Reis mustangman: Alaska 2019.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
mustangman
Amerika-newbie

Reis mustangman: Alaska 2019.

Bericht door mustangman » 02 dec 2018, 13:02

Beste forumers,

We hebben ons al wat ingelezen op het forum betreffende artikelen over Alaska en contact (mail) gehad met enkele forumleden, maar hebben toch nog enkele vragen. Wij zijn met z'n tweeën van 5 juni tot 9 juli in Alaska, huren een truckcamper van 7 juni tot 9 juli. Wij houden o.a. van (guided) wandelen, fietsen en van autorijden.

Wat zou jullie ideale route (met bezichtigingen) zijn?
Welke (guided) wandelroutes mogen we niet missen?
Moeten we extra km's bijboeken bij de huur van een truckcamper?
Welke campgrounds mogen we niet overslaan?

Alvast bedankt, Loes.

biebyip
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Alaska 2019

Bericht door biebyip » 02 dec 2018, 19:37

Dat is een mooi vooruitzicht. De eerste tip: bemachtig een milepost. Staat letterlijk elke parkeerplaats, camping of bankje aan het water in en is daarmee zowel bij plannen als bij rijden door Alaska onontbeerlijk.

Ik heb geen ervaring of verstand van campers of campeerterreinen maar het rondje dat wij deden, en de meesten met ons, ziet er ongeveer zo uit;

Anchorage
Homer. Red je waarschijnlijk niet de dag dat je de camper ophaalt, mss kun je ergens aan het begin van het schiereiland je eerste nacht plannen
In Homer; beerexcursie. Met een vliegtuigje naar de beren, alsof je in een BBC documentaire loopt. En als je veel dagen hebt kun je nog een dagje extra in Homer doen, omdat het best een groot toeristisch centrum heeft. Voor Alaska begrippen in elk geval...
Seward. DAar kun je wandelen naar de exit gletcher. Vroeger was er op zaterdag een begeleide wandeling met twee gidsen, ik weet niet hoe dat nu is.
Je kunt hier nog een tweede volle dag doorbrengen door een cruise over de Kenai fjord te maken. Helaas heb je de kans op een mooie black friday deal gemist, maar de prijs mag je eigenlijk niet tegenhouden.

Palmer/Wasila regio. Eigenlijk omdat dit nog een beetje stadse zone is, en de afstand naar de volgende stops mss wat groot is. Sommige bezoeken hier de hatcher Pass of het hoofdkantoor van de iditarod.

Talkeetna. Homer was toerisme, Talkeetna is dat zeker ook. Klein dorpje, met veel brouwerijen, quad verhuur en een herberg waar de kat woont die ooit burgemeester was. Als die kat niet al dood is. Talkeetna; sommige zijn er gek op, ik werd er gek van.

Denali. Het mooiste en meest toegankelijke NP van Alaska. Trek hier gerust meerdere dagen voor uit. In denali mag je niet zelf rijden maar moet je een bus reserveren. Er zijn ook geen wandelpaden, het advies is om eerst met de bus naar het verste punt van je reis te gaan en daarna, op de terugweg, uit te stappen voor een hike.

Als je zin hebt, kun je dan naar Fairbanks of eventueel nog noordelijker. Om de gold dredge te zien, naar de poolcirkel te rijden (als je echt veel tijd hebt), of omdat je weer toe bent aan een universiteitsstad.

Dan kun je naar Chitina, om van daaruit naar Kennicott lodge te gaan met vliegtuig of bus. Of over de weg naar st elias, ik lees hier dat die weg in de loop der jaren verbeterd is. In st elias kun je echt wel een paar dagen doorbrengen met het bezoeken van de kopermijnverwerkfabriek en een dag met lopen naar en op de gletsjer. De gidsen die dit begeleiden vond je in elk geval in Kennicott.

Als je dan teruggaat, kun je doorrijden naar Valdez. Ook weer aan de kust, maar heel anders dan Seward. Hier kun je ook een cruise maken, die ik persoonlijker nog indrukwekkender vond dan die van Seward. Wel is hij echt anders, dus ze mogen beiden eigenlijk niet ontbreken.
Valdez kun je ook mooie wandeltochten maken.

Van Valdez kun je dan geleidelijk aan terug richting anchorage, met tussenstops afhankelijk van het aantal dagen dat je hebt. Overnachten kan dan ergens aan de glenallen highway, of wederom in Palmer.

Zoals ik al zei, ik weet niets van campers, maar wel dat deze route ons toen erg goed bevallen is. Een aantal anderen heeft in deze route ook nog een stuk Yukon gestopt, kijk bijvoorbeeld eens naar de reisverslagen van Kalaman. En met deze informatie kun je volgens mij prima in Google maps zien hoe groot de afstanden zijn en of je dan extra kilometers moet aanschaffen.

Veel plezier alvast!

ingrid14
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door ingrid14 » 02 dec 2018, 20:06

@biebyip: Mr Stubbs (de kat-burgemeester) is in de zomer van 2017 gestorven :wink:

Biebyip heeft al een mooie opsomming gegeven.

Wat betreft de guided wandeltochten.
In Seward kon je vroeger met een ranger de hike naar Harding Icefield doen bij Exit Glacier. Elke zaterdag. Maar ik zie het nu niet meer op de site staan. Ze doen nu wel elke dag om 9u een begeleide wandeling naar Marmot Meadows op het Harding Icefield Trail. Je zou dan vanaf daar zelf door kunnen naar End of Trail. Zeer de moeite waard. Al is er in juni wellicht nog veel sneeuw op het hoger gelegen deel van het pad.

In Wrangell-St Elias kan ik je een begeleide wandeling op de gletsjer aanraden.

Als je er met z'n tweetjes op uit trekt, maak dan zeker regelmatig wat lawaai zodat je eventuele beren maar ook elanden waarschuwt dat je eraan komt en ze zich niet verschieten.

Bij Denali is de wandeling naar Horseshoe Lake ook een erg leuke (kan zonder begeleiding)

Met je vragen over de camper/campgrounds kan ik je niet helpen.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia 21, Europe 20, AK 19, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 15+14, CA 13, AZ+UT 12,
NW Denver+Yellowstone 11, CA 10
Tips - reizen met tieners - West USA : AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY

mustangman
Amerika-newbie

Bericht door mustangman » 03 dec 2018, 17:45

Alvast bedankt voor jullie antwoorden, @biebyip en @ingrid14 (mijn vriend had al via een PM contact met je gehad)! De Milepost 2018 is het eerste wat we gekocht hebben inclusief een roadmap.
Hopelijk komen er nog reacties op de truckcamper en campgrounds, dit is de eerste keer dat we met een camper reizen in the USA, voorheen altijd met een huurauto op pad geweest en overnachtingen geboekt (ter plaatse) in motel/hotels.

Groetjes,

Loes

ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 » 03 dec 2018, 19:40

Inderdaad ik gaf al wat tips via PB

Misschien heb je iets aan dit topic
viewtopic.php?f=16&t=67020&p=1180039&hi ... a#p1180039
Er staat ook een reactie in van jojostravelusa. Zij gingen ook met een truckcamper naar Alaska.

Groetjes,

Ingrid
NO+Nova Scotia 21, Europe 20, AK 19, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 15+14, CA 13, AZ+UT 12,

mustangman
Amerika-newbie

Bericht door mustangman » 08 dec 2018, 20:08

Hoi volgers van deze topic,
Vandaag hebben we een 1ste opzet (zie hieronder) van ons reisschema gemaakt. Hebben jullie misschien nog opmerkingen of aanvullingen op de geplande data, dan zijn deze van harte welkom.

donderdag 6 juni 19 Anchorage (acclimatiseren)
vrijdag 7 juni 19 Anchorage (camper ophalen)
zaterdag 8 juni 19 Anchorage (inkopen doen)
zondag 9 juni 19 Anchorage-Wasilla
maandag 10 juni 19 Wasilla-Talkeetna
dinsdag 11 juni 19 Talkeetna-Denali State Park
woensdag 12 juni 19 Denali State Park
donderdag 13 juni 19 Denali State Park
vrijdag 14 juni 19 Denali State Park
zaterdag 15 juni 19 Denali State Park
zondag 16 juni 19 Denali State Park-Fairbanks
maandag 17 juni 19 Fairbanks
dinsdag 18 juni 19 Fairbanks
woensdag 19 juni 19 Fairbanks-Paxson
donderdag 20 juni 19 Paxson-Chitina
vrijdag 21 juni 19 Chitina
zaterdag 22 juni 19 Chitina
zondag 23 juni 19 Chitina-Valdez
maandag 24 juni 19 Valdez
dinsdag 25 juni 19 Valdez-Glennalle
woensdag 26 juni 19 Glennalle
donderdag 27 juni 19 Glennalle-Palmer
vrijdag 28 juni 19 Palmer
zaterdag 29 juni 19 Palmer-Whittier
zondag 30 juni 19 Whittier
maandag 1 juli 19 Whittier-Kenai
dinsdag 2 juli 19 Kenai
woensdag 3 juli 19 Kenai-Homer
donderdag 4 juli 19 Homer
vrijdag 5 juli 19 Homer-Chugach
zaterdag 6 juli 19 Chugach
zondag 7 juli 19 Chugach-Anchorage
maandag 8 juli 19 Retour Anchorage
dinsdag 9 juli 19 Inleveren camper
woensdag 10 juli 19 Anchorage
Donderdag 11 juli t/m 13 juli 19 Seward (met trein van Anchorage naar Seward)

Groetjes, Loes

Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Re: Reis mustangman: Alaska 2019.

Bericht door Rob » 09 dec 2018, 13:02

De milepost heb je al zag ik daar kan je ook veel camp mogelijk heden uithalen, in Alaska kan je heel gemakkelijk een plekje voor de nacht vinden zonder dat je naar een campground moet.
Wij hebben in 2018 een camperrip gedaan wel met een iets grotere camper (31ft) maar misschien heb je wat aan ons verslag daar staan ook de plekken waar we overnacht hebben in.
De link naar ons verslag is http://www.robenannie.nl/?page_id=6967

ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 » 09 dec 2018, 23:46

De route ziet er goed uit.

9-6 Wat zijn hier jullie plannen?
Je zou naar Knik Glacier kunnen gaan met een boottocht. Of een bezoek aan Independence Mine. In Palmer is het leuk om naar de reuzengroenten te gaan kijken. Je zou het ook allemaal kunnen doen maar dan zou ik 2 nachten in de buurt van Wasilla blijven.
Maar verderop in de route zijn jullie ook al 2 nachten in Palmer.
Als je hier geen speciale plannen hebt, zou je al tot Talkeetna kunnen rijden.

11-06 Van Talkeetna naar Denali State Park is niet zo ver. Je zou er prima nog een wandeling kunnen doen, vb bij Byers Lake.

12-13-14-15-06 blijven jullie hier ook in Denali State Park ? Dat vind ik erg lang. Wellicht willen jullie ook Denali National Park bezoeken. Ga je dat dan telkens vanaf het State park doen? Dan verlies je wel veel tijd. Denali NP kan je wel niet zelf bezoeken. Je zal hiervoor een shuttle bus of een tourbus moeten nemen. De shuttle bus is goedkoper, je kan op en afstappen waar je wilt en ze gaan dieper het park in. Wij deden bij ons 1ste bezoek aan Alaska 1 dag een rit met de shuttle bus, het 2de jaar gingen we 2x met de shuttle bus.
De tijd die je hier uittrekt is erg ruim.

19-06 Gaan jullie via de Richardson Highway of via de Denali Highway? Mocht je via de Richardson Highway rijden dan is een stop in Paxson niet echt nodig. Het plaatsje is niet meer dan de kruising van 2 wegen. Verder is er niets. Je kan op deze dag (als je via de Richardson Highway gaat) ook tot in Chitina rijden. Het is een lange rit maar zeker wel te doen. Of je kan stoppen bij Copper Center.
Als je via de Denali Highway rijdt dan zou je wel in Paxson kunnen stoppen.

20-21-22-06 blijven jullie in Chitina? Of gaan jullie naar Wrangell St Elias? Zo ja hoe, via de McCarthy Road of vliegen jullie erheen?
Als je vanaf Chitina elke dag naar WSE wilt gaan, ben je heel veel uren aan het rijden. Het is eigenlijk niet aan te raden. Voor WSE moet je in McCarthy of Kennicott zijn. Ik raad het wel sterk aan om het te bezoeken en dan 2 (of 3) nachten daar blijven. Het is er prachtig !

25-06 Glennallen kan een mogelijke stop zijn maar het is niet een bijzonder mooi stadje. Mooier is het om ergens langs de Glenn Highway te stoppen. Bij Glacier View ligt een camping Grand View Cafe & RV Park, vlak bij de Matanuska Glacier. Ik zou zelf geen 2 nachten in Glennallen blijven.

29-06 Route is mogelijk. Wat zijn de plannen in Whittier? Ik vond het eigenlijk een ongezellig stadje. Maar bij Portage is het wel mooi, daar kan je vanalles ondernemen. Je kan er ook kamperen denk ik.

01-07 Op deze dag heb je tijd om onderweg stops te doen en om Kenai te bezoeken. Als je hier geen verdere plannen hebt, is een 2de nacht niet nodig. Van Whittier naar Homer kan zelfs zonder tussenstop (maar dat zou ik zelf ook niet doen)
De 2de nacht zou ik dan liever bij Homer toevoegen.

03-07 vergeet op dit stukje zeker niet om bij Anchor Point te stoppen (best bij laag water) Dan zitten er eagles op het strand.
Gaan jullie vanaf Homer een berenexcursie doen? Er zijn enkele prima aanbieders. Je bent er de hele dag mee bezig maar het is zeker de moeite waard. Ze brengen je naar Lake Clarck NP of Katmai NP.
Een tweede dag geeft je dan de mogelijkheid om Homer Spit te ontdekken en de rest van het stadje. Ook het Alaska Islands & Ocean Visitor Center is zeer de moeite waard en wandelen bij Bishops Beach.
Je zou ook aan de overkant van de baai bij Kachemak Bay State Park kunnen gaan wandelen (vervoer met watertaxi vanaf Homer) Dan zou ik zelfs nog een 3de dag toevoegen bij Homer.

Oei, mijn reactie is nu wel lang geworden.

Veel plezier met plannen verder !

Groetjes,

Ingrid

mustangman
Amerika-newbie

Bericht door mustangman » 11 dec 2018, 20:15

Hoi Rob en Ingrid,

Bedankt voor jullie input! @Ingrid, we zullen de planning nog wat "fine tunen" en aangeven op de locaties wat de planning (bij benadering) is. We zullen deze dan weer posten zodat er weer op gereageerd kan worden :)

Groetjes Loes

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer