Reis EvelienK.: tips voor route Washington en Oregon gevraagd.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
EvelienK.
Amerikakenner
Berichten: 470
Lid geworden op: 10 dec 2011, 19:00
Aantal x V.S. bezocht: 6

Reis EvelienK.: tips voor route Washington en Oregon gevraagd.

Bericht door EvelienK. »

Hoi allemaal,

Na afgelopen zomer naar Italië te zijn geweest, wordt het weer tijd voor een vakantie in ons favoriete land Amerika. :)
Echt een superleuke vakantie gehad in Italië hoor, ook een rondreis, maar wat blijft Amerika toch trekken. Ik ben vandaag bezig geweest met een route samenstellen en ik heb daar wat vragen bij.
* Is dit een goede route voor de 19 dagen?
* Mis ik iets?
* Wat mag ik in deze plekken niet missen?
* Heeft er iemand reisverslagen over deze route?

Alvast bedankt weer!

1) Amsterdam - Seattle
2) Seattle
3) Seattle
4) Seattle - Olympic N.P.
5) Olympic N.P.
6) Olympic N.P. - Mount Rainier - Yakimi
7) Yakimi - Mount Hood
8 ) Mount Hood (Columbia River Gorge & Trillium Lake)
9) Mount Hood - Omgeving Painted Hills
10) Painted Hills - Bend
11) Bend
12) Bend - Crater Lake - Medford
13) Medford - Coos Bay
14) Coos Bay
15) Coos Bay - Newport
16) Newport
17) Newport - Portland
18) Portland
19) Portland - Amsterdam

Wij houden van afwisseling tussen steden en natuur. Ook zijn wij heel erg van de verstopte plekjes, dus als je die hebt, let me know (zo vonden wij Grassi Lakes in Canada fantastisch!)

Alvast bedankt!

Groetjes, Evelien.
1998: West-Amerika
2000: Houston & Florida
2008: New York
2012: West & Oost-Amerika
2014: West-Canada
2016: Zuidwest/Noordwest, Oost-Amerika & Zuid-Afrika
2017: Deep South & Florida
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Tips voor route Washington en Oregon gevraagd

Bericht door Almere vak V »

Tips heb ik niet echt voor je. Daarvoor ben ik een tikkie te bevooroordeeld als het over Washington State en zeker Oregon gaat.

Daarom gooi ik m er nog maar een keer in, zoek wat uit en plak het erin...

Oregon:
- Columbia River Gorge. Absolute must. Dan kom je ook meteen langs Multnomah Falls. Neem even de tijd om het verhaal over de trouwerij te lezen. Rij vandaaruit door naar John Day Fossil Beds.
- Painted Hills. Belachelijk gave plek. Sta echt elke keer weer met open mond te kijken.
- Als je echt door wilt rijden kan je ook nog naar Hells Canyon rijden. Ligt wel tegen de grens van Idaho aan. Diepste canyon van de US.
- Mocht je een boekenwurm zijn. Of gewoon belachelijk veel boeken willen zien. Powells Bookstore in Portland. Grootste boekenwinkel ter wereld.
- Mocht je hiervan honger krijgen. Je breekt je nek over de Foodtrucks in Portland. Top om er een paar te proberen. Kleine hapjes voor een paar dollar. Je blijft proberen en dus eten...
- Ook in Portland, de Japanse tuinen. Erg mooi om te zien.
- De Pacific kust in Oregon is adembenemend. Rij gewoon langs de US101 naar beneden. De Cost trail. Stadjes als Depoe Bay en Newport geven je het gevoel terug in de tijd te gaan. Als je van vis of krab houdt met je hier zijn. Bizar lekker en onvoorstelbaar groot.
- Ook kan je hier opstappen voor walvissafari's. Bizar om te zien hoe groot die beesten zijn.
- Mocht je de 101 doen, dan zijn er diverse parkeerplaatsen voor een adembenemend uitzocht. Maar vaak staan er ook vrijwillgers om walvissen te tellen. Zij weten je precies uit te leggen waar je op moet letten. Ook killerwhales en zeeleeuwen kun je zo zien.
- Mocht je naar een strand willen, Cannon Beach!! Vergaap je aan Haystack Rock. En mocht het laat worden geniet van de ondergaande zon en maak een kampvuur op het strand.
- Mocht je bij Lincoln City in de buurt komen. In augustus en september houden ze daar met grote regelmaat vliegerfestivals. Klink heel kinderachtig. Maar de "vliegertjes" zijn zeker niet van dat formaat.
- Mount Hood National park ook erg leuk om te doen. Zoals ze zelf zeggen, je kunt hier 11 maanden per jaar skiën. Alleen in augustus is het wat papperig.
- Silver Falls Parc. Parc wat bijna niemand kent. Maar je kunt hier uren dwalen van de ene naar de andere waterval zonder iemand tegen te komen.
- Oregon wordt de Green State genoemd. Rij ver genoeg naar het oosten en je staat toch echt aan het begin van een woestijn.
- Crater lake hoef ik niks over te vertelen. Fantastisch plek waar je jezelf dagen kunt vergapen aan het uitzicht en aan de kleur blauw.
- Oregon Prehistoric Gardens. Leuk om te doen met de dino's. Mijn jongste dacht dat ze in Jurassic Parc terecht was gekomen.
- Ook leuk voor kinderen, Shaniko. Een soort van Wild West Gohst town.
- Eugene, echt universiteits stadje. Lijkt één grote campus. Zeker als de Ducks spelen één groot feest.
- Mocht je van shoppen houden. Rondom Portland breek je je nek over shopping malls. Wil je van je geld af dan moet je op Washington Square zijn of in het Clackamass Town Centre. Ben je iets zuiniger op je centjes. Rijd dan over de I5 naar het zuiden en bij Woodburn vind je een belachelijk grote Outletmall.

Washington State:
- Seattle is een geweldige stad. Heeft een aparte vibe die ik in geen enkele andere stad in de US ben tegen gekomen. Muziekscene is er heel groot en je kan er fantastisch eten.
- Maar je hebt ook gewoon leuke uitjes. Pike Place Market is erg grappig om een keer te doen. Net als de Space Needle.
- Als je nog niet lang genoeg in het vliegtuig hebt gezeten is het Boeing Museum wellicht iets voor je.
- Maar wat voor mij Seattle echt speciaal maakt zijn de Seahawks. Mocht je geld te veel hebben en een paar oordopjes (geen geintje...) vanaf tweede week september begint het NFL seizoen. Je weet niet wat je overkomt. Mocht je iets minder te besteden hebben en wat relaxter naar een wedstrijdje willen kijken. Dan zijn de Mariners een aanrader. Relaxed een beetje honkbal kijken, hapje eten en beetje ouwehoeren. Niet voor niets de favourite pass time in de US.
- Ook kan je naar een collegewedstrijd gaan. Vergis je hier niet in. Zowel in Oregon als in Washington beschikken ze over de beste teams van het land. Stadions zijn standaard uitverkocht. Prijzen van kaartjes gaan daar al vlug over de 4100.
- Olympic National Parc is ook een aanrader, net als het Hoh Rain Forest.
- Een mooie route om te rijden is de North Cascades Highway. Al moet ik zeggen er zijn zoveel mooie routes.
- Hetzelfde geldt voor de bergen Mount Rainier is geweldig. Maar zo zijn er wel meer bergen die top zijn.
- Wel apart vind ik Mount St Helens. Blijft een bizar gezicht dat je gewoon echt kunt zien dat de top er finaal is afgerukt.
- Ook mooi Shoqualmie Falls. Bekend van Twin Peaks.

Ik kan me maanden vermaken in Oregon en Washington en komen er dan ook al jaren. Alles gaat hier relaxed. Ik hou niet zo van het gejaagde van NY of Chicago. Dat relaxte vind je zelfs terug in Seattle en Portland.

Mocht je meer willen weten, laat maar horen.
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Tips voor route Washington en Oregon gevraagd

Bericht door tomhster »

Heb je gekeken naar de one way kosten voor je huurauto? Dan weet je of dit een reële optie is, of dat je beter een rondje kunt maken van/naar één van beide steden.
EvelienK.
Amerikakenner
Berichten: 470
Lid geworden op: 10 dec 2011, 19:00
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Tips voor route Washington en Oregon gevraagd

Bericht door EvelienK. »

Heel erg bedankt voor jullie reacties.
Wat een tips!!!! Ik ga ze opnemen in mijn lijstje wat uiteindelijk altijd een roadbook wordt. Dit is altijd fijn. Wow!
Ik heb nog niet gekeken voor de one-way. Ik heb het vaker gehad en soms is het erg hoog! Ik ga er even naar kijken.

Groetjes, Evelien
1998: West-Amerika
2000: Houston & Florida
2008: New York
2012: West & Oost-Amerika
2014: West-Canada
2016: Zuidwest/Noordwest, Oost-Amerika & Zuid-Afrika
2017: Deep South & Florida
EvelienK.
Amerikakenner
Berichten: 470
Lid geworden op: 10 dec 2011, 19:00
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Tips voor route Washington en Oregon gevraagd

Bericht door EvelienK. »

Ik heb even gekeken voor een rondje ipv deze vorige route. Dan zou ik het als volgt kunnen doen, wederom hoor ik graag jullie tips:
1) Amsterdam - Seattle
2) Seattle
3) Seattle
4) Seattle - Olympic N.P.
5) Olympic N.P.
6) Olympic N.P. - Yakima
7) Yakima - Mount Hood
8) Mount Hood
9) Mount Hood - Bend
10) Bend (bezoek Painted Hills)
11) Bend - Medford
12) Medford - Coos Bay
13) Coos Bay
14) Coos Bay - Newport
15) Newport
16) Newport - Portland
17) Portland
18) Portland - Seattle
19) Seattle - Amsterdam
Laatst gewijzigd door EvelienK. op 24 okt 2018, 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
1998: West-Amerika
2000: Houston & Florida
2008: New York
2012: West & Oost-Amerika
2014: West-Canada
2016: Zuidwest/Noordwest, Oost-Amerika & Zuid-Afrika
2017: Deep South & Florida
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Tips voor route Washington en Oregon gevraagd

Bericht door Georgie »

Paar vraagjes:

Wat wil je in Yakima doen? Wij gaan er heen vanwege de wijngaarden. Is dat iets wat jou ook interesseert?
Van Olympic NP (waar? De Port Angeles kant of Kalaloch/Quinault kant?) naar Yakima is een behoorlijk end. En je slaat Mount Rainier over. Bewust? Kan je niet beter naar Mt Rainier zelf gaan of bijv dat tussen Olympic en Yakima in plannen? Packwood is ook een goede uitvalsbasis daarvoor.

Waarom Medford? Sla je Crater Lake over?
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
EvelienK.
Amerikakenner
Berichten: 470
Lid geworden op: 10 dec 2011, 19:00
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis EvelienK.: tips voor route Washington en Oregon gevraagd.

Bericht door EvelienK. »

Ik had Yakima bedacht nadat we door Mount Rainier zijn gereden omdat ik op zoek was naar een plek om te overnachten. Maar je kan dus beter in Packwood zitten? En hetzelfde geld voor Medford, als tussenstop na Crater Lake. ls er een betere plek om te overnachten?

Heeft iemand tips voor een slaapplek in Seattle? Een hotel of airbnb maakt niet uit. Als het maar betaalbaar is en een eigen kamer en badkamer heeft.

Bedankt weer!
1998: West-Amerika
2000: Houston & Florida
2008: New York
2012: West & Oost-Amerika
2014: West-Canada
2016: Zuidwest/Noordwest, Oost-Amerika & Zuid-Afrika
2017: Deep South & Florida
opvakantie
Amerikafan
Berichten: 217
Lid geworden op: 31 mei 2016, 12:08
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis EvelienK.: tips voor route Washington en Oregon gevraagd.

Bericht door opvakantie »

Wat zijn jullie plannen in Newport en Coos bay? Wandelingen langs de kust?
In Newport zijn we bij het Oregon Coast Aquarium geweest. Dat was best leuk, niet te groot en niet te druk (september)
Maar verder waren zowel Newport als Coos bay niet zo groot en was er naar mijn idee ook niet zoveel te doen om er een hele dag om te krijgen.
We hebben die plekken gebruikt om te overnachten van San Francisco naar Seattle tijdens onze roadtrip langs de kust.
EvelienK.
Amerikakenner
Berichten: 470
Lid geworden op: 10 dec 2011, 19:00
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis EvelienK.: tips voor route Washington en Oregon gevraagd.

Bericht door EvelienK. »

Coos Bay en Newport, en met name de laatste, lijken me leuke plekken bij de kust inderdaad. Maar als er betere plekken zijn, hoor ik het graag! Ik wil zoveel mogelijk uit deze vakantie halen, dus als je een beter/leuker idee hebt, graag :)
1998: West-Amerika
2000: Houston & Florida
2008: New York
2012: West & Oost-Amerika
2014: West-Canada
2016: Zuidwest/Noordwest, Oost-Amerika & Zuid-Afrika
2017: Deep South & Florida
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Reis EvelienK.: tips voor route Washington en Oregon gevraagd.

Bericht door Georgie »

EvelienK. schreef:Ik had Yakima bedacht nadat we door Mount Rainier zijn gereden omdat ik op zoek was naar een plek om te overnachten. Maar je kan dus beter in Packwood zitten? En hetzelfde geld voor Medford, als tussenstop na Crater Lake. ls er een betere plek om te overnachten?
Ik zou zelf meer in/bij de parken willen overnachten. Dus niet een park als tussenstop gebruiken maar echt als overnachting. Bovendien kan je dan, bij slecht weer bijvoorbeeld, de ochtend erna nogmmaals er heen. Stel dat je bijv bij Crater Lake bewolkt weer hebt en de ochtend erna is het stralend blauw, dan ben je blij dat je dichtbij zit en er nog een keertje heen kunt.

Voor Crater Lake kan je kijken naar de Crater Lake Lodge echt aan de rand. Werkelijk prachtig: http://www.craterlakelodges.com/
Maar als die al bezet of boven je budget is, vind ik deze ook heel erg leuk, de Crater Lake Resort, in Chiloquin. Wij willen hier met onze RV gaan staan maar ze hebben ook leuke cabins. http://craterlakeresort.com/

Idem dito voor Mt Rainier, maar daar ken ik geen plekken.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis EvelienK.: tips voor route Washington en Oregon gevraagd.

Bericht door Martin & Marianne »

Je tijd voor Olympic is niet ruim, en voor Mt Rainier heb je helemaal weinig tijd.
Ik zou ook een bezoek aan Mt St Helens aan willen raden.
Voor Mt Rainier verbleven wij in Packwood, en voor Olympic NP in Port Angeles en Lake Quinault.
Voor Crater Lake zijn de cabins in het Union creek resort leuk. Zie daarvoor ons 2006- en 2015-verslag.

De Painted Hills zou ik niet vanuit Bend doen. De kleuren zijn tegen de avond het mooist. Wij overnachtten in Mitchell. Zie daarvoor ons 2015-verslag.

Marianne
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis EvelienK.: tips voor route Washington en Oregon gevraagd.

Bericht door Almere vak V »

EvelienK. schreef:
Heeft iemand tips voor een slaapplek in Seattle? Een hotel of airbnb maakt niet uit. Als het maar betaalbaar is en een eigen kamer en badkamer heeft.

Bedankt weer!
Kijk ff op booking.com. Rondom SeaTac zitten een bak met hotels die elkaar allemaal de tent uit concurreren. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. Met de auto zit je vanaf SeaTac in 20 minuutjes downtown Seattle. Wij zaten hier 2 weken terug voor minder dan €100 per nacht in het Hilton. Ruime kamer met een super badkamer. Inclusief gratis ontbijt.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis EvelienK.: tips voor route Washington en Oregon gevraagd.

Bericht door Almere vak V »

EvelienK. schreef:Coos Bay en Newport, en met name de laatste, lijken me leuke plekken bij de kust inderdaad. Maar als er betere plekken zijn, hoor ik het graag! Ik wil zoveel mogelijk uit deze vakantie halen, dus als je een beter/leuker idee hebt, graag :)
Coos Bay en Newport zijn best leuke plekken langs de kust maar enigszins vergelijkbaar. En ook maar twee uur rijden van elkaar. Dan zou ik eerder doorrijden naar Cannon Beach. Nog steeds niet overdreven groot maar wel een stuk meer bedrijvigheid. Vanaf Newport zo'n 2,5 uur rijden.
schellie
Amerikafan
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2008, 16:16

Re: Reis EvelienK.: tips voor route Washington en Oregon gevraagd.

Bericht door schellie »

Almere Vak V .ik heb een vraagje van mijn kant. Zijn er begin juni nog walvisexcursies van de kustplaatsen of zijn er dan geen meer?
schellie
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis EvelienK.: tips voor route Washington en Oregon gevraagd.

Bericht door Almere vak V »

Walvisexcursies zijn er het hele jaar door in Oregon.

Je hebt vaak walvissen die in hetzelfde gebied blijven. Voor de kust van Oregon zijn dat er zo'n 200. En je hebt de walvissen met jongen. Die trekken op en neer naar het noorden. Migreren zoals ze dat met een mooi woord noemen. Van eind maart tot en met juni gaan ze richting Alaska van California. En in december, januari doen ze dat weer andersom.

Zeker in de periodes dat de walvissen aan het trekken zijn is er meer dan voldoende aanbod, zeker in de lente/zomer, om de zee op te gaan en walvissen te bekijken. Hou er wel rekening mee dat de Pacific redelijk ruig kan zijn en als het te gevaarlijk is Amerikanen heel snel zeggen dat ze het risico niet willen lopen. Langs de kust zijn er allerlei uitkijkpunten waar walvissen geteld worden door vrijwilligers. Zij kunnen je van alles vertellen. Erg leuk altijd. En met een beetje geluk zie je ze echt met bosjes voorbij zwemmen. Maar niks leuker dan natuurlijk van dichtbij in een bootje.

Ook zou je er voor kunnen kiezen omdat in Washington te doen. Hoe noordelijker je in Washington komt des te meer aanbod van Whale Watching Tours. Wat ik daar erg gaaf vind is dat je de Orca's er vaak gratis bij krijgt. In Oregon moet je hiervoor echt geluk hebben. Zeker als de walvissen jongen hebben is de kans groot. Fantastische beesten om te zien.
chell
Amerika-ontdekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 25 jul 2017, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Reis EvelienK.: tips voor route Washington en Oregon gevraagd.

Bericht door chell »

Wij hebben dit jaar ook een stukje Washington en Oregon gedaan. Zie voor mijn reisverslag: https://duizelreizen.nl/
Niet helemaal dezelfde route, maar er zijn wel plaatsen waar wij zijn geweest die ook in jullie route zitten.

(grappig trouwens, wij gaan komende zomer een rondreis Italië doen!)
Reisverslagen/foto's
2015: New York
2018: Roadtrip Las Vegas - Seattle
2022: New York
2023: Anaheim (muziekfestival in the House of Blues)
EvelienK.
Amerikakenner
Berichten: 470
Lid geworden op: 10 dec 2011, 19:00
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis EvelienK.: tips voor route Washington en Oregon gevraagd.

Bericht door EvelienK. »

Wow! Wat een reacties, ik ga ze allemaal even goed bekijken en eens zien hoe ik dat in mijn route kan verwerken. Bedankt! Ik ben hier heel erg blij mee!
1998: West-Amerika
2000: Houston & Florida
2008: New York
2012: West & Oost-Amerika
2014: West-Canada
2016: Zuidwest/Noordwest, Oost-Amerika & Zuid-Afrika
2017: Deep South & Florida
EvelienK.
Amerikakenner
Berichten: 470
Lid geworden op: 10 dec 2011, 19:00
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis EvelienK.: tips voor route Washington en Oregon gevraagd.

Bericht door EvelienK. »

Ik heb weer even gekeken naar de route en wat aanpassingen gemaakt. Kon ik maar elke tip erin verwerken ;-) , dat gaat helaas niet. Dus ik maak daarin keuzes, zodat de afstanden redelijk te doen zijn zeg maar. Misschien heb ik nu iets heel stoms gedaan, maar dan hoor ik het graag van jullie. :)

1) Amsterdam - Seattle
2) Seattle - Portland
3) Portland
4) Portland - Cannon Beach/Seaside
5) Cannon Beach/Seaside - Newport
6) Newport
7) Newport - Crater Lake (in welke plaats zouden jullie dan overnachten?)
8 ) Crater Lake - Bend
9) Bend (toch vanaf Bend the Painted Hills bezoeken)
10) Bend - Mount Hood (in welke plaats zouden jullie dan overnachten?)
11) Mount Hood
12) Mount Hood - Packwood
13) Packwood
14) Packwood - Port Angeles/andere plek bij Olympic N.P.
15) Port Angeles
16) Port Angeles - Seattle
17) Seattle
18) Seattle
19) Seattle - Amsterdam

Bedankt voor alle reisverslagen, hiermee krijg ik altijd een beeld en kan ik leuke tips uithalen.

Groetjes, Evelien.
1998: West-Amerika
2000: Houston & Florida
2008: New York
2012: West & Oost-Amerika
2014: West-Canada
2016: Zuidwest/Noordwest, Oost-Amerika & Zuid-Afrika
2017: Deep South & Florida
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis EvelienK.: tips voor route Washington en Oregon gevraagd.

Bericht door Martin & Marianne »

EvelienK. schreef:7) Newport - Crater Lake (in welke plaats zouden jullie dan overnachten?)
Je had al wat tips gekregen voor Crater Lake. Zat daar niets tussen?

Heb je de kaart van Olympic NP al bekeken? Kijk even of Port Angeles voor jullie handig is. Welk deel willen jullie bezoeken?

Marianne
EvelienK.
Amerikakenner
Berichten: 470
Lid geworden op: 10 dec 2011, 19:00
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis EvelienK.: tips voor route Washington en Oregon gevraagd.

Bericht door EvelienK. »

Klopt inderdaad. Ik had het gelezen, maar snel getypt en daardoor over het hoofd gezien :) Ik ga nog even uitzoeken welk deel ik wil zien van Olympic N.P.
1998: West-Amerika
2000: Houston & Florida
2008: New York
2012: West & Oost-Amerika
2014: West-Canada
2016: Zuidwest/Noordwest, Oost-Amerika & Zuid-Afrika
2017: Deep South & Florida
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer