Reis Jules88: van Los Angeles naar Seattle 2020

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Jules88
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis Jules88: van Los Angeles naar Seattle 2020

Bericht door Jules88 » 08 apr 2019, 11:22

Hoi allemaal,

ik ben weer bezig met een planning voor een Amerikareis in 2020. Vorig jaar hebben we het standaardrondje Zuidwesten gedaan, waarna ik een topic geplaatst heb voor een route in het Noordwesten incl. Yellowstone. Goede tips gekregen! Daarna is het allemaal een beetje op een laag pitje komen te staan en op de lange baan geschoven.

Gisteren toch besloten om in 2020 weer te gaan en niet langer te wachten, alleen met een ander route idee omdat we vorig jaar vonden dat we te weinig tijd in LA hadden en we er eigenlijk graag naar terug wilden. Ook heeft Yosemite mijn hart gestolen en wil ik graag meer van de Sierra zien.
In de nieuwe route hebben we Yellowstone (en Grand Teton) dus achterwege gelaten, waardoor het er natuurlijk totaal anders uitziet.

Normaal hebben we de 3 weken vóór de zomervakantie in regio zuid verlof, dus heb de data daarop gebaseerd.
Ik heb het volgende bedacht:
Dag 1 – 20 juni z: Amsterdam – Los Angeles
Dag 2 – 21 juni z: LA
Dag 3 – 22 juni m: LA (Universal)
Dag 4 – 23 juni d: LA – Sequoia/King’s Canyon
Dag 5 – 24 juni w: SeKi
Dag 6 – 25 juni d: SeKi – Yosemite
Dag 7 – 26 juni v: Yosemite
Dag 8 – 27 juni z: Yosemite – Lassen Volcanic NP
Dag 9 – 28 juni z: Lassen Volcanic
Dag 10 – 29 juni m: Lassen Volcanic – Redwood NP
Dag 11 – 30 juni d: Redwood NP – Coos Bay
Dag 12 – 1 juli w: Coos Bay – Portland
Dag 13 – 2 juli d: Portland
Dag 14 – 3 juli v: Portland (dagtrip Columbia River Gorge)
Dag 15 – 4 juli z: Portland – Mt st Helens – Mt Rainier
Dag 16 – 5 juli z: Mt Rainier
Dag 17 – 6 juli m: Mt Rainier – Forks
Dag 18 – 7 juli d: Forks – Port Angeles
Dag 19 – 8 juli w: Port Angeles – Seattle
Dag 20 – 9 juli d: Seattle
Dag 21 – 10 juli v: Seattle
Dag 22- 11 juli z: Seattle - Amsterdam

- We huren een auto
- Zijn allemaal best flinke afstanden, daar zijn we ons van bewust, maar is het te doen als je rijden niet erg vindt, of is het echt te veel?
- San Francisco slaan we over, we zijn er vorig jaar geweest en hoeven er niet per se zo snel weer naar terug
- We slaan vast en zeker andere mooie dingen over, maar er moeten keuzes gemaakt worden. Zitten er dingen in de route die het minder waard zijn dan iets anders dat niet in de route zit, dan hoor ik dat graag!
- We houden van wandelen, maar niet meer dan een uur of 4 achter elkaar (behalve in Yosemite, daar willen we graag de Panorama Trail lopen)
- Zit ik ergens te lang en ergens anders te kort?

Alvast bedankt!

dutch_in_seattle
Amerikakenner
Contacteer:

Re: Reis Jules88: van Los Angeles naar Seattle 2020

Bericht door dutch_in_seattle » 08 apr 2019, 18:41

Een paar gedachten:
1) De rijafstanden op sommige dagen zijn wel heel lang. Zo wil je in één dag van Portland via Mt. St. Helen naar Mt. Rainier rijden. Of van Mt. Rainier naar Forks. Dat gaat je geheid niet lukken.
2) Als je de regio San Francisco overslaat, waarom zou je dan in Los Angeles beginnen om vervolgens helemaal naar Seattle te rijden? Je zou bijvoorbeeld ook in Las Vegas kunnen beginnen en dan via Death Valley naar Kings Canyon, Yosemite, etc. te rijden. Of beginnen in San Francisco. Dan heb je onderweg meer tijd om dingen te zien en zit je niet alleen maar op de weg.
3) Je gaat vrij vroeg in het seizoen, dus er zou op de hogergelegen delen nog sneeuw kunnen liggen, waardoor mogelijk niet alles open is. Houd daar bij je planning rekening mee.

Succes met je planning!
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.

Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne » 08 apr 2019, 20:51

Er zitten zoals gezegd een aantal lange rijdagen in. Van Yosemite naar Lassen is ook fors, en voor Redwood heb je nauwelijk tijd op deze manier.
Ik vind zelf het begin niet gek; vanuit LA naar Seqoia en dan naar Yosemite is goed te doen. Daarna zou het mooi zijn om via de Tioga Pass te rijden, en via Lake Tahoe naar Lassen. Maar dat kost je zeker een dag extra.
Het is inderdaad wat vroeg in het jaar voor bijvoorbeeld Lassen. Wij hadden in 2006 daar medio juli nog afgesloten trails. Voor Seki en Yosemite is juni prachtig; wij waren daar in 2013 in juni, misschien heb je voor wandelingen daar iets aan ons reisverslag.
Voor Redwood en crater Lake etc zou je eens naar ons 2015-verslag kunnen kijken.

Marianne

Jules88
Amerika-ontdekker

Bericht door Jules88 » 09 apr 2019, 09:00

Bedankt voor jullie terugkoppelingen!
Aan de hand van jullie reacties heb ik weer wat dingen gewijzigd, ben benieuwd of het er beter op geworden is.

Dag 1 – 20 juni z: Amsterdam – Los Angeles
Dag 2 – 21 juni z: LA
Dag 3 – 22 juni m: LA – Sequoia/King’s Canyon
Dag 4 – 23 juni d: SeKi
Dag 5 – 24 juni w: SeKi – Yosemite
Dag 6 – 25 juni d: Yosemite
Dag 7 – 26 juni v: Yosemite – Lake Tahoe
Dag 8 – 27 juni z: Lake Tahoe - Lassen Volcanic NP
Dag 9 – 28 juni z: Lassen - Eureka
Dag 10 – 29 juni m: Eureka – Crescent City
Dag 11 – 30 juni d: Crescent City – Coos Bay
Dag 12 – 1 juli w: Coos Bay – Portland
Dag 13 – 2 juli d: Portland
Dag 14 – 3 juli v : Portland (dagtrip Columbia River Gorge)
Dag 15 – 4 juli z : Portland – Mt st Helens – Mt Rainier
Dag 16 – 5 juli z : Mt Rainier
Dag 17 – 6 juli m: Mt Rainier – Lake Quinault
Dag 18 – 7 juli d: Lake Quinault – Forks
Dag 19 – 8 juli w: Forks – Port Angeles
Dag 20 – 9 juli d: Port Angeles – Seattle
Dag 21 – 10 juli v: Seattle
Dag 22- 11 juli z: Seattle - Amsterdam

- Dag minder LA: bezoek aan Universal Studios is geen must
- Na Yosemite via Tioga Pass (indien geopend) naar South Lake Tahoe. Hebben Tioga Pass vorig jaar ook gereden maar dat mag best nog een keer. We zijn toen ook bij Mono Lake en Bodie geweest, dus dat hoeft dan niet deze keer
- Slechts 1 nacht in Lassen, is misschien kort maar mocht er veel dicht zijn, is langer niet nodig?
- Van South Lake Tahoe naar Lassen en van Lassen naar Eureka. Van Eureka naar Crescent City en Coos Bay. Of kunnen we Lassen beter toch helemaal overslaan en gewoon *ergens* tussen Lake Tahoe en Eureka overnachten?
- Deel van de kust van Oregon blijft omdat we graag naar Redwood willen en wat van de kust willen zien. Het is dan 6 dagen achter elkaar elke dag een stuk rijden, maar we willen dit toch liever niet uit de route halen...
- Van Mt. Rainier naar Lake Quinault ipv direct door naar Forks, scheelt een beetje op die dag
- Dag meer bij Olympic NP dus dagje minder Seattle

Edit:
dutch_in_seattle, volgens mij is SeKi vanuit SF of DV niet veel korter dan vanuit LA of zie ik dat verkeerd? Heb LA als start gepakt omdat we daar graag nog eens naartoe willen. Portland – Mt st. Helens – Mt Rainier was in mijn vorige topic voorgesteld (maar dan andersom) dus vandaar dat ik dit ingevoegd heb. Lijkt niet enorm lang volgens google maps, klopt dat niet? Als je er de hele dag over kan doen (voor het donker wel op bestemming zijn).

Marianne, is er met de wijzigingen wel meer/genoeg tijd voor redwood np?

Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne » 09 apr 2019, 09:12

Ja, zo lijkt Redwood mij goed te doen. Het is een langgerekt park dus wel verstandig om op meerdere plaatsen te overnachten.
Wat Mt St Helens betreft is het natuurlijk afhankelijk van wat je daar wilt doen. Wij deden alleen de westkant, vanuit Castle Rock op weg naar Packwood. Dat ging prima in 1 dag.
Als de Tioga Pass geen must is kun je ook via de ca49 rijden. Dat is een mooie route. Wij reden dat in 2006 vanaf Lake Tahoe.

Marianne

ingrid14
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door ingrid14 » 09 apr 2019, 23:09

In 2016 deden wij Forks-Packwood (wel niet door Mt Rainier NP) het was een lange dag maar best te doen. We stopten eerst nog bij Lake Quinault.
Volgende dag bezochten we Mt Rainier vanaf Packwood.
Daarna reden we van Packwood via Mt St Helens naar Portland. Dat was ook een lange dag maar ook goed te doen.

Misschien heb je iets aan ons verslag van 2016.

Ook in 2018 gingen we naar Mt Rainier en Mt St Helens.

Ik zou genoeg alternatieven achter de hand houden want het is niet zeker dat alles open is wanneer jullie gaan. Zo waren in 2016 begin juli in Lassen nog trails afgesloten. Ook vorige zomer zaten we nog hier en daar in de sneeuw begin juli.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
AK 2019, NW+V.I. 2018, Chicago-Seattle 2017, Seattle-SF 2016, AK 2015+2014, CA 2013, AZ+UT 2012,
NW Denver+Yellowstone 2011, CA 2010
Tips - reizen met tieners - West USA : AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY

Jules88
Amerika-ontdekker

Bericht door Jules88 » 11 apr 2019, 16:07

Mt. St. Helens willen we niet per se veel doen, ik denk voornamelijk 'even kijken' bij Johnston Ridge Observatory en het Visitor Center in. Ik zal eens kijken naar de CA49. Tioga Pass is geen must maar vonden het wel heel mooi en we zijn vorig jaar niet gestopt bij Tuolumne Meadows wat ik achteraf toch jammer vond, dus beiden zijn een goede optie, dankjewel Marianne.

Ingrid, ik heb jullie reisverslag bekeken. Ik weet verder nog niet waar we gaan overnachten, net pas bezig met alles, maar dat kan zomaar ook Packwood zijn, en dat we eigenlijk de route op dat stuk een beetje zoals jullie doen maar dan andersom. Dus 2 overnachtingen in Packwood en vanuit daar dagtrip naar Mt. Rainier. We zullen zorgen voor alternatieven, bedankt voor je reactie.

Er is ook nog wel een kans dat we iets later in het seizoen gaan, ligt ook aan wat mijn collega's en die van mijn vriend willen qua vakantie. De meesten hebben schoolgaande kinderen, wij hebben geen kinderen en vinden het normaal echt niet erg om dan buiten de schoolvakantie te gaan, maar misschien deze keer wel. Hebben nog wel een aantal maanden om dit te beslissen natuurlijk.

Overigens, altijd fijn die reisverslagen! Vind het heerlijk om daarin te neuzen.

Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door Coyote » 12 apr 2019, 13:02

Jules88 schreef:Mt. St. Helens willen we niet per se veel doen, ik denk voornamelijk 'even kijken' bij Johnston Ridge Observatory en het Visitor Center in.
Als het enkel 'even kijken' is bij het Johnston Ridge Observatory moet je je afvragen of je de rit er naartoe wel wilt maken. Vanaf Castle Rock toch gauw een 1 u. 10 min (zonder stops) rijden. En diezelfde weg moet je ook weer terug.

Een bezoek aan Mount St. Helens is absoluut aan te raden maar doe het wel op een heldere dag. Ben meerdere malen in die streek geweest en meeste keren was Mount St. Helens in wolken gehuld en heb je niets aan een bezoek. Om die reden afgelopen zomer nog een bezoek overgeslagen wegens slecht, had het echter heel graag opnieuw willen bezoeken.

Overigens is de rit van Los Angeles naar Seattle prima te doen in 3 weken tijd. Vorig jaar juni dezelfde trip gemaakt maar dan in 2,5 week waarbij ik in Californië nog een halve week bij familie verbleef en de laatste week in en rond Seattle zat met een uitstapje naar Canada. Onderweg de 49 gepakt voorbij Yosemite NP (Yosemite NP niet bezocht), Glacier NP bezocht en ook een bezoek aan Crater Lake NP gebracht.

De gehele route vrijwel geen Interstate genomen. Enkel vanaf Los Angeles tot de 99, even onder Bakersfield. Vandaar verder via de 99 naar o.a. Visalia (familie) en vanaf Modesto binnenwegen genomen (o.a. SR49 voorbij Yosemite NP) tot aan Portland, OR. Supermooie ritten gemaakt op wegen waar je goed kon doorrijden maar waar het qua drukte erg meeviel!

Roland
Since 1982: 24 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com

Jules88
Amerika-ontdekker

Bericht door Jules88 » 14 apr 2019, 13:30

Bedankt voor je reactie Roland, ik hoop inderdaad dat het weer goed is maarja dat heb je niet voor het uitkiezen en we moeten maar accepteren wat we krijgen. Ik heb me nog niet verdiept in wat er allemaal precies te doen is langs de gehele route, dus het kan zomaar uiteindelijk zo zijn dat we wel wat langer uittrekken in de planning voor Mt. st. Helens (mits goed weer) en dan gaan we niet dezelfde dag MRNP in. In elk geval fijn om ervaringen van anderen te horen.

Stel het weer is zo dat we Mt. st. Helens overslaan, wat is iets dat we dan in plaats daarvan kunnen doen/zien op weg naar MRNP?

ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 » 14 apr 2019, 13:48

Wij zijn 2 keer bij Mt St Helens geweest: 1ste keer in de wolken (2016), 2de keer helder (2018)

Nu vond ik het zelfs bij de 1ste keer erg indrukwekkend. Je ziet in het hele gebied wat voor een impact het gehad heeft en hoe de natuur zich herstelt. Erg interessant om te bezoeken, ook bij minder weer, is het Forest Learning Center en het Johnston Ridge Observatory.

Is het nog altijd het plan om van Portland naar Packwood te rijden?
Moest het slecht weer zijn, zou je kunnen overwegen om via Ashford bij Mt Rainier het park in te rijden en zo naar Packwood gaan. Maar ja, als het bij Mt St Helens slecht weer is, is dat heel waarschijnlijk ook zo bij Mt Rainier.
Coyote schreef:
12 apr 2019, 13:02
Overigens is de rit van Los Angeles naar Seattle prima te doen in 3 weken tijd. Vorig jaar juni dezelfde trip gemaakt maar dan in 2,5 week waarbij ik in Californië nog een halve week bij familie verbleef en de laatste week in en rond Seattle zat met een uitstapje naar Canada. Onderweg de 49 gepakt voorbij Yosemite NP (Yosemite NP niet bezocht), Glacier NP bezocht en ook een bezoek aan Crater Lake NP gebracht.
:shock: inclusief Glacier ?

Groetjes,

Ingrid
AK 2019, NW+V.I. 2018, Chicago-Seattle 2017, Seattle-SF 2016, AK 2015+2014, CA 2013, AZ+UT 2012,

Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door Coyote » 15 apr 2019, 07:22

Scherp Ingrid! Hoe kom ik nu weer bij Glacier NP? :dontknow: Nog nooit geweest zelfs. :lol:

Bedoelde Lassen Volcanic NP. Prachtig park om te bezoeken, meerdere keren geweest. Helaas vaak lang (deels) gesloten door sneeuw. Meegemaakt dat in juli nog volop sneeuw aanwezig was. Vorig jaar de weg door het park gelukkig wel helemaal sneeuwvrij.

Roland.
Since 1982: 24 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com

ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 » 15 apr 2019, 20:25

@Coyote Ik had al zo'n vermoeden :wink:
Overigens, zeker eens doen Glacier. Is schitterend.

En inderdaad, Lassen is een heerlijk park.

Groetjes,

Ingrid

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer