Kamperen in Noordwesten

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Ron&Heleen
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 3

Kamperen in Noordwesten

Bericht door Ron&Heleen »

Hallo!

Wij willen volgend jaar juni-juli naar het NW van de USA. Kamperen in de parken en (zo min mogelijk) motels (we zijn eerder naar andere delen geweest, maar nooit daar gekampeerd). We hebben een goede lichtgewicht tent, maar die heeft een afwijkende vorm (rond en plat). Kan dus niet in de koffer. Echter, de tenten die we bij Walmart zien blijken uit de reviews niet waterbestendig te zijn (of je moet een hele dure nemen) en in het NW lijkt ons dat wel belangrijk. Dus misschien willen we nog een tent kopen hier, die wel in een koffer past.
We hebben ook goede matjes (hele dikke lichtgewicht) en warme slaapzakken, maar of dat allemaal mee kan? Heeft iemand ervaring met kamperen als je maar met 2 personen gaat en dus maar 2 koffers hebt? Als je met meerdere gaat, dan kan ik me voorstellen dat je alles wel in 3 of 4 koffers krijgt, maar hoe doe je dat als je maar met 2 bent.
Alvast bedankt voor de tips.

En,is het de moeite waard om voor een extra koffer te betalen? Iemand ervaring daarmee?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Kamperen in Noordwesten

Bericht door Martin & Marianne »

Hall, welkom op het forum!
Wij hebben twee jaar geleden in het zuidwesten gekampeerd. Wij hadden toen ons koepeltentje meegenomen. Dat was een goedkope tent, niet waterdicht maar wel door ons ingespoten. We hebben niet veel regen gehad, maar de bui die we hadden heeft hij overleefd.
Slaapzakken en een luchtbed hebben we bij de Walmart gekocht. De slaapzakken hebben we achtergelaten maar het luchtbed paste nog in de koffer, dus die hebben we mee terug genomen.
Ik denk dat je voor je zef de afweging moet maken van wat je belangrijk vindt. Een goede tent is wel een vereiste als je veel kampeert, en ook wilt kamperen als het slecht weer is. Voor slaapzakken ben je niet veel geld kwijt, maar de kwaliteit is dan ook wat minder dan wanneer je bijvoobeeld een donzen slaapzak hebt.
Op zich moet het prima kunnen om een tent en matjes mee te nemen in de koffer. Wij nemen daarnaast ook borden en bestek mee.
Of het de moeite is om voor een extra koffer te betalen hangt af van de kosten daarvan, en van de kosten van de spullen die je anders ter plekke moet betalen. Je kunt ook ter plekke wat kopen en de spullen mee terug nemen als ze goed bevallen; dan heb je maar voor 1 vlucht extra bagage.

Marianne
Ron&Heleen
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Kamperen in Noordwesten

Bericht door Ron&Heleen »

Marianne, bedoel je dat jullie toen ook maar 2 koffers bij je hadden, waarin de tent en borden/ bestek etc?
Ik neem aan dat slaapzakken er niet bij hadden gepast? Aan wat voor prijzen moet ik dan denken voor een slaapzak die warm genoeg is voor het NW in die periode? Het ZW is natuurlijk wel een ander verhaal dan het NW qua te peraturen denk k..
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Kamperen in Noordwesten

Bericht door Martin & Marianne »

Ja, wij hebben altijd maar 1 koffer pp bij ons. Borden etc nemen niet veel ruimte in, wij hebben een plastic setje (borden, bekers en bestek).
Het kan in het noordwesten wel frisser zijn, maar de periode en de hoogte zijn belangrijker dan of je in het noord- of zuidwesten zit.
Wij hebben in 2006 in KOA cabins overnacht in het noordwesten en toen was het nergens koud.
Slaapzakken nemen inderdaad redelijk veel ruimte in, dus die zou ik als eerste overwegen daar te kopen. Ik zou voor prijzen op de Walmart site kijken, of bij een andere winkel als je een betere kwaliteit wilt.
Misschien had een slaapzak ook nog gepast; onze koffers hebben niet het maximum formaat. Maar bij een grotere koffer loop je wel sneller het risico dat je boven de 23 kg komt. Wij zaten daar trouwens nog lang niet op. Wij hadden in 2006 trouwens wel slaapzakken meegenomen bedenk ik me nu, en kookspullen, maar geen tent.
Je kunt ook overwegen om een lakenzak mee te nemen, dan kun je met een wat eenvoudiger/goedkopere slaapzak toe, en dan heb je ook iets voor als het heel warm is 's nachts.

Marianne
Ron&Heleen
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Kamperen in Noordwesten

Bericht door Ron&Heleen »

Goede tip (de lakenzak). En ik zie inderdaad slaapzakken van rond de 15 euro. Ik ben inmiddels op dit forum aan het zoeken. Hoewel we naar het NW gaan, starten we in SF en willen eerst een paar dagen naar Yosemite. In het verleden hier een cabin gehad. Maar wat ik hier lees over de campings... wat een ellende zeg. Heb even op de site gekeken maar begrijp dat oefenen niet helemaal. Of bedoelen jullie dat je echt moet oefenen op een willekeurige maand op de 15e? Of kan ik nu ook al oefenenen voor bijvoorbeeld oktober (gewoon om te snappen hoe het werkt). Volgens mij is de website ook veranderd waardoor de uitleg die jullie ergens geven (van een paar jaar terug) niet meer helemaal klopt..
Wij zijn ook maar met 2 (en moeten maar net allebei vrij zijn op de 15e) dus heb je dan wel een kans?
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Kamperen in Noordwesten

Bericht door Galapogos »

Wij hebben de afgelopen drie jaar steeds met twee personen gekampeerd in de VS. Niet alleen in het zuidwesten, maar ook in het noordwesten en Canada. We nemen alles zelf mee, en hebben maar één tas van max. 23 kg per persoon. Daarnaast nemen we ieder een flinke rugzak of trolley mee die net binnen de handbagage-afmetingen past.

Wat zit daar dan in?
- Redelijk ruime tent (Vaude Terraquattro 3P)
- Twee dikke donzen slaapzakken en één dunne donzen slaapzak (beetje overkill, ik vind die dikke vaak te warm)
- Twee kussentjes van redelijk formaat
- Twee fullsize Thermarest-matjes (196x63x7cm)
- Allerlei lampeeraccesoires: pompje voor matjes, grondzeil, hamer voor haringen, hoofdlampjes, twee lampjes voor in tent / op camping, etc.
- Méér dan genoeg kleding, wel voornamelijk lichtgewicht (synthetisch, fleece)
- Stapeltje handdoeken
- Per persoon een paar sandalen, slippers, waterschoenen en extra paar wandelschoenen
- Een zware en vrij uitgebreide camera-uitrusting
- Flinke verrekijker
- Fllinke toilettas met toiletartikelen en een EHBO-kit
- Paraplu's, regenjassen en wandelstokken
- Meerdere powerbanks voor electra in de tent, autonavigatie, e-readers, andere kleine electra
- Twee extra dagrugzakjes + waterzakken

En nu vergeet ik ongetwijfeld nog het een en ander. Het voornaamste dat we níét meenemen is een kookuitrusting. We hebben dat soms wel gedaan, maar dan is het beperkt tot een lichtgewicht opvouwbaar brandertje en een klein pannetje van 1 liter. Iets substantiëlers meenemen zou niet zo nuttig zijn voor ons, aangezien we ter plekke bijna altijd uit eten gaan.

Tip: probeer jullie huidige uitrusting gewoon eens in een tas te stoppen, en kijk of het past.

Synthetische slaapzakken zijn niet duur maar al snel erg volumineus en zwaar. Donzen slaapzakken zijn veel compacter (voor een zelfde temperatuurbereik), maar daar betaal je voor. Een beetje donzen slaapzak kost al snel 200 euro. De tip van Marianne om als alternatief een eenvoudigere (lees: synthetische, niet al te dikke) slaapzak i.c.m. een lakenzak mee te nemen is een goede. Zijden lakenzakken zijn over het algemeen het fijnst, maar die zijn wel wat duurder. Je vindt ze soms in de aanbieding bij Xenos en Decahtlon.

Een deel van de kampeeruitrusting is redelijk volumineus maar niet per sé heel zwaar. Het loont dus om grote tassen te nemen, omdat je anders de tas al vol hebt zitten maar toch nog niet aan het maximumgewicht zit. Let daarbij wel op de maximaal toegestane afmetingen. Wij nemen overigens zachte tassen (op wieltjes) mee, en geen harde koffers. Koffers wegen meestal wat meer dan zachte tassen, al ligt dat er een beetje aan. Iedere kilo die de tas minder weegt, kun je er extra aan bagage in stoppen. :thumbup:

Voor Yosemite oefenen zou ik doen op de 15e van een willekeurige maand. Natuurlijk is er een goede kans dat je slaagt, maar een vereiste is wel dat je op het juiste tijdstip klaarzit. Meestal is dat om 16.00 uur 's middags Nederlandse tijd. Het klopt dat de boekingswebsite (Recreation.gov) een tijdje geleden is vernieuwd en nu anders werkt dan een jaar geleden.

Voor boekingen in de periode 15 juni 2020 t/m 14 juli 2020 kun je reserveren vanaf 15 februari 2020. Toevallig is dat een zaterdag. Tenzij jullie moeten werken in de weekends, zit je dus goed!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Kamperen in Noordwesten

Bericht door Martin & Marianne »

Wat Yosemite betreft: het is inderdaad aan te raden om precies een maand van te voren, op het juiste tijdstip, eens te proberen om iets te reserveren. Dan pas zie je echt hoe het werkt en vooral hoe snel het gaat.
De site is inderdaad aangepast, maar de instructie klopt in grote lijnen nog wel. Je kunt ook al andere campings boeken via www.recreation.gov, dan leer je de site al kennen.
Op deze site vind je ook een heldere uitleg: http://www.outdoorblueprint.com/blog/ho ... servations.

Marianne
Ron&Heleen
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Kamperen in Noordwesten

Bericht door Ron&Heleen »

Zo... dat lijkt wel toveren/ goochelen: zoveel spullen in 2 tassen. Ik had dat nog niet bedacht: tassen meenemen. Ik ga eens kijken wat er te koop is. Wat voor merk tassen hebben jullie?
Alleen die handbagage.... de laatste keer dat wij vlogen deden ze ineens moeilijk over mijn eastpak rugzak (die is 46 hoog, 30 diep en 30 breed, dus zaken moeten herverdelen). Maar als jij al die spullem in je tassen krijgt, dan is een koffer misschien geen goed idee . Ga het zeker eens uitproberen. Bedankt voor de informatie.
En Yosemite dus ook (uitproberen). Bedankt.
WeernaardeVS
Amerikafan
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 aug 2017, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Kamperen in Noordwesten

Bericht door WeernaardeVS »

Wij nemen ongeveer hetzelfde mee als Galapogos, maar wel altijd kookspullen. Niet dat we heel uitgebreid koken, maar een lichtgewicht brander en pannetje gaat wel mee. Vorig jaar had ik ook een oude koekenpan van huis meegenomen en die is achtergebleven in de VS.

Onze tassen zijn duffle bags van The North Face, ik meen maat L. Als we die volstoppen komen we in de buurt van de 23 kg per tas p.p.
Wij hebben grotendeels lichtgewicht spullen, nog stammend uit onze rugzaktrektochten en fietsvakantie periodes. Gezien het feit wat we nu meeslepen, kan het altijd minder, want toen redden wij het ook met 4 fietstassen per persoon en dat was echt geen 23 kg. Bezuinigen kan vooral op kleding, met 2 broeken en 3 t-shirts lukt het ook. :wink:
Ons mummyslaapzakken zijn dons, lakenzakken egyptisch katoen en zijde.
Ik moet wel zeggen dat wij een aardige hoeveelheid medicatie en EHBO-spullen meenemen. Ook nemen wij wat eten mee, categorie buitensportvoeding/hartkeks e.d.
Wij gaan met zijn drieën, maar eigenlijk zit de kampeeruitrusting altijd in onze 2 tassen en heeft dochter haar eigen tas.

We hebben alle drie een rugzak als handbagage bij ons. Dit jaar wordt dat nog even puzzelen, want manlief heeft een nieuwe met een frame en die is eigenlijk net te hoog. (man is 2.05 m, dus een passende rugzak is al snel wat hoger, ook als dagrugzak)

Afgelopen jaar hebben wij een rondje San Francisco - Seattle - San Francisco gemaakt. Wij hebben alle temperaturen gehad, van tegen het vriespunt tot heet overdag en warm 's nachts. Een dag zware regen en omdat onze kampeerplek vroeg in de middag blank bleek te staan, hebben we besloten een paar uur door te rijden en een hotel te nemen. Een goede waterdichte tent, die ook goed te ventileren is bij warmte, lijkt mij wel erg prettig. Niets is zo vervelend als een lekkende tent.
2019: rondom Las Vegas
2018: Noord-West USA (San Francisco - Seattle v.v.)
2017: Florida
2011: Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountains NP
2008: Hawaii
2007: Florida en Canada
2002: rondje Las Vegas
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Kamperen in Noordwesten

Bericht door Galapogos »

Droog en goed geventileerd slapen is inderdaad een must. Daarom nemen we ook altijd een reparatiesetje voor de tent mee (tear aid-stickers). Tot nu toe één keer nuttig geweest toen een scherpe tak een gaatje had geslagen in de buitentent.

Onze tassen zijn van het type Vaude Tobago 90. Hele mooie tassen, maar ook flink aan de prijs. Ik trof een keer een aanbieding bij Amazon.de. Ik zie nu trouwens dat die tassen helemaal niet zo licht zijn (bijna 4 kg). Voordelen van deze tas vind ik het stevige materiaal en de robuuste wielen. Voorheen gebruiken we de Eastpak Terminal 88. Prima tas, maar geen wielen. Wel een stuk goedkoper.

Wij nemen vrij veel kleding mee, maar in de praktijk draaien we minimaal iedere week wel een wasje. Dus eigenlijk hoeft er dan maar voor een week aan kleding mee.
Ron&Heleen
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Kamperen in Noordwesten

Bericht door Ron&Heleen »

Ik vind het wel verrassend dat zo'n tas dus meer inhoud heeft (moet wel als ik lees wat jullie meenemen) dan een grote koffer.
Wij hebben wel katoenen slaapzakken dus denk dat dat niet handig is. Dus misschien inderdaad andere aanschaffen.
Maar jullie reacties geven wel de hoop dat het moet lukken met een tent ;-)
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Kamperen in Noordwesten

Bericht door Galapogos »

Het voordeel van tassen boven koffers vind ik ook dat ze leeg weinig ruimte in beslag nemen. Je kampeerspullen haal je er op dag 1 uit, en dan is één van beide tassen zo goed als leeg en kun je hem compact maken en onder de andere tas leggen.

Tijdens de reis doen we geen moeite de kampeerspullen goed op te ruimen. De tent proppen we tussen de achterbank en de stoel, de matjes laten we leeglopen en stoppen we samen met de kussentjes in de slaapzak. De slaapzakken leggen we op de achterbank.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Kamperen in Noordwesten

Bericht door Almere vak V »

Ron&Heleen schreef:
05 mei 2019, 11:51
de tenten die we bij Walmart zien blijken uit de reviews niet waterbestendig te zijn
Juni/juli in het Noordwesten is geheid mooi weer. Kan me de laatste jaren amper een bui van betekenis herinneren in die periode. En als het een keer gaat reken kruip je in een motel zoals je zelf al aangeeft.

Afgelopen week 5 dagen in Vegas gezeten. 4 dagen lang dreef het zweet van mn rug. De 5e dag dreef er van alles over de strip. Soms zit het mee en soms zit je tegen. Weersvoorspellingen in Amerika zijn vrij accuraat. Hou die in de gaten en je weet precies wanneer je tentje een goed idee is en wanneer niet.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Kamperen in Noordwesten

Bericht door Galapogos »

Een beetje tent kun je in zo goed als alle weersomstandigheden wel gebruiken.

Ik heb zelf geen idee van de waterbestendigheid van Walmart-tentjes. Wel valt het me op dat er in Amerika best veel tentjes worden verkocht die heel veel mesh bevatten, niet per sé afgedekt door een buitentent. Dan is er van waterbestendigheid natuurlijk geen sprake, al staat dat verder los van de kwaliteit van zo’n tent.
EllenVakantie
Amerika-ontdekker
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 sep 2017, 19:26
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Kamperen in Noordwesten

Bericht door EllenVakantie »

Wij doen onze tent (Eureka tunneltent) in een flightbag (beschermhoes voor grote backpack) en daar kunnen dan ook de matjes, slaapzakken, handdoeken etc bij.
Ron&Heleen
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Kamperen in Noordwesten

Bericht door Ron&Heleen »

Ellen, maar dan neem je hem mee ipv van een koffer of betaal je dan extra?
EllenVakantie
Amerika-ontdekker
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 sep 2017, 19:26
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Kamperen in Noordwesten

Bericht door EllenVakantie »

Wij zijn met ons drieën en nemen twee tenten mee. De grootste in de flightbag met matjes, slaapzakken, handdoeken, regenpakken, etc. De kleine backcountry tent in een grote North Face tas met borden, bekers, pannen en brander en een koffer voor de kleren. Dan nemen we drie rugzakken als handbagage mee, waar we nog ruimte over hebben (ging zelfs nog een voetbal mee). Met z’n tweeën en een tent minder, moet het dan volgens mij lukken met een flightbag en een koffer in het ruim en dan twee rugzakken of 1 rugzak en 1 trolley. We hebben wel compacte (exped) matjes en donzen slaapzakken met een klein pakvolume. Voor koude nachten hebben we nog een thermo lakenzak, die we los gebruiken als het warm is.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer