Reis TomvanN: rondreis vanaf SF juli 2019.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
TomvanN
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 apr 2019, 15:24
Aantal x V.S. bezocht: 3

Reis TomvanN: rondreis vanaf SF juli 2019.

Bericht door TomvanN »

Goedemiddag Beste forumleden,

Mijn eerste post hier, een korte introductie van mijn ervaring met USA:
in 2006 voor het eerst met mijn ouders 1 maand gereisd, vanaf SF een roadtrip gemaakt naar Brice/Zion/Las Vegas/San Diego etc.
in 2010 een roadtrip vanaf Boston naar Maine/Quebec/Montreal/Niagara Falls en weer afgedaald naar Washington DC om op Cape Cod te eindigen.
in 2016 Florida en de Keys bezocht.

In principe hadden wij het idee om dit jaar naar Italië te gaan, echter door een meevaller op het werk besloten om onszelf te "belonen" en toch te oriënteren op Amerika. (vandaar ook de redelijk late oriëntatie, willen half juli vertrekken)

Mijn idee, in een hele grote lijn zou als volgt zijn:
3 weken beschikbaar; vliegen op SF, auto oppikken en een soort driehoek te maken van SF naar Yellowstone -> Portland, Oregon en weer terug naar SF. Ik zou een paar dagen in SF willen verblijven en zou daarom een dag of 17 aan reisdagen hebben. Dit gebied is mij echter onbekend, en vraag mij dan ook af of deze rondreis te halen is in een dag of 17?

Qua steden willen wij in SF en Portland verblijven, voor de rest vooral de prachtige staat Oregon verkennen. Eventueel Seattle meepakken als de ruimte er is.

Zijn er tips/absolute must see's in of rond deze driehoek? Wat zijn bijvoorbeeld de mooiste National Parks?

Ik ben erg benieuwd naar jullie adviezen, alvast bedankt!
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7591
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: rondreis vanaf SF juli 2019

Bericht door Marcopstal »

Persoonlijk vind ik dit niet zo een fantastisch goed idee. San Francisco ligt op een afstand van meer dan 1500 km van Yellowstone af. Enkel al de driehoek maken is 3800 km zonder wat je er lokaal nog bijdoet of even van de route afwijkt. Ik denk dat je dus in het totaal misschien eerder tegen de 4500 km gaat aankomen.

Dit zou je dan in een 17 dagen moeten gaan afleggen. Op zich lijkt dat dan maar een 250 km per dag,maar er zijn natuurlijk dagen dat je die afstanden niet haalt.

Yellowstone is veel logischer vanaf Salt lake City of Denver in een combinatie met RMNP bvb.

Ook het stuk ten noorden van SF schiet er immers bij in in deze combinatie, want in Oregon en Washington is natuurlijk veel meer te zien. Je geeft zelf bvb al Seattle aan.

Weet dat je ook al vrij laat bent voor accomodaties in de buurt van of in Yellowstone, deze gaan er meestal een jaar vooraf al uit. Laat boeken is vaak minder gunstige locaties om te overnachten en bijgevolg meer verplaatsingen.

Reken voor Yellowstone dat je toch best een 3 dagen ter plaatse bent. Daarnaast ligt Grand teton wat toch ook een dag verdient.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
TomvanN
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 apr 2019, 15:24
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: rondreis vanaf SF juli 2019

Bericht door TomvanN »

Hi Marc,

Daar was ik al bang voor, bedankt voor je reactie in ieder geval. Ik ben al wat mooie reizen tegengekomen hier op het forum en een rondje tussen SF en Seattle/Vancouver lijkt mij ook wel wat!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42140
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: rondreis vanaf SF juli 2019

Bericht door Martin & Marianne »

Je kunt inderdaad Yellowstone laten vallen. Of je doet een one way Salt Lake City - SF. Dan begin je met Grand Teton en Yellowstone en daarna kun je Oregon en Noord Californië bezoeken. Je kunt eens in ons 2015-verslag kijken voor het stuk tussen SLC en SF.
Kijk voor parken en andere bezienswaardigheden in de verschillende staten op www.ontdek-amerika.nl.

Marianne
TomvanN
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 apr 2019, 15:24
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: rondreis vanaf SF juli 2019

Bericht door TomvanN »

Hi Marianne,

Bedankt voor je reactie! Jullie 2015 reis was erg gaaf zo te zien :)

Gisteren avond hebben mijn vriendin en ik reizen/foto's bekeken van het stuk tussen SF en Seattle, waarbij zij aangaf het prachtig te vinden maar bij USA denkt ze toch ook aan wat meer wisselende landschappen. Hier kan ik mij ook wel in vinden, bij west USA denk je aan zoveel meer dan alleen het ruige landschap van Oregon. Je zou denken, duik Nevada/Utah etc. in, deze reis heb ik destijds met mijn ouders gedaan en zou ik willen bewaren om t.z.t. ook met mijn kinderen te doen.

Mijn vraag aan jullie is dan ook, is er een route die de 2 werelden van het ruige en groene Oregon/noord Californië en de droge, rotsachtige wereld zoals je die in Nevada/Utah vindt combineert? SF is voor mij de nr.1 stad van USA en zou daar graag starten/in de route opnemen maar mocht dat niet mogelijk zijn dan ben ik bereid deze te laten vallen.

Bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: rondreis vanaf SF juli 2019

Bericht door Almere vak V »

TomvanN schreef:
09 apr 2019, 09:31
Mijn vraag aan jullie is dan ook, is er een route die de 2 werelden van het ruige en groene Oregon/noord Californië en de droge, rotsachtige wereld zoals je die in Nevada/Utah vindt combineert?
Ik vind het altijd grappig om te lezen dat mensen Oregon groen vinden. Heeft waarschijnlijk er mee te maken dat ze er zelf ook nogal prat op gaan, Oregon the green state. En dat is ook zo als je in de buurt blijft van de I5. Maar zo gauw je ten oosten van de I5 komt de Willamette Valley en de bergen gehad hebt. Dan wordt het toch al gauw dor en droog. Echt woestijn wil ik het niet noemen. Maar er groeit toch nog maar verdomde weinig. Ga voor de gein op Google maps even naar Oregon en zet m op satelliet. Dan zul je al vrij snel zien dat de boel zeker groen is, maar ook verdomde geel.

Mocht je er bijvoorbeeld voor kiezen om vanuit SF via Crater Lake naar Painted Hills te gaan en van daaruit naar Portland. Dan kan ik je verzekeren dat je naast het nodige groen. Ook de nodige dorre vlaktes te zien krijgt met rotsformaties. Alleen zullen ze niet zo eindeloos zijn als in Nevada of Utah. Als je wisselende landschappen wilt, dan is Oregon the place to be!!

Wij hebben ons huis aan de westkant op Mt Hood. Maar als wij via de oostkant van Mt Hood National Forest richting Madras rijden dan zitten we binnen 90 minuten tussen de eindeloze dorre vlaktes met rotsformaties. Nogmaals niet in de grote of aantallen zoals in Nevada en Utah. Maar het is er zeker niet groen. Ook 1 van de redenen waarom wij Oregon zo mooi vinden. Je hebt de pacific met fantastische stranden, geweldige bergen, uitgestrekte bossen waar je uren kunt lopen zonder iets of iemand tegen te komen, een wereldwonder zoals Crater Lake, een diepere Canyon dan in Nevada, bizarre plekken als Painted Hills, fantastische watervallen, gave rivieren om te raften, een paar prachtige National parken, een fantastische stad zoals Portland, de mooiste snelweg van de wereld, 1 van de beste NBA teams van het land, 1 van de beste college football teams van het land en zo kan ik nog wel ff doorgaan.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6136
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: rondreis vanaf SF juli 2019

Bericht door Old Faithful »

TomvanN schreef:
09 apr 2019, 09:31

Mijn vraag aan jullie is dan ook, is er een route die de 2 werelden van het ruige en groene Oregon/noord Californië en de droge, rotsachtige wereld zoals je die in Nevada/Utah vindt combineert? SF is voor mij de nr.1 stad van USA en zou daar graag starten/in de route opnemen maar mocht dat niet mogelijk zijn dan ben ik bereid deze te laten vallen.
Je zou in Seattle kunnen beginnen en via Oregon, Yellowstone en Utah in Las Vegas eindigen. Je zult dan wel keuzes moeten maken, want er is op die route een overvloed aan bezienswaardigheden.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1801
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Reis TomvanN: rondreis vanaf SF juli 2019.

Bericht door Felicitas »

In 2015 reisden wij van San Francisco naar Seattle. Een deel van de route ging door Oost Oregon: Hart Mountain National Antelope Refuge, Steens Mountain (diepe kloven in alpine landschap), Alvord Desert (indrukwekkende lege witte woestijnvlakte), Hells Canyon, Wallowa Mountains en de Zumwalt Prairie. Daardoor was de reis heel afwisselend. Oost Oregon vonden we bovendien veel rustiger en meer een western sfeertje hebben dan de westzijde. Misschien ook iets voor jullie?
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4242
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis TomvanN: rondreis vanaf SF juli 2019.

Bericht door ingrid14 »

Een reis van Seattle naar SF (of omgekeerd) heeft toch wel afwisseling in natuur.
Olympic NP is een regenwoud met ook hoger gelegen gebieden en mooie stranden
Mt Rainier is gebergte
Columbia River Gorge is groen en heeft talrijke watervallen
Oregon Coast is ruig
Ga je wat naar het binnenland, vb John Day, dan is het woestijnachtig
Crater Lake is bergachtig
Redwoods NP is groen met reuzenbomen
Lassen NP is bergen, met wat geothermische activiteit
Noord California Coast is ruig

Voordeel van deze route is dat het veel en veel minder druk is dan in het zuidwesten.

Misschien heb je iets aan ons verslag van 2016, wij gingen toen van Seattle naar SF (wel zonder Oregon Coast)

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
TomvanN
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 apr 2019, 15:24
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis TomvanN: rondreis vanaf SF juli 2019.

Bericht door TomvanN »

Allen bedankt voor jullie reacties!

We hebben alles nog eens goed bekeken en zijn het met jullie eens dat Oregon ons die diversiteit kan bieden. Omdat we relatief laat het roer hebben omgegooid om toch naar Amerika te gaan stippelen we 2 reizen uit:
1. Seattle - San Francisco
2. Seattle - Salt Lake City (of is het juist verstandig om andersom te reizen in juli/augustus?)

Afhankelijk van tickets/beschikbaarheid/prijzen aldaar maken wij een keuze voor route 1 of 2, waarbij wij niet echt een voorkeur hebben. Zoals al eerder gezegd zal verblijf rondom Yellowstone/Grand Teton moeilijk worden, waardoor wij er van uit gaan dat het route 1 wordt. :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer