Reis Georgie: Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Reis Georgie: Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest

Bericht door Georgie »

Jippie, een eigen topic! Dat betekent dat de dromen langzaam overgaan in concrete plannen. Wij gaan weer naar Amerika en dit keer met z'n drietjes. Ons zoontje Ollie is tegen die tijd twee jaar en dus kunnen we makkelijk met hem in de camper, zonder rear-facing car seat rompslomp, maar in een autostoeltje waarbij hij vooruit kan kijken.

We zijn dus van plan een camper trip te maken, iets wat we nog niet eerder hebben gedaan. We hebben ons al flink ingelezen daarover met name over het reizen met een kind, maar het blijft spannend hoe dat zal gaan. We zullen met name voor de campings met wat meer voorzieningen kiezen, full hook ups, speeltuintje/zwembad, maar af en toe een state park lijkt ons ook prachtig. Ook heb ik via de app Harvest Hosts een aantal boerderijen/wijngaarden gevonden waar je gratis (in ruil voor een kleine aankoop) mag overnachten. Erg leuk en goed om de lokale economie te steunen!
De camper huren we in Vancouver, omdat de Canadese camperverhuurders zó veel duidelijker zijn over het vervoeren van kinderen, dat vinden we wel prettig. We kiezen hoogstwaarschijnlijk voor de Adventurer4 van Fraserway/Four Seasons (nieuwe model komt bij Fraserway/oude model gaat naar Four Seasons, even afwachten hoe het nieuwe model wordt). Een unieke, ruime truckcamper mét doorgang en vier stoelen in de truck, waardoor onze zoon veilig vervoerd kan worden in een autostoel op een normale passagiersstoel. Ook heeft deze achterin een afgesloten kamertje waar hij kan slapen, wij zullen in de cabover slapen. Zo hebben we toch een ruime camper zonder elke keer de dinette om te moeten bouwen, ideaal.

We kiezen voor Washington en Oregon (en dus een klein stukje Canada) omdat we ontzettende foodies zijn en denken dat we hier wel gelukkig worden van de vele wijngaarden, bierbrouwerijen, fruitplukken in de vallei, Dungeness crab en oesters aan de kust, farmers markets en food trucks in de steden. Dat is ook de basis van onze reis, dus misschien wat anders dan de andere routes die ik tot nu toe heb gelezen hier (en dat zijn er véél). Wij houden hier echt van om zo te reizen en dit gebied lijkt ons daar ook uitermate geschikt voor.

We kiezen deze route met name voor onszelf, omdat wij er graag naar toe willen en we deze regio nog niet gezien hebben, maar ook omdat we grote nationale parken nog niet zien zitten met een peuter die veel in de buggy zit/gedragen zal worden in de draagzak. Echte day hikes zullen we dus niet gaan doen, al zijn makkelijke wandelingen prima. Ons lijkt het op deze manier een mooie mix tussen natuur en urban. We genieten meer van de kleine lokale vondsten dan de enorme toeristische plekken (alhoewel dat af en toe best kan, maar deze regio is al niet enorm toeristisch). Natuurlijk is de route wel enigszins kindvriendelijk gemaakt door steeds korte stukken te rijden, soms langere tussendoor stops (bijv onderweg bij een aquarium/dierenpark) of meerdaagse campingovernachtingen voor de nodige rust. Zo zien we liever twee staten uitgebreid op rustig tempo dan te veel haasten. We hebben 30 dagen de tijd, dus het gaat vast een mooie trip worden.

We willen nu toch ook nog echt wel het hoogseizoen vermijden nu we nog geen schoolgaand kind hebben. Mochten er bepaalde wegen of delen van parken dicht zijn, dat is dan maar zo. We zijn toch geen enorme hikers, dus de focus ligt daar toch niet op.

Hieronder de route voor 30 dagen. Nog niet vastgelegd, maar wel al een hoop uitgezocht. Ook nog geen campings gereserveerd, maar een aantal mogelijkheden staan er al bij. Uiteraard zijn suggesties zeer welkom.

Globale planning:

Dag 1: Vlucht naar Vancouver, 's avonds Vancouver Gastown
Dag 2: Fraserway/Four Seasons camper pick up, rijden naar Hope
Dag 3: Hope - Okanagan Valley (Oliver, leuk plaatsje voor onze zoon)
Dag 4: Okanagan Valley - Lake Chelan (wineries)
Dag 5: Lake Chelan - Leavenworth - Mt Rainier NP
Dag 6: Mt Rainier NP - Yakima Valley (wineries)
Dag 7: Yakima Valley - Columbia River Gorge
Dag 8: Multnomah Falls & Vista Point ('s ochtens vroeg), daarna Hood River Fruit Loop
Dag 9: Hood River - Shaniko - Journey Through Time Scenic Byway - John Day Clarno Unit - John Day Painted Hills
Dag 10: Painted Hills - Suttle Lake - Sisters - Bend (Bite of Bend Food Festival)
Dag 11: Bend - Crater Lake
Dag 12: Crater Lake - Bandon
Dag 13: Dagje Bandon
Dag 14: Bandon - Newport (aquarium)
Dag 15: Newport - McMinnville (Willamette Valley wineries)
Dag 16: Woodburn Outlets & wineries
Dag 17: Portland (Farmers market on Saturday)
Dag 18: Portland - Tillamook - Rockaway Beach
Dag 19: Rockaway Beach - Cannon Beach - Elsie - Astoria
Dag 20: Astoria - Olympic NP
Dag 21: Olympic NP, stranden, Hoh Rainforest - Sequim
Dag 22: Sequim - Tacoma - Seattle KOA
Dag 23: Seattle
Dag 24: Seattle
Dag 25: Anacortes voor walvis tour (Island Adventurers kindvriendelijke tour)
Dag 26: Anacortes - Victoria (Vancouver Island) op Canada Day, vuurwerkshow Victoria
Dag 27: Victoria - Tofino
Dag 28: Tofino - Nanaimo ferry terug naar Vancouver via Horseshoe Bay.
Dag 29: Camper inleveren. Vlucht Vancouver - Amsterdam
Dag 30: Aankomst Amsterdam

Na weken puzzelen lijkt dit de meest handige route. Ik vind het erg lastig, omdat we in Oregon en Washington én het binnenland én de kust willen zien zonder hopelijk al te erg te zigzaggen. Dit zijn min of meer de plekken die we willen zien. Als iemand een handigere route heeft wel met min of meer deze plaatsen, dan hoor ik het heel graag. Ik zie het niet meer haha. Ook twijfelen we nog of we inderdaad wel 30 dagen weg gaan, of het niet te lang is met een peuter, of het ons wel bevalt zo lang in een camper. Maar ik zie ook niet goed wáár we dan zouden kunnen schrappen.


Vragen route:
Mt. Rainier: Heeft het überhaupt nut om hier heen te gaan in de lente? Ligt er niet nog ontzettend veel sneeuw en zijn er überhaupt trails bereikbaar? We zijn geen echte hikers dus een volledige trail zouden we toch niet doen. Ik zou wel naar Paradise willen, het visitor center bezoeken en daar kijken wat er open is aan simpele hikes. Wildflowers verwacht ik (helaas) nog niet te zien, daarvoor zullen we echt te vroeg zijn, daar ben ik me van bewust.
Mt. Rainier/Painted Hills/Crater Lake/Olympic NP: Zijn er mooie, korte trails die redelijk begaanbaar zijn met een buggy? We nemen onze buggy (inklapbaar) mee en ook onze Tula (ergonomische) draagzak. We zijn gewend om zowel op de buik als rug te dragen en hij is niet erg zwaar voor z'n leeftijd, dus dat komt vast wel goed. Websites van alle parken heb ik zelf al uitgeplozen en de wandelingenwebsite van Martin & Marianne uiteraard ook, maar het blijft spannend welke hikes nou écht geschikt zijn met een kind dus tips zijn welkom.

Kleinere stadjes zoals Bend/Bandon/McMinnville/Newport/Astoria: Hoe en waar parkeer je handig met een camper? Kan je dan daarna het centrum in lopen? Voor bijvoorbeeld de lunch, even het stadje inrijden, parkeren, lunchen en even rond lopen en dan 's middags weer de weg vervolgen? We zitten toch een beetje mee hoe dat handig werkt in een stad(je) met een camper. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Portland: Hoe zit dat met het grote Portland? Een park & ride pakken? Een Uber nemen vanaf bijv. Woodburn en binnen de stad ook Ubers of de metro?

Seattle: Eigenlijk dezelfde vraag, welke camping is een handige uitvalsbasis? Ik heb een KOA gevonden ten zuiden van Seattle waar je met het OV kunt komen. Iemand ervaring? Of kan je ook de camper twee daagjes op slot zetten op een parkeerterrein en een hotel downtown boeken?

Algemene vragen:
- Naar ons idee is het volgende een ideaal schema met een peuter: 's Ochtends rustig ontbijten, spelen op de camping/activiteit in de omgeving. Dan gaan rijden tijdens zijn middagslaapje, ongeveer 2 a 3 uur rijden per dag dus kleine stukjes. Een enkele keer een iets langer stuk, hopelijk gaat dat goed als we het niet te vaak doen. Dan na de middagslaap installeren op nieuwe camping, activiteit in de omgeving en dan 's avonds eten (camping/uiteten) en dan kan hij weer gaan slapen in de camper terwijl wij hopelijk met name buiten kunnen zitten en anders aan de dinette. Zijn er mensen die dit ook zo hebben gedaan? Of een ander ritme aangehouden? Wat werkt goed?
- Camper en route gerelateerde vraag: Hoe weet je welke wegen goed geschikt zijn voor een camper? Echte slingerweggetjes (langs de kust in Oregon/Washington of in de bergen) is misschien heel eng en oncomfortabel met een camper. Zijn de Scenic Byways die beschikbaar zijn via het Oregon toeristenbureau goed bereikbaar met een RV? En hoe weet je of er ergens een tunnel is waar je niet door past? Lijkt me vervelend als je dan rechtsomkeert moet maken. Zoek je dat echt van te voren uit? Hoe weet je wat te doen is en wat niet?
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest

Bericht door tomhster »

Zit al veel uitzoekwerk in en ziet er goed uit. Mt. Rainier in juni is inderdaad nog besneeuwd op grotere hoogte, maar zeker de moeite om heen te gaan. De wegen zijn schoon en je kunt ook over sneeuw best een stukje lopen. Ook met sneeuw is het er mooi.

In Bend bijvoorbeeld kunt je je Camper zonder problemen tot in het centrum rijden. Het echt centrum van Bend bestaat ook maar uit twee doorgaande straten, dus ergens in die buurt kun je voor een korter bezoek die Camper wel kwijt.

Portland viel mij een beetje tegen door de enorme hoeveelheid zwervers, zeker in de buurt van de foodtrucks. Hou daar rekening mee. Vancouver gastown ligt ook op het randje van een wijk waar er letterlijk dagelijks handenvol junks doodgaan aan fentanyl. In Vancouver kun je met een kind misschien beter de watertaxi nemen naar Granville Island (parkeren is er een drama). Dat past volgens mij helemaal in jullie straatje.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest

Bericht door Almere vak V »

tomhster schreef: Portland viel mij een beetje tegen door de enorme hoeveelheid zwervers, zeker in de buurt van de foodtrucks. Hou daar rekening mee. Vancouver gastown ligt ook op het randje van een wijk waar er letterlijk dagelijks handenvol junks doodgaan aan fentanyl.
Overdrijven is ook een vak. Vorig jaar had men een 0,9 drugsgerelateerd overlijden per dag in Vancouver. Dat zijn er nog steeds te veel. Maar nog steeds ruim minder dan de meer dan 20 per dag in bijvoorbeeld Cleveland. Sowieso is het aantal drugsdoden in Amerika enorm. Ik geloof vorig jaar meer dan 75.000. In een paar jaar tijd is bijvoorbeeld het aantal drugsgerelateerde doden in bijvoorbeeld NY verdubbeld. En dit wordt veel al toegeschreven aan het goedje wat jij noemt.

Ook de verhalen over zwervers hier door diverse mensen gepost vind ik schromelijk overdreven. Ja, er zijn zwervers. Maar die heb je in elke grote stad in Amerika. Niet alleen in Amerika. Ook in Europa lopen er meer dan genoeg rond. En ja, ze lopen rond plekken war ze denken geld of eten te kunnen krijgen.
Laatst gewijzigd door Almere vak V op 20 sep 2018, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest

Bericht door tomhster »

Het had een duidelijke negatieve invloed op onze ervaringen daar, terwijl beide steden verder alles hebben om leuk te kunnen zijn. Net als een mooi strand waar om de vijf minuten iemand je een zonnebril probeert aan te smeren. Volgens mij mag dat gewoon vermeld worden. En de aantallen zwervers zijn echt niet te vergelijken met West-Europa in 2018, dat is onzin. Ik had, zeker in Vancouver, flashbacks naar de Zeedijk in de jaren 80. We zagen letterlijk mensen voor dood in de goot, soms met de spuit in hun arm.
Laatst gewijzigd door tomhster op 20 sep 2018, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest

Bericht door Georgie »

Ik heb vlakbij San Francisco gewoond en kwam daar vaak, waar ook heel veel zwervers zitten. Ik weet uit eigen ervaring daar dat je soms één block te ver kan lopen en het dan al ineens niet meer prettig kan voelen. Ik vind het goed dat je het vermeld Tom, dat mag zeker, ook omdat we met een kind reizen. Het is altijd een beetje aftasten in zo'n stad. Ik ben er niet bang voor, maar wel alert op. Dat lijkt me een prima houding.

Bedankt voor de overige tips. Ik vind Granville Island ook een hele goede, zeker met de markt. Hangt natuurlijk ook beetje vanaf hoe laat we aankomen etc. Dat zijn de details, die komen nog wel.

Almere vak V, nu ik je toch in dit topic zie wil ik je direct bedanken voor alle tips die jij al hebt gegeven in de vele topics die ik heb gelezen. Zo heb je (indirect) al enorm veel tips aan mij gegeven.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest

Bericht door Almere vak V »

Alert is het juiste woord. Dat moet je tegenwoordig overal zijn. Zelfs in het kleinste boerengehucht. Maar ik zou er zeker mijn vakantie niet door laten vergallen.

Mocht je meer willen weten over Oregon of Washington State laat het dan maar horen. Kijk ik of ik er wat meer over kan vertellen. Wat met de kleine misschien ook nog wel leuk is om te doen, zeker als je in de Willamette Valley komt is Silver Falls. Super mooi park met allerlei watervallen waar je relatief makkelijk langs wandelt.

De laatste paar jaren is het in juni al fantastisch weer. Meestal tussen de 25 en 30 maar er met grote regelmaat ook fors boven. Wellicht kan je er rekening mee houden. Uitschieters naar beneden blijf je helaas ook houden...

Als je een foodie rondreis maakt moet je eigenlijk ook door Stayton. Daar hebben ze een A&W die er al 60 jaar hetzelfde uitziet. Alsof je in Happy Days zit. Geweldige burgers, nog betere milkshakes en fantastische floats.

Veel plezier!!
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest

Bericht door Georgie »

Goed om te weten dat het weer de laatste jaren meevalt. Viel me dit jaar ook op inderdaad (heb een aantal kennissen in Portland metro area zitten).
En fijn om te horen dat Silver Falls State Park goed te doen is. Ik heb het in m'n Google Map toegevoegd als ster en in het roadbook opgenomen voor de dag bij Woodburn eventueel, al zie ik dat het wel enigszins uit de buurt is. Stayston zet ik op de kaart, maar ik denk niet dat we daar in de buurt zullen komen. Had m wel vaker gelezen van je, klinkt wel geweldig. We hebben wel meer van dat soort kleine vondsten alvast in de route opgenomen, I love it.
Bijvoorbeeld deze: http://www.thesuttlelodge.com en http://www.camp18restaurant.com
Ik heb bijv Smith Rock State Park ook gemarked op Google, maar dat zie ik denk ik niet zitten met een peuter in buggy qua wandelpaden. Dus ik denk dat we die maar overslaan. Je kunt ook niet alles hebben en ergens moet je keuzes maken. Als ik af ga op alles wat ik echt zou willen zien in die regio kom ik wel op twee maanden reizen uit en dat gaat helaas niet. Ik kan me goed voorstellen dat je verliefd bent op deze staat/staten, Almere vak V en ik ben er nog niet eens geweest.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest

Bericht door Old Faithful »

Het is alweer een tijd geleden (2008) maar ik dacht dat de Grove Of The Patriarchs Trail in Mount Rainier N.P. wel te doen was met een buggy, in ieder geval geen hoogteverschillen van betekenis.
Bij de Painted Hills zijn er ook best wel mogelijkheden.
Bij Crater Lake hebben wij ons beperkt tot de uitkijkpunten en dat was - bij onbewolkt weer - al heel mooi.
Bij Hoh Rain Forest waren ook goed begaanbare paden, als ik me goed herinner.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest

Bericht door Georgie »

Dank je wel! En goed om te horen dat die trails wel begaanbaar moeten zijn.

Nog een vraagje:
Zou de Timberline Lodge (Mt Hood) bereikbaar zijn met de camper of is de route daar naar toe niet haalbaar met een camper? Niet om te slapen natuurlijk maar om te bekijken/evt lunch in restaurant.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest

Bericht door Mrvanilla »

In Smith Rock SP zagen wij diverse mensen de River Trail met buggy doen. Leuke wandeling ook. Alle andere wandelingen zullen niet gaan, tenzij met draagzak. Het betreft namelijk veel klimwerk. Weet niet hoe groot jouw kleine is en of dat nog een optie is.

In juni zal Mt Rainier idd nog grotendeels met sneeuw bedekt zijn. Hadden wij verleden jaar ook. Diverse wegen waren ook nog dicht, net als veel trails. Desondanks vonden wij het machtig mooi. Sneeuw voegt ook iets toe.

Of grove of the patriachs met buggy te doen is waag ik te betwijfelen. In mijn geheugen was het pad zeker niet geëffend en soms ook met flinke kuilen etc.

Veel plezier!
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest

Bericht door Almere vak V »

Ik kom voor mn werk zo'n beetje overal in Amerika. Zit nu bijvoorbeeld in Cleveland. Wat betreft mijn persoonlijke voorkeur misschien wel de laatste plek waar ik vrijwillig naartoe zou gaan. Vanavond was het prima te doen omdat de Browns voor het eerst in 635 dagen (echt waar...) een wedstrijd wisten te winnen in de NFL. Maar gelukkig brengt mn werk me zaterdag naar Eugene in Oregon en zondag naar Seattle. Nog even wakker blijven. Dan een paar uurtjes slaap pakken in het vliegtuig naar Portland voor een gezellige dagje met vrienden.

Stayton is inderdaad wel een stukje uit de richting. Wij pakken m vaak op de terugweg als we bij de Ducks in Eugene zijn wezen kijken. We rijden vanaf daar binnendoor via Silverton, mooi stadje trouwens, naar Estacada. Zaterdagavond laat zijn we er weer. Kan me er nu al op verheugen!

The Suttle Lodge is erg mooi. Zitten volgens mij vlakbij Mt Washington als ik me goed herinner met hele gave Lakeside Cabins. Mijn vrouw vindt de omgeving wat weghebben van de Netflix serie Ozark. Camp 18 is voor ons vaste prik als we richting de kust gaan. Als het aan mijn vrouw ligt op de heen- en terugweg. Ze is helemaal weg van de cinnamon rolls die ze daar maken.

Silver Falls is te doen met een buggy. Maar de ondergrond bestaat vaak uit rotsen. Dus een bumpy ride zoals ze hier zeggen. Woodburn is een gevaarlijke plek zeg ik altijd voor de gein. Vaste prik voor mn vrouw en dochters. Zij kunnen daar makkelijk een volle dag doorbrengen. Soms wel 2. Eerst willen ze een dag kijken wat ze allemaal hebben. Dan door naar Washington Square of Clackamas Town Center om te zien wat ze daar hebben. Dan kopen wat ze daar willen hebben. En vervolgens terug naar Woodburn voor hetgeen ze daar toch nog op willen halen. Ik ben blij dat ze de weg inmiddels zelf weten en ik niet meer mee hoef.
Je komt ook nog in Seattle. Mocht je alle (gangbare...) winkels in 1 keer willen zien dan is het Westfield Southcenter wellicht iets voor je. Grootste winkelcentrum van noordwest Amerika. Met een briljant foodcourt! Foodcourt op Washington Square is trouwens ook niet slecht.

Je gaat ook nog naar Portland. Aan de zuidkant van Portland zit een Fuddruckers. Eerste afslag na de Tualatin River rechts. En meteen twee keer links. Ik weet niet of je het kent. Maar hier kan je burgers bestellen in verschillende maten. Dat begint bij normaal. Wat voor ons al fors aan de maat is. En dat gaat vervolgens door tot het maatje reservewiel zullen we maar zeggen. Je krijgt dan een kale hamburger met een broodje. En vervolgens hebben ze een soort van buffet met allerlei zaken die je op, onder of tussen je hamburger kunt stoppen. Erg lekker. Ook de milkshakes zijn daar echt top!!

Maar ik ga nu inchecken anders mis ik straks mn vliegtuig....
chell
Amerika-ontdekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 25 jul 2017, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest

Bericht door chell »

Ik weet dat je ons reisblog al hebt gevolgd, mogelijk heb je deze ook al ergens voorbij zien komen, maar ik heb onlangs dus nog een blog geschreven met wat foodietips voor Portland op mijn foodblog.
https://www.foodaholics.nl/foodieheaven-in-portland/
Reisverslagen/foto's
2015: New York
2018: Roadtrip Las Vegas - Seattle
2022: New York
2023: Anaheim (muziekfestival in the House of Blues)
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis Georgie: Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest

Bericht door ingrid14 »

De route zit mooi in elkaar.
Enkel aan het einde zou ik proberen een dagje meer voor Tofino te vinden.
Zoals je het nu hebt moet je 4.30 u rijden vanaf Victoria naar Tofino. Daar moet je dan weer de volgende ochtend of nog in de voormiddag vertrekken om de ferry te halen. Het lijkt me veel rijden om er maar enkele uurtjes te zijn.
Ik zou ofwel een 2de nacht daar proberen bij te voegen ofwel in Victoria blijven, een erg leuke stad. Nu zijn jullie daar ook maar kort.

Mooi roadbook :thumbup:

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis Georgie: Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest

Bericht door ingrid14 »

Nog vergeten te vermelden, voor het kleine ventje:
Speeltuinen: zoek site: http://mapofplay.kaboom.org/

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Georgie: Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest

Bericht door tomhster »

Een ruim half uurtje boven Seattle aan de interstate richting Vancouver zit ook een heel grote outlet. Ik vond 'm nog iets beter dan Woodburn, maar die laatste heeft het voordeel dat Oregon geen salestax rekent. Washington square in Portland is geen Outlet, maar een gewone mall. Ik vond daar niet veel bijzonders aan. Wel groot, maar ik zou er niet voor om- of heen en weer rijden.
Gebruikersavatar
Roosuithoorn
Amerikafan
Berichten: 336
Lid geworden op: 04 aug 2012, 16:01
Aantal x V.S. bezocht: 35

Re: Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest

Bericht door Roosuithoorn »

Georgie schreef: Nog een vraagje:
Zou de Timberline Lodge (Mt Hood) bereikbaar zijn met de camper of is de route daar naar toe niet haalbaar met een camper? Niet om te slapen natuurlijk maar om te bekijken/evt lunch in restaurant.
Ja, er is daar een groot parkeerterrein waar ook campers stonden. Je kunt er kleine wandelingen maken met een buggy en hebt er prachtige uitzichten.
2013:Deep South,2014:van DC naar Orlando,2015:van Denver naar SF, 2016/2017: Florida maart,2018: Oregon, 2019 New England.2022:Zuid Californië.2022:rondje Denver met Yellowstone.2023: Deep South. Link naar blogs: https://mijnamerikablogs.jimdofree.com/
Marlies
Amerikafan
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 aug 2006, 15:35
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reis Georgie: Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest

Bericht door Marlies »

Hoi Georgie,

Wat een leuke plannen en wat een mooi roadbook! Bedankt voor het delen! Hier kan ik ook zeker nog wat ideeën uithalen voor onze 2019 trip naar Washington en Oregon. Onderstaand een reactie op een aantal van je vragen:
Naar ons idee is het volgende een ideaal schema met een peuter: 's Ochtends rustig ontbijten, spelen op de camping/activiteit in de omgeving. Dan gaan rijden tijdens zijn middagslaapje, ongeveer 2 a 3 uur rijden per dag dus kleine stukjes. Een enkele keer een iets langer stuk, hopelijk gaat dat goed als we het niet te vaak doen. Dan na de middagslaap installeren op nieuwe camping, activiteit in de omgeving en dan 's avonds eten (camping/uiteten) en dan kan hij weer gaan slapen in de camper terwijl wij hopelijk met name buiten kunnen zitten en anders aan de dinette. Zijn er mensen die dit ook zo hebben gedaan? Of een ander ritme aangehouden? Wat werkt goed?
Wat mij betreft een herkenbaar ritme. Vorig jaar was onze jongste 2 jaar en 4 maanden. Thuis deed hij niet echt meer aan middagdutjes, maar in de (warme) auto viel hij bijna altijd in slaap op de langere stukken. Wat me wel opvalt in je roadbook is dat je de reistijden aanhoudt die google maps weergeeft. Dat is met een camper niet echt realistisch. Ik heb hier op het forum vaak voorbij zien komen dat je ongeveer rekening moet houden met 20% extra reistijd. Onze ervaring van vorig jaar is dat de + van 20% zorgde voor een veel betere en reële inschatting van de reistijd, zeker op de bochtige wegen van Oregon (wanneer je stukken snelweg hebt valt het mee... maar die hebben we in Oregon niet gevolgd). Bijvoorbeeld van Crater Lake naar de kust daar mag je echt rekenen op bijna 6 uur rijtijd (zonder stops). Als je kijkt naar de +20% rijtijd dan zou je nog een keer naar het huidige schema kunnen kijken (zijn de rijtijden nog conform jullie verwachtingen van een fijne dagindeling). We hadden in 2017 geen supervol schema, maar wel enkele langere rijdagen. Voor 2019 willen deze nog verder terugbrengen / voorkomen ivm de kinderen.
Camper en route gerelateerde vraag: Hoe weet je welke wegen goed geschikt zijn voor een camper? Echte slingerweggetjes (langs de kust in Oregon/Washington of in de bergen) is misschien heel eng en oncomfortabel met een camper. Zijn de Scenic Byways die beschikbaar zijn via het Oregon toeristenbureau goed bereikbaar met een RV? En hoe weet je of er ergens een tunnel is waar je niet door past? Lijkt me vervelend als je dan rechtsomkeert moet maken. Zoek je dat echt van te voren uit? Hoe weet je wat te doen is en wat niet?
Wij hebben vorig jaar geen problemen ondervonden met het rijden in de camper (24 ft). De meeste wegen in de USA zijn beter berekend op grotere voertuigen dan hier in Europa (in de bergen). Onderweg van SF naar Yosemite was er één oude weg die werd afgeraden (stond ook goed aangegeven met borden) de nieuwere weg was maar een paar km om. Tav tunnels -> hebben we alleen in Yosemite even afgevraagd of dat goed ging, maar daar had ik gelukkig vooraf hier op het forum al info over gevonden. Als ik de specificaties van jullie camper zie (op de site van Tioga) dan heb je volgens mij een relatief lage camper (1,5 ft lager dan het model dat wij vorig jaar hadden). Dus je zal denk ik niet veel problemen tegen komen.
Zijn er mooie, korte trails die redelijk begaanbaar zijn met een buggy? We nemen onze buggy (inklapbaar) mee en ook onze Tula (ergonomische) draagzak.
Wij hadden vorig jaar ook zowel de buggy als een stoffen draagzak van Tula mee. In de praktijk hebben we (na een paar keer een mindere ervaring met de buggy) vooral heel veel gebruik gemaakt van de Tula (behalve in de steden). De meeste trails zijn gewoon niet gemaakt voor een buggy (hobbels en bobbels of zand / grindachtige ondergrond, waardoor de wielen vastlopen). Ook zijn we erachter gekomen dat veel trails in de parken een 'no wheels' beleid kennen (en daarmee wordt niet alleen bedoeld geen fietsers / mountainbikers, maar ook geen buggy's of kinderwagens). In Yosemite zijn we er zelfs een keer op aangesproken door een ranger (we hadden een bordje gemist) :?
We zullen met name voor de campings met wat meer voorzieningen kiezen, full hook ups, speeltuintje/zwembad, maar af en toe een state park lijkt ons ook prachtig.
Veel van de state parks in Oregon hebben hele goede voorzieningen (inclusief speeltuin en vaak ook hook ups beschikbaar). Dat geldt zeker niet voor alle staten, maar voor Oregon in ieder geval wel (en nu ik bezig ben met de voorbereidingen voor 2019 ben ik het ook al een paar keer in Washington tegen gekomen). In de nationale parken ben ik dat soort faciliteiten nog niet tegen gekomen. Ik had vorig jaar in ons schema zoveel mogelijk gezorgd voor afwisselend campings met hook ups en zonder. In de praktijk bleken we veel langer zonder hook up te kunnen dan we van te voren hadden gedacht. De batterij van de camper was zo goed dat je nog prima stroom had zonder te rijden, laat staan als je (bijna) elke dag wel een stukje rijdt. Ook de fresh en black water tanks waren dusdanig groot dat we zonder problemen twee/drie dagen vooruit konden.

Veel plezier met de verdere voorbereidingen!
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Reis Georgie: Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest

Bericht door Georgie »

Wow wat een hoop leuke reacties. Dank jullie wel!

Mrvanilla, ja zou Smith Rock toch kunnen? Ik laat het wel op het lijstje staan, mochten we er langs komen en we hebben er zin in. Ik denk dat we sowieso maar een America the Beautiful pas moeten kopen en dan kunnen we altijd even langspiepen. Goed om te horen dat Mt Rainier met sneeuw ook mooi is.

Almere Vak V, wat leuk dat jij de Suttle Lodge én Camp18 ook kent en er enthousiast over bent. Dit zijn vondsten van m'n man. Die is altijd erg goed in leuke restaurantjes vinden overal. Ik ben van het algemene reisplannen, hij vult het foodie-gedeelte beter in. :thumbup:
Ik ken Fuddruckers van Dulles airport toen het er nog zat. Mocht je nog leuke vondsten hebben of tegenkomen in het komende jaar, ik houd me aanbevolen.

Chell, jaa leuk, jouw blog was grote inspiratiebron natuurlijk! Je foodblog heb ik wel langs zien komen (volg 'm wel) maar nog geen tijd gehad om te lezen. Ga ik zeker doen.

Ingrid, ook al jouw blogs heb ik gelezen. Tofino lijkt me erg mooi inderdaad en de route er naar toe (langs Ucluelet) ook. Ik wil je wel gelijk geven wat betreft een extra dagje Tofino. Als je het zo uitschrijft zoals jij nu doet, is het erg veel rijden voor weinig tijd in Tofino zelf. Echter moeten we dan denk ik wel ergens anders schrappen, weet niet of dat haalbaar is. Of Tofino helemaal schrappen? Victoria op Canada Day lijkt me superleuk. Ik heb een camping gevonden echt aan de overkant van het water, waar je het vuurwerk waarschijnlijk heel goed kan zien 's avonds. En het is nog op loop/ferry afstand ook van de stad. Maar twee dagen Victoria lijkt me misschien wat veel. Zou er iets anders ipv Tofino zijn als je zegt joh je bent nog één dag op Vancouver Island ná Victoria. Wat zou je dan zien, wetende dat je bij Nanaimo de ferry neemt?
En wat een goede tip voor de speeltuinen, dank je.

Tomhster, ik ben best van het shoppen (met name outlets vind ik vaak leuk maar een goede mall ook) dus ik schrijf ze op. Dank.

Roosuithoorn ook net jullie blog gelezen, wat een gezellige trip heb je samen met je zus gehad. Goed om te weten dat je met de camper naar de Timberline Lodge kunt. Niet te smalle, stijle wegen daar? Dat lijkt me eventueel een leuke stop bij Mt Hood.

Marlies, wow bedankt voor je uitgebreide reactie, heel fijn! Ja ik heb inderdaad de Google Maps tijden aangehouden, wel wetende dat er iets van uitloop is. Wist niet dat je wel op 20% kunt rekenen, dat is goed om te weten. Die dag die jij noemt, van Crater Lake naar Bandon is inderdaad een goed voorbeeld van een langer stuk rijden. Ik had daarna twee daagjes in Bandon ingeplanned om daarna iets meer rust te creeeren. Dat zal dus wel slim zijn dan.
Oh wat gek die No Wheels policy. Ik heb ook bij veel parken gekeken naar de Accesible trails, dus met rolstoelen. Daar zullen toch wel buggy's op mogen dan? Maar anders zeker de Tula mee en wie weet loopt hij tegen die tijd ook wel iets langere stukken zelf, lekker ontdekken.
En ook goed om te horen van de goed voorziene state parks in Oregon. Lijkt me wel prachtig hoor, lekker in de natuur.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Marlies
Amerikafan
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 aug 2006, 15:35
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reis Georgie: Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest

Bericht door Marlies »

De rolstoeltrails zijn zeker toegankelijk voor een buggy, maar voor andere trails zou ik er niet teveel op rekenen dat een buggy praktisch / fijn is om mee te lopen. Maar met de Tula kun je overal uit de voeten!
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest

Bericht door Georgie »

chell schreef:Ik weet dat je ons reisblog al hebt gevolgd, mogelijk heb je deze ook al ergens voorbij zien komen, maar ik heb onlangs dus nog een blog geschreven met wat foodietips voor Portland op mijn foodblog.
https://www.foodaholics.nl/foodieheaven-in-portland/

Zo, ik heb 'm even doorgenomen. Het enthousiasme springt van het scherm af, wat heb je het leuk geschreven. Mooie foto's ook (maar dat wist ik natuurlijk al, dat je goed kon fotograferen).
Ik heb de website die je noemde http://www.foodcartsportland.com/ ook direct even opgeslagen. Ideaal!
Wij zijn echt gek op dat soort food trucks en dit is iets wat we zeker in Portland willen zien/ruiken/proeven.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer