Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door Martin & Marianne »

De eerste route lijkt mij te druk. Je hebt daar ook relatief veel tijd in de steden. Mt Rainier even doen op weg van Seattle naar Portland lijkt me niet zo zinvol.
In de tweede route vind ik de rustdagen wat vreemd gekozen maar misschien heb je daar mooie campings gevonden? Je hebt nauwelijks tijd voor LAssen, maar wel een volle dag Vacaville,. Ik ken Vacaville niet maar dat lijkt me toch wel een bijzonder keuze.
Ook Petaluma brgrijp ik niet; je hebt daar een volle dag in de tweede route en vervolgens een erg lange rijdag (als je via de kust rijdt). Dan is het toch mooier om dat stuk naar Eureka op te knippen zodat je onderweg ook nog wat kunt bekijken?

Kijk voor de campings eens in de verslagen van marenko; zij hebben ook een overzicht van campings op hun site.

Marianne
KW1984
Amerikakenner
Berichten: 1018
Lid geworden op: 20 jul 2010, 15:31
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door KW1984 »

Dank voor je feedback. Rustdagen lijken inderdaad niet altijd even logisch, maar dat heeft vooral te maken met de spreiding van rijtijd/rijdagen. Zo blijven we liever 2 dagen op één plek zodat we één langere rijdag hebben dan dat we iedere dag verplaatsen (met wat kortere rijtijd). Ook voor onze dochter brengt dit hopelijk wat meer rust.

Petaluma/Vacaville (route 2) hebben puur een praktische reden. Petaluma om na de lange vlucht en drukte van ophalen camper etc. even te kunnen ontspannen. Ze hebben daar een KOA met goede reviews, verwarmd zwembad en een speeltuin. Kunnen we die dag ook de camper even inrichten en vertrouwd mee raken (onze eerste camperreis). Vacaville aan het einde vergelijkbaar. Dit dient vooral om nog even een rustdag te hebben voor we drukte van SF in gaan, de camper 'inleverklaar' te maken, en wellicht nog even te shoppen (premium outlets). Dan kunnen we de dag ervoor ook de gehele dag gebruiken om 'rustig' van Lassen naar Vacaville te rijden (niet erg als we dan laat aankomen, zou anders zijn als we volgende dag direct moeten inleveren, zoals bij route 1).

Vwb de parken, waaronder Lassen. We zijn niet van de lange hikes/wandelingen. Als we de route / scenic drive kunnen rijden en langs die route wat dingen kunnen bekijken en een kleine wandeling kunnen doen dan is dat voor ons voldoende. Zo was de inschatting dat 2 x een halve dag Lassen (aankomst- en vertrekdag) voldoende zou moeten zijn.

Je geeft aan: 'relatief veel tijd in steden'. Los van SF (ivm Independence Day and 'cooling down') hebben we in Portland en Seattle beide maar 1 volle dag (om de stad te zien). Heb je een suggestie hoe dit anders zou kunnen?

Wederom bedankt!
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door Martin & Marianne »

Ik heb geen ervaring met rondreizen met een jong kind en ook geen camper-ervaring, maar het voordeel van een camper is toch wel dat je je eigen huis bij je heb, je hbt niet elke dag een ander hotel. Rust kun je onderweg nemen, daarvoor hoef je niet de hele dag op een camping te blijven staan.
Maar goed, een rustdag is ook wel lekker, maar ik vind een dag als dag 4 veel te lang. Dat is met een auto al 6 uur irjden en met een camper zal het vele meer tijd kostne. Dan kun je toch bijna niets doen onderweg? Je zult toch echt wel moeten wandelen als je wat reddoods wilt zien. En langs de kust is er ook meer dan genoeg te zien. Dan is het toch prettiger om maar een uur of 3 te rijden en onderweg lekker te kunnen ontspannen?
Maar goed, dat is wellicht heel persoonlijk. Wij maken trouwens ook wel eens lange rijdagen, maar doen dat alleen als er onderweg niets te zien is.

De opmerking over de steden sloeg op de eerste route; in de tweede route heb je daar zelf al een oplossing voor gevonden.

Marianne
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door Almere vak V »

KW1984 schreef:en wellicht nog even te shoppen (premium outlets).
Denk er aan dat je in San Francisco een sales tax hebt van 8,5%. In Oregon is de sales tax 0%.
KW1984
Amerikakenner
Berichten: 1018
Lid geworden op: 20 jul 2010, 15:31
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door KW1984 »

Dat is inderdaad iets om rekening mee te houden. Al weet ik niet hoe de ex. BTW prijzen zich tot elkaar verhouden (110$ + 0% is nog altijd meer dan 100$ + 8,5% natuurlijk... :roll: )
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
KW1984
Amerikakenner
Berichten: 1018
Lid geworden op: 20 jul 2010, 15:31
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door KW1984 »

Martin & Marianne schreef:
Maar goed, een rustdag is ook wel lekker, maar ik vind een dag als dag 4 veel te lang. Dat is met een auto al 6 uur irjden en met een camper zal het vele meer tijd kostne. Dan kun je toch bijna niets doen onderweg? Je zult toch echt wel moeten wandelen als je wat reddoods wilt zien. En langs de kust is er ook meer dan genoeg te zien. Dan is het toch prettiger om maar een uur of 3 te rijden en onderweg lekker te kunnen ontspannen?
Tussen Petaluma en Eureka hebben we (noodgedwongen) geen plannen om de kust te bekijken, dat willen we vooral doen tussen Eureka en Cannon Beach. En de Redwoods zijn meer ‘mooi meegenomen’ omdat dit toch op de route ligt. Natuurlijk niet te vergelijken, maar (oneerbiedig) grote bomen hebben we al een keer gezien in Sequoiua en Muir Woods :D

Volgens Google Maps is de rechtstreekse route ca. 4 uur, met camper ga ik uit van 5/6 uur. Als we dan om 8.00uur vertrekken en om 16.00 uur aan willen komen hebben we in totaal 8 uur om over een route van 5/6 uur te doen. Hopelijk voldoende tijd om een stukje ‘avenue of the giants’ te rijden en ergens op een mooie plek in het bos te picknicken.

We ‘accepteren’ dan dat dit vooral een reisdag wordt, omdat we soms toch afstand zullen moeten overbruggen. Maar wellicht is dit inderdaad wel een stuk van de reis wat te veel van het goede is. We blijven ons verder inlezen, ook mbv de vele mooie reisverslagen. Ik ga er nog wat zoeken die specifiek dit stukje route ook hebben... :wink:
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door Almere vak V »

KW1984 schreef:Dat is inderdaad iets om rekening mee te houden. Al weet ik niet hoe de ex. BTW prijzen zich tot elkaar verhouden (110$ + 0% is nog altijd meer dan 100$ + 8,5% natuurlijk... :roll: )
Nope, nog nooit meegemaakt. De tax wordt altijd achteraf toegerekend. Op het product staat de prijs zonder tax. En bij de kassa komt de tax er vervolgens bij. Zo werd mijn iPhone XR van $799 ineens $866,92. Die heb ik toen toch maar twee dagen later aangeschaft in Oregon.

En dat is dan op een iPhone. Maar als je bijvoorbeeld bij de Mac een Milkshake haalt van 1 dollar. Zoals keurig vermeld boven de kassa. Moet je toch in enen 8,5% extra afrekenen aan de kassa. Ik kom al jaren in Amerika. Ik woon er nog net niet. En ik kan er maar niet aan wennen. Ik blijf het een raar gedoe vinden. Alleen in Oregon, Montana en ik geloof New Hampshire kennen ze ook geen sales tax. En om het helemaal spannend te maken. In sommige staten verschilt de tax zelfs nog per stad. Om het helemaal gemakkelijk te maken...
KW1984
Amerikakenner
Berichten: 1018
Lid geworden op: 20 jul 2010, 15:31
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door KW1984 »

Ja ik blijf me ook verwonderen over de tax-situaties. Ik snap dat staten verschillende tarieven hebben, maar als consument wil je toch gewoon weten welk bedrag je moet betalen, dan heb je toch niets aan excl. BTW prijzen. Zo wordt dat goedkoop lijkende eten’tje bijvoorbeeld toch altijd weer een stukje duurder (+ 10% tax + 20% fooi).

Wat ik bedoel is dat winkels wellicht verschillende bruto prijzen (exclusief BTW) hanteren. Dat de prijs (excl. BTW) in een winkel in Oregon wellicht hoger is dan de prijs (excl. BTW) in een winkel in Californie. Nu ik erover nadenk zal dat voor outletwinkels/brandstores niet snel het geval zijn (prijzen excl. sales tax staan inmiddels al op het prijskaartje gedruk), waardoor het inderdaad zo zal zijn dat shoppen in Oregon (doorgaans) goedkoper is dan in Californië (los van het feit dat alles daar duurder is/lijkt).

Maar we dwalen af, terug naar de route... :lol:
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
KW1984
Amerikakenner
Berichten: 1018
Lid geworden op: 20 jul 2010, 15:31
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door KW1984 »

Inmiddels hebben we de camper geboekt (Road Bear C28-30) en de keuze voor route 2 (korte variant) gemaakt.
Dit geeft ons wat meer rust en desondanks (meer dan) genoeg om te zien en doen.

Zijn nu ook alvast wat campings aan het plannen. Waarschijnlijk kiezen we er toch voor om de meeste op voorhand al vast te leggen, omdat er in de route toch weinig ruimte is voor flexibiliteit, en we op sommige plekken ook al zeker weten waar we het liefst willen zitten.

Onderstaand de route en geplande campings.
Hebben jullie nog suggesties/alternatieven voor de campgrounds? Andere tips zijn uiteraard ook nog steeds welkom!

17jun: Almere/Amsterdam - San Francisco Airport, aankomst 16.50u (Radisson Oakland Airport)
18jun: San Francisco - Petaluma (Petaluma KOA)
19jun: Petaluma (Petaluma KOA, rustdag/uitpakken)
20jun: Petaluma - Eureka (Emerald Forest Cabins & RV)
21jun: Eureka - Coos Bay (William M. Tugman State Park campground)
22jun: Coos Bay - Lincoln Beach (Sea & Sand RV Park, hopelijk komt plekje vrij op Devil's Lake State Recreation ivm Summer Kite Festival nabij)
23jun: Lincoln Beach - Cannon Beach (Cannon Beach RV Resort of Nehalem Bay State Park campground)
24jun: Cannon Beach - Portland (Jantzen Beach RV Park)
25jun: Portland (Jantzen Beach RV Park, dagje stad)
26jun: Portland - Bend (Tumalo State Park campground, was vol, melding ingesteld en kwam weer een plekje vrij)
27jun: Bend (Tumalo State Park, rustdag)
28jun: Bend - Crater Lake (Mazama Village campground, first-come-first-serve, hopelijk is er tzt een plekje)
29jun: Crater Lake - Lassen Volcanic (Summit Lake North campground, als het lukt daar te reserveren. Anders Lassen Mineral Lodge RV Park)
30jun: Lassen - Vacaville (Vineyard RV Park)
1jul: Vacaville (Vineyard RV Park, rustdag/inpakken)
2jul: Vacaville - San Francisco (Parc 55 Hilton Union Square)
3jul: San Francisco (Parc 55 Hilton Union Square)
4jul: San Francisco (4th of July, Parc 55 Hilton Union Square)
5jul: San Francisco - 14.55 vertrek vliegtuig
6jul: aankomt in Amsterdam/Almere
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door ingrid14 »

Persoonlijk zou ik een extra dag zetten bij Redwood NP (ten koste van de rustdag in Bend.
Er is best wel veel te zien/doen in Redwood NP en SP.

Lassen einde juni is een gok. Toen wij er in juli 2016 waren, waren er nog trails afgesloten.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
KW1984
Amerikakenner
Berichten: 1018
Lid geworden op: 20 jul 2010, 15:31
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door KW1984 »

De korte tijd voor Redwood is één van de concessies die we doen om nog enige rust in het schema te houden (vooral voor onze 4-jarige dochter). We zien het als mooi meegenomen dat we er toch een 'glimp' van kunnen opvangen.

Lassen is een gok idd. We hopen dat eea wel open is. Mocht het onverhoopt helemaal dicht zijn dan rijden we na Crater Lake richting Redding oid.
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
KW1984
Amerikakenner
Berichten: 1018
Lid geworden op: 20 jul 2010, 15:31
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door KW1984 »

Voor het nageslacht even de bijgewerkte overnachtingsplaatsen:

17jun: Almere/Amsterdam - San Francisco Airport, aankomst 16.50u (Bay Landing Hotel SFO)
18jun: San Francisco - Oakland (camper ophalen bij Road Bear - Petaluma (Petaluma KOA)
19jun: Petaluma (rustdag/uitpakken)
20jun: Petaluma - Eureka (Emerald Forest Cabins & RV)
21jun: Eureka - Coos Bay (Jessie M. Honeyman State Park campground)
22jun: Coos Bay - Depoe Bay (Sea & Sand RV Park, hopelijk komt nog een plekje vrij op Devil's Lake SP ivm Summer Kite Festival)
23jun: Depoe Bay - Cannon Beach (Cannon Beach RV Resort)
24jun: Cannon Beach - Portland (Jantzen Beach RV Park)
25jun: Portland (dagje stad)
26jun: Portland - Bend (Tumalo State Park campground)
27jun: Bend (rustdag)
28jun: Bend - Crater Lake (Mazama Village campground, first-come-first-serve, hopelijk is er tzt een plekje vrij)
29jun: Crater Lake - Lassen Volcanic (Summit Lake North campground)
30jun: Lassen - Vacaville (Vineyard RV Park)
1jul: Vacaville (rustdag/inpakken)
2jul: Vacaville - San Francisco (Hotel Nikko Union Square)
3jul: San Francisco
4jul: San Francisco
5jul: San Francisco - 14.55 vertrek vliegtuig
6jul: aankomt in Amsterdam/Almere
  • Via Hotwire het Bay Landing Hotel nabij SFO 'gewonnen'. Toch gekozen voor een hotel dichtbij SFO, zodat we na de lange reis niet nog naar Oakland hoeven. Volgende dag rijden we dan direct naar Road Bear.
  • Bij Coos Bay de campground William M. Tugman SP ingeruild voor Jessie M. Honeyman SP, omdat deze mooier gelegen is, direct aan de duinen.
  • In Lassen Volcanic is het gelukt om Summit Lake North te boeken (ging niet zo snel met de reserveringen)
  • Vliegtickets hadden we bij Expedia geboekt in een pakket met 3 nachten hotel in downtown SF (Parc 55), omdat dit een scherpe pakketprijs was. Achteraf bleek dat ik het hotel nog kostenloos kon annuleren en ik daar een aardig bedrag voor terugkreeg (daardoor nu uiteindelijk € 490 per ticket betaald, rechtstreeks AMS-SFO incl. koffer). Nu Hotel Nikko geboekt, zelfde ligging maar dan met binnenzwembad, kan onze dochter in ieder geval even zwemmen zonder afhankelijk te zijn van temperatuur/zon
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
bigroc
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 01 okt 2008, 11:24
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: regio Rotterdam

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door bigroc »

Het zal een hele mooie reis worden!

Misschien kan je nog wat ideeën halen uit ons verslag van verleden jaar. Wij hebben toen de route in omgekeerde volgorde gereden met een auto en incl. Washington.

Groetjes,
Mirjam
http://usadegroot.wordpress.com

1990/1991/1994,NY&Florida/Westkust/muziekrondje
1999/2005/2007:Florida
2009:westkust
2011:west & YNP
2013:NY-Orlando
2014:Florida
2016:Denver eo
2017:NO
2018:NW
2019:NW&Canada
2022:Muziek&Texas
2023:Texmex
KW1984
Amerikakenner
Berichten: 1018
Lid geworden op: 20 jul 2010, 15:31
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door KW1984 »

Die waren we nog niet tegengekomen, veel dank Mirjam, ga ik zeker even lezen!
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer