Rocky Mountains Canada en dan Amerika

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Theodore
Amerikafan
Berichten: 107
Lid geworden op: 12 jan 2018, 18:00
Aantal x V.S. bezocht: 1

Rocky Mountains Canada en dan Amerika

Bericht door Theodore »

Zo pas terug van een 3- weekse reis door het Westen van Canada en wegens het slechte weer tijdens onze reis zou ik de Rocky Mountains opnieuw willen doen , eventueel Lake O'Hara ( geen tickets bus kunnen bemachtigen ) maar daarna zou ik de overstap willen maken naar de Rocky Mountains in de VS . Nu is mijn vraag de volgende : wat zeker bezoeken in de Amerikaanse Rocky Mountains ? En zou ik eerst in Calgary landen om vervolgens de Canadese Rocky Mountains nog eens te doen en dan oversteken of het andersom doen ? Eerst de Amerikaanse Rocky Mountains ( waar landen ? ) En wat met de huurauto ?
Ik zou hier een kleine 3 weken voor willen uittrekken waarvan een kleine week in de Canadese Rocky Mountains .
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Rocky Mountains Canada en dan Amerika

Bericht door Martin & Marianne »

Hou er rekening mee dat een auto huren in Canada en inleveren in de VS niet kan.
De Rockies is wel heel ruim. Ik zou niet verder gaan dan Yellowstone en Grand Teton. Je zou een rondje kunnen doen met Glacier NP er bij.

Marianne
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Rocky Mountains Canada en dan Amerika

Bericht door tomhster »

Calgary of Edmonton, Banff/Jasper, afzakken naar Glacier,
de 93 omlaag volgen naar Craters of the Moon en dan via Twin Falls Shoshone naar Yellowstone/Grand Teton en via de Beartooth-highway omhoog en je rondje afmaken. Past precies in dat tijdsbestek.
Theodore
Amerikafan
Berichten: 107
Lid geworden op: 12 jan 2018, 18:00
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Rocky Mountains Canada en dan Amerika

Bericht door Theodore »

Dus landen in Calgary , auto ophalen en terug inleveren Calgary .Zou ik de auto eventueel ook kunnen inleveren in Vancouver en van uit Vancouver terug vliegen Amsterdam of Brussel . Ik doe dan twee verschillende luchthavens , Calgary aankomen en Vancouver vertrekken . Is dit een goede optie ?
Gebruikersavatar
Robbie&Irene
Amerikakenner
Berichten: 522
Lid geworden op: 12 jan 2015, 12:21
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Dordrecht

Re: Rocky Mountains Canada en dan Amerika

Bericht door Robbie&Irene »

Is vaak een betere keuze zelfs, echter je betaalt dan meestal een "oneway" toeslag die afhankelijk is van welke autoverhuurmaatschappij je kiest en welke plaatsen je inlevert! Populaire bestemmingen als Las Vegas hebben meestal niet eens deze toeslag! Calgary-Vancouver of vice versa is ook populair dus wie weet!
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Rocky Mountains Canada en dan Amerika

Bericht door tomhster »

Ik ken geen maatschappij die geen one-way rekent tussen Calgary en Vancouver. Het zijn ook verschillende provincies, als er al fees vervallen is het meestal binnen dezelfde staat/provincie.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Rocky Mountains Canada en dan Amerika

Bericht door Galapogos »

Bij Alamo/National is er geen one-way van Vancouver naar Calgary. Andersom (Calgary naar Vancouver) is er wél een one-way fee.

Hoe dan ook, als je plan is om de Rockies in de VS te bezoeken icm de Rockies in Canada, dan zou ik Vancouver vergeten. Ligt te ver uit de richting. Een rondje vanuit Calgary of Edmonton ligt dan het meest voor de hand. De route die tomhster voorstelt is inderdaad een mooie. Wij deden in drie weken tijd Calgary -> Glacier (US) -> Yellowstone (via Beartooth Highway) -> Grand Teton -> Yellowstone - Craters of the Moon -> Kootenay -> Jasper -> Banff/Yoho -> Calgary. In drie weken tijd. Overal genoeg tijd gehad naar onze zin.

Absolute hoogtepunt vond ik Glacier NP in de US. Mocht je daar nog niet geweest zijn, sla het dan zeker niet over als je in de buurt bent.
Theodore
Amerikafan
Berichten: 107
Lid geworden op: 12 jan 2018, 18:00
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Rocky Mountains Canada en dan Amerika

Bericht door Theodore »

Ik ben bezig met mijn route te plannen en ik denk dat ik daar nog wat hulp voor nodig heb . Landen in Calgary en dan doorreizen naar Jasper om Mt
Edith Cavell te doen . Deze was dit jaar gesloten wegens werkzaamheden . Ook zou ik nog een poging willen doen om bus tickets te bemachtigen voor Lake o'Hara . Dat is mij dit jaar ook niet gelukt . Voor Jasper trek ik 3 dagen uit om vervolgens naar Banff te rijden waar ik enkel maar één overnachting doe . Van uit Banff is het dan de bedoeling om naar Glacier Nat. Park te rijden en het stadje Columbia Falls lijkt mij daar een geschikte uitvalbasis voor . Andere suggesties zijn ook welkom . Maar dan , hoe lang moet ik uittrekken voor dit Park en welke zaken zijn daar de moeite waard om te ontdekken ? Zo ver ben ik tot nu toegekomen .
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Rocky Mountains Canada en dan Amerika

Bericht door Felicitas »

Columbia Falls zou ik niet als uitvalsbasis aanraden voor een meerdaags bezoek aan Glacier Park. In Glacier Park vind je de mooiste natuur en trails aan de oostzijde van het park. Many Glacier is fantastisch om te verblijven, omdat hier een aantal van de mooiste wandelingen beginnen. Wel snel boeken, kamers en cabins zijn hier snel weg. Andere mooie wandelingen beginnen aan de (must-do) Going-to-the-Sun Road. Dan is een verblijf in de Rising Sun Motor Inn of het plaatsje St. Mary handig. Als je veel tijd hebt is ook het Two Medicine gedeelte van het park nog een aanrader (logeren in East Glacier Village). Zie ons verslag van afgelopen zomer en 2013.
Theodore
Amerikafan
Berichten: 107
Lid geworden op: 12 jan 2018, 18:00
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Rocky Mountains Canada en dan Amerika

Bericht door Theodore »

Welke goede routekaart zouden jullie mij kunnen aanbevelen ?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Rocky Mountains Canada en dan Amerika

Bericht door Martin & Marianne »

Je bedoelt een papieren kaart? Ik vind de Hallwag-kaarten erg prettig, vooral omdat er meer op staat dan één staat, en ze toch aardig gedetailleerd zijn.
Voor iets meer detail en scenic routes kun je de - voor ANWB-leden gratis - kaarten van de AAA gebruiken.

Marianne
Theodore
Amerikafan
Berichten: 107
Lid geworden op: 12 jan 2018, 18:00
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Rocky Mountains Canada en dan Amerika

Bericht door Theodore »

Glacier Park staat op punt . Vandaar uit wil ik naar het Yellowstone Park rijden maar hoe plan je zo'n bezoek aan het Park in ? Ik heb gelezen dat er 5 ingangen zijn en dat de afstand tussen het Noorden en het Zuiden van het Park meer dan 150 km. bedraagt .
Ga ik voor een accommodatie midden in het park of begin ik boven aan en draai met de klok mee en ga voor verschillende accomodaties rondom het Park bv. aan de ingangen . Welke zijn die ingangen ?
De bedoeling is om het Park in 3 dagen te doen ( 4 nachten ) .
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Rocky Mountains Canada en dan Amerika

Bericht door Martin & Marianne »

Wij hebben altijd gekozen voor meerdere locaties. Soms heb je ook geen keuze, dan is het een kwestie van boeken wat er nog vrij is.
Kijk eerst eens wat je allemaal wilt doen in het park. Welke delen wil je bezoeken en hoeveel tijd wil je ervoor uittrekken. Wil je de tijd hebben om eens op een uitbarsting van een geiser te wachten, wil je ook wat wandelingen maken?
Kijk eens naar ons 2015-verslag. Daar staat ons verslag van onder andere Yellowstone maar er staat ook een aparte pagina met onze planning. Die planning was afgeleid van de accommodatie.
Kijk ook naar de kaart op http://www.nps.gov/yell en naar de tips daar.
Of kijk op http://www.ontdek-amerika.nl.
Voor een bezoek van 4 nachten kun je ook ons 2004- en 2017-verslag bekijken.

Marianne
Theodore
Amerikafan
Berichten: 107
Lid geworden op: 12 jan 2018, 18:00
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Rocky Mountains Canada en dan Amerika

Bericht door Theodore »

Wat ik voor het moment wil bezoeken zijn de volgende bezienswaardigheden :
Upper Geyser Basic
Mamoth Hot Springs
Grand Prismatic Spring
Old Faithfull
Norris Geyser Basic
Morning Glory Pool
Chromatic

Indien er nog bijzondere bezienswaardigheden zijn mogen jullie die altijd vermelden . Wat ik mij wel afvroeg is dat ik verleden jaar in Nieuw Zeeland ben geweest en daar hebben wij verschillende van die thermische parken bezocht . Ga ik nu niet hetzelfde zien ?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Rocky Mountains Canada en dan Amerika

Bericht door Martin & Marianne »

Het is basin, niet basic. :wink:
Of je hetzelfde gaat zien weet ik niet. Ik weet wel dat Yellowstone toch wel uniek is. En je kunt je toch zelf een beeld vormen door eens op genoemde sites te kijken en wat reisverslagen te lezen?

Je noemt nu allemaal bezienswaardigheden in het westen van het park. Vergeet ook niet de Grand Canyon of the Yellowstone. En de Lamar Valley.

Marianne
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Rocky Mountains Canada en dan Amerika

Bericht door tomhster »

Nee, in o.a. Rotorua ben ik ook geweest, maar die in Yellowstone zijn veel mooier en gevarieerder.
Theodore
Amerikafan
Berichten: 107
Lid geworden op: 12 jan 2018, 18:00
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Rocky Mountains Canada en dan Amerika

Bericht door Theodore »

De planning staat bijna vast . Eerst nog enkele dagen de Rocky Mountains in Canada en daarna via Banff naar de Nationale parken in de USA .Vier nachten Glacier Park , vier nachten Yellowstone en 4 nachten Grand Teton . Craters of the Moon zet ik niet op mijn programma omdat ik deze landschappen in Lanzarote ook al heb gezien . Maar na Grand Teton zou ik wel stilletjes terug naar Galgary willen afreizen niet voor aleer Revelstoke in Canada nog eens te willen bezoeken . Gaarne zou ik daar de 26 km lange Meadows in the Sky Parkway willen doen die ik dit jaar wegens het slechte weer niet heb kunnen doen . Daarna naar Calgary om terug naar huis te vliegen . Is dit realistisch en is er tussen Grand Teton en Revelstoke nog iets te bezichtigen ?
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Rocky Mountains Canada en dan Amerika

Bericht door Galapogos »

Heb je al bedacht via welke route je van Grand Teton via Revelstoke wilt gaan? Wij zijn in 2017 via Salmon gereden (Bitterroot National Forest). Dat was echt een prachtige route. Dus je kunt er op zijn minst een scenic drive van maken door die route te nemen. Het scheelt zo te zien maar een uurtje met de I-15. Daar in de buurt ligt behalve Craters of the Moon NM ook nog de EBR-1, een van de eerste kerncentrales ter wereld. Van de centrale is een heel interessant museum gemaakt. De toegang is gratis, en er worden ook gratis rondleidingen gegeven door het gebouw. Ik vond het enorm interessant. Probleem is wel dat de EBR-1 nóg een uur extra rijden zou betekenen. Je rijdt dan van Grand Teton via Arco-Challis-Salmon. Ik vind de EBR-1 en de mooie autoroute die omweg dubbel en dwars waard, ook als je Craters of the Moon niet bezoekt.

Vier nachten Grand Teton is vrij veel. Heb je al bedacht wat je met die tijd wilt gaan doen? Wij hadden in Yellowstone duidelijk meer tijd nodig dan in Grand Teton. Tenzij je veel lange wandelingen hebt gepland in Grand Teton zou ik overwegen een nacht van Grand Teton naar Yellowstone te verplaatsen.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Rocky Mountains Canada en dan Amerika

Bericht door Martin & Marianne »

Helemaal eens met Galapogos. De tijd voor Grand Teton is heel ruim.
Wij zijn ook eens naar Lanzarote geweest maar vonden Craters of the Moon toch heel anders. Kijk daarvoor en voor de EBR-1 eens in ons 2015-verslag.

Marianne
Theodore
Amerikafan
Berichten: 107
Lid geworden op: 12 jan 2018, 18:00
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Rocky Mountains Canada en dan Amerika

Bericht door Theodore »

Is genoteerd i.v.m. Grand Teton . Is er soms een centrale plaats gelegen tussen Yellowstone NP en Grand Teton NP om te overnachten zo dat beide parken van daar uit te bezoeken zijn . Ik bedoel dan het zuidelijk deel van YellowstoneNP en Grand Teton . Voor het noordelijk deel van het Yellowstone NP verblijven wij heel waarschijnlijk in Gardiner of Silver Gate of Cook City .
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer