan

Bericht door alje » 22 aug 2019, 22:01

Er zijn 2 gangbare manieren om naar Brook Falls te gaan. Vliegen is daarbij altijd noodzakelijk.
1. Per lijnvlucht naar King Salmon en dan een korte vlucht met bushplane naar Brook Falls. Op een dag heen en weer vanuit Anchorage op deze manier kan, maar is nogal een onderneming. Als je geen accomodatie hebt kun je evt in King Salmon overnachten. Deze bushplanes vanuit King Salmon vliegen vaak.
2. Per excursie per bushplane, vanuit Homer of Soldotna. Heb ik zelf niet gedaan, maar ik lees hier wel veel over. Dan kan de excursie overigens ook ergens anders heen gaan waar beren zijn.

Milepost is een nogal dik boek wat je bv bij bol.com kunt bestellen. Zelf heb ik hem ook mee gehad, vond ik het niet echt nodig, maar er staat inderdaad wel heel veel in. Dus als je lang gaat heb je er vast meer aan.

Als je 28-30 dagen hebt: je kunt ook een cruise van een week vanuit Vancouver naar Anchorage koppelen aan een auto/camperreis in Alaska.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer