Reis heems87: rondje Salt Lake - Yellowstone - Glacier - wat mis ik nog?

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
heems87
Amerika-ontdekker

Reis heems87: rondje Salt Lake - Yellowstone - Glacier - wat mis ik nog?

Bericht door heems87 » 28 jan 2019, 23:09

Hoi allen,

Ik heb onze huwelijksreis samengesteld en ben nu heel erg benieuwd naar wat jullie denken? Mis ik nog iets in onze reis, of ziet hij er goed uit?
Heb ik ergens te weinig tijd? Of juist teveel? --> Heel benieuwd!

Onze interesses liggen vooral bij mooie uitzichten, natuur (met korte hikes) en leuke kleinere plaatsen en steden waar we leuke dingen kunnen bezoeken, zoals gekke musea, brouwerij, noem het maar op.

Vertrek 9 juni en terugkomst op 28 juni!

Routeoverzicht:
Salt Lake City
Twin Falls
Twin Falls
Boise
John Day Fossil Beds National Monument
The Dalles
The Dalles
Hells Canyon
Missoula
Glacier National Park
Glacier National Park
Helena
West Yellowstone
Yellowstone National Park
Grand Teton
Vernal
Salt Lake City
Salt Lake City
Vertrek: Salt Lake City

Bedankt voor jullie hulp en tips!
2015 - 4 weken Westkust!
2016 - 3 weken Florida!
2017 - 3 weken Oost en west Canada!
2018 - 3 weken Illonois, Louisiana, Mississippi, Tennessee --all the way to---> New york
2019 - 3 weken honeymoon Noord-west Amerika (portland, Yellowstone etc.)

Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Rondje salt lake - yellowsstone - glacier - wat mis ik nog?

Bericht door Martin & Marianne » 29 jan 2019, 00:26

Misschien kun je de keuzes wat toelichten? Waarom 2 nachtn Twin Falls? En is twee nachten Glacier NP weer niet wat weinig? Is Kalispell niet handiger dan Missoula?
Ik heb geen ervaring met The Dalles en Hells Canyon maar het lijkt me wat ruim. En voor Yellowstone heb je dan weer weinig tijd.
De omgeving van Vernal is mooi maar je zou ook in één keer vna Grand Teton naar SLC kunnen rijden, ik denk dat je die dag elders ook goed kunt gebruiken.
Ik mis Craters of the Moon. En kijk eens of je de Beartooth Hwy op kunt nemen.

Heb je al naar accommodatie in Yellowstone gekeken? En in Glacier? Vooral die laatste zit heel snel vol.

Voor Grand Teton en Yellowstone en de rit naar John Day kun je eens ons 2015-verslag bekijken.

Marianne

jarrah
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis heems87: rondje Salt Lake - Yellowstone - Glacier - wat mis ik nog?

Bericht door jarrah » 29 jan 2019, 08:36

is er een specifieke reden waarom je een tussenstop maakt in Vernal? Het is zeker te doen om in één keer te rijden van de tetons naar salt lake zonder helemaal om te rijden via vernal en zo heb je een dag extra voor de tetons.
Persoonlijk zou ik ook voor yellowstone en glacier een dag extra rekenen.

Is er een reden waarom je twee dagen twin falls kiest? je kan ook eventueel naar craters of the moon gaan.
Je kan ook vliegen naar jackson hole ipv salt lake city; dat bespaart je ook al een aantal uren rijden

Franciscus
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Franciscus » 29 jan 2019, 11:19

Twee dagen Twin Falls is inderdaad bijzonder. Shoshone Falls is wel heel mooi maar Twin Falls zelf is geen inspirerende plaats. Ook ik zou overwegen over via Craters of the Moon te gaan.

Twee volle dagen SLC is best veel, er is niet zo heel veel te zien/beleven. Vanuit SLC kun je ook nog een mooie dagtocht de bergen in maken, daar mooie route rijden of een outdoor-activiteit ondernemen. Wil je wat luieren/uitrusten aan het einde van je reis dan zou je ook naar een openbaar zwembad kunnen gaan, die zijn er een paar leuke in SLC.

Verder tips in de buurt van SLC;
- Antelope Island, zwembroek mee en het zoute water in!
- Ogden heeft een klein maar leuk centrum, aardig om even te bezoeken als het zo uitkomt, lekker lunchen daar o.i.d.
2017 juli/augustus: 6 weken Eclips-Roadtrip, grote ronde vanuit Portland
2014 april/mei: 3 weken ronde vanuit LA
2000 mei/juni: 4 weken Seattle - LA
1998 mei/juni: 3,5 week ronde vanuit Las Vegas
1997 mei: 2,5 week LA - SF en 1 week Miami / Florida Keys

heems87
Amerika-ontdekker

Bericht door heems87 » 29 jan 2019, 14:13

Bedankt allemaal voor de reacties!

Ik heb geprobeerd de plekken een beetje toe te lichten, sommie keuzes waren niet heel doordacht zoals een tweede dag Twin falls. vwb Vernal, dit leek ons een leuke tusseplaats, maar hebben geen speciaal doel hiervoor.

Salt Lake City --> goedkoopste aanvliegplaats en redelijk handig vwb de route.
Twin Falls --> 1 dag minder, wij dachten ons misschien te weinig tijd te geven, dat is de enige reden.
Craters of the Moon --> Toegevoegd op aanraden (en na onderzoek ook zeker mee eens!)
Boise --> Tussenplaats, geen speciale reden
John Day Fossil Beds National Monument --> Schijnt heel mooi te zijn, maar 1 dag is genoeg
Multnomah Falls --> We denken aan 1 dag als uitvalsbasis voor Portland (schijnt goedkoper te zijn dan in Portland zelf)
Multnomah Falls --> 1 dag sightseeing
The Dalles --> Lijkt ons heel erg mooi als ik op Internet kijk.
Coeur d'Alene --> Tusseplaats, Geen speciale reden
Glacier National Park
Glacier National Park
Glacier National Park --> Op aanraden een extra dag, we houden van wandelen (kortere stukken) en rondrijden
Helena --> Tusseplaats, geen speciale reden
West Yellowstone
Yellowstone National Park --> Zou 3 dagen yellowstone niet voldoende zijn? Of mis ik echt iets dan?
Grand Teton
Grand Teton --> Lijkt ons heel mooi dus lekker een extra dagje
Salt Lake City --> 1 dag om bij te komen en dan lekker naar huis
2015 - 4 weken Westkust!
2016 - 3 weken Florida!
2018 - 3 weken Illonois, Louisiana, Mississippi, Tennessee --all the way to---> New york

ingrid14
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door ingrid14 » 30 jan 2019, 00:08

Voor Craters of the Moon heb je 3 mogelijkheden:
1 je bezoekt het vanaf Twin Falls, dan kan je daar 2 nachten blijven, geeft ook wat rust zo niet in- en uitchecken
2 je gaat op dag 2 tot bij Craters of the Moon en overnacht daar in de buurt. Onderweg kan je dan Antelope Island eventueel meenemen en een fotostop bij Idaho Falls op dag 3 dan eventueel nog tot de middag in CotM en daarna naar Twin Falls
3 je gaat op dag 2 tot Idaho Falls, onderweg kan je Antelope Island bezoeken. Op dag 3 via CotM naar Twin Falls

John Day: probeer dit 's avonds te bezoeken. De lichtinval is dan prachtig.
Overnachten kan in Mitchell. Wij verbleven in Prineville en dat was 's avonds nog net te doen om erheen te rijden.

Bij Multnomah weet ik zo dadelijk niets om te overnachten.
In Portland deden wij een leuke tour met Eric van Secrets of Portlandia. Gratis tour, je geeft achteraf gewoon een fooi. https://secretsofportlandia.com/
Probeer er ook de foodtrucks uit of donuts bij Voodoo Doughnut of een burger bij Killer Burgers.
Ik zou misschien 2 nachten rond Portland doen en dan via de Columbia River Gorge en de watervallen naar The Dalles rijden.

(Tussen The Dalles en Prineville bezochten wij nog Shaniko, het lijkt me wel iets voor jullie maar het ligt niet echt op jullie route)

The Dalles zelf vond ik niet zo heel speciaal. Wel goed gelegen.

Tussen The Dalles en Coeur d'Alene zou je een stop kunnen maken in Steptoe Butte SP. (schijnt mooi te zijn, ben er zelf nog niet geweest) Het wordt dan wel een lange rit.

Van Coeur d'Alene naar Glacier zijn er ook 2 mogelijkheden.
Ik zou deze dag tot de westkant van Glacier gaan, vb Kalispell, Whitefish of West Glacier.
Voor de route dus 2 mogelijkheden: bovenlangs of onderlangs
Bovenlangs via Bonners Ferry (schattig stadje) en Libby (Swinging Bridge, zeer de moeite waard) (deden wij in 2017)
Onderlangs via Old Mission bij Cataldo, eventueel National Bison Range, Ninepipe National Wildlife Refuge (deden wij in 2018)

De volgende dag zou ik via de Going to the Sun Road (als hij open is) naar de oostkant rijden en overnachten in Many Glacier.
Bij Many Glacier zou ik 2 overnachtingen doen. De volle dag tussenin kan je dan helemaal gebruiken om te wandelen.
Moest de Going to the Sun Road nog afgesloten zijn dan kan je onderlangs. Misschien kan je dan het Two Medicine deel van Glacier NP bezoeken op weg naar Many Glacier.

Helena kan voor tussenstop, maar ook mogelijk is Bozeman of zelfs Gardiner is haalbaar. Zie het als een rijdag en probeer zo ver mogelijk te geraken (dus zo dicht mogelijk bij Yellowstone)

De dag dat je van Helena naar West Yellowstone gaat, kan je een halve dag in Yellowstone besteden.
Daarna nog 2 volle dagen en eventueel nog een half dagje op de dag dat je naar Grand Teton rijdt. Dat is net voldoende. Ik zou wel proberen om de laatste nacht Yellowstone bij Old Faitful te overnachten. Het is zalig om 's avonds en 's ochtends op de geiserplateau's rond te lopen wanneer de mensen die daar niet overnachten er niet zijn. Het is zoveel rustiger dan.

Yellowstone - Grand Teton: eventueel een half dagje Yellowstone (bezoekje bij West Thumb) Daarna naar Grand Teton met een bezoekje aan Colter Bay en dan zou ik de stops langs de 191 doen en Mormon Row.
Overnachten kan in Grand Teton ofwel in Jackson, een charmant western stadje.

Wij deden in 2011 veel van je route, in 2017 en in 2018. Misschien heb je iets aan onze reisverslagen.

Ik zou wel zo snel mogelijk iets proberen te boeken bij Many Glacier en in Yellowstone.

Succes met de planning !

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia 21, Europe 20, AK 19, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 15+14, CA 13, AZ+UT 12,
NW Denver+Yellowstone 11, CA 10
Tips - reizen met tieners - West USA : AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY

Franciscus
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Franciscus » 30 jan 2019, 15:37

Van Twin Falls naar Boise is niet zo ver. Boise is niet heel bijzonder om te bezoeken. Je zou dus ook nog wat verder richting John Day Fossil Beds kunnen rijden.

Multnomah Falls als uitvalsbasis voor Portland zou ik niet doen. Ik zou ook niet weten waar je dan moet overnachten. Een dag Multnomah Falls e.o. is prima. Het zou mooi zijn als je bezoek aan de watervallen niet in het weekend valt, het kan er ontzettend druk zijn, een grote toeristenkermis. Maar ik zou dat vanuit een andere plaats doen. Wij hadden Vancouver (ten noorden van Portland aan de andere kant van de rivier) als uitvalsbasis, vandaaruit Portland en Multnomah Falls e.o. bezocht, dat beviel ons goed.
2017 juli/augustus: 6 weken Eclips-Roadtrip, grote ronde vanuit Portland
2014 april/mei: 3 weken ronde vanuit LA
2000 mei/juni: 4 weken Seattle - LA
1998 mei/juni: 3,5 week ronde vanuit Las Vegas
1997 mei: 2,5 week LA - SF en 1 week Miami / Florida Keys

heems87
Amerika-ontdekker

Bericht door heems87 » 31 jan 2019, 09:27

ingrid14 schreef:
30 jan 2019, 00:08

Succes met de planning !

Groetjes,

Ingrid
Bedankt voor de lange inhoudelijke reactie!
Ik ga er vandaag mee aan de slag om te zien wat en waar ik dingen ga toepassen!
Hoe dan ook heb ik ook aan deze reactie heel veel! :thumbup: :clap: :hello1:
2015 - 4 weken Westkust!
2016 - 3 weken Florida!

Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V » 31 jan 2019, 10:25

Je geeft aan dat je leuke en gekke dingen wilt bezoeken. Dan zit je in Portland goed. De slogan van de stad is niet voor niks "Keep Portland weird." Tot op heden is dat aardig gelukt zullen we maar zeggen.

Allereerst een hotel. Ik kan me zo snel geen hotel bedenken in de buurt van Multnomah Falls. Je zult dan al snel in de buurt van Portland uitkomen. Voor $100 per nacht heb je meer dan genoeg mogelijkheden. Vrienden van ons hebben onlangs geslapen in The Doctors House. Is geen echt hotel maar iemand die 2 slaapkamers in zn huis verhuurd. Zij vonden het helemaal geweldig. Ik moet er niet aan denken. Maar jullie houden van gek gaf je aan. Als je aan de kant van Gresham, vliegveld en Clackamas kijkt ben je binnen een half uur bij Multnomah Falls. Hou er wel rekening mee dat er nog steeds best veel is afgesloten ivm de branden van 2017. Waterval is leuk, maar niets iets waar je een dag doorbrengt. Met een uurtje ben je wel klaar.

Watervallen liggen aan de Columbia River Gorge (I84). Ook wel de mooiste snelweg van de wereld genoemd. Langs deze weg heb je allerlei bezienswaardigheden. Veel watervallen. Leuke dorpjes. Je kunt een rondje maken over Mt Hood. In juni zal daar nog een vracht sneeuw liggen. Met een beetje mazzel kun je zelfs nog op de skies op de hoger gelegen pistes. Wat ik ook erg interessant vond was de elektriciteits dam bij Bonneville. Leuke rondleiding.

Mocht je meer watervallen willen zien. Dan zou je ook naar Silver Falls Park kunnen gaan. Met een hike van een uurtje (beetje doorstappen...) kom je langs 10 watervallen.

Dan de brouwerijen.Hoeveel zou je er willen hebben zou ik willen vragen. Iemand heeft me ooit verteld dat er meer dan 1.000 brouwerijen in Portland zijn. Heb het nooit gecheckt, want ik drink geen bier. Maar stel dat ie zich een nul vergist heeft dan moeten er nog steeds minstens 100 zitten. Mocht je honger hebben gekregen, food trucks!! Volgens de laatste telling zo rond de 500. Mijn vrouw en ik kunnen ons hier zo ongeveer de hele dag mee vermaken. Kleine hapjes voor een paar dollar en aan het eind van de avond kan je me zo de auto in rollen.
Mocht je op een wat "apartere" plek willen eten dan kan ik je Calamity Jane aanraden in Sandy. Oud gebouw, oud meubilair, oude vloerbedekking, oude mensen, ik denk 10.000 1 dollar briefjes aan het plafond, maar de beste burgers die je ooit gehad hebt. Milkshakes eet je hier met een lepel.

Leuk om te zien in Portland. Ik kan me een dag vermaken bij Powells Bookstore. De grootste boekwinkel ter wereld. Ik verzamel sportboeken. Dat is in Nederland altijd zoeken met een vergrootglas. Ik denk dat er hier 100.000 staan. De ellende met boeken is altijd dat ze veel te zwaar zijn...

Mocht je even tot rust willen komen. Dan zijn er de Japanese Gardens. Erg mooie plek.

Gekke musea?? The Freakybuttrue Peculiarum and Museum. Ik heb nog nooit zoiets mafs gezien. En een kleine tip, bestel niet zo maar een ijsje...

Waar Oregon vooral om bekend staat is het feit dat je er geen tax betaald. Mocht je dingen willen kopen doe het dan hier!! Twee shopping malls waar wij veel komen zijn Clackamas Town Center en Washington Square. Zo'n beetje alles met een stekker en kleding is hier veel goedkoper dan in de rest van Amerika en zeker goedkoper dan in Nederland. Mocht je het echt goedkoop willen hebben. Dan heb je een half uurtje onder Portland in Woodburn een mega outlet center zitten. Ik zou er zeker niet op zaterdag naartoe gaan. Maar mocht je van een uitdaging houden dan zou ik het is op zondag proberen...

Mocht je meer willen weten. Laat maar horen.

heems87
Amerika-ontdekker

Bericht door heems87 » 31 jan 2019, 17:04

Almere vak V schreef:
31 jan 2019, 10:25
"Keep Portland weird." Tot op heden is dat aardig gelukt zullen we maar zeggen.
Ja ik moet er ook echt naartoe! Het is gewoon een bucketlist dingetje, maar iedereen raad ons af om er te slapen dus vandaar.

Heb nu mijn route denk ik redelijk optimaal :)

Dingen die ik heb gewijzigd:

West Yellowstone aangepast naar een extra dag Yellowstone --> Het is allemaal aan te rijden dus volgens mij is dit efficienter en rustiger.
Salem toegevoegd ipv multnomah Falls -- 1 dag Salem + shoppen en 1 dag Portland!
Pendleton toegevoegd om een groot stuk van de I84 te kunnen rijden (Heb ik nu het mooie stuk? Langs het water?)
Spokane en Kalispell --> Zijn volgens mij gewoon hele leuke stadjes + Kalispell is een goedekope uitvalsbasis voor Glacier NP.
Jackson ipv grand teton --> Ik denk dat 1 dag wel genoeg is + Jackson schijnt heel gezellig te zijn.

Wat denken jullie hier van? En missen we nog een leuk gezellig stadje dat ipv iets kan?

Routeoverzicht
Salt Lake City
Twin Falls
Craters of the Moon
Hells Canyon
John Day Fossil Beds National Monument
Salem
Salem
The Dalles
Pendleton
Spokane
Kalispell
Kalispell
Kalispell
Missoula
Jackson Hole
Salt Lake City

So far in ieder geval onwijs bedankt alweer voor jullie reacties tot nu toe! zeer zeer helpfull!
2015 - 4 weken Westkust!
2016 - 3 weken Florida!

Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne » 31 jan 2019, 17:42

Ik begrijp Missoula niet. Of wil je die dag nog aan Glaier besteden?
En jammer dat je alleen aan de westkant zit.
De tijd voor Yellowstone is erg krap, ik zou vanuit Kalispell al veel verder doorrijden richting Yellowstone.
Wil je Grand Teton niet bezoeken?

Marianne

heems87
Amerika-ontdekker

Bericht door heems87 » 31 jan 2019, 18:03

Martin & Marianne schreef:
31 jan 2019, 17:42
Ik begrijp Missoula niet. Of wil je die dag nog aan Glaier besteden?
En jammer dat je alleen aan de westkant zit.
De tijd voor Yellowstone is erg krap, ik zou vanuit Kalispell al veel verder doorrijden richting Yellowstone.
Wil je Grand Teton niet bezoeken?
Missoula is een van die plaatsen waar we denken een gezellig stadje te vinden, maar dit is een van de plekken die wij met gemak kunnen aanpassen naar iets anders, ik weet niet of je een leuke suggestie hebt? In principe willen we na Glacier en voor Yellowstone een leuk stadje aandoen om een beetje de afwisseling erin te houden.

Vwb de westkant bedoel je van Yellowstone? Voor mijn gevoel kan je vanuit een plek heel yellowstone wel aandoen? Maar ... :roll: als ik jou reactie goed interpreteer is dat niet helemaal waar? :eh: Is het dan misschien handiger om:
2 dagen Kalispell te doen waarvan we eigenlijk beide dagen naar Glacier kunnen? En dan die ene dag gebruiken om eerder door te rijden en misschien 2 om 2 te doen met West Yellowstone en Yellowstone zelf?

vwb grand teton zitten we ook een beetje te hannesen met de tijd, wij hebben de illusie dat we dit in 1 dag moeten kunnen om dan in de avond lekker in Jackson iets te eten en te slapen --> maar tegelijkertijd hoor ik ook veel berichten dat 1 dag te weinig is. Maar ik vind het lastig om naast 1 dag Kalispell NOG ergens een dag te schuiven --> Is het haalbaar om Pendleton te skippen en via de I84 door te rijden naar Spokane? Dan maken we daar een rijdag van met allerlei fotostops langs de "mooiste highway van de wereld" :mrgreen: op maps ziet het er wel haalbaar uit moet ik zeggen.
2015 - 4 weken Westkust!
2016 - 3 weken Florida!

Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne » 31 jan 2019, 18:44

Ik bedoel de westkant van Glacier, ik schreef pas daarna over Yellowstone. De mooiste wandelingen in Glacier maak je aan de oostkant.
Geen idee wat leuke stdjes zijn, jullie hebben al voldoende stadjes in de route lijkt me. Ik zou naar Gardiner doorrijden. Of doe een overnachting in St Mary en rij via Cooke city Yellwostone binnen. Het zou jammer zijn om dat deel van het park te missen.
Yellowstone kun je wel vanaf een centraal gelegen punt doen (zoals Canyon Village of Lake), maar meerdere locaties zijn wel handig. Hangt er ook van af wat je daar allemaal wilt beozeken. Ik zou sowieso een nacht in Old Faithful doen,

Wat Grand Teton betreft kreeg ik het idee dat je liever tijd aan Jackson wilde besteden, maar als je daar pas in de avond aankomt is het prima.

Marianne

Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V » 31 jan 2019, 20:12

heems87 schreef:
31 jan 2019, 17:04
Ja ik moet er ook echt naartoe! Het is gewoon een bucketlist dingetje, maar iedereen raad ons af om er te slapen dus vandaar.
Ik zou echt bij God niet weten waarom je daar niet zou moeten blijven slapen?? Dat heb je nu vervangen door Salem. Niet echt mijn favoriete plek in Oregon. Beetje duf stadje wat per ongeluk tot provinciehoofdstad is gekroond. Wel leuk, het gekkenhuis waar ze One Flew Over The Cuckoo's Nest hebben opgenomen staat in Salem. Prachtig gebouw!! Dan zou ik eerder gekozen hebben voor Eugene. Prachtige studentenstad maar wel weer anderhalf uur naar het zuiden.

Je hebt nu Salem en The Dalles achter elkaar staan. Elk weldenkend mens zal dan denken dat je de I84 naar het westen doet en de I5 naar het zuiden. Of andersom als je eerst in Salem bent. Dan kom je trouwens langs Multnomah Falls of je het leuk vindt of niet. Zit langs de snelweg. Auto kan je parkeren in het midden van de snelweg op de parkeerplaats. Je loopt onder de snelweg en de spoorbaan door en hopsa, je staat voor de deur.
Nou ben ik niet weldenkend. Ik zou bij Hood River de I84 afgaan en achterlangs naar Salem rijden. Dwars over Mt Hood via de 35 en de 26. En dan via Sandy, Estacada (ons thuis...), Molalla en Silverton (heel mooi stadje...) naar Salem rijden. Fantastische route!!

Wat kan ik over de rest van de route zeggen. Natuur is natuur. De ene wil op 100 bergen staan. De ander heeft het na 1 berg wel gezien. Dat kan ik niet voor een ander bepalen. Salt Lake City. Kom er op zn minst 1 keer per jaar. Veel vrienden van ons zijn mormoons en daar staat de belangrijkste tempel. Niet mijn ding. Maar de rit er naartoe vind ik erg leuk om te doen. Twin Falls is onze vast overnachtplek naar Las Vegas. Leuk stadje. Paar aardige restaurants. Maar daar is ook alles meegezegd. Ik slaap er altijd erg goed...
Craters of the Moon, mooie plek, zeker naartoe gaan. Hells Canyon, who need the Grand Canyon?? Diepste kloof van Amerika. Alleen bij lange na niet zo groot als de Grand Canyon. John Day vind ik geweldig. Zeker als je tegen het eind van de dag er bent. En een zonnige dag hebt gehad kijk je je ogen uit. Maar eerlijk gezegd doe ik dat daar de hele dag. The Dalles is een leuke plek. Typisch voor de Columbia River Gorge. Fotogenieke buurt. Zeker met The Dalles Dam en Mt Hood op de achtergrond. Met een beetje mzzl heb je in jullie periode al fantastisch weer. Ligt er nog een bak sneeuw op Mt Hood en zie je die witte pukkel vanuit de hele omgeving overal bovenuit steken. Pendleton, leuk stadje. Rustig ook. Staat 1 keer per jaar op zn kop met de Round Up. De rodeo, volgens mij halverwege september maar weet ik niet zeker.
Spokane is een geweldig stadje. Mooi, sfeervol stadje. Enorme waterpartij dwars door de stad, de Spokane River. Mooie huizen ook en een hele goede basketball college in de stad, Gonzaga. Vrienden van ons zijn het afgelopen jaar verhuist van Spokane naar Seattle en het doet nog altijd pijn.

Zoals gezegd, ik kan overal wat van vinden. Je moet dit en je moet dat. Je moet helemaal niks. Gewoon lekker doen wat je zelf wilt doen in jullie eigen tempo. En heb je later spijt. Kom je gewoon weer terug?? Doen wij al jaren, meerdere keren per jaar.

Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas » 31 jan 2019, 21:35

Wat zijn jullie plannen in Glacier NP? Wil je alleen de weg door het park op en neer rijden (Going-to-the-Sun Road) of ook mooie wandelingen maken? In het laatste geval zou ik Kalispell niet als uitvalsbasis kiezen. Het is dan nog bijna twee uur rijden naar Logan Pass (hoogste punt van de Going-to-the-Sun Road) en bijna drie uur rijden naar Many Glacier (prachtig wandelgebied). Ik zou proberen (zoals Marianne ook al aangeeft) een of meer overnachtingen aan de oostkant van het park te boeken. In Many Glacier of anders in St. Mary.

Tussen Glacier NP en Yellowstone vinden jullie een overnaching in Virginia City/Nevada City (Montana) misschien leuk? In deze goed bewaard gebleven 19e eeuwse mijnwerkersplaatsjes staan nog veel oude gebouwen overeind. De plaatsjes liggen ca. 1 mijl van elkaar vandaan. In Virginia City wonen ruim honderd mensen, Nevada City is een ghost town met een openlucht museum. Wij hebben hier overnacht in 2013 en vonden het een leuke stop.

Wat zijn je plannen voor Hells Canyon? Wil je dit gebied echt bezoeken of alleen de Snake River oversteken bij de Brownlee Dam? In het laatste geval moet je geen al te hoge verwachtingen hebben. Dit is een minder spannend deel van de Hells Canyon met twee dammen en grote power plants.

Je route leest denk ik makkelijker in een “van - naar” vorm, zoals
Amsterdam - Salt Lake City
Salt Lake City - Twin Falls
Twin Falls - Arco
etc.

heems87
Amerika-ontdekker

Bericht door heems87 » 01 feb 2019, 09:37

Almere vak V schreef:
31 jan 2019, 20:12
Nou ben ik niet weldenkend. Ik zou bij Hood River de I84 afgaan en achterlangs naar Salem rijden. Dwars over Mt Hood via de 35 en de 26. En dan via Sandy, Estacada (ons thuis...), Molalla en Silverton (heel mooi stadje...) naar Salem rijden. Fantastische route!!
Alleen al om deze tip houden we Salem er dus in, ben wel erg benieuwd nu naar de route :D --> vwb het niet overnachten ik hoor veel mensen over het gebrek aan sfeer, de hoeveelheid aan zwervers en het feit dat je daar 's avonds niet heel erg op je gemak loopt. Nu weet ik niet of wij daar gaan nachtbraken (waarschijnlijk niet) maar ik vond in Memphis de sfeer ook heel erg naar dus als het ook maar iets daarvan wegheeft...dan ga ik in de avond liever daar weg :) --> Het is altijd de beleving van een ander dus het is heel lastig natuurlijk om in te schatten, maar je moet toch ergens een keer een knoop hakken. (Daar ben ik niet zo heel goed in als het om reizen gaat).
Almere vak V schreef:
Wat kan ik over de rest van de route zeggen. Natuur is natuur. De ene wil op 100 bergen staan. De ander heeft het na 1 berg wel gezien. Dat kan ik niet voor een ander bepalen. Salt Lake City. Kom er op zn minst 1 keer per jaar. Veel vrienden van ons zijn mormoons en daar staat de belangrijkste tempel. Niet mijn ding. Maar de rit er naartoe vind ik erg leuk om te doen. Twin Falls is onze vast overnachtplek naar Las Vegas. Leuk stadje. Paar aardige restaurants. Maar daar is ook alles meegezegd. Ik slaap er altijd erg goed...
Wij zijn doorgaans wel mensen die na 1 berg het wel hebben gezien -- ECHTERRRRR merk ik dat we het wel steeds leuker beginnen te vinden, en dan met name de "jacht" op wilde dieren. 5 jaar geleden waren we met een uurtje klaar bij de Grand Canyon en deden we Bryce en Zion in 1 dag ... en 2 jaar geleden hadden we aan 2 dagen Banff niet genoeg, dus om aan te geven dat we wel een beetje rare lui zijn denk ik :) Maar dus ook de natuur steeds meer gaan waarderen.
Almere vak V schreef:
Craters of the Moon, mooie plek, zeker naartoe gaan. Hells Canyon, who need the Grand Canyon?? Diepste kloof van Amerika. Alleen bij lange na niet zo groot als de Grand Canyon. John Day vind ik geweldig. Zeker als je tegen het eind van de dag er bent. En een zonnige dag hebt gehad kijk je je ogen uit. Maar eerlijk gezegd doe ik dat daar de hele dag. The Dalles is een leuke plek. Typisch voor de Columbia River Gorge. Fotogenieke buurt.
De zoveelste bevestiging dat deze plekken inderdaad echt de moeite waard zijn -- dus top :thumbup: vooral dat laatste "fotogeniek" vinden we heel boeiend!
Almere vak V schreef:
Pendleton, leuk stadje. Rustig ook. Staat 1 keer per jaar op zn kop met de Round Up. De rodeo, volgens mij halverwege september maar weet ik niet zeker.

Kan een goede plek zijn om even tot rust te komen, echter staat deze nog wel met potlood geschreven, niet met pen.
Almere vak V schreef:
Spokane is een geweldig stadje. Mooi, sfeervol stadje. Enorme waterpartij dwars door de stad,
Klinkt precies als wat we zoeken, en dat beeld had ik hier ook van dankzij google :)
Almere vak V schreef:
Zoals gezegd, ik kan overal wat van vinden. Je moet dit en je moet dat. Je moet helemaal niks. Gewoon lekker doen wat je zelf wilt doen in jullie eigen tempo. En heb je later spijt. Kom je gewoon weer terug?? Doen wij al jaren, meerdere keren per jaar.
genoeg gequote :) maar ben het helemaal met je eens! Je moet er soms ook een beetje moeite voor doen denk ik om je eigen smaak en handtekening aan je reis toe te voegen. je mist altijd wel wat, en er valt ook altijd wel iets tegen (hoe klein ook). Denk wel dat als jullie thuis in Estacada is en dat van ons Apeldoorn, dat het terugkomen wel even een dingetje is voor ons :) maar niets is onmogelijk natuurlijk.
2015 - 4 weken Westkust!
2016 - 3 weken Florida!

heems87
Amerika-ontdekker

Bericht door heems87 » 01 feb 2019, 09:49

Felicitas schreef:
31 jan 2019, 21:35
Wat zijn jullie plannen in Glacier NP? Wil je alleen de weg door het park op en neer rijden (Going-to-the-Sun Road) of ook mooie wandelingen maken? In het laatste geval zou ik Kalispell niet als uitvalsbasis kiezen. Het is dan nog bijna twee uur rijden naar Logan Pass (hoogste punt van de Going-to-the-Sun Road) en bijna drie uur rijden naar Many Glacier (prachtig wandelgebied). Ik zou proberen (zoals Marianne ook al aangeeft) een of meer overnachtingen aan de oostkant van het park te boeken. In Many Glacier of anders in St. Mary.
Ik denk gezien het feit dat de natuur bij ons altijd een beetje lastig is in te schatten doen we het zo: 1 dag kalispell en dan lekker door het park naar St. Mary om daar inderdaad de going to the sun road te doen en misschien 1 mooie wandeling. Vraag is dan wel of we aan anderhalve dag teveel of te weinig hebben.
Felicitas schreef:
Wat zijn je plannen voor Hells Canyon? Wil je dit gebied echt bezoeken of alleen de Snake River oversteken bij de Brownlee Dam? In het laatste geval moet je geen al te hoge verwachtingen hebben. Dit is een minder spannend deel van de Hells Canyon met twee dammen en grote power plants.
Ik denk dat we hier het gebied zelf wel echt willen zien alleen is de rit van COTM naar Hells Canyon wel een hele lange, dus de vraag is een beetje als we die route doen - hebben we dan ook echt al wat of is de route relatief saai en moeten we het in Hells canyon zelf echt geen zoeken.

Aanpassing overzicht n.a.v. de waardevolle tips!

Routeoverzicht
zo 09-06 - Amsterdam - Salt Lake City
ma 10-06 - Salt Lake City - Twin Falls
di 11-06 - Twin Falls - COTM
wo 12-06 - Craters of the Moon - Hells Canyon
do 13-06 - Hells Canyon - John Day Fossil Beds National Monument
vr 14-06 - John Day Fossil Beds National Monument - Salem
za 15-06 - Salem
zo 16-06 - Salem - The Dalles
ma 17-06 - The Dalles - Pendleton
di 18-06 - Pendleton - Spokane
wo 19-06 - Spokane - Kalispell
do 20-06 - Kalispell - St Mary
vr 21-06 - St - Mary
za 22-06 - St Mary - Missoula
zo 23-06 - Missoula - Yellowstone National Park
ma 24-06 - Yellowstone National Park
di 25-06 - Yellowstone National Park
wo 26-06 - Yellowstone National Park - Jackson Hole
do 27-06 - Jackson Hole - Salt Lake City
vrij 28-06 - Salt Lake City - Amsterdam
2015 - 4 weken Westkust!
2016 - 3 weken Florida!

Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V » 01 feb 2019, 10:26

heems87 schreef:
01 feb 2019, 09:37
ik vond in Memphis de sfeer ook heel erg naar
Ik heb, zeker in het zuiden, niet echt last van zwervers. Maar wel van allerlei lui die werkelijk stomdronken door de stad zwerven. Heb dat ook met New Orleans trouwens. Overdag fantastisch. Maar hoe later het wordt, hoe minder het wordt. Zal ook wel te maken hebben met het feit dat ik niet drink.
Wat zwervers betreft geldt dat hoe verder je naar het zuiden komt, hoe verder je naar het westen komt, hoe meer zwervers je aantreft. Dit heeft vooral met het weer te maken. Ik weet niet of het nog steeds zo is. Maar er was een tijd dat zwervers in Chicago en met name New York geld kregen van de plaatselijke overheid om te "verhuizen" naar bijvoorbeeld San Francisco. Je zou in deze tijd van het jaar (-30 vannacht) maar op straat in Chicago leven. Wij zijn redelijk vaak in de avond in Portland te vinden. Heb er eigenlijk nog nooit (echt) last van gehad.
Mocht je in Salem een plek zoeken waar je goed kunt eten?? Dan even over Lancaster Drive rijden. Ligt een beetje uit de richting, aan de andere kant van de I5, maar je breekt je nek er over de restaurants.
heems87 schreef:
Wij zijn doorgaans wel mensen die na 1 berg het wel hebben gezien
Geldt ook voor ons. Wij staan soms op plekken dat we denken, WOW, ik snap dat mensen hier naartoe willen. Alleen proberen wij die plekken wel vaker over wat meer tripjes te verdelen. Maar goed, zoals gezegd, ik realiseer me dat dit iets makkelijker te doen is als je een paar keer per jaar prive in Amerika komt.
heems87 schreef:
Denk wel dat als jullie thuis in Estacada is en dat van ons Apeldoorn, dat het terugkomen wel even een dingetje is voor ons maar niets is onmogelijk natuurlijk.
Misschien iets beter uitleggen. Thuis is voor ons nog steeds Nederland.

Het is voor ons een mooie plek om naar terug te gaan. Ik zou er graag willen wonen. Zou mijn werkgever zielsgelukkig maken. Maar mijn vrouw wil niet weg zolang haar ouders nog leven. En hebben we nog een gehandicapte dochter. En de faciliteiten in de US zijn toch echt een stuk minder dan in Nederland. Zeker nu ze 18+ is heb ik wel is begrepen dat ze zelfs geen verblijfsvergunning meer zou krijgen. Maar daar ben ik nog nooit echt ingedoken.

ingrid14
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door ingrid14 » 03 feb 2019, 16:17

heems87 schreef:
01 feb 2019, 09:49
Felicitas schreef:
Ik denk gezien het feit dat de natuur bij ons altijd een beetje lastig is in te schatten doen we het zo: 1 dag kalispell en dan lekker door het park naar St. Mary om daar inderdaad de going to the sun road te doen en misschien 1 mooie wandeling. Vraag is dan wel of we aan anderhalve dag teveel of te weinig hebben.
Ik begrijp niet goed wat je wilt.
Hoe plan je van Kalispell naar St Mary te gaan? Toch via de Going-to-the-Sun Road? Dan kan je op de volle dag St Mary een bezoek brengen aan Many Glacier, wellicht het mooiste stukje van Glacier NP.
Dit deel is dan juist:
do 20-06 - Kalispell - St Mary
vr 21-06 - St - Mary

Ik begrijp dan wel niet je volgende stop.
Missoula, dat ligt weer aan de andere kant! Ik zou gewoon vanaf St Mary via Choteau naar Helena of Bozeman rijden. (Of verder, tot Gardiner.)
Moest de Beartooth Highway open zijn (wat geen zekerheid is einde juni) dan zou je van Bozeman via Red Lodge en Beartooth Highway naar Cooke City kunnen rijden en dan daar overnachten of na een avondbezoek aan de Lamar Valley doorrijden naar Roosevelt Lodge.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia 21, Europe 20, AK 19, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 15+14, CA 13, AZ+UT 12,
NW Denver+Yellowstone 11, CA 10
Tips - reizen met tieners - West USA : AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY

heems87
Amerika-ontdekker

Bericht door heems87 » 13 feb 2019, 17:31

Hoi Allemaal,

Het heeft even geduurd voor ik kon reageren maar ik heb ieder zijn feedback bekeken en we hebben de volgende reis samengestel! Ik heb hier wel een heel goed gevoel over :thumbup: :clap: :D

zo 09-06 - Amsterdam - Salt Lake City
ma 10-06 - Salt Lake City - Twin Falls
di 11-06 - Twin Falls --> Als uitvalsbasis voor Craters of the moon (Dit geeft ons iets rust na de vlucht + goedkoper dan beperkte plek bij COTM)
wo 12-06 - Twin Falls - Hells Canyon
do 13-06 - Hells Canyon - John Day Fossil Beds National Monument
vr 14-06 - John Day Fossil Beds National Monument - Salem (Mooie route langs onder naar Salem)
za 15-06 - Salem --> OF Shoppen OF een dagje via de kust naar Portland (3 uurtjes rijden) Maar we zijn er nog niet helemaal uit hoe we dit indelen)
zo 16-06 - Salem - The Dalles --> met een Stukje I84
ma 17-06 - The Dalles - Pendleton --> Nog meer I84
di 18-06 - Pendleton - Spokane
wo 19-06 - Spokane - Kalispell
do 20-06 - Kalispell
vr 21-06 - Kalispell --> Uiteindelijk toch gekozen om meerdere dagen Kalispell te doen, we gaan gewoon lekker met de auto heel Glacier doortouren (picknickmand mee en gaan met de banaan), het scheelt ons ongeveer 500 euro met St. Mary, misschien jammer, maar 500 is toch wel veel geld en we hebben toch de auto.
za 22-06 - Kalispell - Bozeman --> Goede tip om zo te rijden, dan rijden we daarna via Red lodge naar over de beartooth and Lamar Valley
zo 23-06 - Bozeman - Yellowstone National Park
ma 24-06 - Yellowstone National Park
di 25-06 - Yellowstone National Park
wo 26-06 - Yellowstone National Park - Jackson Hole
do 27-06 - Jackson Hole - Salt Lake City

Iedereen ontzettend bedankt voor de tips! We hebben geprobeerd er zoveel mogelijk te verwerken! Uiteraard zijn meer tips altijd welkom maar ik denk dat ik zo een hele mooie honeymoon heb :thumbup: :clap:
2015 - 4 weken Westkust!
2016 - 3 weken Florida!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer