Reis SteffenV: Alaska 2020

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
SteffenV
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 jan 2016, 19:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Reis SteffenV: Alaska 2020

Bericht door SteffenV »

Na een hoop uitgebreide, behulpzame en informatieve reacties op mijn eerdere reistopics bij deze een nieuwe: we willen naar Alaska! Na mooie reizen naar het Zuid- en Noordwesten van Amerika en een stuk Canada eerder deze zomer is het tijd voor dat deel van Amerika waar we echt niet meer omheen kunnen: Alaska. Het is de bedoeling om eind juni te vertrekken zodat we rond de 2e week van juli naar Katmai NP kunnen om de beren zalm te zien vissen bij Brooks Falls. (we weten dat je het niet kunt vastpinnen maar dit zou de juiste periode moeten zijn....)

Onze planning is niet bedoeld om alle 'must-sees' te zien, we zijn geen uitgesproken wandelaars en komen bij iets wat we echt de moeite vinden in een andere vakantie weer terug. We hoeven dus niet per se alles te zien omdat het a) niet haalbaar en b) overkill is. We hebben inmiddels zat Amerika reizen achter de rug om die uitgangspunten te hanteren als we nieuwe delen willen verkennen.

In de planning hebben we rekening gehouden met een tip die ik vaak in andere topics heb gezien: doe niet alle excursies achter elkaar dus Seward en Homer hebben we bewust niet na elkaar gepland. Het stukje Seattle hebben we erbij omdat we nog even willen shoppen en North Cascades NP willen bezoeken middels dagtrip, Olympic en Mt. Rainier hebben we al gezien dus die slaan we over.

Onze planning ziet er als volgt uit waarbij we Fairbanks er uit hebben gelaten omdat we er de meerwaarde niet van zien. We hebben geen haast en hopen dat het schema ons voldoende tijd geeft om een mooie Alaska-basis te leggen voor een eventuele vervolg-trip.

Dag 1: Amsterdam - Anchorage
Dag 2: Anchorage - Seward
Dag 3: Seward (Kenai Fjords NP boat-tour)
Dag 4: Seward - Talkeetna
Dag 5: Talkeetna - Denali NP (misschien Denali flightseeing vanuit Talkeetna)
Dag 6: Denali NP (met de bus)
Dag 7: Denali NP (wandelen)
Dag 8: Denali NP - Glennallen (via Denali highway)
Dag 9: Glennallen - McCarthy (met de auto)
Dag 10: Wrangell - St. Elias NP (glacier wandeling)
Dag 11: McCarthy - Valdez
Dag 12: Valdez (Columbia glacier boat-tour)
Dag 13: Valdez - Palmer
Dag 14: Palmer - Homer
Dag 15: Homer (Katmai NP tour met Bald Mountain Air)
Dag 16: Homer - Anchorage
Dag 17: Anchorage - Seattle
Dag 18: Seattle e.o.
Dag 19: Seattle e.o.
Dag 20: Seattle - Amsterdam

Ik ben benieuwd naar jullie feedback, opmerkingen en/of tips! :thumbup:
Als iets ondoordacht en/of totaal niet realistisch is dan horen we het graag.
2009: FL / 2010: FL / 2013: NYC - CA - NV / 2016: UT - NV - CA - MT - WY
2018: CO - UT - NV - CA / 2019: West Canada - MT- OR - WA / 2022: NH - MS - MA -NY - DC - GA
2023: West Canada / 2023: OR - CA / 2024: West Canada - WY - MT
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis SteffenV: Alaska 2020

Bericht door jojostravelusa »

Wij zijn 2 jaar geleden ook naar Alaska geweest en dat was geweldig. Wel hebben wij een combi met Yukon gedaan. Zeker niet in de laatste plaats omdat het een stuk goedkoper was om op Whitehorse te vliegen en daar de camper te huren. Wij zijn absoluut geen shoppers, dus het Seattle stuk zien wij niet zo, maar smaken verschillen gelukkig.
Misschien heb je iets aan ons verslag?
https://jojosyukonalaska2017.blogspot.com/
SteffenV
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 jan 2016, 19:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Reis SteffenV: Alaska 2020

Bericht door SteffenV »

Dank voor je reactie jojostravelusa. Jullie verslag heb ik natuurlijk al gelezen, mooi verslag!

De Yukon hadden we er in een eerder concept ook bij staan maar al met al vond ik het wat te gehaast en bij meer tijd gingen we al naar 4 weken terug. We hebben vorig jaar ruim 4 weken gedaan en op een gegeven moment is het goed geweest, het lijkt dan niet meer zo goed binnen te komen. Daarom bewaren we de Yukon voor reis twee die ongetwijfeld volgt.

Whitehorse schijnt voor een camper een mooie optie te zijn, voor huurauto's wat minder lijkt het wel. We rijden trouwens met een auto en zijn geen campermensen, auto + Airbnb is onze keus voor deze reis.
2009: FL / 2010: FL / 2013: NYC - CA - NV / 2016: UT - NV - CA - MT - WY
2018: CO - UT - NV - CA / 2019: West Canada - MT- OR - WA / 2022: NH - MS - MA -NY - DC - GA
2023: West Canada / 2023: OR - CA / 2024: West Canada - WY - MT
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis SteffenV: Alaska 2020

Bericht door jojostravelusa »

Wij dachten in eerste instantie ook dat het te veel zou zijn voor 3 weken, maar met het voorbeeld van Robert van Canadareizen.eu, hij doet het ook in 3 weken, zijn we gaan puzzelen en vonden we het haalbaar. We hebben nooit moeite met kilometers en hebben ook niet het idee gehad dat we te veel gereden hebben.
We hebben, vage, plannen voor 2021, maar dan willen we Alaska combineren met een weekje cruise.
biebyip
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jul 2013, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: tilburg

Re: Reis SteffenV: Alaska 2020

Bericht door biebyip »

Alaska. altijd leuk;). De tip die ik hier meestal geef is niet zo zeer om Homer en Seward te splitsen, maar om tijd tussen Seward en Valdez te zetten. Omdat je dan veel boottochten achter elkaar hebt. Met deze route rijd je twee keer het schiereiland op, en dat is voor een deel dezelfde weg.

Ik zou dan ook gaan voor Anchorage - Homer - Seward - Talkeetna - Denali - glenallen - McCarthy - Valdez - palmer. En dan de rest, met het aantal dagen dat je wil Valdez doen mensen vaak een boottocht en in Seward mag die ook niet ontbreken. Op deze wijze wissel je de landschappen af, zonder bepaalde stukken vier keer te moeten rijden.
Veel plezier met de voorpret!
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis SteffenV: Alaska 2020

Bericht door ingrid14 »

Zo mooie plannen.
Ik ben zelf net terug van mijn 3de Alaska reis in 6 jaar. Ik ben zeker dat er een 4de keer komt.
Maar goed, jouw route.
Helemaal eens met biebyip. Laat Homer en Seward (of Seward en Homer) mooi samen staan aan het begin en Valdez meer naar het einde toe.
Soms zie je mensen die van naar Valdez gaan met de ferry, en dan zijn het wat veel 'watergerelateerde' activiteiten achter elkaar.

Veel succes met plannen !

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Diannedv
Amerika-ontdekker
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 jan 2013, 10:32
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: NL

Re: Reis SteffenV: Alaska 2020

Bericht door Diannedv »

Wij zijn in afgelopen juni geweest en het was geweldig :D

Wij hebben ook eerst Homer gedaan en daarna gelijk Seward. Was prima zo. En aan het einde van de reis Valdez.
SteffenV
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 jan 2016, 19:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Reis SteffenV: Alaska 2020

Bericht door SteffenV »

Dank voor de reacties weer, blij mee! :clap: Zal nog eens kritisch naar de planning gaan kijken.

Jullie reacties zijn eenduidig over Homer en Seward (of vice versa) aan het begin, is daar een specifieke reden voor?
2009: FL / 2010: FL / 2013: NYC - CA - NV / 2016: UT - NV - CA - MT - WY
2018: CO - UT - NV - CA / 2019: West Canada - MT- OR - WA / 2022: NH - MS - MA -NY - DC - GA
2023: West Canada / 2023: OR - CA / 2024: West Canada - WY - MT
biebyip
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jul 2013, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: tilburg

Re: Reis SteffenV: Alaska 2020

Bericht door biebyip »

Zoals ik probeerde uit te leggen, dat heeft met verspreiding van hoogtepunten te maken en te voorkomen dat je te veel dagen boot achter elkaar hebt. Homer is gaaf (want beren). Dan zit je al in de buurt van Seward, waar je een boottocht maakt met kans op wildlife.

Valdez, aan de andere kant, is dan ook weer een boottocht. Veel mensen denken dan ook nog tussendoor de veerboot te pakken. In dat geval heb je heel veel vergelijkbare attracties achter elkaar.
Door van Seward de route naar Talkeetna, Denali enzovoort te maken, wissel je het af. Je gaat dan van de boottocht naar Seward naar een berglandschap. Met als apotheose de trip naar Kennicott. Na die bergen ben je dan weer toe aan iets met een boot, en komt Valdez op het juiste moment.

Homer en Seward liggen op hetzelfde schiereiland met maar een toegangsweg. Vandaar dat het logischer is om die te combineren.
alje
Amerikafan
Berichten: 335
Lid geworden op: 03 mar 2008, 01:05

Re: Reis SteffenV: Alaska 2020

Bericht door alje »

Net terug uit Alaska, maar 9 dagen, wel veel gezien daar. Ook Brook Falls, met overnachting op camping daar. Is fantastisch en geeft de mogelijkheid meerdere keren naar de Falls te gaan, ook op momenten dat het niet druk is. Wel tent nodig natuurlijk. Gelukkig goed weer gehad. In Brook Falls 24/25 juli, heel veel beren, kan me niet voorstellen dat je daar niets zou zien. Dagtrip met Bald Mountain Air brengt je tijdens het drukste moment van de dag bij de Falls. Trouwens ook dan echt erg mooi, dat blijft. Misschien even wachten tot je bij het platform kunt.
Voor Denali Highway heb je 4x4 nodig. Volgens mij is de enige reden om langs Fairbanks te rijden dat je die dan niet nodig hebt. 4x4 heb je trouwens ook nodig als je zelf naar McCarthy wil rijden. Ben in beide plekken niet geweest. Wel Seward, Denali, Manatuschka glacier, Anchorage.
Ik zou een extra overnachting op Kenai schiereiland plannen, bv Copper River of Hope. Wandeling naar Russian River Falls is leuk. Heb je genoeg tijd voor. Palmer-Homer is denk ik vrij ver, ik vond Palmer-Seward al een aardig eind.
In Seward zelf Northwestern Fjord tour gedaan, met Kenai Fjord tours, absoluut aan te raden.
Diannedv
Amerika-ontdekker
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 jan 2013, 10:32
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: NL

Re: Reis SteffenV: Alaska 2020

Bericht door Diannedv »

Het is zonde om eerst weer van Palmer naar Homer te moeten rijden.
Als je vanuit Homer naar Seward rijdt ben je al dichtbij. Of vanuit Seward naar Homer.
SteffenV
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 jan 2016, 19:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Reis SteffenV: Alaska 2020

Bericht door SteffenV »

Bedankt voor de reacties weer! Ga weer aan de planning knutselen. :)
2009: FL / 2010: FL / 2013: NYC - CA - NV / 2016: UT - NV - CA - MT - WY
2018: CO - UT - NV - CA / 2019: West Canada - MT- OR - WA / 2022: NH - MS - MA -NY - DC - GA
2023: West Canada / 2023: OR - CA / 2024: West Canada - WY - MT
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis SteffenV: Alaska 2020

Bericht door ingrid14 »

Voor de Denali Highway en de McCarthy Road heb je niet perse een 4x4 nodig. Er zijn genoeg mensen die die wegen met een gewone auto of een SUV rijden. Zelfs mensen met RVs nemen deze wegen.
Het wordt door de autoverhuurbedrijven wel niet toegestaan om deze onverharde wegen te rijden. Het is dus een risico dat je zelf beslist om te nemen of niet. Ikzelf heb de wegen niet gereden omdat ik helemaal niets van auto's ken en daar niet graag in panne zou vallen. Maar zoals ik zei, dat is een keuze die je zelf moet maken.

Helemaal persoonlijk: ik zou Seattle er niet bij doen.
Wel een nacht extra in Seward zodat je daar bij Exit Glacier kan gaan wandelen (de hike naar Harding Icefield is prachtig)
Ook in McCarthy zou ik een extra nacht doen.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer