Het origineel was hier te vinden.
Die tips heb ik grotendeels al verwerkt en opgenomen (niet specifiek uitgeschreven hier).
De huidige reis even samengevat:
Zo even een heel ruwe conceptplanning gemaakt. Vliegen op San Francisco (ligt reeds vast) brengt met zich mee dat we minimaal twee of drie keer een forse reisdag gaan moeten incalculeren. Nu is dat voor ons geen probleem gelukkig, maar wellicht missen we bepaalde zaken. Een groot deel rijden we langs de kust, maar die reistijd vervalt meteen zodra we - net als in 2013 - pech hebben met het weer en in de mist mogen koekeloeren langs de Pacific coast.
De dorpen en steden zijn vooralsnog indicatief. Ik ben nog op zoek naar speciale/mooie overnachtingen op onze trip. Zo gaan we een keer in een Airstream overnachten (Amerikaans model caravan) en gaan we ook in een treinwagon (!) overnachten in Dunsmuir vlakbij Lassen Volcanic in de buurt. Ik ben nog op zoek naar meerdere van zulke locaties. De steden komen allemaal van mijn vriendin af, ik vind ze alleen interessant om leuk/lekker eten te ontdekken en verder deed ik het liefste mooie hikes, maar ik krijg de misses met geen mogelijkheid een overnachting in een tent in zonder douche en wc in de buurt

De reis is nog helemaal open, dus als iemand vette tips heeft voor overnachtingen of things to do/see die ik nu echt vergeet, dan hoor ik het graag. Mt Rainier en Mt St Helens heb ik bewust geskipped overigens; hiken daar is wel mooi maar de Cascades zijn mooier en om dan een hele dag uit te trekken vind ik ergens zonde.
Wanneer er op onderstaand overzicht twee verschillende plaatsen op één regel staan dan betekent dat een echte reisdag. Wanneer er slechts een enkele plaats vermeld staat, dan betekent dat dat er op die dag geen echte reisdag aan ten grondslag ligt (zie bijv. Portland, Olympic en North Cascades).
AMS - San Francisco
San Francisco
San Francisco - Crescent City (Redwood National Park) via Avenue of the Giants
Redwood National Park
Crescent City - Portland
Portland (city)
Portland (Mt Hood)
Portland (Columbia River Gorge)
Portland - Cannon Beach - Forks (Olympic National Park)
Olympic National Park
Olympic National Park - Seattle
Seattle (city)
Seattle - Boeiing Tour (Everett) - North Cascades National Park
North Cascades National Park
North Cascades National Park
North Cascades National Park - John Day Fossil Beds National Monument
North Cascades National Monument - Crater Lake National Park
Crater Lake National Park - Lassen Volcanic National Park
Lassen Volcanic National Park
Lassen Volcanic National Park - San Francisco
San Francisco - Amsterdam
Wat reeds bekend is: er zitten vrij forse reisdagen tussen. Noch ik, noch vriendin hebben moeite met dergelijke dagen.
Om mensen een idee te geven van wat ik vanwege het werk wel gewend ben: Eindhoven - Frankfurt - Eindhoven op 1 dag is geen probleem, Eindhoven - Berlijn - Eindhoven op 1 dag heb ik ook al meermaals gedaan. Enige nadeel is de snelheid die in de VS een stuk lager ligt.
Daarbij hebben we na ervaringen in vorige reizen besloten geen hikes te plannen op dagen dat we effectief rondreizen. Vandaar dat we voor hikes altijd hele dagen reserveren. We zijn vooral nog op zoek naar mooie locaties om te overnachten. De hele reis (!) is in principe nog aanpasbaar behalve de aankomst en het vertrekpunt (San Francisco). Dat ligt reeds vast in combinatie met een premium SUV die ook al geboekt is. We zouden dus ook nog kunnen opteren voor de meer 'standaard' plekken.
Al de stranden zijn enorm mooi, maar we willen eigenlijk niet het risico lopen net als in 2013 bij US-1 van SF naar LA dat we drie dagen lang alleen maar mist zien en soms even een mooi uitzicht hadden.