All about Oregon en Washington State.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

All about Oregon en Washington State.

Bericht door Almere vak V »

All about Oregon en Washington State.

Onlangs werd ik gevraagd door de moderators, nadat ik voor de zoveelste keer mijn lijstje plakte en kopieerde in een topic, om er een sticky van te maken. Oftewel een "All about ..." zoals jullie hier al meer vinden. Iedereen kan hier dan zijn vragen en ervaringen kwijt. Zo kunnen we geïnteresseerden weer verder helpen.

Oregon:
Is ongeveer 6 keer groter dan Nederland. De hoofdstad is Salem. Het tijdverschil met Nederland bedraagt 9 uur. Het totale aantal inwoners is zo'n 3,5 miljoen. Daarvan wonen er bijna 2,5 miljoen in of nabij de stad Portland. Nog een keer 150.000 in de stad Salem en 150.000 in de stad Eugene. Daarna met een beetje geluk 100.000 in de stad Bend. Maar daarna wordt het zoeken naar mensen in Oregon. Als je op zoek bent naar rust, dan ga je het hier zeker vinden!

Ik kom voor mijn werk al jaren tientallen keren per jaar in Amerika. En zo heel af en toe kwam ik wel eens in Oregon. Daar een keer tijdens een footballwedstrijd mensen ontmoet op de tribune. Je weet wel hoe dat gaat. Je wordt Facebook-vrienden. Je roept eens een keer: "Als je zin hebt moet je naar Nederland komen". Dat gebeurt natuurlijk nooit. Maar wel bij deze mensen. Klikte ook wonderbaarlijk goed met mijn vrouw en zo zijn wij uiteindelijk, dus ook niet zakelijk, in Oregon terecht gekomen. En eigenlijk vrijwel meteen ons hart verloren. Inmiddels zijn we er zo'n beetje elke vakantie te vinden. Hebben we een paar jaar geleden samen een stuk grond gekocht. Hebben zij er een fantastisch huis op gebouwd, en wij een meer dan fijn vakantiehuis. Wat betekent, dat we tussen de 8 en 12 weken per jaar in Oregon zijn. En dan zie je wel eens wat, of je komt wel eens wat tegen waarvan je dan denkt, dat zouden meer mensen moeten weten. Ik hoop dat men er wat aan heeft.

Bezienswaardigheden:
Columbia River Gorge. Oftewel de I-84. Absolute must. Staat in de top-3 van de mooiste snelwegen van de wereld. Vanuit Portland richting het oosten. Iedereen die er gereden heeft, kan en zal dit waarschijnlijk beamen. Fantastische vergezichten tussen enorme rotspartijen. Je rijdt door een soort van kloof. Tijdens je rit kom je diverse bezienswaardigheden tegen:
- Multnomah Falls. Misschien wel de beroemdste waterval in Oregon. Eén van velen zullen we maar zeggen. Zeer druk bezocht, zeker tijdens de vakantieperiode of één van de feestdagen. Probeer vooral tijdens die periodes daar een beetje rekening mee te houden. Zorg dat je er vroeg bent, of juist laat. In het midden van de I-84 hebben ze een parkeerterrein aangelegd. Daar kunnen ongeveer 150 auto's staan. Maar dan is het ook echt vol. Vanaf het parkeerterrein ga je onder de snelweg en het spoor door. Aparte beleving als er net een trein aankomt. Ik kan met mijn 1.90 mtr bijna het spoor boven me aanraken. Via wat trappetjes en/of een geleidelijk oplopend pad kom je bij de waterval. Lees even op het bord het verhaal over de trouwerij. Bizar om te lezen. De foto is veelzeggend. Inmiddels kan je ook weer verder omhoog naar de brug. Verder naar boven kon de laatste keer dat wij er waren in november (nog) niet. Dit heeft alles te maken met de verwoestende bosbranden in 2017.
- Stukje verder naar het oosten kom je de Bonnevilledam tegen. Een enorm waterkrachtcentralecomplex dat in de jaren 30 is gebouwd. Ze hebben er onder andere een schutsluis en een vistrap. Er is een permanente tentoonstelling en er worden gratis rondleidingen gegeven. Erg leuk en leerzaam om te zien. Wat ik apart vond is dat de dam wordt beheerd door het Amerikaanse leger.
- Weer een stukje verder naar het oosten kom je bij de plaats Hood River. Gezellig gemoedelijk stadje. Van hieruit kan je diverse (buitensport) activiteiten ondernemen op de Columbia River, of richting Mt Hood gaan. Mijn vrouw, is een stuk minder sportief zullen we maar zeggen, gaat er regelmatig naar toe met een aantal vriendinnen voor de wijnproeverijen. Schijnen een paar zeer goede wijnboeren te zitten. Ik kan er geen oordeel over geven, want ik drink alleen Mountain Dew ...
- Weer een stukje verder naar het oosten kom je bij de plaats The Dalles uit. Mocht je nog verder naar het oosten willen, dan is dit voorlopig wel het laatste stukje dat echt bewoond is, waar je nog echt inkopen kunt doen, of nog echt keus hebt uit restaurants om te eten. Daarna wordt het allemaal erg leeg.

Hells Canyon. Mocht je echt heel ver naar het oosten rijden, ga dan zeker kijken bij Hells Canyon. Een beetje hetzelfde verhaal als de Grand Canyon. Wat oppervlakte betreft een stuk kleiner, maar een stuk dieper. Op sommige plekken meer dan 2.500 meter. Wij hebben beide Canyons gezien, maar ik vind deze veel spectaculairder dan de Grand Canyon. En wat ik ook nog een voordeel vind, je komt er amper iemand tegen. Dat merk je dan ook aan de faciliteiten. Want die zijn er amper.

John Day Fossil Beds. Ook in het oosten. Monument/Park dat eigenlijk uit 3 onderdelen bestaat. Die ook nog redelijk ver uit elkaar liggen. Dus wel even rekening mee houden als je ze alle drie wilt zien. De grootste wat oppervlakte betreft van de 3 is Sheep Rock. Je hebt er verschillende trails die je kunt lopen. Maar het mooiste is wel het museum waar allerlei fossielen tentoongesteld worden, die ze gevonden hebben in en om de drie verschillende delen. Ikzelf vind de Painted Hills het mooiste. Mijn dochter heeft het wel eens omschreven als een soort Teletubbieland. Waanzinnig om al de verschillende kleuren te zien. Ook hier zijn een aantal (korte) trails die je kunt lopen. Veel mensen zullen het advies geven om aan het eind van een zonnige dag te gaan, omdat dan de kleuren mooier uitkomen. Wij zijn er inmiddels geweest op zonnige en bewolkte dagen, ochtend, middag en avond. Dan is het gegeven advies uiteraard het beste moment. Maar ook op andere momenten van de dag wordt het niet minder mooi. Sta elke keer weer met m'n mond wijd open te kijken. De Claro Unit zijn wij nooit geweest, dus daar kan ik niks over vertellen.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Multnomah Falls is het hier ronduit rustig te noemen. Al die keren dat wij bij de Painted Hills zijn geweest, hebben we er nog nooit meer dan 5 auto's zien staan.

Crater Lake National Park. In het zuidwesten ligt het enige nationale park van Oregon. De rit er naar toe is schitterend. Door heuvels vol met bossen en soms met van die oneindige wegen die je uit de films kent. Het blijft bizar dat je een berg oprijdt om naar een meer te gaan kijken. De berg is genaamd Mt Manzama. Lang geleden uitgebarsten. En uiteindelijk is de krater helemaal volgelopen met water. Dit heeft geresulteerd in het diepste meer van Amerika van bijna 600 meter diep. Prachtig gezicht, zeker op heldere dagen. Zeker als er voor het contrast nog sneeuw ligt. En sneeuwen doet het er! Er kan in de winter zomaar 20 meter of meer vallen. Als je geluk hebt kun je vanaf april terecht in Rim Village. Vandaar kan je het hele meer overzien. Maar de hele ronde maken lukt dan nog zeker niet. Mocht je dat willen doen, dan zijn juli en augustus de maanden waarin dat het beste kan. Al moet ik zeggen dat het ook wel wat heeft als je door een muur van sneeuw richting Rim Village rijdt.

Oregon Coast. Hierboven gaf ik al aan dat de I-84 wordt gezien als één van de mooiste snelwegen. De 101 (The Coast trail) is geen snelweg. Maar minstens net zo mooi als de I-84. Wij hebben hem gereden van Seattle tot aan Los Angeles. De 101 (samen met de 1) kronkelt zich langs de kust naar beneden. Imposante rotspartijen worden afgewisseld met adembenemende vergezichten. En ondertussen slaat de Pacific zich stuk op de rotsen onder je. Tijdens de walvistrek, vooral in mei en juni, kun je op diverse plaatsen langs de kusten vrijwilligers tegen het lijf lopen die walvissen tellen. Enthousiaste mensen die je van alles kunnen en willen vertellen over de walvissen. Als je een klein beetje geduld hebt, zie je ze zelf binnen een half uurtje zwemmen.
Langs de kust tref je allerlei stadjes aan. Newport, Depoe Bay, Cannon Beach, Astoria zijn echte pareltjes langs de kust. Astoria lijkt al iets meer op een stadje. Hier vind je ook de prachtige Astoria Megler Bridge. Deze stalen brug verbindt het vaste land van Oregon met dat van Washington State. De brug is meer dan 6,5 km lang.
Cannon Beach is een prachtig dorpje met een leuke kleine dorpskern. Leuke winkeltjes en een paar goede restaurants. Maar het strand maakt het echt af. Haystack Rock is echt een prachtige en indrukwekkende plek. Vrienden van ons hebben daar een beachhouse en ik kan er uren voor me uit zitten turen. In de avond ook prachtig, als er overal op het strand kampvuurtjes worden gemaakt. De op 1 na meest relaxte plek van Oregon als het aan mij ligt.
Newport en Depoe Bay lijken allebei een beetje op elkaar. Allebei een beetje vergaande glorie. Maar als je vis of krab wilt eten, zijn dit wel de aangewezen plaatsen. Veel beter gaat het niet worden. Ook kan je hier vertrekken voor diverse walvissafari's. Bizar om te zien hoe groot die beesten zijn. Naast rondtrekkende dieren met jongen, heb je ook een paar honderd walvissen, die zeg maar, vast verblijven aan de kust. Zeker in de tijd van de jongen is de kans op het spotten van Orca's ook mogelijk. Wij hebben de eerste keer een walvissafari gedaan met een klein snel bootje. Een soort van Zodiac. Eerst achter de walvissen aan. Toen kreeg de zeebioloog die mee was een seintje en zijn we tien minuten midden op zee stil blijven liggen. Uit het niets kwamen er ineens 20 tot 25 Orca's uit het water. Op jacht naar de jonge walvissen. Ook zeeleeuwen zijn in grote getale aanwezig. Je kan er kiezen uit allerlei boten. Maar hoe kleiner, hoe beter zou ik bijna willen zeggen. Wij hebben erg genoten toen op de Zodiac. Wel goed op het weer letten. De Pacific kan behoorlijk onvriendelijk zijn. Als het echt te erg wordt, sluiten ze de haven. Maar de golven zijn zonder veel wind al imposant genoeg. Of in ieder geval imposant genoeg om je een verre van fijn gevoel op een bootje te geven zullen we maar zeggen.

Lincoln City Kite Festival. Mocht je toch onderweg zijn langs de kust in de zomer, check dan even wanneer ze in Lincoln City het Kite Festival organiseren. Het klinkt behoorlijk knullig. Maar wij zijn er een paar jaar geleden ooit per ongeluk terecht gekomen en hebben onze ogen uitgekeken.

Mount Hood nationale Forrest. Wij zijn echt "thuis" zodra we Mt Hood kunnen zien. De top is bijna 3.500 meter hoog en vanuit de verre omtrek al te zien. Bijna altijd spierwit. Slechts 1 keer meegemaakt dat de zomer zo warm was, dat er zelfs op de top bijna geen sneeuw meer lag. Was een heel apart gezicht. Verder kan je er bijna 12 maanden per jaar skiën. Er zijn verschillende gletsjers. Er zijn zelfs tijdens de zomer skikampen voor de jeugd. Maar ook professionele skiërs schijnen hier hun trainingskampen op te slaan voor de zomer. Ben zelf niet zo heel erg van het skiën, maar onze jongste dochter gaat er regelmatig met vrienden op uit om tijdens de zomer te gaan skiën. Ziet er best raar uit om met 35 graden iemand met een paar skischoenen en ski's de deur uit te zien wandelen.
Op Mt Hood tref je de Timberline Lodge aan. Een prachtige plek om te verblijven! De filmkenners onder ons zullen het misschien wel herkennen van de film The Shining. Of je er dan nog steeds zo lekker slaapt weet ik uiteraard niet ...
Wij hebben ons vakantiehuis op de flanken van Mt Hood in de buurt van Estacada. Als wij achter op de porch zitten, heb ik aan de ene kant de besneeuwde top van Mt Hood en aan de andere kant kijk ik het dal in naar Portland. Vooral met volle maan en als het kraakhelder is, de meest fantastische plek om te zitten. Mt Hood die spookachtig verlicht wordt en in het dal de dansende lichtjes van Portland.

Silver Falls State Park. Misschien wel onze persoonlijke favoriet in Oregon. Prachtig park waar je een mooie trail kunt lopen, de Trail of the Ten Falls. Via een redelijk tot goed begaanbaar pad ga je van hoog naar laag en kom je allerlei verschillende watervallen tegen, die tientallen meters hoog zijn. Je ziet ze van links, rechts, boven en onder. En misschien nog wel het mooiste, je kunt er ook achterlangs lopen. Verder zijn er diverse plekken waar je zeker in de zomer lekker kunt zwemmen. Bij het grote publiek, zeker het toeristische publiek, een plek die zelden of nooit bezocht wordt.

Oregon Dunes. Wij zijn er in Nederland wel aan gewend, maar in Oregon zijn ze er best trots op. Ten zuiden van Florence heb je een strook van zo'n 60 kilometer met zandduinen. Mocht je heimwee hebben naar Nederland, dan kan je hier altijd even gaan kijken. Wat dan weer leuk is om te doen, toeren met een zandbuggy. Geinige karretjes, waarmee je lekker door de duinen kunt scheuren.

Willamette Valley. Mocht je rust zoeken dan ben je in de Willamette Valley op z'n plek. Een groot gebied met een afwisselend landschap. Glooiende heuvels, waarop boeren hun akkers bewerken. Maar ook het prachtige Willamette Forest. Alles wat de natuur voor ons prachtig maakt, kan je daar vinden. Fantastische uitzichten, verschillende watervallen, maar Salt Creek spant toch wel de kroon met een verval van bijna 300 meter. Maar ook bergen, The Three Sisters kan je ook vanuit dit park bezoek, vulkanen, rivieren en er zijn zelfs warmwaterbronnen.

Smith Rock State Park. Mensen die van het "outdoor"-leven houden, moeten hier zijn. Dit is de plek om te hiken, fietsen, raften en boottochtjes te maken, en vooral om te klimmen. Prachtige rotsformaties die beklommen kunnen worden. Er schijnen mensen van heinde en verre te komen om hier de rotsen te bedwingen. We hebben ons laten vertellen dat er meer dan 2.000 verschillende routes in de rotsen zijn om te beklimmen. Wij zijn niet zo van het klimmen. De hoogste rots om te beklimmen schijnt meer dan 150 meter hoog te zijn. Krijg al buikpijn van het alleen kijken er naar. Maar een prachtige plek om te bekijken. Ook veel fotografen komen hier om zich uit te leven. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Silver Falls State Park vinden wij het hier vaak wel aan de drukke kant.

Steden:
Als je weet dat meer dan 60% van alle inwoners van Oregon in en om Portland wonen, dan weet je ook dat de rest van de steden geen miljoenen inwoners zullen hebben.

Salem. Wel zo netjes om met de hoofdstad te beginnen. Om het maar heel eerlijk te zeggen, wij hebben niet zo heel veel met Salem. Waarom weet ik niet. Het is meer een plek voor ons waar wij langsrijden op weg naar Eugene. Maar meer ook niet. Als we vrienden over hebben, gaan we er wel altijd even naar toe, want het heeft een prachtig park genaamd Riverfront City Park. In het park bevindt zich een echt houten carrousel waar je nog een ritje mee kunt maken. De paarden waarop je zit zijn met de hand gemaakt en geschilderd. Tevens kan je zien hoe de paarden nog steeds gemaakt worden. Erg interessant om te zien. En zoals altijd is er een erg aardige Amerikaan die je super enthousiast zal vertellen hoe alles in z'n werk gaat.
Een ander prachtig gebouw in Salem is het Oregon State Hospital. Filmliefhebbers zullen het herkennen van One Flew Over The Cuckoo's Nest. Laten we het erop houden dat Jack Nicholson het naar zijn zin had als hij in Oregon een creepy film kon opnemen.

Eugene. Stad waar wij vooral te vinden zijn het tweede halfjaar als het football season weer is begonnen. Eugene is eigenlijk 1 grote universiteit. De University of Oregon heeft hier zijn campus en die strekt zich zo'n beetje over de hele stad uit. Echte studentenstad wat ook het sfeertje zeker ten goede komt. Onze jongste dochter kan niet wachten om hier te gaan studeren.
Voor de volledigheid moet ik dan ook Corvalis noemen: de vijand, waar Oregon State University zit ...

Portland. Zoals gezegd de stad waar de meeste inwoners van Oregon in of omheen wonen. Echt in de stad komen we niet vaak. Meestal als we vrienden over hebben om ze de stad ook eens te laten zien. Waar Portland vooral om bekend staat zijn de ontelbare foodtrucks die overal staan. Soms alleen, en andere weer met tientallen bij elkaar. Hier kan je voor een paar dollar allerlei kleine gerechtjes proberen uit de meest exotische uithoeken van de wereld. Ook heeft men in Portland honderden bierbrouwerijen, waar je allerlei rondleidingen kunt krijgen en proeverijen kunt ondergaan. Ik drink zelden of nooit alcohol, en dan zeker geen bier of wijn. Dus of het een beetje goed is?? Ik zou het je niet durven zeggen ...
Ik ben wel een boekenwurm, en dan met name sportboeken. Als we dus downtown komen, is voor mij een bezoekje aan Powells Bookstore een absolute must. Het schijnt de grootste boekenwinkel ter wereld te zijn. Nou ben ik elders nooit op zoek geweest naar een grote boekenwinkel, maar het is echt bizar om te zien hoeveel boeken ze hebben. Ik moet me er altijd erg inhouden om niet een hele stapel boeken mee te slepen.
Ook in Portland te zien, de Japanse tuinen. Onze oudste dochter is helemaal into Japan en komt er erg graag. Een erg mooie, serene en rustgevende plek midden in Oregon. Dit is gelegen in Washington Park. Hier vind je ook oa. de dierentuin, Kindermuseum, picknickplaatsen en zelfs als je een potje wilt tennissen dan kan dat hier. Ook een aanrader is Oaks Park. Rolschaatsen is weer helemaal hip in Amerika. Ze hebben er complete wedstrijden, een heuse disco waar je op je rolschaatsen uit je dak kunt gaan. Te grappig om te zien. Daarnaast hebben ze er ook een soort van kermis en kun je er midgetgolf spelen. Verder zijn er allerlei musea die je kunt bezoeken. Van het grootste Joodse museum in Amerika tot aan de laatste niet nucleaire onderzeeër, en ga zo maar door.
En uiteindelijk onder aan de streep is het gewoon leuk om door Portland te slenteren. De slogan van Portland is "Keep Portland weird!" Meestal heb je na een paar honderd meter wel door waarom zullen we maar zeggen.

Bend. Mocht je nou niet al te veel tijd hebben om Oregon te bezoeken, maar wel een goede indruk willen krijgen wat Oregon bijzonder maakt, dan is Bend wel de ideale plek om te verblijven. Bend is omgeven door diverse vulkanen, National Forest maar ook prairies. Bend is gelegen aan de Deschutes River. Hier is het erg leuk om te raften. Je hebt tochten in allerlei moeilijkheidsgraden en voor verschillende leeftijden. Sommige passages mag je pas vanaf een bepaalde leeftijd, lengte of gewicht doen. Ook mooi om te doen is het Newberry National Volcanic Momument. Prachtige vulkanische landschappen kan je hier zien. Ook het al eerder genoemde Smith Rock is van hieruit makkelijk bereikbaar. Skiën kan hier ook, maar dan moet je op Mt Bachelor zijn. Vanuit Bend zijn verschillende mogelijkheden om te hiken. Ook zijn er veel routes voor mensen die er met een mountain bike op uit willen. Is je dit nou allemaal net iets te sportief ... ga dan de Cascade Lakes Scenic Byway route rijden. Deze route gaat door het Deschutes National Forrest en brengt je langs bergen, meren en prachtige vergezichten.

Pendleton. Misschien niet een heel uitgesproken plek, maar mocht je toevallig in september in de buurt zijn en de mogelijkheid krijgen om de Pendleton Round Up te bezoeken, zeker doen!! De grootste rodeo van de staat en een geweldig spektakel! Mocht je er alleen maar wat rond willen lopen is dat geen enkel probleem. Mocht je een evenement willen bezoeken, dan zul je de kaarten hiervoor al maanden van te voren moeten kopen. Ook erg leuk is de Underground tour. In de tijd dat een aantal zaken het licht nog niet konden verdragen ging men daar letterlijk en figuurlijk ondergronds. Er is een heel ondergrond dorp, waar men zich te goed kon doen aan drank, drugs, gokken en vrouwen ...

Sport:
Zeker voor mij is sport een belangrijk onderdeel in Amerika. Ik verdien er mijn brood mee. Maar het mooiste vind ik de sportcultuur. Het enige wat telt is de eerste plaats. Of zoals ze hier zeggen: "second place is the first loser". Naast de professionele sport, waar we niet zo heel veel van hebben in Oregon, is sport op school heel erg belangrijk. Op vrijdag betekent dit dat zo'n beetje alle High Schools in de staat onderweg zijn om op allerlei niveau's met elkaar te sporten. Voor ons betekent dat vooral American Football. Basketball kijken we ook, maar die spelen veel meer wedstrijden, ook op andere dagen. Op zaterdag is het dan de beurt aan de Colleges. Vergis je hier niet in. Zeker de Division 1-schools trekken enorme bezoekersaantallen en verdienen kapitalen aan merchandise, toegangskaarten, catering, enz. Dat betekent ook weer dat scholen kapitalen besteden aan teams, stadions, coaches en wat al niet meer. Vergis je niet in het geld dat hier in omgaat. Zeker de Division 1-schools hebben begrotingen van tientallen miljoenen euro's om uit te kunnen blinken op sportgebied. Scholen hebben sporthallen, waarin met gemak tussen de 10 en 15.000 toeschouwers kunnen. Footballstadions gaan daarin nog veel verder. De grootste stadions van het land kunnen meer dan 100.000 toeschouwers herbergen. En die zijn er ook!!

Oregon Ducks:
Voor ons zijn het de Oregon Ducks. Zeker in het tweede halfjaar als het College Football Season begint, proberen we altijd te zorgen dat we een paar wedstrijden kunnen bezoeken in het Autzen Stadium. Om de gekte een beetje aan te geven: capaciteit van Autzen is 54.000. Het stadion is al 21 jaar op een rij voor elke wedstrijd uitverkocht. Maar we hebben seizoenen gehad waarin het gemiddelde aantal toeschouwers over een seizoen uitkwam op 60.000. Het stadion staat vooral bekend om het geluid. Het is gebouwd in een soort kom. Een bowlstadion zoals we die wel meer in Amerika kennen en je zit boven op het veld. Een geluid van boven de 120 decibel is hier eerder regel dan uitzondering. Dat schijnt een opstijgende Boeing ook te produceren.
De Ducks behoren tot de top-10 in het land. Zij hebben de laatste paar jaren een mindere periode gehad, nadat ze de finale 2015 verloren, maar gaan het dit jaar weer ver schoppen. De begroting voor dit jaar bedraagt 75 miljoen dollar. En dan hebben we het alleen over football. Collegespelers mogen niet betaald worden. Dus daar gaat het geld niet naar toe. Nike is de grote sponsor van de Ducks. Nike komt uit Oregon en pompt elk jaar tientallen miljoenen dollars in de ploeg. De Ducks spelen elke wedstrijd in een ander tenue. Uiteraard zijn die overal te koop. Over heel Oregon verspreid vind je Ducks Stores waar je allerlei spul kunt kopen. Variërend van uiteraard shirts tot aan bbq-gereedschap aan toe.
Ook bij het basketball behoren de Ducks tot de top-25. Ze spelen in de Matthew Knight Arena, waar een dikke 12.000 mensen in gaan voor elke wedstrijd. Zowel de dames- als de herenploeg hebben het dit seizoen erg goed gedaan. De heren kwamen tot de Sweet Sixteen, terwijl de dames het zelfs tot de Final Four wisten te schoppen.
Tickets kan je kopen via de bekende adressen. Ticketmaster of rechtstreeks bij de Universiteit. Mocht dat allemaal niet lukken dan is Stubhub een goed alternatief. Mocht je een keer in de gelegenheid zijn, dan zeker doen! Schrik niet van de prijzen. Kaartjes gaan als snel over de 100 dollar bij het football. Bij het basketball is het aanzienlijk minder.

Portland Trail Blazers:
Vooralsnog de enige professionele sportfranchise in Oregon. Eigenaar is de onlangs overleden Paul Allen, die ook eigenaar is van de Seattle Seahawks. De Blazers spelen in het Moda Center/Rose Garden Arena in Portland. Hier kunnen bijna 20.000 mensen in. En die zitten er ook vrijwel elke wedstrijd. Blazers is 1 van de beste teams van het land. En hebben het dit jaar weten te schoppen tot de halve finale/Western Conference Final tegen de Golden State Warriors.
Een avondje Blazers is echt een avond uit. Zoals bij bijna elke sportgelegenheid in Amerika kan je er uitstekend eten. Is het Moda Center een zeer mooie hal met uitstekende parkeerfaciliteiten en word je er 9 van de 10 keer uitstekend vermaakt. Een avondje NBA is eigenlijk precies zoals je op Tv ziet. Supersnel spelletje waar veel gescoord wordt, veel show, cheerleaders, een mascotte die het publiek vermaakt, iedereen die gaat staan voor het volkslied, iedereen probeert in beeld te komen op de Jumbotron en de kiss cam natuurlijk!
Kaartjes gewoon via Ticketmaster. Zeker als je op de tweede ring gaat zitten ben je er voor rond de 20 dollar al bij tijdens het reguliere seizoen. In de playoffs gaan die zelfde kaartjes met een factor 20 ...

Zoals gezegd is dit de enige professionele franchise die we hebben. Er wordt gesproken over een baseball team. En het lijkt erop dat de MLB Portland definitief gaat aanwijzen. Mij persoonlijk doet het me niet zo heel veel. Baseball is een gezellig uitje met vrienden. Lekker kletsen, wat eten, wat drinken. Maar als het op het spelletje aankomt, kijk ik nog net zo lief naar snelgroeiend kunstgras ...

Natuurlijk hebben we ook nog een MLS team. De Portland Timber. Ook nog een erg goed team moet ik zeggen. Verloren het afgelopen jaar de finale. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik er nog nooit ben wezen kijken. Het schijnt een echt spektakel te zijn. Altijd uitverkocht en een fanatieke schare met supporters. Maar als ik voetballen wil zien. Dan ga ik wel in Europa ergens kijken. Net zo goed als dat ik hier niet naar basketball, ijshockey (soms in Duitsland ...) of American Football ga kijken. Zelfs als de NBA of NHL in Europa spelen, wat met enige regelmaat gebeurd, is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om daar te gaan kijken. Voor mijn werk moet ik naar de NFL in Londen. Maar dat slaat werkelijk nergens op. Amerikaanse sporten moet je in Amerika beleven. Met alles erop en eraan.

Shopping:
Voor veel mensen is Oregon het shopping walhalla. Men kent hier namelijk geen BTW! Om te winkelen komen wij, of liever gezegd mijn vrouw en dochters het liefst op 3 plekken:
Woodburn Premium Outlets: Direct gelegen naast de I-5 ten zuiden van Portland. Meer dan 100 winkels van alle grote merken kun je hier vinden. Mijn vrouw en dochters kunnen zich hier met gemak een dag vermaken. Ik ben er meestal na de Nike store wel klaar mee. Ook belangrijk, meer dan voldoende parkeergelegenheid. Tenminste door de week. In het weekend is het echt een gekkenhuis en komen mensen van heinde en verre om hier hun inkopen te doen. Ik wil er persoonlijk in het weekend nog niet dood gevonden worden.
Washington Square Shopping Center: Mochten de dames het niet in Woodburn gevonden krijgen, dan is dit de volgende halte. Westelijk van Portland. Meer dan 170 winkels variërend van Victoria Secret tot de Apple Store. Die zitten dan ook gelukkig naast elkaar. Ook de grote ketens zijn hier vertegenwoordigd. JC Penny, Macy's, Nordstrom en voor papa Dicks Sporting Goods en de Footlocker. Gelukkig hebben ze hier een erg goede foodcourt. Dus ik vermaak me wel.
Clackamas Town Center: Voor ons ideaal gelegen ten oosten van Portland aan de I-205. Iets minder winkels dan op Washington Square. Maar geen Apple Store en Dicks Sporting Goods. De foodcourt is ook wat minder. Maar wel weer een bioscoop. Dus ook hier kom ik de tijd wel door.
Bij beide shopping malls meer dan voldoende parkeergelegenheid. Ook in het weekend zijn deze prima te doen. Al is het dan wel wat drukker.

Eten:
In Amerika barst het van de plekken waar je goed kunt eten. Vaak veel vlees. Porties zijn over het algemeen veel te groot. Het is dan ook heel normaal dat je het een en ander mee naar huis neemt na afloop.
Plekken waar je goed kunt eten:
Claim Jumper: Plek met een uitgebreid menu. Goede steaks, goede hamburgers, vaak ruim opgezet, goede stoelen en keurige bediening. Ik eet er altijd graag. Mijn vrouw en dochters eten er meestal het minimale en wachten op het toetje. De Motherlode Chocolate Cake is al jaren hun favoriet. Een enorme chocoladetaart, waar ze een stuk afhalen waar je met gemak je maal mee kunt doen met een paar man. Dat doen ze dan ook ...
Outback: Andere keten waar we graag komen. Zeker als je even snel een goed stuk vlees wilt hebben tegen een zeer redelijk prijs, is dit de plek waar je moet zijn.
Famous Dave's Bar B Que: Mocht je graag van alles wat een keer willen proberen, dan zijn de Famous Feasts hier een uitkomst. Je krijgt een omgekeerde vuilnisbakdeksel op je tafel, die vol ligt met allerlei soorten vlees. Erg goed, erg lekker en erg veel. Bestel altijd voor minimaal 1 persoon minder. Denk niet van te voren, ik pak als voorgerecht een salade, want dan ben je al klaar voordat het Feast begint ...
Fuddruckers: Het klinkt op de 1 of andere manier een tikkie onsmakelijk, maar dat is het zeker niet!! Vooral mijn dochters vinden dit een feest. Een hamburgerrestaurant waar je het formaat van je hamburger kunt kiezen. En ik kan je verzekeren dat de kleinste al aardig aan de maat is. Je krijgt dan alleen een hamburger op een broodje. Al het andere staat centraal in de zaak opgesteld en je kunt net op, onder en tussen je hamburger stoppen wat je zelf graag wilt. Milkshakes zijn hier echt fantastisch. Je kunt ze met een vork eten ...
A&W: Hamburgerketen, waar ze wat mij betreft de beste hamburgers hebben. Als je in Oregon bent, moet je zeker naar de A&W gaan en als het even kan die in Stayton. Voor degenen die Happy Days nog kennen, een feest van herkenning, zou ik willen zeggen. Je kunt buiten bestellen en het ook opeten, en dan komt er iemand ook echt een dienblad aan je auto hangen. Maar binnen is nog leuker. Je gaat 50 jaar terug in de tijd. Je geeft je bestelling door met een telefoon die bij je tafel hangt. De telefoon wordt opgepakt door iemand die 2 meter bij je vandaan staat en dan kan je je bestelling doorgeven. Echt hilarisch!! Zoals gezegd burgers zijn allemaal erg goed. Milkshakes zijn ook weer van het niveau eten met een vork. Maar wat wij hier erg lekker vinden is dat je de soda kunt floaten. En dan het liefst Orange Chrush. Ze sluiten dan je glas af met vanille-ijs met je soda er onderin. Je kunt je voorstellen wat er gebeurd als je daar je rietje insteekt. Super lekker!!
Cheesecake Factory: Mocht je ook een keer wat anders dan vlees willen eten. Dan is dit wel een aanrader. Natuurlijk kan je hier ook vlees krijgen, maar ook diverse andere gerechten. De kaart is echt enorm groot. Iets wat bij mij altijd vraagtekens oproept aangaande de kwaliteit. Maar je kan er echt enorm goed eten. De toetjes laten zich raden. Tientallen verschillende soorten cheesecakes.
Calamity Janes: Favoriet van mijn vrouw. Gevestigd in Sandy, ten oosten van Portland. Meest afzichtelijke restaurant wat je kunt bedenken. Het ziet er aan de buitenkant niet uit. Het ziet er aan de binnenkant niet uit. Alles is oud, het interieur, de mensen die er werken zijn oud, de vloerbedekking plakt, maar het eten is er magnifiek! Zorg dat je een aantal dollarbiljetten bij je hebt. Mensen hebben hier de gewoonte er iets op te schrijven en deze aan het plafond te prikken. Er moet daar voor tienduizenden dollars aan het plafond hangen.
Update: Vandaag (13 november 2019) te horen gekregen dat ze binnen afzienbare tijd gaan sluiten.
Stone Cliff Inn: Restaurant in Oregon City. Ligt op een soort van Cliff, je verwacht het niet. Soort van grote blokhut. Behoorlijk sjieke tent, met ook sjieke prijzen. Als je een keer wat te vieren hebt, of eens wat anders wil dan het doorsnee steakrestaurant, dan moet je hier zijn. Echt een avondje uit!
Camp18: Vaste plek voor ons om te stoppen als we van de kust komen. Gelegen in Elsie aan de 26. Een groot log restaurant, gebouwd van een paar gigantische bomen. Echt country-restaurant met ook nog gerechten, die ze bij wijze van spreken hier ook al 100 jaar geleden maakten. Altijd een heel relaxte plek om te eten. Alleen eten wij hier eigenlijk alleen altijd hetzelfde. Namelijk Cinnamon Rolls. Die zijn hier namelijk krankzinnig! Krankzinnig lekker en krankzinnig groot. Ze staan bij de toetjes. Waarom weet niemand, want dit kan echt niemand op. Als m alleen besteld vragen ze er steevast bij weet je het zeker?? Wil je m niet delen. En als je m ophebt vragen ze wat je nodig hebt, de rekening, een dutje of hartmassage. Maar lekker!!

-------------------------------------------------------------------------

Washington State:
Is een dikke vier keer groter dan Nederland en heeft in totaal zo'n 7,5 miljoen inwoners. Dus een stuk kleiner dan Oregon. Maar twee keer zoveel inwoners. Maar met Nederland vergeleken nog steeds een oase van rust. De hoofdstad is Olympia. En ook hier is het tijdverschil met Nederland 9 uur. In en rondom Seattle wonen zo'n 4 miljoen mensen. Dan zijn er eigenlijk nog 3 gebieden waar veel mensen wonen. Te weten Spokane, waar meer dan 200.000 mensen wonen. Vanvouver tegen de grens met Oregon/Portland aan waar een kleine 200.000 mensen wonen en Tacoma met ruim 200.000 mensen. Maar Tacoma zit al een heel eind tegen Seattle aan. Olympia, de hoofdstad, is een gemoedelijk stadje langs de I-5, maar daar wonen nog geen 50.000 mensen. Vervolgens zie je dan ook snel, zeker in Eastern Washington, hetzelfde als in Oregon. Hier en daar een stadje, maar voor de verdere rest, rust, rust en nog eens rust.

Wij komen niet zo vaak in Washington State als in Oregon, maar wellicht toch vaak genoeg om wat leuke plekjes met iedereen hier te delen.

Bezienswaardigheden:
Mt Saint Helens: Voor ons absoluut de meest geweldige plek in Washington State. Heeft ook te maken met het feit dat onze vrienden ten tijde van de uitbarsting in 1980 "vlakbij" Mt Saint Helens woonden. Voor 18 mei 1980 was de berg 2.950 meter hoog. Na 18 mei 400 meter lager. Via de 504 kom je uit bij de Johnston Ridge. Vernoemd naar de vulkanoloog die op 18 mei enthousiast melde dat de uitbarsting was begonnen. Hij dacht op een veilige 10 mijl afstand te zitten, maar amper een minuut later werd hij gedood door de enorme pyroclastische wolk, die de hele omgeving kookte en zandstraalde. Het is echt bizar om te zien dat eigenlijk een kwart van de berg is ingestort en dat de hele top eraf is geblazen. Geeft je als mens het gevoel heel erg klein te zijn. Langs de 504 zijn diverse visitors centers die je alle mogelijke informatie geven.

Mt Rainier: De andere berg die veel indruk maakt. Met een hoogte van 4.392 meter ook nauwelijks te missen. Mt Rainier is één van de oudste nationale parken in Amerika. Houd ook rekening tijdens het bezoeken ervan, dat hier heel veel sneeuw valt. Het kan zomaar gebeuren dat in juni nog diverse toegangswegen zijn afgesloten ivm de sneeuw. Het park bestaat weer uit verschillende andere parken, die je allemaal kunt bezoeken. Ook hier zijn weer diverse hikes en wandelingen uitgezet. Mocht je echt de tijd en zin hebben, dan kun je helemaal rond de berg lopen. Dit heet de Wonderlandtrail en die is ruim 150 km lang.

Olympic National Park: Misschien wel het mooiste park waar ik in Amerika geweest ben. Totaal ongerept en verboden voor auto's. Je kunt er wel omheen rijden, en af en toe kun je van daaruit een stukje het park inrijden. Maar het er omheen rijden is ook al prachtig. Daarmee kun je beginnen in Olympia. Daar pak je de al eerder genoemde 101, die je met een grote boog om het park heen leidt. Alleen dit al is prachtig om te doen. Mocht je de hele 101 af willen rijden, dan heb je 2.500 km voor de boeg, eindbestemming Los Angeles. Er is in het Olympic National Park zoveel moois te zien, dat je hier met gemak een week of langer kunt ronddwalen.

North Cascades National Park:
Park wat door ons wel is vergeten wordt. Vrienden van ons wonen zo'n beetje tegen Mt Baker aan. In dit park vind je eigenlijk zo'n beetje alles wat je in een park gevonden hoopt te krijgen. Enorme bergen, talloze gletsjers, watervallen, rivieren, meren met allerlei kleuren. Maar ook grizzly beren, wolven en zeearenden. Dwars door het park loopt highway 20. De North Cascades Scenic Highway. De weg is open van eind april tot eind november. Een beetje afhankelijk van het weer. Langs deze weg heb je allerlei uitkijkpunten en verschillende wandelroutes. Echt hiken in het park kan uiteraard. Maar hou er rekening mee dat dit park is benoemd tot wildernis. Met andere woorden. Er zijn geen voorzieningen, alleen die je aantreft langs de 20.

Mt Baker: Moet ik hier noemen, omdat als wij bij vrienden van ons zijn die in Ferndale wonen en in de keuken staan, we Mt Baker kunnen zien. Imposant gezicht. En altijd een mooie plek om te bezoeken. In de winter iets toegankelijker, omdat hier veel skigebieden te vinden zijn.

Whale watching: Net als in Oregon kan je ook hier uitstekend walvissen spotten. Dit kan eenvoudig vanaf de kust. Of je aansluiten bij een tour. Veel mogelijkheden hiertoe vind je in Port Townsend en Port Angeles.

Palouse Falls: Schitterende waterval, die min of meer uitkomt in een gat in de grond. Bizar gezicht om te zien.

San Juan Islands: We hebben het hierboven al gehad over Whale watching. Dit is DE plek om dit te doen. Naast uiteraard San Juan Island bestaat dit gebied ook nog uit Orcas Island en Lopez Island. Vooral Orcas Island vinden wij geweldig. Daar hebben we letterlijk de Orca's op 10 meter afstand zien zwemmen vanaf het strand. Waar ze over de kiezels op de bodem zwommen om losse stukken huid te verwijderen.

Shi Shi Beach: Prachtig strand omgeven door rotsen die rechtop omhoog uit zee tornen. Imposant gezicht.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Hoh Rain Forest, ook prachtig. Shoqualmie Falls, die de ouderen onder ons misschien wel kennen uit de serie Twin Peaks. Er zijn verschillende autoroutes die je kunt rijden. De North Cascades Highway is er zo eentje. Wat natuur betreft is er in Washington State zoveel te zien en te beleven.

Steden:
Olympia. Ook hier maar beginnen met de hoofdstad. Al is het meer een groot uitgevallen dorp. Wat je absoluut moet bekijken is het Capitol Building. Prachtig gebouw dat echt het centrum van de stad is. Er is een soort van campus met allerlei gebouwen, die wat van doen hebben met de staat. Mooie plek om rond te lopen. Tegen Olympia aan ligt het plaatsje Tumwater. In Tumwater heb je het Tumwater Falls Park. Geinig om te gaan kijken.

Seattle: Voor ons de place to be in Washington. Muziek, eten, drinken, sport en gezelligheid. Een stad die alles heeft. Misschien wel de leukste plek, Pikes Place Farmers Market. Zo toeristisch als het maar zijn kan, maar wel superleuk! Werkelijk van alles wordt hier verkocht. Vis, vlees, bloemen, groenten en alles wat daarbij in de buurt komt, of er in ieder geval in de buurt heeft gelegen. Ga vooral even kijken bij de vishandel op de kop. Daar hebben ze de neiging om met de vissen te gooien. Grappig om te zien. Wat veel mensen vergeten is dat Pikes Market uit verschillende verdiepingen bestaat. Ga lekker dwalen en je komt de meest verrassende zaakjes tegen. Tegenover Pikes Place staat de oudste Starbucks van Amerika. Ik hou niet van koffie, dus mij zal het een zorg zijn, maar er staan altijd rijen voor de deur. Aan de andere kant van Pikes Place naar beneden vind je de Post Alley Gum Wall. Stelt geen bal voor. Maar wel grappig om een hele muur te zien die is volgeplakt met kauwgum. Altijd leuk voor een grappige foto.
Meest iconische plek is natuurlijk de Space Needle. Niet goedkoop, maar zeker de moeite om het observatiedeck te bezoeken. Ook het restaurant is een aanrader. Maar ook dat is niet echt goedkoop te noemen. Mocht je nu nog meer dingen willen doen in Seattle, zoals bijvoorbeeld een toer door de haven, het aquarium bezoeken, of nog een paar andere zaken, dan kan je een Seattle City pass aanschaffen. Dat is een stuk voordeliger en kan allemaal met dezelfde pas. Ook erg gaaf om te doen is het bezoeken van de Boeing fabrieken. Behoorlijk indrukwekkend om te zien hoe die dingen van scratch in elkaar worden geschroefd. Check wel even of het druk is van te voren, anders kan je wel eens lang in de rij staan, of voor niks komen.
Als laatste de muziekscene. Misschien de laatste jaren wat minder. Maar zeker rond de eeuwwisseling hebben een aantal van de grootste bands die we de laatste decennia gehad hebben, hier het levenslicht gezien. Op bijna elke hoek van de straat is er wel een bar, café, repetitieruimte te vinden waar mensen hun gang kunnen gaan.

Spokane: Gemoedelijke stad waar wij het altijd goed naar de zin hebben. Midden in de stad zit het Riverfront Park. Uiteraard loopt de Spokane River dwars door dit park en zitten de Spokane Falls in de rivier zelf. Zeker een bezoekje waard. Als je de Spokane River volgt, zie je wel zo'n beetje alles wat Spokane leuk maakt. Zo'n beetje alles is gesitueerd rondom de rivier. Uiteraard kan je ook raften op de rivier. Veel van deze tochtjes beginnen dan ook in of vanuit de stad. Wat ook een aanrader is wat mij betreft, is de Gonzaga University. Zitten op een groot terrein verdeeld over meer dan 100 gebouwen. Vaak nog oud en traditioneel. In mijn beleving helemaal zoals een universiteit er uit moet zien. Ben je in de buurt tijdens het college basketball seizoen. Zeker gaan kijken!! Eén van de beste teams in het land!

Oysterville: Pareltje in het uiterste zuidwesten van Washington State. Oysterville heeft een "wijk" waarin alles er nog net zo uitziet als 150 jaar geleden. De huizen, de school, de kerk. Werkelijk prachtig om te zien. Je waant je in "Het kleine huis op de prairie." Er wonen ook nog gewoon mensen. Het schooltje is vaak gesloten, maar de kerk is voor iedereen toegankelijk. Prachtige plek!

Sport:
Seattle Seahawks: Voor mij DE reden om naar Seattle te gaan. Nou is er wat mij betreft al geen beter spelletje dan American Football, is dat een sport die je zeker een keer in een stadion moet hebben gezien. En als je in de gelegenheid bent zou ik dat zeker in Century Link doen. Of de C'link zoals het in de volksmond genoemd wordt. Het stadion staat werkelijk 3 uur te schudden op zijn grondvesten, het lawaai is oorverdovend. Het gemeten record bedraagt meer dan 137 decibel. Er is dan ook een tijd geweest dat je verplicht oordopjes moest aannemen voordat je het stadion in ging. In niets, maar dan ook niets, te vergelijken met de sfeer in een voetbalstadion in Europa. En daar heb ik toch wel zo'n beetje alle krakers in de diverse landen bezocht. Iedereen die ik voor het eerst meeneem naar de Seahawks of een ander team, zijn stomverbaasd. Dat uiten ze meestal pas na de wedstrijd overigens. Tijdens de wedstrijd is er geen zinnig gesprek te voeren, omdat je elkaar eenvoudig weg niet kunt verstaan.
Seizoen loopt van het tweede weekend van september tot het eerste weekend van februari, waar men eindigt met de Super Bowl. Mocht je in de gelegenheid zijn om een wedstrijd te bezoeken, zeker doen! Via de reguliere weg zijn er geen kaarten te krijgen. Het stadion is al jaren uitverkocht met seizoenkaarthouders, maar via NFL ticket exchange of StubHub zijn er altijd genoeg kaarten te krijgen. Schrik niet van de prijzen. Onder de $ 200 zul je weinig of niks tegenkomen. Maar ik beloof je een onvergetelijke belevenis!

Seattle Mariners: Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen ben ik geen liefhebber van baseball. Toch proberen we 1 of 2 keer per jaar naar het baseball te gaan. We proberen dan met alle vrienden die we zo'n beetje hebben bij 1 wedstrijd af te spreken. Seattle is dan de meest "centrale" plek. Iedereen uit Seattle, Spokane, Bellingham, Ferndale, Long Beach, Cannon Beach, Tumwater, Portland, Estacada, Silverton, Lake Oswego, Woodburn, Wilsonville en Mount Angel probeert er dan te zijn. Dat lukt lang niet altijd. Maar meestal zijn we met 25 à 30 personen. Iedereen mee, gezellig kletsen, wat drinken en eten. Want eten kan je daar!! In de meeste stadions in Amerika kan je goed eten. Er zijn wat mij betreft twee uitzonderingen, Century Link van de Seahawks. Ik zal het netjes proberen te zeggen, maar werkelijk niet te vreten. Alles veel te duur, smakeloos op z'n best, tot ronduit smerig. Toen ik op een gegeven moment bij een hotdog vroeg of ze wellicht ook een broodje van vandaag hadden, was het antwoord, moet je volgende week terugkomen. Echt gebeurd ...
En dan hebben we letterlijk en figuurlijk aan de overkant van de straat de positieve uitzondering, het T-Mobile Park van de Mariners. Magnifiek! Werkelijk waar. Mijn vrouw zou alleen al meegaan voor de Chinees die in het stadion zit.

Voor hockey steken we nu nog de grens over naar Vancouver om naar de Canucks te gaan kijken. En als we een rondje San Francisco doen zitten we zeker bij de San Jose Sharks op de tribune. Maar binnenkort kunnen we daarvoor naar Seattle. Vanaf het seizoen 2021-2022 zal in een volledig vernieuwde Key Arena de NHL hier zijn opwachting maken. Heel benieuwd naar.

Shopping:
Zoals al gezegd is Oregon een waar shopping walhalla door het ontbreken van btw. In Washington State betaal je wel tax. In de meeste gevallen 8%. Voor ons dus niet echt een reden om het op een winkelen te zetten in Washington. Voor degenen die niet in Oregon komen 3 tips.
Centralia Outlets: Een uurtje of anderhalf onder Seattle aan de I-5 ligt Centralia Outlets. Niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Woodburn. Ik durf het niet zo te zeggen, maar ik schat in een kleine 30 tot 35 winkels.
Seattle Premium Outlets: Lijkt een beetje op de outlet in Woodburn. Veelal allemaal dezelfde winkels. Zelfde opzet en in mijn beleving ongeveer hetzelfde aantal winkels als in Woodburn. Een kleine 3 kwartier ten noorden van Seattle.
Westfield South Center: Als mijn vrouw het echt niet meer gevonden krijgt, is dit voor haar the place to be! Gelegen tussen SEATAC, het vliegveld, en de stad. Grootste shopping mall van noordwest Amerika met meer dan 200 winkels. Met ook een aantal bizar grote winkels. Mijn vrouw kan zich alleen al de hele dag vermaken bij Nordstrom, en anders wel bij Macy's. Voor mij zijn er genoeg sportwinkels en anders een heel groot foodcourt.

Eten:
Veel van de in Oregon genoemde ketens zitten ook in Washington. Ik blijf het altijd verbazingwekkend vinden hoe goed ze de kwaliteit kunnen handhaven tussen al die verschillende locaties. Maakt niet uit waar je komt. Het is bijna overal even goed. Toch wil ik een paar zaakjes in Washington er uitlichten mocht je ergens toevallig onderweg zijn en honger krijgen!
Burgerville: Ook een keten, maar nog niet genoemd in het Oregon gedeelte. Wij stoppen meestal onderweg van of naar Seattle bij de Burgerville in Centralia. Prima hamburger, lekkere milkshakes, zeker in deze tijd met verse aardbeien! Maar het lekkerste is daar de friet. Het lijkt altijd of ze net elke keer het vet vernieuwd hebben, friet is vers en knapperig. Precies zoals ik ze wil hebben. En de mayonaise is ook nog te doen. Wat wil een mens nog meer??
Fish Tale Brewpub: Zit in Olympia. Zoals de naam al zegt kan je hier vis krijgen. In allerlei soorten en smaken. Super lekker! Aangezien mijn vrouw niks eet wat onder water leeft, en het ook niet erg waardeert als ik dat doe (of ik moet een week op de bank willen slapen...), ben ik ook met enige regelmaat veroordeeld tot vlees. Pak de pulled pork hier. Uitzonderlijk lekker. Ook leuk hier, omdat het een brouwerij is kan je hier diverse soorten bier krijgen. De vaste klanten hebben hier allemaal hun eigen glazen, die allemaal keurig netjes opgesteld staan in een lange wand.
Lost Roo: Restaurant in Long Beach. Rare naam zul je denken, maar heeft te maken met het feit dat de voormalig eigenaar een Australiër is. Man met te veel geld. Die een keer heel wat anders wilde op een voor hem totaal onbekende plek. Restaurant uit de grond gestampt. Er samen met zijn staf een groot succes van gemaakt. Restaurant vervolgens geschonken aan zijn personeel en zelf weer teruggegaan naar Australië. Steaks zijn hier uiteraard top. Maar als ik jullie iets mag aanraden, zou ik voor de Thai Peanut Chicken gaan. Erg lekker!!
Wisconsin Burger: In Spokane. Mocht je een goede hamburger willen die gemaakt is van verse ingrediënten, dan is dit de plek waar je moet zijn. Aan alles proef je dat er alles aan gedaan wordt om je smaakpapillen te verwennen.
The Scoop: Mocht je daarna nog in Spokane zijn en zin hebben in een toetje, dan ben je bij The Scoop op het juiste adres. Zelfgemaakte Luikse wafels met zelfgemaakt ijs. Uit de kunst!!
The Pyramid Alehouse Restaurant: Voor ons het vaste verzamelpunt voordat we naar een wedstrijd van de Seahawks gaan. Brouwerij met een goed restaurant. Een groot terras waar veel fans voor de wedstrijd bij elkaar komen. In tegenstelling tot wat je gewend bent in Europa bij voetbalwedstrijden, alles en iedereen door elkaar zonder ook maar enige wanklank. Het restaurant is prima, maar over de prijzen hebben ze ook goed nagedacht. Zeker op wedstrijddagen ...
Henry's Tavern: Na de wedstrijd is dit voor ons de plek om af te koelen, op adem te komen en om de wedstrijd nog een keer door te spreken. We kunnen elkaar eindelijk verstaan. Super relaxte plek, omdat ze heel goed bekijken hoeveel mensen ze binnen laten. Buiten op het terras maakt het net uit. Maar binnen in het restaurant worden er niet meer mensen binnengelaten dan dat er zitplaatsen zijn. Pizza, taco's en garnalen zijn hier erg goed!
Update okt 2019. De keten schijnt failliet te zijn. Tot nader order gesloten. Maar kan me niet voorstellen dat dit lang duurt. Zeker op wedstrijddagen zit het hier altijd ramvol!
Bob's Burgers & Brew: Dit restaurant vind je in Lynden langs de I-5 tegen de Canadese grens aan. Er zijn er nog meer in de buurt. Erg gemoedelijk restaurant dat ook heeft nagedacht als je hier met kinderen wilt eten. Duidelijk scheiding tussen het bar- en restaurantgedeelte. Iets wat me nog steeds niet duidelijk is in Amerika. Je mag met je kinderen niet in het bargedeelte komen. Maar in het restaurantgedeelte, waar je met je kinderen zit, mag je wel alles bestellen wat er in de bar te krijgen is. Beats me ...
Anyhow, zeker de Bobs Bonanza Burger bestellen. Wat een ding!! Steaks ook hier een aanrader. En voor ons een moetje. Je kan hier je soda floaten.

Weer:
Op verzoek ook wat over het weer. In dit geval alleen voor Oregon en niet voor Washington. Wij verblijven 9 van de 10 keer in Oregon. Denk dat ook veel opgaat voor Washington. Maar wellicht allemaal net iets minder warm en net iets natter.
Weer vind ik altijd een lastig dingetje. Duizend mensen, duizend meningen over het weer. En ik ben zeker geen weerspecialist. Het ligt er vooral aan wat ik ga/moet doen welk weer ik daar het beste bij vind passen.

Maar goed, ik zal een poging doen. Vergeleken met het weer in Nederland denk ik dat het net wat standvastiger is. Als het mooi weer is, blijft het ook een hele periode mooi weer. Bijvoorbeeld in de zomer. Als het minder weer is, herfst, winter, dan blijft het dit ook een hele tijd. Er zijn wel is uitschieters naar boven of naar beneden, maar die duren dan hooguit een dag. Ik heb het niet uitgezocht, maar er is mij wel is verteld dat er in Oregon net zo veel regen valt als in Nederland. Alleen in Oregon valt het in een half jaar. Oftewel, als het regent dan regent het voorlopig ook.
Ook lijken ze hier het weer beter te kunnen voorspellen dan in Nederland. Daar moest ik in het begin erg aan wennen. Dan was het al een paar dagen prachtig weer en dan was de voorspelling voor de volgende dag echt totaal het tegenovergestelde. Bijvoorbeeld 15 graden kouder, harde wind en de hele dag regen. Had ik in het begin, dat zullen we dan wel is zien, neem ik het nu voor waarheid aan. Deze week bijvoorbeeld ook, het is hier al tijdje prachtig weer rond de 30 graden en er doorheen. Maar voor zaterdag voorspellen ze dan in enen 20 graden en regen. En dan gaan we zondag weer vrolijk door waar we gebleven waren met mooi weer.

In zn algemeenheid denk ik dat de beste tijd om Oregon te bezoeken ergens ligt tussen half juni en half september. Dan ben je vrijwel verzekerd van mooi weer met af en toe een wat mindere dag er tussen. Maar hou rekening met gemiddeld tussen de 25 en 30 graden met uitschieters naar boven. Zeker de laatste paar jaren hebben we forse uitschieters naar boven die soms ook best lang aan kunnen houden. Met helaas bosbranden tot gevolg
Van half april tot half juni kan je geluk hebben. Maar kan je ook pech hebben. Wij hebben prachtige meivakanties gehad met fantastisch weer. Maar ook wel is dagen met regen achter elkaar. En die zitten dan natuurlijk meer aan het begin dan aan het eind van deze periode. Hetzelfde geldt dan ook voor de periode van half september tot half november. Met grote regelmaat in mn t-shirtje op de tribune bij de Ducks of de Seahawks. Maar ook regelmatig al goed ingepakt. Van half november tot zeker half februari wordt het weerbeeld vooral bepaald door neerslag. Regen, heel veel regen en ook met enige regelmaat sneeuw.
Het vervelendste voor ons is dat ons huis op 600 meter hoogte staat. Dat is in de zomer heel idyllisch om naartoe te rijden. Maar in de winter, zeker als we een heldere nacht hebben gehad, het flink gevroren heeft, dan zijn al die opgevroren bladeren in die haarspeldbochten naar boven of naar beneden geen pretje. Bij echt flinke sneeuwval. Kunnen we niet omhoog of naar beneden. Nog maar 1 keer gehad dat we een dag boven moesten blijven.
Vanaf half februari tot half april gaat het dan weer (langzaam) de goeie kant op.
Ik denk over het algemeen dat het weerbeeld hier vooral consistent is. Je weet ongeveer wat je gaat krijgen in welke maand. Met zoals gezegd wat uitschieters naar boven en naar beneden. Maar ik zou me vooral niet laten tegenhouden door het weer!

Dit was het wel zo'n beetje wat mij nu te binnen schiet. Mochten jullie andere tips hebben, dan zou het mooi zijn om dit topic verder te vullen. Zo kunnen we iedereen op weg helpen om deze, wat mij betreft, mooiste plek van Amerika te ontdekken. Mochten jullie vragen, op- of aanmerkingen hebben, dan hoor ik ze graag!
Laatst gewijzigd door Almere vak V op 13 nov 2019, 11:57, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3843
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: All about Oregon en Washington State.

Bericht door Georgie »

In één woord: Geweldig. Bedankt voor het uitgebreide uitschrijven van al je tips als dé ervaringsdeskundige van dit gebied.

Wij zijn intussen goed voorbereid, dus heel veel concrete tips heb ik er niet uit kunnen halen (wel eerder al natuurlijk) maar krijg wel extra zin in onze reis als ik dat zo lees.
Wij gaan ook bij Calamity Janes lunchen (nog tips voor een succes gerecht of is het allemaal lekker?) en bij Camp18 ontbijten (met de grote cinnamon rolls)

Nog een vraagje wat nu zo in me op komt: Weet jij toevallig of de weg naar de Timberline Lodge breed genoeg is en niet zodanig steil dat er campers (30ft lang/8'6" breed) naar toe kunnen rijden?

Bedankt voor het delen!
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
KW1984
Amerikakenner
Berichten: 1018
Lid geworden op: 20 jul 2010, 15:31
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: All about Oregon en Washington State.

Bericht door KW1984 »

Super, dank voor alle info!
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
Marcuscj1
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 mei 2019, 23:29

Re: All about Oregon en Washington State.

Bericht door Marcuscj1 »

Wow, heel goed gedaan.
Jij hebt meer gezien van het Noordwesten dan ik.
Ik woon in Tigard, Oregon, since 1979 en ik vind Oregon de mooiste staat in de US.
Ik heb nog in NY, NJ, Connecticut, Texas, Florida en California gewoond.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: All about Oregon en Washington State.

Bericht door Almere vak V »

Georgie schreef:
21 mei 2019, 22:46
(met de grote cinnamon rolls)
Haha, die dingen zijn inderdaad bizar. Gewoon zo groot als je bord!! En erg lekker, dus ze gaan bij ons ook altijd helemaal op...
Georgie schreef:
21 mei 2019, 22:46
Nog een vraagje wat nu zo in me op komt: Weet jij toevallig of de weg naar de Timberline Lodge breed genoeg is en niet zodanig steil dat er campers (30ft lang/8'6" breed) naar toe kunnen rijden?
Ik zou het niet durven zeggen. Hele tijd geleden dat we daar geweest zijn. Wij zijn niet van het skiën en hebben er dan ook weinig te zoeken. Heb het net nog even aan mn dochter gevraagd die er een paar weken geleden nog geweest is. Maar die keek me aan alsof ik uit een paasei kwam. Sorry!! Wellicht 1 van de anderen hier die het wel weten.
Marcuscj1 schreef:
22 mei 2019, 05:45
Ik woon in Tigard, Oregon
Al vaak het bordje Tigard gezien! Maar altijd op weg naar 1 afslag verder voor Washington Square.
Marcuscj1 schreef:
22 mei 2019, 05:45
Jij hebt meer gezien van het Noordwesten dan ik.
ik vind Oregon de mooiste staat in de US.
Daar gaan we geen ruzie over krijgen!

Ben inmiddels wel in zo'n beetje alle staten van Amerika geweest. Maar dan vooral voor mn werk. Ik moet dan wel eerlijkheidshalve bekennen dat je dan lang niet alles ziet. Of in ieder geval niet de dingen die misschien wel het verschil maken. Ik was bijvoorbeeld al tig keer in NY geweest voor mn werk. Toen ook mijn vrouw werd uitgenodigd en we samen met mijn klant/relatie en zijn vrouw op pad gingen en allerlei bezienswaardigheden langs gingen moest ik tot mn schaamte bekennen dat ik nog nooit het Vrijheidsbeeld had gezien, ook Broadway was ik nog nooit geweest, Times Square was ook aan me voorbij gegaan evenals het 9/11 monument. Wel al talloze keren in Metlife Stadium geweest!! Voor mn werk...

En dan moet ik ook nog eerlijkheidshalve bekennen dat bovenstaand verhaal niet de enige keer is geweest. Zeker nu onze kinderen ouder worden en mijn vrouw vaker meegaat.

Inmiddels heel wat plekken stukken beter gezien en niet alleen werkgerelateerd. Maar Oregon is en blijft onze favoriet!

Ik weet hoe het werkt als je ergens woont. Als wij vrienden over hebben uit Amerika dan willen ze 4 dingen. Keukenhof, Zaanse Schans, Giethoorn en Amsterdam. Op 3 van de 4 plekken ben ik nog nooit geweest, en de vierde ook nog met frisse tegenzin.
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3843
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: All about Oregon en Washington State.

Bericht door Georgie »

Grappig, ik ken ook iemand (een Amerikaanse) in Tigard en we gaan met haar afspreken op de PSU Farmers Market in Portland. Erg veel zin in. Lijkt me een mooie farmers market.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Gebruikersavatar
Eskm
Amerikafan
Berichten: 137
Lid geworden op: 09 jun 2013, 09:19
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: All about Oregon en Washington State.

Bericht door Eskm »

Hé schitterend Almere vak V, compact+duidelijk voor mijn medereizigers.
Groeten,
Martin
Marcuscj1
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 mei 2019, 23:29

Re: All about Oregon en Washington State.

Bericht door Marcuscj1 »

Hello Georgie , De weg naar Timberline lodge is breed genoeg voor campers.
Daar is ook een hele grote parkeerplaats bij de lodge.
daar waren nog overnight camping boards in het parkeer terein, maar ik weet echt niet of ze daar nog zijn.
Persoonlijk vind ik de Portland Saturday market( het grootste openbare market in de US) veel leuker dan the PSU market.
Ook kan je nog overnight camping in the Wallmart parkeer plaatsen.
Maar niet in alle Wallmart stores (it depends on the local laws).
groetjes
Gebruikersavatar
Roosuithoorn
Amerikafan
Berichten: 336
Lid geworden op: 04 aug 2012, 16:01
Aantal x V.S. bezocht: 35

Re: All about Oregon en Washington State.

Bericht door Roosuithoorn »

Nog een tip, namelijk deze site: https://traveloregon.com/

Je kunt er grateis brochures bestellen die ook naar Nederland opgestuurd worden. Wij hebben veel gehad aan de brochure Oregon Scenic Byways Driving Guide. Hier staan hele mooie routes in met uitleg over de bezienswaardigheden die je onderweg tegenkomt.
2013:Deep South,2014:van DC naar Orlando,2015:van Denver naar SF, 2016/2017: Florida maart,2018: Oregon, 2019 New England.2022:Zuid Californië.2022:rondje Denver met Yellowstone.2023: Deep South. Link naar blogs: https://mijnamerikablogs.jimdofree.com/
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3843
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: All about Oregon en Washington State.

Bericht door Georgie »

Bedankt @Marcuscj1 over de Timberline Lodge. Dan durven we dat denk ik wel aan!
De PSU Farmers Market lijkt ons zelf leuker dan de Portland Saturday Market omdat we ontzettende foodies zijn, maar het is uiteraard wel een leuke tip voor anderen.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6638
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: All about Oregon en Washington State.

Bericht door Mrvanilla »

Prachtig naslagwerk @Almere vak V . Complimenten!
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
Jo usalover
Amerikafan
Berichten: 150
Lid geworden op: 09 aug 2010, 14:37
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Gelderland

Re: All about Oregon en Washington State.

Bericht door Jo usalover »

Wow, dank je wel voor al deze waardevolle informatie!
1991 au-pair Chicago ( 16 States)
2000 TX, CA,NV, Chicago
2004 FL
2006 CO,UT,NV,AZ
2008 NY
2009 Canada
2010 Chicago
2011 NY
2012 CO,WY,MT,ID,UT
2015 CO,UT,AZ,NV
2017 CA,NV,AZ, Hawaii
2019 WA,OR,NV,CA
2022 CO, UT, AZ, NV, CA
2023 NY
WimrEm
Amerika-ontdekker
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 apr 2012, 09:13
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: All about Oregon en Washington State.

Bericht door WimrEm »

Almere vak V: Complimenten! Kom al 20 jaar in Oregon en je hebt een prachtig stuk geschreven. Ik hoop dat je er veel mensen blij mee gaat maken.
Ben straks eind september weer 4 nachten in Tigard op doorreis naar de Bay-Area.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: All about Oregon en Washington State.

Bericht door dutch_in_seattle »

Marcuscj schreef:...ik vind Oregon de mooiste staat in de US.
Them's fightin' words! Washington natuurlijk! :-)

Even een kleine correctie: Washington is niet vier keer groter dan Nederland, maar vijf keer: https://mapfight.appspot.com/us.wa-vs-n ... comparison.
Volgens diezelfde site (https://mapfight.appspot.com/us.or-vs-n ... comparison) is Oregon 6.8 keer groter.

Voor Washington zou ik ook Hurricane Ridge, de Dungeness Spit en de diverse stranden (Rialto, First, Second, Third, etc.) op de Olympic Peninsula even met name willen noemen. Ik ben het me je eens dat Orcas Island geweldig is. Als je daar bent, moet je ook zeker naar Mt. Constitution in Moran State Park gaan (met de uitkijktoren). Een tochtje met een veerboot, bijv. van Seattle naar Bainbridge Island, blijft ook altijd erg leuk (en goedkoop, zeker als je niet met de auto gaat).

--Ron (alweer 18 jaar in de V.S., waarvan 14 in Seattle).
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: All about Oregon en Washington State.

Bericht door Almere vak V »

dutch_in_seattle schreef:
31 mei 2019, 08:25
Them's fightin' words! Washington natuurlijk!
19 oktober gaan we het maar is uitvechten denk ik. Ik in het mooie groen tussen al dat "lelijke" paars in Husky Stadium!! De dag erna weer aan de goed kant maar dan tegen het paars van de Ravens.

De afmetingen heb ik maar even over de duim genomen. Gaat er mij vooral om dat het vele malen groter is dan Nederland en dat er vele malen minder mensen wonen. Oftewel, geniet van de mogelijkheid om echt tot rust te komen.
dutch_in_seattle schreef:
31 mei 2019, 08:25
Een tochtje met een veerboot, bijv. van Seattle naar Bainbridge Island
Maakt inderdaad niet uit welke veerboot je pakt. Het is allemaal prachtig om te zien. Ik vind als je terugkomt ook altijd mooi. Zeker als je een beetje tegen het begin van de avond terugkomt en je ziet Seattle in volle glorie liggen. Prachtige stad!! Eerlijk is eerlijk, dan is het een beetje behelpen met Portland... :blink:
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 641
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: All about Oregon en Washington State.

Bericht door Elendan »

Een vraagje aan onze Oregon expert :thumbup: .
Van de drukte bij de Columbia River Gorge houden we eigenlijk niet zo en nu heb ik ergens gelezen dat langs de 138 er ook schitterende watervallen zijn en een heel stuk rustiger. Ken je deze watervallen en weg en denk je dat we heel veel missen aan de Columbia River Gorge als we die overslaan?
route langs watervallen plus boondock plekje
route langs watervallen plus boondock plekje
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: All about Oregon en Washington State.

Bericht door Almere vak V »

Voor de liefhebbers van de trails rondom Multnomah Falls die dicht waren sinds de Eagle Creek Fires in 2017. Alle trails zijn weer open!

Plezier!
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: All about Oregon en Washington State.

Bericht door Almere vak V »

Elendan schreef:
31 mei 2019, 16:27
Ken je deze watervallen en weg en denk je dat we heel veel missen aan de Columbia River Gorge als we die overslaan?
Ik ken de weg. En ken Tokatee en Watson Falls. Watervallen zijn inderdaad ook prachtig en de weg er naartoe is een stuk rustiger dan de 84. Maar dat mag geen verrassing heten. Alleen liggen deze watervallen wel ruim 300km zuidelijker. Dus het is een aardig stukje om als je de drukte wilt ontlopen.

Ik weet niet wanneer je wilt gaan. Maar echt druk is het in vakantieperiodes of met bepaalde weekenden waarin de feestdagen vallen. En dan nog alleen bij Multnomah Falls.
Daarbuiten valt het best mee. Mocht je het een beetje kunnen sturen. Pak dan Multnomah vroeg of laat op de dag. Dan ontloop je de grootste drukte.

De Gorge is wel een dingetje vind ik. Prachtige weg, met prachtige vergezichten. En mocht je het te druk vinden ga je er bij Hood River af en ga je richting Mt Hood.

Mocht het je echt om de watervallen te doen zijn. Dan zou je Silvers Falls Park kunnen doen. Tien watervallen op loopafstand van elkaar. En met mooi weer een prachtige plek om te zwemmen.

Succes!!
Gebruikersavatar
Eskm
Amerikafan
Berichten: 137
Lid geworden op: 09 jun 2013, 09:19
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: All about Oregon en Washington State.

Bericht door Eskm »

Foto* vanop de ferry Seattle/Bainbridge Island genomen,
overzet duurt een goed halfuurtje:
_BB_Ferry.jpg
_BB_Ferry.jpg (498.36 KiB) 24460 keer bekeken
... en lekker fijn gegeten op Bainbridge Is. bij: www.hitchcockrestaurant.com

(*zonder UV filter)
Groeten,
Martin
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 641
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: All about Oregon en Washington State.

Bericht door Elendan »

@Almere vak V goed om te horen dat het de moeite inderdaad waard is. Bedankt voor al je info.
We vertrekken over twee weken, hebben niets gereserveerd omdat we onderweg altijd onze route aanpassen. Is het mistig en koud aan de kust dan duiken we eerder het binnenland in en kunnen dan de 138 nemen, daar halverwege slapen en terug richting Eugene en na Portland meteen door naar Mount Hood. Ik heb zoveel info verzameld inmiddels mijn roadbook klapt bijna uit elkaar :lol: we kunnen wel twee maanden in Oregon blijven i.p.v. de drie weken die mijn baas me vrij gegeven heeft.
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer